Səlim Babullaoğlu təqdim edir
Yeni nəşrlər
"Deraviya: kvant sıçrayışı" 13 yaşlı ukraynalı
müəllifin,
Mixaylo Husyevin yazdığı
bu əsər povest-antiutopiyadır, fentezi janrındadır həm də. Azərbaycan Yazıçılar Birliyində
müəllifin icazəsi ilə,
iş
adamı
Möhlət Hüseynovun dəstəyi sayəsində
tərcümə edilib və
nəşrə hazırlanıb, "Qanun"
nəşriyyatında nəfis
şəkildə
çap edilib.
Mixaylo Husyev 2011-ci il mayın
1-də anadan olub.
2017-ci ildə 171 saylı
"Lider" Kiyev-Peçero
litseyinin birinci sinfinə daxil olub, 2019-2021-ci illərdə
atasının işi
ilə bağlı olaraq Xesrsonda yaşayıb və orada oxuyub. Hazırda
"Lider" litseyində
təhsilini davam etdirir. 2023-cü ilin 14 oktyabrında Kiyevdə,
"Maydan"da, Müstəqilik
meydanında yerləşən
"Radovid" kitab mərkəzində
kitabın təqdimat mərasimi keçirilib. Onun adı "fentezi janrında yazan ən gənc
yazıçı" kimi
rəsmi olaraq Ukrayna Rekordlar Reyestrinə daxil edilib və bu yaxınlarda Ukrayna yazıçı təşkilatlarından birinin
də mükafatına
layiq görülüb.
Əsəri dilimizə
Rəbiqə Nazimqızı
tərcümə edib.
Müəllifin atası Yuri Qusevin kitaba giriş yazısında belə bir qeyd
var: "Oğlumun əsərində
ayrıca məkan və qədim qəsəbə kimi təsvir etdiyi Deraviya - gerçək yol və özünüaxtarışdır.
Əminəm ki, hər
kəsin öz "Deraviya"sı var və
ona görə də, bu kitab özünü və kainatı kəşf etməkdə olan hər bir şəxsiyyəti
düşünməyə, özünütəhlilə və
müştərək yaradıcılığa
yönləndirəcək..."
Nəşrin təşəbbüskarı Səlim Babullaoğlu əsər haqqında deyir: "Bir yeniyetməni
düşündürən ailə, cəmiyyət münasibətləri və
onların geniş, sonsuz təxəyyül vasitəsi ilə başqa müstəvilərdə
həlli barədədir
əsər. Dirəniş,
mübarizə, sevgi, ağıl, dostluq və fədakarlıq barədə bir gəncin ilk əsəridir,
uğurlu əsəri".
Kitabın dizaynerləri Kənan
Eynullayev və Xəyalə Şirinli, korrektoru Məlahət Qənbərovadır. Üz
qabığında Azərbaycan
rəssamı Cavid Kişiyevin "Rədd edilmiş qəlb" əsərindən istifadə
olunub.
Tanınmış Ukrayna ədəbiyyatşünası, filologiya elmləri doktoru, Ukrayna Yazıçılar İttifaqının
katibi Dmitro Drozdovskinin kitaba yazdığı Ön sözü təqdim edirik.
Dünyaların kəsişməsindəki reallıq
və təxəyyül
barədə
Mixaylo Husyevin povest-nağılında
baş personaj Sistemə qarşı olan üsyankarın, özünəməxsus mübarizin
obrazını təcəssüm
etdirir. Qəhrəmanın
panoptikumla yarış
motivi əsəri ənənəvi olaraq antiutopiya modeli janrına yaxınlaşdırır,
bu janrda qarşıdurma əsas amildir.
Povest superxətti reallığın
müasir elmi nəzəriyyələrini açır,
bu nəzəriyyələr
əsərdə qeyri-adi
bədii interpretasiya qazanır. Söhbət, hər şeydən əvvəl Kainatın çoxqatlı təbiətindən,
paralel məkanların
mövcudluğundan gedir.
Qarşımızdakı əsər misteriya elementləri olan fantastik povestdir: sonuncu hissəyə qədər
oxucular sirli halənin içərisində
qalırlar. Müəllif
əsər vasitəsi
ilə müxtəlif
hortopop elementləri olan tapmacanı ötürə bilir: Deraviyanın Bukovil yaxınlığında möcüzəvi
şəkildə peyda
olması və onun eynilə sirli qaydada qeybə
çəkilməsi; baş
personajın ailəsi
ilə münasibətləri
və itkin düşmüş, ölü
sayılan anasının
axtarışları. Əsərdə
bir sıra intriqalar var ki, bu da onun landşaftını dinamik və innovasiyalı edir.
Uşaqlar arasındakı münasibət,
yeniyetməlik aqressiyası
(bullinqin təşəbbüskarına
çevrilən Mudrenkoya
qarşı), analığın
anlayışsızlığı, ögey bacılarla münasibət sosial və psixoloji problemlərin ansamblını
müəyyən edir.
Povestdə gənclərin
davranışlarının vacib kommunikativ aspektləri açılır:
hətta münaqişəli
situasiyalardan sonra belə ümumi diltapma bacarığı
(əsərdə uşaqlar
arasında dava düşür), ata ilə qarşılıqlı
anlaşmanın vacibliyi
və bu yolda ortaya çıxan
problemlər, analıqla
münaqişə.
Husyevin povest-nağılında gənc
insanın özünəməxsus
psixoloji yetkinliyə doğru yolu göstərilir, bu yetkinlik hər yeni inisiasiyada müşayiət
olunur. Faktiki olaraq, C.Kembelə
görə, "Deraviya"da
müxtəlif həyat
kolliziyalarına düşmüş
qəhrəmanın yolu
təqdim olunub. Və artıq hansısa mərhələdə
- bu istər fantastik reallıq olsun, istərsə də real dünya, tutalım, polis məntəqəsində
baş verən gerçək hadisələr
- məkanlar arasında
sərhədlər silinir.
Əsərdə simvolizmin və
romantizmin təsiri
hiss olunur. Povestdə poeziya romantik amildir, o, təsvir olunan reallığı metafizik ümumiləşdirmələr
məkanına aparır.
Kanta görə də, poetik ekfzrazis burada transendental olanın təzahürüdür. Poeziya
da, musiqi kimi, alman romantizmində reallığın
fiziki məhdudiyyətlərinin
fövqünə qalxma
şəkli idi (Novalisin əsərlərindəki
kimi). Bu povestdə, eyni zamanda landşaftın
romantikləşdirilməsi də hiss olunur. Eyni zamanda müəllif
psixoloji nüanslaşdırmalara,
detallaşdırmalara və
(post)ironik altmətnə
müraciət edir. Bütün bunlar qarşımızda simvolik
və romantik axtarışları özündə
birləşdirən əsərin
olduğundan xəbər
verir.
Nağılvari povest müxtəlif
ədəbi istiqamətlərin
texnikasını özündə
ehtiva edir, amma əsərdə autentik axtarışlar motivi əksini tapıb: ananın başına nə gəlib, nə üçün atası onun artıq həyatda olmadığını
deyib? (amma
personajın daxilində
bunun belə olmadığı ilə bağlı duyuğu var.)
Bədii
gerçəklik qavrayışını
deavtomatlaşdırmaq üçün
müəllifin əl
atdığı üsullar
maraqlıdır. Bu strategiyalar
C.Sviftin "Qulliverin səyahəti"
əsərini xatırladır.
Doğrudan da, qarşımızdakı
başqa kosmik-yer məkanına düşən
gənc Qulliverlərin
müasir səyahətləridir.
Başqa bir reallıqda və Yerdə zamanın ölçülmə üsulu
(zaman kəsiyinin mənası,
tarixin təqvimləşdirilməsi)
kimi detallar diqqət çəkir. Bəzən ironiyanın və postironiyanın bütün bu təzahürləri bizim başqa epoxada yaşadığımızı göstərməyə xidmət
edir, bu epoxa personajının təfəkküründə ziddiyyətlər
var: hələ dünən
polyar və ya antiqonist hesab
edilən şeylər
burada bir araya gəlib.
Povestdə xoşbəxtlik axtarışları
motivi əsas təyinedici məqamdır,
demək, qarşımızda
fəlsəfi-fantastik nağıl-alleqoriya,
nağıl-antiutopiya dayanıb,
onun personajları həyatın gerçəkliyini
və xoşbəxtlik
antologiyasını əldə
etməyə can atırlar.
Hansısa məqamda dünyalar arasında sərhəd silinir: yuxu, xəyal povest üçün əhəmiyyətli konseptdir.
Eyni zamanda təxəyyül də az əhəmiyyətli deyil. Məhz bu elementlər romantik ədəbiyyatın
mövzusunu müəyyən
edir, bu ədəbiyyatda həmişə
gerçəkliyin simvollaşdırılmasına
yer qalır: dünyada irrasionallıq və intellektuallığın
sərhədlərindən kənardakı şeylər
də mövcuddur. Bəlkə də, bu povest hələ
çox gənc müəllifin bitməz-tükənməz
fentezi dünyasının
qurulmasında yaratdığı
bir mərhələ və ya komponentdir.
Didaktika əsərə
xas deyil: oxucunun qarşısında
mütləq təxəyyül
məkanı, qəhrəmanın
öz içinə, sirrə vaqif olmağa yönələn
səyahət dünyası
açılır. Xronoloji
zaman burada kayrosla, başqa sözlə, baş qəhrəman üçün xüsusi
əhəmiyyət daşıyan
zamanı müəyyən
edən dəyərlə
qovuşur.
"Deraviya" - Sistemin sındıra bilməyəcəyi
qəlb saflığı
barədə povestdir.
Vətəndaş bacarıqlarının
/civic skills inkişafı, vətəndaş
cəmiyyətinin formalaşması
planı baxımından
əsərin dəyəri
də elə bundadır, bu cür əsərlərin
köməyi ilə gənclər həmin proseslərə qoşulacaq,
bu povesti oxumaqla öz sevimli qəhrəmanlarına
oxşamağa can atacaqlar.
Baş qəhrəman isə, həqiqətən də, istedadlı və qeyri-adidir.
Dmitro Drozdovski
Ədəbiyyat qəzeti.- 2024.- 28 sentyabr, №37.- S.21.