Özbəkistanda çağdaş elmi
cədidçilik hərəkatı
Özbəkistanın Fərqanə
vilayətində yerləşən
Fərqanə Dövlət
Universitetindən gələn
"Cədidlər ədəbi
irsinin mənəvi-tərbiyəvi
əhəmiyyəti və
cəmiyyətin inkişafındakı
rolu" adlı konfransa dəvəti məmnunluqla qəbul etdim. Orta Asiya
türklərin ana yurdu
sayılır və təxminən 37 milyon əhalisi olan özbək xalqı istər keçmişdə,
istərsə də, indi türkçülüyün
formalaşmasında önəmli
rol oynayır. Konfransa qatılan Özbəkistan Milli Universitetinin
professoru Həmidulla Baltabayev də mənim burada iştirak etməyimdə maraqlı idi. Olsun ki, burada "Türkçülüyün üçlü
formulu" üzrə
apardığım araşdırmaların
da rolu vardı. Məsələ təkcə
konfransda iştirak etmək deyildi, həm də türklər arasında keçmişdə mövcud
olan, lakin sovet dönəmində qırılan mənəvi
bağları bərpa
etmək, gələcəyə
yönəlik yeni bir türk dünyası ailəsini inşa etməkdi. Günümüzdə
özümüzün də
fərqində olmadığı
maraqlı ictimai-siyasi
proseslər gedir. Mən türk xalqlarının yaxınlaşması,
əməkdaşlığı və mənəvi, siyasi, iqtisadi, hərbi cəhətdən
inteqrasiyasını nəzərdə
tuturam. Əslində bu məqamlarda ədəbiyyat, sənət
bu yaxınlaşmanın
altyapısını hazırlamalı,
siyasi düşüncəni
formalaşdırmalı idi.
Keçmişdə bu
işi daha çox mətbuat və fikir adamları
görürdü. H.Zərdabi, İ.Qaspıralı,
Ə.Hüseynzadə, Ə.Ağaoğlu,
Z.Göyalp və başqalarının yazılarında
türk xalqının
ortaq keçmişinə
müraciət olunur və gələcəyin inşasında keçmişə
söykənir və beləliklə, siyasi elit düşüncəni
də bu istiqamətə yönəldirdilər.
Bu dəfə isə tərsinə oldu; elm və fikir adamları
ortaq əlifba, ortaq dil mövzusunda
bəlirli bir qənaətə gələ
bilmədiyi halda, siyasi düşüncə
önə keçərək
mərkəzi İstanbul, Bakı,
Astana olmaqla, Türkdilli
Dövlətlərin Əməkdaşlıq
Şurasını qurdu
(2009). Özbəkistan da bu
təşkilatdan kənarda
qalmaq istəmədi və 2018-ci ildən Şuraya qatılma niyyətində olduğunu
açıqladı və
bir il sonra buraya üzv oldu. Getdikcə böyüyən, oturuşan
bu təşkilat Türk Dövlətləri
Təşkilatı adlanmaqla
irəliyə doğru
daha bir addım atdı. Bu gün Türk Dövlətləri Təşkilatı
regional səviyyədə bir
gücə çevrilməkdədir.
Qarabağın erməni
işğalından azad
olunmasından sonra bu birliyin funksionallığı
daha da artmış oldu və inteqrasiya
proseslərini sürətləndirdi.
Türk xalqlarının
bir-birinə dil, mədəniyyət, etnik kökən etibarilə yaxın olması bu gün həm
xalq arasında, həm də siyasi elitada ən yüksək səviyyədə dilə
gətirilir və əməli addımlar atılır. Bu, həm də o deməkdir ki, bu xalqlar keçmişdə
olduğu kimi, indi də dialoq
və uzlaşma içində olacaq; dildə, təfəkkürdə
yaxınlaşma prosesi
gedəcək. Xalqların
yaxınlaşması onları
özünə - keçmişinə
qaytarır, keçmişinə
qayıtdıqca, özünü
daha yaxından dərk edir, özünü dərk etdikcə, gələcəyini
sağlam özüllərdə
qurmağa çalışır.
Artıq türk xalqları bu yaxınlaşmanın vacibliyini
dərk edir və türk düşüncə sisteminin
inşa edilməsini istəyirlər. Bu isə
bizi Turana doğru aparır. Ziya Göyalp "...bütün türklərin
keçmişdə və
bəlkə də gələcəkdə bir
gerçək olan vətəni" ilə bağlı danışarkən
heç də mübaliğəyə yol
vermirdi. Açıq demək lazımdırsa,
XX yüzilin əvvəllərində
türkləşmək, müasirləşmək,
islamlaşmaq üçlü
düsturunda turançılıq
elə bir yer tutmamış, formulun dördüncü ayağına çevrilə
bilməmişdi. Lakin indi
o zaman kənarda qalan turançılığın yenidən
gerçəkliyə çevrilməsi
prosesi yaşanmaqdadır.
Bunun üçün, sadəcə,
Türk Dövlətləri
Təşkilatının yaranması
kifayət etmir; proses daha çox aşağıdan getməli,
xalqları bir-birinə
bağlayan bağlar bərpa olunmalıdır.
Bu mənada, bu gün Özbəkistanda gedən, belə demək mümkünsə,
elmi, mədəni inkişaf yeni bir dönəmin başlandığından
xəbər verir. Özbəkistanda olduğum
müddətdə bunu
mən hər gün, hər yerdə və bütün sahələrdə
gördüm...
Bakı-Daşkənd təyyarəsindən
yerə enəndə artıq gecə gec saatlarından keçmişdi; bu, o demək idi ki, Daşkənd-Fərqanə təyyarəsi
də gecə boyu olmadığından maşınla getməli olacam. Fərqanə Dövlət Universitetinin müəllimi, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru İslambek Mannopov məni öz maşınıyla hava limanının qarşısında gözləyirdi.
Gecə boyu 300 km. çox yol mənə o qədər də uzaq gəlmədi;
ev sahibi keçdiyimiz yerlər, kəndlər barədə
məlumatlar verirdi. Daşkənd-Fərqanə arasında
2500 metrlik bir aşırımdan da keçdik,
Ağsu aşırımından
da yüksəklikdə idi.
İslam müəllimin dediyinə
görə, bu aşırımdan tunel salınsa, həm yol 20 km. qısalar, həm də qışda keçid bir qədər asanlaşar.
Konfrans öz işinə səhər tezdən başladı; Türkiyədən, Azərbaycan
və Tacikistandan, eləcə də Özbəkistanın müxtəlif
universitetlərindən gələn
qonaqları xüsusi törənlə qarşıladılar.
Hər iki tərəfdə sıra ilə düzülmüş
və əlləri sinələrində dayanıqlı
halda bizi salamlayan tələbələrin
arasından keçərək
özbək çörəyindən
dadmalı olduq. Sonra Universitetin rektoru professor Bahadircan Şərmühəmmədov
bizi Cədidlər mərkəzinin açılışına
dəvət etdi. Özbək mədəni,
ədəbi, ictimai həyatının formalaşmasında
böyük rolu olan cədidçilərin
məqsədi köhnə
təhsil sisteminin əvəzinə yeni tipli
məktəblər açmaq,
dünyəvi elmləri
tədris etməkdən
ibarət idi. Münəvvər Kari, Mahmud Xoca
Behbudi, Əbdürrauf
Fitrət, Çolpan,
Abdulla Qədiri kimi görkəmli nümayəndələrin
yaradıcılığında özbək xalqının
maariflənməsi bir
hərəkat kimi bütün Türküstana
yayılmışdı. Bu hərəkat və onun nümayəndələri
müstəqil Özbəkistanın
yaranmasında önəmli
rol oynadı. Cədidizm elmi, maarifçi hərəkatının
nümayəndələrinin hər birinin yaradıcılığı və
irsinin öyrənilməsi
və təbliği sahəsində Özbəkistanda
böyük işlər
görülür; konfranslar
keçirilir, kitablar nəşr olunur. Bunun üçün dövlət
səviyyəsində maliyyə
vəsaiti ayrılır.
"İsmayıl Qaspıralı
və Azərbaycanda cədidlər hərəkatı"
adlı məruzəmdə
özbək cədidçilərinin
fikir atası İ.Qaspıralı yaradıcılığını önə çəkərək
Azərbaycan maarifçilərinin
də onun fikirlərindən və
"Tərcüman" qəzetindən
yararlandıqları məsələsinə
toxundum. İ.Qaspıralının
ölümü Azərbaycanda
böyük bir matəm kimi qarşılanmış, ölümünə
şeirlər və məqalələr yazılmışdı.
"Tərcüman" qəzeti
Azərbaycanın həm
qəzetsiz qaldığı,
həm də sonrakı dövrdə belə doğma qəzetinə, milli tribunasına
çevrilmişdi. Konfransın
açılışında Uluqbəy adına Özbəkistan Milli Universitetinin
professoru Həmidulla Baltabayevin "Cədid fenomeni və onun Türküstan tarixi tərəqqisindəki
rolu", Türkiyədən
gələn Seyfəddin
Erşahin "Özbək
cədidçilərin "Türküstan tarixi" məsələsinə yaxlaşımı:
Mahmud Hoca Behbudi örnəyi", Ömər
Solak "Abdulla Qədirinin
"Ötən günlər"
romanında cədidçi
ideallar", Yusuf Avcının
"Hind ixtilalçıları"nda milliyyətçilik və
yolgöstəricilik: Fitrətin
rol model olan qəhrəmanlarının incələnməsi",
Nadirxan Hasanın
"Münəvvər Qori
"Gənc Türküstan"
jurnalı səhifələrində"
və s. məruzələr
dinlənildi və sonra bölmələrdə davam etdi. Konfransda iştirak etməsələr
də, Azərbaycandan
olan alimlərin araşdırmaları əsas
yer tuturdu. Yaşar Qasımbəylinin
"Yeni özbək şeriyyətində
cədidlərin ruhu və xatirəsinin əksi", Almaz Ülvi Binnətovanın
"Ötən günlər"i
nə üçün
yenidən xatırladıq",
İradə Musayevanın
"Ömər Faiq Nemanzadə və Azərbaycanda cədid hərəkatı" məruzələri
konfrans materiallarında
yer alıb. Konfransda dinlənilən
60-dan çox məruzədə
cədidçilik hərəkatının
bütün yönləri
ələ alındı.
Əlbəttə, deməzdim
ki, bu cür konfranslar yalnız araşdırma yönü
ilə əhəmiyyətlidir;
fikrimcə, burada araşdırmanın çəkisi
o qədər ağır
olmasa da, türk dünyasının fikir alış-verişində olması
olduqca əhəmiyyətlidir.
Türk xalqlarının
indiki inteqrasiya prosesində elm adamlarının
hər hansı bir məkanda buluşması və bir mövzu ətrafında, ən çox da ortaq problemlər ətrafında
araşdırma aparması
onları getdikcə daha da yaxınlaşdırır.
Bu məsələləri yerində
görməyincə, praktikada
dənəməyincə onları
ortaq məxrəcə
gətirmək də çətin olur. XX yüzilin 20-30-cu illərində
özbək türkü
Xalid Səid Xocayev, Krım türkü Bəkir Çobanzadə, Türkiyə
türkü İsmayıl
Hikmət, Mühiddin Birgen, Xəlil Fitrət kimi alimlər necə gəlib Bakıda araşdırmalarını davam
etdirirdisə, bugünkü
texnoloji zamanında nədən bunlar olmasın? Bu üzdən,
Fərqanə Dövlət
Universitetinin filologiya fakültəsinin tələbə
və magistrlərinə
ustad dərsləri demək təklifi də buna xidmət edirdi. Burada iki çətinliyim ola bilərdi; birincisi, mövzu ilə bağlı. Gərək elə mövzulardan mühazirə oxuyaydım
ki, ortaq olsun, onların müəyyən
dərəcədə anlayışı
olsun. Mövzuları
da ortaq problemlərə
həsr etmişdim ki,
tələbə və
magistrlər başa düşə bilsinlər.
"Türk dünyasında
modernləşmə hərəkatı",
"Özbək cədidçiləri
və Azərbaycan maarifçilərinin ortaq
cəhətləri", "İsmayıl bəy Qaspıralının "Dildə,
fikirdə, işdə
birlik formulu yeni dönəmdə", "Ədəbiyyat
və repressiya; sovet ədəbiyyatına
nəzarət mexanizmlərinin
gerçəklikləri" mühazirələri tələbələr
və magistrlər tərəfindən maraqla
qarşılanmışdır. İkinci çətinlik dil baxımından ola bilərdi. Deyim ki, özbək gəncləri
də bizim gənclər kimi, getdikcə Türkiyə türkcəsini mənimsəməkdədirlər.
Həm də özbək türkcəsi
ilə Azərbaycan türkcəsi arasında
o qədər də fərq yoxdur. Beləliklə, ortaq dil məsələsi öz-özünə həll
olunmaqdadır. Z.Göyalpın hələ
yüz il əvvəl
ön gördüyü
ortaq dillə bağlı tezisləri reallaşmaqdadır.
Özbəkistan səfərimin
sonuncu günündə
Uluqbəy adına Özbəkistan Milli Universitetinin
rektor yardımçısı
Həmidulla Baltabayevin
dəvətilə Universitetin
filologiya fakültəsində
"Türkçülüyün üçlü formulu"
mövzusunda yüzdən
çox tələbə,
magistr və müəllimlərə oxuduğum
mühazirə də ortaq problemə həsr olunmuşdu. Bütün mühazirələr
boyu çoxlu suallar verildi və bu cür
tədbirlərin bundan
sonra da davam etdirilməsi barədə
ümumi fikir bildirildi. Konfrans iştirakçıları ilə
alınan qərarlardan
biri də dissertasiya və araşdırmaların ortaq
mövzulara həsr olunması və bu prosesdə elmi rəhbərlərin də ortaq olması
idi.
Səfərin ən yaddaqalan cəhətlərindən
biri Fərqanənin tarixi yerlərini, abidələrini, müasir
təhsil komplekslərini
gəzməyimiz oldu. Universitetin Ədəbiyyat
kafedrasının müdiri,
filologiya üzrə fəlsəfə doktorları
- Mənzurə Jurayeva
və İslambek Mannopovun tutduğu proqram vilayətin tarixi və müasir yerlərini gəzməyimizə imkan yaratdı. Görkəmli özbək şairi Erkin Vahidovun ev-muzeyini və onun adına olan "Erkin Vahidov adına icad məktəbi"ni böyük təəssüratla
gəzdik. Bu məktəb
həm strukturuna, həm də ölkə təhsilində
tutduğu yerə görə olduqca əhəmiyyətlidir. Burada
təhsillə yanaşı,
həm də müxtəlif sənətlər
öyrədilir. Məktəbin
poeziya dərnəyində
olduq və onların şeir və hekayələrini dinlədik, uğurlar dilədik. Onların bədii yaradıcılığına
həsr edilmiş
"Özbəyim" dərgisini
hədiyyə etdilər.
Rıştanda, Morgilanda
tarixi övliya yerlərini də gəzdik. Bu türbələrin
yaşı çox qədimdir. İslambek deyir ki, bu yaxınlarda
türkiyəli bir
nazir də gəlib buranı ziyarət etmişdir.
Özbəkistanın Fərqanə
vilayətinə gedib
Kokand sarayını görməmək
doğru olmazdı.
Ona görə də proqramda Kokand sarayına ziyarət üçün
ayrıca bir gün ayrılmışdı.
Fərqanə şəhərindən
50 km. uzaqlıqda yerləşən
Kokand xanlığının böyük tarixi var. Bu xanlıq 1709-1876-cı illərdə
mövcud olmuş və indiki Özbəkistanın, əsasən,
Şərq hissəsini
əhatə edir. Orta Asiya xanlıqlarından
ən böyüyü
Kokand xanlığı hesab
olunurdu. Fərqanə
vadisində yerləşən
bu xanlıqda özbəklər və qırğızlar yaşayırdı.
Daşkənd özü
bu xanlığa tabe idi. Kokanda
daxil olan şəhərlər arasında
Əndican, Nəmənqan,
Morgilan, Xücənd,
Çimkənd kimi şəhərlər də
var idi. Şərqi Türküstanın ən
önəmli şəhərlərindən
olan Kaşğar da bir müddət buraya tabe etdirilmişdi.
1865-ci ildə rus ordusu Daşkəndə müqavimətsiz daxil olduqdan sonra Kokand xanlığı əhəmiyyətli
dərəcədə sarsılmışdır.
1866-cı ildə Kokand xanlığının
özü də ruslar tərəfindən tutulmuşdur. Lakin rusların
işğalına qarşı
bir neçə dəfə üsyan qaldırılsa da, amansızlıqla
yatırılmışdır. 1917-18-ci illərdə Kokand xanlığı
yenidən öz Cümhuriyyətini elan etmiş,
lakin üç ay ömür sürmüşdür.
Lakin bu Cümhuriyyət
də bolşeviklər
tərəfindən süquta
uğradılmışdır. Kokand xanlığının sonuncu
xanı Xudayar xanın saray kompleksi həm gözəlliyinə, həm
də inventarlarının
zənginliyinə görə
bizi heyran etdi. İslambek Mannopovun verdiyi bilgiyə görə, bu illərdə erməni-rus qoşunları
xalqa divan tutmuş, Qafqazda və Türkiyədə etdiyi qırğınları burada
da təkrarlamışlar. Mən
tam da bu sırada Türkiyədə İttihad və
Tərəqqi partiyasının
öndərlərindən biri
olmuş, hərbçi
və siyasi xadim Ənvər paşanı xatırladım.
Elə dünən bu barədə söhbət düşərkən,
türkiyəli həmkarlarım
onu macəraçı
hərbçi adlandırmışdılar.
Niyəsə bütün
Türkiyədə onun
Orta Asiya və Qafqazda döyüşməsinə bu
cür münasibət
var. Halbuki Ənvər
paşanın bu coğrafiyada gəlib döyüşməsinin əsasında
macəraçılıq yox,
Turançılıq var idi.
Həmkarlarım Kokand xan
sarayını gəzərkən,
dünənki söhbəti
xatırlayıb ona haqq qazandırdılar. Ənvər paşanın
Orta Asiya uğrunda döyüşünü
və ya müdafiə etməsini macəra adlandıranlar Qafqaz və Orta Asiyadan olan
türklərin Çanaqqala
döyüşündə iştirak etmələrini
xatırlamalıdırlar. Əgər
türklər Orta Asiyanı özlərinin
ana vətəni hesab edirlərsə, nədən
Ənvər paşanın
buranı müdafiə
etməsi macəra axtarışı kimi qiymətləndirilməlidir?! Bu ayrı məsələ ki,
Ənvər paşa bu döyüşlərdə
məğlub olub, Orta Asiya uğrunda
Düşənbənin 200 km-liyində Belçivan şəhərinə bağlı
Obtar kəndində həlak olub. Türk həmkarlarıma onu da söylədim ki, Türküstan uğrunda döyüşənlərdən biri də Azərbaycan
türkü Yusif Ziya Talıbzadə olmuşdur. Ənvər paşanın müavini kimi basmaçılara qoşularaq rus ordusuna qarşı vuruşub, cəsur döyüşçü, paşa
kimi ad çıxarıb,
sonra isə Türkiyəyə geri dönüb və burada yaşayıb. Ancaq bu gün
məhz onun idealları və ideyaları ilə burada yeni bir türk cümhuriyyəti qurulub. Yaxşı olardı ki, Kokand xanının
muzeyində bu iki şəxsə aid guşə də yer alaydı.
Fərqanə konfransı
başa çatdı,
təəssüratlar isə
çoxdur; ən böyük qənaət siyasi müstəvidə gedən proseslərin elm, mədəni müstəviyə
keçməsi, xalqların
yaxınlaşması yolunda
atılan addımların
funksionallığıdır. İnanıram ki, Özbəkistanda
başlayan bu çağdaş cədidçilik
hərəkatı bundan
sonra da türk xalqlarının inteqrasiyasında
öncüllüyünü qoruyub saxlayacaq.
Bədirxan ƏHMƏDLİ
Ədəbiyyat qəzeti.
- 2024. - 11 may, ¹ 17. - S. 31-32.