Füzuli sözünün sehri

 

Mərhum Samət Əlizadənin 1995-ci ildə yazdığı məqalə

 

Elmi araşdırma

 

Füzuli sənəti xalqın dilindən zəkasından od alıb şölə saçan, insan qəlbində min illər boy atan ali müqəddəs duyğuların hərarəti ilə zaman-zaman daha gur yanan bir ocaqdır. Bu ocağın odunda yanmaq səadətdir, mən bu oda könüllü atıldım...

Samət ƏLİZADƏ

(1938-2002)

 

Ədəbiyyat mədəniyyət tariximizin iftixarı olan Füzuli dünya ədəbiyyatı tarixində böyük hadisədir. Hökm kimi səslənən bu fikri aşağıdakı danılmaz faktlar doğruldur: hələ heç kim Şərqin üç möhtəşəm dilində (türk, fars ərəb) divanlar bağlayaraq Füzuli kimi mükəmməl əsərlər yarada bilməmişdir; heç kimin qələmi mənsub olduğu dövrün ədəbi aləmindəki bütün əlvan forma janrların sınağına məruz qalarkən Füzuli qələmi kimi gözəl cilalı nümunələr yaratmamışdır; "qəlb şairi" kimi tanınan şairimiz qədər heç kim oxucu ürəyinə hakim kəsilməmişdir; ikinci elə bir şair tapmaq çətindir ki, onun yaratdığı ədəbi məktəb qədər sirayətedici olsun öz davamçılarını çıxılmaz təsir dairəsində saxlamaq iqtidarında olsun; orijinal təkrarsız üslub sahibi olan Füzuli kimi heç kəs ədəbi yaradıcılıq qarşısında müxtəlif dövrlərin (ictimai quruluşların) zamanların sınağından uğurla çıxa bilmək keyfiyyətini elmi-tarixi mənəvi dəyər şərti kimi irəli sürməmiş öz yaratdığı əsərlərlə bu şərti dolğun şəkildə doğrultmaq mümkün olduğunu sübuta yetirməmişdir: fars ərəb dillərində yazmaqla bu dillərdən bəhrələnməklə yanaşı, ədəbi dilimizi tarixən heç kəs Füzuli kimi həmin dillərin hegemonluğundan xilas edə bilməmişdir; nəhayət, çox az şairə müyəssər olar ki, mənəviyyatı, qəlbi ruhu hər misrasından görünsün əzəli məhəbbətdən, səmimilikdən yoğrulmuş ədəbi şəxsiyyəti yaradıcılığında üslubunda Füzulidəki qədər bütün əzəməti aydınlığı ilə həkk olunsun!..

 

***

 

Füzuli təkcə Azərbaycan ədəbiyyatında deyil, bütün Şərq ədəbiyyatında əsərləri dönə-dönə köçürülən, yaxud nəşr olunan, çox sevilən çox oxunan, ən tanınmış sənətkarlardandır. XX yüzillikdə Türkiyədə, Azərbaycanda, eləcə başqa ölkələrdə Füzulinin həyat yaradıcılığı, dili üslubu haqqında onlarca tədqiqat əsəri yazılmışdır. M.F.Köprülü, Ə.Qaraxan, Ə.Tərlan, H.Araslı, Y.Bertels, Ə.Gölpınarlı, Mir Cəlal, M.Quluzadə, M.C.Cəfərov, Ə.Cəfər, V.M.Qocatürk, H.Mazıoğılu, Ə.Dəmirçizadə, H.Mirzəzadə, Ə.Mirəhmədov, F.Qasımzadə, M.Adilov, T.Hacıyev, A.Vəfalı, Ə.Səfərli, S.Əliyev, A.Rüstəmova, V.Feyzullayeva başqalarının kitabları, məqalələri bu gün elmi dəyərini saxlamaqdadır.

...Füzuli klassik şeir dilində özündən əvvəlki ədəbi irsə, Şərq poetikasının zəngin mürəkkəb qayda-qanunlarına sadiq qalmağı farsca divanının müqəddiməsində özünün dediyi kimi, "əslinin səliqəsinə (yəni türk şeiri ənənələrinə) uyğun" yazmağı bacaran, sənətdə sələflərinin keçmədiyi, xələflərinin keçə bilmədiyi aşırımlardan adlayan bir ustaddır. Onun zərif üslubu təkrarolunmazdır. Poeziyasındakı xariqüladə qüdrət əzəməti bədii söz qarşısında qoyduğu misilsiz tələbkarlıq doğurmuşdur.

...Füzuli sehrkar deyildi öz ürəyinin qanı, dərin zəkası, nuru, fitri istedadı hesabına yaratdığı sənət incilərini layiqincə, ədalətlə qiymətləndirə bilməyən, çarəsizlikdən "sehr" adlandıran, onun özünü isə "əcaib üslublu" təbiri ilə səciyyələndirən müasirlərindən, - adi oxuculardan tutmuş, təzkirəçilərə qədər bir çoxlarından narazı idi. Lakin qəribədir, bu günün qədirbilən oxucuları da bəzən ona sehrkar kimi baxır, onun ucaltdığı möhtəşəm söz binasında hər bir daşın ülvi mükəmməlliklə cilalandığını görüb heyran qalırlar.

Füzuli misra-misra, beyt-beyt böyükdür. Onun beytlərində qəfil bir şimşəyin parıltısı, əlçatmaz zirvələrin qüdsiyyəti var. Onun beytləri xəyyamanə rübailər kimi sənətdə həqiqi gözəlliyin, məna dolğunluğunun məhəki sayıla bilər: hər beytin öz musiqi dili, - həmcins səslərdən, gözlənilməz qafiyələrdən bəstələnmiş melodiyası, özünəməxsus obrazları, aydın fikir istiqaməti aforistik məzmunu vardır!..

...Füzuli şeirini şərhlərlə birlikdə qavramaq istərkən oxucu şairin məşhur kəlamını bir məram kimi yadda saxlamalıdır: "Elmsiz şeir əsası yox divar olur əsassız divar ğayətdə bietibar olur". Beləliklə, elm şeirin əsası, özülü kimi qiymətləndirilir. Lakin burada "elm" sözünü düzgün geniş mənada anlamaq lazımdır. "Elmsiz şeir" ifadəsi ilə daha çox qəzəl janrından olan şeiri düşünən şair ən azı aşağıdakıları nəzərdə tutmuşdur: 1) Bədii fikir məntiqi mühakimə, tezis - antitezis üsulu ilə ifadə edilməli. 2) Həyat həqiqəti qədər obrazlı şəkildə olsa da, inandırıcı, ağlabatan tərzdə əks olunmalı. 3) Elmi (dini dünyəvi) biliklərə, təsbit olunmuş əqli nəticələrə istinad edilməli. 4) Xalq təfəkkürü xəyalının inciləri olan müdrik ifadələrə, qanadlı sözlərə, atalar sözü zərb-məsəllərə əsaslanmalı. Bu şərtlərin heç olmazsa, birini gözləməyən şeir "etibarsızdır", başqa sözlə, zəriflik kamillikdən, imandan uzaqdır, - müxtəlif zövqlərin idraki ölçülərin sınağına dözmək gücündə deyildir. Füzuli isə deyilənlərin nəinki birini, əksər hallarda hamısını qabarıq şüşədə toplanan işıq kimi öz şeirində cəmləşdirə bilir.

Füzulinin bir çox beytləri Quran ayələri, peyğəmbərin hədisləri klassik şeirdə geniş yayılmış sufilik anlayışlarının köməyilə izah edilə bilər. Lakin bu, şairin hər sözündə sufizm mətləbi axtarmağa əsas vermir...

"Füzulini şərh etmək?!" Bu sözlər çox qəribə səslənir. Bu ona bənzəyir ki, kiməsə günəş bağışlamaq istəyirsən, ancaq əliboş gedirsən: hərarəti öz qəlbində qalır, nuru gözlərində...

Füzuli dəryadır!

 

***

 

Füzulinin Azərbaycan klassik şeirini yüksək zirvəyə qaldırması Orta əsrlərdə təkcə bədii fikrimizin deyil, həm ədəbi dilimizin böyük nailiyyəti sayılmalıdır. Bu, ədəbi-mədəni ictimai-fəlsəfi aspektdə o mərhələnin başlanğıcıdır ki, hazırda dilimiz çatmış öz vəzifəsini yüksək səviyyədə yerinə yetirən üslublara şaxələnmişdir.

Füzulinin şeir dilini yaradıcılıq üslubunu yaxşı mənimsəyən hər kəs onda fikrin xəyalın əlaqəli dərinliyinə, geniş mənada, bədii məzmunun dolğunluğuna estetik füsunkarlığına heyran olmaya bilməz. Füzulinin fərdi üslubunun bünövrəsində metaforik təfəkkür durur. Məcazi düşüncə tərzi özlüyündə təzə hadisə deyildi. Bu cəhət Füzuliyə qədərki islam Şərqinin üçdilli poeziyasının bütün ruhunu sarmışdı. Lakin onun kökü, rişələri canlı danışıq dilində idi. Füzuli bu üsula ona görə sığınmışdı ki, onda bitib-tükənməyən işıq enerji görürdü...

Qətiyyətlə demək olar ki, bədii dilin məcazilik məsələsində Füzuli ancaq ənənə ardınca getməmişdir. O düşünüb-aramış, nəhayət, tapmışdır... Füzuli "məcaz" sözünə məcazi yanaşmış, məcazi fikirləşmək, duymaq yolu ilə bir-birindən yeni, təravətli ifadələrlə maddi mənəvi aləmin həyati parlaq obrazlarını yaratmışdır. Əbəs deyil ki, şair məcazı "həqiqət günəşinin şöləsi, nuru" adlandırır...

Aristotel yazır ki, "Yalanı necə məharətlə işlətmək üsulunu başqa şairlərə ən çox öyrədən Homerdir". "Aldanma ki, şair sözü əlbəttə, yalandır" söyləyən Füzuli Azərbaycan poeziyasında şairlərə bədii yalanı ən çox öyrədən sənətkardır. İlk baxışda dil üslubca yekrəng yekcins təsir bağışlayan divan ədəbiyyatında Füzulini bütün əsrdaşlarından, sonradan onun məktəbinə daxil olan sənətkarlardan yüksəyə qaldıran əsas təqlidedilməz cəhətlərdən biri budur. Bu mənada, şairin yaradıcılığını layiqincə tədqiq etmiş H.Mazıoğılunun: "Füzulinin şeirlərində xəyal cəbhəsinin zəif olduğunu görürük" fikri ilə razılaşmaq mümkün deyil.

Təzkirəçilər Füzulini dil üslubuna görə daha çox Ə.Nəvai ilə müqayisə etmişlər ki, onu Nəvaiyə yaxınlaşdırsınlar. Bu səbəbdən iki böyük sənətkarın şeir dilindən bəzi paralel nümunələrə nəzər salmaq əhəmiyyətlidir. Qətiyyən Füzulinin böyüklüyünü sübut etmək məqsədilə yox, hətta nəzirələrində orijinal olduğunu bir daha göstərmək üçün. Çünki dövrünün görkəmli ictimai xadimi olan Nəvai həqiqətən, dahi şairdir, əsl elm sənət cəngavəridir. Ona görə Füzuli Nəvaini sevmişdir; onun dilində (üslubunda) Nəvaiyə bənzərlik vardır. Amma bu sevgi bənzəyiş Nəvainin Nəsimiyə sevgisindən, bənzəyişindən artıq deyildir... Dil üslubunun zənginliyi, sənətkarlığının mükəmməlliyi, xüsusilə, bədii abstraksiyanın inkişaf səviyyəsi cəhətindən Füzulini kiminsə məktəbinə aid etmək, kiminsə təsiri altına salmaq doğru deyildir.

 

***

 

...Ədəbi dildə söz yaradıcılığına az qala biganə qalmağı üstün tutan Füzuli ifadə yaradıcılığı sahəsində ciddi fəaliyyət göstərmiş, Azərbaycan şeir dilinin müdrik, qanadlı ibarəli poeziya dili pilləsinə yüksəlməsi üçün çox böyük tarixi görmüşdür. Füzulinin metaforik təfəkkürü söz ustalarının idrakına təxəyyülünə işıq seli kimi axmış, qiymətli bəhrələr vermişdir. Ona görə çağdaş ədəbi dilimizdə C.Cabbarlı S.Vurğun kimi nəhəng sənətkarların dilində romantik üslubla əlaqələndirilən onlarca gözəl obrazlı ifadənin mənşəyi tarixən Nəsimidən, möhkəm mötəbər özülü isə Füzulinin şeir dilindən başlanır.

 

***

 

Yüz illər, min illər keçəcək, dünyaya gələn yeni nəsillər Füzuli şeirlərini təkrar-təkrar oxuyub şərh edəcək, lakin şərhlər bitib-tükənmək bilməyəcək. Şairin qədim dünyaya gələcəyə doğru gərilmiş xəyal şəhpəri sənət göylərində inamla süzəcək. Onun ölməz əsərləri əbədi olaraq insanlığın xidmətindədir.

yaxşı ki, tarixlər yaşamış bu keşməkeşli dünyaya ara-sıra Füzuli kimi insanlar gəlir: müdrik həssas, hər cür tamahdan, təkəbbürdən uzaq, məğrur olduğu qədər sadə təvazökar, ləyaqətsiz bir mühitdə ləyaqət şərəfini qorumağı bacaran, tükü tükdən seçən, sözdən söz çəkən, yer üzündə ülvi sevgini, sədaqəti, gözəlliyi gözəllik duyğusunu, haqqı, ədaləti, azadlıq əməksevərliyi, səbir təmkini, yaxşılığı, dostluq mərdliyi, neçə-neçə bəşəri məziyyət fəziləti təbliğ təlqin edən zərif ruhlu şair-insanlar!

Tarixdə Füzuli kimi şəxsiyyətlər yaşamasaydı, təbii ki, bəşəriyyət mənəvi iflasa uğrayar, qəbahətlər dolu həyat üçün ancaq xəcalət çəkərdi.

Füzuli paklıq mücəssəməsidir, - bu gün öz bədii sözü ilə ürəklərə məhəbbət xeyirxahlıq körpüsü salmaqdadır.

Füzuli sənəti xalqın dilindən zəkasından od alıb şölə saçan, insan qəlbində min illər boy atan ali müqəddəs duyğuların hərarəti ilə zaman-zaman daha gur yanan bir ocaqdır. Bu ocağın odunda yanmaq səadətdir...

Füzuli "Divan"ından, - bu dərin zəka parlaq istedad mücrüsündən hələ oxucular çox şey öyrənəcək, çox qəlblər riqqətə ehtizaza gələcəkdir. Bu dirilik suyundan içən hər bir adam canlanacaq, həyatın mənası haqqında sonsuz düşüncələrə - xəyallara dalacaq, bu dünyaya gəldiyinə sevinəcək.

qədər ki, dünya məhəbbət var, Füzuli olacaq. Bir millətin dilin nəyə qadir olduğunu göstərmək üçün Füzuli kimi bir şairin varlığı kifayətdir... Türk xalqları türk dili durduqca Füzuli yaşayacaq.

Füzuli tarix içində mənəvi mənliyimizdir, - dilimizin, mənəviyyatımızın əbədi canlı heykəlidir!

 

1995

 

Samət Əlizadə

 

Təqdim etdi: Cəlal BƏYDİLİ

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2024.- 7 sentyabr, №34.- S.8-9.