Xəttin
şifrəsi
Nihali-sərfdir qəddin, qaşın nun ol nihal
üzrə,
Misali nökteyi-nun qaşın ol mişkin hilal üzrə.
Nüktədan
Kitab nöqtənin
şərhindən başlayır. Klassik tələffüzdə
"nüktə" deyilən, bugünkü dilimizdə
"nöqtə" kimi işlətdiyimiz məfhum... Bəlkə
də belə olmağı daha düzgündür,
çünki biz bu gün noqtə deyərkən,
gözümüzün önünə cümlənin sonunda
qoyulan adi bir durğu işarəsi gəlir. Bu gün işlətdiyimiz
nöqtə klassik mənasının çox az bir hissəsini
özündə ehtiva edə bilir. Cümlənin sonunda
qoyulur, fikrin yekununu bildirir. Fikrin abstrakt davamı olanda,
üç nöqtədən istifadə edirik. Bundan əlavə,
həm sual, həm də nida işarələrinin altında
yenə də nöqtə var. Vəssalam...
Bugünkü düşüncədə nöqtənin
yalnız bir fəlsəfi anlamı var - fikrin,
düşüncən hara getsə də, hansı intonasiya ilə
bitsə də, final möhürünü yalnız nöqtə
qoyacaq. Ya sərbəst, ya nida altında, ya sual altında... Fərqi
yoxdur.
Bizim anladığımız nöqtə, klassik
nüktənin suyunun suyunun suyudu.
Bu kitab da nöqtənin şərhindən
başlayır, amma müəllif əsl "nüktədan"
(nüktə bilən) kimi çıxış edir, nöqtə
yazsa da, əslində nüktəni şərh edir.
Çünki özü də müasir dövrümüzdə
azsaylı "nüktədan"lardan biridi.
Hərçənd ki keçmişdə belə
deyildi. Nüktədanlarımız çox idi.
Yəni ki hamı dəqayiq əhli
Hər məsələdə həqayiq əhli,
Hər elm fənində nüktədanlar
Hər söz rəvişində dürfəşanlar.
M.Füzuli
Tanınmış xalçaçı-rəssam, tədqiqatçı-alim
Məmmədhüseyn Hüseynov "Xəttin şifrəsi"
kitabına ömrünün illərini sərf eləyib,
geniş, dərin araşdırmalar aparıb.
Xalçalarımızda, dekorativ-tətbiqi sənətimizdə
işlənən naxışların fəlsəfəsini, mənasını
və ən əsas da mistikasını açmağa
çalışıb.
Təbii ki, məqsədsiz deyil. İlk olaraq, nöqtəyə
öyrəşmiş beynimizə "nüktə"ni
qaytarmağa çalışır. Bu isə asan iş deyil.
Çünki nüktə məfhumu bizim bugünkü orta
statistik zəka ölçüsündən çox-çox
genişdir... hərçənd zəkanın, təfəkkürün
ölçüsü yoxdur, lakin etiraf edək ki, son onilliklərin
həm sənəti, həm ümumiyyətlə həyat tərzi
bizim beynimizin düşüncə
ölçüsünü çox kiçildib. Ağır
mövzulardan qaçırıq, dərinliklər bizi
boğur, geniş məsələlər əldən
salır. Elə istəyirik, xırdalıqlar üzərində
gəzişək, özümüzü çətinə
salmayaq... Beləcə, düşüncəmiz, təfəkkürümüz
də dayazlaşır, bütün məsələlərin
yalnız üstündən gedirik, dərinə düşməyə
səbrimiz, həvəsimiz, gücümüz çatmır.
Sanki dərinlikdə batıb qalmaqdan qorxuruq.
Məhz buna görə də, bu kitabda müəllif hələ
ki ehtiyatla hərəkət edir, sanki bizim şüurumuzu
yavaş-yavaş, hiss olunmadan dərinliyə aparır, öyrəşdiyimiz
məfhumların altındakı "mistik quyu"ları,
"qaranlıq uçurum"ları bizə ehtiyatla göstərir
ki, təfəkkürümüz qəfil ağırlıqdan
sınmasın...
Kitabın ilk hissəsində, mövzu
qruplaşmalarından sonra, əsas mövzuya giriş nöqtədən
başlayır, bizə nöqtədən
danışılır. Amma mövzuya nüfuz etdikcə,
baxış bucağı genişlənir, nöqtə
yavaş-yavaş böyüyür, genişlənir və
nüktəyə çevrilir. Özündə kainatın
(bütün varlığın) başlanğıcını
ehtiva edən NÜKTƏ. Yaradılışın ilkin
başlanğıc nöqtəsi...
Münacat
Kitabın bu açılış hissəsini oxuyarkən,
müasir fiziklərin dediyi fikirlər də yada
düşür ("kainat bir nöqtə olub, sonra genişlənib
bu vəziyyətə gəlib", "mövcud olan
bütün atomlar bir-birinə tam sıxılsalar, kainat bir
nöqtə boyda olar), müqəddəs şəxslərdən
bizə gələn hədislər də ("Elm bir nöqtə
idi, onu cahillər çoxaltdılar". İmam Əli.).
Deməli, əslində həm müasir fiziklər, həm
qədim metafiziklər düşüncə baxımından bir-birindən
nə qədər aralı olsalar da, bir nöqtədə birləşirlər.
Bu nöqtə elə nöqtənin özüdü.
Kitabda nöqtənin macəraları
yaradılışın başlanğıcı
olmağından, bugünkü gündə insanların bədənindəki
döymələrdəki yerinə qədər gətirilir. Və
çıldaq izləri. Nədənsə məhz bu məqam
daha çox beynimdə ilişib qalmışdı.
Çünki özüm də uşaq vaxtı öz bədənimdə
çoxsaylı bu cür çıldaq nöqtələri gəzdirmişəm.
Müəllif nöqtəylə bağlı bir
çox dövrlərdə və bir çox elmi-dini-fəlsəfi
mənbələrdə verilən fikirləri icmal edir, bu
fikirlərin içindəki mənaları açır,
müasir düşüncənin dilinə çevirməyə
çalışır və bu nəticəyə gəlir -
"hələ uzun zaman "nöqtə"
anlayışının dərin semantikası onu deməyə
əsas verir ki, o, bir baxımdan tədqiq olunacaq məfhum kimi,
sənət və elm dünyasında maraq dairəsində
qalaraq yeni-yeni araşdırmalara, fikirlərə yol
açacaqdır."
Qəribədir. Müasir dövrümüzdə
nöqtə hər fikrin, düşüncənin sonudu. Amma bu
kitabın ilk fəslində nöqtə hər şeyin
başlanğıcıdır.
Onda belə çıxır ki, hər şeyin
başlanğıcında, həm də sonunda nöqtə
var. Varlıq başlamamışdan nöqtə mövcud idi,
varlıq bitəndən sonra nöqtə davam edir.
Hər şeyin əvvəli və sonu isə
yalnız və yalnız Tanrı varlığıdır. Deməli,
nöqtə elə TANRInın özüdür.
Məmmədhüseyn Hüseynov da geniş
kitabını nöqtə barədə fikirlərlə
başlarkən, sanki keçmişdəki bütün
böyük əsərlərdəki kimi Münacat təqdim
edir, varlığın sahibi haqqında danışır... Bəli,
kitabın ilk fəsli şərti olaraq Münacat kimi qəbul
edilə bilər.
Bu hissəni oxuyarkən, adi nöqtə beynimizdə
genişlənib nüktəyə çevrilir. Burda qədim
qayaüstü rəsmlərdəki nöqtələrin
simvolikası, qədim sənət əsərlərindəki
nöqtələrin qruplaşmaları, memarlıqda, dekorativ sənətdə,
insan bədənindəki döymələrdəki nöqtələrin
mənaları geniş izah edilir. Müəllif bir nüktədan
təfəkkürü ilə bizi həndəsənin, tarixin,
mifologiyaların dərinliyinə aparır və qədim
Akkad, Çin, Şumer Misir mədəniyyətlərinə
baş vuraraq, sanki hər bir oxucusunu da maarifləndirərək,
özü kimi nüktədana çevirməyə
çalışır.
Çünki kiçik bir nöqtədə sonsuz
kainatı görə bilən nüktədan olmasan, bu
kitabın növbəti fəsillərindən heç nə
anlamaq mümkün olmayacaq. Çünki qarşıda
XƏTT gəlir... Nöqtələrin birləşdiyi xətt.
Sirat
əl-müstəqim
Gülüstani-səri-küyin kitabın bab bab, ey
gül,
Xəti-reyhan ilə cədvəl çəkib
gülzarə yazmışlar.
Uşaqlıqdan eşitmişik ki, xətt nöqtələrin
sıralamasından ibarətdir. Yəni, nöqtələr
bir-birinə söykənir və xətt əmələ gəlir.
Lakin hər şey bu qədərmi sadədir?
Kitab "Xəttin şifrəsi" adlanır. Deməli,
burada əsas diqqət məhz xətlərə yönələcək;
nöqtələrdən əmələ gələn və
bütün varlığı hörmüçək kimi
saran xətdən.
O xətlər ki, həyatımızın
bütün sahələrində rastımıza
çıxır, gah qırılır, gah əyilir, gah
sınır, gah hərflərə, gah müxtəlif
naxışlara, işarələrə, simvollara çevrilir.
Və harada olsa da, öz qurucu xüsusiyyətini saxlayır.
Müasir fizika nəzəriylə baxsaq, nöqtə atoma bənzəyir,
xətt isə molekullara...
Xətlərin müxtəlif kombinasiyalarından əmələ
gələn müxtəlif hərflər, naxışlar,
simvollar, işarələr isə artıq canlı
varlıqların hüceyrələri kimidi. Onların öz mistikası
- öz ruhu, öz funksiyası, öz iradəsi var.
Müəllif burda da izaha sadə informasiyalardan
başlayır. Xalçalarımızda, dekorativ sənət
nümunələrində istifadə edilən
naxışların fəlsəfəsini açmazdan əvvəl,
bunları təşkil edən müxtəlif formalı xətlərin
mahiyyətini izah edir.
Təbii ki, adi sıravi insan həyatda
qarşısına çıxan xətlərin növlərinə
nadir hallarda fikir verir. Və yaxud fikir verirsə də, ona sadə,
həndəsi işarələr kimi görünür. Düz
xətt, qırıq xətt, paralel xətlər, perpendikulyar
xətlər, sınıq xətlər, dairələr,
düzbucaqlılar - bütün bunlar adi insan şüurunda
heç bir mistik-metafizik anlam kəsb eləmir. Lakin müəllif
bu kitabda bizi elə bir abstrakt dünyaya aparır ki, orada hər
bir xırda cizginin də mənası, mahiyyəti və
mistikası var.
Düz xətt həm insan varlığındakı
düzlükdür (sirat əl-müstəqim), həm
Allahın insana verdiyi azadlıqdır (faili-muxtarlıq).
Şaquli düz xətt həm yerlə göy (kosmos)
arasında rabitədir, həm göy qübbəsini saxlayan
dirəkdir, həm insandan Tanrıya aparan yoldur, həm peyğəmbərlərin
əlindəki əsadır və sair.
Şaquli əyri qırıq xətt həm
yağışdır, həm Tanrı rəhmətidir, həm
göydən yerə yağan bərəkətdir.
Bütün bunlar düz xəttin
variasiyalarıdır.
Düz xəttin müstəvidə yerləşmə
üslubu onun mənalarına çox təsir edir. Müəllif
düz xətlərdən danışarkən, paralel və
perpendikulyar xətlərin fəlsəfəsini, xüsusən,
ön plana çəkir.
Axı həndəsədə də, iki paralel xətt
bərabərlik, eynilik, düzlük işarəsidir. Niyə?
Çünki onlar, həqiqətən, yerləşmə
baxımından düzdürlər, əks halda, əvvəl-axır
kəsişərdilər. Kəsişmirlərsə, paralel
olaraq qalırlarsa, deməli, düzlüklərində bir
ideallıq var.
Qədim
kultlar
Kitabın ən
maraqlı fəsilləri, sənət nümunələri
üzərində həkk edilən xətlərin Azərbaycan
türklərinin qədim inanc sistemindəki "Yer və
Su", "Qaba ağac-dirək", "Yağış -
Yada daşı" və sair kultları ilə
bağlılığına həsr olunub. Burda artıq müəllif
öz fikir və düşüncələrini, sadəcə,
xalçaçılara, rəssamlara, peşəkarlara ünvanlamır,
üzünü ziyalı topluma tutur və əldə olan mənbələr
əsasında bu naxışların alt qatındakı mistik
mənaları izah eləməyə çalışır.
Bu izahları oxuduqca, xalçalarda, tikmələrdə,
başqa sənət nümunələrində
gördüyümüz və bu vaxta qədər heç bir
məna yükləmədiyimiz işarələr bizim nəzərimizdə
dərin məzmunlarla dolmağa başlayır. Müəllif
adi işarələrin vasitəsilə bizi qədim tarixə,
əski mətnlərə, mistik ayinlərə, mifik adət-ənənələrə
aparır və müasir dilimizin imkan verdiyi qədər bu
mistikanı açmağa cəhd edir. Bizim yazımızı
(dilimizi) təşkil edən hərflər də mahiyyət
etibarilə işarələrdir, müəllifin bizə təqdim
etdiyi xətlər də işarələrdir. Lakin
görünür ki, əsrlər keçdikcə, səmavi-mistik
mahiyyətə malik işarələr öz metafizik
yükünü itirə-itirə gəlib və biz bu gün
öz dilimizdə, öz işarələrimizlə onların
bütün mahiyyətini açmağa çətinlik
çəkirik.
Lakin əminliklə deyə bilərəm ki, Azərbaycan
sənətşünaslığında bizim naxışlar -
xətlər sisteminin mahiyyətindəki metafizikaya bu qədər
yaxın gedə bilən bir əsər oxumamışam. Bu elə
bir oddur ki, əlini uzatdınsa, əlinin yanmaq təhlükəsi
var. Sanki qaranlıq bir mağaraya girirsən - burada şər
qüvvələr də var, zülmət kabusları da var,
cadu-tilsim də var... bir sözlə, əsrlər əvvəl
türk xalqlarının bütün mənfi-müsbət
inancları, xeyir və şər qüvvələrinin
energetikası məhz bu naxışlarda, xətlərdə
gizlənirdi. Onların sirrinə yaxın getmək, müəyyən
mənada, həm təhlükəlidi, həm də insandan
müəyyən qədər mənəvi hazırlıq tələb
edir.
Kitabdakı bütün şifrələri, kodları
yazmaq fikrindən uzağam. Çünki belə olan halda
bütün kitabı bu yazıya köçürməli
olacam. Lakin çox istərdim ki, tariximizlə, mədəniyyətimizin
fəlsəfəsilə maraqlanan hər kəs bu kitabı
diqqətlə oxusun.
Lakin nəzərə alsaq ki, kitab az tirajla
çıxıb, ümid edirəm ki, Məmmədhüseyn Hüseynov
"Xəttin şifrəsi" kitabından müəyyən
fraqmentləri mətbuat üçün hazırlayıb,
ayrıca məqalələr şəklində çap edər.
Belə olan halda daha geniş təbəqələrin bu qiymətli
məlumatlarla tanış olmaq imkanı yaranar.
Müəllifə bir daha təşəkkür edirəm,
böyük zəhmət və fədakarlıq tələb
edən bu ağır işi ərsəyə gətirdiyinə
görə...
İlqar Fəhmi
Ədəbiyyat qəzeti 2024.- 18 may, ¹18.- S.18-19.