Dədə Qorqudu tanıyaq
Ötən gün dostum
prof. dr. Hayati Durmaz:
"İstəyirsən, səni
bu gün çox özəl bir görüşə aparım?" deyə soruşanda mən bu köşə yazısını yazmaq üçün masa arxasında
oturmuşdum.
Premyerasına dəvət aldığım
"Paranoya" filmi və
aktual xəbərlərlə
bağlı bəzi fikirlərim var idi. Durmaz müəllimdən
hara gedəcəyimizi, mövzunun
nə olduğunu soruşdum, "Dədə
Qorqud" dedi. Mən tərəddüd etmədən qəbul etdim və Mərmərə
Universitetinə yollandıq!
Dədə Qorqud adını
demək olar ki, hamımız eşitmişik.
Bir çoxumuz onun epik hekayələrini oxumuşuq və ya orta səviyyəli
tətbiqlərlə televiziyada
izləmişik. Ona görə
də demək olar ki, hamı Dədə Qorqudun adı çəkiləndə
onu tanıdığını
düşünür.
Əslində, insanın əbədi
səhvlərindən və
süstlüklərindən biri də "bilmədiyini bilməmək"dir.
Bilirsiniz, biz bir şəhərdə doğuluruq,
böyüyürük, yaşayırıq,
amma onu dinləyəndə anlayırıq
ki, o şəhərə kənardan
gələn, "məlumat
həddi" yüksək
olan birinin nə gördüyünü
görməmişik, ya
gördük, dərketmə
səviyyəsinə qaldıra
bilmərik! Dədə
Qorqud haqqında çoxumuzun "bildiyimiz"
budur, Türk Ədəbiyyatının və
tarixinin bu ən mühüm dastanının min illik dərin tarixi haqqında isə çox azımızın
hər hansı məlumatı var.
Mən,
"Dədə Qorqud"
dastanında türk millətinin yazıldığı
XIV-XV əsrlərdən deyil,
tarixdən əvvəlki
dövrlərdən başlayan
türk millətinin həyatında izləri olduğunu dr. Turan Yazqan hocadan öyrənmişəm. Ötən
gün öyrəndim
ki, Turan hoca Dədə Qorqud dastanları haqqında ən böyük tədqiqatçılardan
biri olan Kamal Abdulla bəyin
yaxın dostuymuş.
Ötən gün
Mərmərə Universitetinin
Elm və Ədəbiyyat Konfrans salonunda Kamal Abdulla müəllim uzun, məlumatlı və göz açan bir çıxış etdi.
Mövzunun adı
"Gizli və Aşkar Dədə Qorqud" idi. Mərmərə Universiteti
Humanitar və Sosial Elmlər fakültəsinin dekanı
prof. dr. Sebahat Dəniz müəllimi təqdim edib ətraflı məlumat verəndən sonra Kamal Abdulla
bəy "Dədə
Qorqud dastanları"
üçün Turan
hocadan da eşitdiyim "dastanların
yaşandığı dövrlə
yazıldığı dövr
arasındakı fərq"
haqqında ətraflı
danışdı. Düşünürəm
ki, Kamal bəylə Turan hocanın söhbətlərində
yəqin ki, bu məsələ geniş müzakirə olunub.
Kamal müəllim
çıxışında Dədə Qorqud tədqiqatının Sovet
İttifaqı (SSRİ) dövründə,
xüsusilə, Stalin idarəsi tərəfindən
qadağan edildiyini, mövzu ilə maraqlanan insanların, ya edam edildiyini,
ya da Sibirə
sürgün edildiyini
də vurğuladı.
Dədə Qorqud dastanları
yalnız 1950-ci illərdən
sonra araşdırılmağa
başlandı. Bu sözlər mənə bunları xatırlatdı:
Bütün Türk dünyasında türk-türançı
aydınlar dünya miqyasında qırğına
məruz qalıblar (prof. dr. Ahmet
Buran ""Güllələnən
türkologiya" kitabında
bunu açıqlayır).
Bu gün məlumdur ki, "Türk Birliyi" sahəsində aparılan
araşdırmalar arasında
ən çox "mədəniyyət birliyi"
üçün çalışan
elm adamları, ədəbiyyat və sənət adamları təqib olunur.
Kamal Abdulla
hocanın şərəfinə
təşkil edilən
şam yeməyində
akademik səviyyədə
deyil, insan münasibətləri kontekstində
çox dərin və təsirli xatirələr danışıldı.
Milli Müdafiə
Nazirinin müavini Şuayip Alpay, Milli Müdafiə Universitetinin
rektoru prof. dr. Erhan Afyoncu,
İstanbul Universiteti Hüquq
fakültəsi dekanı
prof. dr. Fethi Gedikli, keçmiş mədəniyyət
və turizm naziri Erkan Mumcu, Dədə Qorqud və Azərbaycan ədəbiyyatının könüllü
təbliğatçısıYasemin Bayer və ailəsi, Kamal
Abdulla bəyin yaxın
ailə dostu, Azərbaycan və Türkiyə vətəndaşı
olan Görüşdə
Azərbaycan və Türkiyə vətəndaşı
olan, ailəsinin xatirələrini kino dili ilə dilə gətirən Mehdi Genceli,
Kamal Hocanın əsərlərini
almancaya çevirən
Orhan Aras və Turan Yazqan Hocanın tələbələrindən Berç
Şirinoğlu iştirak
etmişdi.
Demək
lazımdır ki, istər
universitet məclisində,
istərsə də
Kamal Abdulla bəyə təşkil
edilən xüsusi dəvətdə ev sahibi, idarəçi və yoldaş kimi xidmət edən Av. dr. Burak Ekenin səyləri bizə o vaxtı unudulmaz bir ahənglə
yaddaşımıza həkk
etməyə imkan verdi. Təbrik edirik!
Coşqun Özyiğit
Ədəbiyyat qəzeti.- 2024.- 29 noyabr, №46.- S.9.