Nurəngiz
Günün nəsri
Müasir Azərbaycan ədəbiyyatında özünəməxsus yeri, mövqeyi, dəsti-xətti olan
şair, nasir, publisist Nurəngiz Gün keçən əsrin 80-ci illərinin ədəbi nəslinə mənsubdur. Onun
yaradıcılığında
nəsr əsərləri önəmli yer tutur.
Yazarın baş mövzusu müharibələr və onun cəmiyyətə,
insanlara vurduğu ağır, geri dönüşü olmayan
zərbələridir. Müəllif göstərir ki, kimin
qalib gəlməsindən asılı olmayaraq müharibə
kimsəyə xeyir gətirmir. Çünki
dağıdıcı, qırıcı, yıxıcı
müharibələr insanları və insanlığı məhv
eləyir.
Müəllifin
ilk mətbu əsəri 1981-ci ildə "Ulduz"
jurnalında çap olunan "Tanrı bəşər
övladıdır" adlı povestidir. Povestin epiqraf yerində
oxuyuruq: "Bu kitabı sizə həsr edirəm, mənim
fatimələrim, kozettalarım, zoluşkalarım! Ruhunuza
aramsız bir nəğmə oxuyuram!"
Əsərin
baş qəhrəmanı gənc xanımdır. Bakıda
yaşayır. Azyaşlı bir qızı da var. Povestin
süjet xətti bu xanımın Bakıdan bölgəyə
getməsi, qohumlarının evində qonaq qalması,
uşaqlığının keçdiyi kənddəki xatirələri və s. üzərində
qurulub. Bəlkə də bu gənc xanım, yəni Məryəm
elə yazarın öz prototipidir. Əsərdə ən
çox əxlaqi-mənəvi dəyərlər, keyfiyyətlər
diqqət mərkəzindədir. Müxtəlif
dünyagörüşlü insan obrazları qalereyasında həyata,
cəmiyyətə, insanlara baxışların müxtəlifliyini
görürük. Bibi, bibiqızı, bibioğlu, onun yeznəsi,
dostu, kənd adamları - kasıb, amma gözütox, yetim
uşaqlar, onların problemləri povestin əsas qayəsidir.
Nurəngiz
Gün mənəvi-əxlaqi prinsiplərə söykənərək
həm qəhrəmanı Məryəmin uşaqlıq illərini,
onun düşüncələrini, gördüklərini,
duyduqlarını, həm də Zərnigarın ev qulluqçusu Qınıqın
başına gələnləri təsvir edir. Bir ailə
fonunda baş verən hadisələr süjet boyu bir-birini əvəzləyir.
Ata-anası sağ ikən Məryəmin bu kənddə
uşaqlığı çox şən keçib.
Ərköyün, nazlı bir qız olan Məryəmi
atası "Tanrı", Tanrım" - deyə
çağırardı. Bu tanrını yalnız özgələrinin
dərdi, ağrısı ağladardı.
Çalışardı kənddə olan yetim uşaqlara nədəsə
kömək etsin.
Məryəmin
uşaqlığı bu kənddə
bağ-bağçası meyvə dolu bir qırmızı kərpicli
evdə keçmişdi. Meşənin kənarında olan bu
evdə o, atalı-analı, bibili, dayılı, qohum-əqrəbalı,
qonşulu böyümüşdü. Amma indi o nəsil artıq dünyadan
köçmüşdü. Yalnız bibisi
yaşayırdı, bir də onun qızı və ailəsi.
Bakıda olan Məryəm həmişə o
qırmızı kərpicli
evin həsrətilə yaşayıb: "Görəsən,
o ev yerindəmi, ya söküb atıblar? Bütün
ömrü boyu xəyalının və yuxularının rəngli
bəzəyi olan bu kəndin qırmızı damlı evlərinin
arasından daha vüqarla qızaran qıpqırmızı kərpicli
ev..." Onu şəhər evlərindən
fərqləndirən taxçalı, boxçalı guşəsinin
həsrəti çəkib gətirmişdi kəndə. Amma
yox, o kəndi indi ikimərtəbəli, ağ daş evlər
bəzəyirdi. Həyətləri gül-çəmənlik
deyil, asfaltdan idi. İnsanları da geyimi, görkəmi ilə
dəyişmişdi. Mal-qara tövləsini maşın
qarajı əvəzləmişdi.
Keçən
əsrin 80-ci illərində kəndlərin siması
doğrudan da, dəyişməyə başlamışdı.
Çünki bu, sovet dövlətinin daxili siyasəti idi. Kəndlə
şəhər arasında, əqli əməklə fiziki əmək
arasında və s. fərqlər sosializm cəmiyyətinin ən
yüksək mərhələsi olan kommunizmdə mütləq
aradan qalxmalı idi. Povestdə təsvir olunan kənd 80-ci illərdə
şəhərləşməkdə olan kəndin
simasını çox dəqiq əks
etdirir.Yazıçı buna təəssüflənir. Axı
kənd həyatı təbiətinin zənginliyi ilə,
havası, suyu ilə ilkinlik rəmzidir. Düzdür, kənd
də qazı, işığı, mətbəx texnikası
ilə şəhərə oxşasa, yaxşıdır. Ancaq
o müqəddəs ilkinliyə toxunmamaq şərti ilə.
Əsərin qəhrəmanı tez-tez müasir kəndlə
uşaqlıq illərinin kəndini müqayisə edir və
üstünlüyü köhnə kəndə - bağlı-bağçalı kəndə
verir.
Əsərin
mənfi qəhrəmanları meşşan tipli insanlardır.
Lovğalıq, hamıdan üstün olmaq düşüncəsi,
xudbinlik, şöhrətpərəstlik onların digər
insani keyfiyyətlərini itirmişdi. Məryəmin bibisi
qızı Zərnişan, onun qızı, həyat
yoldaşı bu tip insanlardır. Müəllif ən çox
Zərnişanın və onun ərinin psixologiyasını,
dünyagörüşünü, kənd adamlarına olan
münasibətlərini real boyalarla açıb göstərə
bilmişdir.
Əsərin
müsbət qəhrəmanları da az deyil. Onlar öz mənəvi
zənginlikləri ilə, başqasının dərdini,
ağrısını başa düşərək ona kömək
etməsi ilə seçilir, fərqlənir. Baş qəhrəman
Məryəm, polis Ədalət, şofer Dadaş, kəndin
kasıb təbəqəsi və s. bu qəbildəndir.
Məryəm
düşünürdü ki, kənddə yetim, kasıb
uşaqlar çoxdur. Bu uşaqlar düzgün tərbiyə
görməsələr, təhsil almasalar, bir kəndin deyil,
bir xalqın ağrısına çevrilə bilərlər.
Ədəbiyyatşünas M.Cəfərov "İki qurultay
arasında" məqaləsində uşaq ədəbiyyatından
bəhs edərkən yazır: "Çocuqluq ömrün
ilk baharıdır. Uşaqlar üçün yazılan əsərlərdə
hisslərin təbiiliyi, səmimiliyi, duyğuların təravəti
və bədii formanın əlvanlığı ömrün
ilk baharına uyğun olmalıdır".
Yazıçı
baş qəhrəmanın diliylə uşaqlara böyük
gözü, böyük sözü
ilə yanaşsa da, onların mənəvi aləmini,
arzu-xəyallarını, yaş xüsusiyyətlərini,
danışıq tərzlərini nəzərə alaraq təsvir
etmişdir.
Nurəngiz
Günün 80-ci illərin əvvəllərində qələmə
aldığı bu tip hadisələrin baş alıb getdiyi
dövrdə Xalq yazıçısı Mirzə İbrahimov
yazırdı: " ...min sifətlə hər yerə yol
tapıb soxulan, öz şəxsi işlərini sahmana qoyan
insanlar həyatda çox yaxşı şəkildə təsdiq
olunduqları halda belə onlar zahirən nəzəri cəlb
etməyən adamlardan, əsl mənəvi həyatla
yaşayan, özü də haysız-küysüz yaşayan,
çalışan adamlardan qat-qat aşağıda dururlar. Cəmiyyət
üçün zərərli zümrəyə çevrilən
bu cür obrazları nəsrimiz ardıcıl surətdə
ifşa edir. Onların labül mənəvi məğlubiyyəti
sənətin mötəbər vasitələri ilə əsaslandırılır".
Nurəngiz
Günün digər povesti "Qırmızı gecə"
adlanır. Əsərdə ölümlə həyat
arasında çarpışan gənc ananın həyatı,
düşüncələri təsvir olunub. O rəssamdı.
"Otuz yeddidə" ata-anasını itirib. Həyatın
ağırlığı, çətinliyi ilə təkbaşına
üz-üzə dayanıb. Çəkdiyi rəsmləri
müdiri bəyənmir, deyir ki, uydurmadı. Əri ona xəyanət
edib, evdən gedib. Uşaqları körpədi. Yarıyuxulu,
yarıxəyal ölməkdə olan ana Allahını köməyə
çağırır.
Əsərin
süjet xətti bu gənc ananın
- Lilparın üzərində
qurulub. Səhər-səhər ölməkdə olan ana kimsədən
kömək, təskinlik ala bilmir. Valideynlərinin ruhuna
sığınır. Ana ruhun mehribanlığına təslim
olur. "Ana ruhun zərif örtüyünün altından əzablı
hıçqırıq eşidilirdi: - dünya
üşüyür. Heç bilirsən, dünya necə
yazıqlaşıb? Xəyanət ediblər dünyaya,
qızım! Əl qaldırıblar dünyaya!"
Nurəngiz
Gün bu kiçik povestində üstüörtülü məlum
həqiqətləri önə çəkərək
çox mətləblərə toxunur. Uzaq tarixə
qayıdır. Nuhun gəmisini təsvir edir. Yaxın
keçmişi vərəqləyir. "37"-dən bəhs
edir. Müəllifin təsvirində həyat haqqında
retrospektiv bədii təhkiyə xüsusi rol oynayır. Gah
müəllifin, gah da personajların diliylə söylənilən
hadisələr real həyat həqiqətlərindən uzaq
görünsələr də, yazıçı məqsədini
həssas oxucusuna ötürə bilir.
"Ən
hündür çiçək təpəsi və qar
quyu" hekayəsi müharibə
mövzusundadı. Daha dəqiq desək, müharibənin nəticəsini,
onun vurduğu ağır yaraları əks etdirir. Hekayənin
zaman kəsiyi 40-70-ci illərdir. Əsərin baş qəhrəmanı
Bürhandır. Onun atasını İkinci Dünya müharibəsi
uddu. Anası əzab-əziyyətlərə dözməyib
öldü. Sığındığı qonşusu Həsən
kişini də aclıq, soyuq-sazaqlar ölümə
sürüklədi. Daha kənddə yaşaya bilməyən
balaca Bürhan şəhərə üz tutdu. Min bir əzabla
işlədi, böyüdü, evləndi. Bir cüt oğul
atası oldu. Amma nə yazıq ki, sevdiyi qadını da
ölüm çalıb apardı. Uşaqlarını tək
böyütdü. İndi oğlanları başqa yerdə
öz həyatlarını yaşayırdı. Bürhan
ahıl yaşında yenə tək qalmışdı.
Yaşamaqdan yorulan, çətinliklərdən bezən,
sevdiyinin həsrətinə dözməyən kişi bir qış günü əvvəlcə
arvadının qəbrini ziyarət edir, sonra da onun yanında
qardan bir dar quyu hörərək özünü orada dəfn
edir.
Müəllifin
təhkiyəsində nağılvari söylənilən bu həyat
hekayəsində
yazıçı dövrün, zamanın
Bürhanları yetim, kimsəsiz qoydu. Bütün həyatı
boyu çalışan, çabalayan Bürhanlar müharibənin
vurduğu yaraları heç cür sağalda bilmir, əksinə,
onun qurbanına çevrilirlər.
Yazıçının
bədii qəhrəmanı həyatı, insanları, təbiəti
sevir, işgüzardır, hamıya kömək etməyə
çalışır. Lakin həyatın,
cəmiyyətin vurduğu zərbələri dəf etmək
gücündə deyil. Son anda, hər şey tükənəndə
gücü yalnız özünə çatır, qar quyuda
intihar edir. Heç kimdən, heç nədən şikayət
etmədən, kimisə günahlandırmadan öz canına
qıyır. Çünki düşünür ki, onu daima
izləyən, gözləyən dövrün bəlaları
tükənən, bitən deyil.
Nurəngiz
Günün yaradıcılığında müharibə
mövzusu xüsusi önəm daşıyır. Ümumiyyətlə,
yazarların müraciət etdiyi böyük mövzulardan
biri, bəlkə də birincisi müharibə və onun
törətdiyi genişmiqyaslı faciələrdir. İstər
tarixi dönəmlərdə, istərsə də müasir
dövrdə baş verən müharibə, münaqişələrlə
bağlı istənilən qədər həm nəsr, həm
də nəzmlə əsərlər yazılıb. Bu
baxımdan, Nurəngiz Günün də bu mövzuya
müraciət etməsi təbiidir. Yazarın
poemalarının da əksəriyyəti bu mövzudan
qaynaqlanıb. İstər nəsrində, istərsə də
nəzmində insan amili, insan faktoru önə çəkilir.
Uşaqlığı müharibə dövrünə
düşən Nurəngiz Günün, yəqin ki, qırğınlara,
döyüşlərə
qarşı nifrəti də böyük, sonsuz olub.
Ətrafındakı insanların bu dəhşətlərdən
necə əziyyət çəkdiklərini öz gözləri
ilə görüb.
Müharibə
əhval-ruhiyyəsinin güzgüsü o dövr
analarının yanaqlarında quruyub qalan göz
yaşlarıdır. Onun mənəvi
dünyasında, psixologiyasında baş verən
fırtınaların sönməməsidir. Bu
fırtınalar nəinki öləziyir, əksinə,
oğlunu itirən anaları heç vaxt tərk etmir,
onları son ana - ölümə qədər izləyir.
Müharibə
mövzusunda yazılan əsərləri iki qrupa bölmək
olar:
1.
Müharibənin birbaşa özünü - döyüş
səhnələrini, insanların igidliyini, qəhrəmanlığını
və qələbənin şirinliyini yüksək pafosla tərənnüm
edən əsərlər.
2.
Müharibədən sonra onun vurduğu maddi və mənəvi
zərbənin acı nəticələrini özündə əks
etdirən, göstərən əsərlər.
Demək,
yazar müharibənin özünü, yəni onu doğuran səbəbləri,
qarşı-qarşıya duran dövlətləri,
başlanan döyüşləri deyil, yalnız müharibənin
doğurduğu nəticəni göstərir. Haqlı olaraq
oxucusuna çatdırır ki, səbəb nə olur-olsun, qələbəni
hansı tərəfin
çalmasından asılı olmayaraq müharibə heç vaxt heç
kimə xeyir gətirməyib. Əgər əsas insan amilidirsə,
müharibəni başlayan da, qurtaran da insandırsa, demək,
zərbəni də insan alacaq. Onsuz da, qısa olan insan
ömrü yarıda qırılacaq. Sağ qalanlar da şikəst,
əlil, zəlil gündə yaşayacaq. Maddi itkilər bərpa
olunacaq, amma mənəvi itkiləri bərpa etmək
mümkün deyil və bu neçə-neçə nəsli
izləyəcək.
Beləliklə,
Nurəngiz Günün nəsri öz dövrünü təsvir
etmək baxımından xüsusi əhəmiyyətə
malikdir. Real, təbii həyat hadisələrinə söykənən
bu əsərlər ədəbiyyatımızda da özünəməxsus
yer tutmaqdadır. Başqa sözlə desək, yazar sözdən
elə bir qala hörüb ki, hələ çox-çox əsrlər
bu qala yaşayacaq və ziyarətçilərini də sevə-sevə
qəbul edəcək!
Bahar
BƏRDƏLİ
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2024.- 21 sentyabr, ¹36.- S.18.