Şah İsmayıl Xətayinin
tarixi missiyası
(Əvvəli ötən sayımızda)
İstər "Divan" da, istər IX-XI əsrlər
oğuznamələrindəki, bu mənbələrin hər biri artıq
türk-tanrıçılıq mədəniyyətinin ərəb-islam
mədəniyyəti nöqteyi-nəzərindən
"redaktə"yə məruz
qalmış təzahürləri
idi, türklər
"islamın qılıncı
(ordusu)" kimi təqdim olunur, onların diferensiasiya prosesinə bir də ona görə
laqeyd yanaşılırdı
ki, həm ərəbləri,
həm farsları, həm də türkləri "bir millət" ətrafında
birləşdirdiyinə heç
bir şübhə etməyən İslam dini
(ideologiyası!) belə
əmr edirdi. Və beləliklə, türklər orta əsrlərin sonuna artıq türk yox, müsəlman cəmiyyətinin diferensiasiya-
inteqrasiya probleminin həllində məsul olan bir etnos
kimi gəlib çıxmışdılar. Yuxarı
təbəqə XI-XII əsrlərdən
etibarən, türk olduğunu yalnız məişət səviyyəsində
xatırlatmağa başlamışdı,
hətta oğuznamələr
də artıq yarandıqları dildəki
əhəmiyyətini o qədər
itirmişdi ki, ərəbcəyə,
farscaya çevrilirdi.
Dini-ideoloji ehkamlar etnokulturoloji inersiyadan ona görə güclü olmuşdu ki, XI-XII əsrlərdə
türk etnosunun diferensiasiya enerjisi hələ öz kreativ hissələrinin (oğuzlar, karluqlar və qıpçaqlar) timsalında (xatırlayaq
ki, türklərin müəyyən
hissələri dini dünyagörüşü etibarilə
"keçmiş"də qalmış, təcrid olunmuşdular) "müsəlman
birliyi"nə güzəştə
getmiş, İslama, hətta ərəblərin
özündən belə
daha ardıcıl, daha böyük etiqadın mükafatı olaraq türklər (Osmanlılar!) nə az-nə çox, birbaşa xəlifə tituluna layiq görülmüşdülər ki, bu, nə qədər
paradoksal görünsə
də, türklərin
məhz Məhəmməd
peyğəmbərin nəslindən
gəlməsi demək
idi. Belə olan halda, digər
türklərin (Səfəvilərin)
Həzrət Əli nəslinə mənsub olduqlarını iddia etmələri gərək
elə də böyük heyrət doğurmasın.
Əslində, tarixə
nağıl yox, dastan
yox, elm (tarixşünaslıq)
kimi yanaşsaq, türk diferensiasiyasının
ləngiməsində islam
amilinin göstərdiyi
maneəni bir neçə baxımdan aydınlaşdırmalıyıq: birincisi, əgər türklərin doğma dini olan Tanrıçılıq
gəlmə dinin təcavüzünə məruz
qalıb türk ruhunun "periferiya"larına
sıxışdırılmasaydı (əslində türklər
Tanrıçılığı müdafiə edib inkişaf etdirə bilsəydilər), onların
(etnik-etnoqrafik, siyasi, mənəvi-mədəni və
s.) diferensiasiya prosesləri
daha təbii şəkildə gedə bilərdi; ikincisi, türk diferensiasiyasına
İslam dini-ideoloji amil olaraq
fərqli təriqətlər
şəklində gəldi,
hələ bir-birindən
yenicə ayrılmağa
(bölünməyə) başlamış
qardaş etnoslar arasında elə ziddiyyətlər yaratdı
ki, həmin ziddiyyətləri
bu kəskinlikdə heç ərəblərin
özləri də təsəvvür etmirdilər;
üçüncüsü, türk cəmiyyətinin "beynəlmiləl" yüksək
müsəlman təbəqəsinin
formal stabilliyinə rəğmən,
həmin cəmiyyətin
alt qatlarında daim elə intensiv (və çoxşaxəli)
diferensiasiya prosesləri
gedirdi ki, həmin proseslər orta əsrlərin sonlarından
etibarən bütün
"dini-ideoloji inteqrasiya"
maneələrini yarıb
Türk məkanında
yeni millətlərin yarandığı
barədə təkidlə
xəbərdarlıq etməyə
başladı.
***
Azərbaycanda hakimiyyəti
qazanmaq üçün
münbit tarixi şəraitin yaranmasını
səbirsizliklə gözləyən,
fürsət düşdükcə
öz imkanlarını
(və bəxtlərini)
sınamaqdan geri durmayan "Ərdəbil şeyxləri"nin - Səfəvilərin
gənc Şah İsmayıl şəxsində
iqtidara gəlməsi,
artıq qeyd olunduğu kimi, ən azı, üç sahədə böyük istedad təzahür etdirdi: 1) ideologiya, dini rəhbərlik, mürşid
nüfuzu.
2) Sərkərdəlik,
dövlətə rəhbərlik,
diplomatiya. 3) Yerli türkcədə (oğuz-Azərbaycan
türkcəsində) ünsiyyət,
yaradıcılıq, ədəbi-mədəni
özünüifadə ki, hər birinin milli (diferensial) səciyyə daşıdığı üzərində
biz təsadüfən təkid
etməmişdik. Şeyx
Səfiəddindən (1252-1334) başlayan bu sülalə özünü
Həzrət Əli ilə Fatimənin törəməsi hesab edirdilər. XIV-XV əsrlərdə
Azərbaycan, İran və
Kiçik Asiyada onların sünni hakimlərə qarşı
apardıqları ideoloji
təbliğat şiəliyin
mövqeyinin möhkəmləndirilməsinə
hesablanmışdı. Və
Şah İsmayıl hakimiyyət uğrunda aparılmış təxminən
iki əsr yarımlıq bir mübarizə tarixinin yetirməsi olaraq dünyaya gəlmişdi. Həmin tarix bizə onu da diktə edir ki, şiəlik Səfəvilərin
əlində müəyyən
siyasi məqsədlərə
çatmaq, nəticə
etibarilə, hakimiyyətə
gəlmək üçün
bir vasitə idi. Və XIII, XIV, XV əsrlərdə Mərkəzi
Asiyadan Kiçik Asiyaya qədər geniş coğrafiyadakı
hərc-mərclik (bunun
əsasını isə
daha əvvəlki əsrlərdən başlayan
Mərkəzi Asiya - Kiçik Asiya türk axınları qoymuşdu) həmin hakimiyyət arzusunun o qədər də əlçatmaz olmadığına
əminlik yaradırdı.
Hakimiyyəti o qədər
də uzun sürməyən cahangirlərin
hərbi şıltaqlıqları
artıq Ön Asiyanın, demək olar, bütün xalqlarını təngə
gətirdiyindən Səfəvilər
dinc mübarizə (ideoloji təbliğat, mürşid-mürid münasibətləri)
yoluna üstünlük
verirdilər, ancaq bu da yalnız müəyyən həddə
qədər effekt verdi, sonra isə
Səfəvi müridləri
də silaha qurşanmağa vadar oldular.
Türk etnosunun
Şah İsmayıla
qədərki diferensiasiya
prosesinə ərəb
istilası qədər
olmasa da, monqol-tatar istilası da müəyyən
təsir göstərdi.
Mərkəzi Asiyanın
içərilərindən - türklər üçün
heç də yad olmayan coğrafiyadan qəfil bir vulkan kimi püskürən
monqol-tatar fütuhatı
XIII-XIV əsrlər Türk
məkanında, ümumən
Avrasiyada etnosiyasi hadisələri öz ağuşuna aldı. Və bu, çox
maraqlıdır ki, tədricən
monqolların yox, tatarların (türklərin)
"daxili işləri"
olaraq qəbul edildi, monqol-tatar hərəkatı isə türklərə münasibətdə
tarixə məhz
"daxili oyanış"
olaraq yazıldı. Sonrakı türk hökmdarlarının, dünya
(ümumtürk) hökmranlığı
xəyalına düşən
fatehlərin (onların
ən möhtəşəmi,
əlbəttə, Əmir
Teymur idi) öz mənşələrini
Çingiz xana bağlamaq istəməsi,
xan nəslindən gəldiklərini iddia etməklə, özləri
də fərqinə varmadan, monqol və ya türklüyü
bu günə qədər, əslində
mübahisəli olan Çingiz xanın türk tarixindəki mövqeyini elə bir səviyyəyə yüksəldirdilər ki, onun
da Əmir Teymur qədər türk olduğuna şübhə
yeri qalmadı. Və təbii ki, nəinki türklərin, eləcə də Rusiyanın, Çinin, Hindistanın, İranın,
Ərəbistanın (bu
coğrafiyaları bütün
miqyası ilə əhatə edə bilməsə də, siyasi nüfuzunu bu və ya
digər dərəcədə
bütünlüklə qəbul
etdirən) Çingiz
xanın nümunəsi
XIV-XV, hətta XVI əsrlərdə
də fatehlərin (daha çox isə, fatehlik iddialarının!) meydana çıxmasını həvəsləndirdisə
də, artıq bütün xalqların, o
cümlədən də,
türklərin tarixi geniş miqyasda diferensiasiya, yalnız dar (milli) miqyasda inteqrasiya dövrünün
astanasında idi.
İlk Səfəvi
hökmdarını fateh,
işğalçı təyinlərilə
"mükafatlandırmaq" cəhdlərinə rast gəlinsə də, Əmir Teymurdan fərqli olaraq, bu, onun missiyasına
daxil deyildi. Və Əmir Teymurla Osmanlı sultanı İldırım
Bəyazidi qarşı-qarşıya
gətirən səbəb
Şah İsmayılla
Sultan Səlimi Çaldıranda
döyüşə məcbur
edən səbəblə
ona görə eyni ola bilməz ki, birinci halda iddia,
ən azı, Əmir Teymur tərəfindən, "dünyanı
yalnız bir padşah idarə edə bilər, ikincisi artıqdır"
qənaətindən irəli
gəlir, ikinci halda isə, tərəflər formalaşmaqda
olan xalqların (və əgər belə demək mümkünsə, milli dövlətlərin)
hüdudlarını müəyyənləşdirmək
uğrunda mübarizə
aparırlar.
Xüsusi olaraq qeyd etmək lazımdır ki, türk etnosunun diferensiasiyası və nəticə etibarilə müstəqil
türk dövlətlərinin
təşəkkülü biri digəri ilə bağlı iki ciddi "daxili" maneə ilə rastlaşır ki, həmin maneələr, öz növbəsində,
dövlətlərarası münaqişələr də
yaradır... Bunlardan biri, sözügedən təşəkkül prosesində
etnik sərhədlərin
mübahisəli olmasıdırsa,
ikincisi, etnik diferensiasiyanın heç
də həmişə
lazımı keyfiyyətdə
təzahür etməməsidir.
Və artıq qeyd elədiyimiz kimi, həmin problemlərin özünü
daha qabarıq göstərməsində (hətta
bəzən həlledilməz
görünməsində) dinin
təsiri müstəsna
olduğu kimi, iqtisadiyyat-təsərrüfat sisteminin
Asiya tipi də təsirsiz qalmamışdır.
Azərbaycan Səfəvilər
dövlətinin öz
tarixinə Təbriz paytaxt olaraq başlaması, heç şübhəsiz, onun
milli xarakterinin əsas
əlamətlərindən biridir, ancaq Azərbaycanın istər
Şərq, istər Qərb, istər Şimal, istərsə də, Cənub hüdudlarının harada
qurtarması daim mübahisə doğurmuşdur
ki, bu mübahisəlilik
istər-istəməz Azərbaycanın,
maraqlıdır ki, daha
çox türk mənşəli qonşu
xalqlarla haqq-hesab çəkməsinə gətirib
çıxarmışdır. Şərqdə özbəklər,
Qərbdə isə osmanlılarla baş verən toqquşmalar nə Şimalda, nə də Cənubda müşahidə
olunmur ki, bunun səbəbi XIII-XV əsrlərdə
olduğu şəkildə
XVI-XVIII əsrlərdə də
məhz türk passionarlığı ilə
izah edilə bilər. Fərq isə ondan ibarətdir ki, birinci dövrdə həmin passionarlıq Türk məkanındakı fütuhatları,
ikinci dövrdə isə, milli özünütəşkilin
ilk mərhələlərini əks etdirirdi. Və yalnız yanlış olaraq belə görünə bilər ki, ya Şah İsmayılın
Türkiyəyə, ya
da Sultan Səlimin Azərbaycana
hücumları hər
iki ərazini ehtiva edən az-çox, davamlı bir siyasi birlik
yaratmaq iqtidarında idi. Ancaq həmin
münaqişənin uzanmasını,
şahlarla sultanların
yüz illər boyu üz-üzə gəlməsini, sadəcə,
xarici imperialist güclərin
təhriklərinin diplomatik
uğuru saymaq doğru deyil. Hər şeydən əvvəl ona görə ki, təşəkkül
tapan müstəqil türk dövlətləri
arasındakı münaqişələr
qaçılmaz olmuşdur.
Və bu qaçılmazlıq nə
Şah İsmayılın,
nə də Sultan Səlimin iradəsindən
asılı deyildi, burada yeni yaranan dövlətlərin etnosiyasi
maraqları daha öndə olub, ümumiyyətlə "insan
nəsli"nin sosial-siyasi
təkamül ehtiraslarının
türk miqyasını
əks etdirirdi... Həmin miqyaslar slavyanlarda, romanlarda, germanlarda da vardı. Ona görə də millətlərin özünütəsdiq
dövrünün başladığı
orta əsrlərin sonu, yeni dövrün əvvəllərindən bu
günə qədər
tarixin adət olunmuş xronologiyasına
daim elə bir qeyri-müəyyən nəzər nöqtəsindən
baxırıq ki, hər
birimizi indi gəlib çıxdığımız
mövqeyin stabilliyi baxımından narahat etməyə bilməz. Şah İsmayılın
(və onun mənsub olduğu xalqın) neçə əsrlərdən sonra qurduqları Azərbaycan Səfəvilər dövlətinin
tarixi qanunauyğunluğuna
rəğmən, XVIII əsrin
ortalarından başlayan
hadisələr (Nadir şahın
özfəaliyyəti, xanlıqlara
parçalanmalar, Rusiya
istilaları və
s.), əslində tarixi
prosesin təbii məntiqinə elə bir əsassız "redaktələr"dir ki, tarixin
məhz tarixşünaslıq
olmağına daim müqavimət göstərir.
***
Şah İsmayılın
ideologiyası, qılıncı
və qələmi ilə cızılmış
Azərbaycan sərhədləri
ondan sonra məlum siyasi dəyişikliklərə məruz
qalsa da, etnik-etnoqrafik özünəməxsusluqlarını bu günə qədər mühafizə
etməklə, dahi millət (və dövlət!) xadiminin öz tarixi missiyasını nə qədər böyük məharətlə yerinə
yetirdiyini göstərir.
Nizami CƏFƏROV
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024. - 4 may, ¹ 16. - S. 4.