Jan Jak Russo və Axund Əbu Turab
Bu
yazını XX yüzilin əvvəllərində -
1906-cı ilin may ayında çap olunmuş və Azərbaycanın
fikir həyatını hərəkətə gətirən
bir məqaləni xatırlatmaq üçün yazıram. Həm
də fransız filosofu ilə Əmircan məscidinin axundunun
adlarını yanaşı çəkmək qəribə
duyğular yaşadır...
***
Azərbaycanın
ruhani elitası ilə elmi mühiti arasında müvazi,
paralel, bəlkə də ortaq bir xəttin tapılması son
yüz əlli ilin "Əkinçi"dən "Həyat"a
və "Həyat"dan günümüzə qədər
davam edən ən aktual problemidir. Ruhani elmləri dünyəvi
elmlərdən daha vacib bilənlərlə yanaşı, əksini
düşünənlər o zaman olduğu kimi, indi də var.
Azərbaycanda elmi-əbdan və elmi-ədyan (təbii elmlər
və ilahiyyat) mövzusu ətrafında polemika XIX yüzilin
sonu, XX yüzilin əvvəllərindən indiyə - sosial
şəbəkələr dövrünə qədər gəlib
çatdı. Sosial şəbəkələrdə isə XX
yüzilin əvvəllərində ictimai mühitdə
olduğu kimi, hər şey var, ateist düşüncədən
tutmuş, məzhəblər qovğasına qədər hər
şey. Amma çağdaş Azərbaycanda sosial şəbəkəni
ələk-vələk eləsəniz, dini cameəni
saf-çürük etsəniz, qarşınıza Jan Jak Russo
ilə oxşar fikirləri bölüşən Axund Əbu
Turab mislində kimsə çıxmayacaq. Məsləhət
verənlərə, Quranı şərh edənlərə,
yol göstərənlərə, "siratül-müstəqim"i
fərqli yönlərdən göstərənlərə rast
gələcəksiniz, amma aralarında Əbu Turab səviyyəsində
bir din xadiminə təsadüf etməyəcəksiniz. Əbu
Turab məzhəblərin fövqündə dayanan, Quranın
yanlış təfsirinə qarşı səsini qaldıran,
ateizmə elmi dirəniş göstərən ilk ruhanimizdir.
XX yüzilin əvvəllərindəki kimi, indi də "təbabət
elmlərini səthi təhsil edib dinsizlik - ilhad yolunu
tutanlar" meydandadır. Əbu Turab isə yeganə adam idi
ki, məhz o darmacalda və
qarışıq zamanda, daha doğrusu, ümmətdən millətə
keçid dövrünün son mərhələsində belə
bir düşüncə sərgiləyirdi ki, "bən deyirəm,
Avropa əhalisi ilahi qanunlardan azad olduqlarına görə vəhşətdədirlər...
Təbiət elmlərini bilməklə insan olmaq olmaz,
insanı ilahi elmlər kamilləşdirir, ilahi elmlər
insanı insan edir... İnsan dini elmlərə aşina, təbiət
elmlərinə cahil olarsa, əlbəttə,
insaniyyətə zərər yetirməyəcəkdir... Əgər
bir şəxs tamam ömrünü riyazi elmləri öyrənməyə
sərf edərsə, Aristotel məqamına yüksəlsə
belə, Allahı dərk etməyəcək, insaniyyət və
mədəniyyət şəhrinə daxil olmayacaqdır".
Yüz il sonra baş verən hadisələr göstərdi
ki, Əbu Turab haqlıymış. "Həyat" qəzetinin
qeyd etdiyi kimi, bu "sözlər sadə "klerikalizma"
saiqəsilə yazılmayır". Yəni Əbu Turab məsələyə
klerikal baxımdan yanaşmırdı, sadəcə, dini elmlərin
dərindən öyrənilməsini cəmiyyət
üçün prioritet hesab edirdi. Bunun da zəruri səbəbi
vardı. Bu barədə bir qədər sonra. Onun
üçün insanlıq məqamı, insaniyyəti qorumaq
məqamı daha önəmliydi və bu baxımdan bəşəriyyət
metafizik anlayışlara da biganə qalmamalıydı... Onun təlim
etdiyi kamil alim deyil, kamil insan modelidir. "Tibb elmində Calinus
olmaqla bədən xəstəliklərinə əlac etmək
olur, amma insaniyyət kəsb etmək olmaz. Nəfs xəstəliklərinə
lazımdır əlac edib insan olmaq olur. Nəfs xəstəliklərinin
dərmanı da, şəfası
da Qurani-şərifdir..."
Əbu
Turabın ilahiyyatı Eşqdir. Əbu Turab insaniyyəti
Allahın dostu-həbibi olmaqda görürdü:
"İnsaniyyət Allah-Təala həzrətlərinə həbib
olmaqdır". Və dərhal da əlavə edirdi: "Nə
gözəl və nə gülçin mətləb buyurub
Molla Məhəmməd Bağdadi:
Eşq
imiş hər nə var aləmdə,
Elm bir
qilü-qal imiş ancaq".
Füzulidən
əvvəl Mövlana Ruminin bir beytini xatırladırdı:
Çənd
çənd əz hekməte yunaniyan,
Hekməte
imaniyan ra həm bexan
(Neçə-neçə
yunanlının hikmətilə yanaşı,
İmanlıların
hikmətini də oxu)
Əbu
Turab hadisəsi, yəni tarixi polemika onun 1906-cı ilin 17
mayında "Həyat" qəzetində çap olunmuş
"Bizə hansı elmlər lazımdır" məqaləsi
ilə başlayır. Axund Əbu Turabın məqaləsini dərc
edən Əli bəy Hüseynzadə yazıya "Axund
Əbu Turab həzrətləri və elmül əbdan"
adlı bir sözardı da yazıb. Məsələ də elə
həmin bu sözardındadır. Hüseynzadə bildirirdi ki,
"Məqaləyi iki-üç səbəbə görə
böyük bir məmnuniyyətlə dərc ediriz. Səbəblərin
birisi budur ki, məqalənin əl vurduğu məsələ
fövqəladə mühümdür; Rusiya inqilabı nəticəsində...
müsəlmanların önlərində bir neçə yol
açılıb. Bu yollardan hansı ilə gediləcəyi
xüsusunda tərəddüdə düşdükləri bir
anda, bizə "hansı elmlər lazımdır" məsələsindən
daha əhəmiyyətli bir məsələ təsəvvür
olunamaz, zənn ediyoruz!.." Əbu Turabın fikirlərindən
çıxış edərək, Hüseynzadə onu, hətta
Jan Jak Russo ilə müqayisə edirdi. Bildirirdi ki, Fransanın
Dijon Akademiyası tərəfindən keçirilən
yazı müsabiqəsində Jan Jak Russonun axundun
düşüncələrinə uyğun bir məzmunda
yazdığı məqaləsi Akademiyanın böyük bir
mükafatına layiq görülüb. Russo elmin tərəqqisini
bəşəriyyət üçün qorxulacaq hallardan hesab
edir və həmin məqaləsində "Elm əxlaqsızlıq
törədir" qənaətinə gəlirdi. Hüseynzadəyə
görə, "Əbu Turab axund bu qədər iləri
getmiyor!.. Ancaq buyurur ki, müsbət elmləri təhsil etməkdə, yaxud onlardan
məhrum olmaqda bir problem yoxdur, yetər ki, dini elmlərə də
haqqı ilə vaqif olaq!.."
Hüseynzadə
1750-ci ildə Fransanın Dijon Akademiyası tərəfindən
keçirilən "Elm və sənətin intibahı əxlaqın
təmizlənməsinə yardım etmişdirmi?"
müsabiqəsinə Jan Jak Russonun təqdim etdiyi və
bütün dünyada 250 ildir ki, müzakirə olunan məqaləsini
nəzərdə tuturdu.
Əbu
Turabın məqaləsi elmlərin əleyhinə deyil. Sadəcə,
dediyim kimi, o, dünyəvi məktəblərdə
ilahiyyat dərslərinə, nəinki geniş yer verilməsini,
ümumiyyətlə yer verilməsini, ilahiyyat elminin də
proqrama salınmasını istəyirdi. Çünki həmin
dönəmdə yeni açılan dünyəvi məktəblərdə
ilahiyyat dərsinin keçilməsinə qarşı bir etiraz
vardı və bəzilərinin bu gün də mürtəce,
və elmin düşməni adlandırmaqdan çəkinmədikləri
Əbu Turab deyirdi ki, "məlumdur ki, məktəblər
elmi-şəriətdən ümumiyyətlə xalidir, məktəbə
gedən uşaqları əvvəlinci gündən müsəlmanlıqdan
uzaqlaşdırmaqdadırlar". Əslində bu, bir Bakı
ruhanisinin çar üsuli-idarəsinə, onun Azərbaycan təhsilinə
münasibətinə təpkisiydi. Ki, Əbu Turabın belə
ayıq fikirlərini sonralar (və təəssüf ki, bəzən
indiyə qədər) "cəhalət" nümunəsi
kimi görənlərimiz oldu.
Əbu
Turab narahat idi. Dünyəvi məktəbləri bitirənlər
bütün elmləri öyrənsələr də, din elmindən
xəbərsiz qaldıqlarına görə rəftar və
davranışlarında etiqadsızlıq hökm sürür
və 1906-cı ildə Əbu Turab etiqadsız cəmiyyətin
formalaşacağından əndişə edirdi, dünyəvi
təhsil sistemində dini tədrisin vacibliyini
xatırladırdı, "İnsan bilmədiyinin düşmənidir"
hədisini də ona görə xatırladırdı ki, siz
ilahiyyatdan başqa, bütün dünyəvi elmləri, yəni
masiva elmləri öyrənsəniz də, ilahiyyatı bilmədiyinizə
görə bilmədiyinizin düşməni olursunuz. Və
sonra da həssas bir nöqtəyə toxunurdu və məncə,
Əbu Turabın həmin yazını yazmaqdan da qayəsi bu
idi: özünüzün bilmədiyinizə düşmənlərinizi
necə inandıra biləcəksiniz? Yəni özünüz
məscidə getmədiyiniz halda kilsəyə gedəni necə
inandıracaqsınız ki, onlar sizin dininizə hörmətlə
yanaşsınlar?..
Əbu
Turabın məqaləsi ətrafında başlayan müzakirələrdə,
tutaq ki, Ömər Faiq Nemanzadə maksimalist ovqatda
ilahiyyatın dərindən tədris olunmasına qarşı
çıxsa da, Hadi daha mötədil mövqe tuturdu. Əbu
Turab isə ilahiyyat elmlərinin öyrədilməsini və
özü də daha dərindən öyrədilməsini
vacib bilirdi. O da "Hər şey Tanrının əlindən
təmiz çıxır, hər şey insanın əlində
korlanır" - deyən Russo kimi düşünürdü.
Əbu Turab
Hz. Peyğəmbərin elm barədə hədislərini
örnək gətirirdi: "Elmi tələb etmək fərzdir,
yəni vacibdir, cəmi müslüm kişilərə və
müslimə arvadlara". Yenə buyurubdur: "Beşikdən
məzara qədər elm tələb ediniz". Bir halda ki,
peyğəmbər belə deyirsə, "elmin fəzilətində,
elmin, təhsilin vacib olmağında heç bir sözüm
yoxdur". Əbu Turab fikrini belə tamamlayırdı ki, elmlərin
öyrənilməsi vacibdir, amma ilahiyyat elmini öyrənmək
onlardan da vacibdir və bunu əsaslandırırdı.
Təbii
ki, Əbu Turab "Bizə hansı elmlər lazımdır"
məqaləsini qələmə alanda indiki kimi, sosial şəbəkələr
yox idi. Amma nadan bütün məqamlarda danışmağa
tribuna tapır. O illərdə də kütlə Əbu
Turabın fikirlərini təftiş etsə də, buna rəğmən,
məmləkətin baş milli ideoloqu Hüseynzadə Əbu
Turaba etiraz edənlərə sərt təpki verdi: "Biz din
elmlərinin təhsilinə lüzum görməyən, əhəmiyyət
verməyənlərə haqq qazandıra bilmərik. Fikrimizi
daha aydın və daha cəsarətlə söyləyəlim:
Bunlar çox böyük qələt ediyorlar! Bunlara inananlar
həqiqətən, zəlalətdədirlər! Lakin digər
tərəfdən, müsbət elmlərdən sərf-nəzər
etmək istəyən ruhanilərimizin də heç bir vəchlə
tərəfdarı ola bilmərik. Camaata rəhbərlik
iddiasında bulunan böylələri nə milləti
qabağa apara bilərlər, nə də ümməti nicat və
səlamətə, ictimai, siyasi, iqtisadi bir nicat və səlamətə
qovuşdura bilərlər. Biləks böylə din alimləri,
müsbət elmlərlə yetişmiş gənclərimizi
dinin haqlığı, həqqaniyyəti, ülviyyəti
haqqında daha ziyadə bir şəkk və şübhəyə
salarlar!.."
Əli bəy
Hüseynzadə Əbu Turabı nəinki Jan Jak Russo ilə, hətta
bəzi məqamlarda Hartmanla qiyaslandırırdı. Və bu,
çox incə cizgidir. Hüseynzadə haqlıydı.
Çünki o, Russonun "Emil və ya tərbiyə
haqqında" əsərindən, əsərdəki
"etiqadsızlığa üsyan edən" keşişin
tövbəsindən xəbərdardı. Russo Allahın
varlığına inanırdı: "Mən Allahı
bütün yaradılışlarda görürəm, onu
özümdə duyuram, ətrafımda
sezirəm" deyirdi. Yuxarıda incə məqam
adlandırdığım məsələ həm Russo, həm
də Hartman fəlsəfəsi ilə bağlıdır.
Hartmanın pessimizmi təlim edən fəlsəfəsi deyil,
onun hər şeyin, o cümlədən idrakın
fövqündə dayanan qüvvənin varlığına
inanması Əli bəy Hüseynzadəni Əbu Turabı
Hartmanla da qiyaslandırmağa cəsarətləndirirdi. Yaxud
Əbu Turabın Quranı yanlış təfsir edənlərə
qarşı çıxması ilə, Russonun "Allah
üçün onun haqqında yanlış mühakimə yürütmək,
onu büsbütün düşünməməkdən daha təhqirlidir"
qənaəti arasında oxşarlıq görürdü.
Doğrudur,
Hüseynzadənin məqaləsində Əbu Turabla ciddi fikir
ayrılığı da var və bu barədə çox
yazılıb. Mən isə bu məqaləni bakılı bir
axundla fransız filosofun fikir ortaqlığını və
oxşarlığını qabartmaq üçün
yazıram. O ki qaldı Azərbaycan ziyalılarının
Əbu Turabla fikir ayrılıqlarına, burda ciddi bir nüans
var. O zaman ziyalılarımız ilahiyyat elmlərindən daha
çox, dünyəvi elmlərin öyrənilməsinin tərəfində
olmuşdular. Bu öz yerində. Digər tərəfdən,
ilahiyyat elmi mənsublarının da Quranı daha dərindən
öyrənmələrini ruhanilərdən tələb
edirdilər. Ömər Faiq kimi aydınlarımızda din
baxımından deyil, sırf dini düşüncəni islah
etmək baxımından, sanki mənəvi bir protestantizm havası
cərəyan etdi. O mənada ki, Azərbaycan ziyalıları
tələb edirdilər ki, Quran öz dilimizdə, xalqın
anlaya biləcəyi bir üslubda təqdim olunmalıdır.
Bu prosesin də özəyində yenə Əbu Turabın
fikri təlqinləri dayanırdı. Məhz onun elmi məsləhətləri
ilə Mir Məhəmməd Kərim ağa Quranın Azərbaycan
türkcəsinə tərcüməsi ilə məşğul
idi və Əbu Turab da öz məqaləsində Quran ayələrini,
hədisləri həm ərəb, həm də Azərbaycan
dilində sitat gətirirdi. O dönəmdə bu, fikir həyatımız
üçün misli-bərabəri olmayan bir yenilik idi. Hələ
üstəlik, yazının sonunda müəllifin
imzasının o dövr üçün qeyri-adi tərəfi:
Nə "zadə", nə də "ov", sadəcə,
"xeyirxahi-millət Əbu Turab Axund oğlu". Belə
çıxır ki, Əbu Turab öz soyadını milli
şəkildə yazan ilk mütəfəkkirimizdir.
Bir az əvvəl
qeyd etdiyim kimi, Əbu Turabın məqaləsi ilə
başlanan polemika cəmiyyət həyatının bir
sıra ən vacib, ən aktual məsələlərinin
müzakirəsinə təkan vermiş, hətta elmi fikri hərəkətə
gətirmişdi. Müzakirələrdə iştirak edən
Məhəmməd Hadi "Elmi əbdanə həqiqi bir nəzər",
Ömər Faiq Nemanzadə "Bizə hansı elmlər
lazımdır" adlı dərin mündəricəli məqalələrində
bildirirdilər ki, Quran təkcə əxlaq təlim etmir, həm
də elmə təşviq edir, iqtisad, sənaye, hərb fənləri,
tibb, coğrafiya, kimya, kosmoqrafiya və digər sahələrin
öyrənilməsini tövsiyə edir. Əbu Turab
bütün bunları bilirdi, amma dediyim kimi, onun məramı
başqaydı. Əsas olan isə
bu idi ki, artıq 1906-cı ildən etibarən, Azərbaycanda
Əbu Turabın bir məqaləsi ilə məhz bu
mövzularda müzakirələr başlanmışdı və
Əbu Turab bütün bunları Əli bəy Hüseynzadənin
redaktorluğu ilə çıxan "Həyat" qəzetinin
səhifəsində etmişdi. Hüseynzadə: "Məqalənin
əl vurduğu məsələ fövqəladə
mühümdür", - deyə sözü Əbu Turaba
verirdi. Ədəbiyyatımız da bu prosesdən kənarda
deyildi, belə ki, Məhəmməd Hadinin yaradıcılığında
xüsusi mərhələ olan bir sıra şeirlər məhz
həmin müzakirələrin kəskin fonunda qələmə
alınırdı.
Hər
halda, Azərbaycanın intellektual həyatını, daha
doğrusu, fikir həyatımızı hərəkətə
gətirən məqaləni 1906-cı ildə Bakının
mötəbər bir ruhanisi yazmışdı.
Əsas
olan isə bu idi ki, Əbu Turabın düşüncələri
ilə fransız filosofu Jan Jak Russonun fikirləri arasında
ciddi bir bənzərlik vardı və bu bənzərlik barədə
analitik informasiyanı da cəmiyyətə Azərbaycan
ziyalısının özü təqdim edirdi.
Axundun qaldırdığı
problemin tarixi qədim idi. Hüseynzadə bildirirdi ki, bu
problemlə vaxtilə Platon, Aristotel, Lükretsi, Əbu Əli
Sina, Farabi, İbn Rüşd, Tolstoy, Renan, Dreper kimi fikir və
düşüncə adamları məşğul olub. Amerika alimi Dreper "Elm və din
qovğası" adlı kitab yazıb...
Yuxarıda
qeyd etdim, indi də bir az ehtiyatla təkrar edirəm, Əbu
Turab məzhəblərin fövqündə dayanan bir adam idi.
XX yüzilin əvvəllərində Azərbaycanın
İslam tarixində bu, nadir hadisədir. Unikal teoloji təəssürat
yaradan "İslamda təfriqənin səbəbləri"
kitabında Əbu Turab qeyd edirdi ki, təfriqənin
kökü İslamın təşəkkül
tapdığı ilk dövrdə meydana gəlib. Təfriqənin
sona çatması, ittihadın, birliyin yaranması məzhəblərin (cəmiyi məzhəblərin)
tamamən aradan qalxmasından sonra mümkündür. Bunu, XX
yüzilin əvvəllərində bir Bakı ruhanisi söyləyir.
Burada
xırda və çox vacib haşiyə çıxmağa
ehtiyac var. Yusif Akçura 1918-ci ildə İstanbulda nəşr
olunan "Yeni Məcmuə" dərgisinin 40-cı
sayında xatırladır ki, "Əli bəy bizə
hansı elmlərin lazım olduğunu anladırkən... bu məqaləsində
vətəndaşlarının yaşaya bilməsi və tərəqqi
etməsi üçün bir əsas olaraq Türkləşmək,
İslamlaşmaq və Avropalılaşmaq lüzumunu iddia və
ispat eyləmişdir... Məqalə "Həyat"dan
alınıb, başına mərhum Əbu Turabın məqaləsi
də əlavə olunaraq, sonradan bir risalə halında nəşr
olundu". Xatırladım ki, həmin kitab 1907-ci ildə
Tiflisdə "Qeyrət" mətbəəsində nəşr
olunub. Firidun bəy Köçərli həmin kitab barədə
yazdığı məqaləsini "Zakavkazye" qəzetində
dərc etdirmişdi.
Əbu
Turabın məqaləsi "Həyat" qəzetinin 17 may
1906-cı il tarixli 106-cı sayında dərc olunub. 5 gün əvvəl,
mayın 12-də isə o, Bakı müsəlman Ünas
(qızlar) məktəbinin buraxılış sinfində
şəriət və tatar (azərbaycan) dili imtahanlarında
iştirak etmiş, şagirdlərin bilik səviyyəsini məmnuniyyətlə
qiymətləndirmişdi. Əbu Turabın qızı da
Ünas məktəbinin şagirdləri arasındaydı. Hələ
5 il əvvəl Qız məktəbinin açılmasında
fədakarlıq göstərənlərdən biri də elə
Əbu Turabın özü olmuşdu...
İslamda
təfriqənin səbəbləri Əbu Turabı hər
zaman düşündürüb.
Təfriqənin səbəblərindən biri kimi, o, səhih
olmayan hədisləri nişan verirdi və hətta Hz. Peyğəmbərin
aşağıdakı sözlərini xatırladırdı:
"Mənə yalan bağlayanlar, yalan hədislər söyləyib
mənə nisbət verənlər çox olubdur. Hər kəs
bilə-bilə mənə yalan hədislər nisbət verə
özünə cəhənnəm odundan mənzil əxz
etsin". Əbu Turabın səhih olmayan hədislər barədə
fikirlərinə Cəlil Məmmədquluzadə dərhal
reaksiya vermişdi. Mirzə Cəlilin "Qayırma hədislər"
sərlövhəli yazısı bu sözlərlə bitirdi:
"Allah Hacı Mirzə Əbu Turab Axund oğlunun
vücudunu bibəla eləsin... Hərçənd biz axundun
iltifatından məhrumuq, amma haqq sözə Molla Nəsrəddinin
canı qurban".
Avropa
Russonu əzizlədi. Biz isə bir sıra məqamlarda onunla
eyni düşünən Əbu Turabı təklədik. Hətta
XXI yüzilin bu günlərində belə, ona "mürtəce"
damğası vuran alimlərimiz var.
Əbu
Turab (1817-1910) Pir-Həsən ziyarətgahının
yaxınlığında dəfn olunub. Yeri Hacı Zeynalabdin
Tağıyevin məzarının başucundadır. Deyirlər,
Tağıyev özü belə vəsiyyət edib: "Onun
ayağı biləni mənim başım bilmir" deyib.
O, nəinki
ruhani kimi seçilən bir insan idi, Əhməd
Ağaoğlunun yazdığına görə,
"Bakının ən irəli gələni və ən
sahibi-nüfuz axundu idi. Kəndisinə inanmış oylə
müridləri vardı ki, bir işarəti ilə tərəddüdsüz
adam öldürərlərdi. Və bu hərəkətləri
ilə cənnətin tam ortasında ən gözəl
köşklə ən nəfis huri və qılmanlara sahib
olacaqlarına dərindən qane idilər. Bunaənəleyh
axunda qarşı söz söylənməz, hər nə desə,
"Bəli, cənabi-ağa, buyuruğunuzdur!" - deyilməlidir".
Əbu
Turabın əsl adını kimsə bilmir. Əbu Turab
adının ona harada, kim tərəfindən verilməsi barədə
fərqli versiyalar var. Amma ən
yayğın fikir, Əbu Turab adının ona Tiflisdə
Əli bəy Hüseynzadənin babası, Qafqaz
Şeyxülislamı Hüseynzadə tərəfindən
verilməsidir. Təsəvvür edin, yaxın
keçmişimizdə yaşamış bir ruhaninin əsl
adını bilmirik. Hamı onu Əbu Turab kimi tanıyır.
Əbu Turab, yəni torpağın atası... Mistik dalğada
axundun əsl adı unudulub. Torpağın atası kimi əbədiləşib.
Düşüncələri bəzi məqamlarda Jan Jak Russonun
qənaətləri ilə üst-üstə
düşür... Bəlkə Əbu Turabın fikirlərinə
də Russo kimi "qəlb dini" kontekstində yanaşmaq
daha uyğun olar? Əsl ədəbiyyat obrazıdır. Lap
roman qəhrəmanı kimi...
Azər Turan
Ədəbiyyat qəzeti 2024.- 18
may, ¹18.- S.16-17.