Mifolinqvistikanın imkanları
və postmodernist müxtəliflik
Elmi
araşdırma
Kamal
Abdulla bu gün elmi və bədii
yaradıcılığın ən məhsuldar və məhsuldar olduğu qədər də xüsusi effekt və önəm kəsb edən bir dövrünü
yaşayır. Yalnız
irihəcmli əsərlərini
götürsəm, xatırlada
bilərəm ki, son yeddi-səkkiz
ildə onun ""Kitabi-Dədə Qorqud"
poetikasına giriş",
"Mənim Füzulim",
""Kitabi-Dədə Qorqud"da
semantik sayrışmalar",
"Mifolinqvistika", ""Kitabi-Dədə Qorqud"
və qeyri-səlis məntiq", "Qeyri-səlis
məntiq və dil-nitq" adlı monoqrafiyaları, "Sirlərin
sərgüzəşti", "Laokoon ... Laokoon ... yaxud bir romanın
"gerçək" yazılma
tarixçəsi" adlı
romanları, "Gülçöhrə
xanım və Əsgər ağa" adlı pyesi, "Seçmələrin seçməsi
- qranulalar" adlı
kəlamlar kitabı çap olunub və bu əsərlərin
hər biri (ən çox da tanınmış riyaziyyatçı-alimimiz
Rafiq Əliyevlə birlikdə
yazılmış ""Kitabi-Dədə Qorqud"
və qeyri-səlis məntiq", "Qeyri-səlis
məntiq və dil-nitq" monoqrafiyaları)
oxucular arasında geniş əks-səda doğurub. Əks-səda təhsil ocaqlarında, kitabxanalarda, kitab mərkəzlərində
qızğın müzakirələrin
keçirilməsi ilə
məhdudlaşmayıb və
nüfuzlu qələm
sahibləri mətbuatda
müxtəlif məqalələrlə
çıxış edib,
Kamal Abdullanın son vaxtlar
yazdığı əsərlərə,
həmçinin onun bütövlükdə elmi-bədii
yaradıcılığına yüksək qiymət veriblər.
Kamal
Abdulla yaradıcılığının
bizdə, eləcə
də dünyanın ayrı-ayrı ölkələrində
əks-səda doğurmasının
ən bariz göstəricisi isə, təbii ki, bu görkəmli alim və yazıçı haqqında
monoqrafiyaların ortaya
qoyulmasıdır. Yalnız
son bir-iki ildə çap olunmuş monoqrafiyaları nəzərdə
tutsam, onlardan beşini xüsusi olaraq qeyd etməliyəm:
Rumıniyada çap olunmuş "Kamal Abdulla əsərlərində
sirr oyunları" monoqrafiyası (Lyüdmila
Bejenaru); Türkiyədə
çap olunmuş
"Kamal Abdulla romanları - psixoanalitik, arxetipik və postmodern göstəricilər
çərçivəsində" monoqrafiyası (Fatih Kəskin); bu il Azərbaycanda çap olunmuş "Kamal Abdullanın
diskursları. Bildirdiklərindən
bilinənlərə" (Niyazi
Mehdi), "Kamal Abdulla: yaradıcılıq
stixiyası" (Mehman
Qaraxanoğlu), "Kamal Abdulla və postmodernizm" (Nərgiz İsmayılova)
monoqrafiyaları. Bu yazıda
mən Niyazi Mehdi, Mehman Qaraxanoğlu və Nərgiz İsmayılovanın bu
il oxuculara təqdim olunan monoqrafiyaları barədə söhbət
açmaq fikrindəyəm.
Hər üç monoqrafiyada
Kamal Abdullanın bədii
əsərləri, xüsusən
də, romanları ön plana çıxarılsa
da, müəlliflər arada
yazıçının elmi
əsərlərinə də
baş vurub tutuşdurmalar aparmalı olur, bədii və elmi yaradıcılığı
birləşdirən xətlər
əsasında Kamal Abdulla portretini
bütövlükdə səciyyələndirən
ən vacib, ən ümumi cəhətləri üzə
çıxarmağa çalışırlar.
Bir fikir adamı kimi məsələlərə
geniş müstəvidə
yanaşmağın ustası
olan Niyazi Mehdi, Kamal Abdullanın dilçilik görüşlərindən bəhs
edərkən, kəpənək
effektini, yazıçının
romanlarından bəhs
edərkən, paralel dünyaları diqqət mərkəzinə çəkərək
portreti bütöv şəkildə görməyə
işıq ucu verir və oxucunu
istiqamətləndirir. Aydın
olur ki, kəpənək
effekti, paralel dünyalar (həmçinin
möhtəşəm partlayış)
amillərini nəzərə
almaqla yola çıxan Kamal Abdulla dilçi,
ədəbiyyatşünas və yazıçı kimi qlobal miqyasda
düşünür, min, milyon,
hətta milyard il bundan qabaq baş
verənlərlə bu
gün baş verənlər arasında qırılmaz əlaqə
tapa və göstərə
bilir. Milyard il əvvəl kainatda baş verən möhtəşəm partlayış
ən müasir cihazlarla siqnallar şəklində bizə
gəlib çatırsa;
kainatda bir-biri ilə səsləşən
paralel dünyalar mövcuddursa; dünyanın
bu başında bir kəpənəyin qanad çalması dünyanın o biri başında ab-havanın
dəyişməsinə öz
təsirini göstərirsə,
demək, ən uzaq zamanla hal-hazırda
nəfəs aldığımız
saat arasında, dünyanın ən ucqar guşəsi ilə bu saat
üstündə addımladığımız
məkan arasında bağlılığın olması
bir gerçəklikdir
və bu gerçəklik Kamal Abdulla üçün
başlıca çıxış
nöqtələrindən biridir.
Elmi və bədii materialı qlobal miqyasda və zaman-məkan genişliyində götürüb
əsər yazmaq Kamal
Abdulla yaradıcılığının
məzmununu, üslubunu,
cərəyan mənsubluğunu
ortaya çıxaran mühüm şərtə
çevrilir. Təsadüfi
deyil ki, dilin və bədii düşüncənin bugünkü
mənzərəsində min, milyon il bundan qabağın izlərini axtaran Kamal Abdulla bizdə mifolinqvistika paradiqmasının
ilk müəllifi olan
dilçi, mifopoetikanın
araşdırılmasında xüsusi xidmətlər göstərmiş ədəbiyyatşünas,
Azərbaycan postmodernizminə
başçılıq edən
yazıçı sayılır.
Niyazi Mehdinin bəhs etdiyi kəpənək effekti nəzəriyyəsi
- Amerika riyaziyyatçısı Edvard Lorensin adı ilə bağlı bir təlim əslində xaos nəzəriyyəsinin tərkib
hissəsidir. Kamal Abdullanın
mifolinqvistika və mifopoetika sahəsindəki
araşdırmalarında da tarixəqədərki dövrdən
başlayıb, bu günlərə gəlib
çıxan dil, mif və bədii
düşüncə yolu
məhz xaosdan kosmosa keçməyin bir yolu kimi
təqdim edilir. Bəlli olur ki, başlanğıcda söz
yalnız müstəqim
mənada işlənir,
tutalım, "yatan dağ" ifadəsi dağın həqiqətən,
yatması mənasından
başqa bir şey bildirmir. Tarixəqədərki dövrdə
öz fəhmi ilə başqa insanlardan seçilən qəbilə başçısının
mağaradaşlarla danışdığı
dil məcazilikdən büsbütün uzaq bir dildir. Mağaradaşların
ətraf aləm haqqında suallarına qəbilə başçısı
məcazilikdən uzaq
bir dillə cavab verir. Başdan-başa
müstəqimlik üstündə
qurulan bu dildə bu gün
tərpənməz saydığımız
hər hansı məkan da hərəkət
edə bilir və zamanla eyni mahiyyətin daşıyıcısı olur.
"Yatan dağ" deyərkən, qədim insan nəinki dağın yatmağına,
eləcə də onun nə vaxtsa
oyanmağına inandığını
ifadə edir və məkanın zaman kimi hərəkətdə
olması öz mayasını belə bir təsəvvürdən
götürür. Qədim
insan nəinki dağ kimi tərpənməz
məkanı, hətta
söz, fikir, xəyal və s. kimi mücərrəd anlayışları da cisim
timsalında təsəvvür
edir və həmin cismin hərəkət etməsindən
söhbət açır.
"Dədə-Qorqud"dakı "... ap alaca ordusuna şivən girdi" cümləsi,
Kamal Abdullanın fikrincə,
"qarşı yatan
Ala dağ" ifadəsi
ilə mifoloji baxımdan səsləşməkdədir.
Səsləşmə "şivən" kimi mücərrəd anlayışın
məhz canlı məxluq kimi qavranılmasında və
bu məxluqun harasa getməsindən, harasa girməsindən danışılmasındadır. Ötəri şəkildə
xatırladığım bütün
bu ştrix və detallardan aydın görmək mümkündür ki, milyon
il bundan qabaq başlayan yolun başlanğıcında, Kamal Abdullanın təbirincə
desəm, bir Dəşti-müstəqimiyyə var və uzandıqca-uzanıb
gedən bu çöldə "bədiilik"
adına heç nə yoxdur. Müstəqimlik çölündə
zaman-zaman oturuşub məskən
salmış bu heçlik tədricən bədiiliyə zəmin yaradır. Mifoloji düşüncə tədricən
tərsinə çevrilir
və metaforik düşüncə ortaya
çıxmağa başlayır.
Dağın yatmasından
ağlı bir şey kəsməyən insan "dağ sanki yatıb" şəklində düşünür
və danışır.
Nəticədə bədiilik
üçün heç
nə demək olan müstəqimlik bədiiliyin mayasına, cövhərinə çevrilir
və yoxdan var olmaq əhvalatı baş verir. Niyazi Mehdi Kamal Abdullanın
mifopoetika sahəsindəki
araşdırmalarında xaos-kosmos
xəttini izləyərkən
heçliyə, yoxdan
var olmaq məsələsinə
xüsusi diqqət yetirir: ""Kitabi-Dədə
Qorqud"da mətn təkcə fiziki (tematik-mifoloji) libası olan vahidlərlə mənalar bildirib sintaktik düzüm yaratmır. Təkcə olanlarla yaratmır. Həm də olmayanlarla, bulunmayanlarla yaradır". Mövcud mətn sərhədindən
kənarda qaldığı
halda "mənalar bildirib, sintaktik düzüm yarada bilən" gizli dil vahidləri sırasında "Çıxan
can geri gələrmi?"
sual cümləsi üzərində dayanmaqla
Niyazi Mehdi əslində
milyon il əvvəlki
müstəqimlik adlı
heçliyə - bədii-poetikliyin
mayasına və cövhərinə də işarə etmiş olur. Məsələ burasındadır ki, tarixəqədərki
dövrdə qəbilə
başçısı "Çıxan can geri gəlməz" kimi sırf müstəqim mənalı cümləni
(yəni "canın
çıxıb harasa
getməsi və getdiyi yerdən addımlayıb asta-asta geri qayıtması" mənasında işlənən
cümləni) mağaradaşlar
tərəfindən verilən,
amma "Dədə Qorqud" mətninə düşməyən sual
müqabilində söyləməli
olur: "Çıxan
can geri gələrmi?"
Mətndə əksini
tapmasa da, asanlıqla bərpa edilən bu sual cümləsi
həm ortada olmaya-olmaya məna bildirməsi, həm də bədii-poetikliyə
zəmin yaratması baxımından xaos göstəricisi ola bilir.
O xaos ki, kosmosla mətndaxili qarşılaşmada
sahmanlayıcı dil vahidləri sayəsində
nizam-intizama tabe etdirilir.
Xaos-kosmos
qarşılaşdırılması kontekstində bu günlə ən uzaq zamanı yan-yanaşı, iç-içə
araşdırmaya cəlb
etmək fikir müxtəlifliyinə, dəmir
məntiqi bir kənara qoyub çoxvariantlılıq oyunu
qurmağa əsaslı
zəmin yaradır. Dəmir məntiqdən - heç bir şübhə və mübahisə doğurmayan
mühakimələr yürütməkdən,
hökmlər verməkdən
imkan daxilində uzaq olmaq qeyri-səlis
məntiqə meydan açır. Tamamilə təbii haldır ki, Mehman Qaraxanoğlu həm Rafiq Əliyevin fikrinə (yəni tanınmış riyaziyyatçının
"mən "Gizli Dədə Qorqud"da qeyri-səlis məntiq tapdım" sözlərinə),
həm də özünün şəxsi
müşahidələrinə əsaslanıb Kamal Abdullanın
Rafiq Əliyevlə elmi
əməkdaşlığa qədərki bir çox əsərlərini
qeyri-səlisliyin elementlərini
əks etdirən əsərlər kimi səciyyələndirir. Rafiq Əliyevlə
elmi əməkdaşlıq,
onunla birlikdə kitabların yazılması
isə artıq multidissiplinar yanaşmalardan,
müxtəlif elm sahələrinin,
o cümlədən, fəlsəfənin
imkanlarının bir araya gəlməsindən xəbər verir. Kamal
Abdulla və Rafiq Əliyevin
fəlsəfi yöndə
bildirdiklərinə Niyazi
Mehdi, təbii ki, biganə
qalmır. O, dialektik məntiqin irəli sürdüyü kəmiyyət
dəyişmələrinin keyfiyyətə çevrilməsi,
əksliklərin vəhdəti
və mübarizəsi
qanunlarında qeyri-səlis
məntiqin qütblərarası
dərəcələrlə bağlı təliminə
oxşarlıq olduğunu
bildirir. Fikrini əsaslandırmaq üçün
Niyazi Mehdi suda ilıqlıq dərəcəsinin
azalıb sıfıra
enməsi nəticəsində
buzlaşmanın başlamasını;
iki qütbdən (məsələn, dirilikdən
və ölümdən,
gözəllikdən və
eybəcərlikdən, doğrudan
və yanlışdan)
gələn cəhətlərin
eyni bir predmetdə özünü
göstərməsini misal
çəkir. Gətirilən
misallar dünyada hər nə varsa, onun hamısının
absolyut yox, nisbi olması (yəni hər şeyin dərəcəsinin
olması) barədə
aydın təsəvvür
yaradır. Niyazi Mehdinin sözünə qüvvət olaraq xatırladım ki, əks
qütblər arasında
dərəcə və
çoxluqların özünü
göstərməsi ilə
bağlı təlim Lütfi Zadəyə qədərki dövrdə
fəlsəfə ilə
yanaşı riyaziyyatda
da meydana çıxmışdı.
Məsələn, XIX əsrdə
məşhur alman riyaziyyatçısı
Georq Kantor xüsusi çoxluqlar nəzəriyyəsi
yaratmışdı. Amma nəzərə
almaq lazımdır
ki, istər fəlsəfədə,
istərsə də riyaziyyatda Lütfi Zadəyəqədərki çoxluqlar
təlimi dəqiq sərhədləri olan çoxluqlar haqda təlimdir. Lütfi Zadə nəzəriyyəsinin
əvvəlki təlimlərdən
başlıca fərqi
isə sərhədləri
müəyyən yox,
qeyri-müəyyən olan
çoxluqları araşdırmasındadır.
Kamal Abdullanın Rafiq Əliyevlə
birlikdə "Dədə
Qorqud"u Lütfi Zadə nəzəriyyəsi
kontekstində araşdırması
dastandakı bəzi qaranlıq məqamlara işıq salır. Niyazi Mehdi valideynlərin Dəli Domruldan can əsirgəmələrini dastanda
qaranlıq qalan və aydınlaşdırılmasına
ehtiyac duyulan məqamlardan biri hesab edir. Niyazi
Mehdi bu qənaətdədir
ki, həmin qaranlıq
məqama ""Kitabi-Dədə
Qorqud" və qeyri-səlis məntiq"
kitabında Lütfi Zadə nəzəriyyəsi
üçün çox
səciyyəvi olan
"hec" vasitəsilə
(yəni "ittihama əsas verəcək kəskin, birmənalı düşüncələrin söylənməsini
bir az yumşaldan
dil vahidi"nin köməyi ilə) aydınlıq gətirilir.
Dastana diqqət yetirək: Əzrayıl, Dəli Domrula ölümdən yaxa qurtarmaq üçün
can əvəzinə can istəməyin
yalnız iki ünvanını nişan
verir: ya ata, ya ana. Dəmir
məntiqə görə,
ölüm mələyinin
buyurduğu iki ünvandan kənar hər hansı üçüncü bir ünvan ağıla gəlməməlidir. Kamal Abdullanın
Rafiq Əliyevlə birlikdə
diqqətə çatdırmaq
istədikləri də
məhz budur ki, "Dədə Qorqud"da demokratik düşüncə
tərzinin rüşeymləri
var və bu düşüncə tərzində
qeyri-səlisliyə yol
açan ağlagəlməz
məqamların olması
təbiidir. Məsələn,
təbii haldır ki, Dəli Domrul ölümdən yaxa qurtarmağın çarəsini,
ya ata, ya
da anada axtaranda, onun xatını öz canından keçməyə hazır
olduğunu bildirməklə
üçüncü bir
ünvan nişan vermiş olur. Gözlənilməzlik yalnız
bu epizodla məhdudlaşmır və
"Dəli Domrul"
süjetini bütövlükdə
əhatə edir. Qeyri-səlisliyə yol açan gözlənilməzliyin
yekəsi Dəli Domrulun can əvəzinə
can istəməsinin özü
deyilmi? Başqa oğuz igidləri ata-ana yolunda hər cür fədakarlığa hazır
olduqları halda, Dəli Domrulun ata-anadan can istəməsi
bahadırlıq normalarına
nə dərəcədə
uyğundur? Görürsünüzmu,
Kamal Abdulla və Rafiq Əliyevin
ortaya qoyduğu qeyri-səlislik konteksti
"Dədə Qorqud"
dastanı ilə bağlı yeni-yeni suallar
doğurur və həmin suallara dəmir məntiqlə cavab vermək mümkün olmur. Qeyri-səlis məntiq kontekstində "Dəli
Domrul" süjetini götür-qoy edib görürsən ki, süjet
müəyyən qədər
oyun estetikası üstündə qurulub. Oyunun qurulmasına imkan verən əsas amil isə baş qəhrəmanın
dəlisovluğu, ipə-sapa
yatmaması və bu səbəbdən də bahadırlıq normalarını pozmaq güzəşti qazanmasıdır.
"Normal" igidlər üçün
bağışlanmaz addım
(ata-anadan can istəmək)
Dəli Domrul üçün bağışlanandır
və oyun mizan-tərəzisinə uyğundur.
Oyun kimlər arasında oynanır? - Əzrayılla Dəli Domrul arasında. Əzrayıl kimin buyruğunu yerinə yetirir? - Tanrının. Bəli, Tanrını da, bir obraz kimi,
oyunun dolayı iştirakçısı qismində
görürük. Oyunun
mahiyyətindəki düşüncə
sərbəstliyi imkan
verir ki, "Tanrıdan
başqa hər şeyin dərəcəsi
var" hökmü bədii
obrazın timsalında
pozulsun. Dərəcəsi
olmaq başqası ilə müqayisə edilmək və nisbiliyi bu şəkildə
müəyyənləşdirməkdirsə,
"Dəli Domrul"
süjetindəki Tanrı
obrazını "Beyrək"
süjetindəki Dədə
Qorqud obrazı ilə müqayisə edə bilərik. O Dədə Qorqudla ki, onu da Qacar adlı
başqa bir dəli ilə qaçdı-tutdu oyunu oynayan obraz timsalında
görürük.
Fikir verirsinizmi, Kamal Abdullanın
Rafiq Əliyevlə birlikdə
başladığı qeyri-səlislik
söhbəti bizi keçilməz sərhədlərə,
toxunulmaz mətləblərə
aparıb çıxarır
və Niyazi Mehdinin bir fikrinə
qayıtmalı oluruq:
"...patriarxal toplumların
qurumuş, qaxaclaşmış
strukturları, sxemləri
qeyri-səlis məntiqin
canlı həmlələri
qarşısında heç
də həmişə
duruş gətirmir".
Kamal Abdullanın elmi yaradıcılığı ilə
yazıçılığını üzvi şəkildə birləşdirən ən
başlıca cəhət
də elə burda - "qaxaclaşmış"
sxemləri bir qırağa qoyub yeni struktur təqdim etməkdədir. "Kamal Abdulla... özünəqədərki qəlibləşmiş
diskursların yatağını
alt-üst edərək...
yenisini ortaya qoyur" (Mehman Qaraxanoğlu). Yeni struktur
Kamal Abdulla şeirində, nəsrində
və dramaturgiyasında
yeni estetik cərəyanla
- postmodernizm ilə mümkün oldu. "Postmodernizmin bir çox əlamətlərini
özündə ehtiva
edən Kamal
Abdulla yaradıcılığı dünya ədəbiyyatında
gedən qızğın
ədəbi proseslərin
ədəbiyyatımıza təsiri istiqamətində
son dərəcə əhəmiyyətli
rol oynadı" (Nərgiz İsmayılova).
"Yarımçıq əlyazma"
romanında yenilikçi
addımı Kamal Abdulla postmodernizmin
məşhur dekonstruksiya
prinsipi əsasında
atdı - ana kitab adlandırdığımız
mətnin künc-bucaqda
gizlənmiş ştrixlərini
ironik bir intonasiya ilə oxucuya çatdırmaqdan,
Dədə Qorqud və Şah İsmayıl adları ətrafındakı bütləşdirmə
meylinə qarşı
çıxmaqdan çəkinmədi.
Romanla bağlı tənqid və etirazlar Kamal Abdullanı yolundan döndərə bilmədi və o, irreal səhnələrin çoxçeşidli
mənzərəsini əks
etdirən "Sehrbazlar
dərəsi" romanını
yazdı. Məlumdur
ki, irreallığın sənət
üçün vacibliyini
xüsusi vurğulayan
postmodernistlər "simulyakr"
anlayışına geniş
yer verirlər. Latın dilində "təsvir", "görüntü"
mənaları daşıyan,
ilk dəfə Platon tərəfindən işlədilən
"simulyakr" sözünü
onlar yeni mənada işlədirlər. Postmodernistlərin
nəzərində simulyakr
əsli olmayan təsvir, reallıqla əlaqəsi olmayan obrazdır. Simulyasiya yazıçıya imkan verir ki, bədii əsərdə təqlidə
can atmasın, reallıqla
irreallıq arasında
fərq qoymasın, həyatda baş verməyəni olmuş və ya olacaq
əhvalat kimi qələmə ala bilsin.
Simulyasiya sayəsində
yazıçı məxsusi
bir bədii dünya modeli yaratmış olur ki, postmodernizmdə bu, hiperreallıq adlanır.
"Sehrbazlar dərəsi"ndə
hiperreallığın səciyyəvi
əlamətlərindən biri dünyasını dəyişmiş adamın
ölümdən sonra
da əhvalatlarda yaxından
iştirak etməsi və gedişata əsaslı şəkildə
təsir göstərməsidir.
Məsələn, ruhani
birliyinin hökmü ilə qətlə yetirilən Ağ Dərvişin ruhu bir oğlan uşağının bədənində
yenidən doğulur və həmin uşaq böyüyüb Cavan Sehrbaz adı
altında Ağ Dərvişi yaşatmaqda
davam edir. Görmək çətin
deyil ki, bu xətt Kamal Abdulla yaradıcılığı
üçün səciyyəvi
olan paralel dünyalar motivi ilə qaynayıb-qarışır.
Çünki paralel dünya da irreal bir anlayış, Mehman Qaraxanoğlunun sözləri
ilə desəm, "metafizik bir metaforadır".
Bu metaforadan Kamal Abdulla "Sirlərin sərgüzəşti"
romanında da məharətlə
istifadə edir, bu günlərin Həsən müəllimini
orta əsrlərdə
yaşamış Hacı
Həsən ağa Səyyahın ruh qardaşı kimi qələmə alır.
İnsan
ruhu ilə yanaşı, mağara ruhunun da həmsöhbətə
və tərəf-müqabilə
çevrilməsi Kamal Abdulla qələmində təsvirini
tapan struktur elementlərindən biridir.
"Yarımçıq əlyazma"da
Qorqudun Nur daşı
ilə dialoqunda gördüyümüz struktur
elementini "Unutmağa
kimsə yox" romanında mərkəzi elementlər sırasında
görürük. Niyə
mağara ona toxunmağı insanlara yasaq buyurur? Bəlkə, bu sualın cavabı "Sehrbazlar dərəsi"ndəki
iyirmi üç həvarinin intihar əhvalatındadır? Niyə
o həvarilər hamısı
bir yerdə özlərini dərin uçuruma atıb öldürürlər? - İnsanlardan
intiqam almaq üçün! Kimin və nəyin intiqamını alırlar?
- Qətlə yetirilmiş
ustadları Ağ Dərvişin və ona məxsus təlimin - ruhun ölməzliyi təliminin!
Ağ Dərvişin iyirmi üç həvarisi ruhun bu dünyada bir insandan başqa
insana (eləcə də dağ-daşa, gül-çiçəyə, heyvana-quşa...) ötürülüb
əbədi yaşam qazanması təlimini özləri ilə birlikdə uçuruma yuvarladırlar. "Xaosa
"yox" deyən iyirmi üç gənc dünyadan və ən başlıcası isə,
intiqamdan bu cür intiqam alır" (Mehman Qaraxanoğlu). Mehman Qaraxanoğlunun, mənim, sənin - bizim hamımızın bir oxucu kimi verdiyimiz
bu cür cavablar Kamal Abdulla nəsrindəki
məna-mətləb müxtəlifliyinə
tam aydınlıq gətirə
bilirmi? - Əlbəttə,
yox. Çünki bir suala cavab
verməmiş başqa-başqa
suallar çıxır
ortalığa. Məsələn,
belə bir sual: "Unutmağa kimsə yox" romanında mağaranın
öz sirrinə amansızcasına yasaq qoyması, bəlkə, bizlərdən intiqam almaq üçündür?
Bəlkə, Vəng dağındakı mağara
Allahın günahkar bəndələrindən dünyagirliyin,
qarın və mənsəb davası döyməyin, dostu keçi qiymətinə satmağın, burnunun ucundan iki addım
irəlini görə
bilməməyin qisasını
alır?! Kamal Abdulla oxucunu
bu cür müxtəlif cavablı suallar qarşısında
qoyur və oxucu düşüncəsini
hərəkətə gətirir.
Mütləq həqiqətdən
qaçıb "çoxhəqiqətlilik"
səhnələrini qələmə
alan yazıçı
imkan yaradır ki, hər oxucu bu səhnələrdə
öz həqiqətini
arayıb-axtarsın.
Ən əsası isə odur ki, Kamal Abdulla bir qələm sahibi və fikir adamı
kimi öz əsərlərində oxucunu
birtərəfli və
bəsit heyranlıq üstündə qurulmuş
təsəvvürlərdən uzaqlaşdırmağa çalışır.
Niyazi Mehdinin sözləri ilə desəm, "Kamal Abdulla, necə
ki, vaxtında bunu Batı üçün Borxes, sonralar Umberto Eko, Koelyo, Paviç,
Türkiyə üçünsə
Orxan Pamuk etmişdi, Azərbaycan üçün,
alışılmamış dünyaya baxmaq üçün pərdəni
qaldırır və
biz ... başqa "oyun
qaydaları"nı görürük
və bizə aydın olur ki, qədirbilənliyin özülündə
sıyıq, bayağı
sevginin və sayğının durması
vacib deyil".
Muxtar Kazımoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2024.-
29 noyabr,
№46.- S.8-9.