Məhəmməd Füzulini dərk etmək
məqamı, yaxud ulduz
əlifbası
Füzulini dərk etmək,
tamı tamına, bir nəfəs qədər ona yaxınlaşmanın ən müxtəlif yolları var. Şübhəsiz
ki, bu çox sayda yolların hamısının
başında onun öz mətnləri gəlir, ancaq bu mətnlər
hardasa dünyaya açıq yox, hermetik mətnlərdir, ən
fərqli filoloji şərhlər bitsə də (bəzən
Füzuli bu şərhlərdən sonra gəlir, şərhlər
sadəcə, maneə rolunu da oynaya bilir, çünki ən
azından şərhdə musiqi iştirak etmir, mənanın
üzə çıxmasında musiqi əsas məqamdır...),
onun öz mətnlərinin dünyanı sarma, onu öz
içində əritmə stixiyası bitmir, dayanmır.
Füzulini bir mədəni hadisə kimi ən böyük
şairlərin zaman içində yaratdığı həlqənin,
silsilənin daxilində oxumaq lazımdır. Bu mənada,
şübhəsiz ki, o, Hafiz deyildir, yəni ondan sonrakı mərhələlərdən
biridir, elə bir mərhələ ki, onda Hafiz və Sədidən
heç zaman pozulmayan, daim qəzəl adlı cahanın
içində qövr efən nöqtələri
barındırır. Hafiz hadisəsi dünyanın ən
böyük şairlərini yaradan, bu prosesdə məcburi
iştirak edən nəsnədir. Bu silsilənin daxilində həlqələrdən,
komponentlərdən biri qaibdən gələn səsdir, digərləri
o səsi tamamlayan, sözə çevirən, o sözü
yenidən səsli mühitə döndərən həlqələrdir.
Bu fəza cismi, qalaktikanın düzümü heç zaman
pozulmur. Qədim şairlərin hər biri bir missiyanı yerinə
yetirir, gerçəkləşdirir, ilk gənclik, bəlkə
də yeniyetməlik illərindən oxuduğuma görə,
Füzulini bütün bu prosesin əlifbası kimi
qavramışam, əlifbanı bilmədən sonrakı mətnlərin
necə, nə üçün yarandığını da fəhm
etmək olmaz. Füzuli şairlər içində, bəlkə
də ilk dəfə fəzanı göstərir, həm də
ulduz əlifbası kimi.
***
Füzuli
bütün qədim və orta əsrlər ədəbiyyatını
daxili təfsir gücündən keçirdiyi kimi, onun
özü də bir gün tənqidə və inkara tuş gəlməliydi.
Cabbarlının təbirincə desək, Füzuli bir
çevrə, ayrıca bir fəza sistemi yaratmışdı.
Nəyisə bu dünyadan, gerçəklikdən ayırırsansa,
bir gün sən də maneə, əngəl kimi
"oxuna" bilərsən. Onun yaratdığı sistemdə
mənaların sırası, onların insanı heyrətləndirmək
və dünyanı dibindən tanıtmaq şövqü
bitmirdi, əbədi stixiya kimi davam edirdi. Hafizdən gələn
prinsip: görünməyən, olmayan şeyi göstərmək,
dünyanı bu sistemin içinə salmaq sadəcə,
gözəl duyğular oyatmırdı, o həm də poeziya
elminin əsaslarını qoyurdu. Burdan nə alınır?
Füzuli o qədər ciddi poetik və elmi kitablar, risalə və
mətnlər oxumuşdu ki, onlardan xilas olmağın yeganə
yolu yeni mənayaradıcı sistem yaratmaqda idi.
Poeziya həyatın ümumi ahənginin içindədir, onun qəfil
meydana çıxan, boy göstərən məqamlarındadır,
yaxud bu ahəngi yaradan məqamdır, şeirsə, şeir
yazmaqsa, dünyada ən təhlükəli cəhddir, insan
fikir və düşüncəni hansı yollasa ifadə edə
bilir, fikir və düşüncənin ifadə qəlibi tez
formalaşır duyğuları isə dəqiq ifadə etmək
sadəcə, mümkün deyil, istənilən təsadüfdə
demək istədiyinin qışqırığı
içində qalır, çölə, zahirə çox az
şey çıxır, hiss və duyğuları
düşüncə qəlibiylə verə bilməsən,
yaxud ani sürüşmə təhlükədir, gizlətmək
istədiyini üzə çıxardar, nəzərdə
tutmadıqlarını elə bir formada deyər ki, məəttəl
qalarsan, məhz bu səbəbdən, poeziya, şeir yazmaq
unikal sənətdir, unikal təhlükədir, Füzuli bu
işin ən böyük ustadıdır, həm də ana
dilində...
Hər şeir, onun məhvərindəki texnologiya enerjinin məhz
bu texniki göstəriciyə uyar şəkildə hərəkətini,
təsir və effektini şərtləndirir. Bəzən,
zaman-zaman Füzulinin qəzəllərindəki hansısa bənd
qızğın şərh daşqınlarına səbəb
olur, niyə bəs daşqın? Çünki bu mübahisə
və mülahizələrdə Füzuli ritminin, Füzuli
sözünün yalnız bir cəhəti üzərinə
vurğu salınır, çox da dərində olmayan detal
qabardılır, ən əsas hissə - şairin belə deyək,
izmlər içində çıxardığı oyun
unudulur. Füzulinin nəyə qarşı olmasının
unudulması onu bədii təfəkkür hadisəsi kimi
anlamağın qarşısını alır.
Füzuli
şeiri, işlətdiyi
metafora və digər poetik fiqurların
düzülüşü oxucunu bəndə salır, bunu dinləyib
ardını gətirməlisən; təqribən, bəzi
modern dil yarışmalarında olduğu kimi: hekayəni
yarıyacan dinlə və ardını yaz. Yəni Füzuli
yazdığı şeirin çox fərqli planlarının
olduğunu bilirdi, onda mətnin anlaşılması problemi tam
başqa səviyyədə idi. Bu hermenevtik vahidlərdəki
zahiri donuşluq toxunan kimi, nəfəs verən kimi hərəkətə
gəlir, misra enerjisi və oxucunun buna qoşulması bir-birindən
ayrılan və bir-birinin içinə keçən hekayətlər
yaradır...
Cavanşir YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2024.-
26 oktyabr, №41.- S.13.