Dövlət estetik hadisədir
XX əsrin əvvəllərində Parisdə Madam Fantanın evi sənət və ədəbiyyat söhbətləri ilə dolub-daşırdı. Bir tərəfdən, Albert Eynşteyn öz elmi ixtiralarından söhbət açır, digər yandan, Franz Kafkanın ədəbi kəşfləri dil açıb danışırdı. Elm və ədəbiyyatın çöhrəsini dəyişən bu iki şəxsin görüşməsi və bərabər elm-sənət söhbətləri etmələri nadir, tarixi faktdır. Madam Fanta isə elmi və bədii kəşflərə ev sahibliyi etdiyi üçün tarixdə qalıb və qalacaq həmişə.
XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanın "petrol mənbəyi olan Bakıda" "Füyuzat" jurnalı və Qafqazın mədəni mərkəzlərindən olan Tiflisdə isə "Molla Nəsrəddin" jurnalı, bir növ, Madam Fantanın evinin gördüyü vəzifəni həyata keçirirdi.
Əli bəy Hüseynzadənin ədəbi-tənqidi görüşləri isə bu gün də öyrədici xarakter daşımaqdadır. "Tolstoyçuluq nədir?" məqaləsinin struktur estetikası ən az ifadə gözəlliyi ilə uzlaşır. Ailə modeli fərd və millət bölgüsü üçün təqdim edilir. Ailənin fərqli fərdi kimi millətlər ailəsinin də fərdi cizgiləri vurğulanır. Avropada rus millətinə qarşı maraq və qibtənin səbəbi rus ədəbiyyatı və Tolstoydur. Müharibənin ədəbiyyatda ifadəsi Homerdən Tolstoya qədər nəzərdən keçirilir.
Tolstoyun "Hərb və sülh" romanı Şərqdə
Firdovsinin
"Şahnamə"si ilə
müqayisə
edilir.
Avropadan isə Höte, Russo və
Hüqoyla. Bəs burada məqsəd nədir? Məqsəd yalnız Tolstoyu təqdim etmək deyil. Tolstoy miqyasında sənətkarı olan xalqın şansı, Tolstoyçuluq mərkəzdə
dayanır. Məqalədən
çıxan nəticə
budur ki, rus ədəbiyyatı rus xalqını yaradıb. Halbuki xalq ədəbiyyatı
formalaşdırır. Əli
bəy tamamilə haqlıdır.
Tolstoy
İran ədəbiyyatından Firdovsi, Sədi və Sənai səviyyəsindədir. Firdovsinin
oxşarlığı "Şahnamə"də müharibə
mövzusunu işləməsidir.
Əli bəy burada peşəkar tənqid dərsi keçir. Tolstoy "Hərb
və sülh"də
Rusiya-Fransa, Firdovsi
"Şahnamə"də İran-Turan savaşlarını təsvir edib. Firdovsinin əsəri daha ritorik, mübaliğəli
bir üslubdadır. Tolstoyun romanı isə təbiidir, müharibənin anatomiyası
olduqca naturaldır. Necə də doğru və ağıllı bir təsnifatdır. "Hərb
və sülh"də elə səhnələr var ki, daha
uğurludur. "Şahnamə"də
isə elə qitələr var ki, Firdovsi
Tolstoydan üstündür.
Əli bəyin tənqidi görüşlərindəki
peşəkarlığını Seyid Hüseynin tənqidi fəaliyyəti
ilə müqayisə
edə bilərik. Doktor Əli bəy ədəbi növ, janr və hətta cərəyanları əsas
götürüb mətni
rentgen cihazından keçirir; onun sağlam və xəstə cəhətlərini
göstərir. Müharibənin
ədəbiyyatda təsviri
isə Homerlə başlayır. Əli bəy bu bölgünü
də sistemləşdirir.
Homer "Odisseya"da Qərbdəki
fərdi seçimi də ifadə edir. Axilles Aqamemnona
boyun əyməməklə,
hökmdarın əmrinə
qarşı çıxmaqla
Qərbdəki fərdiyyətçiliyi
başladır.
Firdovsi öz yolunda ömrünün axırınacan
dava edib, mübarizə aparıb. Tolstoyda isə fərd-yazıçı böhranları
onun həyatının
semantik mərkəzində
dayanıb. Məhz böyük yazıçı
özü və həyatla barışmayan
fərdin dünyagörüşündən
doğulur. Qraf Tolstoy Sənaiyə bəzi bioqrafik cizgilər baxımından bənzəyir.
Sənai də gəncliyini Tolstoy kimi ağaların, padşahların
məclislərində keçirir.
Və sonra insanlığın ən
ciddi problemlərindən
birinin dəbdəbə
və şöhrət
olduğunu dərk edir. Eynilə Tolstoy da bu mərhələdən
keçir. Hətta ömrünün
elə çağına
gəlir ki, "Hərb
və sülh",
"Anna Karenina" kimi əsərlərindən
uzaqlaşır. Daha çox didaktik məzmunlu risalələr
yazır. Əli bəy burada yalnız bölgü aparır. Şərh vermir. Lakin bu məqam yazıçı
Tolstoyun yanılmasıdır;
böyük ədəbiyyatdan
uzaqlaşmasıdır. Vladimir Nabokov təxminən, belə deyir ki, Tolstoy Annanın uzun və qara
saçlarından yazarkən
böyük yazıçıdır.
Rusiyadakı təhkimçilik
hüququndan uzun-uzadı
söhbət açarkən
isə qoca çərənçidir. O zaman onu Annanın uzun və qara
saçlarının yanına
gətirib demək istəyirəm ki, bundan yaz, böyük ədəbiyyat budur. Mən Nabokovla razılaşmıram. Çünki
"Anna Karenina"da Rusiyanın
ictimai-siyasi, sosial-mədəni
panoramı verilir və bu cəhət
təsvir olunan həyatdan xaric səslənmir. Həmçinin
Tolstoy həyatı geniş
epik miqyasda görür və yaşayırdı. Ona görə
də elə yazırdı.
Əli bəy Tolstoyun rəsmi, kilsə xristianlığını yox,
ortodoks xristianlığı
yaşayıb təbliğ
etdiyini də yada salır. Doğrudur. Tolstoyun xristianlığı
Əli bəyin "Nicat məhəbbətdədir"
məqaləsində təqdim
etdiyi saf, səmimi və dini sektaların saxtalığından arınmış
isəvilik və hətta müsəlmanlıqdır.
Yəni bir-birini inkar etməyən, tamamlayan dəyərlərdədir.
Sədi
ilə Tolstoyun oxşarlığı isə
uzun, keşməkeşli,
müharibələrlə dolu
ömür yaşamaları
və dinlərinə
bağlı olmalarıdır.
Tolstoy özünə taxt
qurmuş yazıçı
deyil. Olduqca sadədir, içimizdə
yaşamaqdan, habelə
oxumaqdan belə qorxduqlarımızı qulağımıza
pıçıldayır sanki.
Və Əli bəy "narod" sözünü ümmət,
millət və camaat kimi tərcümə
etmir. Yalnız el və elpərvərlik
("narodniçestvo") kimi ifadə edir. "Dindarlıq" anlayışı ilə özünü xalqa həsr edən, nicatı, qurtuluşu məhəbbətdə görən
yazıçılar, insanlar,
vətəndaşlar və
dəyərləri ifadə
edir. Din müstəqil
düşüncəsi olan
və məsələyə
tənqidi yanaşan bir şəxs tərəfindən təhlil
edilir.
"Həyatın bütün
zövqü fənalıqla
mübarizədir". Belə
düşünən Tolstoy qeyd edir ki, afrikalı
bir vəhşi zənci gözlərimin
qarşısında övladımı
doğrasa, cavab vermərəm. Əli bəy bunu Tolstoyun axmaqlığı adlandırır.
Bəs Əli bəy Tolstoyun böyüklüyünü
nədə görür?
Onun böyüklüyünü
məzhəbində deyil,
məsləkində, bədii
görüşlərində axtarır. Və dünyada barış üçün səy göstərməyində. Bu gün
dünyanın hər
yerində müharibələr
davam edir, uşaqlar ölür... Heç kim Tolstoyun "Hərb və sülh", "Hacı
Murad" əsərlərini xatırlamaq istəmir. Əli bəy isə Madam Fantanın
evini yada salan, daimi məskəni "Füyuzat"da
elm və sənət
məclislərini davam
etdirir. "Çünki
təkrarlanmağın skandalı
unudulmağın skandalı
tərəfindən "mərhəmətlə
silinir".
Unudulmağın qapısı
bağlananda isə Əli bəy Hüseynzadələr, Əhməd
bəy Ağaoğlular,
Qazi Ağa Mir Məhəmməd
Kərim Ağalar və bu günün
intellektualları Tolstoyun
düşüncəsinə və üslubuna uyğun addımlar atırlar.
Əli bəy "Qırmızı
qaranlıqlar içində
yaşıl işıqlar"
məqaləsində dekadentizm,
ümid, ümidsizlik,
Verlen, Malerme və Bodlerdən söhbət açır.
Osmanlının çöküş
öncəsi dekadentə
meyil etməsi və Tofiq Fikrətin
ədəbi düşüncələri
bu məqalədə
sistemli şəkildə
analiz edilir. "Qırmızı qaranlıqlar
içində yaşıl
işıqlar" o dövr
üçün estetik
inqilabdır. İnsanlığın
ən böyük düşməni olan ümidsizliyə qarşı
inqilabı, inkişafı
və mübarizəni
elmi, bədii və fəlsəfi bir repertuar kimi
ortaya qoyur. Dirijorluq edir. Çöküş əsrinin
ibtidasındakı (başlanğıcındakı)
qaranlığın içində
ümidin, islamın və sevginin yaşıl işıqlarını
yandırır.
Əli bəy "Məcnun və Leylayi-İslam" fəlsəfi
essesində İslamı
solğunüzlü bir
qadın kimi təsvir edir. Daha doğrusu, İstanbulda dəlixanaya atılan və sonra vəfat edən İslam həkiminin
dilindən nəql edilir İslam Leylasının
hekayəti. "Məcnun
və Leylayi-İslam"
koteyl mətndir. Həm esse, həm məqalə, həm hekayə, həm də dramın elementləri vardır. Solğunüzlü
qız deyir ki, mən İslamın özü deyiləm, coğrafiyasıyam. "İslam dininin burada, İstanbulda nə işi var? Onun bulunub ayrılmadığı
yerlər Məkkə,
Mədinə, Nəcəf,
Kərbəla, Məşhəddir".
Bu essedə doktor Əli bəy Hüseynzadə İslam coğrafiyasını
bir bədənin orqanlarına bənzədir.
Ağ ciyər nəfəslikdir. Bu topoqrafiyaya
Yənbu və Ciddə, Məkkə və Mədinə də daxildir. Osmanlıda bir, İranda yüz özbaşınalıq, istibdad,
diktatorluq isə insan bədənindəki xəstəliklərlə simvollaşır. İslamın beyni, intellektual mərkəzlərindən biri
olan İstanbul ürəyi,
ruhu təmsil edən Məkkədən,
Mədinədən uzaq
düşüb. Aralarındakı
damarlar tıxanıb.
İslam coğrafiyasına bakterologiya elminin aseptik və antiseptik nəzəriyyələri
tətbiq edilir və mikrobları oxumaq, anlamaq və dini dərk
etməklə məhv
etmək mümkündür.
"İntiqad ediyoruz, intiqad olunuyoruz" məqaləsində Axundovdan
sonra tənqidin nə qədər böyük ehtiyac olması ciddi suallar və cavablar kontekstində sistemləşdirilir. Əli
bəy yaxşı və ya pis
hər bir anlayış və şeyin tənqid olunması fikrini irəli sürür. Bu məqaləsində "Füyuzat"
və Əli bəyə qarşı olan böhtan, şər və təhqirlərə intellektual
cavablar tənqidin etikasını ifadə edir. "İntiqad ediyoruz, intiqad olunuyoruz" məqaləsi
bu gün də fərqli ədəbi və estetik platformaları təmsil edən sənət adamları üçün estetik davaya nümunədir. Bu məqalə Mirzə Fətəlinin ideallarını
gerçəkləşdirir. Çünki Şahbaz bəyin simasında Azərbaycan kişilərinin
modern modeli göstərilir.
Əli bəy Hüseynzadə və məslək yoldaşları
Şahbaz bəyin real
həyatdakı ifadəsidir.
Əli bəy Hüseynzadə
"Tolstoyçuluq nədir?"
məqaləsində türk
ədəbiyyatından Namiq
Kamal Tolstoyla qarşılaşdırılır.
Burada dövlətin və mühitin bir sənətkarın yetişməsində önəmi
əsaslandırılır. Renessansşünas Yakob Burxart deyir ki, dövlət hər şeydən əvvəl estetik hadisədir. İntibah və inkişaf müstəqil və
sekulyar dövlətlə
başlayır. Bizim
milli dövlətimizin olması
və sekulyarlığımız
Cümhuriyyətdən qalan
ən böyük mirasdır, şansımızdır.
8
noyabr, 2024
Ülvi BABASOY
Ədəbiyyat qəzeti.- 2024.- 15 noyabr, ¹44.- S.10.