Elçin hekayəsinin poetikası

 

 Yazıçı haqqında bitməz-tükənməz qeydlərdən  

 

Elçin yaradıcılığında hekayə janrı mühüm, bəlkə ən mühüm yer tutur; bir yazıda da vurğuladığım kimi, mənimcə Elçin nəsrinin lokomotivi hekayəçilikdir. Uzaq gəncliyində ilk qələm təcrübələrindən janra ürək qızdırmış bugünün Xalq yazıçısı, sevimli yazıçımız Elçin sonra yenə hekayə yazmaqda, janrın şedevrlərini yaratmaqda davam etmiş bugün edir.

Elçin nəsrinin tədqiqatçıları bu məqama həmişə diqqət etmiş, ən müxtəlif aspekt parametrlərdən Elçin hekayələrinə təhlil dəyər vermiş; hətta yaradıcılığının izi ilə bircə-bircə hekayələrini şərh etmişlər (akademik Nərgiz Paşayevanın "İnsan bədii tədqiq obyekti kimi" (Bakı, 2003), akademik Nizami Cəfərovun "Elçin. Yazıçının yaradıcılıq yolu" (Bakı, 2017) monoqrafiyalarını yada salıram). Zaman-zaman (1998-ci ildə "Absurd hekayələr"dən 2014-cü ildə "Yeni hekayələr"i, 2018-ci ildə son hekayələrinəcən) yazılarımda Elçin hekayəsinin sirrinə mən varmağa çalışmış, hər dəfə bir az, bu ya digər tərəfdən poetikasına yaxınlaşmağa cəhdlər etmişəm. hər dəfə məni bu hekayənin xronotopunda zamanlı məqamlardan (zamanla dialoq, yaxud polemikadan) çox, zamansızlıq məxrəci (əbədiyyət mənasında) daha da çox cəzb etmiş, düşündürmüşdür.

Necə olur ki, Elçin hekayələri yazıldığı dövrü, zamanı arxada qoyub, sonra yenə eyni şövqlə oxunur, oxucu üzərində ecazkar təsirini qoruyub-saxlayır; necə olur ki, Elçinin sanki zamana, dövrə dəxli olmadan yaranan hər yeni hekayəsi oxucuda  maraq, böyük ajiotaj doğura bilir. "Bu sehrdir belə" - Elçin haqqında 56 Söz-yazıdan ibarət kitabı (Bakı, "Elm", 1999) vaxtilə belə adlandırmaqda Vaqif Cavanşir Yusifli qardaşları heç yanılmırdılar.

Tədqiqatçılarının ardınca: Elçin nəsrinin hədəfində birbaşa İnsan, İnsan həqiqəti (öz sözü ilə desək:) "İnsan xisləti", sirri, möcüzəsinin durduğunu iqrar etsək, təzə bir söz demiş olmarıq. On il əvvəl elə bu radələrdə etdiyim məruzədən sitat: "Problematikasına görə, biz 1960-1980-ci illər nəsrinə sosial sosial-psixoloji nəsr deyirik; ki, hədəfində bilavasitə Fərd, Fərd-Cəmiyyət münasibətləri, İnsanın aləmi durur - hansı nasirdə bu vurğu necə, handan hanadırsa. Elçin nəsrində bu, ümumən İnsan haqqında mif şəklindədir: "sosial mif" - doğrudan da bir zaman deyildiyi kimi İnsan "ictimai məcmu"dur?; "mənəvi mif" - ... doğrudan da İnsan, xislətində gizlənmiş genetik saflıqdan özgə bir şey deyil; yainki - "ekzistensial-fəlsəfi mif": doğuşundan ölümünəcən ətrafıyla bitib-tükənməz psixoloji çabalarında vardır-mövcuddur? Elçin hekayəçiliyi həmin bu əbədiyyət problemləri ətrafında hey dolaşmaqla İnsan haqqında öz mifini qurur, həqiqətini axtarır..." (T.Əlişanoğlu, Elçinin hekayəçiliyi. // Tənqid.net jurnalı, ¹ 10, 2013, s. 301)

Beş il öncəki başqa bir yazı(m)dan sitat: "60-cılardan kimisi toplum həqiqətlərindən gəlir, kimisi millət sevdasından, kimsə Xalq-xəlqi-mentalitet axtarıcılığından; amma Elçin metafizikası illüziyalardan xali, cavabsız-sorğusuz, birbaşa İnsandan, İnsan fərdindən, İndividdən, Xislətdən başlanır..." (T.Əlişanoğlu, Yazıçının zamanı zamansızlığı, "Ədəbiyyat qəzeti", 5 may 2018) N.Paşayevanın sözləri ilə təkrarlasaq: İnsan - bədii tədqiq obyekti kimi.

Elçin yaradıcılığında İnsan axtarıcılığının trayektoriyası həyat sevinci, qəhrəmanlarının özünükəşf nikbinliyindən dünyanın faniliyi, dünya kədərinə doğrudur. Son yarım əsrdə olduğumuz-oluşduğumuz-yaşadıqlarımızla identifikasiya etsək, eyniləşdirməli olsaq, Elçinin olduqca zəngin-çoxrəngli-əsrarəngiz yaradıcılıq təxəyyül dünyası içrə İnsan həqiqət axtarışlarını bir söz, bir məxrəcə gətirə bilərik: darıxan insanlar, darıxan qəhrəmanlar... Sosial əhatədən, yabançı mühitdən, cəm-iyyətdən, ümumən taledən-tarixdən-zamandan, həyatından darıxan insanlar... Lap ilk əsərlərindən - "Min gecədən biri", "Açıq pəncərə"dən lap son əsərlərinəcən - "Kölgə", "Qəbristanlıq əhvalatı", "Missiya", "Çingiz xanın daşları", "İntihar", "Böcəklər" s.-cən Elçin yaradıcılığının poetikasını böyük bir dünyəvi darıxqanlığın ifadəsi, başqa sözlə: fəlsəfi dekadans müəyyən edir...

Elçinin tarixi qəhrəmanları Tarixdən bezardır ("Mahmud Məryəm"i, "Baş"ı, "Ölüm hökmü"nü anaq), müasir qəhrəmanları hər cür sosialçılıqdan (1970-1980-ci illər povest hekayələrini, " dəvə"ni yada salaq), "milli" qəhrəmanları mental coğrafiyadan (məşhur "Abşeron hekayələri"ni xatırlayaq)... Hər birisinin canında eləcə buxovlardan uzaq İnsan olmaq, sevmək-sevilmək, var olduğunu doyunca hiss etmək, yaşamaq çabası-narahatlığı-nigaranlığı; fərdi maraqlar   Fərdin maraqları. Axı birbaşa İnsan (!), İnsan həqiqəti (!) yanında (ətrafında, fövqündə) varsa, cümləsi yalandır!

Hər hansı təsnifat şərti olduğu qədər əsaslıdır. Tədqiqatçılarının ardınca: Elçin hekayəçiliyinin dinamikasını dəyişən zaman kontekstində mən bir neçə mərhələdə görür fiksə edirəm. 1960-1970-ci illərin intibah hekayələri ("Sarı pencək", "Qatar. Pikasso. Latur. 1968", "Beş qəpiklik motosikl", "Qırmızı ayı balası", "Gümüşü, narıncı, məxməri", "Bu dünyada qatarlar gedər", "Baladadaşın ilk məhəbbəti" s.); 1980-cilərin dekadansı ("Bülbülün nağılı", "Baladadaşın toy hamamı", "Ayaqqabı", "Hotel Pristol", "Hönkürtü", "Bozluq içində iki nəfər", "Beş dəqiqə əbədiyyət", "Gül dedi bülbülə" s.) 1990-lardan qlobalizə dövrünün absurdu ("Ordenli yazıçı ilə görüş", "Mehmanxana nömrəsində görüş", "Xüsusi sifariş", "Hövsan soğanı", "Qırmızı qərənfil gülləri Pera palas otelində qaldı", "Sarı gəlin", "Araba", "Qarabağ şikəstəsi" s.) ...

Beş il öncə yazdığımdan daha bir sitat: "... inqilablar-müharibələr- qlobal kataklizmlərdən yorulmuş XX əsr insanının ən böyük həqiqəti - absurdizmə, absurd həqiqətinə yazıçılarımızdan ən tez məhz Elçin yetişdi; XX yüzilin sonunda. "Dünya oyunxanədir..." - bir çox maarifçilərin, neomaarifçilərin, realist romantik azadlıq aşiqlərinin, istiqlal cəfakeşlərinin fikri-düşüncəsi-intibaları olmuşlara-olaylara-olacaqlara qarışdığı dəmdə Elçinin absurd- (hekayə ) pyeslərindən qəfil qabaran həmin mövqe hətta heyrətləndirdi ... Axı yazıçı bütün olmuşları- olayları- Sabahları bizə xəbər verəndir; məhz Elçin bütün müstəqillik illəri uzunu azadlığın-istiqlalın-sərbəstliyin tamını ən nəhayət dada bilmiş milli insanın absurdunu yaza bildi..." (T.Əlişanoğlu, Yazıçının zamanı zamansızlığı, "Ədəbiyyat qəzeti" , 5 may 2018)

2019-cu ildə Elçin "Seçilmiş hekayələr"indən ibarət "Qırx beş" kitabını (Bakı, "Təhsil", 2019) nəşr etdirdi; hekayəçiliyinin göstərməyə çalışdığım dinamikasını bu topluda da rahatlıqla izləyə bilərik. Nəşrə yazdığı Önsözündə yazıçının öz hekayələri ilə qürur duyması haqlı tam yerindədir. Sitat. "Epoxalar dəyişdi, siyasi-ictimai münasibətlər dəyişdi mən - oxucudan gizlətmirəm - daxili bir qürur hissi keçirirəm ki, bu hekayələrdə bu gün mənim gizlətmək istəyəcəyim, xəcalət çəkəcəyim, unutmağa çalışacağım bircə söz yoxdur" (s. 5)

Mən Elçinin son on-onbeş ildə yazdığı, böyük hissəsi "Yeni hekayələr" (Bakı, "Təhsil", 2014) kitabında toplanmış əsərlərini hekayəçiliyinin növbəti, zirvə mərhələsi kimi dəyərləndirmiş, müdrik hekayələr adlandırmışam. (Yeri gəlmişkən, kitaba önsöz yazmağı mənə etibar etdiyinə görə sevimli yazıçımıza minnətdaram) Kitaba ənənəvi Elçin üslubunda, çox-eyhamlı realist qələmlə danışan "Kaşeyin taleyi", "Kölgə" hekayələri ilə yanaşı, tamam fərqli, bənzərsiz alleqoriya ilə qələmə alınmış "Canavarlar" hekayəsi; Elçin hekayəçiliyində təzə hadisə olan həm uşaqlar üçün maraqlı gərəkli, həm böyüklər üçün dərin, düşündürücü, ibrətamiz "Nağıllar" silsiləsi daxildir. Elçin Nağıllarını özlüyümdə mən dünya ədəbiyyatına rəng qatası, dividend gətirəsi mətnlər kimi dəyərləndirmişəm. (bax: T.Əlişanoğlu, Elçin yaradıcılığı akademik Nizami Cəfərovun təfsirində // Tənqid.net jurnalı, ¹ 12, 2016/2017, s. 378)

"Bir yazıçının ahıl-müdrik çağlarında nağıl dünyasına dönüşü, öz məxsusi nağıl dünyasını yaratması təəccüblü olmadığı qədər , gerçəklərlə, gerçək dünya ilə sövdəsinin-sövdələşməsinin sonucu, nəhayətidir. O da ola üslubuna lap əzəldən nağılçılıq yad olmayan Elçin nəsri. Yazıçının hekayələrinə hər zaman realizmlə yanaşı, həm bir alleqoriklik, rəmzilik, bu ya digər altqat mətləblərdən söz açan pritçavarilik xas olmuşdur. İndi budur, "Nağıllar" silsiləsində Elçin yalnız alleqoriyalar söyləyir, pritçalar danışır bu üslub, bu dil bizə çox yaxın, tanışdır; həmin alleqorizmi, pritçavariliyi biz birbaşa gerçəklər olaraq, həyatın özü kimi qavrayırıq..." (T.Əlişanoğlu, Müdrik hekayələr. // Elçin, Yeni hekayələr. Bakı, "Təhsil", 2014, s. 3-10; s. 7)

  Elçinin son beş ildə qələmə aldığı, "Ədəbiyyat qəzeti"ndə, "525-ci qəzet"də tanış olduğumuz "Çingiz xanın daşları", "İntihar", "Rəssam Muxtar Manaflının həyatı, sənəti dünyadan qaçışı", "Bu da bir cür həyatdır", "Nadir İbadlı onun son xəstəsi", "Dördüncü qapı", "N.S.-nın ayaqları" hekayələrini müdrik hekayələrinə aid etmək lazım gəlir. Bu hekayələrdə yazıçının dünya, həyat, ömür, insan taleyi barəsində bitkin kədərli qənaətləri təcəssümünü tapıb; həm yüksək bədii probda, Elçin qələminə xas süjet konkretliyi, realist-psixoloji inandırıcılığın eyni inandırıcılıqla absurdizmə varması, metamorfozu ilə.

Günlərin birində liftə girməsi ilə liftə çevrilməsinin fərqinə varan, həyatda, cəmiyyətdə, bütünlüklə ömürdə eyni metaforik mündəricənin əsiri, dustağı, məhkumu olduğunu dərk edən tarixçi-alim ("Çingiz xanın daşları"); 20 ildir Dəmir yolu vağzalında sanitar işləyən bir yay günündə ruhu cismindən ayrılaraq özünü, darıxqan həyatını, doğma işi şəhərini kənardan müşahidə edən "Bu da bu cür həyatdır" hekayəsinin qəhrəmanı; bir payız günündə, yağmaq istəyib yağmayan islaq təbiətin fonunda pəncərədən boylanıb, əvəzində ömür səhifələrinin seyrinə sehrinə dalan evdar qadın Sona ("Dördüncü qapı. Sonanın həyatı barədə hekayə"); bir qış gecəsi gördüyü dəhşətli yuxunun gerçəklərini bütün həyatı boyu insanlara xidmətdə yaşayıb, ölümü ilə əfsanəyə qovuşan Ağa ("İntihar. Gözəl Kor qız haqqında hekayə") s. Son hekayələrində Elçin İnsan ömrünün səhifələrini təbiət hadisəsi, təbiətin fəsilləri kimi vərəqləməyi daha çox tərcih edir. Bu hekayələrə zamansızlıq - əbədiyyət miqyası müqabilində dünya həyatının aniliyi faniliyi ideyası möhkəmcə yer edib, oturuşub.

    Rəssam Muxtar Manaflının həyatı isə bütünlükdə sənətdə keçib. Yeddi yaşında ikən, qatarların getdiyi bu dünyada, atasının dərin həsrət kədərlə baxdığı idillik bir kənd mənzərəsini yaddaşına hopduran Muxtar, peşəkar rəssam ömrünü bütünlükdə yalnız yalnız bu mənzərəni tablolara köçürməkdə keçirir; bir günəşli yay günü sanki nail olduğu əsərlə birgə emalatxanasında qeybə çəkilir ("Rəssam Muxtar Manaflının həyatı, sənəti dünyadan qaçışı"). İnsan həyatı əbədiyyəti barəsində gözəl pritçadır.     

Amma olduğumuz-oluşduğumuz dünya barəsində bunu deməzsən; qatarların hələ getdiyi bu dünyada yazıçının qələmi, çox vaxt müdrikliyin belə dözmədiyi, duruş gətirmədiyi, tükənib getdiyi ərazilərə gəlib-çıxır. Qrotesk alleqoriya üzərində qurulmuş "N.S.-nın ayaqları" hekayəsində ("Ədəbiyyat qəzeti", 15 oktyabr 2022) olduğu kimi. İlyas Əfəndiyevdən "Görəsən, biz hara gedirik?" epiqrafı ilə açılan hekayədə anadan doğularkən ayaqları "bir az yekə olan" uşağın böyüdükcə müasir şou dünyasında heyrət, maraq şöhrətə tuş gəlməsi, "ayaqları"nın reklam əyləncə bazarında bahalı əmtəəyə çevrilməsi... - hadisəyə bu dünyanın tempinə uyğun, yüyrək nağıl dili ilə təsvir olunur. Hekayədə yazıçının soyuq təmkinlə gizlədiyi silkələyici satira ironiya qatı yer alır. Sitat: "Əziz ata! Mən çox xoşbəxtəm. Bu gün Luvrda Mona Lizanın qarşısında toplaşıb, ona baxan insanlar bir anın içində arxalarını Mona Lizaya çevirib, məni əhatə etdilər. Onlar mənim ayaqlarıma baxırdılar. Artıq Mona Lizaya baxan yox idi". Elçin dünyanın dünya içrə yaşadığımız "insanlıq şousu"nun bəlirlərini görür göstərmək üçün iti qələmini əsirgəmir.

Elçinin son hekayələrində dünyaya kədərlə, amma ki nikbin bir kədərlə baxan mütəfəkkir yazıçını görürük. Elçin hekayələri kədərli olduğu qədər oxucuya idrak sevinci, yaşamaq eşqi, əbədiyyət yanında həyatın əvəzsizliyi ideyasını aşılayır.

Bizə ali duyğular yaşadan sevimli yazıçımıza uzun-uzun yaradıcılıq ömrü diləyirik.

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 May, 2023-cü il

 

Tehran ƏLİŞANOĞLU

AMEA- nın müxbir üzvü

 

Ədəbiyyat qəzeti. - 2024. - 11 may, ¹ 17. - S. 24-25.