"Tənhalıq
vüqarımı əyir..."
Böyük
sənətkardan bir həzin xatirə
1924-cü
il doğumlu böyük bəstəkar Şəfiqə Axundova anasından eşitdiyi xatirələr üzrə dünyaya gəldiyi soyuq yanvar gününü təkcə özü bildiyi nağıla çevirib, beləcə, ahəstəcə deyirdi: "Mən doğulandan sonra artıq azad olan anam gözlərini açır, bir az özünə gələr kimi olub, boş otağın künc-bucağına baxaraq:
- bəs bir az əvvəl burada nə qədər qohum-qəbilə vardı, hanı onlar? - deyə təşvişlə soruşur. İndi evdə təkbaşına qalan mamaça
qarı: - Ah, ah... qızım, Lenin ölüb, hamı
ağlaşa-ağlaşa mitinqə - şəhər
meydanına toplaşdı. Bircə mən qaldım, səni
qoyub gedə bilmədim, heç ayaqlarım da dalımca getmir
axı... - deyib hönkür-hönkür ağlayır. Anam
da dönüb yan tərəfində qoyulan çağaya - mənə
baxıb, can balam, sən nə yaman gündə
doğuldun?!"
...Xalq
artisti Şəfiqə xanım Axundova ilə çox
görüşlərim, şirin söz-söhbətimiz oldusa
da, ilk görüşdən başlamaq istəyirəm. Hələlik
iç iztirabların üzə vurmadığı,
qocalığın yan durduğu, gurhagur, bu 90-cı illərin
yoxluğunda, boz havasında təntənəli günlərin
yadigarı qara, cazibədar geyimdə gördüm onu. Bəstəkarlar
İttifaqının binasında - keçmiş Muxtarov
sarayında görüşməliydik. Binanın
fasadını bəzəyən Fransa qotikasının daş
əzəməti elə xaricdə qalır. İçəridə
isə 70 ilin baxımsızlığı və sovet
vandalizminin göz ağrıdan nəticələri...
Saysız-hesabsız
idarələr, təşkilatlar yerləşən bu kaşanədə
oturmağa bir yer tapmasaq da, Şəfiqə xanım
özü süslü-bəzəkli, sim-siyah zərif geyimdə
həmin uzaq illərdən gəlibmiş kimi
görünür və bir anda narahatlığım yox olur.
Sadəcə, gəzişməyə qərar veririk.
Bu
qadına baxıram, onun cilvəli ədaları keçdiyi
böyük ömrün hərarətini, əsrarəngiz həyatın
dalğalarını xəfifcə üzümə vurar kimi
olur. İstəyirəm ki, deyəm: "Allah heç nəyini
Sizdən əsirgəmədi..." Bəlkə
baxışlarımdan bu an hər şeyi anlayır,
toxdaq-toxdaq; "Mənim sınıqlarım çoxdur,
qızım. Bütün həyatım keşməkeşlər
içində keçib, təkcə sənətim mənə
etibarlı oldu. Musiqi olmasaydı, çoxdan
ölmüşdüm. Amma mən də hər şeyimi sənətə
verdim, Taleyimi (oğlunu deyir) tək qoydum. Sənətə
bağlandım, özüm üçün heç
yaşamadım. Bu yanvarda 75 yaşım oldu. Elə bilirəm,
həyat yanımdan ötüb keçib, sanki heç
yaşamamışam" - deyir.
Deməyinə
belə deyir, amma biz gəzişərkən, bağda oturarkən
ona salam verənləri, üzünə-gözünə zillənən
gülümsər baxışları gördükdə cox məmnun
qalır. "Tənhalıqdan, təklikdən qorxuram,
qızım," deyir. Mən də qorxuram, əzizim Şəfiqə
xanım. Amma ən çox yanımda adamlar ola-ola
gördüyüm, duyduğum boşluqdan, heçlikdən
qorxuram. Yaradıcı qadının tənhalığı
çox zaman elə ailədən başlayır. Şəfiqə
xanım nisgilli-nisgilli; "Taleyin atası ilə bambaşqa
adamlar idik. Aramıza həm də sənət girdi". Şəfiqə
xanım sənətdən insan, şəxsiyyət
haqqında danışırmış kimi danışır:
"Aqronom idi; mənim sənətimi qəbul etmədi. Gəlir...
mən də mahnı yazıram. Salamsız-kəlamsız:
şalvarımı niyə ütüləməmisən?.. Belə-belə
işlər..."
Bizim həyat
tərzimiz budur, böyük xanım. İllər uzunu belə
düşünmüşük; qadın həm musiqi bəstələməli,
ya da ki, elmi axtarışlar aparmalı, əsərlər
yaratmalı, sonra da döşlüyünü taxıb hər
hansı aşpazdan da yaxşı yeməklər bişirməlidir,
handa bir paltaryuyandan da yaxşı kraxmallı döşəkağıları
sərməlidir". Şəfiqə xanımın gileyləri
acı nisgilə dönüb qəlbimə sancılır...
Ürəyimi oxuyurmuş kimi: Ankarada oldum, axı, mənim zəhmətimin
iki faizini çəkən sənətkarın öz xidmətçisi,
öz maşını ola bilir. Şəfiqə xanım
heç Avropa demir, yaxın Ankaradan danışır. Söz
yerinə düşdü, qoy deyim - bir türk filminə
baxdım, bu film başdan-başa Şəfiqə
xanımın "Bu ayrılıq nədən oldu?"
mahnısının üzərində qurulmuşdu. Belə
mahnıların elə-belə yaranmadığını
bildiyimdən bu şərqi ilə bağlı bir sual məni
bayaqdan yerimdən edirdi. "Şəfiqə xanım, bu
mahnı necə yaranıb?" deyə maraqlı bir şey
eşitmək ümidi ilə cavab gözləyirəm.
"1958-ci ildə Gəncə teatrında Bəxtiyar Vahabzadənin
"Vicdan" tamaşası gedirdi. Mahnını həmin
tamaşaya yazmışam". Görünür, mənim belə
cavabla təskinləşməyəcəyimi duyub
ağır-ağır: "cavanlıq idi... sevirdim,
sevilirdim..." deyə əlavə edir. Aranı sükut
sarır. Yenə özü dillənir: "Qızım,
yaşa doldum, amma hey fikirləşirəm ki, özümə
şəxsi həyat qura bilmədim. Axı, şəhərin
yarısı heyranım idi. İsti nəfəsim
çatmadı.
Doğrudur,
insanlar mənə əl çalır,
Ancaq səadətim
yarımçıq qalır.
Aygünə
bəstələdiyim mahnıdandır (Səməd
Vurğunun "Aygün" poemasını nəzərdə
tutur) bu sözlər. "Tənhalıq" mahnısı da
yazmışam Ənvər Çingizoğlunun sözlərinə:
Necə
vurum başa mən
Bu sonsuz,
qorxunc yolu?
Təkcə
necə daşıyım,
Ürəyim
dərdlə dolu".
Mən də
onun ardınca çox sevdiyim və dilimdən heç
düşməyən "Həsrətindən yandım
oda" mahnısını zümzümə edirəm.
9-cu,10-cu siniflərdə oxuduğum illəri xatırladır
mənə bu mahnı. Bu kənddən o kəndə
oxumağa gedirdim, kəndimizdə orta məktəb yox idi.
Sevdiyim nəğmələr dilimdə oxuya-oxuya gedir,
oxuya-oxuya qayıdırdım. Odur ki, o illərin
mahnılarını eşidən tək o uzun, getməklə
qurtarmayan yollar düşür yadıma: yazda zəmiarası,
qışda qapqara kollu-koslu çöllər...
Şəfiqə
xanım xoşbəxt-xoşbəxt mənə baxır, məni
özünə sıxır və üzümdən
öpür. Ürəklənirəm, xahişimi dilə gətirirəm:
"sevgidən... sevginizdən danışın..." deyirəm.
"Həyatda bir dəfə sevdim. 62-65-ci illər xoşbəxt
illərimdir; "qadın yaşı" yaşadım".
Açıq,
səmimi söhbətiniz üçün çox sağ
olun, Şəfiqə xanım. Amma bunları sonra deyirəm,
evdə qeydlərimə baxarkən. Sadəcə, ürəyimdən
gələn minnətdarlıq üçün nə deyəcəyimi
bilmirəm. Bu qadının alicənablığını
qeyd etməyim, bəlkə də yersizdir. Axı o ürəkdən
ki, misra-misra şeir axır, musiqi daşlanıb
tökülür, o ürək başqa cür vura bilərmi?
Tez-tez xatirələrə dalır, yaxından
tanıdığı, ünsiyyətdə olduğu böyük
şəxsiyyətlərdən danışır.
Böyük bacısı Zümrüdgildə - hörmətli
elm adamı, ədəbiyyatşünas Məmməd Arif
Dadaşzadənin evindəki pianoyla sirdaş olur, ən
xoş əyləncəsi - evə vurhay gəlib-gedən
qonaqlar onun ifasını bəyənəndə göyün
yeddinci qatına qalxarmış bu göyçək
qızcığaz. Üzeyir Hacıbəyovun adını
çəkərkən isə əməlli-başlı
kövrəlir, riqqətlə: "Üzeyir bəy mənə
"dağlar qızı" deyərdi. Həftədə
üç dəfə konservatoriyada özünün mənimlə
dərsi olurdu, təkbətək. Yüksək təqaüd
alırdım. Üzeyir bəy öz maaşından mənə
50 manat verdirirmiş, amma tapşırıbmış ki, mənə
deməsinlər. Bir gün artıq mən beşinci kursda
idim, mühasibimiz Leyla xanım bunu mənə açıb
göz yaşları içində dedi. Yenə ona görə
dedi ki, Üzeyir bəy xəstə idi, bundan halı pərişan
olan Leyla xanım belə anda bunu deməyi özünə borc
bilmişdi".
Bütün
insanların, o cümlədən, böyük sənətkarların
özlərinin də bacara bilmədiyi zəif cəhətləri
olduğunu bilirdim. Bununla bağlı nəsə maraqlı bir
şey eşitmək həvəsilə Şəfiqə
xanımı söhbətə çəkirəm. Yenə tənhalıqdan,
tənhalığından deyir. Birdən susur, daha
pıçıltıya keçir və sanki birdən fikrin əsas
məğzini tapıbmış kimi əlavə edir: "tənhalıq
vüqarımı əyir..." Bu "göydəndüşmə"
etirafın qabağında heç nə deyə bilmirəm.
"Kaş sənətimi duyan, mənə arxa duran, həyat
yollarını mənimlə birgə gedən həyat
yoldaşım olaydı. Mənə "qorxma", "fikir
eləmə" deyən qəlb sirdaşım... Bax,
qızım, indicə məni burada söhbətə tutan,
görüşdüyünə görə sevinən, gülən
qadın bax, elə sevgiylə də çıxıb getdi,
qalmadı ki? Amma yoldaş heç yerə getmir".
- Eh,
Şəfiqə xanım, mənim həyatımda sizin
"Gözlərimin işığı sənsən"
mahnınızın xüsusi yeri var... Bəstəkarın
munis baxışları məni o hər sözümü
mahnı ilə dediyim illərə aparır. Məktəb illərində
bu mahnını təkrar-təkrar oxuyar, "yoruldum" deməzdik.
Qəlbən yaxın olduğum rəfiqəm (onunla səsimiz
də tuturdu) məktəbi qurtarmaqla bizi gözləyən
ayrılığa işarə ilə: nə zaman bu mahnı
oxunsa, məni xatırla, yaxşımı? - demişdi. Bu
mahnını onunla o qədər qoşa oxumuşduq ki...
Mahnının dəbdən düşməsinə baxmayaraq,
4-5 il əvvəl yenidən dilimə düşdü, yenə
həmin həvəslə təkrar-təkrar oxudum.
Özüm də bu yeni həvəsə heyran qala-qala. Sonra isə
bir məktəb yoldaşıma rast gələrkən rəfiqəmin
qəfil ölümünü mənə dedi. O unudulmuş
mahnını oxumağa qəfil baş qaldıran həvəsim
və həmin uşaqlıq dostumun eyni vaxta düşən
ölümü... Bəstəkar: "hə, bu mahnını
Bayram Bayramovun "Onun gözləri" radio-tamaşasına
yazmışdım", - deyə xatırlayır. Şahanə
mahnılar bəstəçisi bu xanımın xatirələri
işıldaböcəyin işıqları kimi sehrli və
anidir: "Bir gün Bəxtiyar Vahabzadə zəng
çaldı ki, "Etiraf" poemasını yazıb
vermişəm radioya. Ona musiqi yazmalısan, Şəfiqə...
O zaman o mənim şairim idi. 50-dən çox şeirinə
mahnı bəstələmişdim. Musiqini yazdım. Bəxtiyar
özünəməxsus emosiya ilə: - Ay Şəfiqə,
bu nə gözəl mahnıdır, sən yazmısan? Ömrüm
boyu həmişə düşünürdüm ki, poeziya
musiqidən üstündür. - Sonra da heyran-heyran: - sən
daha bundan gözəlini yaza bilməzsən, - dedi.
Götürüb mənə bir kitabını
bağışladı. Buradakı "Həyat, sən nə
şirinsən?" şeiri məni tutdu. Şeir nəğmə
üçün deyildi, amma mən onu nəğmələşdirdim.
Bu mahnını Flora oxuyur. Mahnının onun qəlbinə
çox yatdığını görüb dedim: - Bəs
deyirdin, daha yaza bilmərəm? Şair gülərək: - yox
mən təslim, allahlıq edirsən, balam, - dedi. Belə
şeylər çox olur. Uğurlu illərim, günlərim
çox olub, çox-çox". Nəfəsini dərirmiş
kimi: "bəlkə mən xoşbəxt olsaydım,
yazmazdım", - deyir.
Xoşbəxt
olsaydım... Bəli, kimsədən mərhəmət ummadan,
kimsənin mərhəmətinə sığınmadan
yaşamaq, yaşamağı bacarmaq. Mümkünmü? Şəhərin
mərkəzindəki illərcə yaşadığın, təbiri
caizsə, şedevrlər yaratdığın mənzilini
satıb ucuz evə köçdün ki, kimsədən pay
ummayasan. "Allah sağ gözü sol gözə möhtac
etməsin," deyirsən həmişə. Amma bəs biz? Sən
bu şərqiləri - mahnıları kimin üçün
yazırdın - sərt könülləri yumşaldır, dərdli
ürəkləri ovundururdun? (P.S.: Sonralar sevimli sənətkarımız
möhtəşəm "Üç Tac" binasında
gözəl, rahat mənzillə mükafatlandırıldı
da. Amma zədələnmiş ürəyin könül
ahları nə susur, nə də iniltisini kəsmirdi...)
...Şəfiqə
xanımdan "Fəhlə kimi işləyirsiniz, yoxsa, ilhamın
yolunu gözləyirsiniz?" -deyə sorduqda: "Yox, yox, hər
şey ürəkdən gəlməlidir. Bir hal var e ... bəli,
Üzeyir bəy demişkən, "gələndə..."
Bax, onda işləməyi xoşlayıram. Həmin andaca
yadıma "Yollarında qaldı gözüm" kimi həsrətli
nəğməsi düşür bəstəkarın.
İlahi, bu həsrətin, intizarın tərənnümünə
təkan vuran vulkanı, lava axınını xəyalıma gətirmək
belə çətindir mənə.
...Bir
gün Süleyman Rəhimov zəng etdi ki, radio
üçün "Gəlin qayası" əsərinin ədəbi
kompozisiyası gedəcək, ona musiqi yaza bilərsənmi? Mən
də əsərlə tanış olub "Yenə də
ayrılıq... yenə də hicran..." mahnısını
bəstələdim. Bundan bir neçə il keçmişdi
ki, o mənə "Gəlin qayası"nın üzərində
işləməyi tövsiyə etdi. Mən: - Süleyman
müəllim, opera mürəkkəb janrdır, mənim
işim deyildir. Bu çox ciddi işdir. O mənə qulaq
asdı, lakin "dur, mənimlə gedək Mədəniyyət
Nazirliyinə" -dedi və əlavə etdi: "Onda inanarsan
ki, mən bu işi ciddi ölçüb-biçmişəm".
Nazirə (Rauf Hacıyev nəzərdə tutulur. - red.)
müraciətlə: "Qoy bir azərbaycanlı qızı
da opera yazsın" - dedi. Müqavilə işi də elə
oradaca həll olundu. Mən də həvəslə opera
yazmağa girişdim. Librettosunu İsgəndər Coşqun
yazmışdı".
...Şəfiqə
xanım xüsusi Prezident təqaüdü alır. Söhbətimiz
boyu bu böyük inayəti dönə-dönə minnətdarlıqla
yad edir. Amma bu bəstəçi xanıma rahat mənzil də
lazımdır. Axı, ürək dillərinə dilləri bənzədilən
pianonu mətbəxə necə sığışdırmaq
olar? Könülləri - qəlbləri ovsunlayıb əsir
edən o şahanə təranələri mətbəxə
necə yaraşdırmaq olar? Axı, bu evdə iki gözəl
musiqiçi yaşayır, yaradır. Sizi bilmirəm, əziz
oxucum, mənim Taleyin barmaqlarının adi insan barmaqları
olduğuna bəzən heç inana bilmirəm. Taleyin əllərində
soyuq, şirmayı piano dilləri daha çox kövrək, həssas
nəğməkar ürəyə çevrilir. "Tale mənim
öz taleyimdir. O, mənim ilk tənqidçim, ilk dinləyicimdir.
Çox zaman onun zövqü ilə hesablaşmalı oluram.
Taleyin gözəl mahnıları var. "Bu sevda",
"Belə qəmli dayanma"...
"İndi
heç nə yazmıram", - deyir Şəfiqə Axundova.
- "Həyatım indi yalnız darıxmaqdan ibarətdir. Evə
gəlirəm, bir ora, bir bura zəng edirəm. Sənət
uğurlarım oldu, həyat uğurlarım gecikdi. Arada
"şıltaqlığı tutan" Taleyə: istəyirsən,
ölüm? Oğlan balaca uşaq kimi kiriyir".
Qadınlara
sözünüz, Şəfiqə xanım? - deyə
neçə saatdan bəri müsahibim olmuş bu adilərdən
adi, böyüklərdən böyük sənətkara son
sualımı verirəm. Düşünmədən cavab
verir: "Qadın sevgisiz yaşaya bilməz. Bu yaşımda
o qoşa gəzənləri görəndə o qadına
xoşbəxt deyirəm. Saçlarını oxşayan əl
ki var... Qoy səadətlərinin, sevgilərinin qədrini
bilsinlər. Mənim aləmimdə sevgi hər şeydən
üstündür. Sənətdə də sevgim hər
şeyi üstələdi: hər əsərimdə
könül çırpıntıları, eşq, həsrət,
hicran var".
İnsana
lazım olan şey bu imiş... Lakin onun bu qədər gərəkli
olduğunu biliriksə və yaxud o türk filmində oxunan o
ömür boyu sürəcək:
Ayrı
düşdüm sevgilimdən,
Ayrı
düşdüm illərlə mən.
Yalnız
səndən ayrı gəzən
Ürək
deyil, bədən oldu
- fədakarlığı
gözümüzü-könlümüzü sarmışsa və
dilimizin dediklərinə qəlbimizi inandıra biliriksə...
Minaxanım
Nuriyeva-TƏKLƏLİ
Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji Universiteti, professor
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2024.- 22 noyabr, №45.- S.25; 32.