Həsən Əzizoğlu Həsənov
"Ədəbi portretlər" silsiləsindən
Ötən yüzildə Azərbaycanın sovet rəhbərliyinin və kommunist elitasının içində Heydər Əliyevdən sonra ən parlaq sima Həsən Həsənov idi. Bu mənim fikrimdir, belə görürdüm. Həsən Əzizoğlundan vəzifəcə böyük olan, daha təcrübəli, SSRİ miqyasında daha çox tanınan şəxsiyyətlərimiz də olub. Lakin Həsən Həsənovun xalq arasında hörməti onu fərqləndirirdi. Moskvada, Bakıda yüksək vəzifə daşımasından asılı olmayaraq ölkənin ictimai-siyasi həyatında da, bizim ürəyimizdə də o, özəl bir yerə, sayqıya sahiblənmişdi. Çünki partiya elitasında Həsən Əzizoğlu qədər xalqını yaxından tanıyan, onun tarixini bilən, öz ana dilində sərbəst danışan az adam görmüşdük.
Həsən bəy gənc olsa da, Tiflisdə doğulması,
Moskvada işləməsi
ona fərqli mühitlərlə tanışlıq
imkanı vermiş, geniş təcrübə
qazanıb yetkinləşmişdi,
ürəklə, özünə
arxayın şəkildə,
yüksək səslə
danışır və
dediyinə inandırırdı.
Həyat
göstərdi ki, onunla
ilk rastlaşdığımızda o qədər də yaxşı tanımadığım
bu gənc partiya işçisinə
rəğbətim, bir
hissiyyat məsələsi
olsa da, səbəbsiz
deyilmiş və duyğum məni aldatmayıb.
Bu gün həmin vəzifə sahiblərinin
çoxu həyatda yoxdur. Qalanları da vəzifədən çıxandan
sonra əriyib gediblər, ancaq Həsən Əzizoğlu daim yüksəldi. O, hörmətli
prezidentimiz İlham Əliyevin
tövsiyəsi ilə
hazırda Türk Dövlətlərinin Ağsaqqallar
Şurasının üzvü,
həmçinin tarix elmləri doktoru və bir çox
elmi və publisist kitabların müəllifi kimi hələ də öz dəyərli fəaliyyətini davam etdirir.
Həsən bəylə ilk şəxsi
tanışlığım 1975-ci ilin sonunda onun Bakı şəhər
26-lar Rayon Partiya Komitəsinə
rəhbər təyin
olunduğu vaxtdan başlanmışdı. İndi Səbail adlandırılan
bu rayon Bakının mərkəzi bölgəsiydi.
Əksər böyük
idarələr, nazirliklər,
Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqı (Birliyi)
və mənim işlədiyim "Ədəbiyyat
və incəsənət"
qəzeti də bu rayonda yerləşirdi.
Başqa katiblərdən
fərqli olaraq rayon ərazisindəki yaradıcılıq
ittifaqları ilə yaxından maraqlanır və ara-sıra Raykomun binası ilə üzbəüz birləşən Yazıçılar
ittifaqına da gəlirdi.
Bu, onun rəsmi vəzifəsindən daha çox, mədəniyyətimizə,
ədəbiyyatımıza böyük marağından,
sayqısından, sözə,
sənətə verdiyi
qiymətdən, bir sıra yazıçılarımızla
şəxsən tanışlığından
irəli gəlirdi.
1976-cı
ilin aprel ayının axırlarına
yaxın məni raykomun I katibinin yanına çağırdılar.
Gözlənilməz dəvət
idi. Yaxından tanımadığı bir
gənc müəllifi
nə məqsədlə
görmək istəyərdi?
Otağına girdiyim ilk andaca
dəvətin pis niyyət daşımadığını
hiss etdim. Tapşırığı
ərkyana və ciddiydi: "Mayın 9-da Bibiheybətdə, İkinci
Dünya müharibəsi
qəhrəmanlarının şərəfinə abidənin
açılışı olacaq. İstəyirəm çıxışımı birlikdə yazaq". Sonra gülümsədi: "Mənim
adımdan nə isə uydurmağına və sənin yaradıcılığına ehtiyac
yoxdur. Elə bilirsən, deməyə sözüm yoxdur? Sənin işin indi deyəcəklərimi
səliqə ilə Azərbaycan dilində makinada yazdırıb mənə gətirmək
olacaq!"
Doğrudan da, 15-20 dəqiqəlik çıxışını ciddi məntiq və ardıcıllıqla,
partiya liderinə yaraşan bir təmkinlə söylədi.
Diqqətindən yayınan
bir şey yox idi. Bakı
neftinin və neftçilərinin faşizmə
qarşı mübarizədə
oynadığı rolu
da, Bakının qəhrəman
şəhər olmasını
da unutmadı. Ürəyimdən
xəbər verirdi.
Axırda
birdən mənim diqqətlə onu dinlədiyimi və heç nə yazmadığımı görüb duruxdu və rəsmi bir tonla: "Sən niyə qeydlər götürmürsən? Dediklərimin
hamısını düpbədüz
yazmalısan. Görünür,
mənim nə qədər tələbkar
olduğumu bilmirsən!"
Gülümsəyib: "Siz də mənim yaddaşımı bilmirsiz,
Həsən müəllim!
- dedim. - Heç nə unudulmayacaq." -
Sonra da öz təəccübümü
bildirdim": - Siz hər şeyi çox ardıcıl, hərtərəfli, dəqiq
dediniz, burda mənlik nə iş qaldı ki?"
O, "Nə qədər utancverici olsa da, bu boyda raykomda
Azərbaycan dilində
yazı makinəsi yoxdur! Mən toplantıda öz dilimizdə danışmaq istəyirəm!"
- dedi.
26-lar rayonu rus, erməni və yəhudilərin sıx yaşadığı, Azərbaycanın
nəfəsinin ən
çox daraldığı
yer idi.
Yadıma
gəlir, Qız qalasına yaxın bir mağazadan kreditə televizor almaq istəyirdim. Mən rusca müqaviləyə qol çəkmədim.
"Bura Azərbaycandır, mən ana dilimizdə müqavilə bağlamaq istəyirəm". "Əşi,
nə fərqi
var, adını,
familiyanı yazıb qol çəkirsən, vəssalam!" Dedim:
"yox, müqavilə
mənim respublikamın
dilində olmalıdır!"
Məni şantaj etmək istədilər,
"Millətçilik eləmək
yeri deyil" və s. Sərt şəkildə dirəşdim:
"Nə millətçilik,
mən şairəm, yaxınlıqda, 200 metr aralıda yerləşən
"Ədəbiyyat və
incəsənət" qəzetinin
şöbə müdiriyəm,
siz qabaqdangəlmişliklə
məni fikrimdən döndərə, şantaj
edə bilməzsiniz."
"Onda başqa yerdən alın televizoru!" Səsim yüksəldi: "Yox, televizoru sizdən alacağam və Azərbaycan dilində yazımış müqaviləylə!"
Hirslə
çıxdım və
tənbəllik eləmədən
düz 26-lar Rayon Partiya
komitəsinə gedib,
rayondakı bu dözülməz halla bağlı fikirlərimi çatdırdım. İndi konkret
kimlə görüşdüyüm
yadımda deyil. İki gün sonra məni axtarıb, "gedib televizorunu ala bilərsiz",
- dedilər. Mağaza
işçilərinin məğlub
baxışlarından ləzzət
ala-ala, Azərbaycan dilində
yazılmış müqaviləyə
qol çəkib televizorumu götürdüm.
Bu elə Həsən bəyin həmin rayonda dil əsarətini
qırmağa çalışdığı
vaxtlar idi.
İki gün sonra Həsən müəllimin
çıxışının mətnini raykoma çatdırdım. Öz
sözləri idi, sadəcə, səliqə
ilə, Azərbaycan makinasında yazdırmışdım.
Birinci katib ara-sıra Yazıçılar İttifaqında
ədəbiyyatla bağlı
söhbətlərə də
qatılardı.
Cəsarətli və bilgili çıxışlarla yazıçıları
həm sevindirir, həm təəccübləndirirdi.
Belə çıxışlarından
birini dinləyəndən
sonra böyük xalq yazıçımız
Mirzə İbrahimovun
Həsən Əzizoğlu
haqqında dediyi bir sözü xatırlayıram: "Bu cavan
oğlan deyəsən,
dediklərinin fərqində
deyil, yoxsa, belə cəsarətli danışmazdı."
Qocaman yazıçıya elə
gəlirdi ki, gənc katib qabaqcadan bir az dərindən
düşünsə, bu
cür mövzulara toxunmaz, riskə getməzdi. Yəqin nəzərə almırdı
ki, gənc katib elə məhz dərindən düşündüyünə
görə və dediklərinin nəticələrini
dəqiqliklə hesabladığına
görə belə cəsarətlə, ürəklə
danışır.
Yenə
bir dəfə məni Həsən müəllimin yanına çağırdılar. Bu dəfə
artıq köhnə tanış kimi danışırdı. Girişsiz-filansız,
"köhnə dəyirmana
görüşə gedəcəyik!"
- dedi. Gülərək,
"Mənim dəyirmanda
nə işim
var?" - dedim." Səsinin
ahəngini dəyişdirmədən,
ötkəmliklə, "şeir
oxuyacaqsan!" söylədi.
Yüngülləşdim. Düşündüm
ki, "Ələk" şeirinin
əsl yeridir dəyirman.
Həsən müəllimin məqsədini
sonra anladım: "Bilirsən, Bakının ortasında olmasına baxma, o dəyirmanda indiyə kimi tək bircə yazıçıyla görüş
keçirilməyib. Elə
müəssisələr var ki, orda bir nəfər rəsmi adam Azərbaycanca çıxış
etməyib. Mən bu gün Bibiheybətdəki
kimi orda da öz dilimizdə danışacağam, sən
də şeir oxuyacaqsan. Nə qədər istəsən...
Sonra gülə-gülə soruşdu. Yəqin əzbər bildiyin şerlər var, yaddaşını
tərifləmişdin. Cavab
verdim ki, "Nə tərif, Həsən müəllim? Olanı demişdim..."
Dəyirmanda çox maraqlı
görüş oldu. Və mən başqa millətlərdən
olan adamların, bəlkə səmimi, bəlkə üzdə mənə necə böyük hörmətlə yanaşdıqlarının
şahidi oldum.
Sonralar Həsən müəllim
Sumqayıt və daha sonra Gəncə
şəhərlərində partiya komitələrinə
rəhbərlik etdi.
Tale bu şəhərlərdə
də onun iş üsullarını,
çalışqanlığını, peşəkarlığını, çox mükəmməl
milli mövqeyini müşahidə
etməyimə şərait
yaratdı. Ən ciddi təəssüratım
isə onun mühəndislə mühəndis,
alimlə alim kimi danışa bilmək qabiliyyəti idi.
Həsən bəy, ümummilli
lider Heydər Əliyevi çox sevirdi. Göstərilən
ehtimadı hər
zaman yüksək dəyərləndirirdi.
İşində, danışığında,
tələbkarlığında, hətta səsinin ahəngində ona oxşamağa çalışırdı
və arxayındı
ki, Heydər Əlievin
iş üslubunu bütünlüklə mənimsəyib.
Gəncəni öz qədim görkəminə qaytarmaq
istəyinə görə
ona "Kərpic Həsən" deyənlər
də vardı. Lakin
o, binaların köhnə
şəklini qaytarmaqla,
bütöv məhəllələri
bərpa etməklə
Gəncəyə həm
də Nizami Gəncəvi ruhunu qaytardı.
Nizami Gəncəvinin anadan olmasının 840 illik yubileyi də onun təşəbbüsü
və fəal iştirakı ilə yüksək səviyyədə
keçirilmişdi. Həsən
Əzizoğlu yazıçı-dramaturq
Altay Məmmədovu da bu
işə cəlb etmiş, Gəncədə
Nizami poeziya teatrı yaratmışdı.
Açıq səma altında Nizami poeziyası səhnədə
qeyri-adi bir dünya yaradırdı. Hər yeni tamaşaya Altay
müəllim öz yaxın dostlarını
da - Sabir Əhmədli, Azər
Mustafazadə və məni dəvət edirdi. Altay müəllimin
Mirzə Fətəli
Axundzadənin məşhur
hekayəsinin motivləri
əsasında yazdığı
"Ulduzlar görüşəndə"
pyesinin tamaşasını
da xatırlayıram. Tamaşanın
bir epizodu indiyədək yadımdadır:
Səhnədə Yusif
Sərrac Müdafiə
Nazirindən soruşur:
"Bu qədər ordu,
silah-sursat sənin nəyinə lazımdır?"
Nazir cavab verir: "Nə bilmək olar, birdən padişahımız əmr
elədi ki, ordunu yerit Əfqanıstana..."
Həsən müəllim təəccüblə
Altay Məmmədovdan soruşdu:
"Altay, bunu müəllif
yazıb, ya sənin fikrindir?" Altay
müəllim sakitcə:
"Mirzə Fətəlinin
fikridir" - dedi.
Bədii
əsərin köhnəlməyən
gücünü göstərən
bir olay idi. Dahi dramaturq
sanki yüz il öncədən Əfqanıstandakı
sovet işğalının
mənasızlığına işıq tutmuşdu.
Həsən Əzizoğlunun fəaliyyətinin
ən bəhrəli və tariximiz üçün önəmli
dövrü onun
1980-ci illərin əvvəllərində,
Azərbaycan Kommunist Partiyasının Mərkəzi
Komitəsində ideoloji
məsələlərə rəhbərlik etdiyi vaxtdır. Onun bu vəzifədə keçirdiyi
yığıncaqların, özəlliklə elm sahəsində,
ədəbiyyatımızla, musiqimizlə, rəssamlığımızla,
folklorumuzla, klassiklərimizin
yubileyləri ilə bağlı yığıncaqların
çoxunda jurnalist kimi iştirak edir, qəzet üçün məqalələr,
xəbərlər, imzasız
yazılar hazırlayırdım.
Düzünü deyim ki, Həsən
müəllimin bu yığıncaqları aparması,
geniş bilik dairəsi, yəni mədəniyyətin bütün
sahələrindən xəbərdar
olması, həmin sahələrin mütəxəssisləri
ilə, alimlərlə
mübahisələri və
çox vaxt haqlı çıxması
məni həm fərəhləndirir, həm
də ürəyimi
milli-mənəvi dəyərlərimizin
gələcəyi ilə
bağlı ümidlərlə
doldururdu...
O illərdə, rəsmi qaydaya görə nəşriyyatlar buraxdıqları bütün kitablardan bir neçə nüsxə Mərkəzi Komitəyə,
ona göndərirdilər.
Buna "məcburi nüsxələr"
deyirdilər. Lakin bu boyda işin-gücün arasında ideoloji katibin vaxt tapıb
o kitabları vərəqlədiyi
ağlıma gəlməzdi.
Sən demə, yanılıbmışam.
1981-ci ildə "Gəncə
qapısı " adlı
şeirlər kitabım
çıxandan cəmi
bir neçə gün sonra Mərkəzi Komitədən
məni arayıb
"Həsən müəllim
səninlə danışmaq
istəyir!" dedilər.
Həsən müəllim yenə
həmişəki gur, xoş ovqat doğuran səsi ilə "Sabir, sənsən?" deyə
soruşdu və birbaşa mətləbə
keçdi: "Sənin
"Gəncə qapısı"
kitabın məni bu gecə yuxusuz
qoyub, yatmayıb oxumuşam... Tək sənin yox ədəbiyyatımızın uğurudur! Təbrik edirəm." Vəssalam.
Sonralar
o kitab haqqında çox
məqalə yazıldı,
lakin heç bir məqalə məni ehtiyat elədiyim bir ünvandan verilən bu qiymət qədər sevindirmədi.
1982-ci ilin yayında Həsən müəllimlə
o kitab haqqında başqa
bir söhbətimiz də olmuşdu. Bu barədə "Özümüzdən
böyük sözümüz"
adlı kitabımda yazmışam: "Şuşaya,
Vaqif poeziya günlərinə getmişdik.
Gecədən xeyli keçmiş yarıqaranlıq
küçəylə restorandan
otelə doğru enirdik. O zaman Kommunist Partiyasının Mərkəzi
Komitəsinin ideoloji məsələlər üzrə
katibi, bu gün isə
xaricdə ölkəmizin
səfiri olan, son illərdə tariximiz haqqında yeni araşdırmalara
və tapıntılara
söykənən, qədim
tariximizə yeni baxış
sərgiləyən bir
neçə qiymətli
kitab nəşr etdirmiş
və o vaxt da ədəbiyyatımızı ürəkdən
sevən hörmətli
Həsən Həsənov
qolumdan tutub məni dəstədən
arxaya saxladı və dedi: "Sənin "Gəncə qapısı" kitabını
çox bəyənmişdim,
rəyimi sənə də demişdim, mükafata layiq kitabdır, ancaq, yəqin bilirsən, dostun Nüsrət Kəsəmənlinin kitabı
da təqdim olunub
Komsomol mükafatına. Rəqibsiniz,
nə deyirsən? Mükafatı hansınıza
verməliyik?" Mən
tərəddüd eləmədən
dedim: "Nüsrətin
kitabı da mükafata
layiqdir. Birimiz alsaq, digərimiz kənarda qalsaq, haqsızlıq olar və heç birimizə nuş olmaz!"
Ayaq saxladı və güldü: "Şükür,
ilk dəfədir, yazıçılarımızdan
birini dostunu müdafiə edən görürəm. Yoxsa, kimi dindirirsən, deyir əvvəlcə mən. Yaxşı, sənin rəyini nəzərə alarıq!"
dedi və dəstəyə qoşulduq.
O il ikimiz bir yerdə aldıq mükafatı; sovet-komsomol
ideologiyasına qətiyyən
aidiyyəti olmayan,
milli ruhlu kitablarımıza
görə..."
Bu əhvalat da Həsən bəyin xarakterini və milli ruhunu göstərən cizgilərdən
biridir.
Klassik ədəbiyyatımıza, folklora,
aşıq poeziyasına
diqqət ötən əsrin səksəninci illərinin əvvəllərində
yüksək bir səviyyəyədə idi. Ədəbi əlaqələr və
kitab nəşri güclənmiş,
başqa respublikalarda Azərbaycan ədəbiyyat
və mədəniyyəti
günlərinin keçirilməsi
ənənə halını
almışdı.
Bakıda
keçiriləcək ədəbiyyat
günləri, şeir
axşamları
müxtəlif ölkələrdən
gəlmiş qonaqların
ürəyində silinməz
izlər buraxırdı.
Onda gizli danışıqlardan
belə hiss edirdik ki, Azərbaycanda ideoloji işin getdikcə milli xarakter alması Moskvanı narahat etdi və Həsən
müəllimə MK-nın
katibi olaraq ilk ali təhsilinə uyğun, inşaat sahəsinə rəhbərlik
etmək tapşırıldı.
Lakin o, halını pozmadan
o sahədə də əvvəlki ilham və bacarıqla çalışdı. Orada
da memarlardan tikilən
binaların milli memarlığa
uyğun olmasını
tələb etdi.
1988-cı
illərin əvvəllərində
Moskvanın ermənipərəst
siyasətinə, ermənilərin
torpaq iddialarına qarşı mitinqlər başlananda çaşıb
qalan rəsmilərdən
fərqli olaraq Həsən bəy xalqın yanında idi. Bunu başqaları
bilməsə də, mən yaxşı bilirdim. Yadımdadır,
Alma-Ata hadisələrindən sonra hansı bir işlə əlaqədarsa onun yanına getmişdim. Hələ Azərbaycan KP
MK-nın katibi vəzifəsindəydi. 1987-ci ilin
əvvəli idi. Söhbət arasında mənə gözlənilməz bir sual verdi: "Səncə, bizdə də Qazaxıstandakına
bənzər bir hadisə olsa, yəni Kolbin kimi bir rusu
Azərbaycana başçı gətirsələr,
nə baş verər, bizdə də buna etiraz edən tapılarmı?"
Sovet İttifaqı dağılandan sonra görüşlərin birində
Həsən müəllim
bu söhbətimizi yadıma saldı və dedi ki, əslində bu sualı Moskva o zaman Azərbaycanda
rəhbər vəzifədə
olanlardan birinə vermişdi. O da məndən
soruşmuşdu.
Bu sual sovet dövründə
Azərbaycana başçılıq
edən adamların ovqatını yaxşı
göstərirdi. Nə
qədər itaətkar
olsalar da, lazım olan anda millətin
ayağa qalxmasına və müqavimət göstərməsinə sevinirdilər.
Həsən müəllim
o sualı ilə kəşfiyyat aparır və ziyalılar dəstəsinin münasibətini
öyrənmək istəyirdi.
"Sizi bilmirəm, amma lazım olan gündə mən azı beş min adamı küçələrə çıxara
bilərəm!" - dedim.
Həsən müəllim
gülüb "güclü
adamsan" dedi. Bu, MK katibi ilə bir şairin söhbəti deyildi, iki milli düşüncəli vətəndaşın
söhbəti idi.
Kolbin məsələsi bütün
respublikaları təşvişə
salmışdı, amma
sən demə, Azərbaycanı daha ağır sınaq və faciələr gözləyirmiş.
1988-ci ildə başlanan torpaq iddiaları, Ermənistanın işğalçılıq
siyasəti və Moskvanın bu xəyanətkarlığa dəstək
verməsi bir neçə min insanın
etirazına yox, bütün millətin ayaqlanmasına səbəb
oldu. Həmin günlərdə Həsən
müəllimin sualını
tez-tez xatırlayır
və bilirdim ki, vətəndaşlarımızın birliyinə və cəsarətinə ən
çox sevinən adamlardan biri odur.
1988-ci ilin arasıkəsilməz
noyabr-dekabr mitinqlərində
xalqın qəzəbindən
qorxuya düşən
bəzi vəzifə sahiblərinin də çoxu meydana gəldi və xalqı sakitləşdirməyə
çalışdı. Mən
meydanın aparıcısı
idim. Bəziləri yaxınlaşıb "necə
danışaq ki, bizi fitə basıb qovmasınlar?" deyə
soruşurdu. Mən də "bildiyiniz nə varsa, onu söyləyin!" - deyirdim.
Meydandakılar boğazdan yuxarı,
reallığa uyğun
olmayan çıxışları
dinləmək istəmirdilər.
Həsən Əzizoğlu
da gəldi, ancaq o, bizlərdən biri kimi, düşündüyünü
dedi. Meydan onu alqışladı.
Bütün bunlar onun xalq arasındakı nüfuzunu getdikcə artırırdı. 1990-cı ilin
əvvəllərində Vəzirovdan
sonra Azərbaycana rəhbərlik edə biləcək adamlar arasında ən çox Həsən müəllimin adı hallanırdı. Lakin Moskva Kommunist
partiyasına rəhbərlik
işini Ayaz Mütəllibova
tapşırdı.
1991-ci il Azərbaycan SSR Ali Sovetinin
birinci sessiyasında Həsən Həsənov ölkənin
ilk baş naziri vəzifəsinə təsdiq
edildi. Həmin sessiyada dövlətin adından SSR hərfləri
atıldı. Yeni bayraq,
himn və gerb barədə qərarlar qəbul edildi. Azərbaycanın müstəqilliyə gedən
yolu görünməyə
başladı. Baş
nazir vəzifəsindən gedəndən
sonra Həsən müəllim diplomatik fəaliyyətə başladı.
Öncə BMT-də Azərbaycan nümayəndəliyinə
başçılıq etdi.
1992-ci ilin iyun ayının 4-dən 7-dək Türkiyə-Amerika
cəmiyyətləri Assambleyasının
türk dövlətlərinin
problemlərinə həsr
olunmuş II Türk Dünyası konfransında
iştirak etmək üçün
Nyu-Yorka gedərkən Həsən bəyin bacarığının,
ciddi dövlətçilik
təcrübəsinin yeni tərəflərini
müşahidə etmək
imkanım oldu. Bakıda yeni hakimiyyətə
gələnlər arasında
onun arxasınca nahaqdan danışanlar da
var idi. Bakıda tez-tez eşidirdim ki, Həsən
müəllim daha Azərbaycana qayıtmayacaq.
Biz Nyu-Yorkda avtobusda yanaşı oturub harasa gedirdik. Mən bu sualı ona
verdim. O mənə cavab vermədi. Sadəcə üzünü
pəncərə tərəfə
çevirdi. Hiss etdim
ki, kövrəlibdir. Bu haqda
söhbətimiz davam etmədi.
BMT-dəki nümayəndəliyimizdə
içimi bir arxayınçılıq bürüdü;
təmsilçiliyimizin təməlinin
möhkəm və etibarlı qoyulacağına
əmin oldum. Bununla belə, mənə elə gəldi ki, dünya dövlətlərinin bu, sözdə böyük, lakin təsir gücü az olan qurumu onu
sıxır; onun istedadı və təşkilatçılıq məharətinin çərçivələri
daha genişdir.
Həsən Həsənovun fəaliyyətini
səciyyələndirən keyfiyyət odur ki, o hansı vəzifədə
çalışdığından asılı olmayaraq tarixyüklü iz qoyur. Həsən
müəllim Nyu-Yorkdan
Qarabağın məhz
Azərbaycanın tarixi
torpağı olması
haqda BMT-nin Təhlükəsizlik Şurasının tarixi Qətnamələri ilə
qayıtdı.
Sonra Həsən bəy Heydər Əliyev tərəfindən Azərbaycan
Respublikasının Xarici
işlər naziri vəzifəsinə
gətirildi. Mərhum
prezident Heydər Əliyevin Çin, Belçika, Lüksenburq, Norveç səfərlərində
rəsmi nümayəndə
heyətinin tərkibində olmağım mənə ölkə Prezidenti ilə Xarici İşlər nazirinin iş üsullarını daha yaxından müşahidə
etmək imkanı verdi. Norveç səfərinin bir epizodu onlar arasındakı
səmimiyyəti göstərmək
baxımından maraqlıdır.
Sonralar bu barədə yazmışdım:
"Biz neftçilərin iş və istirahət şəraiti ilə tanış olmaq üçün bir adaya gedəndə Heydər Əliyev Həsən Həsənovla
birgə vertalyotla sahildən xeyli aralıda, Şimal dənizinin ortasında yerləşən bir neftçıxarma qurğusuna
uçdular.
Axşam
Stovanger neft şirkətinin rəhbərliyi
Azərbaycan heyəti
şərəfinə bir
ziyafət verdi. Heç bir şişirtməyə yol
vermədən deyim
ki, Heydər Əliyev
o böyük məclisin
baş qəhrəmanı
idi.
Məclis
rəsmi bir sakitliklə açıldı.
Azərbaycanlı qonaqlar
salamlandı, Norveç
şirkətinin Azərbaycanla
ilişkiləri barədə
danışdılar.
Sonra söz Heydər Əliyevə verildi. Dənizdən yüksək
əhval-ruhiyyə ilə
dönmüşdü və
söhbətinin Norveç
səfərinin əhəmiyyətini
anladan bolümündən
sonra dəniz platformasına uçuşlarından
danışdı. Çıxışa
başladıqdan beş-altı
dəqiqə sonra o, artıq salonda rəsmi havanı dəyişmişdi və
hamı maraqla Azərbaycan Prezidentinin daha nə deyəcəyini
gözləyirdi. Səmimiyyət,
əsl insan münasibətləri, yumor
olan yerdə rəsmiyyətə yer qalmır." ("Ölüm
son deyil. Tanıdığım
Heydər Əliyev"
kitabından.)
Sonra Həsən bəy Macarıstan və Polşada müstəqil Azərbaycan Respublikasının
böyük elçisi
vəzifəsində çalışdı.
Tale elə gətirdi
ki, onun getdiyi bütün yerlərdə
görüşmək imkanımız
oldu. Səfirliklərin
köməyi ilə tədbirlər keçirdik,
təqdimatlar təşkil
etdik.
Görkəmli ictimai-siyasi xadim bu gün də iş başındadır;
Həsən Həsənovla birgə
siyasi həyata gələn, böyük vəzifələr tutan adamlar vəzifədən uzaqlaşan kimi sönüb getdilər. Həyat göstərdi ki,
gənclik illərində
işlədiyi hər
yerdə ürəklə,
ötkəm danışmağının,
özünə arxayınçılığının
başqa, daha mühüm bir səbəbi də varmış: bu da içindəki
yaradıcılıq eşqi,
elmə, axtarışa
sevgisi, öz xalqının mənəvi
dəyərlərini və
tarixini daha obyektiv şəkildə üzə çıxarmasında
oynaya biləcəyi rol imiş. Onun bu keyfiyyətləri
ortaya çıxdıqca
ictimai-mədəni həyatımızdakı
yeri və hörməti də böyüdü. Bu gün
biz Həsən bəyi
həm də bir dramaturq, ədəbiyyatşünas alim, tarixçi, milli dəyərlərimizin
təbliğçisi, ideoloq
kimi tanıyırıq.
M.F.Axundzadə, Nəriman
Nərimanov... haqqında
əsərlərindən sonra
onun "Türklüyümüz"
əsərinin meydana çıxması türk
düşmənlərinin başında
çaxan bir şimşək oldu. Həsən bəyin Bakı və Atropatena tarixi haqqında əsərləri
tarix elmimizdə köhnə təsəvvürləri
dağıdan yeni sözdür.
Azərbaycanın tarix elmi sovet ideologiyasının təsiri altında uydurma Hind-Avropa nəzəriyyəsi əsasında
formalaşıb, yəni
"Azərbaycanlılar İran əsilli xalqdır, min il əvvəl oğuzlar gəlib onları türkləşdirib, dillərini
də türk dilinə çeviriblər".
Normal elm belə sərsəm
uydurmanı qəbul etmir. Bu hökm türklərin bizim bölgədəki neçə
min illik tarixi haqqındakı bəlgələrlə
düz gəlmir, puça çıxıb
gedir. Lakin Azərbaycan
müstəqil olandan sonra da bu köhnə xəyanətkar
konsepsiyadan əl çəkmək istəməyən
"alimlər" dəstəsi
var. Qəribədir ki, Azərbaycanda
qədimdən bəri
davam edən türk varlığı haqqında kifayət qədər araşdırma
aparılsa da, rəsmi
tarixlərimiz bunu qəbul etmək istəmirlər. Həsən
bəyin və oğlu Zaur Həsənovun son araşdırmaları Azərbaycan
türk tarixində
yeni hadisədir. Həsən
Əzizoğlu Azərbaycan
sözünün kökünü-tarixini
eradan əvvəl,
7-ci əsrə çəkməklə,
guya Atropat, fars sərkərdəsi olması haqda uydurmasının üstündən
xətt çəkir,
türklərin bu bölgədə ermənilərdən
çox-çox əvvəl
yaşadıqlarını etbarlı
elmi mənbələr
əsasında
bir daha sübut edir. Bir neçə ay öncə
İdarəetmə Universitetində
tarixçi alimlər
qarşısında bu
barədə etdiyi elmi məruzə bu məsələdə şübhə yeri qoymayan bir səviyyədə
idi.
Məncə, Həsən Əzizoğlunun
tarix elmimiz qarşısında xidmətləri
hələ yetərincə
qiymətləndirilməmişdir.
Türk
Dövlətləri Təşkilatının
yaranması və Həsən bəyin bu təşkilatda Ağsaqqallar Şurasının
üzvü olmasına
mən onun keçdiyi yolun və elmi araşdırmalarının
məntiqi nəticəsi
kimi baxır və buna sevinirəm...
Sabir Rüstəmxanlı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2024.- 29 noyabr,
№46.- S.4-5.