"Mənim
könlüm deyir
ki..."
Lirika mövzusunda variasiyalar
(Əvvəli 11-12 sayımızda)
Müşfiqin lirikasında
fantastik bir uzaqgörənlik var. "Telefon
söhbəti" şeirinə
nəzər salsaq görərik, 21 yaşlı
gənc şair 1929-cu
ildə 60-70 il öncəni
görüntülü telefonun
kəşfini görə
bilib:
Əvət böylə
qalmaz yarın bu ölkə,
Telefonda fikrimi açarkən sənə
Həsrətlə baxdığım
üzün də bəlkə,
Uzaqdan-uzağa görünər
mənə.
Fəqət, Müşfiq
lirikasının qüdrəti
bu uzaqgörənlikdə
deyil, büllur kimi təmizliyində və paklığında
ondan da aşırı
səmimiyyətində, sərhədsiz
coşqun xəyalındadır.
Mənim xəyalımda
vardır hər zaman
Qartal təbiətli
bir insan olmaq
Səslənib, səslənib
dağlar başında
Əsən küləklərlə
həmzəban olmaq.
Müşfiqin lirikası
xəyalın romantikasından
doğulmuşdur. Ona görə
də bu şeir kainat qədər hüdudsuzdur.
Sən varlığın
eynisən, buna sözmü
var?
Gecələr ay, sənindir,
gündüzlər günəş
kainat kimi!
Hər şey gözəlləşəndə sən də gözəlləş
bu həyat kimi!
O, "Şeirim"
lirikasında öz şeirlərini belə səciyyələndirirdi: dərin
və süslü!
M.Müşfiq ilhamı
XX əsrdən bir başa XVI əsrlə, Mövlanə Məhəmməd
Füzuli ruhuna bağlanırdı. Bir az
qeyri-təvəzökarlıqla M.Müşfiqi sadələşmiş Füzuli
də adlandırmaq olar. Xüsusilə, onun bəstələnməmiş
nəğmələrini - incə
və cilalanmış
eşqlə süslənmiş
mahnılarını nəzərdə
tuturam.
Fəqət, şairin
"Yenə o bağ olaydı" məşhur
poetik simfoniyası şuxluğuna
və coşqusuna görə Nəsimi üsyankarlığına köklənir:
Yenə o bağ
olaydı, yenə o qumlu sahil
sular ötərdi
dil-dil
Saçın kimi qıvrılan, dalğalara
dalaydım
dalıb ilham alaydım
Əndamını həvəslə
qucaqlarkən dalğalar
qəlbimdə qasırqalar
Fırtınalar coşaydı,
qısqanclıqlar doğaydı
məni hirsin boğaydı
Cumub alaydım səni dalğaların əlindən
yapışaydım belindən
Xəyalımız üzəydi
sevda dənizlərində
ləpələr üzərində
İlhamımın yelkəni
zərrin saçın
olaydı
sular xırçın olaydı.
Bu süjetli şeir ürkək baxışlarıyla şairin
ruhunu dindirən əsmər bənizli bir gözələ olan sevgi hekayətidir.Müşfiqin "Yağış yağarkən"
lirik şeiri alletrasiya əsasında yazılıb, onun başına bəla olmuş "Duyğu yarpaqları" isə şairin azadlıq simfoniyasıdır.
Sosializm dövrünün
qüdrətli şairləri
Səməd Vurğundan,
Süleyman Rüstəmdən,
hətta Məmməd
Rahimdən də həqiqi lirikaya dair misallar vermək
olar.
S.Rüstəmin "Təbrizim",
"Ana və poçtalyon"
şeirləri. Adətən
bizdə gözəlliyin
şiddətlənmə dərəcəsi
"Gözəllər gözəli"
ifadəsi ilə zikr olunur. Görün S.Rüstəm
gözəlliyi necə
vəsf edir: "Sən gözəllər gözəlindən də
gözəlsən, gözəlim".
M.Rahim isə belə deyir:
Qız, xaliqin öləydi
Səni yaradırdısa
Məni xəlq
etməyəydi.
Səməd Vurğunun
istedadı xüsusi estetik kateqoriyadır, onun ilhamı ilahi bulağından su içib. Vurğunun məşhur
"Azərbaycan", "Şair nə tez qocaldın sən", "Ala gözlər",
"Mən tələsmirəm"
kimi şeirləri ana
dili lirikamızın parlaq nümunələridir.
S.Vurğunun lirik-romantik ilhamı XVIII əsrdə M.P.Vaqiflə,
XIX əsrdə Dədə
Ələsgərlə vəhdət
təşkil edir. Vaqif də, Ələsgər də realist şeirin
ən incə rübablı, eşq və gözəlliklə
cilalanıb süslənmiş
nümunələrini yaratmışlar.
Hərəsindən bir
nümunə verək:
Əl atıban
baş bəzəyin pozasan
Çəngələyib ağ məməsin əzəsən
Öpəsən, qucasan düşəsən xəstə
Məst olub yanında yatasan dürüst.
M.P.Vaqifin "Dürüst"
rədifli qoşması
bizim lirik şeirin ən kamil nümunəsi olan bayatılardan tərz alıb: Bir neçə bayatı:
Əzizim gül üşüdü
Şeh düşdü
gül üzüdü
Güldün ağlın
apardın
Bu necə gülüş idi?
Dağlar dağımdı
mənim
Qəm oylağımdı
mənim
Dindirmə qan ağlaram
Yaman çağımdı
mənim.
Ağ dəvə
düzdə qaldı
Yükü Təbrizdə
qaldı
Oğlanı qan apardı
Dərmanı qızda
qaldı.
Bizim bayatılar, qoşmalar, təcnislər
rübailər ən parlaq lirika nümunələridir.
Əksəriyyəti Eşq
və Qəm üstə köklənib
xalqın kövrək
qəlbindən xəbər
gətirir.
M.P.Vaqifin ən yaxşı lirik əsəri "Pəri"
qoşmasıdır:
Boyun sürahıdır,
bədənin büllur
Gərdənin çəkilib
minadan Pəri
Sən ha bir sonasan cüda düşübsən
Bir
bölük yaşılbaş
sonasan Pəri.
Üz yanında
tökülübdür tel
nazik
Sinə meydan, zülf pərişan, bel nazik,
Ağız nazik, dodaq nazik, dil
nazik,
Ağ əllərin
əlvan hənadan Pəri.
Ovçusu olmuşam
sən tək maralın
Xəyalımdan çıxmaz
hərgiz xəyalın,
Ənliyi, kirşanı
neylər camalın
Sən elə gözəlsən binadan Pəri
Nə gözəl
doğubsan anadan Pəri.
Azərbaycan lirikasında
xəyal və sevgi əsas lirik obrazlar hesab oluna bilər.
İstər Füzuli
qəzəlində, istər
M.P.Vaqif və Ələsgər qoşmasında,
istərsə də bayatı və Təcnislərimizdə gözəllik,
eşq və bəzən də qəm əsas yer tutur. Dahi
Füzuli elmə əsaslanan şeir, başqa sözlə intellektual şeir təlimini irəli sürürdü, "elmsiz
şeir əsassız
divar olur" deyirdi. Füzuliyə görə "şeir fəziləti də bir ayrı elmdir"
o bu nəzəri fikri ayrı-ayrı qəzəllərlə də
təsdiq edir:
Ey Füzuli, eşq mənin qılma nasehdən qəbul
Əql tədbiridir
ol, sanma ki, bir dünyadı var.
Və yaxud:
Ey Füzuli, qıl kəmali-fəzl kəsbin yoxsa mən
Kəmali eşqəm,
dəxi özgə kəmalı neylərəm.
"Kəmali eşq" olana "özgə kəmal" lazım deyil. Elə buna görə 70
il bundan əvvəl akademik Məmməd Cəfər yazıb:
"Füzuli sevir - Füzuli düşünür
deməkdir". XIX əsrin böyük
lirika ustası Aşıq Ələsgər
"Ələskərəm hər elmdən halıyam" deyirdi. Yaxşısı budur gəlin bu qoşmaya
bütöv nəzər
salaq:
Çərşənbə günündə,
çeşmə başında
Gözüm bir alagöz xanıma düşdü.
Atdı müjgan
oxun keçdi sinəmdən,
Cadu qəmzələri
qanıma düşdü.
İşarət eylədim
dərdimi bildi,
Gördüm həm gözəldi, həm əhli-dildi,
Başını buladı,
gözündən güldü,
Güləndə qadası
canıma düşdü.
Ələsgərəm hər elmdən halıyam,
Gözəl, sən
təbibsən, mən
yaralıyam,
Dedi nişanlıyam,
özgə malıyam,
Sındı qol-qanadım,
yanıma düşdü.
Bu miniatür qoşmada eşq və qəm qoşa yeriyir, son da əlbəttə, əlahəzrət
Qəm qalib gəlir. Bəşər övladı yaranandan belə olub, eşq, sevgi şadlıq müvəqqəti,
Qəm isə əbədidir. Qəm, kədər insana ən yaxın, doğma hisslərdir. Füzuli deyirdi ki, "Dərd şairliyin əsas sərmayəsidir".
***
S.Vurğun "Azərbaycan"
şerinin 30-cu illərdə,
Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü təhlükədə
olan vaxt qələmə alınmışdır.
Bu şeir şairin
"Azərbaycan" poema-dastanının
uvertürası kimi yazılmışdı:
El bilir ki, sən mənimsən
Yurdum, yuvam məskənimsən
Anam, doğma vətənimsən
Ayrılarmı könül
candan?
Azərbaycan, Azərbaycan!
Bu şeirin motivi və yazma səbəb - tarixini yaxşı bilən rəhmətlik Heydər Əliyev hər dəfə onu əzbərdən deyəndə kövrəlirdi.
S.Vurğun Azərbaycanı hissə-hissə
bizdən alan bolşevik qiyafəli, kommunist əqidəli daşnaklara cavab verirdi. Ona görə də bu lirik
şeirin xüsusən
bu bəndinin poeziyadan çox, tarixi-siyasi əhəmiyyəti
var: "Ala gözlər" lirikanın heyrətdən
yaranmış nümunəsidir:
Yenə qılıncımı
çəkdi üstümə
Qurbanı olduğum
o ala gözlər
Yenə cəllad
olub durdu qəsdimə
Qələm qaş altından piyalə gözlər.
Qeyd etdiyim kimi S.Vurğunun
"Mən tələsmirəm",
"Şair nə tez qocaldın" kimi şeirlərindən də lirik gözəlliyə
misal çəkmək
olar.
Bəzən lirikanın
gücü onun həsr olunduğu məzmunda, mövzuda olmur. Əlbəttə, gözəlliyin vəsfi, Eşqin tərənnümü
Lirika üçün
doğma və əsas şərtdir. Fəqət, istedadlı şairin çağlayan ilhamı hansı mövzuda istəsən lirik aləm yarada bilər. Məsələn, S.Vurğunun "Ceyran",
"Dünya" şeirləri
təbiətə və
taleyə həsr olunub. Lakin onun partiyaya həsr olunmuş "Zamanın bayraqdarı" da öz yüksək lirizmi, poetik təsbih və metaforaları ilə həqiqi bir lirika nümunəsidir:
Zaman yaşa doldu, gəncləşir illər
Tarix öz atını çapır
sürətlə
Nəsillər dalınca
gələn nəsillər
Oxuyub Leninin
min dastanının
Yad edir müqddəs bir məhəbbətlə
Zamanın ən böyük qəhrəmanını.
Şair yaşamaq,
37-nin onu (və bu nəsli) qarabaqara izləyən vahiməsindən xilas olmaq, sağ qalmaq üçün totalitar bolşevik, kommunist qiyafəli daşnak sovet ideoloji basınçıdan
yayınmaq üçün
belə yazmağa məcbur idi. Bu XX əsrin, millətləri işğal yolu zorən özünə ilhaq etmiş sovet (əslində rus!) imperiyasının, 70
il sürən zamanın
faciəsi idi.
(Davamı olacaq)
Ədəbiyyat qəzeti.
- 2024. - 4 may, ¹ 16. - S. 37.