Nizami Gəncəvinin mərhəmət
- sosial
dövlət anlayışı
"Yeddi
gözəl" məsnəvisinin
"Quraqlıq ilinin təsviri və Bəhramın şəfqəti"
adlı bölməsinin
şərhi
(Əvvəli burada)
Otuz beşinci beytin şərhi:
gedə bilərdi
Əgər bir kor istəsə idi, damların üstü ilə,
Reydən İsfahana
gedə bilərdi.
Nizami hər kəsə mərhəmət
hərəkatının, hər
kəsə mərhəmətlə
yanaşan şahın,
hər kəsi mərhəmətlə qucaqlayan
sosial dövlətin xeyrini çoxluq, zənginlik, böyüklük,
genişlik, təhlükəsizlik
anlayışları ilə
verir, ideyanın ifadəsi üçün
yeni vasitələr seçir:
- "Bam" ("dam", evin damı) sözünü iki dəfə işlədir,
damları bir-bir sayır ki, çoxluq, sıxlıq bilinsin,
"bam bər bam", bir
evin damdan o biri evin damına,
yəni var-dövlət
insanların gözəl
evlər (imarətlər)
tikməsinə yol açdı, o qədər
ev tikildi ki, evlər bir-birinə o dərəcədə sıx
oldu ki, İsfahandan Reyədək evlərlə
doldu;
- "Əgər",
Nizami şərt qoyur, bağlayıcını
mərhəmətin gətirdiyi
zənginliyin ifadəsinə
yönəldir - mərhəmət
adlı dəyər ifadə olunacaq şərtin yerinə yetirilməsinə yol açmışdı;
- Şair məhz kor bir
insan seçir, bu yolla zənginliyi,
çoxluğu, sıxlığı,
təhlükəsizliyi, nizamı
tanıdır, o kor insan istəsə idi, dam-dam, hər dama ayaq basaraq,
yanında kimsə olmadan gedə bilərdi, bu ölçü deyir: a) ev çox idi;
b) bir-birinə çox
yaxın tikilmişdi;
c) nizamlı tikilmişdi
- düz idi; d) ölkədə güvənlik
var idi;
- O kor insan haradan haraya
gedə bilərdi? Şair mərhəmətin
yol açdığı
imkanların ifadəsi
üçün məsafəni
böyüdür, "əz"
- "be" (-dan2, -a2) deyir, Reydən İsfahana (öncəki beytdə İsfahandan Reyə), altı yüz kilometrlik yolu nəzərdə tutur: dəhşətli qıtlıq
bitib, mərhəmət
ölkəni o dərəcədə
zənginləşdirib, acından
ölən, ac canavar kimi bir-birini yeyən insanlar o qədər varlanıblar
ki, belə böyük
məkanda evlər tikiblər, bir kor insan da o evlərin damı ilə kimsənin yardımı olmadan Reydən İsfahana gedə bilər;
- Hüzur, güvən, var-dövlət,
nizam, barış istəyirsinizsə,
mərhəmətə inanın,
mərhəmət uğrunda
mücadilə edin, əxlaqınızı onunla
mayalayın, onu həyatınıza daşıyın;
- Beytin rədifi var, qafiyədən
öncə gəlib,
"olmaq" feilidir,
mümkünlüyü, var olmağı, imkanı ifadə edir - mərhəmət imkan, güc, hüzur, ümiddir, mərhəmət
varsa, ev də, var-dövlət də, güvən də, nizam da var, kor insan da rahat olar - mərhəmət yoxluğun, qıtlığın,
nifrətin, acgözlüyün,
qarışıqlığın, əxlaqsızlığın, təkəbbürün,
savaşın ziddi, düşmənidir;
Otuz altıncı beytin şərhi:
rəvayət edəndir
Sənə bu hekayə aydın deyilsə (inandırıcı
deyilsə),
Buna zamin mən deyiləm, rəvayət edəndir.
Nizami məsnəvinin
süjet xəttindən
bir addım "uzaqlaşır", oxucuya
müraciət edir, əslində, uzaqlaşma
halını da hər
kəsə mərhəmət
hərəkatının dəyərinin
ifadəsinə yönəldir,
belə ki, şair mərhəmət hərəkatının
ortaya çıxardığı
nəticələri tanıdarkən
bu sözlərə yer vermişdi: "ölkədə dörd ildə bircə insan da ölmədi",
"düzlər, dağlar
imarətlərlə doldu",
"İsfahandan Reyədək
evlər bir-birinə qamış kimi hörüldü", "bir
kor istəsə idi, Reydən İsfahana evlərin damı ilə gedə bilərdi". Oxucu düşünə bilər ki, mərhəmət
hərəkatının nəticələri
bu dərəcədə
böyük ola bilməz,
bunlar inandırıcı
deyil, Nizaminin uydurmalarıdır, xəyaldır...
Şair deyir ki,
mərhəmət hərəkatının
nəticələri oxucuya
qeyri-adi, inanılmaz görünəcək dərəcədə
böyükdür, bu
dəyər ölkəni,
insanları tamamilə
dəyişdirəcək gücə
sahibdir...
Deyilənlər Nizaminin
sözü, xəyalı,
uydurması deyil fikrinin ifadəsi üçün bu vasitələr seçilmişdir:
- "Əgər
sənə", şair
qəti hökm vermir ki, bunlar sənə inandırıcı
görünmür, şərt
qoyur, ehtimalı dilə gətirir, ola bilər ki - mərhəmət
hərəkatının nəticələri
o qədər böyükdür
ki, şübhəyə düşə
bilərsən;
- "Aydın deyilsə" - qavramağa
çətinlik çəkirsənsə,
bu ola bilməz deyirsənsə;
- Nizami dəlilli/şahidli danışır, mərhəmət
hərəkatının nəticələrini
açıqlayan yeddi
beytdə üç dəfə şahidlik bildirən söz seçir: "eşitdim
ki", "eşitmişəm ki",
"bu sözün məsuliyyəti ravilərə
aiddir" - Bəhramın
mərhəmət hərəkatı
o qədər böyük
nəticələr ortaya
çıxartdı ki, dillərdə
dastan oldu, hamı bu hadisədən danışdı, nəsillərdən
nəsillərə keçdi,
Nizamiyədək gəldi,
danışılanları o da eşitdi, eşitdiyini yazdı, bir şey uydurmadı - əsası olmayan hadisə uzun müddət yaşamaz, unudular;
- Nizami "bu hədis" deyir, göstərir, mərhəmət hərəkatını
başqa hadisələrdən
ayırır - o elə
bir dəyərdir ki, ona inananları, işləri ona uyğun olanları əsla unutdurmaz;
- Şair məhz "hədis" sözünü seçir,
eyni kökdən olan "hadisə" sözündən imtina edir, niyə? "Hədis" sözünün
inandırma gücü
daha çoxdur. Bu söz ərəbcədir,
"h-d-s" kökündəndir, eyni kökdən olan sözlərin bu mənaları var: "anlatmaq", "ortaya çıxmaq", "mesaj",
"hadisə", "mövzu",
"yeni". "Hədis" sözü dini termindir, Allah Rəsulunun sözüdür/işidir;
- Nizami inandırıcılığı artırmaq üçün
bir söz də seçir: "ravi" - Allah Rəsulunun
sözlərini danışan
insan ravi adlanır, onun əsas özəlliklərindən
biri güvənilir olmasıdır. "Hədis"
sözü ilə
"ravi" sözü
bir-birinə bağlıdır,
"söz zənciri"
də var, hədisin Allaha Rəsuluna aid olduğunun sübutlarından
biri də odur ki, ravi rəvayət
zəncirini Allah Rəsuluna
bağlamalıdır: mən
filakəsdən, o filankəsdən
... o da Allah Rəsulundan eşitdi,
hər ravinin kimliyi bilinməli, güvənilir olduğu təsdiq edilməlidir, belə deyilsə, deyilən söz hədis sayılmaz...;
- Şair deyir ki, yazdığım
hadisə də hədis-ravi bağına/ölçüsünə uyğundur,
öz sözüm, uydurma deyil;
- Nizami inandırıcılığı artırmaq üçün
bir addım da atır: deyir ki, bu hədisin - mərhəmət hərəkatının
nəticələrini açıqlayan
sözün məsuliyyəti
ravinin üzərindədir
("ohde bər ravist" - onun vəzifəsi, borcudur);
- Mətndə bu, Nizaminin sözü,
uydurması deyil, o, yalan yazmaz mesajının
verilməsi üçün
bir vasitə də var: şair "nist" ("deyil") sözünü rədif mövqeyinə yerləşdirir,
özünə aid edir,
"bər mən nist" - ey oxucu, mərhəmət hərəkatının nəticələri
ilə bağlı oxuduğun sözlərin məsuliyyəti Nizaminin deyil, hədisi danışan ravinin üzərindədir;
- Toplayaq: hər kəsə mərhəmət hərəkatı
elə böyük nəticələr ortaya çıxartdı ki, tarixə,
insanların yaddaşına
yazıldı, dildən
dilə düşdü,
nəsillərdən nəsillərə
daşındı, Nizami
dövründə də
danışıldı, şair
də eşitdiklərini
yazdı - bu dərəcədə böyük
hədis olmasa idi, Nizami ondan
yazmazdı, Allah mərhəmət
adlı dəyərə
sahib çıxanların adını,
saleh əməllərinin
bərəkətini unutdurmaz;
Otuz yeddinci beytin şərhi:
nemət daha çox idi
Ölkədə nemət
yeyənlər çox
idi,
Lakin nemət nemət yeyənlərdən
də çox idi.
Beyt hər kəsə mərhəmət
hərəkatının, mərhəmətli
şahın, sosial dövlətin xeyrini, ortaya çıxardığı
nəticələri bolluq,
bərəkət, ruzi,
çoxluq anlayışları
ilə tanıdır,
uyğun vasitələr
seçilir:
- Nizami insanların sayını çoxaldır, mərhəmət
hərəkatı zənginləyə
yol açdı, insanlar evlənmək, ailəsinin ehtiyaclarını
təmin etmək imkanı qazandılar, nəticədə, əhalinin
sayı artdı;
- Şair beytin açar qəlibi olaraq "nemət" sözünü
seçir, çoxluğu,
bolluğu, bərəkəti
onunla ifadə edir, beytdə üç "nemət"
sözü var, deyir
ki, ölkə nemətlərlə
dolu idi. "Nemət" sözü ərəbcədir, "n-ayn-mim" kökündəndir,
eyni kökdən törəyən sözlər
bu mənaları daşıyır: "nemətləndirmək",
"gözəl", "bəli", "heyvan",
"yumşaq olmaq",
"rifah", "sevinmək",
"lütf edilən
gözəl şey",
"yaxşı hal",
"yaxşılıq", "gözəl həyat",
"xoşbəxtlik"… İnsanı
sevindirən gözəl
şeylərin hamısı
nemətdir;
- Bəhramın mərhəməti Allahın
rəhmətini cəlb
etmiş, qıtlıq
bitmiş, insanlar nemətlərə qovuşmuşdular;
- Nizami mərhəmət nemət
bolluğuna yol açar ölçüsünün
ifadəsi üçün
bir vasitəyə də yer verir:
iki misra arasında qarşılaşdırma
- müqayisə bağı
qurur, ortaya "ancaq" bağlayıcısı
yerləşdirir: nemət
yeyənlər - əhalinin
sayı çox idi, ancaq…;
- Şair əhalinin sayının çoxluğunu göstərərkən
"besyar" ("çox"),
nemətin çoxluğunu
ifadə edərkən
"fozun" ("artıq",
"əlavə", "daha çox") sözünə yer vermişdir, yəni nemətin miqdarı nemət yeyənin sayından daha çox idi, ölkənin ehtiyacdan daha çox neməti var idi;
Mesaj budur: mərhəmət əhalinin
sayını da, nemətin
miqdarını da artırar,
var-dövlətə yol
açar.
(Davamı olacaq)
Siracəddin HACI
Ədəbiyyat qəzeti.
- 2024. - 4 may, ¹ 16. - S. 36.