Postmodernizm teatr estetikası:  janrdan poetik elementə

 

Tarixi minilliklərlə ölçülən dram janrı müxtəlif mədəniyyətləri dövrləri əhatə edir. Qədim dramaturgiya öz inkişafına teatrın mədəniyyətin ictimai həyatın mühüm hissəsi olduğu Qədim Yunanıstanda başlamışdır. Esxil, Sofokl Evripid kimi məşhur qədim yunan dramaturqları dünya dramaturgiyasının klassiklərinə çevrilmişlər. Orta əsrlərdə dramaturgiya dəyişikliklərə məruz qalaraq daha çox dini-mənəvi xarakter aldı dini ayinlərlə əlaqələndirilməyə başladı. Avropada İntibah dövründə Şekspir kimi böyük dramaturqun meydana çıxması dramaturgiyaya yeni baxış gətirdi. Sonrakı əsrlərdə dramaturgiya inkişaf etməkdə davam edərək müxtəlif forma janrları, o cümlədən, komediya, faciə, dram musiqili teatrı özündə ehtiva etdi.

Absurd teatrı - XX əsrin ikinci yarısında yaranmış məntiqi ardıcıllığın olmaması, süjetlərin, dialoqların personajların absurdluğu ilə səciyyələnən teatr cərəyanıdır. Absurd teatrının əsas nümayəndələri Samuel Bekket, Yevgeni İonesko, Jan Gene başqalarıdır. Onlar varlığın mənasızlığını absurdluğunu vurğuladıqları əsərlər yaratmış, varlığın absurd ümidsizliyini çatdırmaq üçün komik qrotesk elementlərdən istifadə etmişlər. Absurd teatrının dramaturgiyası teatr sənətində qeyri-adi süjetlərin istifadəsi, məntiqi ardıcıllığın olmaması, dil forma ilə oyun, eləcə ənənəvi dramatik konvensiyaların qəti şəkildə rədd edilməsi ilə xarakterizə olunan xüsusi bir janrdır. Bu janrda çox vaxt mənasız dialoqlar, gülünc vəziyyətlər personajların davranışındakı ziddiyyətlər vasitəsilə ifadə olunan absurd elementi var. Absurd teatrı çox vaxt dünyada mənasızlıq xaos hissini çatdırmaq, eləcə tamaşaçını həyatın mənası insan təbiəti haqqında düşünməyə çağırmaq üçün istifadə olunur.

Postmodernizm müasir teatrın yaranması ilə dramaturgiya dəyişən sosial-mədəni bədii cərəyanları əks etdirərək daha eksperimental, daha rəngarəng bir hala gəldi. Postmodern dramaturgiya teatr sənətinin postmodernizm cərəyanının  xüsusiyyətlərini əks etdirən formasıdır. Bura metamətndən istifadə, janr konvensiyaları ilə teatrlaşdırma, xətti süjet strukturunun alt-üst edilməsi, dil forma təcrübələri müxtəlif mədəni, tarixi kontekstlərdən istifadə daxildir. Postmodern dramaturgiya klassik tərzdə qurulmuş teatr konvensiyalarını şübhə altına alır tamaşaçını teatr tamaşası prosesinə  tənqidi yanaşmağa çağırır. Postmodern dram qeyri-adi süjetləri, qeyri-xətti quruluşu, dil forma oyunu, metamətn vasitələrinin istifadəsi ilə xarakterizə olunan absurd teatrı ilə oxşarlıqlara malikdir. Postmodern dram çox vaxt ənənəvi dəyərlərin məhv edilməsi mövzularını, sənətin reallığın təbiəti haqqında düşüncələri əks etdirir, tamaşaçının janr gözləntiləri ilə oynayır. Beləliklə, absurd teatr postmodern dram qeyri-standart texnika tamaşaçıda şübhələr, düşüncələr yaradan mövzuların istifadəsində kəsişir. İohannes Birrinqerin 1991-ci ildə çap olunan "Teatr, nəzəriyyə, postmodernizm" əsərində bu məqamlara əhatəli şəkildə toxunulmuşdur. İ.Birrinqerin fikrincə, postmodern teatr özündə reallıq təsəvvürünün konvensiyalarına sərhədlərinə uyğun olaraq necə görünməyə, nəyi görməyə hazırlıq təfəkkür potensialının həddi kimi məqamları ehtiva edir.

Azərbaycan dramaturgiyası müxtəlif dövrləri üslubları əhatə edən zəngin tarixi irsə malikdir. Mirzə Fətəli Axundov, Cəfər Cabbarlı digər dramaturqların əsərləri Azərbaycan dramaturgiyasının inkişafında mühüm rol oynamışdır. Azərbaycan dramaturgiyası dünya ədəbiyyatının, dramaturgiyasının, teatr sənətinin inkişafına mühüm töhfələr verib. Müstəqillik dövrü Azərbaycan dramaturgiyası  müxtəlif ədəbi cərəyanları, müasir mövzuları cəmiyyətin problemlərini əks etdirərək inkişaf edir. Azərbaycan postmodernist dramaturgiyası müstəqillik dövrü ədəbiyyatının maraqlı rəngarəng hadisəsidir. Bu dramaturgiya Qərb mədəniyyətinə xas olan postmodernizm elementlərini Azərbaycan ədəbiyyatının özünəməxsus xüsusiyyətləri ənənələri ilə birləşdirir. Azərbaycan postmodern dramaturqları çox vaxt tamaşaçıların janr gözləntiləri ilə oynayır, metatekst üsullarından istifadə edir, həmçinin müxtəlif mədəni tarixi kontekstlərə müraciət edirlər. Bu, onlara həm ölkə daxilində, həm beynəlxalq səviyyədə maraq müzakirələr yaradan unikal orijinal əsərlər yaratmağa imkan verir. Azərbaycan postmodern dramaturgiyasının əsas imzaları Kamal Abdulla, Orxan Fikrətoğlu İlqar Fəhmidir.

Kamal Abdullanın "Kim deyir ki, Simurq quşu var imiş", "Ruh", "Pis kişi", "Yağmurlu gecələr" "Elə bil qorxa-qorxa", "Bir, iki - bizimki!", "Casus", "Şah İsmayıl, yaxud hamı səni sevənlər buradadır"  dram əsərləri Azərbaycan postmodern dramaturgiyasının mərkəz xəttini təşkil edən əsərlərdir. Kamal Abdullanın dramlarında postmodern poetikanın qabarıqlığı, özəlliklə dekonstruktiv qrotesk elementlərin üstünlüyü  xüsusilə diqqəti cəlb edir. Yazıçının "Casus" "Şah İsmayıl, yaxud hamı səni sevənlər buradadır"  dramlarına xüsusi diqqət çəkmək istərdim. Bu əsərlərin ana xətti ikili hipertekstuallıqla xarakterizə olunur. İlk qatda yazıçının  bu pyeslərində "Kitabi-Dədə Qorqud" motivlərinə Şah İsmayıl Xətai obrazına postmodern baxış dayanır hipertekstual əlaqə qurulur. Digər tərəfdən, bu dramlar həm Kamal Abdullanın öz romanının - "Yarımçıq əlyazma"nın fərqli janrda hipertekstual  təzahürüdür. Kamal Abdullanın dramaturgiyasında dekonstruktiv dekanonik elementlərin komik, qrotesk pərdə, rübənd  altında, "homer qəhqəhəsi" stilində təqdim edilməsi müəllifin ideyasının daha güclü şəkildə ifadəsinə rəvac vermişdir.   

Orxan Fikrətoğlunun dram yaradıcılığı özünəxas postmodern üslubda "TAS", "Qıyığın ölümü", "Şəkilçi şəkilçi", "Xas igidin dastanı", "İtki" s.  pyeslərlə təmsil olunur. Ravinin nəqlində reallaşan "Xas igidin  dastanı"nın  əsas obrazı  Xas igid Səbri seçsə ,  həyat nağılının heç bir məqamında bu seçiminə sadiq qala bilmir. Həyatdan köçərkən peşman olur, yenidən doğulub ömrünü fərqli şəkildə yaşamaq istəyir Raviyə: "Ravi, bayaqdan bəri nəql etdiyin bu yazını sən yazmamısan, bəyəm? Dəyiş , ömrümü. olar? Bir dəfə dirilt məni!" Lakin "yazıya pozu yoxdur" Xas igid yaşayıb anlamadığı dünyadan həsrətlə köçür. Pyesdə nağıl elementləri, postmodern təhkiyə diqqət çəkir. Pyesdə Xas igidin yolu əksliklərdən keçir: ağ-qara, tərs-düz, sağ-sol. Rast gəldiyi məkanlarda müsbət tərəfi seçdiyi üçün başına bəlalar gəlir. Pyesdə postmodern elementlərlə yanaşı, Mirzə Cəlil təsiri əsərin quruluş texnikasında, obrazların simvolik-ironik çalarlı monoloqlarında izlənilir.

İlqar Fəhminin "Mənəm mən...", "Dərvişin qeydləri", "Qaçağan", "Müsibəti-Fəxrəddin" kimi dramlarında postmodern poetikanın elementləri üstünlük təşkil edir. Yazıçının "Mənəm mən..." pyesi Nəsimiyə həsr olunsa da, əsərdə ümumən hürufilik nəsimilik tam yeni kontekstdə açılır. İlqar Fəhminin postmodern poetikanın tədqiqi baxımından maraqlı əsərlərindən biri "Müsibəti-Fəxrəddin" pyesidir. Bu pyes yalnız Nəcəf bəy Vəzirovun "Müsibəti-Fəxrəddin" əsərinin deyil, Cəlil Məmmədquluzadənin "Ölülər" əsərinin dekonstruksiyası dekanonizasiyası üzərində qurulub.

Azərbaycan postmodernizmində teatr estetikası yalnız janr kimi deyil, poetik element kimi özünü göstərir. Bu məqamı biz İlqar Fəhminin "Akvarium" romanında izləyirik. Yazıçı əsəri "teatral roman" altbaşlığı mesajı ilə oxucuya təqdim edir. Teatral roman istilahı bu romana yalnız teatrdan bəhs etdiyi, teatr temasını işıqlandırdığı üçün verilməyib. Romanın özündə poetik element səviyyəsində teatrallıq mövcuddur. Əsərin qəhrəmanı Sahib premyeraya gələn 124 tamaşaçını 124 kitaba bənzədir: Sahibin oxuduğu "kitablar"ı əslində oxumadığını, sətirlər arasındakı işarələrdən bixəbər olduğunu onun ömründən keçən insanları əslində tam, bütün yönləri ilə, gizli yaşantıları ilə tanımamasını göstərir. Bu ilkin qat, ilkin mənadır. Lakin burada postmodernin daha bir elementini, simvolunu görürük - kitab. Kitab onun ilkin variantı olan əlyazma həm arxetip, həm simvol kimi postmodern mətnlərin bir çoxunda rast gəlinən bir məqamdır. Azərbaycan postmodernist ədəbiyyatında bu obraz, arxetip, motiv özəlliklə xüsusi işlənmə tezliyi ilə seçilir. Kitab poetik, semantik element, obraz kimi postmodern əsərin strukturuna həm əşya, həm ümumən məkan kontekstində daxil ola bilər. Bəzi postmodern əsərlərdə bir kitabın, əlyazmanın taleyi işıqlandırılır, bəzilərində isə ümumən kitabxana, qiraətxana, arxiv kimi məkanlar əsas götürülür. Daha qədim dövrlərdə kitab dünyanın, insanın simvolu kimi götürülürdü əsas qayə məhz bu "kitab"ların sirrini çözələmək idi. "Akvarium"un qəhrəmanı Sahibin insan=kitab düşüncəsi məhz bu məqamla bağlıdır. Mövlana Cəlaləddin Ruminin kəlamlarında da tez-tez rast gəlinən "kitab" obrazı da, məhz insanı simvollaşdırmaq, tərif təqdim etmək üçün istifadə edilir.

Ümumiyyətlə, postmodern mövcudiyyətin əsas elementlərindən biri məhz teatrallıqdır. Bu xüsusiyyət müasir həyatın ədəbi, mədəni, sosioloji, fəlsəfi qatlarında təkzibedilməz bir fakt kimi özünü göstərir. Bu postmodern məqam dramatiklikdən daha çox maskarad, karnaval, şou kimi postmodern zamanda, eləcə mətndə təzahür edir. Vilyam Şekspirin "Bütün dünya teatrdır" kəlamı postmodern dövrün zaman mətn estetikasında tam fərqli məna transformasiyalar qazanır beləliklə, performans, vizual effektlər yalnız səhnə, şou kontekstində deyil, mətn səviyyəsində önə keçir.

 

Elnarə QARAGÖZOVA

 

   Ədəbiyyat qəzeti. - 2024. - 4 may, ¹ 16. - S. 38.