Nizami Gəncəvinin mərhəmət - sosial dövlət
anlayışı
"Yeddi gözəl" məsnəvisinin "Quraqlıq ilinin təsviri və Bəhramın şəfqəti" adlı bölməsinin şərhi
(Əvvəli burada)
Qırx birinci beytin şərhi:
qılınc satırdı
Hamı
şərab alır, qılınc satırdı,
Dəmir
zirehi cırır: zərxara (paltar) tikirdi.
Nizami mərhəmət adlı dəyəri dövlət
idarəçiliyinin əsasına yerləşdirir, deyir ki,
güclü dövlət, güclü dövlət
başçısı zülm edən, qorxudan, insanları bir
tikə çörəyə möhtac qoyan dövlət,
lider deyil, mərhəmətli dövlətdir,
başçıdır. Şair mərhəmətin xilaskarlıq
vəzifəsini, yol açdığı bolluğu, bərəkəti,
zənginliyi, güvəni, inkişafı, bayramı, ümidi
addım-addım açıqladı. Sıra toplumun
iç hüzuruna gəldi, Nizaminin ölçüsü
budur: mərhəmət iç savaşı, didişməni,
bölünməni, yası bitirər, barışa, birliyə,
hüzura, bayrama yol açar. Şair bu anlayışı
tanıdan vasitələr seçir:
- Beytin
ideyasını bədii təzadla açıqlayır, yada
salaq: quraqlıq qıtlığa, o da yoxsulluğa,
aclığa yol açmışdı, "insanlar adamyeyən
canavar kimi gah adam, gah da leş yeyirdilər...";
- İki
misrada da bədii təzad var, bir-birinə zidd anlayışlar
bunlardır: "mey" - "qılınc",
"almaq" - "satmaq", "dəmir zireh" -
"qızıl sapla tikilmiş paltar",
"parçalamaq" - "tikmək";
- Bu zidd
sözlər savaş, barış anlayışlarını
tanıdır, deyir ki, qıtlıq ölkəni siyasi, iqtisadi,
sosial, mənəvi-əxlaqi pozulmaya, çöküşə,
savaşa - sürüklədi, hər kəsə mərhəmət
hərəkatı, mərhəmətli şah, sosial (mərhəmətli)
dövlət gəldi, toplumu o qaranlıq ölüm quyusundan
çıxartdı, nura, hüzura, barışa, ümidə
qovuşdurdu;
- Nizami
savaşdan barışa doğru dəyişimi göstərmək
üçün "hər bir kəs" deyir, istisnaya yer
qoymur, bu, hər kəs varlı idi anlamını
daşımır - bir ölkədə hər kəs varlı
olmaz - bildirir ki, ölkədə hər insanın rahat
yaşamaq imkanı var idi;
- Hər
bir kəs nə etdi? Mey aldı, burada mey sevinci,
barışı, hüzuru, bayramı təmsil edir;
- Hər
bir kəs qılıncı satdı, misrada qılınc
qorxunun, nifrətin, didişmənin, zorakılığın,
əxlaqi çöküşün simvoludur - qıtlıq
zamanı ancaq güclünün yaşamaq imkanı var idi;
- Mərhəmət
gəldi, düşmənliyi, savaşı, kədəri,
şiddəti, kini, didişməni, yası bitirdi,
barışa, sevincə, qardaşlığa, hüzura, bayrama
yol açdı;
- Hər
bir kəs - bu qəlib beytdə bir dəfə işlənsə
də, bütün feillər ona aiddir;
- Hər
bir kəs dəmir zirehi parçaladı, feil hamıya aiddir,
mərhəmətin əhatə dairəsini göstərir -
Nizami mərhəmətin yol açdığı hüzurun
dərəcəsini göstərmək üçün məhz
"parçaladı" feilini seçir, o, hər bir kəs
dəmir zirehi çıxartdı, evinə qoydu, satdı deyə
bilərdi, demir, mərhəmət elə bir hüzura, güvənə
yol açdı ki, insanlar bir daha iç savaşın
olmayacağına inandılar - dəmir zirehi
parçaladılar;
- "Dəmir
zireh" ("dəre ahən") -
ağırlığı, sıxıntını, qorxunu,
savaşı, ölümü, qorunma ehtiyacını ifadə
edir, deyir ki, kimsə kimsəyə güvənmirdi, hər kəsin
əlində qılınc, bədənində dəmir zireh
var idi;
- Nizami
sadəcə "zireh" demir (zirehin fərqli növləri
var), "dəmir zireh" deyir, qorxunun, güvənsizliyin,
qarşıqlığın şiddətini göstərir;
- Mərhəmət
gəldi, əllərdəki qılıncı aldı, bədənlərdəki
dəmir zirehi çıxartdı - savaşın, ölüm
qorxusunun, didişmənin, aclığın yol
açdığı mənəvi ağırlığı
- ümidsizliyi, nifrəti, kini, əxlaqi
çöküşü, güvənsizliyi yox etdi;
- Mərhəmət
ölümün simvolu olan dəmir zirehin yerinə nə
qoydu? Hər bir kəs qızıl sapla tikilmiş paltar
geyindi, zərxara tikdi;
- "Zərxara" / "zərkeş" - bahalı
paltardır.
Nizaminin insanlara niyə məhz "zərkeş" geyindirməsinin
səbəblərini sıralayaq: a) mərhəmətin dəyərini
vurğulayır; b) mərhəmətin yol
açdığı dəyişimi ifadə edir - savaş
getdi, barış gəldi; c) mərhəmət yoxsulluğa,
aclığa son qoydu, zənginliyə yol açdı; d) dəmir
zireh ağırlığı - qorxunu, güvənsizliyi,
ümidsizliyi, ölümü, zərkeş/zərxara
yüngülüyü - mənəvi hüzuru, əxlaqi
gözəlliyi, ruhi dincliyi, sevinci ifadə edir, deyir ki, yas
getdi, bayram gəldi - zülm/qıtlıq mənəvi
ağırlıq - yasdır, ədalət, mərhəmət
mənəvi yüngüllük - bayramdır;
- Nizami mərhəmətin
yol açdığı hüzurun, güvənliyin, bayram
havasının, maddi, mənəvi inkişafın ifadəsi
üçün bu vasitələrə də yer verir:
Birincisi, beytdə feil çoxdur, dörd feil var, hərəkəti,
bərəkəti, diriliyi göstərir - mərhəmət
söz deyil, hərəkət, bərəkət, həyatdır,
zülm öldürür, mərhəmət dirildir,
zülmün öldürdüyünü mərhəmətlə
diriltmək ilahi ölçüdür; İkincisi, iki misrada
da iç/daxili qafiyə var: xərid - foruxt, dərid-duxt, bu, mərhəmətin
yol açdığı, hüzürü, ahəngi,
tarazlığı ifadə edir; Üçüncüsü,
beytdə iki "və" bağlayıcısı var,
sıralayır, savaş getdi, barış gəldi;
Dördüncüsü, feillər şühudi
keçmiş zamandadır, şahidlik, qətilik, əminlik
bildirir - buna yüzdə yüz inanın ki, mərhəmət
olsa, bolluq, bərəkət, barış, hüzur, ümid,
birlik, güvən olacaq;
Qırx
ikinci beytin şərhi:
yaddan
çıxdı
Əhali
silahı biryolluq atdı,
Qılınc, ox hamının yadından
çıxdı.
Beyt mərhəmət
savaşı bitirər, barışı, güvəni,
ümidi gətirər ölçüsünü
açıqlayır, mesajı uyğun vasitələrə
yükləyir:
- Nizami
ölçünü böyüdür, hər kəsə
aid edir, istisnaya yer qoymur, mərhəmət hər insanı
qucaqlayan dəyərdir deyir, bu məqsədlə iki söz
seçir, "xalq", "hamı", onları
misraların başına yerləşdirir, mərhəmətin
gücünün, dəyərinin, imkanının bilinməsini
istəyir;
-
"Biryolluq" - geriyə dönüşü olmayacaq
biçimdə, mərhəmət o dərəcədə bərəkətli
imkanlara yol açdı ki...;
- Nəticədə,
xalq nə etdi? Silahı yerə qoydu (tərcümədə
"atdı" kimi verilib, doğru deyil), mərhəmətin
ortaya çıxardığı bolluq, bərəkət,
güvənlik, zənginlik, ümid xalqı savaşın
bitdiyinə inandırdı, xalq əmin oldu ki, artıq silaha
ehtiyac yoxdur - savaş bitdi, qorxu getdi, kin öldü, nifrət
atəşi söndü;
-
"Silahı yerə qoymaq" bir məcazdır, inamı,
barışı, ümidi, güvənliyi ifadə edir;
- Nizami
"yaddan çıxarmaq" məcazına yer verir, mərhəmətin
bərəkət, təsir, dəyişim gücünü
göstərir: dünənədək hər kəsin silahla,
dəmir zirehlə gəzdiyi, bir-birindən qorxduğu,
öldürmək üçün fürsət
axtardığı, yalnız güclünün yaşamaq
imkanının olduğu ölkədə mərhəmət
elə bir güvən ortaya çıxardı ki, hamı -
istisna yoxdur - qılıncı, oxu unutdu, sadəcə yerə
qoymadı, məhz yaddan çıxartdı, mərhəmət
güvənə, barışa yol açdı, savaşı,
silahı (qılıncı, oxu) dəyərsizləşdirdi,
dəyərsiz olan, ehtiyac qalmayan unudular;
- Beytdəki
"biryolluq", "yaddan çıxmaq" qəlibləri
qətilik, əminlik bildirir, təminat verir: yüzdə
yüz inanın ki, mərhəmət olsa, savaş olmayacaq -
savaşların səbəbi mərhəmətsizlikdir, mərhəmət
güvənə, bolluğa, onlar da barışa, hüzura yol
açacaq;
- Mərhəmətin
mayaladığı, onunla qohum olan anlayışlar - dəyərlər
bunlardır: güvən, ədalət, bolluq, bərəkət,
zənginlik, genişlik, ruzi, ümid, barış, sevgi,
hüzur, sevinc, bayram, bağışlama, birlik,
qardaşlıq, maddi, mənəvi paylaşma, fədakarlıq,
təvazökarlıq, səmimiyyət, səxavət;
- Mərhəmət
olmasa, bu anlayışlar ortaya çıxacaq: qorxu, zülm,
köləlik, qıtlıq, yoxsulluq, darlıq, savaş, kin,
nifrət, qarışıqlıq, kədər, yas, təkəbbür,
parçalanma, didişmə, xəsislik, ikiüzlülük,
ümidsizlik;
-
Silahlanmanın səbəbi mərhəmətsizlikdir;
Qırx
üçüncü beytin şərhi:
kef
çəkirdi
Hər
kimin eyş-işrət etməyə imkanı var idi,
Rifah və nazla kef çəkirdi.
Nizami mərhəmətin,
mərhəmətli şahın, sosial (mərhəmətli)
dövlətin xeyrini göstərmək üçün bu dəyərlərin
ortaya çıxardığı nəticələri
tanıtmağa davam edir, ölkə əhalisini iki yerə
ayırır, öncə zənginlərə, sıradakı
beytdə də maddi imkanı nisbətən az olanlara (bir
ölkədə hər kəs zəngin olmaz) yer verir - yada
salıram ki, şah (dövlət) qıtlıq zamanı da hər
kəsə imkanına görə münasibət göstərmiş,
dəni varlılara uyğun qiymətə satmış,
yoxsullara isə pulsuz vermişdi.
Varlıların
halı belə idi:
- "Hər
kimin ki", "o şəxslər ki varlı idilər",
eyş-işrət etməyə, kef çəkməyə,
şadlıq, ləzzət məclisləri qurmağa
imkanları var idi - Nizami zənginliyin ifadəsi
üçün "bərg" sözünü
seçmişdir, bu sözün çox mənası var:
"yarpaq", "vərəq", "silah", "ləvazimat",
"məqsəd", "qərar", "qeyd", misrada
maddi imkan mənasını yüklənmişdir;
- Beytdə
birbaşa, ya da dolayı yolla var-dövləti göstərən
bu sözlər də var: "eşrət" ("kef",
"şadlıq", "ləzzət"),
"eyş" ("eyş-işrət", "kef"),
"tənəom" ("rifah", "firavanlıq",
"bolluq"), "naz" ("naz", "işvə",
"qəmzə", "zənginliyin səbəb olduğu
sevinc halı"), "eşrət (məclisi) düzəltmək",
"eyş etmək" ("kef çəkmək"),
"rifah və nazla - zəngin məclislərlə istirahət
etmək";
- Yəni
Bəhramın mərhəmət hərəkatı
bolluğa, zənginliyə yol açmışdı,
varlılar rifah, eyş-işrət içində
yaşayırdılar;
Qırx
dördüncü beytin şərhi:
xoşhal
idi
İmkanı
olmayanlara isə şah (imkan) yaradırdı,
O bəxtdən,
dünya isə ondan xoşhal idi.
Nizami məsnəvinin
sonuna doğru birbaşa Bəhramı önə
çıxarır. O niyə mərhəmətlidir, niyə
hər kəsin yaxşılığını istəyir, niyə
sosial (mərhəmətli) dövlət qurmuşdur, niyə hər
kəsə ədalət, hər kəsə mərhəmət,
hər kəsə rifah, hər kəsə güvənlik hərəkatını
gerçəkləşdirir?
Şairin
önə çıxardığı cavabları
sıralayaq: Bəhram hakimiyyətin çox böyük nemət
olduğunu bilir, ona bu neməti Allahın verdiyinə
inanır, o çalışdı, Allah da onu seçdi, siyasi
iqtidar adlı ilahi nemətə şükür etmək istəyir,
sözü, əməli ilə deyir ki, hakimiyyət nemətinin
şükrü bunlardır: sosial dövlət, hər kəsə
mərhəmət, hər kəsə ədalət, hər kəsə
rifah, hər kəsə güvənlik...
Nizami mərhəmətli
Bəhramı mərkəzə yerləşdirmək
üçün bu addımları atır:
- Öncəki
beytdə mərhəmət hərəkatının ortaya
çıxardığı zənginliyi, zənginlərin
halını təsvir etdi - ədalətli, mərhəmətli
dövlət və şah nemətdir, zənginlik
qaynağıdır;
- Ancaq
ölkədə hamı varlı deyil, onların halı necə
olacaq? Şair "və an ke" deyir,
öncəki beytlə bağ qurur, ən önəmlisi isə
imkansızların sayını azaldır, "və o ki"
deyir (tərcümədə say çoxaldılmış,
"imkanı olmayanlar" deyilmiş, məna pozulmuşdur).
Say azlığı iki məsələni önə
çıxarır: a) mərhəmət hərəkatının
gücünü göstərir; b) mərhəmətli Bəhram
obrazının inşasına yoç açır;
-
"Onun ki, o insanın ki imkanı ("bərg") yox
idi" - burada yaşamaq imkanından söhbət getmir
(hamının dolanışıq imkanı var), istirahət
imkanından danışılır, yəni bir sıra insanlar
varlı deyildilər, yaxşı istirahət, həyat
imkanları da yox idi;
- Ancaq şah, Nizami məhz "şah"
sözünü seçir, ən uca siyasi məqamı
göstərir, Bəhramı önə çıxarır,
birbaşa şah özü o istirahət imkanı
olmayanları himayə etdi;
- Hansı addımı atdı?
Şair bu anda "fərmud" sözünə yer verir:
"əmr etdi", "buyurdu", "göstəriş
verdi", feil şahlıq dərəcəsinə
uyğundur, fərman vermək şahın haqqıdır,
hökmüdür, dövlət siyasətidir, icrası məcburidir,
bütün sosial haqları əhatə edir, şah/dövlət
imkanı az olan insanlara yardım edəcək/etdi, feil
şühudi keçmiş zamandadır, qətilik,
şahidlik, əminlik bildirir, şah əmr verər, verəcək
biçimində deyil, əmr etdi biçimindədir - Bəhramın
əsas işi ehtiyacı olanlara yardım etməkdir;
- "O", ikinci misra şəxs əvəzliyi
ilə başlayır, Bəhram deyir - imkansızları
qoruyan, mərhəmətli Bəhram;
- O - Bəhram bəxtindən ("ze bəxt")
xoşnud idi - şair Bəhram bəxtindən razı idi deyərkən
iki şeyi nəzərdə tutur: a) Allah məni seçdi,
hakimiyyət adlı böyük nemətini mənə verdi; b) hakimiyyət nemətinin şükrünü yerinə
yetirdim - sosial dövlət qurdum, xalqı
qıtlığın - ölümün pəncəsindən
qurtardım, ölkə inkişaf etdi, varlandı, mərhəmət,
ədalət hər kəsi qucaqladı, güvənlik təsis
olundu, imkansızları qorumaq dövlət siyasətinin əsasına
çevrildi...;
- Nizami Bəhramı - mərhəməti
bir az da böyüdür, yenə "o" deyir (beytdə
üç Bəhram vurğusu var: "o", "o",
"şah"), çox böyüdür, "cahan"
sözünü seçir, məkanı geniş tutur, Bəhramın
şah olduğu imperatorluğa işarə edir, məkan
böyüklüyü Bəhramın dəyərini, ona
olan sevgini göstərir, o şahlara örnəkdir deyir,
"dünya ondan xoşnud / razı oldu / idi" - bir şah
üçün xalqın ondan razı olmasından
böyük xoşbəxtlik varmı? Xalqın rizası ilahi
rizaya yol açmazmı? Xalqın rizasının səbəbi
nədir? Mərhəmət, ədalət, sosial dövlət,
rifah, güvənlikdir - Allahın hakimiyyət nemətinin
şükrünün yerinə yetirilməsidir;
- Mesaj budur: Allahın rizası xalqın
rizasına bağlıdır, bu nemətə
qovuşmağın yolu da mərhəmətdir;
(Davamı olacaq)
Siracəddin Hacı
Ədəbiyyat qəzeti 2024.- 25 may, ¹19.- S.14-15.