Uşaqlar üçün qeyri-səlis məntiq
Əks qütblər və aradakı çalarlar
(3-cü hissə)
(Əvvəli, ardı var)
Fəxrəddin müəllim sinifdə var-gəl edə-edə Əhmədin ona verdiyi sualın izahına bir az uzaqdan gəlmək istədi:
- Baxın, uşaqlar, Əhmədin sualını təkrar edirəm: nə üçün qeyri-səlis məntiq bu cür adlanır?! Axı o, adi məntiqdən daha dəqiqdir. Sual belə qoyulmuşdu. İndi isə mənim sizə belə sualım var: bizi əhatə edən ətraf mühit nə qədər rəngli və çoxşaxəlidir. Belədir, ya belə deyil? Məsələn, belə bir misal: ağla qara arasında nə qədər aralıq rəng çalarları var, eləmi?!
- Belədir, belədir... - Yer-yerdən səslər gəldi.
- Biz bu ətrafımızdakı
dünyanı yüzdəyüz
dilimizlə ifadə edə bilirikmi?
- Bilirik! - Yenə səslər bir-birinə qarışdı.
- Bilmirik, - Əhməd dilləndi.
- Bəli, bilmirik. Əhməd düz deyir. Bu mümkün deyil. Dilimiz qeyri-səlisdir, real həyatımız
qeyri-səlisdir, dünyamız
isə öz obyektiv varlığında
səlisdir. - Fəxrəddin
müəllim Əhmədə
təqdiredici nəzər
salıb fikrinə davam etdi: - Dünyamız
rəngli televizor kimidir. Dilimiz isə onun təsviri
zamanı "ağ-qara"
televizoru xatırladır.
Qeyri-səlis məntiq
bizi məcbur edir ki, biz dünyadakı rəngarəngliyi olduğu
kimi təsvir edək, onun adını qoyaq. Heç olmasa, buna cəhd göstərək.
Deyin görüm, siz Cəfər Cabbarlının "Sevil"
pyesini oxumusunuzmu?
- Zərbəli müəllim
keçən il onu hamımıza az qala əzbərlətdi...
- Oxumuşuq...
- İmamyar obrazı yadınızdamı? Onu
"yaxşı-pis" qütbünün
hansı tərəfinə
qoyardınız? O, bir
adam kimi yaxşıdır, yoxsa, pisdir?
- Əlbəttə, pisdir. Dərslikdə belə də yazılıb. Birmənalı pisdir!
- Heç vaxt birmənalı "pis"
deməyin. Birmənalı
"yaxşı" da deməyin.
- Bəs nə deyək? O axı dağıdıcılıqla məşğul
olurdu. Ziyan vururdu...
- İndi
gəlin, İmamyara bu biri tərəfdən
baxaq. Malı-mülkü
əlindən alınmış,
həyatın dibinə
atılmış bir şəxs. O, təbii ki,
qisas haqda düşünür. Sovet
hakimiyyətinə qarşı
fəaliyyət göstərir.
Sovet ideologiyası da,
təbii ki, onu düşmən hesab edir və pislərin
cərgəsinə atır.
Sovet dövrü dərslikləri bunu başqa cür izah edə bilməzdi.
Sinifdə sükut hökm
sürməyə başladı.
Fəxrəddin müəllim
dedikləri ilə uşaqları düşündürə
bilmişdi. Doğrudan
da, niyə axı İmamyar pis adam olmalı idi?! Axı o, sovetlər gələnə
qədər normal insan
kimi yaşayırdı?!
Belə deyil? Belədir!
- Baxın, - Fəxrəddin
müəllim hiss etdi
ki, uşaqların beynində
əksliklər toqquşmağa
başlayıb, bir qədər də dərinə getmək istədi. - Baxın, başqa birisinin gözündə İmamyar
axı qatı pis olmaya bilər,
belədir, ya belə deyil?
- Belədir... - Səslər
yavaşdan, amma qətiyyətlə gəlməyə
başladı.
- O zaman
biz İmamyarı tam səlis
olaraq "yaxşı-pis"
qütblərinin hansında
yerləşdirə bilərik?
Bir az da dəqiq danışsaq, 100-lə ölçülü
rəqəmin 50-si müsbət,
50-si mənfi çalarlıdır.
Əgər kimsə İmamyarı 30 faiz müsbət sayırsa, o biri 70 faiz də
mənfi olacaq.
- Bəli, elə çıxır... - Sinfə
çökmüş sükutun
içərisindən Hüseynin
səsi az qala eşidilməz idi.
- O, zaman
"ya pis, ya yaxşı" daha səlisdir, yoxsa, "otuz faiz müsbət, yetmiş faiz mənfi"? Qeyri-səlislik,
uşaqlar, əslində,
səlis məntiqdir, dəqiq məntiqdir, dəqiqliyə, səlisliyə
ən azından can atan məntiqdir. Əgər dilimiz tam olaraq bizə bunun ifadəsini (təsvirini) verə bilmirsə, bu bizim dünyamızın, düşüncəmizin günahı
deyildir, dilimizin, bizim günahımızdır.
İndi deyin görək,
siz həyatda bu ikili qütblərin
hər hansında yüz faiz qərar
tutan bir dəyər tanıyırmısız?
- Belə çıxır
ki, bu, mümkün deyil, - Əhməd cavab verdi.
- Bəli, bizim həyatımızda bu, mümkün deyil. Ancaq aləmləri yaradan Allah 100 faizli dəyərə malik ola bilər...
Uşaqların diqqəti bir istiqamətə cəmlənmişdi.
Onlar Allahla təmasın bu fənn vasitəsilə necə mümkün olmasının dadını
hiss edirdilər.
Fəxrəddin müəllim sinif
otağına çökən
bu sükutdan xüsusi ləzzət
ala-ala bugünkü dərsin
əsas hissəsinə
keçid eləməyə
başladı:
- Dediklərimi heç vaxt unutmayın.
Uşaqlar bir-birilə baxışaraq
Fəxrəddin müəllimin
dediklərini yaddaşlarına
həkk eləməyə
başladılar.
- Belə... İndi də gəlin, dərsimizin sonunda heç olmasa, bəzilərinizin iki əks qütbün
arasına Aristotelin üçüncünün istisnasını
necə yerləşdirmənizlə
tanış olaq. Keçən dəfə mənim verdiyim tapşırığa kimlər
hazırdır?! Kim başlamaq
istəyir?
Hüseynin əli hamıdan
əvvəl göyə
qalxdı. O cavab verməyə tələsirdi.
Fəxrəddin müəllim
gülümsədi:
- Buyur. Gəlin Hüseyndən başlayaq.
Dinləyirik səni, Hüseyn.
Hüseyn
ayağa qalxdı. Düşündüklərini dilinə
olduğu kimi gətirmək, dil vasitəsilə düşündüklərini
yüzdə yüz ifadə eləmək, o artıq bilirdi ki, asan olmayacaq. Bəlkə də bu heç mümkün
deyil. Amma yenə də nəzərdə tutduğu ikili əks qütblərdən
və onların arasındakı istisnanın
özünün istisnasından
düşündüklərini danışmağa başladı:
- Mənim nəzərdə
tutduğum ikili əks qütb "çiy və bişmiş"dir. Biz hər
hansı bir yeməli məhsula bu baxışdan yanaşa bilərik. Meyvələri çiy və ya bişmiş
halda yeyə bilərik. Amma əti... bu mümkün deyil. Qədim insanlar əti, əlbəttə ki, çiy
halda yeyirdilər. Sonralar insanlar mədəniləşdikcə, od kəşf ediləndən
sonra onlar əti bişirib yeməyə başladılar.
Bununla da mədəniyyət
dövrünə qədəm
qoymuş oldular.
- Noolsun? - Zakir yerindən danışdı. - Mən
Türkiyədə olanda
restoranda gördüm
ki, menyuda çiy ət var. Qiyməti də bişmiş ətdən ucuz deyil ki, bahadır.
Ha-ha-ha...
Zakirin bu yersiz atmacasına
heç kim fikir vermədi. Hamının diqqəti Hüseyndə idi.
- Zakir düz deyir. - Hüseyn Zakirlə razılaşdı. - Bu gün
də müxtəlif xarici ölkələrdə
restoranlarda çiy ətə rast gəlmək olar. Amma iki əks qütb
üçün bugünkü
çiy ətin müxtəlif xalqların
menyusunda olmasının
mənası yoxdur. Söhbət "çiy"
dəyərdən və
"bişmiş" dəyərdən
gedir. Restoranda əgər siz ət sifariş vermisinizsə, ət necə bişsin, heç soruşmayıblarmı?
Yarıbişmiş, yoxsa,
tam bişmiş, yoxsa,
yarıçiy, bir az bişmiş olsun, deyə sual verməyiblərmi? İki əks qütbdən - çiy və bişmiş qütblərdən yenə
də uzaqlaşdıq.
Bunların arasında
cürbəcür başqa
halların da olması
mümkün imiş...
- Dilimizlə biz bütün
bu mümkünləri
təsvir edə bilərikmi? - Fəxrəddin
müəllim soruşdu.
- Yox, Fəxrəddin müəllim, təsvir edə bilmərik. Bişmiş, yaxud çiy ətin arasında sonsuz sayda halətlər ola bilər.
- Doğrudur, - deyə Fəxrəddin müəllim
onunla razılaşdı
və əli ilə işarə etdi ki, Hüseyn yerinə otursun.
Beləliklə, Hüseyn sözünü
bitirərək yerinə
oturdu. Gözü ilə ondan iki cərgə irəlidə oturan Əhmədə baxdı.
Əhməd yumruq sıxıb baş barmağını qaldırdı,
bu, "əla!" demək idi.
Fəxrəddin müəllimin üzünün
ifadəsindən göründü
ki, o, Hüseynin cavabından
razı qalmışdır.
Növbə Minaya çatdı. Bu dəfə
Mina ayağa qalxıb
öz düşüncələrini
bölüşməyə başladı:
- Mən əks qütblər olaraq "isti-soyuq" qarşılığını
seçmişəm, - Mina dedi.
- Bu iki əks qütbün arasında isə başqa hallar da yerləşdirilə
bilər. Məsələn,
"ilıq" sözü
nə istidir, nə də soyuqdur. Yaxud "sopsoyuq" və "ipisti" sözlərini götürək. Bu sözlər
də istilik-soyuqluq xəttində keçici dəyərlər kimi özünü göstərə
bilər.
Fəxrəddin müəllim Minanın
da çıxışından razı qaldı. O dedi:
- Bəli, Mina, doğru müşahidə etmisən.
"İlıq" sözü
iki əks qütb kimi özünü göstərən
"isti-soyuq" qütbləri
arasında əsl üçüncü haldır.
Yaxşı misal tapmısan. İndi də növbə... Zaurundur. - Fəxrəddin müəllim
gördü ki, Zaurun əli havada qalıb sözü ona verdi.
Zaur dedi:
- Mən "gözəl-kifir"
qütbləri arasında
üçüncünün axtarışına çıxmışam.
Sinifdən xəfif gülüş
səsləri eşidildi.
- Nolar, "gözəl-kifir"
qütbləri də maraqlı əkslikdir. - Fəxrəddin müəllimin
dodağı qaçsa
da, o, ciddiliyini saxlamağa
çalışdı. - Buyur,
Zaur, sənin fikrin, görürsən
ki, hamımız üçün
çox maraqlıdı.
Sən buyur, davam elə.
Zaur davam elədi:
- Gülmək lazım deyil. Kifir və
gözəl dəyərləri,
təəssüf ki, bizim
aramızda ancaq və ancaq xarici
gözəlliyinə görə
seçilir. Mənəvi
gözəllik və mənəvi kifirlikdən
burda söhbət getmir. - Zaur çox ciddi tərzdə danışırdı.
Sinif sakitləşdi.
- Əgər biz bu iki qütbü, yəni, "gözəl və kifir" qütblərini əkslik kimi qəbul etsək, o zaman onların arasında yer tutan "yaraşıqlı"
sözünü də
nəzərə almalıyıq.
"Kifir"ə yaxın
"eybəcər" sözü
də burada özünü göstərəcək.
"Qəşəng" sözünü
də yada sala bilərik. Deməli, belə nəticəyə
gələ bilirik ki,
"gözəl" və
"kifir" qütbləri
arasına, hətta bir yox, bir
neçə hal yerləşdirilə bilər.
Bu xətti belə düzənləyə bilərik:
"gözəl - yaraşıqlı,
qəşəng - eybəcər
- kifir". Deməli,
Fəxrəddin müəllim,
belə çıxır
ki, biz əks qütblərin
arasına bir söz deyil, bir neçə söz, hətta əlavə edə bilərik. Aristotel isə hətta üçüncü halın
olmasını istisna edirdi.
- Doğrudur, Zaur, sənin misalın çox məzmunlu misaldır. Deməli, biz, sadəcə, üçüncünü
deyil, dördüncünü
və beşincini də əks qütblər arasına yerləşdirə bilərik.
Dilimiz bizə nə qədər imkan verirsə, o qədər sayda da ara dəyərlər ortaya qoymaq olar.
Maraqlıdır. - Fəxrəddin
müəllim uşaqları
bir qədər də hərəkətli olmağa sövq etmək istədi. - Sən də misal gətirmək istərsənmi, Əhməd?
- Fəxrəddin müəllim
üzünü Əhmədə
tutub soruşdu.
- Bəli, müəllim, mənim də misalım var, - Əhməd
oturduğu yerdən ayağa qalxdı. - Mənim misalım "ölü-diri"
əksliyinin üzərində
qurulmuşdur.
- Buyur, bu, ən
çətin əkslikdir,
deyə bilərik. Ondan hələ Aristotel istifadə edirdi. Necə deyirdi, bu dahi
insan?! O deyirdi ki, insanlar, ya ölü
ola bilər, ya da diri. Üçüncü
hal istisna edilir. Görək, Əhməd bu iki əks qütbun
arasına üçüncünü
necə yerləşdirəcək?!
Əhməd sözünə belə
başladı:
- Mən əvvəlcə ən qədim dastanımız, oğuz türklərinin mənəvi
abidəsi olan "Kitabi-Dədə Qorqud"dan
bir epizodu sizin yadınıza salmaq istərdim.
Sinif nəfəsini dərdi. Milçək uçsaydı,
səsi eşidilərdi.
Hamı bilirdi ki, Əhməd ədəbiyyat
aşiqidir, Zərbəli
müəllimin sevimli
şagirdidir. İndi də
hamı ondan maraqlı bir yozum gözləməyə
başladı. Hətta
Fəxrəddin müəllimin
maraqdan gözləri qıyıldı.
Əhməd balaca bir pauza verib belə
davam etdi:
- Mən sizin yadınıza
Qanturalı boyunu salmaq istəyirəm. Qanturalı Sarı donlu Selcan xatunla
evlənmək üçün
üç vəhşi
heyvana qalib gəlir. Qızın atası qızını söz verdiyi kimi Qanturalıya ərə verir. Onlar Oğuz elinə geri dönürlər. Yolun ortasında bu iki sevgili dincəlmək
üçün dayanıb
kiçik bir düşərgə qururlar.
Amma bu zaman Sarı donlu Selcan xatunun
atası artıq peşman olur. Və o, qızını geri qaytarmaq üçün onların
arxasınca qoşun göndərir. Belə olarkən, çox qəribə bir hadisə baş verir. Atasının qoşunu onlara gəlib çatmamış
Qanturalı uzanıb yuxuya gedir. "Dədə Qorqud" mətnində qəhrəmanın
bu cür yuxuya getməsilə bağlı belə deyilir: "Ol zamanlar yatanda oğuz yigitləri yeddi gün-yeddi gecə yatardılar". Adına "kiçicik ölüm" deyərlərdi!
Dastanın digər qəhrəmanı Salur Qazan da başqa bir boyda belə
bir ağır yuxuya gedir. Bu zaman düşmənləri onu
əsir edib aparırlar.
Sinifdən müxtəlif yerlərdən
səslər eşidildi:
- Necə, necə deyərlərdi?..
- Bu qədər də yatmaq olar?..
- Yeddi gün, yeddi gecə?..
Sinifdə suallar dolu kimi yağırdı.
Bəli,
belə bir halın adı var idi. Ona "kiçicik ölüm" deyirdilər.
Selcan xatun nə qədər çalışır ki, Qanturalını
yuxudan oyatsın, mümkün olmur. Məcbur olub özü atasının qoşunu ilə savaşa çıxır.
- Çox maraqlıdı.
"Kiçicik ölüm"
deyirsən, eləmi?!
- Fəxrəddin müəllim
fikrə getdi.
- Mənim fikrimcə, Fəxrəddin müəllim,
"kiçicik ölüm"
dedikləri bizim bu gün tanıdığımız
koma vəziyyətidir.
Nə ölüdür,
nə diridir. Ona görə də mənim fikrimcə, "ölü-diri" qütblərinin
arasına hələ
qədim dastanımız
olan "Kitabi-Dədə
Qorqud"da özünü
göstərən "kiçicik
ölüm" adı
ilə keçən
"koma" halətini
üçüncü hal
kimi daxil etmək mümkündür.
Nə ölüdür,
nə diridir, bəlkə komadadır?!
- Əhməd sözünü
bitirib susdu.
Fəxrəddin müəllim böyük
bir hörmətlə
ona yaxınlaşdı.
Əlini çiyninə
qoyub sıxdı. Əhməd yerinə oturdu. Hamı anladı ki, Fəxrəddin
müəllimin özü
üçün də
belə bir misal son dərəcə əhəmiyyətlidir.
Zəngin
vurulmasına az qalırdı.
- Uşaqlar, - Fəxrəddin
müəllim deyilənləri
yekunlaşdırmaq istədi:
- Sizin gətirdiyiniz hər bir misal
göstərir ki, Aristotel
məntiqinin üçüncünü
istisna qanunu Zadə məntiqi qarşısında acizdir.
Üçüncünü istisna yox, üçüncünün
istisnasının özünün
istisnası olmalıdır,
əslində. Zadə
bununla nəyi sübut edir? Onu sübut edir ki, biz bu cür düşünərək
dünyamızın rəngarəngliyini
daha adekvat əks etdirməyə çalışırıq. "Əksliklər arasında
heç nə ola bilməz" prinsipindən
uzaqlaşırıq. Deyirik
ki, əks qütblərin
arasında uçurum
yox, qırılmaz xətt var, milyonlarla keçid nöqtəsi
var. Seçim imkanımız
genişlənir. Biz, beləliklə,
daha... kim deyər, nə oluruq?
Zakir yenə dözmədi:
- Daha ağıllı... oluruq. Elə deyil?
- Bu öz yerində. Amma hər şeydən öncə daha tolerant oluruq, daha demokratik
dünyagörüşünə malik olduğumuzu bəyan edirik.
Zəng
vuruldu.
- Bu barədə daha geniş şəkildə
gələn dəfə.
- Fəxrəddin müəllim
sözünə son verdi.
- Əhməd, sən
isə yoldaşlarınla
- Hüseyn, Mina və
Zaurla bir yerdə, "Niyə biz qeyri-səlis məntiq vasitəsilə daha demokratik oluruq?" sualına cavab axtarın. Gələn dərsimizdə sizin cavablarınızı hamılıqla
dinləyəcəyik.
(Ardı var)
Kamal
Abdulla,
Rafiq Əliyev
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2024.- 19 oktyabr, ¹40.- S.10-11.