Füzuli
ili və Teatr günü
VI hissə
Nə qədər şablon da olsa,
düşüncənin axarı məni bu ünlü sualla
bir daha üz-üzə qoyur - teatr həyat
üçündür, yoxsa, sənət üçün? Mən bu absurd
kulturoloji dilemmanı belə çözərdim: həm sənət,
həm də həyat üçün; bunlar Siam əkizləri
kimi bir-birindən ayrılmazdır. Əlbəttə, ola bilər
ki, dramaturq öz əsərini qlobal sənət havasına
köklənib yazsın, məsələn, Kamal Abdullanın
"Ruh", "Unutmağa kimsə yox", yaxud da
birbaşa öz virtual aləminin ifadəçisi olsun, məsələn,
Afaq Məsudun "Can üstə", "O məni sevir"
pyesləri. Amma dramaturji mətnin rejissor yozumunda
gizli işarələr diliylə yenidən mənalandırılması,
nəinki bu əsərlər, hətta başqa zaman və məkanlara
dair əsərləri də günün aktual sorunlarına
bağlaya bilər. Vaqif İbrahimoğlu
Milli Teatrdakı "Lənkəran xanının vəziri"ndə
(Mirzə Fətəli Axundov) zahirən on səkkizinci
yüzil xanlıqlar dövrünü göstərsə də,
ikinci planda 90-ların siyasi hakimiyyət dəyişmələri
ilə çalxalanan Bakısına işarə edirdi. Bəhram Osmanov "Uçqun"da (Tuncər Önər)
ilk baxışdan Türkiyənin qarla örtülü
dağ kəndinin məişəti, əslində isə
günəşli Azərbaycanın ictimai-siyasi həyatını
nümayiş etdirirdi. Rövşən
Almuradlı Bələdiyyə Teatrındakı "Qaravəlli"sində
(Anar) təkcə 60-ların deyil, həm də
günümüzün qaravəllisindən
danışırdı. Mirbala Səlimli
Şəki Teatrındakı "Xəsis"ində (Jan
Batist Molyer) fransız klassikinin arxasında durub marketinq dönəmi
Azərbaycanındakı pul hərisliyini ifşa edirdi.
Azərpaşa Nemətovun Milli Teatrdakı "Cəhənnəm
sakinləri"ndə (Elçin) zamanın əqrəbləri
təkcə 37-ci ilin Yeni il gecəsini
deyil, həm də bu günü göstərir. Anar Babalı Lənkəran Teatrındakı
"Casus"unda (Kamal Abdulla) əski türk həyatında
baş verən olaylar vasitəsilə çağdaş həyatımızın
sosial-siyasi, mənəvi-əxlaqi yönlərinə mesajlar
göndərir. Bu tamaşalar çağdaş
teatr sənəti üçün səciyyəvi bir özəlliyi,
Allah bilir, neçənci dəfə yenidən təsdiqləyir
- dramaturqun işi sözlə, mətnlə bitir,
tamaşanın müəllifi və sahibi isə rejissordur.
Bir sözlə, rejissor, hətta Esxilin 2500 il öncə
yazdığı, Kserks dönəmi Yunan-İran müharibəsindən
bəhs edən "Farslar"ına belə
çağdaş Amerika-İran qarşıdurması
rakursundan baxa bilər. Özünü antik yunan-Roma
sivilizasiyasının varisi saymaq kimi Hollivud ənənəsi
üzrə amerikan rejissorları Oliver Stoun "İsgəndər"
(2004) Zak Şneyder isə, "300 spartalı" (2007) filmində
elə belə də eləmiş, bir yandan, prezident Əhmədi
Nejat dönəmində Amerikaya "qan-qan" deyən
İranın gözünü qorxutmaq, o biri yandan isə, beynəlxalq
ictimaiyyəti baş verə biləcək hərbi insidentə
hazırlamaq üçün məlum-məşhur "iranik"
tarixi olayları ironik formata salmış, kinematoqrafik redaktəyə
məruz qoymuşdular.
Bəs, İlqar Fəhmi və onun nə bədii-estetik,
nə də intellektual dəyərinə şübhə elədiyim
pyeslərinə quruluş verən rejissorlar necə, məsələnin
aktuallıq tərəfinə önəm verirlərmi? Məsələn,
biri İlqar Fəhminin eyniadlı pyesi əsasında Nicat
Kazımovun Gənc Tamaşaçılar Teatrında
quruluş verdiyi "Balaca kişilər" tamaşası.
Tamaşa son bir neçə ildə hamını
düşündürən aktual bir soruya cavab verir - 2000-lərdən
sonra doğulan, Qarabağın üzünü belə
görməyən gənclərin, yəni "balaca kişilər"in
öz yaşam haqqından keçib, o yerlər uğrunda
"birdən-birə", könüllü şəhadətə
getməsinin sirri nədədir? Bu ümummilli mənəvi
yüksəliş nəylə bağlıdır: otuz illik vətənsevər
təbliğat - toplumsal amillə; yoxsa, ata-babaların
qanından-genindən gələn qəhrəmanlıq ruhu -
bioloji amillə? Füzuli "hər kimin olsa zatında şərarət
küfrü, istilahati-ülum ilə müsəlman olmaz.. hər ucaboylu şücaət
edə blməz dəva, hər ağac kim boy atar, sərvi-xuraman
olmaz", deyə bir qitəsində zatı, yəni irsiyyət
amilini əsas götürsə də, ünlü qəzəllərindən
birində irsiyyətin dominant olması şərtilə hər
iki amili vəhdətə gətirir:
Nola qan tökməkdə mahir olsa çeşmim mərdümü,
Nütfeyi-Qabildürür, qəmzən kimi ustadı
var!
"Gözümün eşq yolunda
qan-yaş tökməsində qəribə nə var ki? Axı,
o, Qabil kimi qantökəndən törəyib, üstəlik də,
qəmzən kimi qanlar eləyən bir ustadı var".
Tamaşanın müəllifləri Yanus kimi hər iki yana vuran bu Füzuli pərdəsində gəzişirlər.
Bir fərqlə ki, dahi şairin Allah eşqini
tamaşada vətən sevdası əvəzləyir. Bu,
tamaşanın damlasıdır!
Amma "Balaca kişilər"in vətənsevərlik
məsələsi dışına çıxan, ümumən
insana aid yönü, yəni dəryası da var: Sartrın
diliylə desəm, "azadlığa məhkum
edilmiş" insanın ölüm-həyat dilemması
qarşısında seçim haqqı; və
özünüqoruma instinktindən doğan ölüm
qorxusunun insan xarakterinin açılmasında ekzistensial rolu! Füzuliyə görə, canı canan yolunda fəda
eləmək eşq adlı dinin ana ehkamı, bismillahı,
aşiqin kamilliyi əlamətidir. Necə ola
bilər ki, özünü eşq oduna yaxan adi bir böcək
- pərvanə bu fədakarlığı bacardığı
halda, yaranmışların tacı olan insan bacarmasın:
Aşiq oldur ki, qılır canın fəda cananına,
Meyli-canan etməsin hər kim ki
qıymaz canına!
Canını canana verməkdir kəmali aşiqin,
Verməyən can etiraf etmək gərək
nöqsanına.
Eşq rəsmin aşiq öyrənmək gərək pərvanədən,
Kim yanar gördükdə şəmin atəşi-suzanına.
İlqar Fəhminin düşmənlər
tərəfindən mühasirəyə alınmış,
"ölüm, ya qalım" sualıyla üz-üzə
dayanmış "pərvanələr"inin hamısı məsələyə
heç də belə aksiomatik yanaşmır, cismini oda yaxmaq,
canını canana verməkdə eyni qətiyyəti göstərmir,
həlledici durumda bəziləri öz fərdi xarakter və
mövqelərindən doğan tərəddüdləri ilə
görünürlər. Pyesin əsas uğuru
da müəllifin bayağı vətənpərvərlik
patetikasına gedib plakatvari, sxematik, biryönlü, monoton qəhrəmanlar
deyil, zəif və güclü tərəfləri ilə birgə
canlı, rəngarəng insan obrazları yaratmasındadır.
Əsgərlərdən birinin mühasirədən
çıxmaq, yaşamaq istəyini ifadə eləyən
çılğın monoloqunun digər
döyüşçülərin sakit səslə,
aşağı tonda, ikinci planda, xorla oxuduğu "Cənab
leytenant" mahnısı fonunda verilməsi məhz fərdi
istəyin ümummilli borcla toqquşmasından doğan
disharmoniyanın ifadəsi olub, mənalı və təsirli
rejissor əlavəsidir. Məncə, bu səhnə
tamaşanın ən yaddaqalan parçalarından biri, bəlkə
də birincisi, onun qəlbidir. "Balaca
kişilər"in də, balaca kişilərin də ürəyi
məhz burda döyünür. Sözün
bitmək, musiqiyə keçmək üzrə olduğu bu səhnədə
ziddiyyətlər də öz kuliminasiyasına çatıb
bir-birinə qovuşmağa, bir-birinin içində əriməyə
və öz həllini tapmağa başlayır. Bu, misin qızıla çevrilmə prosesi,
Nitsşenin dediyi anlamda, tragediyanın musiqi vasitəsilə dəf
olunmasıdır.
Üstəgəl: öz əksini kökləri
bütün səhnəni bürüyən ağac və
köhnə qala divarlarında tapan, hər iki halda tarixi
köklərimizlə genetik bağlarımıza işarə
edən mənalı səhnə quruluşu; həyəcanlandırıcı
notlar üstündə köklənən musiqi; fırlanan səhnə
fonunda zaldakıları təkrar-təkrar döyüş
durumuna salan, onların az qala ürək-göbəyini qoparan
aramsız atəş səsləri; çoxu maksimum
özünü ifadəsiylə şərtlənən
coşqun aktyor oyunu.
Və nəhayət, saat yarım çəkən
tamaşa öz lakonizmi, qəhrəmanların yaşı,
yeniyetmə və gənclərin vətənsevərlik ruhunda
tərbiyəsi baxımından Gənc
Tamaşaçıların profilinə uyğundur.
Bir sözlə, Qarabağ mövzusunda az qala, ənənə
halını almış bir çox xaltura örnəklərindən
sonra "Balaca kişilər"in timsalında istər
dramaturji mətn, istərsə də, onun səhnə həlli
baxımından ciddi, yaddaqalan, baxımlı bir işlə
qarşılaşırıq.
Əlbəttə, tamaşada Şah
İsmayıl, Gəncə xanı Cavad, Qarabağ xanı
İbrahimxəlil, Bakı xanı Hüseynqulunun
ruhlarının hadisələrə vaxtaşırı
müdaxiləsinin zərif materiya planında adekvat
formasını tapmaq, bəlkə də daha yaxşı
olardı. Yəni mən tarixi personajların
Afina-Pallada Zevsin başından çıxan kimi
pallı-paltarlı, ətli-canlı insanlar kimi deyil, ruh kimi
zühurunu görmək istədiyimdən danışıram.
Bu, ruhların tamaşaçı üzərində
effektiv təsirini, məncə, artıra bilərdi. Amma teatr həyatın özü yox, əksidir, o,
şərtiliyi qəbul edir, rejissor da məsələyə
şərtilik qanunuyla yanaşıb, ruhların material planda,
daha görümlü, daha vizual zühurunu lazım bilib və
bu onun haqqıdır. Məsələn, Qriqori Kozintsev,
özəlliklə də, Franko Zefirellinin "Hamlet" filmlərində
də (uyğun olaraq 1964 və 1990) Hamletin atasının ruhu,
təxminən, eyni qaydada zühur edir.
Üstəlik, qutsal kitabımızın
da təsdiq elədiyi kimi, "ruh Rəbbin əmrindədir"
və insana bu barədə "az bir bilik verilib"
(Əl-İsra, 85). Yəni ruh Allahın bir zərrəsidir
və odur ki, ruh haqqında mütləq biliyə iddia eləmək
Allahı dərk eləmək iddiasına anolojidir. Allah sonsuz olduğundan sonacan dərk oluna bilməz və
fransız filosofu, "İnsan fenomeni" kitabının
müəllifi Pyer Tayyer de Şardenin dediyi kimi, Allahın
mikromodeli kimi ruhun da sonacan dərki mümkünsüzdür.
Belə çıxır ki, ruha yanaşmada rejissorun da, mənim
də mövqeyim subyektivdir və ən yaxşısı, məsələni
füzuliyanə aqnostik notlar üstündə qapamaqdır:
Əndişeyi-zat qılmaq olmaz,
Bilmək bu yetər ki, bilmək olmaz.
Əsas odur ki, mövzu-problematika
yönündən aktual, bədii-estetik cəhətdən
görümlü bir səhnə işi - böyük məsələlərdən
danışmağa imkan verən "Balaca kişilər"
ortalıqdadır.
Bəs, sanki hansısa bir inert qüvvə tərəfindən
mühasirəyə alınmış, az qala,
çıxılmazlıq labirintinə düşmüş
yeni nəsil dramaturgiyamızın təmsilçiləri necə,
İlqar Fəhminin qəhrəmanları kimi hər biri öz
imici ilə görünür, ədəbi döyüş
meydanında "bu mənəm, mən" deyə bilirmi? Bu sualı birmənalı cavablandırmağa
çalışmaq əsassız bir iddia olardı. Amma
bir məsələ dəqiqdir - bu gün özünü
bütövlükdə dram sənətinə həsr eləyən,
Elçin Hüseynbəylinin aktual tematikaya meyli, Əyyub
Qiyasın estetik zövqü, İlqar Fəhminin intellektual
professionalizmi, Aygün Həsənoğlu və Rəvan
Tovhidoğlunun spesifik dramaturji istedadını özündə
birləşdirən yeni imzaya ehtiyac var. Dərya planında
ona görə ki, yeniləşmə inkişafın ana
yasasıdır. Damlaya gəlincə isə, ona görə ki,
dramaturji yetənəyi olanların passivliyi
xalturaçıların meydan sulaması, Həsənin də,
Hüsənin də, ötənin də qəlyan çəkməsi,
professionalizmin öz yerini özfəaliyyətə verməsi,
teatrlarda Feyzulla Kəbirlinski ruhunun peyda olmasına səbəb
olur. Öz dönəminin təqlidçi şairləri
haqqında Füzulinin bu sözlərini çağdaş
"dramaturq"ların da bir çoxuna şamil eləmək
olar:
Pəhləvanlar badpələr səgridəndə hər
yana,
Tifl həm cövlan edər, əmma
ağacdan atı var.
Söz-sənət pəhləvanlarının
öz köhlənini səyirtdiyi meydana girən həvəskarlar,
doğrudan da, ağacdan at minib özünü cəngavər
sayan çocuqlara bənzəyirlər. Son illər
görkəmli tarixi və ədəbi şəxsiyyətlər,
vətənsevərlik və türkçülük
konuları, özəlliklə də, Qarabağ zəfəriylə
bağlı dürlü teatrlarda qoyulan tamaşalar məhz bu
meylin ifadəsidir, özü də getdikcə güclənən
elə bir meyil ki, ona artıq "bum" demək lazım gəlir.
Nə qədər arzu eləməsəm də, onlardan
azacıq bir qismini yada salmalı olacam:
Milli Teatrda Qarabağ zəfərinə
həsr olunmuş "Zəfər yolu" - dramaturq və
rejissor Azərpaşa Nemətov; "Səhnə"
Teatrında
əski
türkçülük inanclarının dirçəldilməsi
ilə bağlı "Qurd əfsanəsi" - dramaturq Xaqani
Əliyev, rejissor Namiq Ağayev; Bələdiyyə
Teatrında Birinci Cahan savaşında ruslara əsir
düşmüş türk əsgərlərinin faciəli
sonundan bəhs edən "Nargin faciəsi" - dramaturq Rəfail
Oğuztürk Dağlı, rejissor Tural Ağayev; Musiqili
Teatrda özbək və Azərbaycan türklərinin birliyindən
danışan "Sevənlərindir dünya" - dramaturq
Əmir Pəhləvan, rejissor Elməddin Dadaşov; Lənkəran
Teatrında Heydər Əliyev cənablarının 100 illiyi
münasibətilə "İki iyirmi üç
arasında" - dramaturq Qəşəm Nəcəfzadə,
rejissor Emil Əsgərov...
Bu tamaşaların hamısı haqda,
özü də yerli-yataqlı söhbət eləmək
üçün, yəqin ki, ayrıca yazı yazmaq lazım gələcək,
hələlik isə mövzuya ötəri toxunub keçməli
olacam. Teatrlarımız vətənsevərlik məsələsində,
elə bil ki, antisənət yarışına giriblər.
Sözügedən tamaşalar müəyyən
rəsmi, yaxud özəl qurumların dəstəyi ilə
hazırlanır, onlara vəsait ayrılır, bəzisi, məsələn,
"Qurd əfsanəsi", öz müəllifinin
bacarığı sayəsində, hətta yarışmada yer
tutub, ödül də alır. Ödülləndirmə
də daxil, bütün bu maddi-mənəvi dəstəklər
dramaturqundan rejissorunacan, tamaşa heyətini məsuliyyətdən,
nəinki azad etməməli, əksinə, onları adəti
üzrə olduğundan daha böyük sonuclar əldə eləməyə
ruhlandırmalıydı. Nə yazıq
ki, təkcə bunlar deyil, ümumən vətənsevərlik
mövzusunda yazılan pyeslər və hazırlanan
tamaşalara əksərən ikinci dərəcəli bir
şeylər kimi baxılır, bu yöndə üzə
çıxan işlər, bir qayda olaraq konyunktura, bu
tamaşaların dramaturji mətni isə həvəskar səciyyə
daşıyır.
Bu çoxsaylı faktlardan hələlik,
birinə qısaca açıqlama verməklə dediklərimi
konkretləşdirmək istəyirəm. Qəşəm
Nəcəfzadə Qarabağ mövzusunda "Ölüm o
dünyada qaldı" adlı pyes yazıb və erməniylə
azərbaycanlının axirətdəki
"razborka"sından danışan bu ilk dramaturji qələm
məşqini ölkənin ən qalın ədəbi-bədii
orqanında dərc etdirməyə nail olub. Özü də
yetmiş yaşa doğru getdiyi bir vaxtda! Çox gözəl!
Yaşın nə fərqi var ki? Sədi də "Gülüstan" və
"Bustan"ı, Mişe Selimoviç də "Dərviş
və ölüm"ü 60-dan sonra yazmışdılar.
Təəssüf ki, Qəşəm Nəcəfzadəyə
gələndə durum dəyişir, elə birinci cümlədəncə
aydın olmağa başlayır ki, o, pərdə, şəkil,
konflikt, xarakter, dialoq, remarka kimi, abituriyentlərə də məlum
təməl dramaturji anlayışların tələblərini,
yumşaq desəm, elə də eyninə almır. "Dram" sözü yunancada "hərəkət"
anlamını verir, iki hissədən ibarət
"Ölüm o dünyada qaldı" isə başdan-sonacan
söhbətdən ibarətdir. Bundan
başqa, müəllif fikrinin cansız ruporuna çevrilən
obrazlar sxematik, birplanlıdır, yəni pyes hərəkətlə
yanaşı, dramın ikinci əsas özəlliyi - canlı
xarakterdən də məhrumdur. Sovet
dövrünün rus, erməni və azərbaycanlı
haqqındakı ünlü anekdot-triolarındakı kimi, pyesdə
də erməni həmişə "gic", azərbaycanlı
hər yerdə ağıl dəryasıdır. Amma "Ölüm o dünyada qaldı"ya, hətta
anekdot da demək olmur, çünki pyesin bu janr
üçün səciyyəvi olan gülüş ruhu
yoxdur. Müəllif dramatik formanın bel sütunu olan pərdə
və şəklin yerini dəyişik salır, amma drama iddia
eləyir, metafizika sözünü "metofizika" kimi
yazır, amma erməniylə azərbaycanlının o
dünyada qarşılaşması kimi metafizik mövzuya
girişir. Bütün bunlar, sabiranə desəm, " heç əqlə sığan təhər"dirmi?
Bəs, bu konyunkturanı öncə yazmaq,
sonra dərc eləmək, daha sonra səhnələşdirmək,
bir sözlə, addım-addım ictimailəşdirmək
hansı amacı güdür? Görəsən,
müəllifi bu ahıl vaxtında belə bir qələm məşqinə
vadar eləyən nədir və bütün bunlar istər
onun özü, istərsə də, teatra hansı perspektivləri
vəd eləyir? Bəlkə, bu nə
dramaturgiya, nə teatr, nə də ümumən sənətə
dəxli olan hansısa hədəflərə ulaşmaq
üçün, sadəcə, bir giriş, müqəddimə,
ekspozisiyadır? Amma doğrudanmı, Axundov, Vəzirov,
Haqverdiyev, Cəlil Məmmədquluzadə, Cavid, Cabbarlı,
Sabit Rəhman, İlyas Əfəndiyevin qoyub getdiyi Azərbaycan
dramaturgiyası düz 150 il yoldan sonra axırı gəlib bu
günə düşüb? Bu sualları çözmək
üçün günəşli vətənimdən
şimal ölkəsinə getməli, yenə də Hamletdən
sitat çəkməli olacam:
Söylə, kimsən, kim?
Sənin gəlişindən düşüb heyrətə,
Cavab istəyirəm, mənə cavab ver!
Çəkdiyim adları tanı, cavab ver!
Söhbət, şübhəsiz ki, təkcə
bir nəfərdən deyil, axın halını almış
arzuolunmaz durumdan gedir. Rejissorların bütün
çabaları, hətta
çağdaş texnoloji imkanlara üz tutub kino elementləri,
sənədli teatr estetikası, verbatim üsulunu köməyə
çağırması belə bu tip "dramaturji" mətnlərdən
gələn həvəskarlıq, xaltura və özfəaliyyətin
üstünü malalaya bilmir. Nədən ki
dünya sözdən, teatr adlı dünya isə dramaturji
sözdən başlayır və başlanğıcından əyri
bitən ağac sonra neyləsən də, düzəlmir ki,
düzəlmir. Bu "pyeslər"i yazan
və onlara quruluş verənlər unudurlar ki, şəhid
adı qutsaldır, bu cür modern şəbihgərdanlıq,
sadəcə, insanların gözündə utancverici deyil, həm
də Allah qatında günahdır. Fərqində
deyillər ki, Heydər Əliyev cənablarının
adıyla bağlı, ya layiqli işlər görməli, ya
da bu mövzuya toxunmamalısan. Türkçülük,
turançılıq bizim geosiyasi perspektivimizdir, belə qlobal
strateji məsələyə bu qədər bayağı,
qeyri-ciddi yanaşmaq olmaz. Bütün bu
teatral oyunlara vətənsevərlik konusunu merkantil
maraqların ifadəsi vasitəsinə çevirməkdən
başqa ad vermək olmur. Bəxtiyar
Vahabzadənin 90-ların başlanğıcında rejissor Bəhram
Osmanov tərəfindən Milli Teatrda səhnələşdirilən
pyesində başlığa çıxarılan ünlü
sual yada düşür - "Hara gedir bu dünya?!"
2024-cü ilin yanvarında Mədəniyyət Nazirliyi tərəfindən
sədr teatrşünas İsrafil İsrafilov olmaqla, Əli
Əmirli, Məryəm Əlizadə, Aydın Talıbzadə
və digər teatrallardan ibarət Ekspertlər
Şurasının yaradılması, yəqin ki, bu arzuolunmaz
meylin qarşısını almaq məqsədi
daşıyır. Amma görəsən, bu
addım teatrları basan konyunktura selinin
qarşısını kəsə biləcəkmi? Bir az sovet dönəmi ənənələrini
yada salmasına baxmayaraq, Şuranın perspektiv roluna inanmaq istəyirik.
Əgər rejissorlarımız Qarabağ və ümumən
vətənsevərlik konusunda səhnələşdirməyə
pyes tapmırsa, yazıçı Adəm İsmayıl
Bakuvinin "Məhşər divanı: yalanın on yeddi
anı" romanını onların diqqətinə
çatdırmaq istəyirəm. Tarixi-sənədli və bədii
üslubun qovşağında yazılan, Stenli Kramerin
"Nürnberq məhkəməsi" (1961) filminə gizli,
Tatyana Lioznovanın "Baharın on yeddi anı" (1973)
filminə açıq mesaj göndərən, törətdiyi
vəhşiliklərə görə erməni-daşnakların
ən səciyyəvi təmsilçiləri üzərində
axirətdə qurulan və "yox edilmək" cəzasına
məhkum edilmələri ilə tamamlanan roman on yeddi məhkəmə
prosesindən ibarətdir. Erməni vandalizminin təkcə Azərbaycana
deyil, dünya sivilizasiyasına qarşı yönəldiyini
vurğulayan müəllif ədalət məhkəməsini
axirət dünyasına keçirməklə, Qarabağ konfliktinə
münasibətdə ikili standartlar sərgiləyən Qərb
diplomatiyasının ədalətsizliyinə, "yox edilmək"
hökmüylə isə erməni faşizminin qutsal
kitabların özündə belə olmayan cəzaya layiq
olduğuna işarə edir. Çoxşaxəli struktura malik
romanı səhnələşdirmək asan olmasa da,
istedadlı və təcrübəli rejissorun bu işin
öhdəsindən gələcəyinə inanır, ilahi
ecaz və mistik sirlə dolu tamaşanın zalda əyləşənlərə
təsiri və doğuracağı rezonansı təsəvvür
edir, layihənin baş tutacağı halda, bu tamaşa ilə
dünya turnesinə çıxmağı isə güman eləmirəm.
Çünki terrora meyilli qarşı tərəf yox edilmək
cəzasına məhkum edilmələri
qarşılığında müəllifin özünü
yox edə bilərlər!
Rejissorlarımızın diqqətinə
çatdırmaq istədiyim digər əsər
yazıçı Nazilə Gültacın ötən il Dastanoğlu Fondunun dəstəyi ilə
İkinci Qarabağ müharibəsi mövzusunda keçirilən
Yusif Səmədoğlu adına nəsr yarışmasında
birincilik qazanan "Şəhid atası" povestidir. Tragikomik üslubda yazılan, göz yaşıyla
gülüşün qovuşduğu povestin müəllifi
şəhidlər haqqıda yazılan əsərlər
üçün səciyyəvi trafaret romantik idealizədən
imtina edərək, reallığa sədaqəti əsas
götürür və nəticədə həyat da, insan da
qarşımızda özünün bütün yönləriylə
açılır. Zənnimcə, povest əsasında
məsələyə orijinal baxış bucağıyla
seçilən bir tamaşa hazırlmaq olar və bu, milli səhnəmizdə
şəhid mövzusuna yanaşmanın yeni dönəminin
başlanğıcını qoyar.
Hələlik isə milli dramaturgiya
tariximizlə müqayisədə, yeni nəsil dramaturqların
sənətdə öz möhürünü vuran hər
hansı pyesi haqqında qətiyyətlə danışmaq
mübaliğə kimi səslənir. Diqqətinizi
bircə fakta - dramaturji qəhrəman məsələsinə
yönəltmək istəyirəm. Molla İbrahimxəlil,
Dərviş Məstəli şah və Şeyx Nəsrullah -
şarlatanlığın, Hacı Qara - acgözlük və
xəsisliyin, Fəxrəddin - zülmət səltənətində
söndürülən maarif işığının, Nəcəf
bəy - tənəzzül eləyən bəylik
quruluşunun, Kefli İsgəndər - modern rindliyin, Şeyx Sənan
və Xumar - dini ayrı-seçkiliyə üstün gələn
romantik məhəbbətin, Aydın - faciəvi
böyüklük iddiasının, Afət - xeyirdən şərə
çevrilən gözəlliyin, Sevil - sovet feminizminin, Dilbər
və Şəlalə - meşşanlığın,
Gülüş - ifrat yenilikçi düşüncənin, Xəyyam
və Vaqif - pepressiv dönəmdə sənətkar taleyinin,
Kərəmov və Əliqulu - karyerizmin, Cənnət -
köhnəlmiş məişət zehniyyətinin, Nargilə
- atalarını müharibədə itirmiş gəncliyin
Elektra kompleksinin, Təhminə - qadın
emansipasiyasının milli dramaturgiyamızda səciyyəvi
örnəkləridir.
Fikir verdinizsə, mən, sadəcə, qəhrəmanların
adları ilə kifayətlənib, pyeslər və müəlliflərin
adlarını çəkmədim. Çünki
zamanında geniş ictimai rezonans doğuran bu obrazlar bu
gün, sadəcə, bədii fakt olmaqdan çıxaraq,
ümummilli düşüncənin predmetinə çevrilib və
bəlli ideyaların daşıyıcıları kimi, əksərən
özgür həyatlarına başlayıblar. Bu həyatiləşmə
"Sevil" tamaşasından sonra özəlliklə
qabarıq, birbaşa, əyani surətdə üzə
çıxır, zaldakı qadınlar Sevilin ilk
ifaçısı, milli səhnəmizin titanidası Mərziyyə
Davudovanın heyrətamiz oyununun təsiri altında
çadralarını elə ordaca atır, bürüncəkli
girdikləri teatr binasını azad insan kimi tərk edirdilər.
Teatr həyata keçir, həyat özü bir
teatra çevrilirdi.
Bəli, Azərbaycan teatrı belə teatr idi və bir
vaxtlar onun qızıl dövrü olmuşdu! O dövr ki,
Hüseyn Ərəblinski - Nadir şah, Abbasmirzə Şərifzadə
- Hamlet, Mərziyyə Davudova - Sevil, Kazım Ziya - Arif,
Mirzağa Əliyev - Məşədi İbad, Sidqi Ruhulla -
Kral Lir, Fatma Qədri - Katerina, Ülvi Rəcəb - Romeo, Barat
Şəkinskaya - Cülyetta, İsmayıl Hidayətzadə -
Şmaqa, Ələsgər Ələkbərov - Vaqif,
Ağasadıq Gəraybəyli - Əliqulu, Hökümə
Qurbanova - Hermiona, İbrahim Həmzəyev - Neznamov, Zəroş
Həmzəyeva - Xuraman, Nəsibə Zeynalova - Cənnət...
oynayırdı. Tamaşaçılar
bu obrazlara vurulub övladlarına Hamlet, Sevil, Vaqif, Xuraman...
adları qoyurdular.
Sonra gümüş dövr gəlir və Amaliya Pənahova
- Şahnaz, Həsən Turabov - İsgəndər, Şəfiqə
Məmmədova - Pırpız Sona, Əlabbas Qədirov -
Balaş, Səfurə İbrahimova - Sevil, Zərnigar
Ağakişiyeva - Dilbər, Vəfa Fətullayeva - Rəna,
Hamlet Xanızadə - İblis, Ramiz Məlikov - Arif, Yaşar
Nuri - Abdi, Ələddin Abbasov - Cahandar, Sədayə Mustafayeva
- Şahnigar, Afaq Bəşirqızı - Söylü, Valeh Kərimov
- Moşu, Hicran Mehbalıyeva - Afət, Zemfira Əliyeva -
Elektra, Zemfira Nərimanova - Kleopatra, Böyükxanım
Əliyeva - Gültəkin oynayırdı.
Daha sonra bürünc dövr gəlir və Kamal
Xudaverdiyev - Edip, Şükufə Yusupova - Sona Ərəblinskaya,
Nurəddin Mehdixanlı - Vətən, Səyavuş Aslan -
Aqabo, Bəsti Cəfərova - Qoneriliya, Firəngiz Mütəllimova
- Raisa, Qurban İsmayılov - Maqbet, Sənubər İsgəndərli
- Falçı, Nəsibə Eldarova - Həvva, Məleykə
Əsədova - Fidan, Münəvvər Əliyeva - Antiqona,
Şövqi Hüseynov - Skapen, Vəfa Zeynalova - Pırpız Sona oynayırdı.
Bəs, hazırda teatr və dramaturgiya
özünün hansı dönəmini yaşayır? Yeni
nəsil yazarların hansı pyesində səhnədən həyata
keçən, ictimailəşən obrazlardan danışmaq
olar? Etiraz edə bilərsiniz ki, əvvəla, indi
Axundov, yaxud Cabbarlı zamanı deyil, biz "postmodernite"
dönəmində yaşayırıq və bu dönəm
üçün obraz, xarakter deyil, situasiya və ondan
çıxış çabası səciyyəvidir. İkincisi, titan aktyorlarımız və titanida
aktrisalarımız yoxdur. Üçüncüsü,
televiziya, futbol və internet erasında teatr kütlələr
üzərindəki o zamankı təsir gücünü
itirib və sair və ilaxır... Və öz
etirazınızda tamamilə haqlı olardınız. Bir
şərtlə ki, zamanın çarxı dayanmadan
fırlanmasa və aramsız dövretmələriylə hər
gün bir yeni istək gətirməsə, üstəlik, bu
dövretmələr ildən-ilə daha başgicəlləndirici
bir sürət almasaydı! Ən sonuncu qlobal-fəlsəfi
və ədəbi-bədii istiqamət olan postmodernizm
özü də bu gün artıq zamanın sürətindən
geridə qalır və bunu mən demirəm, Amerikada fəaliyyət
göstərən rus filosofu, "Rusiyada postmodernizm"
kitabının müəllifi Mixail Epşteyn yazır. Ukraynalı publisist Konstantin Rılyov isə
elmi-populyar üslubdakı "Postmodernizmdən necə
müalicə olunmalı" kitabında postmodernizmin
kulturoloji-fəlsəfi axın kimi öz ömrünü
artıq başa vurması və onunla vidalaşmaq zərurətindən
danışır.
Tipik postmodernist dönəmdən fərqli olaraq, bu
günün tələbi kiçiltmək yox, böyütmək,
aşağılamaq yox, ucaltmaq, bu günün qəhrəmanı
isə kiçik adam deyil, böyük
insandır. Məncə, "İdeal" müəllifi
İsa Muğanna qırx il öncə
haqlıydı - bizə ideal lazımdır. O bu gün də
haqlıdır - son otuz ildə iki müharibədən
çıxan və üçüncüsü ilə
üz-üzə dayanan bir toplumun müsbət qəhrəman
idealına ehtiyacı var. Ən maraqlısı budur ki, həyat
o idealı bizə verir - özünü məqsədyönlü
və düşünülmüş şəkildə vətən
adlı bir şamın alovuna yaxan Mübariz İbrahimov! Sənət isə, nəinki Mübariz kimi
seçilmişi, əlahiddəni, istisnanı, nəinki adi,
sıravi bir adamı, hətta standartlar, normativlərdən
aşağı birini də qəhrəmana çevirməyə
qadirdir. Məsələn, biri Hollivud rejissoru Sem Reyminin dünyaca ünlü
"Hörümçək adam" (2002) filmində
mağmın bir tələbədən superqəhrəmana
çevrilən Piter Parker! Möcüzələr
dolu Amerika özünün hörümçəyindən də
superqəhrəman düzəldir, onu təkcə öz
xalqı deyil, bütün planetin idealına çevirir.
Absurda baxın - bu gün yeddidən yetmişə, az qala, bütün dünya Parkeri
yamsılayır, "hörümçək adam" olmaq istəyir.
Çünki o, bu sərt, amansız, ədalətsiz
dünyada insana ümid verir, onu ruhlandırır, ideallara səsləyir.
Sənət hər şeyi insanın əlindən ala bilər,
təkcə ümiddən başqa!
Təxminən on-on beş il öncə
Cavid Zeynallını Daxili İşlər Nazirliyi
yaxınlığında, keçmiş Hüsü
Hacıyev küçəsində yerləşən
yazıçılar binasının beşinci qatına -
Muğannanın ziyarətinə aparmışdım və
görkəmli yazıçı hələ ilk qələm məşqləri
eləyən gənci dünyada yalnız özünəməxsus,
səmimi bir mehribanlıqla qarşılamışdı. Bəs, gənc
yazıçı ustadda nə görmüş, ondan nə
götürmüşdü? Üstündən illər
keçir və indi aydın olur ki, "İdeal" müəllifi
ilə görüş Cavid üçün, deyəsən, təsirsiz
ötüşməyibmiş, özəlliklə də,
söhbət idealdan gedəndə. Amma bu barədə silsilənin
sonuncu - yeddinci hissəsində
söz açacam.
Əsəd Cahangir
Ədəbiyyat qəzeti 2024.- 25 may, ¹19.- S.12-13.