COP-29: Ağaca tapınan insanın qayıdışı
Bilməyənlərin nəzərinə çatdırım ki, ekologiya kəlməsi yunanca "oikos" sözündəndir,
ev deməkdir.
Bu kəlməni
dünyaya aid etdikdə, söhbətin evimizdən, daha
doğrusu, evimizin təmizliyindən getdiyini anlamamaq
üçün adamda əqli qüsur olmalıdır.
İnsan
digər canlılardan
fərqli olaraq yaşamaq uğrunda
mübarizədə təbiətin şərtlərinə
uyğunlaşmaq əvəzinə, təbiəti öz şərtlərinə
uyğunlaşdıran canlıdır. İnsanın təbiətə
aqressiv müdaxiləsini, adətən elmi ədəbiyyatda sənaye
dövründən hesablayırlar. Karbon kapitalizmi dövrünün
başlanğıcı olaraq "sənaye tanrısı"
deyə biləcəyimiz buxar mühərrikinin icadıyla
dünya yeni bir əxlaqi çağa qədəm qoydu.
Kölələrin inancı yerini ağaların,
patronların inancına verdi. Kirlənmiş dünya
"ağaların dini"nin dünyasıdır. Tanrıya
itaət patrona itaətlə əvəzləndikdən sonra
dünya nəhəng zibilxanaya çevrildi. Zibil eyni zamanda bərəkətləndi.
Bu gün nəhəng şəhərlərdə
çörəyi zibildən çıxan milyonlarla insan
yaşayır. Bu gün basılmaz ölkələr
çörəyi bol olan ölkələr deyil, zibili bol olan
ölkələrdir. Evlərimiz zibildən düzəldilmiş
əşyalarla doludur.
Bu gün bəşəriyyət
dadlandırılmış zibillərlə
qidalanır. Soyuducularımız hər gün reklam olunan bu
cür zibillərlə doludur. İnsanlıq təbii gözəlliklərdən
ayrılıb, gözəlləşdirilmiş zibilliklərdə
eşələnir.
Bir sözlə, dünyada hər şeyin zibili çıxıb.
"Gözəllik müsabiqələri" belə süni
yolla gözəlləşdirilmiş qadın zibillikləridir.
İdealistlər hər nə qədər qəbul etməsələr belə,
insanı digər meymun qruplarından ayırıb insana
çevirən təbiətə ilk müdaxiləsi idi. Ovunu
daşdan və ağacdan düzəltdiyi silahla ovlamağa
başlayandan bəri insan təbiətə müdaxilə
edir. İlk ovladığı donuz, ya da mamontdan sonra insan eynən,
bizim məşhur Təpəgöz kimi təbiətin boynuna
öhdəlik qoydu: hər gün özündə
olanlarının ən yaxşılarını insan oğluna
qurban verəcəkdi. Heyvanları əhliləşdirməklə
təkcə təbii nizamı deyil, təbii əxlaqı da
pozdu insan. Canavara hürməyi insan öyrədib. İtin əcdadı
canavardı, canavar hürmür, canavar təbiətin
şairidir, ya parçalayır, ya ulayır. Bu "təbiət
şairi" insandan master dərslər alaraq öyrəndi
hürməyi. Modern dinlərə qədər uzanan totemizm,
fetişizm kimi inanclar insanın özü-özünü təbiətlə
mükafatlandırıb, təbiətlə cəzalandırması
düşüncəsindən doğmuşdu. Bütün eybəcərliklərini
əxlaqiləşdirərək legitimləşdirən insan
təbiətdən özünə əvvəlcə
tanrılar düzəltmişdi, sonra kölələr.
Köləlik çağı ilk eşşəyin əhliləşdirildiyi
həftədən başlayır.
Bu gün klassik təbiət təsəvvürü yalnız
cənnət və cəhənnəm illüziyalarında
qalıb. və cəhənnəmə qayıtmaq, səfalı
və cəfalı təbiətə qayıdışdır.
İnsanın cənnət davası, əslində əl dəyməmiş,
ekoloji cəhətdən pozulmamış təbiət
davasıdır. Cənnətdə gözəl təbiətdən
başqa nə var ki?! Cəhənnəm isə insanın
müdaxilə edib korlaya bildiyi ekosistemdir. Eşitdiyimə
görə, cəhənnəmdə günahkarları öləndən
sonra diri-diri yandırmaq üçün krematorilər
quraşdırılıb.
Freyd
"Totem ve Tabu" əsərində
insanın formalaşmasını üç əsas
başlıq altında sıralayır: 1. Animistik dövr.
İnsanın təbiətdən asılı olduğu, təbiətə
mistik mənalar yüklədiyi dönəm. Miflər bu
dönəmin sakinləriydilər. Bu dövrdə insanlar təbiət
qarşısında bərabər idi. Tarix bu dövrü
ibtidai icma adıyla arxivləşdirib. 2. Dini dönəm. Təbiətin
bəşəri missiyası tanrılara
ötürülür. Təbiət qarşısında bərabər
olan insan tanrılar qarşısında kastalara
bölünür. İnsan şüuru təbiətin
fövqünə çıxır və fövqəltəbii
güclərin varlığına tapınır. Təbiət
insan şüurunda mistik gücünü və önəmini
itirir. Tövratdan başqa dinlərə gələn bir əfsanə
var. Allah müqəddəs kitabda varlıqların yaranma
prosesini təsvir edərkən, Adəmi ən sonda yaratdığını,
Həvvanı isə tək qalmaması üçün qulaq
yoldaşı olaraq ona ürcah etdiyini deyir. Qadınların
kişilərin baş-beynini aparması da ilahi missiyanın nəticəsidir.
Qadın dil-boğaza qoymadan üyüdüb-tökmək
üçün xəlq olunub, Tövrata görə. Adəm
bütün varlıqlara ad qoyur. Bizim Dədə Qorqud Adəmin
türk mifologiyasındakı səlahiyyətli nümayəndəsidir.
Ad qoymaqla Adəm varlıq üzərində hökmranlıq
qurur. Bu inanca görə, Allah bütün varlıqları
insanlara xidmət etmək üçün
yaratmışdır". Din təbiətin insanlar tərəfindən
istismarını dəstəkləyir. Təbiətin
yağmalanması bu dönəmdən başlayır. Qədim
türklər suyu müqəddəs sandıqları
üçün onu öz bədənlərinin kiriylə
murdarlamasınlar deyə axar suda çimirdilər. Qədim
inanclarda bizi törətdiyinə və
yaşatdığına inandığımız totemlər -
ağaclar, heyvanlar, dağlar, qayalar, Nil çayı,
Qazlıq dağı modern inanclarda puç oldu. İnsan
tanrını təbiətin yerinə qoymadı, fövqünə
qoydu. Təbii, bioloji qanunauyğunluq bu zaman pozuldu. Tanrılar
quldarlıq quruluşunu yaratdılar. 3. Psixoloji dönəm.
Antroposentrik dövrdür. Tanrıların təbiətdən
tutub aldıqları hakimiyyəti insanlar da tanrıların əlindən
aldılar. Artıq dünyanın
ağası insandır.
Təbiət və onun mifləri, dinlər və onların tanrıları insanın xidmətçiləridir.
İnsanın təbiət
və tanrı üzərində hökmranlığıyla
kapitalizm çağı
başlayır. Bu dəfə
təbii əxlaqla yanaşı, ilahi əxlaq da deformasiyaya uğradılır. "Çox
istehsal et, çox qazan" prinsipi humanist bir vəhşiləşmənin
əsasını qoyur.
Bir vaxtlar meşəyə
tapınan insan bu dövrdə meşənin üzərinə
öz anasını tanımayan bir manqurt olaraq qayıdır. Nəticə
bugünkü dünya
mənzərəsidir.
Yeganə
dəyərin pul olduğu dünya əxlaqlı ola bilməz.
Elm adamları 2050-ci ildə
75 faiz insanın su qıtlığıyla
üzləşəcəyini proqnozlaşdırırlar. Türk
bioloq Əli Dəmirsoy "2035. Sonun başlanğıcı" kitabında
yazır ki, hər il dünya əhalisi 76 milyon nəfər artır. Su isə dünya yaranandan nə qədər idisə o qədərdir. Bir göl düşünün, hər
il suyunu içənlərin
sayı 76 milyon artır. O, göl qurumayacaq, sadəcə, su hamıya çatmayacaq. Hesablamalara görə, dünyanı, heç olmasa, 250 il öncəki halına qaytarmaq üçün, ən azı, 143 trilyon dollar pul tələb olunur.
Sözsüz ki, özünün deyil,
bəşərin taleyini
düşünən insanlar
həmişə olub,
bu gün də var. 1960-cı illərdən
başlayaraq bu cür adamların yaratdığı "ekoloji
sənət" deyə
yeni bir janr da yaranıb. Ekotənqid deyə sosioloji bir sahə formalaşıb.
Qısa
formada "ekologiya"
və "tənqid"
sözlərinin birləşməsindən
yaranan bu yeni ədəbi tənqid
1990-cı illərdə Amerikada
ortaya çıxıb.
Dünyanın çirklənməsində
müstəsna "xidmətləri"
olan ölkədə.
Bu ədəbi konsepsiya
ilk dəfə 1978-ci ildə
Amerika akademiki və ədəbiyyatşünası Vilyam Ruekert tərəfindən yazılmış
"Ədəbiyyat və
Ekologiya: Ekotənqid üzərinə bir esse" adlı məqalədə dilə
gətirilib. Müəllif
bu termini antroposentrik, müstəmləkəçi təfəkkürün
bütün kainat, o cümlədən, insan üçün yaratdığı
böyük təhlükəyə
və bu təhlükənin qarşısını
almaq üçün
ədəbiyyatın üzərinə
düşən vəzifələrə
diqqət çəkmək
üçün işlədib.
Günümüzdə ekotənqid cərəyanının içindən:
1. Qadını və təbiəti eyni şəkildə araşdıran
"ekofeminizm".
2. Təbiətin insan psixologiyası ilə sıx əlaqəsini araşdıran "ekopsixologiya".
3. Post-müstəmləkə dövrünün
ədəbiyyat nəzəriyyəsi
ilə ekoloji tənqid nəzəriyyəsini
birləşdirən və
mətnləri imperializm,
güc münasibətləri
və istismar olunan təbiət kontekstində araşdıran
"Postkolonial ekotənqid".
4. Musiqi, mədəniyyət
və təbiət anlayışlarını mətn
və ya ifa olunan əsərlərdə
birləşdirərək musiqi,
səs və təbii mühit arasındakı əlaqələri
araşdıran "ekomuzıkologiya".
5. Şəhərlərin ekoloji
problemlərinin bədii
mətnlərdə necə
çatdırıldığını araşdıran "urbanistik
ekotənqid".
6. Ətraf mühitin çirklənməsinin qarşısının
alınması, təbiətin
və təbii sərvətlərin qorunması
və yaxşılaşdırılması,
ekoloji məhkəmə
qərarları kimi mövzulara diqqət yetirən "ekoloji hüquq" kimi istiqamətlər çıxıb
və formalaşıb.
İnsanmərkəzçiliyi rədd edən "Dərin ekologiya" nəzəriyyəsinin
ən qatı tərəfdarlarından biri,
Norveç filosofu Arne
Ness mövzunu fəlsəfəyə
daşıyaraq, "ekoloji
mən" deyə
yeni bir mənlik növü təklif edir. Nədir "ekoloji mən?" İçində insanın
özündən başqa
bütün digər canlıların olduğunu
əks etdirən bir "mən"lik. Təbiətin insanın çölündə deyil,
içində mövcud
olması ideyası. Mistiklərin "Bir mən
vardır məndə
məndən içəri"
düşüncəsi narsistik
düşüncədir. İnsanın
özünü öz
içinə doğru
çoxaldan, böyüdən
düşüncədir. İnsanın
özünü allahlaşdırması
iddiasıdır. İnsan
içindəki allahın
qeydinə qala-qala təbiəti unutdu. Əlbəttə, bu sözlər kimlərinsə
qulağına xoş
gəlməyə bilər,
amma ağaca tapınan əcdadlarımız
bu gün allaha tapınan törəmələrinin meşələrə
tutduğu divanı görsəydi, doğub-törədiyinə
peşman olardı. Arne Ness, bir növ, bu mistik
düşüncənin əleyhinə
çıxır və
insanın içindəki
cürbəcür "mən"lərin
ərazilərində "təbiət
məni"nə, ekoloji
mənliyə də yer ayrılmasını tələb edir. İnsanlığın yenidən
ağaca tapınmasının
bəşəri faydasına
diqqət çəkir.
İnsanın içində
təbiət yoxdursa, onun çölündə
də təbiət olmayacaq. Qırılan ağacın, öldürülən
heyvanın ağrısı
insanın içində
hiss olunmasa, çölündə
də hiss olunmayacaq. Ağrı içdən gələn xəbərdarlıqdır.
1970-ci illərdə ingilis intellektual Qreqori Beytsonun elm aləminə təqdim etdiyi, təbiətlə mədəniyyətin,
ümumən düşüncə
və ətraf mühitin qarşılıqlı
əlaqəsini vurğulayan
"ağıl ekologiyası"
və antropoloq Julian Stuart
tərəfindən irəli
sürülən "mədəni
ekologiya" anlayışları
"ədəbiyyat ekologiyası"
anlayışının yaranmasına
gətirib çıxardı.
Ədəbi ekologiya anlayışının ilk şərhini
1972-ci ildə yazdığı
"Sağ qalma komediyası" kitabında
verən Cozef Miker insanı təbiətin yaratdığı
yeganə ədəbi
qəhrəman olaraq görür. Yəni bir növ, təbiət
Şekspir, insan Hamletdir. Hamı səhnədə Hamleti alqışlayır, Şekspir
yada düşmür. Hamlet öz yaradıcısını,
Şekspiri nəhayət
ki, səhnəyə dəvət
etməlidir.
XVII-XVIII əsrlərdəki ilk dalğasında
bədii və qeyri-bədii təbiət
yazılarına diqqət
yetirən, ikinci dalğasında insan və insanüstü varlıqlar arasındakı
fərqin aradan qaldırılmasına çalışan
ədəbiyyat dünyasında
2000-ci illərdən başlayaraq
təbiət və ətraf mühitlə bağlı "ekofantastika",
"təbiət mərkəzli
ədəbiyyat", "ətraf
mühit mərkəzli
ədəbiyyat", "ekoloji
fantastika", "yaşıl
fantastika" yönlü
ədəbi əsərlər
yazılır. Məsələn,
rus yazar Sergey Zalıginin "Ekoloji
roman" əsərini, türk
yazar Oya Baydarın
"İt saxlayan uşaqların
gecəsi" adlı
distopiya janrında yazdığı romanı,
holland intellektualı Rob Hengeveldin
"Zibil kürə"
əsəri, Karlo Petrinin
"Terra Madre" əsəri, Stiven Mitenin "Susuzluq: Antik Dünyada Su və İqtidar",
Amerika intellektualı Lester Braunun
"Dünyanı necə
qurutduq" əsərlərini
oxucularımız COP-29 günlərində
müxtəlif internet ünvanlarından
tapıb oxuya bilərlər.
Mənim
deyəcəklərim hələlik
bu qədər.
Aqşin Yenisey
Ədəbiyyat qəzeti.- 2024.-
8 noyabr, ¹43.- S.7.