Uzun
yolun sonu...
"Əsrə bərabər
gün" tamaşası
barədə tamaşaçı
qeydləri
Proloq - Güzgü
Hər bir yaxşı əsər güzgü xarakteri daşıyır. Hansısa
güzgü zəmanəni,
dövrü göstərir,
hansısa güzgü
cəmiyyəti, hansısa
güzgü müəllifin
özünün daxilindəki
iblisləri.
"Əsrə bərabər gün" tamaşası bizə məhz Çingiz Aytmatovu göstərdi. Bu onun güzgüsüydü.
Elə əsərə
rejissor yanaşmasının
əsas bədii tapıntısı da, məhz
bu detal idi. Tamaşada hər şey bunun üzərində qurulub.
Bizə təqdim
olunan baş qəhrəman Yedigey də, elə Aytmatovun özüdür.
Bütün müsbət
və mənfi keyfiyyətlərilə birlikdə.
Baş qəhrəmanın
bir günün içində keçdiyi
yol da - keçmişdən
tutmuş, gələcəyə
qədər; yerin dərin qatlarından tutmuş, kosmosa qədər - bütün
bunlar alleqorik olaraq Aytmatovun bir şəxsiyyət olaraq, özünün keçdiyi yoldu.
Bəli, sovet hakimiyyətinin yetirməsi
olub da, öz keçmiş genetik kodlarından qopub göylərə (kosmosa) üz tutan, lakin bu qopmağı
bütün varlığı
ilə faciə kimi yaşayan Aytmatov.
Ömrü boyu Sovet Sosialist cəmiyyətinin təsvirləri
arasında bu cəmiyyətdən kənar
olan mifik təfəkkür və düşüncələri sızdıran
Aytmatov.
Gen yaddaşı
ilə müasir düşüncəsi arasında
gedən savaşlara meydan olan və
nəhayətdə, sanki
məğlub olan Aytmatov.
Və "kökündən
qopan səmalara da əl uzatsa, əli kəsiləcək"
həqiqətini dərk
edən və yalnız ölümündən
sonra "Atabeyit"ə
qayıdan Aytmatov.
Rejissor bu tamaşada bizə dahi və ziddiyyətli
Çingiz Aytmatovun, sanki metafizik bioqrafiyasını təqdim
etdi.
Düşüncə
Dünyaca məşhur
olan irihəcmli romanların teatr səhnəsinə gətirilməsi
praktikası dünya təcrübəsində o qədər
də çox deyil. Əksər hallarda rejissorlar irihəcmli romanın içindən müəyyən
fraqmentləri götürərək,
onları müstəqil
şəkildə səhnələşdirirlər.
Və yaxud, romanı qısa icmal formasında teatr çərçivələrinə
uyğunlaşdırırlar.
XX əsrin ən tanınmış qələm adamlarından
olan, dünya şöhrətli yazıçı
Çingiz Aytmatovun
"Əsrə bərabər
gün" romanı
da bu cür irihəcmli əsərlərdəndir.
Əsəri teatr səhnəsinə tam halda
gətirmək çox
ağır və böyük zəhmət tələb edən iş olduğuna görə, nə SSRİ
dövründə, nə
də sonrakı illərdə heç bir teatr rejissoru
bu yükün altına girə bilməyib. Məlumdur ki, romanda hadisələr bir günün içində baş versə də, çoxlu paralel süjet xətləri - keçmiş xatirələr,
mifoloji keçidlər,
fantastik xətlər mövcuddur ki, bu da ümumilikdə rejissorun işini qat-qat çətinləşdirir.
Əksər hallarda romanın içindən yalnız bir fraqment - "Manqurt" hekayəti səhnələşdirilib,
ekranlaşdırılıb.
Bu çoxqatlı,
dərin məzmunlu romanın tam halda səhnəyə gətirmək
kimi ağır yükü öz çiyinlərinə isə
yalnız müasir Azərbaycan rejissoru, Əməkdar incəsənət
xadimi Mehriban Ələkbərzadə
götürə bildi...
Mövzu
İstənilən bir bitkin əsəri (konkret bu halda,
tamaşanı) analiz edərkən, ümumilikdə
müsbət və mənfi fikir bildirmək peşəkarlıqdan
kənardı. Belə
işlərə, məncə,
bir neçə aspektdən yanaşıb,
hər birini ayrı-ayrılıqda dəyərləndirmək
lazımdır.
Birinci, əsər
seçimi, ikinci, əsərə yanaşma
üslubunun seçilməsi,
üçüncüsü, quruluş formasının
müəyyən edilməsi
və nəhayət, seçilən formada reallaşmanın keyfiyyəti...
Düşünürəm ki, ilk olaraq
rejissorun niyə məhz bu əsər
üzərində dayandığını
düşünmək lazımdır.
Akademik Milli Teatrda uzun illər ərzində çoxsaylı
tamaşalar ərsəyə
gətirən, truppanı
yaxından tanıyan
Mehriban Ələkbərzadə bu dəfə artıq Baş rejissor olaraq teatra təyinat alır və bir müddət sonra məhz bu əsərin üzərində işə
başladığı barədə
məlumat yayılır.
Məncə, bugünkü
ictimai-siyasi şəraitdə
bundan uğurlu seçim ola bilməzdi.
İlk olaraq, ona görə ki, dünya şöhrətli Çingiz
Aytmatov məhz türk xalqının yetirməsidir. İkincisi,
bu əsərdə türk mifologiyasından başlayan, kosmik dövrün fantastik hadisələrinə qədər
gəlib çıxan
böyük bir xətt var ki, dünəndən
bu günə, bu gündən də sabaha bir körpü atır. Başqa sözlə desək, bizim altşüurumuzdan başlayan bu yol üstşüura (təhtəlşüura) qədər
davam edir. Və bu üç
reallığın hər
biri fəlsəfi plastda geniş şəkildə açılır.
Son illərdə
daha da aktivləşən
türk birliyi ideyası kontekstində rejissor tərəfindən
məhz bu əsərin seçilməsi
məncə, çox
aktual və zamanında qəbul edilmiş qərardır.
"- Seçim üçün əsərlər
çox idi. Fikrimdə təxminən üç və dörd əsər vardı. Təbii ki, təyinetmə məqamında
bir çox parametrlər nəzərə
alınır, məhz
bu baxımdan, düşündüm ki, Dram teatrındakı
fəaliyyətimin yeni mərhələsi
məhz "Əsrə
bərabər gün"
ilə başlamalıdı.
Bütün kollektivi bərabər şəkildə
ayağa qaldırmaq, birgə hədəfli işə yönəltmək,
enerji şkalasına baxmaq...hər kəsə lupa altında baxmaq , bu işi
kollektiv iş kimi ortaya çıxarmaq
mənimçün çox
vacib idi.
Həm də, mən də ərazi bütövlüyümüzdən
sonra əsl nəcabətimizin uyuduğu
torpaqlara olan münasibəti bütün
mətləblərdən önə
qoyan insanam. Mən hər zaman deyirəm: sənət şəxsiyyəti kosmopolit
olmağa vadar edir. Mən isə, birinci növbədə, vətəndaş,
sonra rejissoram. Mənimçün torpaqlarıma
yiyəlik hissinin mütləqliyi var. Mənim
üçün əcdadlarımın
torpağa qarışmış
enerjilərinə qayıtmaq
mütləqliyi var. Bu əsərdə
mən bu yolu açıq-aydın gördüyümdən bütün
milli dəyərlərimi, universal dəyərlərə çevirərək,
mənəviyyat enerjisi
ilə məhz bu materialda birləşdirə
bildim. Odur ki, seçim "Əsrə
bərabər gün"
oldu.
Yəqin ki, 44 günlük
savaş və Qələbəmiz olmasaydı,
bu əsər mənimçün bu qədər ön plana çıxmazdı..." (M. Ələkbərzadə)
İkinci məsələ
əsərə yanaşma
tərzinin seçilməsidir.
Qeyd etdiyim kimi, bu əsərə
fraqmentar yanaşma üzərində qurulan tamaşalar, filmlər olub. Lakin rejissor, sadəcə, bir hekayətin təqdim olunmasına yönəlməyib,
əksinə, əsərdəki
hər üç plastı ayrı-ayrılıqda
təqdim etməklə,
bunların arasındakı
fəlsəfi intellektual
rabitəni ön plana
çəkir. Bəli,
əsas məsələ,
sadəcə, uzaq çöllərdəki insanların
hekayəti deyil; əsas məsələ keçmişdə yadelli
işğalçılarla mübarizə aparan igidlərin aqibəti deyil; əsas məsələ kosmik stansiyada baş verən gözlənilməz
hadisələr deyil.
Əsas məsələ
bunların arasındakı
rabitədir. Bu rabitənin
strukturudur.
Niyə yazıçı
bu üç fəlsəfi plastı bir əsərdə paralel şəkildə yerləşdirib? Rejissor bütün düşüncəsini
məhz buna yönəldib
və əsəri fraqmentar yox, bütünlükdə səhnələşdirməyi
qərara alıb. Əks halda, yazıçının mesajının
tam bütöv və
bitkin halda çatdırılmağı mümkün
olmazdı.
Üçüncü aspekt isə, tamaşanın quruluş üslubunun təyin edilməsidir ki, burda da rejissor böyük yazıçıya
olan daxili sayqısını nümayiş
etdirərək, romanın
öz məzmununu, süjet xəttini, məna yükünü
realist üslubda, maksimum
dərəcədə saxlamağa
çalışıb.
Əlbəttə, romanı
söküb təzədən
yığmaq da olardı,
bütün süjet xəttini dəyişmək
də olardı, yeni səhnələr, hekayətlər
əlavə etmək də olardı.
Lakin bu artıq Çingiz Aytmatov olmayacaqdı. Mehriban
xanımın əsas
məqsədi, ideyası
isə bundan ibarət olub ki, məhz Aytmatovun uzun illər əvvəl verdiyi, lakin bu günə
qədər aktuallığını
itirməyən ümumbəşəri
mesajı yenidən diriltmək, yenidən tamaşaçı diqqətinə
çatdırmaqdır. Çünki
böyük ideyaların,
qlobal mesajların əsas ağırlığı
onda olur ki, hər dəfə zaman, dövr dəyişir, yeni
reallıqlar ortaya çıxır və tamaşaçı, oxucu həmin böyük əsərə artıq öz dövrünün prizmasından baxır və dəyərləndirir.
Rejissorun da bu tamaşada əsas məqsədi məhz Aytmatovun ideyalarını,
mesajlarını artıq
müasir dövrün
baxış bucağından
nümayiş etdirməkdir.
Çünki rejissorun
öz fikir və düşüncələri
də, göründüyü
kimi, yazıçının
romanda verdiyi mesajlarla demək olar ki, üst-üstə düşür, ona görə də burda əsəri sındırıb dəyişməyə,
bir əsərdən tamam başqa bir əsər çıxarmağa ehtiyac
qalmır. Çünki
rejissorun seçimi və məqsədi budur. Kimlərsə bu seçimi və məqsədi bəyənməyə bilər,
lakin bu, artıq hər kəsin subyektiv işidir. Kimlər üçünsə Aytmatov
ümumiyyətlə maraqlı
gəlməyə bilər.
Onun yazdıqları bir zaman əfsanə olmasına rəğmən.
Bu gün Aytmatov fəlsəfəsi sadə
göründüyü qədər
də dərindir. Əlbəttə ki, tamaşaçıdan
intellekt hazırlığı
istəyir.
"- Aytmatov Sovet hökuməti dövründə yaşasa
da, kommunizm ideologiyasından
uzaq, çox dərin olan insan idi. Yazdıqlarının
arxasında da yaza bilmədikləri durur. Yəni Ezop dili mütləqiliyi yaşayırdı desək,
yanılmarıq. Rejimin
etnik bir yurd yerində onun qədim qəbiristanlığını ekskavatorla dağıdıb,
yazılan tarixi pozub... yüksək fəzalara yol açmaqçün saldığı
kosmodroma bu qədər aydın münasibət çox ciddi məsələdir.
Bu, Aytmatov münasibətidir.
Çünki rejimin strateji bir obyektinin
altında etnik problemi, milli məsələnin
qaldırılması çox
əhəmiyyətli,vacib
və riskli idi. Amma Aytmatovun da yazıçı məharəti
bunda idi ki, bütün bu fikirləri sadə bir yol tənzimləyicinin
az qala, sərsəm bir düşüncələrinin, rejimin vacib bir
projesinə olan etiraz altında pərdələmişdi.
Mənim şəxsi
və vacib mesajım... əsas ideyam belə idi: sən əgər öz kökünə, şəcərənə gedən
yolu unudursansa, əgər sənin genetik kodların dəyişir. Bəllidir
ki, genetik kod dəyişirsə, genetik
informasiyalar da itir. Beləliklə, bir nəslin keçmişi ilə bağ qopur. Hər şey sıfırlanır.
Və keçmişi
olmayan nəslin sabahı şübhə altına düşür.
Belə bir insanın heç uzaq gələcəkdə
də, yerdən kənar sivilizasiyalarda da yeri olmayacaq. Mənim düşüncəmdə
bu varlıqlar sonrakı dünyada da, yerdənkənar sivilizasiyalara
da gedib çıxmayacaq,
kimsəyə qovuşmayacaq.
Nə doğmaya...nə ali dəyərə.
Aytmatov bunu sözlə ifadəsindən
başqa, enerji qatında verməsəydi,
bunu mən də bu cür
qavraya bilməzdim. Tamaşa da bütün bu problemin məhz
qaranlıq səmtiylə
yol gedir. "Ana Beyit" kolliziyası altında məkan təyinetməsi məsələsi
mənə çox cazib göründü.
Allah... Yaradan bizi harda axtara
bilər? Əlbəttə
ki, mənim genetik kodlarım hardadırsa,
Allah mənim ruhumu da orda axtaracaq. Və mənim hansı torpaqda genetik kodlarım varsa, o yurd yerinə
sahiblənmək lazımdır.
İnsan YURDunu tanımalı, onu qorumalıdır. Yiyəlik,
Sahiblik hissinin oyanması mənim üçün çox əhəmiyyətlidir.
Beləcə, Aytmatov
ilk baxışdan çox
sadə görünən,
uzun bir günün içində
baş verən, gündəlik anlam daşıyan bir hadisə altında çox vacib, böyük əhəmiyyətli...
çox dərin məzmunları verə bilib." (M. Ələkbərzadə)
Səhnə
Bütün seçimlərdən
sonra, məncə, tamaşanın vizual həlli rejissor üçün ikinci böyük çətinliyi
yaratmış olub. Çünki qeyd edildiyi kimi, romanda hadisələr bir məkanda və bir zamanda
baş vermir. Dəmiryol stansiyasından
tutmuş, qəbiristanlığa
qədər böyük
bir yol keçilir
və bu yol yazıçının
qeyd etdiyi kimi bir əsrə
bərabərdir. Paralel
olaraq, qədim türk mifologiyası və kosmik məkan təqdim edilir. Bütün bunlar tamaşanın texniki həllini çox çətinə
salır.
Açıq etiraf edək ki, müasir dünya teatrlarında olan vizual texniki
imkanlar bizim teatrlarda yoxdu.
Olsaydı, təbii
ki, biz həm çölün
ortasındakı Buranlı
stansiyasını, həm
qədim mifoloji dövrləri, kosmik stansiyanı, fəzanın
dərinliklərindəki uzaq,
əlçatmaz planeti
görə bilərdik.
Yəqin ki, bu texniki problemlər də, nə vaxtsa həllini tapar və biz teatrlarımızın səhnələrində
inkişaf etmiş ölkələrdə olduğu
kimi, hər cür texniki innovasiyaları görə
biləcəyik.
Amma bu film deyil. Teatr tamaşaçıdan
həm də təxəyyül istəyir.
Bütün təkilf
edilmiş coğrafiyanın
teatral detalları yetərincə mükəmməl
işlənilmişdi.
İndiki halda isə biz səhnədə
geniş zaman və məkan müstəvisinin
texniki şəraitin imkan verdiyi maksimumunu
görə bilirik.
Kino, qrafika və səhnə tandemi ilə, məkan, zaman territoriyasi həll edilmişdi. Həm stansiyanın şərti görüntüləri, həm
Meşədöşlü stansiyası, həm qədim türk obaları - bütün bu görüntülər
həm səhnədəki
quruluş, həm də fondakı ekrandakı qrafik video-görüntülərin vəhdətiylə
mümkün qədər
çatdırılmağa çalışılıb. Musiqi
həlli də əsərin emosional yükünü maksimum çatdırmağa xidmət
edir.
Baş qəhrəman
Əsərdə onlarla obraz iştirak etsə də, məlum faktdır ki, burda lokomotiv kimi məhz Yedigey obrazı çıxış edir.
Əsərin bütün
məna yükünü
məhz o daşıyır.
Ümumiyyətlə, təqdim
olunan hadisənin əsl səbəbkarı
da odur. Əgər Qazanqapın məhz Ana Beyit qəbiristanlığında
dəfn edilmək istəyini ortaya çıxartmasaydı, onu
elə stansiya yanında dəfn edəcəkdilər və
hadisə də bununla bitəcəkdi. Beləliklə, əslində
biz həm romanda, həm də tamaşada məhz Yedigeyin dünyasına baş vururuq. Bizi Aytmatov fəlsəfəsinə,
onun içinə məhz o çəkir. Və təbii ki, bu qədər ağır yükü səhnədə daşıya
biləcək, bir neçə səhnəni
çıxmaq şərtilə,
demək olar ki, bütün tamaşa boyu səhnədə olan obrazı yaratmaq, həqiqətən,
ağır və məsuliyyətli işdir
ki, rejissor bu işi məhz Nurəddin Mehdixanlıya həvalə edib. Məncə, çox uğurlu seçimdir.
Romandakı Yedigey obrazı rejissorun düşüncə filtrindən
keçərək məhz
bu cür təqdim olunub. Rejissor məhz Ana Beyitə getməyə qüdrəti çatan...
Şərəfli keçmişə
baş vurmaq üçün mücadilə
aparan... Qeyd etdiyimiz kimi, Yedigeyi Aytmatovun özü kimi qəbul edir. Zahirən sadəlövh,bir
az da inadkar görünən personajın
üst qatını götürəndə, tamam
fərqli bir dünya ilə rastlaşırsan.
Əslində keçmiş
də, gələcək
də elə baş qəhrəmanın
içindədi. Keçmiş
əsrdə baş verənləri döndərib
bir lent kimi yenidən baxan...onu bir də
yaşayan Yedigey... Ana
Beyitə bağlanan yolun səbəbini axtarır. Bütün hər nə varsa - Qədim qəbiristanlıqdan tutmuş,
gələcəkdəki kosmik
stansiyaya qədər,
hər şey onun içindən keçir. Bir insanın, Əsrə bərabər gün də onun içindədir, bütün Türküstan
çölləri də
onun içindədir.Yanlışlıqlar
da, doğrular da onunladır.
Və bu qədər geniş, sonsuz müstəvini öz içində birləşdirən qəhrəman
sadəlövh, səmimi,
duyğusal, amma məqamı gələndə
inadkar, sərt, barışmaz bir türk oğludur.
Bizə, sanki bir türkün içindəki dünyanı
göstərir rejissor
- həm keçmişini,
həm bu gününü, həm də gələcəyini.
Səhnədəki bütün
obrazlar, xarakterlər,
hətta simvol və arxetiplər məhz Yedigeylə toqquşarkən özünü
büruzə verir, iç dünyası üzə çıxır.
Hətta müasir
insanları özünə
yaxın buraxmayan qədim Anabeyit qəbiristanlığı da..
"- Aytmatovun əsərinin sonu məhz Ana Beyitlə bitir. Həm də qəhrəmanların
gedib çıxa bilmədikləri, əlçatmaz
olaraq qalan Ana Beyit. Mən əsərdən fərqli
olaraq bu istiqamətdə Qazanqap obrazını çox ciddi arqument olaraq gördüm. Axı əsərin süjeti məhz Qazanqapın dəfn olunması üzərində
qurulub. Lakin sonuc açıq deyilmir ki, bunun nəşini niyə Ana Beyitə buraxmırlar? Bəli, strateji obyekt qorunur. Lakin təkcə bu idimi səbəb?
Ana Beyit yurduna, nəslinə, şəcərəsinə
sadiq insanları qoynuna ala bilər. Nankor və dönükləri yox. Qədim rəvayətdən
fərqli olaraq müasir insanlar məcburiyyətdən deyil,
könüllü şəkildə
manqurtdurlar. Könüllü
şəkildə əcdadlarının
ruhundan imtina ediblər. Məşhur
1937-ci il repressiyalarından keçmiş Qazanqap atasından imtina edən adamdır. Və Ana Beyitə girə bilməməkləri,
Nayman ananın yalnız ayağının
dəydiyi yerdə Qazanqapın dəfn olunmağı da, sanki bizə deyir ki, insanlar bu dünyada
etdikləri əməllərlə,
müqəddəs yerə
layiq ola biləcək
vəziyyətə gəliblər.
Vacib bir məsələ. Törə
baba arxetipi mənim üçün çox vacibdir. Onu bu
əsərə böyük
bir açar olaraq qəbul etdim. Bizə bəlli olan Baykanur kosmodromu,
əslində Törə
baba ocağı, türbəsi
üstündə tikilib.
Sadəcə, Aytmatov əsərdə Ana Beyit qəbiristanlığını uydurub. Və Ana Beyit adlandırsa da... sanki "siz Törə babaya layiq deyilsiz", demək istəyir.
Daha bir məqam... Yedigeyin qədim qəbiristanlığa
gedən yolun açılmasına israr
etməsi, sanki özünün də ora gedib-gedə bilməməyini təyin eləmək istəyir. Çünki hətta Yedigey də öz nəfsinə qalib gələ bilməyən, müəyyən
mənada, Anabeyitə
layiq olmayan insanlar səviyyəsinə
düşüb. Bu paralellik
mənimçün çox
maraqlıydı. Bir faktı
da qeyd edim ki, Ana Beyit qəbiristanlığına
yolun olması, açılması, bərpası
Aytmatov üçün
həyat qədər əhəmiyyətli məsələ
idi. Təsadüfi deyil ki, Aytmatov vəfat etdikdən sonra onu yeni salınan qəbiristanlıqda
- Ata Beyitdə dəfn
etdilər.." (M. Ələkbərzadə)
Baş qəhrəmanın ziddiyyətləri
Xalq artisti Nurəddin Mehdixanlının
bu tamaşada məncə, ən böyük uğuru məhz daxili ziddiyyətləri çox
düzgün, səlis
şəkildə təqdim
edə bilməyindədir.
Obraz zahirən nə qədər sadəlövh, dürüst,
pak və inamlı görünsə
də, müəyyən
məqamlarda içindəki
bütün qarışıq
hisslər, ziddiyyətli
duyğular, sanki çat vermiş divarın arasından sızan su kimi
azadlığa çıxır.
Obrazın quruluşuna
rejissor yanaşmasının
ən maraqlı cəhəti isə budur ki, Yedigey bu ziddiyyətlərin mahiyyətini də anlamağa çətinlik
çəkir. Dünya
ədəbiyyatında, kino və teatrında psixologizm janrında yaradılan əsərlərdə
qəhrəmanların daxili
ziddiyyətləri müxtəlif
üslublarda təqdim
olunub. Adətən ağıllı, intellektual,
dərin düşüncəli
qəhrəman öz daxili ziddiyyətləri içində boğulur, onları dərin düşüncəylə analiz
edir, məntiqlə anlamağa çalışır.
Lakin Yedigey obrazının təqdimatında
bunu görmürük.
Onun içindəki ziddiyyətlər də, sanki uşaq sadəlövhlüyü ilə
qarşılanır. Təbiət
qədər doğal bir obrazdır Nurəddinin Yedigeyi. Müasir psixologiyanın, psixoanalizin nailiyyətlərindən
xəbərsiz olan sadə və səmimi, zəhmətkeş
insan öz içindəki bu hisslərin mahiyyətinə
belə varmağa çətinlik çəkir,
anlamır. Hətta hansısa dolaşıq
hiss və duyğuların
izahını belə
verərkən, onun fikirlərində bir uşaq sadəlövhlüyü
hiss olunur ki, aktyor oyununda məhz bu məqam çox
ustalıqla önə
çıxarılıb. Bəli,
bizim qarşımızdakı
obraz dərin düşünən, intellektual
filosof deyil (bu qarşıdurma Abutalıbla yanaşı olanda daha bariz
üzə çıxır).
O, sadə bir insandır. Lakin görünür,
biz elə bir dövrə gəlib çıxmışıq ki, sadə,
səmimi, saf görünən, adi dürüst insanlar da artıq iblislərin
əlində aciz qalıblar. Hətta öz mürşidi-kamilinin
halal xanımına sevgi
elan edə biləcək
qədər aşağı
düşüblər.
Mürşidi-kamil
Tamaşadakı maraqlı
rejissor tapıntılarından
biri də, yuxarıda qeyd etdiyim Abutalıb obrazına fərqli və gözlənilməz
bir yanaşma ortaya qoymaq idi.
Romanda Abutalıb
sadə bir sovet müəllimidir. Müharibədə döyüşüb,
əsir düşüb,
qaçıb partizanlara
qoşulub, müharibə
bitəndən sonra, bir müddət istintaq ediləndən sonra azadlığa buraxılıb. Ağıllı,
savadlı, elmli adamdır, belə demək olarsa, "zəmanənin gediş-gəlişi"ni
başa düşür
və özünün
müharibə xatirələrini
yazmaqla məşğuldur.
Orda nə yazır, nə yazmır - romanda bu dərinliklər çox da xırdalanmır,
üzdən keçilir.
Hər nədisə, Abutalıb bir sovet insanı olduğuna görə, fikir və düşüncələri
də daha çox dünyəvi yüksəliş, dünyəvi
maariflənmə haqqındadır.
Lakin rejissor bu qədər personajın içində
məhz Abutalıbı
seçib, Yedigey üçün mürşidi-kamil
simasında təqdim edir və onun
dilindən "kamil insan" məfhumunu çatdırır. Rejissorun
bizə göstərdiyi
Abutalıb, sadəcə,
dünyada xoşbəxt
gələcək, ideal cəmiyyət
qurmağa çalışmır,
həm də insan-tanrı, yer-kosmos, keçmiş-gələcək münasibətləri kontekstindən
bizə "ilahi nura boyanmış
KAMİL İNSAN" ideyasını təqdim edir.
Bu məqam bizimçün Meşədöşlü
planetini görüb gələn kosmonavtların
timsalında da təzahür
edir. Əgər romanda o uzaq planetə gedən kosmonavtlar, sanki ideal bir cəmiyyət görmüş insanlar kimi (sadəcə, müşahidəçi qismində)
verilirsə, tamaşada
rejissor bu kosmonavtları həm də o ideal işığın
içində ərimiş,
işıqlanmış və
Şeyx Səfiəddinin
təbirincə, desək,
"İrşad sahibi"
olmuş varlıqlar kimi təqdim edir. Və bu
İrşad sahibləri
hal-hazırda yerdəki
insan cəmiyyətinə
lazım deyillər. Niyə? Çünki bütün bəşəriyyəti
"işığ"a yoluxdura
bilərlər. Bu saat
dünyada mövcud olan insan cəmiyyəti
üçün "işığa
yoluxmaq" müəyyən
mənada, kovidə, quş qripinə, vəbaya, tauna yoluxmaqdan daha təhlükəlidir. Çünki
işığa yoluxanları
sürü halına salıb, idarə eləmək mümkün
deyil.
Yol
Roman, demək olar ki, sonsuz bir YOL üzərində qurulub və rejissor da tamaşa da yolu bizə əyani şəkildə
təqdim edir.
Ümumiyyətlə, bir məqamı qeyd edim ki, Mehriban Ələkbərzadə
yaradıcılığı üçün yol arxetipi çox önəmlidir. Ələlxüsus,
son dövrlərdə hazırladığı
tamaşalara baxanda görürük ki, hər
biri sonu səmalara gedən bir yolun yolçuluğudur,
sadəcə, yol gedənlər və yolun mahiyyəti fərqlidir.
Bu tamaşaya da baxdıqca, biz keçmişə
və gələcəyə,
aşağıdan yuxarıya,
batindən zahirə gedən bir yolun yolçusuna çevrilirik, yolu rejissorla, obrazlarla birlikdə addımladıqca,
onların bütün
savab və günahlarından keçirik,
sevgilərini yaşayırıq,
iztirab və sarsıntılarına şərik
oluruq. O yol çox doğma və yaxın gəlir bizə... Çünki o yol, həm də bu gün bizim
hamımızın içindən
keçən yoldur.
Və əfsus
ki, bu yolun sonunda bir şlaqbaum
var. Hər birimiz üçün? Niyə?
Bəlkə ona görə ki, səhnədə
gördüyümüz personajlar
kimi, elə bizim özümüz də göylərə əl çatdırmaq üçün dədə-baba
qəbiristanlığındakı başdaşılarının üstünə
çıxan adamlarıq?
Bəlkə biz tamaşaya
yox, elə güzgüyə baxırıq?
Bəlkə elə hər birimiz hər günümüzü
bu cür əsrə bərabər yaşayırıq və hər günün sonunda bu cür
şlaqbauma dirənirik?!
Məgər uzun illər biz də, bütün ənənələrimizi,
tariximizi, milli dəyərlərimizi
ayağımızın altına
qoyub, üzümüzü
Qərbə tutmamışdıqmı?
Elə bilirdik ki, o qəbir daşlarının
üstünə çıxsaq,
o yüksəkliyə əlimiz
daha yaxşı çatacaq..
Amma nə oldu? Orda üzümüzə qapı açıldımı?
Əsərin bugünki
günlə səsləşən
əsas mesajlarından
biri də budur, məncə. Yuxarılara qapı açmaq ümidilə aşağını ayağımız
altına qoysaq, sonda hər ikisindən məhrum olacağıq. Kökündən
qoparılmış ağac
göylərə yüksələ
bilməz.
Sarınər və Sabitcan
Tamaşada ön
plana çəkilən daha
bir duet mənim diqqətimi cəlb elədi. Bir tərəfdə,
xəyanət və etibarsızlıq simvolu olan Sabitcan (Qazanqapın oğlu), digər tərəfdə,
sədaqət və etibar simvolu olan Sarınər (Qaranər)... Biri insanlığını
itirmiş və heyvanlaşmış insan,
digəri bir insanın ən etibarlı varlığına
çevrilən, az qala insanlaşmış bir dəvə... İki qütb.
Sabitcan obrazı
ötən əsrin
60-cı illərinin təmsilçisi
olsa da, rejissor trakovkasında məhz XXI əsrin istehkam cəmiyyətinin innovativ,
kreativ personajı kimi görünür. Bu gün də ətrafımıza baxsaq,
Sabitcan kimi bütün keçmişini,
adət-ənənələrini, milli mentalitetini dırnaqarası
inkişaf, yüksəliş,
karyera naminə qurban verən yüzlərlə tiplər
görürük. Hətta
öz atasının meyidini belə tez-tələsik harda gəldi, basdırıb, yenə də öz "vacib işləri"nin dalınca
qaçmağa hazır
olan, bütün mənəvi dəyərlərə
yuxarıdan aşağı
baxan Sabitcan kimilər çoxaldıqca,
həqiqi yüksəliş
yolumuzu kəsən şlaqbaumlar da çoxalacaq
və nəhayətdə,
keçilməz səddə
çevriləcək...Əlbəttə,
vaxtilə (37-ci ildə)
atasından imtina edən Qazanqapın xələfi məhz belə olmalıdır. O,
həbs olunmuş atasından imtina etdiyi kimi, indi
də oğlu qoca dəmiryolçunun meyidinə yiyə durmaqdan imtina edir.
İndi də oxşar halları çox görürük.
Amma əfsus ki, sədaqətli,
vəfalı dəvə
artıq çoxdan qeyb olub...
Epiloq
Pyesin tam məzmununu,
bütün rejissor tapıntılarını, səhnə
mizanlarını, aktyorların
işinin incəliklərini
tam şərh eləmək,
yəqin ki, teatrşünaslarımızın
işidi. Mənsə,
öz fikir və düşüncələrimi
daha çox sırf rejissor düşüncələrinə yönəltdim, çünki
əsəri, demək
olar ki, hamı oxuyub, süjeti bilir, hadisələrdən
xəbərdardır, ideyası
barədə məlumatlıdır...
Mənə maraqlı
olan isə bu məlum və
məşhur materialın
üzərində rejissorun
hansı təfəkkür
işi apardığına
diqqəti çəkmək
idi.
Sonda rejissorun özünün artırdığı
bir cümlə ilə onun əsərə
niyə müraciət
elədiyi və niyə məhz indi bu əsəri
səhnələşdirdiyinin kodu verilir.
- İlahi, canımızı al, həyatımızı
al, amma torpağımızı
daha bizdən alma...
Və məncə,
uzun aylar, hətta illər ərzində rejissor təxəyyülündə və
təfəkküründə gedən bu proseslər
teatrın maddi-texniki vəziyyəti imkan verdiyi qədər reallaşa bilib.
Bircə təəssüf
elədiyim odur ki, kaş bu tamaşa
Çingiz Aytmatov həyatda olanda səhnələşdirilərdi və özü də premyerada iştirak edərdi.
Əminəm ki, bəyənəcəkdi...
Hər halda, mən düşünürəm
ki, tamaşa vaxtı böyük yazıçının
ruhu elə səhnədə, personajların
başının üstündə
idi...
P.S. Mən Aytmatov ruhunu başım üstə
hiss edirəm!! (M.Ələkbərzadə)
İlqar FƏHMİ
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024. - 11 may, ¹
17. - S. 20-22.