İstedad səviyyəsi
Görkəmli yazıçı Vidadi Babanlı ən
yeni dövr Azərbaycan ədəbiyyatının klassiklərindən
biridir. Və ilk növbədə, dünyanın müxtəlif
dillərinə tərcümə edilmiş "Vicdan
susanda" romanının müəllifi kimi məşhurdur.
Ancaq 50-ci illərdən - "Gəlin" povestindən
başlayan nəsr yaradıcılığı Vidadi
Babanlının nasirlik istedadının imkanlarını bu qədər
genişliyi ilə ortaya çıxarmasaydı, yəqin ki, o,
şeir yazmaqda davam edəcək, ədəbiyyat tarixinə də
məhz şair kimi düşəcəkdi.
Mən bu günlərdə onun "Seçimli şeirlər"ini
bir də (və daha diqqətlə!) oxuya- oxuya gəlib
çıxdım "Avtoportret" şeirinə:
Yoxdur bir kimsədən giley-güzarı,
Yazıb-yaratmaqdır dərdi, azarı.
Gördü ki, kasıbdı şeir bazarı,
Sınadı qələmi romanlarda o.
Və aydın görünür ki, 90-cı illərin
ortalarında - şair kimi olmasa da, nasir kimi kifayət qədər
məşhurlaşdığı bir dövrdə Vidadi
Babanlı taleyindən, nəinki narazıdır, həm də
bu narazılıqda çox dərin bir paradoksallıq var: bir
tərəfdən, "kimsədən giley-güzarı
yoxdur", digər tərəfdən, "nə dostdan
yarıdı, nə bir yoldaşdan"...
Üçüncü bir paradoks da ondan ibarətdir ki,
ümidini kəsmir, taleyin ona yazdığı tərcümeyi-halı
ona görə qəbul edir ki:
Adı Vidadidi, soyu Babanlı,
Hər zülmə-zillətə
tablı-tavanlı.
Mahalı Qazaxdı, kəndi Muğanlı,
Yaşayır neçə min ünvanlarda
o.
"Əgər Vidadi Babanlı özünü
bütünlüklə, yaxud daha çox şeirə həsr
etsəydi, nəsrdəki qədər uğur qazana bilərdimi?"
sualına cavab vermək, ona görə çətindir ki,
qarşımızda heç bir mübahisə doğurmayan zəngin
bir yaradıcılıq reallığı var. Və bu
reallıq sübut edir ki, müəllif hansısa ovqatın təsiri
altında "gördü ki, kasıbdı şeir bazarı,
sınadı qələmi romanlarda o" desə də, nəsr
onun həyatına "bazar münasibətləri"nin yox,
yaradıcılıq taleyinin diktəsi ilə gəlmişdir.
Şairin "Seçimli şeirlər"ini (eləcə
də müxtəlif illərdə nəşr olunmuş bir
neçə şeir kitabını) vərəqləyən hər
kəs aydın görə bilər ki, Vidadi Babanlı poeziya
ilə ardıcıl məşğul olmuş, 80-ci illərin
sonu, 90-cı illərin əvvəllərindən bu
ardıcıllıq özünü daha məhsuldar şəkildə
göstərməklə, təxminən on-on beş il davam
etmişdir. Və maraqlısı da odur ki, həmin
illərdə Vidadi Babanlının qələmi şeirdə
olduğu kimi, ədəbiyyatın digər sahələrində
- nəsrdə, dramaturgiyada, publisistikada dəyərli əsərlər
yaratmışdır.
Mövzularına gəldikdə, inamla demək
olar ki, kifayət qədər rəngarəng olmaqla
yanaşı, hər rəngin özündə də
çoxlu çalarlar vardır. Məsələn,
müəllif "Seçimli şeirlər"də, əsasən,
üç ənənəvi mövzunu qabardır: 1)
ictimai-siyasi lirika, 2) təbiət lirikası və 3) məhəbbət
lirikası. Bunlarla birlikdə xeyli şeirlərini
də "könül nisgilləri" adı altında təqdim
edir ki, daha çox fərdi-subyektiv yaşantıların məhsuludur.
Bu barədə irəlidə bəhs edəcəyik,
ancaq bərı başdan deyək ki, həmin fərdi-subyektiv
yaşantılar bu və ya digər dərəcədə
ictimai məzmun-mündərəcə qazandıqda,
"könül nisgilləri" sənət faktına
çevrilir, qazanmadıqda isə elə fərdi- subyektiv
"nisgil" olaraq qalır.
"Avtoportret" şeirində də,
gördüyümüz kimi, Vidadi Babanlı hansı
mövzuya müraciət edirsə-etsin, orada onun tərcümeyi-halı,
ya bütövlükdə, ya da əsas cizgiləri ilə əks
olunur. Və o zaman ki şair hər bir yaradıcı
adamın fəxr edə, mövzu mənbəyi kimi geniş
istifadə eləyə biləcəyi bu zəngin tərcümeyi-hala
kənardan (hətta daha doğru olar, deyək, yüksəkdən!)
baxır, başqa sözlə, həyat hadisəsinə
analitik, fəlsəfi-estetik yanaşır, onda mövzu öz
həllini tapmış olur, əks halda isə, avtoportret
şairin yalnız özünə aid "avtofoto"dan
çox da fərqlənmir.
Keçən əsrin 80-ci illərinin
sonu, 90-cı illərinin əvvəllərində Vidadi
Babanlı bütöv bir silsilə şeirlər yazdı ki,
bu gün onları o məsum illərin poetik salnaməsi saymaq
üçün hər cür əsas vardır. Həmin
şeirlərin birində şair "la ilahə illəllah!"
("Allahdan başqa allah yoxdur!) deyərək, yəni sovet ideologiyasının
allahsızlığından imtina edib, Allaha pənah gətirərək
Uca Yaradanın özünə müraciət edir:
Açılır nisgillə hər səhərimiz,
Bir şaqraq gülüşə yox təhərimiz,
Çıxıb ovsanatdan bar-bəhərimiz,
Xainlər feilindən xəcildi millət,
Əzildi, sarsıldı, kiçildi millət.
Budurmu ədalət, ey ulu Allah!
La ilahə illəllah!
"Ədalət", "insan haqları" kimi o
zaman çox dəbdə olan anlayışların həqiqətdə
heç nə ifadə etmədiyini, "kişilik",
"şərəf" və "ləyaqət"in tamam
unudulduğunu cəsarətlə deyən şairin
"Kişilik haqqında söz"ü də həmin ideya-
estetik məramın davamı idi.
Şair üçün tərcümeyi-halı qədər
dilləndirici, yaradıcılığa təhrikedici,
düşündürücü çox az
şey ola bilər ki, onun da uvertürası anadır. Anasını körpə ikən itirmiş Vidadi
Babanlı hələ gənc yaşlarında (ilk mətbu
şeirində) yazırdı ki, "anam-mehribanım vətənim
oldu".
Ancaq illər keçir, vaxt tapıb anasının məzarına
baş çəkən şair hər cür
"sosiallıq"dan uzaq, tamamilə başqa hisslər
keçirir:
Müdam, üz-üzədir qarla, yağışla,
Daim qamçılayır külək də
onu.
Bağışla, mümkünsə, ana,
bağışla,
Cibi boş, dərdi çox şair
oğlunu.
Şeirlərindəki hissiyyatlar ideya-məzmunca nə qədər
fərqli olsa da, hər ikisi səmimidir: bir halda,
dünyanı vaxtsız tərk etmiş ana, o biri halda, onu əvəz
edən ana vətən tərənnüm olunur. Və burada yaşın da öz hökmü var, gənclik
adamı həmişə cəmiyyətə, ictimai aləmə
çəkir, ahıllıq isə onu ailəyə
qaytarır; gəncin romantikası üfüqlərdə
uçur, ahıllığın reallığı isə
yerdə gəzir.
Səmimilik Vidadi Babanlı şeirləri
üçün fərdi-poetik göstərici olmaqdan daha
çox, etnoqrafik-psixoloji əlamətdir. Soruşsan, o
özü də bilməz ki, bu əlamət onun ruhuna
hansı fövqəladə mənbələrdən gəlir:
Ömr elədim bu dünyada neçə il,
Nə qazandım, nə itirdim, bilmirəm.
Bağban oldum sənət bağça-bağında,
Nə becərdim, nə bitirdim, bilmirəm.
Vidadi Babanlı poeziyasındakı səmimiyyətin bir
sübutu şairin qocalıqdan yazması, özü də
çox (və təfərrüatlı!) yazmasıdır:
Bir vaxtlar sayılan şəxsiyyət idi,
Başda əyləşərdi məclislərdə
o.
Sözü düz, əhdi düz, xoşniyyət idi,
Həm kənddə əzizdi, həm şəhərdə
o.
Adi həmsöhbətə həsrətdi indi,
Unudub zövqünü toyun-büsatın.
Oz evi də ona hicrətdi indi,
Cəfası nə çoxmuş namərd
həyatın?!
Durub pəncərənin önündə hər gün
Bir qoca boylanır ötüb-keçənə.
Gözlər yol yorğunu, baxışlar küskün,
Çökəlib ovurdlar, titrəyir
çənə.
Əlbəttə, bu şeirdə də
subyektivizmin elementləri yox deyil, ancaq bütövlükdə
səmimiyyətin fərdi-subyektiv yox, məhz ictimai-obyektiv tərəfi
aparıcıdır.
Qocalığın bir əlaməti də kövrəklikdir,
ancaq burada da şair öz intim dünyasının
hüdudlarını aşıb hisslərinə,
duyğularına sosial məzmun verə bilmişdir:
Yaş ötüb, dərd artıb, ürək
yumşalıb,
Gah olur, nagahan kövrəlirəm mən.
Hər tərəfdə daşqın, tufan, zəlzələ,
Çalxalanır cahan, kövrəlirəm
mən.
Hərdən mənə elə gəlir
ki, Vidadi Babanlı özündən çox deyir, öz
taleyini, tərcümeyi-halını müzakirəyə
çox çıxarır və bunu onun poetik yaradıcılığının
çatışmayan cəhəti kimi göstərmək istəyirəm. Ancaq
"Halalın olsun!" kimi şeirlərini oxuyanda isə
düşünürəm ki, həmin "özünütəhlil"
cəhdləri bu qədər çox olmasaydı, bu cür
qiymətli misralar da meydana gəlməzdi:
...Haqsızlıq
canını salsa da oda,
Susmaz vicdanını vermə sən, bada.
Elə bir xatirə qoy ki, dünyada,
Desinlər, Vidadi, halalın olsun!
Vidadi Babanlının təbiət
şeirləri bütün hissiyyatlılığı,
emosionallığı ilə təbiətdən (naturadan!) gəlir. Və bu
şeirlər bir də ona görə ürəyəyatımlıdır
ki, zəngin etnoqrafik çalarları var:
Dostum, səfər etsən bizim ellərə,
May ayı, yal-yamac güllənəndə
gəl.
Gözlə, tamam yatsın çayların köpü,
Sular həzin-həzin dillənəndə
gəl.
...Çürütdün ömrünü, daha bəsdi
sən,
Etmə öz-özünə nahaq qəsdi
sən.
Qor altında bişmiş kömbə istəsən,
Ocaq bala-bala küllənəndə gəl.
Belə şeirlərində şairin incə
zarafatları, sadəcə, yerinə düşməklə
qalmır, həm də hansısa intim həqiqətləri
sözarası (və son dərəcə estetik bir məharətlə!)
yaddaşa köçürür:
Babanlı acıdır məhrəm qulluğun,
Çəkib həsrətini
çünki bolluğun.
Üzünü gor görsün bu yoxsulluğun,
Sən allah, cibimiz pullananda gəl.
Vidadi Babanlının müxtəlif illərdə qələmə
alınmış "Dağ yolları", "Yaylaq gecəsi",
"Səhrada", "Mənzərə", "Bilgəhdə
bir gecə", "Payız", "Göygöl həsrəti",
"Qış gəzintisi" və s. şeirləri
göstərir ki, şair təbiətdən aldığı
zövqü elə "sənəd"ləşdirə
bilir ki, yalnız özü üçün maraqlı
olmasın, həm də mövzuya marağı olan hər kəsi
cəlb etsin. Və bu cür münbit ədəbi-estetik
situasiya bəzən şairə imkan (sui-imkan!) verir ki, gözəl
təbiət təsvirləri içərisində öz
subyektiv maraqlarını, yaxud ictimai-siyasi aprobasiyadan keçməmiş
iddialarını irəli sürsün...
"Darıxırıq" şeiri bu qəbildəndir... Əvvəl
söhbət insan təbiətindən başlayır,
özü də ironiya ilə ...Sonra əsl təbiətə
keçir...
Sonra isə yenidən şairin (və ədəbiyyatın!)
nitqində insan təbiəti hər cür təbiətin
önünə keçir:
Vidadi Babanlı matdı bu işə,
Haramlıq hər yerdə keçib vərdişə.
Bilmirəm, nə deyim belə gərdişə,
Vicdanı düz üçün
darıxırıq biz.
Burada şair də (poeziya da!) eksperimentallıq edir...
Doğrudanmı, bizim zövq almağa adət etdiyimiz təbiətdə
onun fövqünə yüksəlmiş "insan təbiəti"
arasında hansısa genetik əlaqə
qalmışdırmı ki, biz onları eyni bir məxrəcdə
birləşdirib Vidadi Babanlının təkcə şeirində
yox, dünyanın çoxlu dillərinə tərcümə
olunmuş nəsrində ("Vicdan susanda" romanında!)
axtaraq?.. Əlbəttə, cəmiyyətə
nisbətən təbiət daha harmonik, daha nümunəvidir.
Və bu baxımdan cəmiyyətə təbiət
qədər hörmətlə yanaşmaq özünü
doğrultmazdı.
Vidadi Babanlı tərcümeyi-halının (təbiətinin!)
bütün təbəddülatlarına, keşməkeşlərinə
baxmayaraq həmişə sevib - gəncliyində də,
ahıllığında da...
Xalq aşıq poeziyasının ritminə,
intonasiyasına bu cür bələdlik, onun texniki
imkanlarından bu cür ağayana istifadə, əlbəttə,
dədə-babalar kimi sevmək, yaxud qanda qaynayan yeniyetməlik,
gənclik eşqini dədə-babaların "dili" ilə
etiraf etmək anlamına gəlirdi. "Dağlar
qızı", Muğan gözəli", "Sevindi",
"Gətirdin" və s. şeirlər göstərir ki,
Vidadi Babanlı məhəbbət mövzusunda da ürəkdən
yazmağı bacarmışdır.
Şair xüsusilə, o baxımdan
qoşma ustasıdır ki, aşıq şeirinin bu populyar
janrının geniş imkanlarından sui-istifadə edib gəlişigözəl
ifadələr işlətmir, əksinə, qoşmada rəngarəng
mövzulara müraciət eləməklə onun
imkanlarını genişləndirir. Və
Vidadi Babanlı ictimai mətləblərin ifadəsində də,
lirik-aşiqanə həsb-hallarda da, tənqidi-satirik
münasibətində də qoşmanın şirin, düz
nöqtəyə vuran, aydın dilində özünəməxsus
sənətkarlıqla, zərif üslub-intonasiya xalları
vura-vura danışır. Bəzən janrın ən
çətin "pərdə"sinə - ustadnaməyə
keçib məharətini burada da göstərir:
Asırıq, kəsirik bu dünyanı biz,
Min qara yaxırıq, dünya neyləsin?!
Başımız çəkəni qaxınc eləyib
Başına qaxırıq, dünya neyləsin?!
...Babanlı düz deyər, haqqı itirməz,
Tanrı taqsırsıza xətər yetirməz.
His-pası silinməz, qalay götürməz,
Biz qəlbi paxırıq, dünya neyləsin?!
Doğrudur, burada aşıq poeziyasından gələn
notlar kifayət qədər güclüdür, ancaq heç kəs
deyə bilməz ki, buradakı hər misraya zəmanəmizin
xarakteri, ruhu az və ya çox dərəcədə
hopmayıb. Və elə ustadnamənin bir janr
olaraq əsas xüsusiyyəti də odur ki, bir tərəfdən,
konkret dövrü səciyyələndirir, o biri tərəfdən,
ümumən, həyatın mənəvi-ruhi mənzərəsini
verməyə cəhd göstərir.
"Vidadi Babanlı poeziyasının ən üstün
cəhəti nədir?" sualına mən belə cavab verərdim:
dərk edilmiş, bütün tərəfləri ilə uzun
(və təbəddülatlı!) ömrün təcrübəsindən,
sınaqlarından keçirilmiş, məsuliyyətli
nikbinlik, həyat eşqi... Və bu dünya ilə müdrik,
məhrəm, vicdanlı bir zarafat:
Mənim xəzan vurmuş
eşq gülşənimə
Xoş gəlib, əzizim, səfa gətirdin.
Lütf edib nazlıca qədəmlərinlə
əstə bir könülə
şəfa gətirdin.
...Ahıl Babanlıyam, fənadı halım,
Söylənir dillərdə çox
qalmaqalım.
Bilmirəm, başıma nə çarə
qılım,
Mağılca canımı xofa gətirdin.
Bu şeir iyirmi il bundan əvvəl qələmə
alınıb, ancaq heç bir şübhəm yoxdur ki,
böyük şair (və insan!) hal-hazırda da bu şeirdəki
ilhamla, ruhla, eşqlə yaşayır...
Nizami CƏFƏROV
Ədəbiyyat qəzeti.
2024.- 18 may, №18.- S.8-9.