Bir Nazif vardı...
Elmi
araşdırma
"Qarasubazardan olan
professor" kitabına müqəddimə
əvəzi
"Nəslimin yarpaq tökümü başlandı..."
Böyük türk şairi
Nazim Hikmət bu sözləri 53 yaşında
dünyadan köçən
tanınmış azərbaycanlı
həmkarı, alim və
şair Mikayıl Rəfili (1906-1959) haqqında
demişdi.
Bizim nəslin - böyük ədəbiyyata ötən
əsrin yetmişinci illərinin sonlarında gələn tənqidçi
və ədəbiyyatşünaslar
nəslinin yarpaq tökümü isə dostumuz, filologiya elmləri doktoru, professor Nazif Qəhrəmanlını
(1949-2012) itirməyimizdən başlandı.
Ardınca Arif Əmrahoğlu,
Zaman Əsgərli, Kamran Əliyev,
Məhəmmədəli Qıpçaq,
Arif Rəhimoğlu, Arif Acalov, Şamil
Vəliyev, Şirindil
Alışanlı kimi
tanınmış ədəbiyyat
tarixçiləri, dilçi
və tənqidçilər
sıralarımızdan getdilər.
Şübhəsiz, ədəbi
və elmi fikir tariximizdə, milli düşüncəmizdə onların
hər birinin özünəməxsus xidmətləri
var, hər birinin yeri və izi
bundan sonra da görünəcək.
Nazifi Ensiklopediyadan tanıyırdım.
Mən Ədəbiyyat
İnstitutunun aspirantı,
Nazif Azərbaycan Sovet Ensiklopediyasının
(qurum o zaman belə adlanırdı) dil-ədəbiyyat
redaksiyasının əməkdaşı
idi. Bu mötəbər
nəşrlə iş
birliyinə - profil məqalələr yazmağa
da onun təşviqi və təşəbbüsü ilə
başlamışdım. Burada
məni indi həyatda olmayan Araz Dadaşzadə, Azər Bağırov kimi nəcib ziyalılarla, Bağır
Ağayev kimi "badə dostu" ilə tanış etmişdi. İki-üç
görüşdən sonra
aramızda elə qarşılıqlı inam
və etimad ab-havası yaranmışdı
ki, hətta "məxfi"
nəşri - Azərbaycan
Sovet Ensiklopediyasının
Xalq şairi Rəsul Rzanın redaktorluğu ilə çıxan (amma sonradan kəskin tənqidə məruz qalan və satışa
buraxılmayan) yaşıl
qapaqlı birinci cildini də göstərmişdi. Yəqin
ki, bir qədər də mövcud rejimdən narazılıq
kimi yozula bilən söhbətlərimiz,
məlumat mübadiləmiz
də bundan sonra başlanmışdı.
1979-cu ilin bir payız
günü Nazifin 30 yaşını kiçik
vətənində qeyd
etmək üçün
tənqidçi Rəhim
Əliyevin "Moskviç-412" markalı maşını
ilə ata evinə - Quba rayonunun Birinci Nügədi kəndinə
də getmişdik. Uzun yol boyu,
əsasən, ədəbiyyatdan
danışmış, bolluca
mübahisə eləmişdik.
Adi vaxtlarda az danışan, qulaq asmağa daha çox üstünlük
verən Nazif elmi-ədəbi səciyyəli
mübahisələrdə həmişə yerli-yataqlı, ortaya fakt, sənəd qoyan (Cəfər Cabbarlının məşhur
qəhrəmanı demişkən,
"sübutalnı-dokumentalnı!) ehtiraslı polemika
ustası kimi çıxış edirdi.
Bayıldakı yalnız bir neçə adamın yerləşə biləcəyi
kiçik mənzilində
gözəl bir ailəvi qonaqlıq verdiyi də yadımdadır. Nazif də çoxumuz kimi sadə, imkansız ailədən çıxmışdı. Odur
ki, istər Qubada, istərsə də Bakıda şahidi olduğumuz kasıbçılığı,
darısqallığı, maddi
sıxıntını ürəyinin
genişliyi, qəlbinin
səxavəti, təbiətinin nəcibliyi və səmimiliyi ilə kompensasiya edirdi. Daxilən zəngin, aqil insan olduğundan bu məişət çətinliklərinin fövqündə
dayanmağı bacarırdı.
Bəzən zarafatla özünü çəlləkdə
yaşayan məşhur
filosof Diogenə bənzətməyi də
vardı...
Çox
saf, səmimi, hətta bir qədər də sadədil idi. Dünyaya sanki təbii həya və utancaqlıq hissi ilə gəlmişdi. İlk gənclik
illərini çoxdan
arxada qoyduğumuza baxmayaraq, yanında 18+ lətifə danışanda
həmişə qızarırdı.
Südlə, qanla keçən daxili mədəniyyətə malik idi.
Bayağılığı, saxtalığı, qeyri-təbiiliyi
əsla sevməzdi.
Nazif yalnız bir mövzu, bir dövr, bir ədəbi şəxsiyyətlə
məhdudlaşıb qalan
elm adamı deyildi. Yaradıcılıq diapozonu,
elmi-bədii axtarışlarının
çevrəsi kifayət
qədər geniş idi. Ədəbiyyat tarixçisi və ədəbiyyatşünas, ədəbiyyat
nəzəriyyəçisi və tənqidçi, yazıçı və publisist kimi geniş, hərtərəfli
fəaliyyət göstərirdi.
Tələbələrinin ürəyində
yer tutmağı, onların dostu və həmdərdi, güvənc yeri olmağı bacaran həssas, qayğıkeş
və istedadlı müəllim idi.
Kənddən, periferiyadan paytaxtı
"fəth etməyə"
gələnlərin hamısı
kimi, onun da yolu çətin olmuşdu. Ədəbiyyatda
da asan iş dalınca getmədi. Araşdırma seçimində
həmişə qədirşünas
olmağa çalışdı.
Az tanınan, unudulan,
sahib çıxılmayan müəlliflərin
ədəbi irsinə
üz tutdu. Zahirən də, bir az
bənzədiyi şair-tənqidçi
Mikayıl Rəfilidən
yazdı. XX əsr klassik Azərbaycan şeirinin təkrarsız
isimlərindən birini
- Səməd Mənsuru
müasir oxucuya tanıtdı. Bu kitabda haqqında söz açılan görkəmli
türkoloq alimi - Krımın Qarasubazar qəsəbəsindən çıxan,
Budapeşt Universitetindən
doktorluq dərəcəsi
alan Bəkir Çobanzadə şəxsiyyətini
və irsini öyrəndi. Cümhuriyyət
qurucularından baş
nazir Nəsib bəy Usubbəyov haqda araşdırma apardı.
Bu, eləcə də adını çəkmədiyim
digər əsərlərini
yazarkan, həmişə
öz sözünü
deməyə, öz qiymətini verməyə çalışdı. Sözünün,
mülahizəsinin mövcud
elmi-nəzəri fikirlə,
"korifeylər"in dedikləri,
yazdıqları ilə
dissonans təşkil etməsindən çəkinmədi.
Böyük Nizami demişkən, "öz
süfrəsinin aslanı"
olmağı hər şeydən üstün tutdu.
***
"Çapar" nəşriyyatı
nəcib addım ataraq Nazif Qəhrəmanlının
artıq biblioqrafik nadirəyə çevrilmiş
kitablarından birini -
"Qarasubazardan olan
professor" əsərini yenidən
nəşr edir. Həcmcə o qədər
də böyük olmayan bu kitab Krım tatarlarının və Azərbaycanın müştərək övladı
- böyük Türk
oğlu Bəkir Çobanzadənin qısa
həyatından, çağdaş
türkologiya elminə
verdiyi böyük töhfələrdən bəhs
edir.
Deməzdim ki, bu kitabça
professor Nazif Qəhrəmanlının
yazdıqlarının ən
yaxşısı, ən
seçkinidir. Əsərin
əsas məziyyəti
onun ölkəmizdə
Bəkir Çobanzadə
haqqında ilk və müxtəsər monoqrafik
tədqiqat təcrübəsi
olmasıdır. Görkəmli
türkoloq alimin anadan olmasının 130 illiyinin qeyd edildiyi ərəfədə
vaxtı ilə qardaş Türkiyədə
də işıq üzü görən və maraq doğuran
bu əsərin yenidən nəşri çox yerinə düşür.
Yazının adını "Bir Nazif
vardı..." qoydum.
Amma sonra düşündüm
ki, həyatda olsaydı,
bu il 75 yaşını
arxada qoyacaq Nazif haqqında yalnız keçmiş zamanda danışmaq düzgün deyil. O yenə var, yaşayır.
Kitablarında, dostlarının
xatirələrində, tələbələrinin
yaddaşında, yaxınlarının
və doğmalarının
ürəyində.
Və hər kəsə öz həqiqi dəyərini verən, möhürünü
vuran intəhasız Zamanda...
Vilayət QULİYEV
Ədəbiyyat qəzeti.- 2024.- 7 sentyabr, ¹34.- S.4.