Müasir Azərbaycan ədəbiyyatı oçerkləri: Səyyad Aranın sosial didaktikası
Səyyad
Aran (1952) Azərbaycan ədəbiyyatının
tanınmış simalarından, nasir, publisist, Azərbaycanın
əməkdar jurnalistidir. Yaradıcılığında iki
ayrılmaz xətti: ədəbi və ictimai-siyasi fəaliyyəti
üzvi şəkildə birləşdirmiş, paralel olaraq
uğurla davam etdirir.
Səyyad
Aranın ilk mətbu əsərləri tələbə ikən
1968-1972-ci illərdə ADPİ-nin "Gənc müəllim"
qəzetində Səyyad Sadiq imzası ilə mütəmadi dərc
etdirdiyi publisist yazılarıdır. Bədii
yaradıcılıqda debütü 1978-ci ildə
"Ulduz" jurnalının 11-ci sayında nəşr
olunmuş "İbiş dayı" hekayəsidir. Daha sonra əsərləri
"Azərbaycan", "Literaturnıy Azerbaydjan",
"Qrakan Aderbecan", "Gənclik", "Azərbaycan
qadını", "Pioner" jurnallarında, "Ədəbiyyat
və incəsənət", "Səs", "525-ci qəzet",
"Yol", "Dədə Qorqud" və s. qəzetlərdə
dərc olunur. "Səyyad Salahlı" imzası ilə nəşr
etdirdiyi "Körpü" adlı ilk kitabı 1983-cü
ildə işıq üzü görür və ədəbi
ictimaiyyətin diqqətini cəlb edir. Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin 1985-ci ilin yekunlarına həsr
olunmuş illik konfransında tənqidçi Akif Hüseynov
"Körpü" hekayəsini ilin ən uğurlu hekayələrindən
biri kimi təqdir edir.
Səyyad
Aranın həyatında və ictimai fəaliyyətində əsl
dönüş nöqtəsi müstəqillik illərində
baş verir. Bədii əsərlərində milli-mənəvi
mövqelərdən görüb ifşa elədiyi sovet
quruluşu çökür və milli ideal uğrunda
birbaşa mübarizə aparmaq üçün meydan
açılır. Səyyad Aran 1992-ci ildə Yeni Azərbaycan
Partiyasının təsis konfransının təşəbbüskarlarından
və təsisçilərindən biri olmuşdur. YAP-ın
I, II, III qurultaylarının nümayəndəsi olmuş; 21
noyabr 1992-ci ildən - YAP-ın təsis konfrasında
seçilmiş ilk 50 nəfərlik YAP Siyasi
Şurasının üzvlərindən biri, 1995-1999-cu illərdə
YAP ideologiya şöbəsinin müdiri, daha sonra YAP
Partiyalararası Əlaqələr şöbəsinin
müdiri olmuşdur.
Səyyad
Aran deyir: "Həyatdakı bütün uğurlara,
şana-şöhrətə görə Heydər Əliyevə
borcluyam!" Yazıçının ictimai-siyasi publisistika ilə
aktiv məşğul olduğu dövr məhz 1990-cı illərdir.
Onun Ulu öndər Heydər Əliyevdən bəhs edən
onlarla məqaləsi dövri mətbuatda dərc edilmiş,
1990-cı illər proseslərini əks etdirən "Xaosdan
sabitliyə" kitabı (Bakı: 1999) işıq üzü
görmüşdür. Heydər Əliyevi iki tarixi səfərdə
- Çində (7-11 mart, 1994) və ABŞ-da (26 iyul-7 avqust,
1997) müşaiyət edən nümayəndə heyətinin
tərkibində Səyyad Aran da təmsil olunmuş,
"Çinə səfər çin olanda" və
"Heydər Əliyevin Amerika fəthi" əsərlərini
qələmə almışdır. Bu illərdə bədii
yaradıcılığını da davam etdirən
yazıçı povest və hekayələrdən ibarət
"Soyuq günəş" adlı kitabını (1996)
çap etdirmişdir.
Müstəqillik
illərində Səyyad Aranın ictimai və ədəbi fəaliyyəti
ölkədə gedən dövlət və mədəniyyət
quruculuğu proseslərindən heç vaxt kənarda
olmamışdır. "Üfüqdə Nobel sülh
mükafatı görünür" (Bakı: 2003), "Haydar
Aliyev ve Azerbaycanın devlet petrol stratejisi" ("Heydər
Əliyev və Azərbaycanın dövlət neft
strategiyası" - İstanbul: 2009), hekayə və povestlərini
daxil etdiyi "Aklanma kağıdı" ("Təmizlik
kağızı" - İstanbul: "Milenyum", 2010),
"Sandıqda qalan muştuluq" (Bakı: "Qanun",
2012), "Sazaq" (Bakı, "Vektor", 2016)
kitablarını, "Başdaşı" (Bakı, "Elm
və təhsil", 2020), "İrəvana gedən
yollar" (Bakı, "Elm və təhsil", 2021),
"Tacın qaytarılması" (Bakı, "Elm və təhsil",
2022) romanlarını çap etdirmişdir.
Səyyad
Aranın ədəbi-ictimai fəaliyyəti diqqətdən kənar
qalmamış, dövlət tərəfindən
"Şöhrət" ordeni (2022), "Tərəqqi
medalı" (2005), "Əməkdar Jurnalist" (2015)
adına layiq görülmüşdür.
***
Səyyad
Aran çağdaş ədəbiyyatımızda məxsusi
yeri, sözü, mövqeyi olan ünlü imzalardan biridir. Bunu
yazıçının mənəvi gözəlliyini, estetik
təravətini, ictimai kəsərini heç zaman itirməyən
yaradıcılıq dünyası təsdiq edir; hekayələri,
povestləri, romanları, publisist əsərləri, elmi və
ədəbi tənqid yazıları təcəssümləndirir.
Səyyad
Aran ilk növbədə nasirdir, realist nəsrin ardıcıl
təmsilçilərindən biri, sosial-psixoloji nəsr
ustası kimi tanınmışdır. Yazıçı əsərlərində
daima elə mətləblərə toxunur ki, cəmiyyətdə,
mühitdə, ətraf aləmdə məhz insan
ağrılarının mənbəyidir; insanı insan
olmağa qoymayan, mənəvi əzablara, sarsıntılara
düçar edən səbəbləri açıb-göstərir. Belə ki, Səyyad Aran nəsrinin
ideya-mövzu istiqamətini sosial-mənəvi problematika diktə
edir. Bu baxımdan nasirin hekayələri, povestləri,
romanlarının mövzu aktuallığı bir sıra məqamlarla
şərtlənir: 1) sabiq sovet dönəmində milli
insanın uğraşdığı sosial-mənəvi
ağrılar; 2) milli-mənəvi dəyərlərin
müstəqillik dövrü həyatında
sınağı; 3) müstəqillik dəyərləri və
Qarabağ savaşı.
Səyyad
Aran nəsrində hekayə janrı önəmli yer tutur. Həyatdan
zövq və şövq duyan qəhrəmanlar, ağlayan qəhrəmanlar,
halal qəhrəmanlar, sosial aktuallanmış qəhrəmanlar,
mənəviyyat sahibi qəhrəmanlar, müdrik qəhrəmanlar...
- yazıçı hekayələrində Azərbaycan
insanını ən müxtəlif sosial-psixoloji situasiyalarda,
sərt həyat həqiqətləri ilə üz-üzə
təqdim-təsbit-kəşf edir; mənəvi
varlığını ortaya qoyur, şərh edir. Zamanlar dəyişsə
də, sosial qaydalar-oyun şərtləri bir-birini əvəzləsə
də, mühit amansız boz sifətini göstərsə də,
Səyyad Aranın baş qəhrəmanı -Azərbaycan
insanı mental saflığına, sadəzəmirliyinə,
türk sayalığına sığınıb
yaşamağına yenə davam edir.
1970-ci
illərin sonu, 1980-ci illərdə ədəbiyyata gələn
Səyyad Aranın əsərlərində kəskin zaman hissi
var. Yazıçının son sovet dönəminin mənzərələrini
cızan hekayələrində adi əhvalatlarda böyük
bir ölkənin çökməsi tarixçəsini, milli cəmiyyət
həyatında metastazlarını, ardıyca gətirdiyi insan
faciələrini izləmək olur.
"Küdrüdə
tennis oyunu" (1976) hekayəsində sevgi dolu bir ailənin
xoşbəxt olmaq haqqı və sərgüzəştləri
və əksinə, "Bayramdan bir gün qabaq" (1976) hekayəsində
nə qədər də ailənin bu haqdan bəhrələnə
bilməməsi çürüyən ictimai quruluşun
fonunda təcəssümlənir. Eyni xəstə mühit, mənəvi
deqradə dünyası - "Əfəl" (1978),
"Qarpız" (1979), "Ziyahimin peşmançılığı"
(1980), "Sandıqda qalan muştuluq" (1986), "Ay Simurq quşu"
(1988), "Brak" (1988),
"Uyuq" (1988-1990) hekayələrində də ən
müxtəlif əhvalatlar və insan talelərində əks
olunur.
Səyyad
Aranın bir çox hekayələrində böyüklərin
saxta, ikiüzlü, sırf pul münasibətləri üzərində
qurulmuş dünyası "uşaq prizması"ndan
ifşa olunur. Bu zaman yazıçının bir qayda olaraq
"ağlayan", göz yaşı tökən, mənəvi
zərbə alan qəhrəmanları önə çəkməsi
təsadüfi deyil. İstər uşaq, yeniyetmə nəzərlərindən,
ya da cəmiyyətin bu və ya digər məqamda incitdiyi
insanların taleyində, yazıçının diqqəti hər
yerdə məhz - "ağladan" sosial mühit mənzərələrinə,
"qayğıları"nadır. Həm də zamanla bu
ab-hava daha da qatılaşır, sabiq cəmiyyətin sanki son,
ölüm əsəri-əlamətlərindən xəbər
verir.
Səyyad
Aranın nəsrində zamandan da, zəmanədən də
üstdə duran insandır, yazıçının əksər
qəhrəmanları dərin mənəviyyat sahibidirlər;
amma sosiumda əksinə bunun bədəlini çəkməli
olurlar. "Külçə" (1980), "Gül iyi"
(1982), "İlin axır çərşənbəsi"
(1984), "Şeytanın qurbanı" (1984), "Yay gecəsinin
qəziyyəsi" (1987) hekayələrinin qəhrəmanları
cəmiyyətdə ən müxtəlif naqisliklərə -
harınlığa, pul əxlaqına, patriarxallığa,
laqeydliyə, xudbinliyə, şeytani nəfsə qarşı
halallıq fəlsəfəsi ilə durur, mənəviyyat dərsi
verirlər.
Səyyad
Aran qəhrəmanlarının yadlaşmış mühitə
qarşı davamlığı təsadüfi deyil.
Yazıçının mənəviyyat qəhrəmanları
torpaq əxlaqına, yurd sevgisinə söykənirlər.
Vaqif Yusifli yazır: "...onun təsvir etdiyi kənd
çağdaş Azərbaycan nəsrində məxsusi
koloriti, adət-ənənələrinin, insan xarakterlərinin
canlı sərgisi ilə seçilir. Bu kəndin konkret bir
adı, ünvanı olmasa da, təsvirlərin hədəfindən,
detalların konkretliyindən hiss edirsən ki, bura Aran kəndidir".
Ümumən,
Səyyad Aranın birinci dövr
yaradıcılığında - sovet dönəmində qələmə
aldığı hekayələr - "kənd hekayələri"dir;
bu mətnlərin aurasında Aran torpağının istisi,
insanlarının istiqanlığı aşkardır. Həm
də məsələ yalnız hekayələrin ideya-məzmununda,
xarakterlərin pozitiv, ya neqativ mündəricəsində
deyildir. Hər bir Azərbaycan kəndi kimi, burda da icma-daxili
münasibətlər, sosial mühitin rəngləri, insanlar-fərdlər
arasında qohumluq-qonşuluq, dostluq-hampaçılıq,
şadlıq-yadlıq notları-çalarları həyat
yüklüdür. "İstilik" bu auraya həyatdan, həyatın
mündəricəsindən, insanların nə baş
verir-versin, hansı əməlin sahibi olurlarsa-olsunlar:
yaşamaq həvəsi-ehtirası, həyat mücadiləsindən
sızır; soyuqluq isə ətraf mühitin, rejimin
basqısından gəlir.
Müstəqillik
illərində yazıçını cəmiyyətdəki
sosial ziddiyyətlər düşündürməkdə davam
edir. "Qeybullanın qazancı" (2000-2001), "Dərs"
(2011), "Havalar soyuyanda"
(2015) hekayələrində dəyişən zamanın təkərləri
altında qalıb əzilən insan taleyindən bəhs
olunur. Fəvvarələr bağında fotoqraf kimi
çalışan Balağa və onun naturaçı
Şaxta baba kimi çalışdırdığı Qeybulla
bir qarın çörəyin əsiridirlər. Yaxşı
qazanc üçün təbiətdən qar diləyən qəhrəmanlar
eləcə saf təbiətlərinə bənzər
qarın da qurbanı olurlar. "Havalar soyuyanda" (2015) hekayəsində
problem daha kəskin qoyulur. Süjet belədir ki, hekayənin qəhrəmanı
Fuad küçədə qəribə tərzdə əlini
açıb dilənən bomju restorana aparıb, onunla dərdləşir
və düşüncələrində
"qonağı" ilə özü arasında paralellər
aparır. Ailədə, məişətdə, cəmiyyətdə
bu paralellərin məğzi ora aparıb çıxarır
ki, insan hər yerdə insandır; onu mənəviyyat birləşdirir,
ictimai quruluş, cəmiyyət münasibətləri isə
parçalayır, ayırır.
Səyyad
Aran hekayəçiliyinin sosial-psixoloji məxrəcində
ictimai motivlər də, insan içinin özünü-təhlili,
psixologizm də qabarıqdır. Yazıçının qəhrəmanları
kifayət qədər özünü tanıyır, lap əvvəldən
mənən süslənmiş olurlar; situasiyadan
"yaranmır", situasiyanı yaradırlar. Yaşar Qarayev
yazır: "Səyyad Aran... bədiiliyi maraqlı həyat
hadisəsi hesabına deyil, adi həyat hadisəsini bədiiliyin,
istedadın hesabına həm maraqlı, həm də ibrətamiz
etmək bacarığı ilə diqqəti cəlb
edir..."
Bu mənada
Səyyad Aran üçün hansısa mövzu məhdudluğu
yoxdur. "Günün günorta çağı" (2012)
hekayəsi sanki bədii oçerki xatırladır. Hekayədə
reportajvari üslubda bugünə dair informasiyalar: ölkənin
inkişaf tempi də, "Avroviziya-2012" keçirən cəmiyyətin
aşkar mədəni boyartımı da, özgələrin
gözgötürməzliyi fonunda gerçək ictimai
geo-politika da, toplumun rifah halı, rahat-qane-patriotik
duyğusallığı da görünür. Amma
bütün bu ürəkaçan mozaikanı bir yerə
yığan heç də Vətənimin seyrinə
çağırıram elləri! - deyə qürrələnmək
istəyən sənədli qələm deyil; məhz mənəvi
diskursdur. Hekayədə cərəyan edən hadisələr
iki gəncin sevgi görüşü fonunda panoram olunur,
başlıca diqqət isə insanlar-arası münasibətləri
hədəf alır. Yazıçını şəhərin
isti mənzərələri müqabilində insanların
bir-birinə qarşı soyuqluğu-biganələyi, hətta
açıq bir acıqla mənəviyyatsız
davranışı narahat edir, insanların içindəki
aşkar ictimai soyuqluq onu qayğılandırır. Xalq
yazıçısı Mövlud Süleymanlı yazır:
"Səyyad Aran bütün olanlara-olacaqlara - yəni bizi əhatə
edən hadisələrə yaxın olan
yazıçıdır. Heç nəyi - ən xırda
detalları belə uzaqdan-uzağa yazmır. Özündən
keçirməsə, yaxınlığı yaratmasa qələmə
almır. Yaratdıqlarının da belə canlı, sağlam
olması ona görədir".
Səyyad
Aran cəmiyyətdəki mənəvi böhranın səbəbini
kökdən uzaqlaşmaqda görür. Olmuş əhvalat əsasında
qələmə alınmış "Girov" (2012) hekayəsində
bir zamanlar kişilərin bir-birinə inamı-etibarından
söz açılır; o qədər ki, hətta
bütöv mənəvi varlıqlarını, "saqqal
girovu" şəklində risk edər və ona xəyanət
etməzmişlər. Mənəvi dünyamızda
yaranmış böyük boşluqlar yanında
yazıçı tarixi dəyərlərə önəm
verir: Babalarımız belə olub, bəs biz nədən
özgə olmalıyıq?! - qənaətindən
çıxış edir.
Səyyad
Aran moralist deyil, realist qələmə malik nasir olaraq mənəvi
ideyanı təsdiqləməyin yollarını dürüst
bilir. Ümumən, Səyyad Aranın yaradıcılıq
stixiyası, yazıçılıq kredosu hər yerdə mənəvi
olanı sosial dünya ilə toqquşdurmaqdan və birincinin
haqqını təsbit etməkdən keçir.
Yazıçının nəsrinin adekvat xronotopu da (zaman-məkan
müstəvisi) bu cür təşəkkül
tapmışdır. Hər əsərində "ömür
qatarı"nı qəfil bir dayanacaqda əylədib-saxladıb
(məkan planı) "mənəvi olan"ın
işığına tutur; "mənəvi" isə əbədi
olandır, il, ay, gün yox, əbədiyyət müstəvisidir
(zaman planı). Səyyad Aran nəsrində konkret sosial əlamətlər
- məkanda; və əbədi mənəvi vurğular -
zamanda, hər anlamda cəmiyyətin
abhavasını (mühit, ovqat, durum, iqlim, ruh...) bildirərək
təhkiyənin ritmini, nisbətini, müxtəlifliyini müəyyən
edir.
Səyyad
Aran hekayəçiliklə yanaşı, həm də təsirli,
sirayətedici povestlər - uzun hekayələr
ustasıdır. "Təmizlik kağızı"
(1988-1990) povestində 1980-ci illərin sonu, 1990-cı illərin
əvvəlləri üçün aktual bir mövzudan, sovet
dövrü repressiyalarından bəhs açır.
Yazıçı mövzuya orijinal bir tərzdə toxunur;
repressiyaya uğramış insanların ailələrinin cəmiyyətdə
yaşadığı basqılar, bunun uşaq
dünyasında inikası, doğurduğu
ağrı-acılar təsvirə gəlir. Povest oxucuya
1940-1950-ci illərin repressiya havasını yaşadır;
bütün itkilərə, ölümlərə rəğmən
əzizlərinin, yaxınlarının bəraətini
gözləyən, "təmizlik kağızı"ndan
sevinc duyan insanların ağlasığmaz durumunu, stalinizmin
öldürdüyü və Stalin uğrunda ölən cəmiyyətin
absurdluğunu tanıdır. Repressiya həqiqətlərini
sadəcə bugünün tənqidi nəzərlərindən
deyil, romantikası da, illüziya və aldanışları da
olmaqla dövrün öz içindən canlı və
"qanlı" hadisələrdə təqdim edir.
Bugünün uzaqlığından baxanda "təmizlik
kağızı" tarixin qara ləkəsi, günahsız
insanlara "pay" verilən bəraət sənədidir.
Yeniyetmə Eldarın köynəyini qanlı bayrağa
çevirib, atasının günahsızlığını
ölümüylə bayram etməsinin faciəvi sonluğu
düşündürür: "təmizlik
kağızı" nəyin bəraətidir,
günahsızlığınmı?! Eldarın taleyində ədəbiyyatımızın
dərinlərindən, nazik bir xətlə keçən
"Ey dərbədər gəzib, ürəyi qan olan
çocuq" motivinin, Baharın (Mir Cəlal, "Bir gəncin
manifesti"), "Şor cüllütü"nün
(Süleyman Vəliyev) mabədini oxumaq olur.
Səyyad
Aran uzun hekayələrində elə bir
ölçülü-biçili, ardıcıl, amansız
süjet gərginliyi yaradır ki, hadisələrin
finalında baş verənlərə, qəhrəmanın
halına və daha da çox cəmiyyətin ümumi durumuna
oxucu acıyır, etiraz ovqatı oyanır.
Yazıçının hər bir qəhrəmanının
uzun hekayəsi - katarsis əhvalatlarıdır. Repressiya hadisələrini
yaşadıb, atasının bəraətinə belə
doyunca sevinə bilməyən balaca qəhrəmanın qəfil
ölümü ilə də ("Təmizlik
kağızı"); milis idarəsinə
düşmüş ziyalı qəhrəmanı - müəllimin
sosial gərginlik, basqı və istintaq içrə
"rüsvayçılıq" ağrıları ilə
də ("Soyuq günəş", 1991);
balıqçı qəhrəmanın ailə deyingənliyiylə
başlanıb, kənd dəyərlərini çözələyib,
Qarabağ müharibəsinə baş vurub, zəhmət
halallığı üzərində qərar tutmuş
dünyasının bir şəhər məhəlləsində
"qonşu dava"sında çiliklənməsi ilə də
("Balıq günü", 2014-2016) - yazıçı
oxucunu sanki "ictimai təmizlənmə" ritualına dəvət
edir.
Səyyad
Aranın yaradıcılığında müstəqillik və
yeni həyat uğrunda mübarizə motivləri, Qarabağ
müharibəsi mövzusu ümdə yer tutur. Hələ
1991-ci ildə qələmə aldığı "Qətl"
hekayəsində qanlı yanvar gecəsindən tükürpədici
bir səhnənin yaxından, bütün vəhşəti ilə
təsvirilə o, bir qələm sahibi olaraq, müstəqilliyin
bizə necə baha başa gəldiyini təsbit etmiş,
ictimai-siyasi və bədii publisistikasında bu xəttə
daim önəm vermişdir. Yazıçının xüsusən
Qarabağ mövzusunda romanları
yaradıcılığında yeni üfüqlərin
açıldığını xəbər verir.
2020-ci ildə
Səyyad Aran Qarabağ müharibəsi mövzusunda iki roman
yazmış, çap etdirmişdir.
"Başdaşı" romanında Birinci Qarabağ
müharibəsinin acı nəticələri, cəmiyyətdə
ağır sosial-mənəvi kataklizmləri
aktuallandırılmış, "İrəvana gedən
yollar" romanında əksinə, II Qarabağ müharibəsində
qələbəyə aparan yolun başlanması - 2016-cı
ilin aprel döyüşləri hədəf
seçilmişdir. Hər iki roman yazıçının
mövzuya yaxından bələdliyi ilə, analitik idrak və
fəal vətəndaşlıq mövqeyindən qələmə
alınmışdır.
"Başdaşı"
romanında başdaşı
simvoldur, şəhid ucalığının şərəfini
qoruyub-saxlaya bilməyən cəmiyyətin labüd məhvini
eyhamlaşdırır. Hadisələr I Qarabağ
savaşından olmazın əzab-əziyyətlər çəkən
bir qaçqın ailəsinin ətrafında ümumiləşir.
Cəbrayılın Sirik kəndindən Səməndərin
ailəsi qəfil düşmən basqını səbəbindən
köç edərkən, böyük şücaət
göstərib şəhid olmuş oğlu "topçu
Qürbət" üçün sifariş etdiyi
başdaşını da tezliklə qayıdıb
ucaldacaqları ümidilə özü ilə
götürür. Bu motiv ailənin övladları Səlahət,
Camal, Münəvvər, Minarəyə, Nübar anaya
ağır tale yaşatmaqla yanaşı, köç etdiyi
yerlərdə başdaşıya münasibət fonunda cəmiyyət
mənzərələrini də görükdürməyə
imkan verir.
Romanda
hadisələr 1992-ci ildə cərəyan edir və hər
cür gözlənilməz, absurd mənzərələr
yanaşı gəlir. "Yaxınlıqlarındakı erməni
kəndinin bir-iki kilometrlikdə" olması Siriki istər-istəməz
özünü-müdafiəyə sövq edir; "Yerevandan
gələn saqqallılar"ın vəhşilikləri;
xaraktercə uşaq, əməlcə hünərvər
topçu Qürbətin, qardaşı Səlahətin
döyüş şücaətləri; qəfil erməni
hücumu, kəndin köç etməsi, Beyləqan hərbi
hospitalının həyətindəki mərəkə,
yuxarı komandanlığın əmri ilə "Hiltəpədəki
çox vacib mövqelərini tərk etməyə" məcbur
əsgəri hissələrlə "onlara görə
arın-arxayın, əkin-biçinlə məşğul
olan, heyvanlarını ürəklə örüşə
buraxan kənd camaatı"nın üz-üzə gəlməsi,
orduda özbaşınalıq və s. epizodlar mətnə
bilavasitə müharibə səhnələrini gətirir.
Habelə arxa cəbhədə qaçqın düşərgəsinin
qeyri-rəsmi hakimi Xasayın harınlığından irəli
gələn ədalətsiz səhnələr böyük
etiraz yaradır.
Səyyad
Aran idealı düşünüb, reallığı
yazmağa önəm verən yazıçıdır. Sosial
təzadlardan doğan mənəvi ağrıları, insan
iztirabını yazmaq Səyyad Aranın yazıçı
stixiyası olaraq qalır və "Başdaşı"nın
uğurunu da başlıca olaraq məhz bu keyfiyyət təmin
edir. Romanda yalnız Səməndərin, Nübarın, Səlahətin
deyil, əksərən təfərrüatlara
sığınmış, az qala otuz ildən belə
yurdundan-torpağından-yaşayışından olub bitməz-tükənməz
sosial bəlalara əsir-yesir bir xalqın acı taleyi
görünür, məğlubiyyət acıları üzə
durur: "Onların suallarına cavab vermək olmurdu. Onlara təskinlik
verirdilər, səbr etməyə
çağırırdılar, amma sərt sözlərlə,
söyüşlə, təhqirlə
qarşılaşırdılar. Məmurlar yola verirdilər.
Qaçqınların dərd-sərləri ilə yükləndiklərindən,
onlar da ağırlaşırdılar, yüklənirdilər.
Bu yükə heç kim davam gətirə bilmirdi..."
O zamana
kimi ki, qalibiyyət ruhu yenidən qayıdır, 2020-ci ilin
sentyabr ayının 27-dən Azərbaycan xalqı II
Qarabağ müharibəsinə başlayır və 44 günlük
döyüşlərdə Ali Baş Komandanın
başçılığı ilə müzəffər ordu
düşmən üzərində tam qələbə
çalaraq, otuz il ərzində düşmən
tapdağı altda qalmış torpaqları azad edir. Səyyad
Aranın "İrəvana gedən yollar" romanı
bilavasitə müharibə günlərində "Ədəbiyyat
qəzeti"nin oktyabr- dekabr saylarında dərc olunmuş,
Ali Baş Komandan ətrafında bir yumruq kimi birləşən
xalqı, cəmiyyəti şəksiz qələbəyə
inam hissilə daha da ruhlandırmışdır.
Romanda ilk
qələbə sevinclərini müjdələyən
2016-cı ilin dörd günlük Aprel döyüşləri
təsvir predmetidir və Lələtəpənin
alınması uğrunda uğurla bitən zəfər
döyüşləri ilə birgə, həm də ilk Qələbədən
doymazlıq, tam Qələbə ehtirası və intizarı,
Qələbə draması və nikbin faciə notları, əhvalı,
fakturasını da təcəssüm etdirir. "İrəvana
gedən yollar" romanı II Qarabağ müharibəsinin
Proloqu, habelə döyüş təsvirlərinin, qələbə
addımlarının, o cümlədən xalqın, cəmiyyətin
və ordunun mənəvi birliyi, qələbə əzmi və
Qələbəsinin öncəgörümü
baxımından Vətən müharibəsinin təntənəli
Üvertürası kimi səslənir:
"- Nə
görürsən?
- Nə
görəcəm? Dağılmış evlərimiz,
tüstülənən ocaqlarımız, bizi gözləyən
vətən torpaqları...
- Daha nə
görürsən?
-
Heç nə... elə dağılmış evlər,
adamsız yollar...
- O yollar
bilirsən hara gedir?
- ...?
- O yollar
İrəvana gedir, qədim dədə-baba
torpaqlarımıza. Rauf, səni əmin edirəm ki, biz bir
vaxt o yollarla gedib qədim ellərimizə sahib
çıxacağıq. Sabah, birisigün, bir aydan, bir ildən,
beş ildən sonra - onu dəqiq deyə bilmirəm. Amma
adıma əmin olduğum kimi, səni də əmin edirəm
ki, o torpaqlar bizim olacaq. Qədim Oğuz elimizi düşmən
əlində qoymayacağıq. Həmin vaxt heç kim
qabağımızı kəsə bilməyəcək. Kimsə
bizdən döyüşü dayandırmaq barədə
xahiş etməyəcək. Etsə də, heç kimi
eşitməyəcəyik. Mütləq
torpaqlarımızı azad edəcəyik. Sən buna qəlbin
kimi əmin ol!
-
Haçan bə, komandir? Haçan bə?!."
Roman milli
şüurda kök salmış böyük zaman konflikti
üzərində qurulmuşdur: Zaman o zamandırmı?
Zamanı yetişməmişmi? 25-30 il işğala dözməyimiz
bəs deyilmidir? Əsər bir dərs zamanı hərbçi
əsgərlərin böyük maraqla izlədiyi
çavuş Raufla "zampolit" Cəfər müəllim
arasında polemika ilə başlayır. "Bu gün o
gündür!" mövqeyini Rauf ifadə edir və
bütün enerjisi, döyüş ehtirası,
çağırış ruhu ilə gəncliyi, yeni nəsilləri
təmsil edir. Səbrlə Zamanı gözləmək,
anında fəaliyyətə keçmək mövqeyində
olan Cəfər müəllim də yanılmır. Hər iki
xəttin təmsilçiləri arasında prinsipial ziddiyyət
yoxdur. Təzad romandan kənar ictimai-siyasi Zamanın
özündədir; topluma da, qəhrəmanlara da sirayət
edir, həyatlarını, düşüncələrini, mənəvi
və ruh dünyalarını sarır. Ali Baş Komandandan
döyüş əmri gələn kimi real həllini
tapmağa başlayır; qəhrəmanlara qələbə vəcdi
və hünər dastanı yaşadır.
Səyyad
Aranın nəsrində həm toplum obrazları yaratmaq,
kollektivin sosial psixologiyasına nüfuz etmək, həm də
fərdi xarakterlərin iç dünyasına varmaq,
altşüur psixologizminin təsviri eyni dərəcədə
səciyyəvidir. Müharibə romanlarında bu keyfiyyət
məxsusən özünü göstərir.
Bütövlükdə, "İrəvana gedən yollar"
romanı Aprel döyüşlərində xalqımıza qələbə
qazandırmış insanların həyatı, mübarizəsi,
hünər və qəhrəmanlığı üzərinə
qələmə alınmışdır. Romanın
personajları, döyüşçü qəhrəmanlar -
Birlik komandiri polkovnik Mayis Barxudarov, onun birinci müavini Bəkir
Orucov, "zampolit" mayor Cəfər Səfərov, mayor Səməd
Nəsibov, kəşfiyyat qrupunun komandiri kapitan Ağayev,
mühəndis-istehkam bölüyünün komandiri
Hüseynov, mayor Elnur Əliyev, bölük komandiri Qasımov, baş leytenant Elşən
Mirzəyev, gizir Rüstəmov, "Şair" təxəllüslü
çavuş Rauf və döyüşçü
yoldaşları Səlim, Rövşən, Akif, Üzeyir,
Ruhin, Şahin, Orxan, döyüşçü atası
Əşrəf kişi, məktəb direktoru Cəlal müəllim
və b. obrazlar cəmisi bir yerdə və hər biri
ayrılıqda, fərd olaraq görünür. Aydın
görünür ki, birbaşa sənədli olmasa da,
romandakı surətlərin hər birinin arxasında prototipləri
vardır.
Roman qələbə
müjdəsini gətirsə də, Zamanın konflikti
qalır: "-Sevinirik ki, Lələtəpəni aldıq.
Sevinc çox nisbi ifadədir.... Vurub düz İrəvana gedərdik...
...Cəfər
müəllim ehtiyatla gah sağ, gah da sol əlini Raufun
çiyninə qoyub nə isə deyirdi. Uzaqdan eşitmək
mümkün olmasa da, sakitləşdirici, ümidverici sözlər
dediyi duyulurdu...
"Sən
hələ bir az gözlə..."
Çox
gözləmək lazım gəlmədi; 2020-ci ilin Vətən
müharibəsi xalqın 2016-cı ilin Aprel döyüşlərində
başladığı Qarabağın azad olunması əzmini
sübuta yetirdi. "İrəvana gedən yollar"
romanında hakim publisist ruh Vətən müharibəsinin
özündən gəlir.
Səyyad
Aran aktiv ictimai xadim, məhsuldar yazıçıdır.
Yaradıcılıq kredosuna sadiqliklə milli müstəqillik
yollarında yorulmaz fəaliyyətini uğur və şərəflə
davam etdirir. İlk hissələrini "Ədəbiyyat qəzeti"ndə
dərc etdirdiyi (15 yanvar 2022), Vətən müharibəsinin
zirvə məqamı - Şuşanın alınmasından
söz açan "Tacın qaytarılması" romanı
(Bakı, "Elm və təhsil", 2022) bunu bir daha təsdiq
etdi.
"Tacın
qaytarılması" müharibə romanıdır, amma qəribə
bir tərzdə başdan-başa major tonallıq üzərindədir.
İlk səhifələrindən təkcə məzmun-mündəricəsində
deyil, eləcə də təhkiyə ritmi, hadisələrin
aurası, mətn atmosferi birbaşa 44 günlük Vətən
müharibəsi günlərini gətirir, daxil edir romana. Həmin
günlərdə Azərbaycan xalqı, bütün cəmiyyət
bəlkə də zamanı, günləri-həftələri,
saatları-dəqiqələri yaşamırdı, nəfəsini
çəkib cəbhədə, cəbhə ilə, təpələrdən
yel, dərələrdən sel olub düşmən üzərinə
yeriyən ordumuzla bir idi. Ordumuz, romanda başlıca olaraq
Xüsusi Təyinatlı Qüvvələrlə (XTQ) təcəssümlənən
əsgər və zabit heyəti elə bil heç
döyüşlərə yox, böyük vəcd,
şadyanalıq içində, deyə-gülə, təbii
ki, ayıq-sayıqlığı da itirmədən, təmkin,
məharət, şücaət göstərərək
birbaşa nə vaxtdır həsrətində olduqları Qələbəyə
doğru şığıyırlar. Roman hissələrə,
fəsillərə bölünmədən yüksək tempdə,
həmin anları, zəfərdən zəfərə, sevincdən
sevincə qələbə addımlarını Şuşaya
doğru irəliləyən ordumuzla birgə izləyir, bir
daha oxucuya yaşada bilir.
"Şuşa
Qarabağın tacıdır!" - Ali Baş Komandan, Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin sözlərindən
epiqraf alaraq, roman "Tacın qaytarılması"nın sadəcə
hərfini, faktlar-epizodlar-döyüş səhnələri- əsgər
hünərləri- ordu nizamı- zabit səriştəsi- Ali
Baş Komandan müdrikliyi- xalq inamı- cəmiyyət birliyi
lövhələrini əks etdirməklə qalmır; bu məqamda
bəlkə də ədəbiyyat Vətən müharibəsindən
bu yana oxucuların əzbərə bildiyi "44 günün
xronikası" ilə, tele- və kino-süjetlərin, sənədli
filmlərin təsvir və təsir gücü, tüm effektləri
ilə bəhsə girə də bilməz. Roman bütün
bu bəzən tanış, bəzən məlum, bəzən
adi, bəzən heyrətamiz görünən
xronikallığın arxasında duran ilahi gücü-mənzərələri
göstərmək, Tacın qaytarılmasının lap əvvəldən
majora köklənmiş havasına-ruhuna, sirrinə-sehrinə
girmək, şahidlik etmək qəsdində-əzmindədir.
Buna
görə də əsərdə onlarla surət, personaj, əsgər,
zabit, qəhrəman, həkim, tibb bacısı, qoca, qarı,
uşaq, cəmiyyət obrazları keçsə də, cəmisinə
diqqət ayıran mətn heç birisinin üzərində
ayrıca dayanıb-durmur. Doğrudur, romanda: "Baş
leytenant Teymur Hüseynovun gündəliyindən", "XTQ
kapitanı Fuad Əliyevin gündəliyindən", "XTQ
kapitanı Seymur Məmmədovun gündəliyindən",
"XTQ polkovniki Kənan Seyidovun gündəliyindən",
"XTQ kapitanı Turqut Əliyevin gündəliyindən",
"Tibb baş leytenantı Şakir Qasımovun gündəliyindən",
"XTQ polkovniki Tehran Mənsimovun gündəliyindən"...
- deyə ali niyyətə doğru döyüş yolunu
işıqlandıran xatirə-yaddaş notları da yer
alır, real sənədlilik məqamları və eyni səmtdə
işləyən yazıçı təxəyyülü də;
ip-isti ön cəbhə təfərrüatları da, burdaca
tele-ekran qarşısında coşqun xalq təsvirləri də;
romanda didaktik çalarlar, düşmənə aman,
qocaya-qadına-uşağa qarşı həmişə
tolerant, Azərbaycan əsgərinə xas əbədi humanizm
də qabarıq görünür, heç bir müharibənin
üstündən xətt çəkmədiyi, çəkə
bilməyəcəyi sevgi motivi, gündəlik həyat və
insan həqiqətləri də... Amma bütün bu növbənöv
faktura, çoxsəsli-çoxçalarlı mətn
gerçəkləri heç də "müharibə
draması" yaratmaq üçün deyil də, qələbə
ruhunun hər yerdə sirayətedici əks-sədası, bəlirlərini
göstərmək, təsbit etmək naminədir.
Bəlkə
buna görə "Tacın qaytarılması" -
"müharibə romanı"ndan da çox, "qələbə
romanı"dır deyə bilərik. Başlıca məqsəd:
Tacın qaytarılmasının fəlsəfəsini - otuz
illik həsrəti, 44 günün sevinci, xalq birliyi, millət
bütövlüyü, İnsan qürurunu notlara
köçürmək, səsləndirməkdədir:
"Millət xoşbəxt idi! Otuz ilə yaxın müddətdə
qəhəri, kədəri içində qalan xalq dirçəlmişdi,
illərdən bəri həsrətində olduğu qələbəyə
qovuşmuşdu, özü öz içindən
böyümüşdü..."
Romanın
didaktik ruhunu tarixdən aldığımız dərslər
diktə edir: "Ali Baş Komandanın Şuşanın azad
edilməsiylə bağlı təbriki və
çıxışı monitorlarda təkrar-təkrar
göstərilirdi: -Bizim Zəfər
yürüşümüz davam edir. Hələ də
işğal altında torpaqlarımız var, hələ də
döyüşlər gedir. Əgər Ermənistan rəhbərliyi
mənim tələblərimə cavab vermirsə, sona qədər
gedəcəyik. Heç kim bizi dayandıra bilməz.
Dünyada elə qüvvə yoxdur ki, bizi dayandıra
bilsin..."
Romanın
sonluğu sadəcə yazıçı öncəgörümünün
ifadəsi olmayıb, realda strateji düşünən Ali
Baş Komandanın uzaqgörən siyasətinə ayna tutur.
Yazılmasından bir il keçməmiş, 2023-cü ilin 20
sentyabrında bir günlük antiterror əməliyyatı nəticəsində
Qarabağ torpaqlarının tam azad edilməsi ilə Azərbaycan
xalqı Vətən torpaqları üzərində
suverenliyini bərpa etdi.
Tehran Əlişanoğlu
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024.- 13 yanvar, ¹1.- S. 20-22.