Kino
sənəti və onun dörd təməl funksiyası
Nəzəriyyədən nəzarətə və əksinə
Təcrübədən çox
danışdıq, indi
də nəzəriyyədən
danışmağın vaxtıdır.
Belə deyirlər.
Yenilənmə zərurəti
meydana çıxan
zaman.
İnsan fəaliyyətinin
bütün sahələrində
bu etirafı dilə gətirməyin bir gün məqamı
gəlib yetişir.
Bu, bir növ, İncildə nəql edilən azmış oğulun qayıtması rəvayətini xatırladır.
Təcrübə də,
özünə arxayınlaşan
oğul kimi, nəzəriyyənin nəzarətindən
qurtulmaq, sərbəst,
yeni təəssüratlarla yaşamaq, yaratmaq həvəsilə evdən
baş alıb gedir. Nəzəriyyə isə, ağsaqqal təmkini göstərib: qoy getsin, - deyir,
- görmədiyi, bilmədiyi
çətinliklərlə üzləşəndə ağlı
başına gələr,
qayıdar evə. Belə də olur. Həmişə belə olur. Hər dəfə nəsə alınmayanda, hər dəfə iş səmərə verməyəndə, yaxud təcrübə digər
təcrübələrlə rəqabətə davam gətirə bilməyəndə,
təzədən nəzəriyyənin
üstünə qayıdıb
dil-ağız eləməyə
başlayır: daha keçib, - deyir, - görünür, nəyisə
düz hesablamamışıq,
nədəsə yanılmışıq,
gəl, ağsaqqal, gəl, mənim mürşidim, bir də düşünək,
götür-qoy edək,
müəyyənləşdirək, sonra keçərik işə. Yəni əmələ. Necə deyərlər, əvvəl
yüz ölçək,
sonra bir biçərik.
Təcrübəni bildik, bəs nəzəriyyənin
yeri haradadır - sonradan gəlir, yoxsa əvvəldən hazır olmalıdır? Onun vəzifəsi artıq yazılmış
əsərə şərh
vermək, onu təhlil etmək, onu yozmaqdan ibarətdir,
yoxsa, qayda-qanun yaratmaq, yol göstərmək,
xəbərdar etməkdir?
Gəlin, başqa
sahələrə toxunmayaq,
amma kinoda nəzəriyyə öz adına sadiq qalaraq təcrübəni
tam əhatəyə alıb,
onu daim nəzarətdə saxlayır.
Kino özü nəzərdən
başlamış sənət
növüdür və
daim nəzərlə
müşayiət olunur.
Kameranın düyməsini
baslb işə salan kimi nəzarət
başlayır.
Min illərin kinosu və kinonun nəzəriyyəsi
1895-ci ildə Lümyer qardaşlarının
icad etdiyi kinematoqraf adlı aparata minnətdar olaraq hərəkətli təsvirlər ekrana proyeksiya olunanda, görkəmli söz sahibləri, yazıçılar,
filosoflar buna ən yaxşı halda ciddi yanaşmır, susmağa üstünlük
verir, pis halda isə, bu oyuncaq aparatla
çıxarılan kino-kino oyununu əsaslı şəkildə tənqid
edirdilər. Belə bir vaxtda, yeni sənət növünün
yarandığından söhbət
belə gedə bilməzdi. Hətta Lümyer qardaşlarının
özləri belə,
icad etdikləri cihazı o dövrün dəbdə olan çoxsaylı attraksionlardan
biri kimi qəbul edirdilər. Nə çox idi küçələrdə,
meydanlarda, bazarlarda, yarmarkalarda insanlardan pul toplamaqdan ötrü min bir hoqqa çıxaranlar, gülüş otağı,
vahimə otağı
düzəldənlər, fokus-pokus
göstərənlər, kəndirin
üstündə qaçanlar,
ağzına od alıb, od püskürənlər,
özünü uca qüllənin başından
atıb sağ qalanlar, zadəgan salonlarında spiritizm seansları keçirənlər,
ölüləri çağırıb
onların ruhları ilə danışanlar... Bunların heç birini haqlı olaraq sənət növü kimi qəbul etmirdilər, bunlar hamısı sirk, meydan, salon oyunları, attraksionlar sayılırdı. Qoy, belə attraksionlardan biri də kinematoqraf
olsun. Onlar dəbdən düşəndə,
kinematoqraf da sıradan
çıxacaq, unudulub
gedəcək.
Amma belə olmadı, yeni yaranan aparat, nəinki sıradan çıxmadı,
nəinki unudulmadı,
ildən-ilə onun
yeni-yeni imkanları kəşf
edildi, bu aparat vasitəsilə sadəcə olaraq ətrafda, evdə, məişətdə, küçədə,
ictimai yerlərdə maraqlı görünən
hadisələr, real görüntülər
deyil, təxəyyüldən
gələn, bir çox hallarda hazır, bədii ədəbiyyatdan hamıya
məlum olan süjetlər əsasında
filmlər çəkilməyə
başladı və digər ölkələr
də bu təcrübədən yararlanmağa
tələsdi. Paralel olaraq kinematoqraf texniki baxımdan tədricən daha da yetkinləşirdi. Amma bunlar
da kinonun sənət növü olduğunu əsaslandırmaqdan ötrü
kifayət deyildi.
Burada inkarçıların
mühüm bir arqumenti ilə barışmaq lazım gəlir. Diqqət yetirsək, bütün sənət növləri
yada gəlməyən, tarixi
bilinməyən vaxtlarda
yaranıb. Bəli, insanla birgə yaranıb musiqi də, poeziya da, teatr da, rəsm də, rəqs də, memarlıq da, heykəltaraşlıq da... Bütün
bu sənətlərin
hamısı insanla birlikdə tərəqqi edib, daim dəyişikliklərə
məruz qalıb, hər tarixi dövrdə yeni tərz,
yeni məzmun qazanıb.
Bəşər tarixi
həm də bu sənətləri yaşadan xalqların mədəniyyət tarixidir.
Əgər belədirsə,
onda nəyə görə 1895-ci ilə qədər heç bir tarixi olmayan
və kino adlanan bu optik-texniki yeniliyi istisna bilib, onu minilliklərlə
tarixi olan digər sənət növlərinin sırasına
daxil etmək lazım idi? Bundan başqa, kino texnikadır, texnika isə yeni sənət növü yarada bilməz, texnika artıq məlum sənətlərə kosmetik
əlavə gətirə
bilər, vəssalam.
Kinoya sənət
növü kimi tanınmaqda arxa olanlar, əsasən də, yeni sənətin
yeni nəzəriyyəsini quranlar,
ilk növbədə, bu
optik vasitənin funksional əhəmiyyəti,
yəni onun yararlığı barədə
düşünməliydilər. İlk
kino nəzəriyyəçilərindən
biri olan Riçotto Kanudonun fikrincə, kino tarixin bəşəriyyətə hədiyyəsi
idi.
Hədiyyə ikibaşlı
anlayışdır - həm
gözlənilməz, həm
də tələb olunandır. Tələbat
gözlənilmədən verilən
hədiyyənin mahiyyəti
deməkdir. Başqa sözlə, onun funksiyasıdır. Kino anlayışının
hazırkı mərhələsindən
onun arxaik köklərinə qədər
tarixini, "kino haradan
gəlir?" və
"tarixlər boyu insan nəzərindən alət kimi istifadə edib yararlanan qüvvələr
üçün kino nədir?"
kimi suallara cavabı onun funksional mahiyyətində
tapmaq mümkündür.
Nəzəriyyə kinonun mövcudluğunu şərtləndirən
dörd funksiyanı müəyyənləşdirir. Biz bu funksiyaları müəyyən etməklə,
əslində kinonun dayaqlarını və sənət növü olaraq başlıca istiqamətlərini müəyyənləşdirmiş
oluruq. Kino aşağıda
təsvir edəcəyimiz
dörd təməl funksiyada qərar tutur.
Birinci funksiya. Qoruyucu kino
Həyat, ölüm
də daxil olmaqla, ötüb keçən anlardan ibarətdir. Amma ölüm
sonuncu an olduğundan həyata qarşı dayanır və ötüb keçməkdə
olan vaxtın həyat üzərində
qələbəsinə çevrilir.
Andre Bazen 1958-ci ildə,
ölümündən sonra
çap olunmuş
"Kino nədir?" kitabının
giriş məqaləsini
bu mülahizə ilə açır. Qədim Misirdə fironlar ölərkən, insanları onların bədənini mumiyalayaraq,
onları ölümdən
"xilas" edir, zahiri görünüşlərini
olduğu kimi, əbədi qoruyub saxlayırdılar. Bu təcrübə
vasitəsilə qədim
insanlar ölümə
doğru aparan vaxt üzərində qalib gəlmək istəklərini ifadə edirdilər.
Orta əsrlərdə
isə, din mumiyalamağa
qadağa qoyduğundan,
hökmdarlar, krallar hələ sağ olarkən öz rəsmlərini çəkdirirdilər.
Bu rəsmlər saraylarda
bir-birinə oxşayan
sülalə üzvlərinin
qalereyasını təşkil
edirdi. Vaxt keçdikcə rəsm sənəti krallara, xaqanlara xidmətdən çıxaraq demokratikləşir,
təkcə hökmdarlara,
zadəganlara yararlanmaqla
kifayətlənməyib, həm
də rəssamların
yaradıcı axtarışlarına
tabe olurdu. Burada ən vacib şərt rəsmin obyektə oxşarlığı idi.
İntibah dövründə
perspektiv prinsipi kəşf edildikdə, bu oxşarlıq əvvəlki ilə müqayisədə daha da
gücləndi. Sonra isə,
məhz perspektiv prinsipinə, yəni görüntünü bir
nöqtədən, insan
gözündən çıxış
edərək yaratmaq texnikasına minnətdar olaraq fotoqrafiya və bunun da ardınca kinematoqraf yarandı.
Kino həyatda baş verənləri bizə olduğu kimi göstərir. Həyatımızda irili-xırdalı
hər bir hadisə, hər bir yaşantı müəyyən anlarda baş verir. Həmin anları isə ötüb-keçməkdə
olan vaxt udur və nəhayətdə,
o anları yaşayan adamı ölümə təhvil verir. Amma kino o anları vaxtın əlindən alıb unudulmağa qoymur. Biz əlli, altmış, yetmiş il bundan əvvəl çəkilmiş
bir filmə baxırıq. Orada iştirak edən aktyorların biri də sağ qalmayıb, amma biz onları kino vasitəsilə
canlı şəkildə
görürük, sapsağlam,
dipdiri adamlar kimi onlar hərəkət
edir, danışır,
ağlayır, gülürlər.
Toy məclislərində çəkilən
videolara illər sonra baxanda, həmin məclisdə iştirak edən adamların xeylisi artıq dünyadan köçmüş olur,
amma videoda onlar canlıdır, gülür, danışır,
rəqs edir. Biz buna nə qədər vərdiş etsək də, bizim üçün bunlar nə qədər adiləşsə də, hər birimiz cibimizdəki telefonla həyatımızın anlarını
görüntü yaddaşına
çevirən operator olsaq
da, bu yenə də möcüzə olaraq qalacaq və onun kökü
Bazenin "mumiya kompleksi" adlandırdığı
minillərə gedib çıxır. Kinoşünas
Ziqfrid Krakauer bu funksiyasını "fiziki
gerçəkliyin hifz
olunması", Sergey Eyzenşteyn
"anın əbədiləşdirilməsi",
Andrey Tarkovski isə,
"həkk olunmuş
zaman" adlandırırdı.
Qoruyucu kinoda anlar çəkilə-çəkilə
yaşanır, oynanılmır,
hadisənin öz-özünə,
müdaxilə edilmədən
baş verməsinə
imkan yaradılır.
Bela Tarrın "Lənət"
filminin final səhnəsində
qəhrəman onun üstünə hürən
quduz itlərin arasına girir, özü də dördayaq duraraq itlərin üstünə
hürməyə başlayır.
Son dərəcə təhlükəli
olan bu epizodun
çəkilişində əvvəlcədən
bəlli olan səhnə deyil, baş verə biləcək hadisə və qəhrəmanın
az qala ölümün
ağzından qurtulması
anları göstərilir.
Bəzi filmlərdə
qoruyucu kino ideyası bilavasitə süjetin əsasını təşkil
edir.
"Bizim Cəbiş müəllim"
filminin sonunda vağzalda gözətçi
əsgərləri yola
salıb evə qayıdan qəhrəmanı
saxlayıb çamadanında
nə daşıdığını
soruşur, "Heç
nə", - deyə qəhrəman gülür.
Gözətçi bundan
acıqlanır: "Heç
nə, heç nə də. Daha nəyə gülürsən? " Gözətçi
yalnız öz üzərinə düşən
mühafizəçi xidmətini
yerinə yetirir, ona görə də bu gülüşün
mənasını anlamır.
Amma biz tamaşaçılar Cəbiş müəllimi
anlayırıq, ona qoşuluruq və onun gözü ilə böyük bir təhlükədən
qurtulmuş neft Bakısına baxırıq.
Az müddət bundan əvvəl "almanlar şəhərə girsə,
mədənlər yandırılsın"
əmrinə əsasən
neft buruqları minalanmışdı. Əgər
bu hadisə baş versəydi, şəhərdən əsər-əlamət
qalmayacaqdı. Filmin həm ssenari müəllifi, həm rejissoru, həm də baş rolun ifaçısı uşaq vaxtı yaşadıqları şəhərin,
sən demə, bomba üstündə olduğundan xəbərləri
olmayıb. İndi, bu
filmin çəkilişində
onlar təhlükənin
sovuşmasının, şəhərin
hifz olunmasının gecikmiş sevincini yaşayırlar.
İkinci funksiya. İstismarçı
kino
Tamaşa oynanılır,
musiqi və ya musiqi altında
rəqs ifa edilir, memarlıq nümunəsi bina olaraq tikilir, heykəl yapılır, ədəbi əsər yazılır, rəsm çəkilir. Bəs
kino filmi necə? Kino bunlardan
hansına yaxındır?
Əlbəttə ki, çəkilir.
Bəlkə göstərilir?
Bəzi nəzəriyyəçilərin
fikrincə, kino çəkilir,
digərləri isə,
xeyr, film nümayiş
etdirilir, - deyib kinonun varlığının
göstərilmə aktı
ilə bağlı olduğu fikri üzərində israr edirlər. Lümyer qardaşlarına qədər
də hərəkətli
təsvirlər olub, amma qutunun içində.
Qutuya xırda pul atıb "Baden-Badenin mavi gecələri"nə,
"fransız xalqı"nın
necə "kef elədiyi"nə,
hətta yataq səhnələrinə belə
tamaşa edə bilərdin. Bütün bunlara kino, yaxud yeddinci sənət növü demək heç kimin ağlına gəlmirdi. Kinematoqraf anlayışı
yalnız Lümyerlərin
ixtira etdikləri cihazdan sonra meydana gəldi. Bu cihaza minnətdar olaraq hərəkətli şəkillərə artıq
ekrana proyeksiya olunmuş halda baxmaq mümkün idi. Ona görə də kinonun arxeologiyasından danışanda
nəzəriyyəçilər Platonun e. ə. IV əsrdə
yazdığı "Dövlət"
əsərinin yeddinci
kitabında təsvir olunan mağara rəvayəti üzərində
dayanırlar.
Deyilən epizodda Sokrat Platonun böyük qardaşı
Qlavkona başa salmaq istəyir ki, bizim gözlə gördüklərimiz gerçəkdə
mövcud deyil. Odur ki, gözlə gördüyünüzə inanmayın.
Necə yəni, əgər biz gözlə
görməsək, nəyinsə
əslində var olduğunu
başqa necə ayırd edə bilərik? Bu sual Qlavkondan gəlir. Onda Sokrat dediyimiz
rəvayəti danışmağa
başlayır.
Platondan xəbərdar
olan hər kəsə məlum alleqorik hekayəni burada təkrar danışmağa ehtiyac görmürük. Sadəcə,
bizim mövzumuzla əlaqədar olaraq qeyd etmək istəyirik ki, bu alleqoriyada çox asanlıqla mağara qismində müasir kinoteatrı, yaxud indi deyildiyi kimi, sinema zalını,
mağarada az yaşlarından əlləri,
ayaqları, hətta boyunları qandallandığından
hərəkət etməkdən
və dönüb bir-birinə baxmaqdan məhrum olmuş, ona görə də yalnız qarşılarındakı divara,
yəni ekrana baxan dustaqlar qismində müasir tamaşaçıları, onlardan
arxada tonqaldan düşən işığın
qarşısında heykəlciklərlə
min oyun çıxaran
və dustaqların baxdığı divara, yəni ekrana kölgələr salan həngamə qismində kinoproyektoru tanımaq mümkündür. Platonun
vaxtında kino yox idi, amma kino funksiyası artıq işlək sayılırdı.
Bununla belə...
Fridrix Kittler
(1943-2011), alman alimi, məşhur
media tarixçisi və
nəzəriyyəçisi, optik medianın tarixindən danışarkən,
Platonun əsərində
nəql olunan rəvayətin kino ilə
bağlı olduğunu
qəti şəkildə
qəbul etmir və onu kinonun
əcdadları siyahısından
çıxarır. Ona görə
ki, burada göstərilən
işıq-kölgə oyunu
nəyəsə yazılmayıb.
Optik mediada məlumat ötürülməzdən,
yaxud nümayiş etdirilməzdən əvvəl
nəyəsə həkk
olunmalıdır. Kağız
icad olunandan, onun üzərinə yazı yazılandan və bu yazı
da başqa kağızlara
köçürüləndən və bu yolla
tirajlanandan sonra sənət əsərləri
ağır daşınmazlıqdan
xilas oldu, səyyar sənətə
çevrildi. Kino isə
elə əzəldən
səyyar sənət
növü olaraq yaranıb, kitab kimi dünyanın bir üzündə meydana gəlibsə də, o biri üzündə oxunub və ya nümayiş etdirilib. Bununla razılaşmamaq mümkün
deyil. Doğrudan da, kinonun mövcudluğu, hər şeydən əvvəl çəkilişlə
bağlıdır, Avropada
yalnız kinokamera icad olunandan sonra yeni sənət növü haqqında fikirlər meydana gəlməyə başladı.
Amma biz bu sənətin funksiyalarından,
yəni hansı istiqamətlərdə yararlı
olduğu barədə
danışırıq. Kinonun
funksiyaları özündən
çox-çox əvvəl
yaranıb və bunun əsas klassik nümunələrindən
biri, məhz mağara alleqoriyasıdır.
Çünki sənətin
ən vacib elementi göstərilmədir.
Elə həmin dialoqda Platon soruşur: İnsanı ələ almağın ən asan və
ən təsirli yolu hansıdır? Görmək? Xeyr, görmək qabiliyyəti
artıq insanlarda var, amma düzgün istiqamətə yönəlməyib.
İnsan hara lazımdır,
ora baxmır. Bax, bunun üzərində
çalışmaq lazımdır.
Əsas məsələ
nəzərlərə hakim kəsilmək, onları lazım olan, yaxud öz bildiyin,
özünə sərf
olunan istiqamətə
yönəltməkdir. Bu isə,
kütlələr üzərində
hakim olmağın başlıca
göstəricisidir. Nəzərə
hakim kəsilmək insanın
beyninə, hisslərinə,
düşüncəsinə, oradan bütün vücuduna, davranışına,
həyat tərzinə
hakim olmaq deməkdir. Bütün vizual medilar nəzər ovuna çıxır, nəzərlər uğrunda
çarpışır. Ən
müxtəlif janrlarda
olan filmlər, Hollivud, Bollivud, telekanallarda tok-şoular,
tik-toklar, cibimizdə gəzdirdiyimiz telefonların
displeyində tamaşa
etdiyimiz videolar, saysız reklam rolikləri... bütün
bunlar insanın nəzərlərini almaq naminə onun marağından, gərginlik
yaşamaq, həyəcanlanmaq,
xoşbəxt sonluğa,
uğurlu qəhrəmanın
qələbəsinə sevinmək,
xəyala dalmaq, ağlamaq, gülmək kimi təbii keyfiyyətləri daim istismar edir və
insanlar bundan həzz alır.
Tamaşaçı olmaq Platonun mağarasının
könüllü məhbusuna
çevrilmək deməkdir.
Həqiqət işığı
ondan arxada qalır, o isə yalnız kölgələrə,
ona həqiqət kimi təqdim olunan yalanlara baxmaqdan həzz alır.
Üçüncü funksiya. Müşahidəçi
kino
Kinonun yaranma tarixi ilə maraqlanan adam, gərək bütünlüklə
bəşər tarixini
qarşısına qoyub
diqqətlə varaqlasın.
Misir ehramlarında biz
bunu gördük, Platonun "Dövlət"
əsərində də
bunu gördük. Amma
bir çox müəlliflər bununla
bağlı başqa bir gümana gəlirlər. Onların fikrincə, kino öz başlanğıcını nə
fironların öləndən
sonra mumiyalanmasından,
nə də Əflatun mağarasında
bəxtiqara dustaqlara göstərilən kölgələrdən
götürür. Bütün
bu işlərin kökü, əslində
Ərəstundan gəlir,
yəni avropalıların
dediyi kimi, Aristoteldən. Əgər
Aristotel hansısa bir kitabında (o da qəribədir ki, bu kitabın adı heç kimə bəlli deyil!) "görəsən, dairəvi
günəşin işığını
düzbucaqlının (yəni
kvadratın) içinə
salsaq, nə əmələ gələr?"
sualını və bu sualdan doğan
fərziyyələrini səsləndirməsəydi,
indi biz Cinema zalda
"popkorn" deyilən
qorğa qutusuyla oturub komsomolçu Bəxtiyar və onun dəstəsinin Gəray bəyin qapısına elçi düşməyinə, bəyin
isə kəndin girəcəyində ağacdan
asdığı adamın
meyidi ilə onları qarşılamağına
tamaşa etməzdik. Düzdür, Aristoteldən
sonra öz həmyerlisi olan Evklid də bu məsələ ilə maraqlanmış, işığın düz
xətt üzrə yayılmağı barədə
əhəmiyyətli müşahidələr
etmiş, amma ondan dərinə getməmişdi. Stagirli
elm dəryasının irəli
sürdüyü fərziyyənin
gerçəyə çevrilməsində,
bəlkə də birinci addımı Bəsrəli Həsən
ibn əl-Heysəm atmışdı.
Biz gərək şükürlər edək
ki, Allah ona inşaatçı-mühəndis
istedadı verməmişdi.
Halbuki özü belə düşünmürdü.
Nil çayını ram edəcəyini
güman edirdi və yaxşı ki, vaxtında bu işin öhdəsindən
gəlməyəcəyini anlayıb
özünü dəliliyə
vurdu, yoxsa, onu bu işi
icra etməkdən ötrü Qahirəyə
göndərmiş Xəlifə
əl-Həkimin qəzəbinə
tuş gələrək
boynunu cəlladın ağır baltası altına qoyacaqdı və biz də bu gün Lars fon Triyerin soyuducu
otağa salınmış
beş nəfəri cərgəyə düzüb
bir gülləylə
öldürmək cəhdində
olan zülmkar qəhrəmanının dəli
eksperimentlərinə baxa
bilməyəcəkdik.
Əl-Heysəmin XI əsrdə
Qahirədə çadırın
içində dəlik
açaraq günəş
işığı ilə
qurduğu eksperimentləri
bir neçə əsrdən sonra Avropada qaranlıq otaqda, latınca "kamera-obskura" deyilən
kicik bir dəliyi olan qutunun içində aparmağa başladılar.
Əslində kamera-obskura
da dəlikdən düşən
günəş işığı
vasitəsilə yaranan
təsviri həkk etmirdi. Amma yuxarıda adını çəkdiyimiz
Fridrix Kittlerin fikrincə, təsviri həkk etməzdən, yaxud yazıya almazdan əvvəl təbiətə imkan vermək lazım idi ki, özü-özünü
əks etdirsin. Ehtimala görə, ilk dəfə 1560-cı ildə
İtaliya memarı
Porta bunu həyata keçirdi. O, qaranlıq otağın günəşli
küçəyə baxan
divarında kiçicik
bir dəlik açdı və əks divarda baş-ayaq görünən
küçədə insanların,
heyvanların nə hoqqalardan çıxdığını
müşahidə etməyə
başladı. Proyeksiyanı
düzəltməkdən ötrü
güzgüdən istifadə
olunurdu. Beləliklə,
Platonun mağara rəvayəti gerçəkləşdirildi.
Amma yox, Platonun rəvayətindən
fərqli olaraq fotonun, sonradan kinokameranın əsasını
təşkil edəcək
bu yeni cihazın əsas yararlığı
adamları aldatmaq, onların nəzərlərini
lazım bilinən səmtə yönəltmək
deyil, sadəcə olaraq müşahidə etmək məqsədi daşıyırdı.
Bəlkə də, burada "sadəcə olaraq" ifadəsi yerinə düşmür.
Çünki müşahidə
etməyin ən yüksək həddi hər şeyi görmək anlamına bərabərdir. Bu gün
hər şey müşahidə olunur, hər şey küçələrdə, evlərin
qapısında, evlərin
içində, ofislərdə,
zallarda, yollarda, hətta göylərdə,
sputnikdə quraşdırılmış
kameraların, radarların
nəzərinin altındadır.
Deyilənə görə,
İbn əl-Heysəm gözün
görmə qabiliyyətində
işığın rolunu
öyrənməkdən ötrü
icad etdiyi, sonradan dəyişdirilərək
kamera-obskura, daha sonra foto və
kino-kamera adlanacaq cihazın imkanlarından dəhşətə gələrək,
əlini onun üzərinə qoymuş
və həyəcanla
elan etmişdi: "Bunu
biz yaratmadıq!" Bu nidanı
böyük alimin dilindən tövbə kimi qəbul etmək olar. Biz hər şeyi görən və hər şeyi bilən Allahın yaratdığı gözü
təqlid edərək
bu cihazı ərsəyə gətirdik.
Dini baxımdan bu cihaz əzəlindən günahla möhürlənib.
Bununla belə,
hakim qüvvələr kinonun
özündən əvvəl
gələn müşahidəçilik
mahiyyətindən həmişə
yararlanıb və bu günün özündə də, texnika inkişaf etdikcə daha geniş şəkildə
yararlanmaqda davam edir.
Dördüncü funksiya. Gözbağlıca
(hipnotik) kino
Kinogörüntü yozulmağa
meyillidir, yuxuda gördüklərimiz kimi.
Yozulma yuxu görən adamı nigarançılıq və
təhlükədən qoruyur.
Kinoda da belədir. Bu,
bir növ, qaranlıq otaqda işığı yandırmağı
xatırladır. O şeylər
ki, qaranlıqda vahiməli
görünür, təlaş
doğururdu, işığı
yandıran kimi adiləşir, hətta bayaq vahimə yaratdığı üçün
adamda gülüş
doğurur. Amma doğrudanmı,
gülməlidir? Əslində
qaranlıqda qalanlar bizə xoş gəlməyən, nə vaxtsa bizi ağrıtmış,
zədələmiş hadisələr,
bizi mənən yaralamış simalar olur, onlar haqqında
fikirlərlə biz yaşaya
bilmədiyimiz üçün
unutmağa məcbur olmuşuq. Məsələ
də ondadır ki, bütün bu narahatlıq doğuran nəsnələr unudulsa
da, yaddaşımızdan tam yoxa çıxıb silinmir, bir gün
gözlənilmədən, dəxli olmayan bəhanəylə başqa
simada üzə çıxır və başlayır yenidən narahat etməyə, ağrı verməyə.
Onları gizləndiyi
məkandan tapıb üzə çıxararaq
neytrallaşdırmaq üçün
həkim xəstə üzərində hipnoz metodundan istifadə edir.
Bəli, düz
deyirsiniz, söhbət
"psixoanaliz" adlanan
təlimdən gedir. Bəs bunun kinoya nə aidiyyatı var? Təbii sualdır. O da məlumdur
ki, psixoanalizlə kino arasında
paralellər Lümyer
qardaşları kinematoqrafı
icad edəndən sonra aparılmağa başladı. Psixoanaliz haqda ilk kitabın nəşri ilə kinematoqraf adlı cihaz vasitəsilə ilk seansın keçirilməsi
üst-üstə düşdüyündən,
onların doğum tarixi də eyni ildən götürülür - 1895-ci il. Biz isə burada kinonun qədim əcdadlarını və
bununla bağlı onun dörd əsas, daim işlək olan funksiyasını müəyyənləşdirməyə
çalışırıq.
Divara işıq
salıb orada kölgələr oynatmaq,
üstəlik, bu kölgələri səsləndirib
adam kimi danışdırmaq, qədim
vaxtlardan insanlığa
məlum bir oyun olub. Ərəblərdə
"Xəyal əz-zill",
türklərdə "Qaragöz"
və digər xalqlarda "kölgə teatrı" adlanan oyunlar haqqında çox yazılıb.
Lakin belə oyunlar xüsusi cihazla ekrana proyeksiya olunmağa başlayanda, tamaşaçılar ona sadəcə, maraqla deyil, həm də həyəcanla, təşvişlə baxırdılar.
Bunu təsəvvürümüzdə
canlandırmaqdan ötrü
gəlin, o vaxtın tamaşaçılarının gözüylə bu oyuna baxaq - kölgələr
var, amma onların kimə məxsus olduğu məlum deyil. Heç orta əsrlərə qayıtmayaq. Elə öz yaşadığımız
günlərin birində
çıxaq səhrada
gəzməyə və
birdən ağac kölgəsinə rast gələk, həyəcanlanmarıq?
Kölgəsi var, ağacın
özü yoxdur. Ya da yaşadığınız
mənzildə qapı
zəngi çalınır,
açıb görürük
orada kimsəsiz, ünvansız kölgə
dayanıb. Dəhşət
deyilmi? Kinoda da belədir. Orada bizim kimi yaşayır,
hərəkət edirlər,
əslində isə bu lentdir, ya
da rəqəmsal təsvir.
Möcüzədir. Sadəcə,
biz buna alışmışıq. Bir gün gələcək,
biz bu yolla göstərilən kabuslara
da alışacağıq.
Filosof Jak Derrida qəribə
bir düstur irəli sürür: kinematoqraf+psixoanaliz=kabusşünaslıq.
Amma orta əsrlərdə,
dediyimiz kimi, nə kinematoqraf, nə də psixoanaliz təlimi var idi, buna baxmayaraq, Laterna Magika ilə, latıncadan tərcümədə "Sehrli
çıraq" deyilən
cihazla qaranlıq zalda oturan adamların
qarşısına kabuslar
çıxarırdılar. Taxta və ya
metaldan hazırlanmış
qutunun içinə lampa yerləşdirir, yuxarıdan hissovuran qoyur, qarşıdan isə kamera-obskurada olduğu kimi kiçik dəlik açırdılar. Lampa
ilə qarşı dəliyin arasındakı
nəzərə çarpmayan
arakəsməyə üzərində
rəngli təsvirlər
olan və kənarları nazik metalla haşiyələnmiş
şüşələri növbəylə
salıb çıxarırdılar.
Buna minnətdar olaraq obyektivin yönəldiyi və canlılıq effektini gücləndirmək
üçün qarşısına
müxtəlif üsullarla
tüstü-duman buraxılan
bəyaz pərdənin
üzərində görüntülər
peyda olurdu.
XVII əsrdə Laterna Magika cihazına təkərlər
bərkidilir və cihazı səyyar şəkildə qaranlıq
zalda hərəkətə
gətirib, tamaşaçıları
gözlənilməz istiqamətdən
çıxan kabuslarla
üzləşdirirdilər. Buna fantasmaqoriya, yəni tərcümədə
kabus göstərmək
üsulu deyilirdi. Fantasmaqorik seanslar tamaşaçılarda arzuolunmaz
hallarla müşayiət
olunacaq dərəcədə
qorxu hissi yaradırdı. Buna görə, bəzən belə seansların keçirilməsinə qadağalar
qoyulurdu. Lakin hakim nəzər lazım olduğu qədər onlardan öz məqsədləri
üçün istifadə
edirdi.
Amerika
yazıçısı Stiven
Kinq vahimə janrını cəmiyyətdə
mövcud olan normaların carçısı
kimi qələmə verir. Necə ki uşaq ona
yad, məhrəm olmayan yerə düşəndə isti-rahat,
doğma ev üçün qəribsəyir,
dəhşətli vəziyyətlərə
düşən, qəraib-əcaib
məxluqların qarşısıalınmaz
zorakılığına məruz
qalan qəhrəmanlar
və onların halına şərik çıxan tamaşaçılar
da buna qədər,
bəlkə də məhəl qoymadıqları
yaşam qaydalarının
əhəmiyyətini dərk
edirlər. Pisi görməsən, yaxşının
qədrini bilməzsən.
Digər tərəfdən,
olanı olduğundan daha yaxşı göstərməkdən ötrü,
qəsdən ağlasığmaz
pislikləri görk etdirmək, "daha pis ola bilər"
qorxusu ilə tamaşaçı kütləsini
idarə etmək siyasətini də unutmaq olmaz. Məhz bu məntiq
vahimə estetikasını
hakim nəzər üçün əlverişli
vasitəyə çevirir.
Biz
burada kinonun kabusqurucu mahiyyətini janr kimi deyil,
bu sənətin mövcudluq şərti olaraq nəzərdən keçiririk. Bir nəzəriyyəçi yazırdı
ki, insanlar hələ kinoya yalnız ekranda baxır, hələ kinoda yaşamırlar. Kino texnika ilə
bağlı sənət
növüdür, texnika
isə yerində durmur, daim yenilənir
və bir gün kabuslar ekran müstəvisindən
çıxıb tamaşaçılarla
daha gerçək ünsiyyətdə ola bilər. Bugünki 3D və görüntüləri
ikiölçülükdən çıxaran digər texnologiyalar bəlkə də elə bundan xəbər verir.
Beləliklə,
kinonun dörd təməl funksiyası:
Bu
yazıda "Kino nədir?" sualına dörd əsas cavabı nəzərdən
keçirdik. Bu cavabların hər biri son yüz
otuz ildə rəsmi olaraq sənət növü kimi tanınan bir fəaliyyət sahəsinin hələ qədim zamanlardan mövcud və işlək olan fundamental əsaslarını
göstərir. Biz, eyni zamanda "hakim nəzər" adlandırdığımız qüvvənin, heç vaxt yeri boş
qalmayan və qalmayacaq, hər şeyə nəzarət edən qüvvənin əsrlər boyu kinonun bu fundamental
əsaslarından necə
və hansı məqsədlərlə istifadə
etdiyini gözdən keçirdik. Dediyimiz kimi, kino artıq
rəsmi olaraq özünə hərəkətli
görüntü adını
qazanandan sonra da, bu təməl
şərtlərin üzərində
qərar tutdu. Ona görə də mülahizələrimizi
artıq kino sənət olaraq prinsipindən çıxış
edərək, bir neçə klassik filmdən misallar üzərində tamamlamaq
istərdik.
Qoruyucu
kino (mumiya kompleksi) - Məşhur fransız kino rejissoru Klod Leluş 1976-cı ildə
növbəti tammetrajlı
filminin çəkilişlərini
bitirəndən sonra məlum edir ki, hələ doqquz dəqiqəlik artıq lenti qalıb. Rejissor bu lenti qısametrajlı,
montajsız, bir planda çəkiləcək
yeni filmi üçün istifadə
etmək qərarına
gəlir. O, istədiyi
xanıma səhər
tezdən, hələ
hərəkət az olan vaxtı Parisin bir nöqtəsində
görüş təyin
edir, özü isə nəhəng şəhərin tamamilə
əks nöqtəsində
kameranı işə
salıb maşınına
minir və görüşə tələsir.
Düz səkkiz dəqiqə yarımdan sonra o özünü sevgilisi ilə görüşə yetirir.
Film bu görüşün
hansı ölüm təhlükəsindən keçərək
baş tutduğunu bizə göstərir. Böyük ehtimalla, o, qəzaya düşüb ölməliydi. Deyilənə
görə, dolaşıq
şəhər küçələriylə
gedən o maşının
sürəti, az qala, saatda iki
yüz kilometrə çatırmış. Burada
film və kino anlayışları ayrılır. Film romantik görüşün nəyin
bahasına başa gəldiyi haqqındadır,
kino isə hər an qəhrəmanın
gerçək, görünən
və gözlənilən
ölümdən necə
xilas olduğunu bizə göstərir. Kameranın gözü onu ölümdən xilas edib, həyatını
qoruyur.
İstismarçı
kino (mağara məhbusları) - Platonun mağarasında məhbuslara
göstərilən kölgələr
xəyaldır. Amma bu xəyal-kölgələrin
məhbuslardan arxada qalan gerçək əsası var. Odur ki, arxadan
sıra ilə başlayanda belə bir cərgə alınır - gerçəklik,
onun divara əks etdirilən hərəkətli şəkli
və bu hərəkətli şəkillərə
yönələn nəzərlər,
yəni tamaşaçı.
Amma nəzər təkcə baxmaq yox, həm də
gördüklərinə münasibət
deməkdir. Kinonu yaradanların başlıca
məqsədi məhz
bu münasibəti nəzarətə götürməkdir.
Sergey Eyzenşteyn tamaşaçını kinonun
xammalı adlandırırdı.
Yəni son məqsəd kino deyil, kino vasitəsilə
müəyyən istiqamətdə
milyonların beynini formalaşdırmaq, yeni insan düzəltməkdir.
"Potyomkin" zirehli
gəmisi"ndə məqsəd
matrosların qiyamı
və Odessa pilləkənlərində hökumət
qoşunlarının əhalini
gülləbaran etməsi
köməkçi motivlərdir.
Əsas məqsəd isə, bu məşəqqətlərin
sonunda gəminin Xilaskar olaraq kainat dənizinin içindən çıxmasıdır.
Xilaskar gəmi filmin sonunda nəhəng görünüşüylə
üzərək, sanki
ekrandan tamaşaçı
zalına daxil olacaq. Bütün ideologiyaların əsasında
duran Xilaskar anlayışı daha çox kino sahəsində istehsal edilib surətlənir - zirehli gəmilər, terminatorlar, spaydermenlər,
müxtəlif blokbaster
qəhrəmanları...
Müşahidəçi
kino (kamera obskura) - Böyük rejissor Mikelancelo Antonioninin "Blow-up "
filminin (filmin adını dilimizə həm "Böyüdülmüş
foto", həm də "Partlayış"
kimi tərcümə
etmək olar) qəhrəmanı şəhərdə,
şəhərdənkənar yerlərdə müşahidə
etdiyi maraqlı görüntülərin fotoşəklini
çəkir. Və birdən məlum edir ki, fotoşəkillərdən
birində qətl hadisəsi gizlənib. O öz müşahidələrini
davam etdirir. Amma bundan heç
nə alınmır. Sonda qəhrəman axtarışlarını dayandırır
və yalan qaydalar, yalana bağlı şərtlərlə
barışır. Qəhrəman
başa düşür
ki, bu, hakim
nəzərlə razılaşdırılmış
qətldir. Müşahidə
kamerası yalnız hakim nəzərə məxsusdur. Ondan da böyük İlahi nəzərdir.
İran rejissorları Abbas
Kiərustaminin, Fərhad
Əsgərinin filmlərində
aktyorlar rollarını
ilahi nəzər üçün ifa edirlər. Çünki kamera "Allah hər şeyi görür" həqiqəti
üçün işə
salınır. Bəlkə
də XI əsrdə İbn əl-Heysəm əlini icad etdiyi cihazın üstünə qoyub
"bunu biz yaratmadıq" deyən zaman, eyni həqiqəti
nəzərdə tutmuşdu.
Hər bir halda... Kino insanın
ixtirası deyil.
Gözbağlıca
(hipnotik) kino (laterna magika) - Reallıq bizim vücudumuzla bağlıdır,
ona həm həzz verə bilər, həm də işgəncə. Yerdə qalan hər nə varsa, reallıq özü də daxil olmaqla, yuxu və xəyaldır.
Luis Bunüelin 1972-ci ildə çəkdiyi
"Burjuaziyanın gizli
cazibəsi" filmində
ailəlikcə bir-birinə
yaxın üç nəfər siyasətçi
arvadları ilə birgə şam eləmək istəyirlər,
amma hər dəfə, hansısa bir yöndəmsiz səbəb üzündən
yemək alınmır.
Birinci dəfə iki ailə şama
dəvət aldıqları
üçüncü ailənin
evinə gəlirlər,
ev sahibləri isə deyir ki, yox, biz
sizi sabaha gözləyirdik, şam yeməyi hazır deyil. Eyb etməz, siz də geyinin,
gedək, bir yerdə restoranda şam edək. Restoranda onları pıçıltı ilə
qarşılayıb deyirlər,
"buyurun əyləşin,
amma restoranun sahibi qəfil ölüb, onun cənazəsi indi zaldadır. Yox, əlbəttə, belə
yerdə çörək
yemək olmaz". O biri gün onların
şam eləmək istədiyi yerə terrorçular hücum edir, güclə canlarını qurtarırlar,
daha o biri gün, nəhayət, yeməyə başlayanda,
pərdələr açılır,
ağzınacan dolu tamaşaçı zalı
onlara baxır. Sən demə, onlar səhnədə qurulmuş şam süfrəsinə oturublar,
odur ki, tələsik səhnəni tərk edirlər. Birdən, filmin sonuna yaxın,
onların əslində
adam yox, kiminsə yuxusuna girmiş kabus olduqları bizə aydın olur. Kimin? - Əlbəttə,
biz tamaşaçıların! Amma filmin sonunda başqa bir müəmmaya da gözümüz
açılır - axı
biz özümüz də
həmin o kabus qəhrəmanlardan heç
nəylə fərqlənmirik.
Kinonun oneyrik (yuxugörmə) təbiəti
ilə doğmalığı
haqda çox yazılıb. Bəlkə
də elə bu səbəbdən, bəzən filmi çəkən
müəlliflərin özlərindən
asılı olmayaraq nəticədə gözbağlıca
film alınır. 1959-cu ildə
Bakı kinostudiyasında
çəkilən "Onu
bağışlamaq olarmı?
" filmi, absurd həddin
bir addımlığında
dayanan melodramatizmi, lirik-sentimental musiqiləri
ilə bərabər,
gözbağlıca filmdir.
Müəlliflər hadisələrin
real təfərrüatını yaratmaq istəyəndə,
özləri də bilmədən kinonun oneyrik xassəsinə müraciət ediblər.
Sadaladığımız təməl
funksiyaları qəti
şəkildə janr
anlayışı ilə
səhv salmaq olmaz.
Yeni kinomuz
Görəsən, yeni, sabahkı
Azərbaycan kinosu bu dörd təməl
funksiyadan hansının
üzərində qərar
tutacaq? Söz hakim nəzərlə təcrübə
arasında dayanan nəzəriyyənindir.
Nadir Bədəlov
Sənətşünas
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024. - 4 may, ¹ 16. - S. 10-12.