Dənizli dünyam
var mənim
Düşüncələr, xatirələr
Mənim
dənizli dünyam uşaq çağlarımdan
başlayıb, dənizi görmədən, tanımadan.
Ağ köpüklü ləpələrin
pıçıltısını, kükrəyən
dalğaların gurultusunu röyalarımda eşitmiş,
duymuşam. Mən dənizə uzaqdan-uzağa vurulmuşdum və
elə bilirdim ki, onun suyu göyqurşağı təki rəngarəng,
əlvandır. Elə bilirdim bütün sular, elə qəsəbəmizdəki
Çinar kəhrizin dupduru suyu da dənizə axır və
öz əllərimlə düzəltdiyim ağ yelkənli
oyuncaq gəmini də dənizə aparır. Kəhriz suyunda ləngərləyə-ləngərləyə
uzaqlaşan o gəminin dalınca həsrətlə baxırdım...
İlk dəfə
dənizi görəndə bildim ki, o mənim uşaq təxəyyülümdəkinə
bənzəmir, fərqlidir, suları da rəngarəng deyil.
Üzünün dönən, dəlisov vaxtları da olur,
coşub daşır, dalğaları şahə qalxıb
sahildəki daşlara, qayalara çırpılır. Elə
bil, dəniz göyün yerdəki tayıdır, havaxtsa
göylərdən qopub. Köpüklü dalğalar geniş
açılmış nəhəng qanadları
xatırladır və dəniz cələyə
düşmüş quş kimi çırpınır, qanad
çalır ki, düşdüyü cələdən
qurtulub havalansın, qalxsın göyün yeddinci qatına.
Göyün üzü tutulanda, dəniz də dəyişir,
bambaşqa olur, üzü bozarır. Xəzər nə
kökə düşürsə-düşsün, sahil
halını pozmur, dözür onun
şıltaqlığına. Çox keçmir, yorulub əldən
düşür, hirsi-hikkəsi yatır və Xəzərin
sahilində başqa ab-hava, başqa mənzərə
yaranır - sözlü-nəğməli mənzərə.
Mahnı sədası dalğa-dalğa ətrafa
yayılır.
Əsir sərin
bir külək,
Elə
sevgililərtək.
Pıçıldaşır
söyüdlər,
Sanki mavi
Xəzərə
Nəğmə
qoşur söyüdlər.
Dənizli
bir dünyam var mənim. Bu, fərqli dünyadır və Xəzərə
olan sevgimdəndir ki, yazılarımda dönə-dönə
ona üz tuturam - qəlbimdə bir aləm dəniz eşqi, dəniz
sevgisi.
Bayram təntənələri
zəhmətkeşlərin nümayişilə başladı.
İnsan axınının sonu yox idi. "Uraa!" sədaları
meydan boyu yayılırdı. Zəhmətkeşlərin
keçidindən sonra hərbi parad başladı, şıq
geyimli silahlı əsgər və dənizçilər,
kursantlar nizami yerişlə tribunanın önündən
keçdilər. Təntənəli parad hərbi texnikanın
keçidiylə sona yetdi. Bizə isə bu təntənəni-təmtərağı
kənardan izləmək qaldı, azərbaycanlı tələbələrin
nümayişdə hərbi geyimdə iştirakına son məqamda
Moskva razılıq verməmişdi...
Günəşin
ilıq şüalarına bürünmüş Dənizkənarı
bulvarda deyib-gülən, şənlənən adamların
arasında biz üç dost seçilmək istəyir, elə
seçilirdik də. Qoşa lentli dənizçi
furajkasını yanakı qoyub şəstlə yeriyirdik. Pərtliyimizi
büruzə vermək istəməyib, sahil boyu pəsdən
oxuyurduq:
Qarşımızda
baş əyir
Mavi
dalğalı dəniz...
Sahili
öpən qırçın ləpələrin xəfif
pıçıltısıyla mavi Xəzər də öz nəğməsini
oxuyurdu. Dəniz hüdudsuz görünürdü və adama
elə gəlirdi onun yalnız bircə sahili var, bizim
durduğumuz sahil. Əlvan bayraqlarla bəzədilmiş ağ
gəmilər suların səthində düzülüb hərəkətsiz
qalmış oyuncaqları, biz isə bu oyuncaqlara əli
çatmayan, aralıdan həsədlə baxan uşaqları
xatırladırdıq...
Dənizlə
görüşə tək gəlmirəm, ədəbi
personajlarım da mənimlədir. Sahil bağında doyunca gəzib
dolaşır, sonra hər biri qayıdıb gedir öz
kitabına. Sovetskili Bəybala, Şıxəli Şanxayski,
Şokolad Oqtay, balıqçı Əmirağa,
qaçqın Miriş, Bosman Timofey, Mirağa Monolitski, Student
Arif, gürcü qızı Mziya... Onlar tanış deyillər,
heç rastlaşmayıblar da, çünki hərəsi bir
romandan, bir povestdən, bir hekayədəndir və hər
birinin də öz dənizli dünyası var. Bu dünyadan
boylanıb baxırlar həyata və onların gözüylə-sözüylə
biz də fərqli görürük dənizi.
Ədəbi
personajlarımla görüşməyəndə
darıxıram. Bax bu, təsbeh çevirən, təvərəpapaqlı
oğlan sovetskili Bəybaladır, özü demiş, vesli
cayıldı. Dənizin vurğunudur. Gəmi kapitanı olmaq ən
böyük arzusudur. Bulvardakı "Venetsiya" deyilən gəzinti
kanalında sürdüyü qayığın da adı
"Meçta" olub - "Arzu". Necə deyərlər,
o dəniz fatehinin başına elə işlər-işləklər
gəlib, deməli deyil. Yox, elə deməlidir, özü də
həm qüssəli, həm də gülməlidir. Daha
yaxşı olar, bu safdil, mehriban oğlanı onun öz
sözündən-söhbətindən tanıyın:
"İşim
pis döyüldü, ürəyimcəydi - kasıba nə
lazımdı, beş-on manat çörəkpulu qazansın.
Çox pulun da çox dərdi olur. Ancaq bir şey məni
açmırdı ki, tramvay relsdən
çıxmadığı kimi, mən də
"Venetsiya"dan qırağa çıxa bilmirdim. Deyirdim,
kaş bu kanalın dəryaya miyana bir yolu olaydı. Onnan sonra
gəl Bəybalanı saxla, görüm, necə
saxlayırsan? Fitilləyib qoyardım üstünə saatda
40-50-nan, Narginnən belə hərlənib gələrdim.
"Yaxtklub"un gözətçisi vardı - dyadya Borya -
ona iki araq verib, zər baftalı kapitan kostyumu, lövbər
nişanlı furajka almışdım. Nimdaş idi, amma mənə
yaraşırdı, necə lazımdı. Hamı məni gəmi
kapitanı bilirdi, bircə əmək kitabçamda elənçik
yazılmamışdı. Qayığımın səliqə-səhmanı
da öz yerindəydi, arxasına "Zimbala"
stop-siqnalı, qabağına da "Pobeda" podfarnikləri
bağlamışdım. Bortovoy jurnal da
açmışdım - əsl dənizçi səliqəsi...
Venetsiyada başqa qayıqlar da vardı: "Vesyolıy",
"Stremitelnıy", "Bıstrıy", ancaq hamı mənim
"Meçta"mda gəzmək istəyirdi. Özümə
o qədər dost tapmışdım, alayı cürə...
Myaskombinatın nəçənniyi də hərdən
arvad-uşağıyla gəlirdi. Beşdən-üçdən
basırdı cibimə, deyirdi, Bəybala, sən alayı
cayılsan, şəhərdə yedinkasan... Bir şair
vardı - o da mənim passajirim idi. Yetimin geyim-gecimi basyaq
sayağı, süyumsuz olurdu, saçına briyalin
sürtüb, dala darayırdı, konakrada - at oğrusuna
oxşuyurdu. Bir kərəm mənə dedi ki, Bəybala, sənə
poema qoşacam, adını da qoyacam "Dəniz
oğlu". Dedim, şair, atam-qərdeşim, lazım
döyül, məniynən işin olmasın, bunun düşər-düşməzi
olar. Bəsti Bağırova döyüləm ki, mənə
poema qoşasan. Gördüm yox ey, şair oxuyub məni, bilir
ki, Bəybala tutulub dəniz azarına, "leçit" eləmək
lazımdı. Dedi "Pavel Korçaqin" tankerinin
kapitanı dostumdu, səni götürər işə, üzərsən
mavi sularda özünçün. Yoxsa, bu nədi? Girmisən
lehməyə, çıxa bilmirsən... Dedim,
ağsaqqalımsan, şair, necə məsləhətdi... Nəsə,
şairin poema söhbəti mənə düşmədi,
başıma iş gəldi. Bir kərəm solidni passajirləri
gəzdirirdim, basmışdım qaza. Povorotda
qayığın burnunu yığa bilmədim, çevrildi,
hamımız düşdük suya. Bədbəxtlikdən,
biri Sularda Mühafizə Milis İdarəsinin nəçənniyi
imiş, qrajdanski paltardaydı. Suları süzülə-süzülə
qaçdılar "İnturist"ə. Məni işdən
elə statyayla çıxardılar ki, dənizə yüz
metrdən yaxın düşə bilməzdim..."
Bəybalanın
şirin, ballı-ballı danışmağı var, dinlədikcə,
dinləmək istəyirsən.
Birdən
sözünü dəyişir, şəhərin qəlbisinə
sarı boylanır, doğulub boya-başa çatdığı
"Sovetski" küçəsini soruşur. Ona nə cavab
verəcəyimi bilmirəm. Dilim dönmür
danışım. Özümü ələ alıb,
hüznlü səslə deyirəm:
- Bəybala,
daha o küçə yoxdur.
O diksinir.
Eşitdiyinə inanmağı gəlmir. Səsi əsir:
- Necə
yəni yoxdur, müəllim?!
-
Söküblər, yerində başqa, abad küçə
salıblar.
O
doluxsunur, yanaqları səyriyir, bir cüt gözyaşı
donub üzündə qalır. "Sovetski"siz Bakı
olar?" - titrək səslə soruşur. Dərindən
köksünü ötürüb, ağır addımlarla
uzaqlaşır. Onu səsləyib çağırmır,
yolundan eləmək istəmirəm. Hara getdiyini bilirəm,
bilirəm ki, personajı olduğu "Sovet küçəsinin
serenadası" povestimin səhifələrinə hopacaq,
qovuşacaq öz nisgilli dünyasına...
Dənizdən
əsən sərin məltəm saçlarımı
oxşayır, dəryanın sərin, duzlu nəfəsiylə
üzümü öpür.
Nargin
adası Xəzərin bənizində iri xalı
xatırladır. Belə xal-adalar çoxdur, sahilə
yaxını Nargin olduğundan gözə dəyən də
odur. Dəniz də canlıdır, təbiətin bətnindən
doğulub. İllər, əsrlər ötdükcə
böyüyüb, əvvəl göl, sonra da dəniz olub.
Deyilənə görə, şəhərlə üzbəüzdə,
sulara qərq olmuş qədim bir şəhər də var -
sirlərlə dolu şəhər. Min illər bundan əvvəl
o şəhərin öz sakinləri, öz həyatı olub:
günəşin doğmasıyla küçə və
meydanlar canlanıb, adamlar işə-gücə,
dükan-bazara yollanıblar... Carçılar küçəbəküçə
düşərək, təbil vura-vura car çəkib,
xalqı hökmdarın fərmanlarından hali ediblər...
Kaş, dəniz sözeşidən olub, ovaxtkı həddinə-hüduduna
çəkiləydi və o qədim şəhər öz qədim
mədəniyyəti, izdihamı, dükan-bazarı,
başıpapaqlı, əbalı adamlarıyla yenidən
zühur edəydi...
Dəniz
həm də bərəkət, bolluq rəmzidir.
"Axşambazarı" hekayəmdəki
balıqçı Əmirağa demişkən:
"Soveti
dolandıran balıqçılardı. Yetim-yesirin
qarnını kilkəynən doldururlar, osetrini, qara
kürünü isə Kremldəki darmoedlər tıxır.
Bəs necə? Yaxçı ki, Xəzər var, bərəkətinə
qurban olum. Dəryanın nöyütünü hökümət
çıxardır, balığını,
kürüsünü kənd camaatı. Çörəyimiz
dəryadan çıxır. Əvvəllər özüm də
dənizə çıxırdım. Yaxçı lötkəm
vardı - qoşamotorlu, rıbnadzorlar kölgəmə də
çata bilmirdi. "Dva brat"dan o yana üzüb
geçirdim. O yannan çıxan balığın dadı da
alayıidı, hələ kürüsünü demirəm.
Rıboxrananın inspektorları məni hərləyirdilər.
Ölmüşdü Əmirağanın nənəsi, quyruq ələ
versin..."
Rejissor Vəli
Səyyadi "Xəzri" romanımı oxuyub mənə
dedi ki, əsərdəki o həyəti görmək istəyir.
Roman dostumu yaman tutmuşdu, personajların həyatdakı
prototiplərini tanımaq istəyirdi. Bu mənim də ürəyimdən
idi, gör havaxtdı, qırx ildən çoxdur o tərəflərə
- Bayılın "Şanxay" deyilən məhəlləsinə
yolum düşməyib.
Bir
vaxtlar, tələbə diliylə desək, kvartirantı
olduğum həyəti tanıya bilmədim, çox dəyişmişdi,
yeni tikilmiş evcik mənzillərdən, qurama eyvanlardan o
kiçik məkan daha da kiçilmişdi. Sakinlər də dəyişmişdi,
köhnələrdən qalan yox idi. Amma mən bu darısqal həyəti
qırx il əvvəl necə görmüşdümsə, eləcə
də görürdüm - ovaxtkı mənzərəsi,
ovaxtkı sakinləriylə: Şıxəli Şanxayski,
Bilqeyis xala, müharibə veteranı Bayandur kişi, pensioner
Mkıç, bosman Timofey... Dəyişməyən yalnız
yüksəklikdən açılan dəniz mənzərəsidir.
Burdan baxanda adama elə gəlir ki, dəniz günəşin
anasıdır, onu bətnindən doğur və hər səhər
doğulan da yeni günəşdir.
"Üzü
gündoğana baxan "Şanxay" məhəlləsi evləri-evcikləriylə
günəşin qızılı şəfəqlərinə
bələnmişdi. Uzaqlarda göyümtül duman gəzişirdi.
Bosman
Timofey həyətimizdə yeganə dənizçiydi. Onun
uzaq səfərdən qayıtması əsl bayram idi. Həyət
adamları dəyirdi bir-birinə, stol açılır,
süfrə bəzənirdi. Timofeyin zövcəsi Mariya bəzənib-düzənir,
əldən-ayaqdan olurdu. Bilqeyis xala bu sarışın
qadını qınaqlı-qınaqlı süzür,
donquldanırdı: (deyinirdi:) "Sən bu arvadın hərəkətinə
bax, elə sevinir, elə bil toyudu. Gəmi gələnnən-gələnə
Timofey yada düşür".
Belə
baxanda, elə toy kimiydi, Mariya ərinin uzun səfərdən
qayıtmağını intizarla gözləyirdi. Fərəhindən
az qalırdı qanad açıb uçsun. Təzə gəlin
kimi üzünün ənlik-kirşanını,
dodaqlarının boyasını geninə-boluna sürtür,
elə bil ərinə təzədən ərə gedirdi. Məhəllə
uşaqları Timofeyin yük gəmisinin fitini aralıdan
tanıyır, Mariyanı da onlar muştuluqlayırdı.
Həyətdə,
Şıxəli demiş, alayı ab-hava vardı, məclis
qurulmuşdu. Şəritdən asılmış mələfələr
bəyaz yelkəni, darısqal həyət ağ gəmini,
sakinlər isə hara üzdüklərinin fərqində
olmayan sərnişinləri xatırladırdı. Həyətin
yeganə tələbə kvartirantı olsam da, məclisdə
tost demək, söz söyləmək haqqım vardı.
- Mən
dənizlə bağlı sağlıq demək istəyirəm! - ayağa qalxdım.
Gözümü dolandırıb, məclisdəkiləri
süzdüm.
Erməni
Mkıç çiyinlərini dartdı, ağzını
arvadının qulağına tutub soruşdu:
- Zoyacan,
priçem zdes more? - soruşdu.
Zoya ərinin
sorğusuna başını bulayıb, öz dillərində
cavab verdi:
- Es el
çi em hasqanumum! (Mən də başa düşmürəm).
- Zabavno,
oçen zabavno! Maraqlıdır! - Timofey razı halda dilləndi.
Onun dediklərindən
ürəklənib, sözümün gerisini gətirdim:
- Dəniz
nə qədər şıltaq, dəli-dolu olsa da, onu fəth
edən insandı! Dəniz cəsurları sevir! Ağ gəmilər
mavi suları qırçınlayıb iz, cığır
açır. Dalğalar isə bu izləri-cığırları
yuyub silir. Amma nə qədər yusa, silsə də, o izlərin
izi qalır. İllər, əsrlər ötəcək,
milyonlarla izlər içərisinnən mavi suların qoynunda
bir iz də görünəcək - bosman Timofeyin
"Abşeron" gəmisinin izi...
Sözlərim
Timofeyi tutmuşdu. Duyğulanmış, gözləri nəmlənmişdi.
- Spasibo
tebe, student! - deyib əlini kürəyimə vurdu. Qrammafonun dəstəyini
burub qoşdu, həzin mahnı sədası dalğa-dalğa
həyətə yayıldı.
Kak
provojayut paroxodı,
Sovsem ne
tak, kak poezda.
Morskie
medlennıe vodı,
Ni tak, kak
relsı v dva ryada...
Tanış
olun - bu qarayanız, bəstəboy adam isə Mirişdi -
"Meymun həvası" hekayəmin qəhrəmanıdı.
Qaçqındı, varlı-karlı birinin bağ evinə
baxır. Dənizi ilk dəfə qaçqınlıqda
görüb. O binəva suya girəndə bilmişdi ki, bəs
dəniz suyu Ayıflı kəhrizininki təki şirin,
içməli deyil, duzludu.
Dəblə
tikilmiş, çərhovuzlu, güllü-çiçəkli
bağ evi qəlbidəydi, üzü dənizə
baxırdı. Mirişi ovunduran, onun başını qatan da dəniz
idi, yoxsa, dərddən-fikirdən çərləyərdi,
quduz it olub quyruğunu qapardı. Dəniz isə əzəl
gündən ona üz göstərmirdi, yəni
qaçqın hara, dərya hara? Burulğana salıb kişini
fırfıra təki necə fırlatmışdısa,
yazıq az qalmışdı o dünyalıq olsun. Bir
oğlan onu xilas eləmişdi. Özünü
qınamış, yamanlamışdı: "Miriş, dədən-baban
dərya görmüşdü ki, sən də görəsən?
Bu saa Ayıflı kəhrizi dəyil ha, salar səni girdaba,
yem olarsan balıqlara".
Miriş
maraqlı personajdı, safürək, xeyirxahdı. Ən
böyük arzusu torpaqlarımızı işğaldan azad
görməkdir. O günün gəldiyini, Zəfər
müjdəsini ona mən çatdırıram.
Şadlığından az qalır ağlını itirsin.
Çaşqın halda yerində kirimişcə qalır, fərəhdən
dili söz tutmur. Göz yaşlarını saxlaya bilmir, əlləriylə
üzünü örtüb için-için ağlayır.
Özünə gəlib, dəmiryol vağzalının səmtini
soruşur, püfərək, iti addımlarla o səmtə
sarı uzaqlaşır...
"Sevgilim"
hekayəm bizi ötən illərə götürür. O il
insan ilk dəfə Ayın səthinə qədəm qoyub. Həmin
vaxt Arif qəbul imtahanlarını verib, universitetə qəbul
olub. Gürcü qızı Mziyanın da yolu ilk dəfə
Bakıya o vədə düşüb və onu Ariflə bir təsadüf
rastlaşdırıb.
"Əl-ələ
tutuşub üzü dənizə gedirdilər. Dəniz nəhəng
aynanı xatırladırdı, günəşin parlaq
şüaları onun susqun sularında bərq vurub
sayrışırdı. Mziya gördüyü mənzərəyə
məftun olmuşdu, heyranlığını gizlətmirdi:
- Arif, Xəzər
gördüyüm ilk dənizdir, - dedi. - Uşaq
vaxtlarımın nisgilidi, istəmişəm ki, kaş dənizli
şəhərdə doğulaydım... Necə də gözəldir,
elə adı da maraqlıdır - Xəzər.
- Hesab elə
ki, bu gündən Xəzər həm də sənin dənizindir,
- Arif dilləndi. Dili açılmışdı.
- Mənim
dənizim!... - Mziya pıçıldadı. Üzünü
Arifə tutdu: - Bayaqkı filmdə də belə gözəl
mənzərə vardı: Xəzərdə ağ yelkənli
qayıqlar üzür, bəyaz qağayılar
uçuşur, qiyyə vurur, "Sevgilim" mahnısı səslənirdi.
Elə bilirdim, o mahnının sözlərini də başa
düşürəm. Sevgilim gürcü dilində bilirsən,
necədir?
Arif
başını buladı.
-
Sağvarelo!
-
Sağvarelo?
- Hə!
-
Sağvarelo gürcücə öyrəndiyim ilk
sözdür. Bu sözü heç vaxt unutmayacam..."
Ədəbi
personajlarım qayıdıb gediblər öz kitablarına. Xəzərlə
baş-başa, göz-gözə qalmışam. Mavi səma
boylanıb onun ayna sinəsində öz camalını seyr
edir. Narın, lələkli buludlar nəzilə-nəzilə
üzüb gedir... Dəniz də xoş halda - əhvaldadır.
Gəmilər onun susqun, lacivərd sularında sədəf təki
ağarışır. Fit verib hovur-hovur uzaqlaşır, bir
sahildən digərinə üz tuturlar. Nədənsə, mənə
elə gəlir, dəniz hədsiz-hüdudsuzdur və onun bir
sahili var, mənim durduğum sahil...
Kamil
ƏFSƏROĞLU
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2024.- 14 sentyabr, ¹35.- S.30-31.