Məhəmməd Füzulinin "Leyli və Məcnun" əsərində
"xətt"
Azərbaycanın dahi şairi Məhəmməd
Füzulinin anadan olmasının 530 illik yubleyinin keçirilməsi
haqqında ölkə
prezidenti tətəfində
sərəncam verilmişdir.
Bu sərəncam hər
bir elm adamında, həm də Füzuli pərəstişkarlarında
bir məsuliyyət doğurmuş və bu yöndə qələm çalmağa
rəvac vermişlər.
Eşq əhli olan Füzuli yaşadığı dönəmdə
açıq deyə bilmədiklərini simol, rəmz və kodlarla deməyə üstünlük vermiş,
bu yolla da öz poeziyasında gözəllik, gözəl
söz söyləmək
sehrini yaratmışdır.
Məhəmməd Füzuli
"Leyli və Məcnun" əsərində
bir çox yerlərdə "yazı" anlamında işlədilən "xətt"
məcazından istifadə
etmişdir. Bu xətt
(yazı) məcazı
insan taleyini formalaşdıran ilahi informasıyadan xəbər
verir. Ərəb və fars sözləri
lüğətində xətt
(yazı) sözünün
müxtəlif mənaları
verilmişdir: xətt
1) çizgi, cızıq:
2) yazı; 3) sıra və ya cizgi
şəklində olan
bir şey; 4) gənclərin üzündə
yeni çıxmağa başlayan
bığ, saqqal; 5) qırış, qırışıq;
6) hökm, əmr, fərman; 7) iltizam, təəhhüd, öhdəçilik;
xətti-istiva - ekvator
xətti; xətti-mixi
(qədim assurilərin
və iranlıların
şlətdiyi əlifba)
xətti - səbz ( göy xətt)
gənclərin üzünə
yeni çıxmağa başlayan
saqqal; xətti-xuda (dini kitablar).
Təsəvvüf təlimində
hər şeydən öncə xətt (yazı )
ilahi dərgahda olan Lövhi-məfzun Allahın bütün göstərişləri yazılan
bir lövhə olduğu nəzərdə
tutulur. "Haqqın vəchinin (üz və mahiyyətinin) gerçəklik aləmində
təzahürü və
haqqın cəmalının
təcəllası xətt
adlanır".
Hər şeydən
öncə xətt, yəni hər hansı hərfin, sözünü, fikrin şəkli ifadəsinin cızılmasıdır. Təsəvvüf
elmində bu şəkli ifadənin gözəl halda cızılması hüsnxətt
(gözəl yazı)
deyilən bir yazı növünün yaranmasına səbəb olub. Bu yazı əsnasında insan Allaha olan sevgisini,
daxili duyğusunu, bacarığını ortaya
qoymaqla gözəl yazı nümunələri
yaratmağa çalışmış,
bununla da hüsnü
-mütləqə olan
sevgisini onun gözəllik mücəssəməsi
olduğunu gözəl
xətt ilə nümayiş etdirmək istəmişdir. Gözəl
xətlə yazılan
hər bir şey insanın daxili ələmini əks etdirən ayna rolunu oynayır.
Yəni insan daxilində olan o gözəlliyi sevgi ilə gözəl şəkildə əks etdirmək istəyir.
"Leyli və Məcnun" əsərindən də görürük ki, Məcnun
Leylinin adını gözəl yazmaq üçün onu müxtəlif formalarda yazmaqdan ötürü məşq edir. Məktəbə getdiyi müddətdə zamanını
ancaq "iki hərfin" yazılışını
öyrənməyə sərf
edən aşiq bu hərfləri təkrar-təkrar yazmaqla
(?) və (?) "Leyli"
adını yazmağı
öyrənmişdir:
Elmi-xətə ömrün
eyləyib sərf,
Məşq etmiş
idi həmin iki hərf.
Məcnunun məktəbdə
Leylanın adını
yazmağı artıq
ona yaxınlığını,
onunla vəhdət halında olmasını bildirir. Bu yolla onunla təmasda olması, öz varlığında bu yaxınlığı cızdığı
xətlərlə əks
etdirir. Bütün bu yaxınlıq, təmas məzmunu daşıyır. Bu yaxınlıq
halını biz N.Gəncəvi "Leyli
və Məcnun" əsərində də görürük.
Məcnun dərd
əlindən dizlərini
iki "lam" kimi qatlamış, qollarımı
isə "yey" kimi bükmüş və bunların birləşməsindən sevgilimin
adı, yəni "Leyli" əmələ gəlmişdir. Məcnun bədəni ilə Leylinin adını yazması onun məhəbbətinin yüksək
səviyyəsini göstərir.
Bu, Leylinin düşüncə
aləminə, qəlbinə
daxil olması, onunla qiyabi görüşməsi
və s. kimi izah oluna bilər.
Təbii ki, bədii planda bütün bunların hamısı təsəvvüf dünyagörüşündəki
"vəhdəti-vücud" fəlsəfəsi ilə
birbaşa bağlılığı
məntiqi görünür.
Belə ki, Məcnun öz bədəni ilə Leylinin adını yazması ilahi yaradılışı
simvollaşdırır.
Uca Allah maddi varlıq aləmini ilk növbədə söz şəklində yaratmışdır.
Yəni Allah "ol"
demiş, dünya olmuşdur. Başqa sözlə, maddi varlıq aləmi indiki halından qabaq yaradanın düşüncəsində ideya
- informasiya şəklində
yaranmış, sonra ilahi varlıq onu səsləndirmiş, yəni söz halında təcəssüm
etdirmiş və bundan sonra dünya
yaranmışdır. Bütün
bunlar dini və təsəvvüfi fəlsəfədə ilahi
yazı konseptində simvollaşır. Burada yazı-ilahi tale, proqramlaşdırılmış
informasiya deməkdir. Özünü artıq maddi dünyada ölmüş hesab etdiyi üçün pal-paltarlarını cıran
Məcnun bir ruh vəziyyətindədir.
Öz bədənini Leyli formasına salan Məcnun bu halda sanki
Leyliyə qovuşmaqdadır.
Sən sanma ki,
oldur ol, mənəm mən,
Bir can ilə zindədir iki tən.
Xürrəm oluram, ol olsa xürrəm,
Qəm yetsə
ona, mənə yetər qəm.
Təsəvvüfdə bu,
"sən və mən" anlayışlarının
itməsi, varlığın
bütün təzahürlərinin
onların maddi obraz və təbii
keyfiyyətlərindən asılı
olmayaraq, Vahiddə qovuşması, təcəssüm
olunması deməkdir.
Beləliklə, Məcnun
öz bədəni ilə "Leyli" adını yazmaqla yaradılışın ilahi
sxemini simvollaşdırır.
Bu, ilahi vüsaldır.
Çünki yaradılışın
başlanğıcında sonradan
bir-birindən şəkil
və təbiətcə
ayrılmış ünsürlər
ilk öncə bir yerdə, vahid halda, yəni qovuşmuş şəkildə
idilər. Məcnun
"Leyli" simvolu ilə həmin ilkin başlanğıca qayıdır.
İnsan dünyanın
kiçik nüsxəsi
olduğu üçün
o, həm də kitabdır. Kitab da "yazı"
deməkdir, varlıq aləminin yazısını
yazan Allahdır (c.c.) Qurani-Kərim də sadəcə, ilahi vəhylərdən ibarət
müqəddəs kitab deyil,
o həm də bütün kainatın, varlıq aləminin yazı modelidir. Yaradılışın bütün
mahiyyəti kitablar kitabı olan Qurani-Kərimdə təcəssüm
olunmuşdur.
Yazı yazmaq, xətt nümayiş etdirməklə, Leylinin adını Məcnunun təkrar-təkrar yazması
təsəvvüfdəki seyri-süluk
arasında bir oxşarlığın olduğunu
görürük. Salik
üçün bu hal öz seyri-sülukunda
çocuqluq mərhələsidir.
Zahiri cizgilərin seyrinə
dalmaq, yəni xəttin zövqünə
qatlaşmaq uşağa
Quran oxumaq kimidir. Çünki uşaq Quranın xəttini-yazısını
oxuyur, lakin onun mahiyyətini, batini anlamını dərk edə bilmir. Bunun kimi də zahiri gözəlliyin seyrinə
dalan salik hələ surət aləminə bağlı
qalır və məna dünyasından xəbərsizdir. Məcnun
da məktəbdə oxuduğu
dövrdə Leylinin
ilk öncə zahiri gözəlliyinə aşiq
olmuş, bununla da surət aləminə bağlanmışdır. Bu sevgi
artdıqca onun Leyliyə olan məhbbəti daha da artır, bunula da müyyən çətinliklərlə
qarşılaşır. Bu çətinlikləri dəf
edən aşiq müəyyən məqamları
təkrarlamaqla məna
aləmini dərk etmiş olur. Necə ki, hüsni-mütləqə
qovuşmaq istəyən
mürid də bu yolda mürşidin
qoyduğu tələbləri
təkrar-təkrar yerinə
yetirməklə fəna-fillah
halına çatmış
olur. Məcnunun məktəbdə Leylanın
adını yazmağı
öyrənib yazması
artıq ona yaxınlığını, onunla
vəhdət halında
olmasını bildirir.
Bu yolla onunla təmasda olması, öz varlığında
bu yaxınlığı
cızdığı xətlərlə
(yazı) ona toxunması ilə nail olur. Bütün bu yaxınlıq, təmas məzmunu daşıyır.
Füzuli yaradıcılığında "xətt" sözünün
başqa anlamlarına
da rast gəlirik. Bilirik ki, "xətt"
sözü təsəvvüf
poeziyasında üzdə
olan narın tük, örtük, pərdə, örtük və s. mənaları da
var. "İrfanda Haqdan
savayı nə varsa hicab və
masiva adlanır. Bəşər öz qəlbi ilə Tanrı arasında olan pərdələri dəf etməklə mərifətə və həqiqətə yetişə
bilər." Füzuli
qəzəllərinin birində
deyir:
Yüzdə sirişk
qanı, söylər
dəmi-nihani,
Qəd təzhərül-mənai
bil-xətt fil ləvayeh.
Beytin açılışı
(üzündən axan
göz yaşı gizli olanları söyləyir, mənalar lövhə üzərində
xətt ilə izhar olur) Burada
təbii ki, şair ilahi dərgahdakı lövhədə yazılan
insanın tale yazısını
nəzərdə tutur.
Aşiqin gözündən
axan yaş onun başına gələnlərin əksidir.
Aşiq taleyində olanları göz yaşları ilə gizlətmək istəyir.
Təbii ki, bütün
başa gələnlər
ilahi lövhədəki
tale yazısıdır ki, insan
onu yaşayır. İnsan başına nə gələcəyini
bilmədiyi üçün
o da sirr halındadır.
Üzdə olan narın tük təbəqəsi də bu gizli olanları
sirr kimi örtür. Şair başqa bir qəzəlində deyir:
Baxma, ey can, xətü rüxsarına
məhbubilərin,
Ehtiva eylə,
günah üzrə günah etmə dəxi.
Beytin açılışı
(ey can, gözəllərin
üzünə örtük
kimi çəkilmiş
o xəttə baxma, əgər baxarsansa, günaha batarsan, günah üstünə günah gələr).
Beytin üst qatındakı görünən
anlama görə burada iki məna
diqqəti çəkir:
ilk baxışda şair
aşiqi gözəlin
üzünə baxmamağı
tövsiyə edir, çünki islami düşüncəyə görə
naməhrəmə baxmaq
günahdır. Bu baxış
ifadəsinin özünün
müxtəlif məna
yükləri var. İnsanın
daxili məna kəsb edən məzmun gözəlliyi onun üz cizgilərində
əks olunur. İlk baxışda insan üzünə baxarkən
diqqəti cəlb edən onun üzünün ifadəsi
olur. İnsanın üzündəki mimika xətləri onun daxili dünyasının ifadəsini əks etdirir. Həmin cizgilər ilə insan daxilində olan hisslərini zahirə ötürür.
Deməli, üzdəki
xətlər (qırışlar)
həm də ötürücülük funksiyası
rolu oynayır. İnsanın üzündə
onun həm zahiri, həm də batini aləmi gizlənir. Buna görə də demək olar ki, üzündəki
cizgilər, yəni, xəttlər həqiqətlə
məcaz arasında əlaqə yaradır. İslami düşüncəyə
görə gözəl
üzə baxmaq, həm də yaradılan insan vücuduna, bədəninə
baxmaq nəzərdə
tutulur. Bu da insan varlığında tamaha,
həzzə səbəb
olur. Bu da islami qaydalarına görə zahiri gözəlliyə vurulub ondan zövq
almaq funksiyasını
yerinə yetirir ki, günah sayılır.
Şair burada xətt kəlməsi işlətməklə ilahi
lövhədə yazılan
insanın taleyini nəzərdə tutur. İlahi dərgahda olan Lövhi-məfzun təsəvvüfin təbliğ
etdiyi ideyaya görə Allahın bütün göstərişləri
yazılan bir lövhədir. Deməli, xətt poeziyada həm də həqiqətlə məcaz
arasında ekvator (keçid) rolunu oynayır.
Xuraman
HÜMMƏTOVA
AMEA Nizami Gəncəvi adına
Ədəbiyyat İnstitutu,
filologiya elmləri doktoru
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024. -
11 may, ¹ 17. - S. 30.