Ələsgərin meracı
Qaya
parçasına fəlsəfi
esse
Mənim
yadıma gələni,
Aşıq Ələsgərə
heç vaxt birmənalı münasibət
görməmişəm. Kimlərsə
onu sadə xalqın sevimlisi, həmişə xalqın
yanında olan, el-obanın gözəllərini
vəsf edən bir el sənətkarı
kimi qəbul edib, kimlərsə böyük elm-irfan sahibi olan, öz
mənəvi yüksəlişində
övliya səviyyəsinə
qalxa bilmiş bir Haqq aşığı
kimi təqdim edib, onun qoşmalarındakı
təsvirlərdə sufi
simvolikası axtarıb
(həqiqət, yəqin
ki, həmişəki kimi
«qızıl orta»da olacaq).
Qismət
elə gətirdi ki, Aşıq Ələsgərin
ötən ay ucaldılan
abidəsinə də
münasibət eyni cür oldu – yəni ikili və ziddiyyətli.
Heykəlin fotolarını görəndə,
mənə bir çox məqamlar maraqlı gəlmişdi. Çünki görən
kimi anlamışdım
ki, heykəl realist üslubda
hazırlanmayıb. Sevinmişdim.
Sovet dövründən
qalma realizdən kifayət qədər yorulmuşuq. Gözümüz nəsə fərqli və özünəməxsus bir
obraz istəyir.
Bir də ki, realist sənət
əsəri lazım olsaydı, onu elə sıradan bir heykəltaraş da düzəldə bilərdi
və Natiq Əliyev kimi tanınmış sənətkarın,
Xalq rəssamının
layihəsi qəbul edilməzdi.
Qeyd edim ki, Natiq Əliyevin Rahib Həsənovla birgə onilliklər əvvəl hazırladıqları «Əliağa
Vahidin heykəli» də birmənalı qarşılanmamışdı.
Kimlərsə bu heykəli Vahidin bütün həyatını,
ruhunu, yaradıcılığını
əks elətdirən
bir sənət əsəri kimi qəbul edir, kimlərsə, heç nə anlamadan, Vahidin saçları arasındakı musiqiçilərə
baxıb çiyinlərini
çəkirdilər. Həmin
vaxtlar biz yenicə əruz vəznində yazmağa başlamışdıq,
ədəbi məclislərə
gedib-gəlirdik və
ustadların arasında
bu heykəllə bağlı mübahisələrin
şahidi olurduq. Mərhum sənətkarımız,
Əməkdar rəssam
Adil Rüstəmovun bu
heykəlin mahiyyətini
bizim bir yaşlı qəzəlxanımıza
səbirlə izah eləməyi səhnəsi
indiyəcən gözümün
qabağındadı.
Qayıdaq, Aşıq Ələsgərin
heykəlinə. Kim Aşıq
Ələsgər şəxsiyyətini
necə qəbul edirsə, bu onun öz işidir.
Lakin bizim bu abidədə gördüyümüz
məhz Xalq rəssamı Natiq Əliyevin xəyalındakı,
təfəkküründəki Aşıq Ələsgərdir.
Fotolardan
nə qədər marağımı çəksə
də, canlı olaraq heykəlin qarşısında dayananda,
anladım ki, mən şəkillərdən əslində
bu əsərin mahiyyətinin heç on faizini də hiss eləməmişəm.
Qarşımdakı sadəcə, bir el sənətkarı
deyildi, sözün həqiqi mənasında,
Haqq Aşığı idi
– irfanın ən yüksək mərtəbələrinə
qalxmış, övliya,
hətta peyğəmbər
səviyyəsinə çatmış
Haqq aşığı – Haqq aşiqi; ölməz misraları qayaya həkk olunmuş əbədiyaşar bir sənətkar. Əlindəki
saz da o biri aşıqların ifa elədiyi sadə bir musiqi aləti
deyil. Heç qarşımdakı obraz
da, məncə, saz çalıb-eləmir… Bu «havalı»
sazdı. Elə havalı kimi havada oynayır. Qanad açan oynaq bir quş
kimi öz aləmindədi. Aşıq
Ələsgər isə,
elə bil, bu şıltaq, havalı sazı ehtiyatla ram eləməyə
çalışır.
Daşın üstündəki misraları
müşahidə elədikcə
düşündüm ki, müəllifin
təbirincə, Aşıq
Ələsgərin kəlamları
eynən qayaya yazıldığı kimi,
xalqımızın yaddaşına
həkk olunub, heç vaxt ordan silinən deyil. Eynən peyğəmbər kəlamları
kimi…
Peyğəmbərimizin əsas möcüzələrindən biri
nə idi? Əlbəttə ki, merac…
Bəli, əsas fikrimin üstünə gəlib çıxıram.
Mən bu heykəlin qarşısında dayananda,
içimdən qəfildən
qəribə hisslər
keçdi. Elə bil ki, Merac hadisəsinin
başlanğıcına baxırdım.
Sadəcə, burda Büraq (nurdan yaranan şimşək
at) obrazında
məhz saz çıxış edir.
Sanki məşhur saz havaları da, insan ruhunu havalandıran, göylərə qaldıran
Büraqın qanadlarıdı…
Bəlkə də, məhz bu Büraqın nurunun onun gözlərini
yandıracağını bildiyinə
görə, üzünü
kənara tutub, ona tərəf baxmır Aşıq Ələsgər.
Sazı
tutan əlləri də məndə tamam başqa təəssüratlar yaratdı.
Elə bil saz öz-özlüyündə
azad, sərbəst bir varlıqdı, eynən Büraq kimi göylərdə pərvaz edir, göyün yeddinci qatında dolaşır və ara-sıra yerə enib Aşıq Ələsgərin
– bu haqq aşığının köksünə,
ürəyinin başına
sığınır, onun
ruhuyla həmsöhbət
olur və onu özüylə meraca qalxmağa səsləyir.
Heykələ baxdıqca bu saz həqiqətən də, göylərə qalxmağa hazırlaşan
ildırım nəfəsli
Büraqı xatırlatdı
mənə. Bu saz arifi göylərə qaldıran bir vasitədi. Aşıq Ələsgər də bir az ehtiyatla,
bir az ərklə
bu Büraqdan tutub sıxır ki, onunla birlikdə göylərə yüksəlsin,
Tanrının dərgahına
yetişsin, elin-obanın
dərd-sərini, yaşadığı
ağrı-acıları, iztirabları
Haqq-təalanın hüzurunda
bəyan eləsin.
Amma əlləri göyə qalxmağa hazırlaşan
sazda olsa da, Aşıq Ələsgərin
baxışları nədənsə
göyə yox, yerə zillənib. Elə bil ki, bütün elin-obanın yüz illik, min illik dərdi, əzabı, iztirabı onun sərt cizgilərində və əsas da gözlərində
əks olunub. Sanki bu dərd əzabın,
iztirabın ağırlığı,
ona imkan vermir ki, yerdən rahatca qopub, sazıyla birlikdə göyün yeddinci qatına yüksəlsin.
Qismət
elə gətirib ki Aşıq Ələsgərin
həyatı, ələlxüsus,
son onillikləri Azərbaycanın
ən ağır faciələrlə üz-üzə
qaldığı qanlı
dönəmlərə təsadüf
edib (iki əsrin qovşağı,
milli münaqişələr, erməni fitnələri, bolşevik işğalı,
torpaq itkiləri, şəxsi ailə faciələri və sair).
Və düşünürəm
ki, əsərin kompozisiyası
Aşıq Ələsgər
ruhunun və həyatının əsas
kodunu aça bilib – bədii dillə desək, gözləri yerdə (öz xalqında), əlləri isə göydə (Tanrıda) olan haqq aşığı...
(Qeyri-ixtiyari «Hamınız
Allahın ipindən möhkəm yapışın…»
Quran ayəsi yada düşür.)
Elə bil yerdə qalıb el-obanın dərdini çəkmək
istəyir, amma havalı saz onu göylərə tərəf çəkir.
Sazdan tutub göylərə qalxmaq istəyir, el-obanın dərd-sərindən, faciələrindən
baxışlarını ayıra
bilmir.
Aşıq Ələsgərin göyə
(Tanrıya) yüksəlməkçün
sazdan (Büraqdan) nəvazişlə tutan əllərində bir irfan sahibinin, bir övliyanın gücü varsa, fəqət, yerə (xalqa) baxan gözlərində,
sanki bir el ağsaqqalının dərd-səri, narahatlığı
yığılıb. Həm
də tək dərd yox, qəribə bir xəcalət hissi. Bəli, bu daşlaşmış
baxışların dərinliyində
qəribə bir təəssüf və xəcalət hiss elədim
– Mən el-obanın dərd-sərini meraca qalxıb Haqq təalanın
hüzurunda ərz edəcəm, amma bunun nə qədər
faidəsi olacaq, ya ümumiyyətlə olacaqmı, bunu bilmirəm. Mən yerlə göy arasında asılı qalmış El aşığı
– Haqq aşiqiyəm…
Bəli,
Aşıq Ələsgərin
yerə zillənən
baxışları bunu
deyir mənə.
Hətta
ona təskinlik də verirəm: – Sazından möhkəm
tut, aşıq, bizləri
boş ver. Bu sazın
havaları səni havalandırıb ərşi-əlaya
qaldıracaq, ordan baxanda bizim xırda
məişət qayğılarımız,
əzab-əziyyətimiz o qədər
kiçik görünəcək
ki… Sən bizim o xırda dərdlərimizə
əhəmiyyət vermə,
bizə aludə olma, saza çevrilən
Büraq səni gözləyir. O, səni göylərə qaldıracaq.
Ucal göylərə,
layiq olduğun yerdə məskunlaş və sonra bizi
də ardınca səslə… Bəlkə biz
də öz Büraqımızı tapa bildik,
sənin yolunla göylərə qalxdıq,
yerdəki zülmlərdən,
ədalətsizliklərdən canımız qurtardı…
Aşıq Ələsgər isə
baxışlarıyla cavab
verir ki, axı mən onilliklə bu xalqın içində olmuşam, el-obamızın yadellilərdən
çəkdiyi əzabları
görmüşəm, zəmanənin
çaxnaşmalarında camaatımızın
yaşadığı zülmlərin
şahidi olmuşam, mən bütün bunları necə yadımdan çıxarıb,
öz ruhumu göylərə qaldırım?
Xalqın halını
necə unudub, öz mənəvi yüksəlişimi fikirləşim?
Mümkünmüdür?
Hə, heykəlin qarşısında
dayandığım müddətdə
bir də qəfildən onu hiss elədim ki, mən bayaqdan ürəyimdə bu daş parçasıyla
danışırammış.
Əgər danışıramsa, deməli, qeyri-ixtiyari onu daş heykəl
kimi yox, canı-ruhu olan bir varlıq kimi qəbul eləmişəm.
Sənin
daşdan yonduğun bir heykəli insanlar canlı varlıq kimi qəbul edirsə, onunla həmsöhbət olursa, məncə, bir heykəltaraş üçün bundan böyük uğur ola bilməz. Deməli, sən bir soyuq
daş parçasına
ruh-can verə bilmisən.
Heykəldə Aşıq Ələsgərin
bədəninə sərt
çalarlarla qəribə
bir əzəmət verilib. Həqiqətdə
də Aşıq Ələsgər cüssəli
adam olub. Bunu bilirik. Amma nədənsə ayaqları
daha çox diqqətimi cəlb elədi. Güclü, möhkəm ayaqlar idi.
Gözlərinə baxdım, ayaqlarına
baxdım. Bu gözlərdəki
bir dünya dərdi-əzab yükünü,
yəqin ki, yalnız bu cür möhkəm
ayaqlar daşıya bilərdi. Əks halda, Aşıq Ələsgər bütün
ömrü boyu ayaqda qala bilməzdi,
bu dərd-sərin yükü altında çoxdan sınıb tökülərdi.
Heykələ baxa-baxa, nədənsə
mənə anidən elə gəldi ki, Natiq müəllim uzun illər Peyğəmbərin meracını
təsvir edən bir əsər yaratmaq istəyib və həmin hiss və duyğular sonda gəlib məhz bu heykəlin
yaradılması zamanı
təzahür edib.
Sonda isə, Aşıq Ələsgərin abidəsi
ətrafında şou
yaradanlara, heç nə anlamayıb ağız büzənlərə
bir-iki kəlmə sözüm olacaq.
Sən nəyisə bəyənməyə
bilərsən, hardasa
qüsur görə bilərsən. Bu, öz işindi. Amma uzunillik sənət təcrübəsi
olan, peşəkar sənətkarın hansısa
işində, hansısa
sözündə qüsur
tutanda, qulp qoyanda, əvvəlcə bir düşün – yəni bu boyda
sənətkar neynədiyini,
nə danışdığını,
nə yaratdığını
bilmir? Sənin gördüyün «qüsur»u
o görmür? Yəni
sənin gözün,
sənin təfəkkürün
ondan daha itidi? Yoxsa, obrazını
yaratdığı sənətkarı
səndən daha az istəyir, daha az tanıyır?!
Axı sən kimsən, o kimdi?
Əgər nəsə sən
istədiyini kimi, sən arzuladığın
kimi deyilsə, bunu qüsur kimi qəbul eləmək cahillikdi, nadanlıqdı. Müəllif
belə görür, belə yaradır, vəssalam!
Bəyənmirsənsə, qollarını
çırmala, öz
arzuladığını, öz
görmək istədiyini
sən özün yarat, yarada bilmirsənsə,
heç olmasa, susmağı bacar. Çünki müəllif
sənin görmək
istədiyini təqdim
etməyə məhkum
deyil. Bu onun yanaşmasıdı və
nəyi necə eləməyi o səndən
yaxşı bilir. Çünki o, öz işində peşəkardı,
sənsə bilinmir kimsən. Bacardığın
isə görülən
işə qulp qoyub hay-küy qaldırmaq, lağa qoymaqdı. Bunu isə ən yaxşı kimlər bacarır? Özünün
əlindən heç
bir iş gəlməyən səfehlər…
Aşıq Ələsgərin abidəsi
ilə bağlı isə son fikrimi deyəcəm – çoxdandı
bir şairimizin, bir sənətkarımızın ruhunun dərin qatlarını, həyat amalını, varlığının mahiyyətini
bu cür dərindən əks elətdirən bir abidə görməmişdim.
Və buna görə
müəllifə təşəkkür
edirəm…
İlqar FƏHMİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2024.- 26 oktyabr, №41.- S.7.