Azad Qaradərəli
sözü, yaxud yazıçının üçcildliyi
haqqında
Azad Qaradərəli
müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının
tanınmış simalarından biri, nasir və publisistdir.
Romanları, hekayələri, ədəbi-tənqidi
yazıları dövr ədəbiyyatını zənginləşdirmişdir.
Qarabağ mövzusunda əsərləri ölkə
hüdudlarını aşmış, müharibə həqiqətlərinin
dünyada tanıdılmasında xidmətlər göstərmişdir.
Azad Qaradərəli ədəbiyyata xalq
yazıçısı Sabir Əhmədlinin xeyir-duası ilə,
1976-cı ildə "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzetində dərc olunan "Yaz günləri" hekayəsiylə
qədəm qoymuş, sonralar "Azərbaycan",
"Ulduz" jurnallarında, müstəqillik dövründə
"Yazı" dərgisində, internet-saytlarda, sosial şəbəkələrdə
hekayələri, romanları və esseləri yayımlanaraq
geniş oxucu marağı qazanmışdır. Hekayələri
habelə rus, türk, polyak, ərəb və ingilis dillərinə
çevrilərək Rusiya, Türkiyə, İran, Polşa,
Misir və ABŞ-da saytlarda, jurnallarda, antologiyalarda dərc
olunmuşdur.
Azad Qaradərəli müstəqillik
dövrü ədəbiyyatında ilk olaraq hekayəçi
kimi tanınmışdır. "Dumduru su" adlı ilk
hekayələr kitabı 1987-ci ildə çapdan
çıxmış, müstəqillik illərində
"Ulartı (hekayələr, radiopyeslər)" (1999),
"Dəhrə (hekayələr, nağıllar - uşaqlar
üçün)" (2004), "Qar ağlığı
(hekayələr)" (2008), "Burda yer fırlanmırdı
(hekayələr, roman)", (2011), "Burada kişi var? (hekayələr)"
(2013), "Müharibə uşaqları (silsilə hekayələr)"
(2014), "Demokratiya ağıları (silsilə hekayələr)",
(2019), "Qadağan zonası (hekayələr)" (2020),
"Sevgilim Vətən (müharibə hekayələri)"
(2021) kitabları yazıçının
yaradıcılığının magistral istiqamətini təşkil
etmişdir. Habelə şöhrət qazanaraq, xarici ölkələrdə
"Süt gölü (öykü)" (İstanbul,
Boyalıkuş, 2017), "Ostatnia zapalka - opowiesc ("Sonuncu
kibrit çöpü", hekayələr; polyak dilində)"
(Ridero, 2020), "Moloçnıe reki - Rasskazı ("Süd
gölü", hekayələr; rus dilində)" (Ridero,
2020) hekayə toplularını çap etdirmişdir.
"Süd gölü" hekayəsi əsasında
Çexiyada qısametrajlı bədii film çəkilmiş,
yazıçı Azadlıq radiosunun hekayə müsabiqəsinin
(2011-ci il) qaliblərindən olmuş və Polşa
haqqında hekayələr müsabiqəsində "Sonuncu
kibrit çöpü" əsəri xüsusi diploma layiq
görülmüşdür. Azərbaycan ədəbi ictimaiyyəti
Azad Qaradərəlinin hekayəçiliyini yüksək qiymətləndirmiş,
tənqidçilərdən Rəhim Əliyev, Vaqif Yusifli,
Tehran Əlişanoğlu barəsində təqdiredici rəylər
yazmışlar.
Azad Qaradərəlinin hekayələrinin
mövzu-problematikasını birbaşa həyat diktə edir.
Sabiq sovet rejiminin çökdüyü, ictimai formasiyanın
dəyişdiyi zamanlarda Azərbaycan insanının sosial
taleyi, mənəvi-psixoloji yaşamları, həyat mübarizəsi
bu hekayələrin başlıca təsvir və
düşüncə predmetidir. 1993-cü ildən, həmvətənləri
ilə birgə qaçqınlıq həyatının məşəqqətlərini
yaşayan Azad Qaradərəli sərt-ağrılı həqiqətləri
əsərlərinə də yansıtmış, hekayələrində
əks etdirmişdir. Bu baxımdan Azad Qaradərəlinin
müharibə hekayələrini yazıldığı
dövrə və xarakterinə görə bir neçə qrupa
bölmək, səciyyələndirmək olar.
1990-cı illərdə hadisələrin
bilavasitə təsiri ilə yazılan hekayələrdə
xalqın özünümüdafiəsi, döyüş səhnələri
("Son döyüş", 1993), erməni vəhşiliyi
("Ulartı", 1995), vətəndən ayrılıq və
ilk qaçqınlıq lövhələri ("Axın",
1994; "Girov", 1994; "Ölə bilməyən
ana", 1997; "Ananın oğulları", 1998;
"Generalın atı", 1999) təsvir olunur. Qəfil
müharibə şəraitinə düşmüş
insanların psixoloji durumu müharibəni lənətləməklə
milli insanın xarakterinə, vətənpərvərlik
duyğuları və əməllərinə şahidlik edir.
Qarabağ müharibəsinin
ağrıları, itirilmiş torpaqların xiffəti
("Adamı igid kimi ölməyə də qoymurlar",
2010; "Sonuncu kibrit çöpü", 2010; "Gilənar
albalı olurmu?", 2011), cəmiyyəti
bürümüş sosial ziddiyyətlər, mənəvi
dekadans ("Cəbinin üçüncü dəfə kəsilməsi",
2010; "Hörgü", 2010; "Gədə", 2010;
"Hər gün səhər tezdən", 2010; "Toy
olmayan günlər", 2011; "Dəli Sərvərin dəli
olmağı", 2011; "Qarğanmışlar", 2011;
"Alışqan", 2013-2014...), iç yaşamları və
düşüncələri ("Əstal", 2008;
"Sı-nıqlıq", 2009; "Köhnə arabanın
təzə təkərləri", 2010; "Auksion", 2010
və s.) - yazıçının sonrakı dövrdə
görüb, qələmə götürüb, təqib
qıldığı konkret hədəflərdir. Bu hekayələrdə
evlərini, yurdlarını itirmiş qaçqınların
şəhər həyatı, yeni mühitə
uyğunlaşması, üzləşdikləri problemlər
müharibə dövrü insanı və cəmiyyət
konflikti zəminində əks olunur.
Məhz epik tamlıq imkan verir ki: Azad
Qaradərəli hekayələrini istənilən nöqtədən
- birbaşa qəhrəmanın dilindən də ("Gilənar
Albalı olurmu", "Dəli Sərvərin dəli
olmağı"), iç nəzərlərindən də
("Sonuncu kibrit çöpü", "Hər gün səhər
tezdən"), müəllif təhkiyəsi və
şahidliyi ilə də ("Toy olmayan günlər",
"Cəbinin üçüncü dəfə kəsilməsi",
"Hörgü"), hadisənin içindən (reportajvari)
də ("Tamarzılar", "Auksion"), çox vaxt hətta
qarışıq - təhkiyə nöqtəsini dəyişərəkdən
də ("Adamı igid kimi ölməyə də
qoymurlar", "Əstal") qurur, hekayənin ideya-mətləbini
tam görükdürə bilir.
Azad Qaradərəli,
yaradıcılığında geniş əks etdirməyinə
rəğmən, Birinci Qarabağ savaşını əsl
müharibə deyil, fəlakət kimi səciyyələndirir:
"...o döyüşlərdə şəhid olan,
sağlamlığını itirən qəhrəman
oğullarımızın hünərini azaltmadan deməliyəm
ki, bizim bir dövlət kimi MÜHARİBƏMİZ hələ
olmayıb, ermənilər rus ordusunun köməyi ilə bizim
torpaqlarımıza hücum edib, təzə yaranan ordumuzun
könüllülərini və yerli əhalini silahdan
keçirib və torpaqlarımızın yeddidə birini
işğal edib. Yazıçı müharibə tərəfdarı
olmaz və təbii ki, mən də müharibə istəmirəm.
Amma bunu demək zorundayam: bizim MÜQƏDDƏS
MÜHARİBƏMİZ hələ qabaqdadır" .
Yazıçı bu fəlakətin
uzaqgedən acı nəticələrini 2014-cü ilin iyun-iyul
aylarında iki ay ərzində yazdığı "qara hekayələr"də
əks etdirir. "Müharibə uşaqları (qara hekayələr)"
(2014) kitabında toplanmış 12 hekayə bədii-sənədli
olmaqla, erməni faşizminin dəhşətlərini
görmüş gənc nəslin təkcə dünənini,
bugününü deyil, sabahlarını da əlindən
almağa yönəlik düşmən niyyətlərini
ifşa edir. Lakin erməni faşizminin mənfur niyyətləri
uzaq gedə bilməzdi. Yazıçının qələmində
bu əhvalatlar yalnız müharibəyə nifrət oyatmaqla
qalmır, gənc nəslin şüurunda milli yaddaşın
daha da möhkəmlənməsinə təkan olur. 2016-cı
ilin Aprel döyüşlərində, 2020-ci ilin Vətən
müharibəsində qisasını alıb, Azərbaycan
torpaqlarını düşmən tapdağından xilas edən
məhz həmin nəslin "müharibə
uşaqları" oldu. Azad Qaradərəlinin gözlədiyi
və bütün yaradıcılığı boyu təlqin
etdiyi "müqəddəs müharibə"nin vədəsi
yetişdi.
44 günlük II Qarabağ müharibəsi
zamanı cəbhədə döyüşən əsgərlərlə
birgə, yazıçının da qələmi
susmamış, hadisələrin isti izi ilə müxtəlif
internet saytlarında qələbəni yaxınlaşdıran
yazılarla çıxış etmiş, müharibə
şəhidlərinin həyat və qəhrəmanlığından
söz açan "Vətən müharibəsi hekayələri"ni
yazmışdır. Həmin hekayələr Azad Qaradərəlinin
"Sevgilim Vətən" adlı kitabında (2021)
toplanmışdır. "Vətən müharibəsi hekayələri"ndə
Vətən müharibəsi şəhidlərinin həm
ayrı-ayrılıqda fərdi, real, sənədli, həm də
bütövlükdə ülvi, ictimai-mənəvi, psixoloji
motiv və cizgilərlə portretlər sırası
yaradılmışdır.
Müharibədən dərhal sonra
yazdığı "Cəbrayıl əfsanəsi" romanını
isə Azad Qaradərəli şəhid əsgər Cəbrayıl
Dövlətzadənin qəhrəmanlığına həsr
etmiş, əsərdə bir əsr əvvəl baş
vermiş tarixi epizodlara da geniş yer verməklə Vətən
uğrunda mübarizə və müharibənin bir əsrlik
salnaməsini ümumiləşdirməyə
çalışmışdır.
Azad Qaradərəli 12 roman müəllifidir.
"Şəhərcik" (Bakı, Qanun, 2014),
"Kuma-Manıç çökəkliyi" (Bakı, Xan nəşriyyatı,
2016), "Əllidən bir kəm" (Bakı, Alatoran, 2017),
"Morq çiçəkləri" (Bakı, Mücrü,
2020), "Erməni doktorun gündəliyi və
Qarabağın qara hekayətləri" (Bakı,
Mücrü, 2021), "Ən böyük adam" (Bakı,
Mücrü, 2021), "Ucubuluq" (Bakı, Perqament, 2021),
"Cəbrayıl əfsanəsi" (Bakı, Mücrü,
2021) romanları ayrıca, "Günəş tutulan yerdə"
romanı "Burda yer fırlanmırdı"(Bakı, Qanun,
2011) kitabında, "Cülyettanın sol tərəfinə
toxunmaq", "Şüşə ev", "Morqda
karantin" romanları "Yazı" dərgisində
çap olunmuşdur. "Kuma-Manıç çökəkliyi"
romanı Türkiyədə "Petrol tarlaları"
(İstanbul, Boyalıkuş, 2019) adı ilə nəşr
edilmişdir.
Azad Qaradərəli, hekayələrində
olduğu kimi, romanlarında da yaşadığı
zamanın aktual problemlərini qaldırmış, son sovet
dönəmindən Vətən müharibəsinəcən cəmiyyət
mənzərələrini romanlarına gətirmiş, bədii
dərkini verməyə çalışmışdır.
Yazıçı XX yüzildə Azərbaycan cəmiyyətinin
başına gələn müsibətləri, milli toplumun və
xarakterin mənən aşınması, özgələşməsi
hallarını sovet rejimində görür, "Əllidən
bir kəm" romanında bu repressiv rejimin mahiyyətini
açmağa çalışır. Romanda hadisələr
bir ali məktəbdə baş versə də, ümumiləşdirici
xarakter daşıyır; cəmiyyətdə kök salmış
rüşvətxorluq, yerlibazlıq, qohumbazlıq bəlası
yalnız elmi-pedaqoji mühiti sıradan çıxarmır, gənc
nəslin həyatını korlayaraq onu işıqlı gələcəkdən
məhrum edir. Roman qəhrəmanı istedadlı filoloq
İmir Çingizin reallaşmamış alim bioqrafiyası,
yazıçının həm də sovet dönəmində
cismən və mənən məhv olmuş yüzlərlə,
minlərlə ziyalının faciəvi həyatının
ekzistensial səbəblərinə baş vurmaq cəhdidir.
Əsər qismən sənədli səciyyə
daşıyır; bir çox hallarda prototiplərin adı pərdələnsə
də, İsmayıl Şıxlı, Məsud Əlioğlu,
Əli Sultanlı, Eldar Baxış, Tofiq Qəhrəmanov kimi
obrazlar - tarixi məzmun və cizgilərində açıq təqdim
edilmişdir.
Azad Qaradərəlinin hekayə və
romanları göstərir ki, yaradıcılığı
klassik realizmin yeni postmodern konktekstdə yaradıcı şəkildə
davamından ibarətdir.
Bu gün çox xoşdur ki,
yazıçının əsərlərinin
çoxcildliyinin nəşrinə
başlanılmışdır. Bizə təqdim olunan bu
üç cildlik müəllifin
yaradıcılığı barədə fikir yürütməyə
geniş imkan yaradır. Bu yeni nəşrlərə görə
yazıçını təbrik edir, uğurlar arzulayıram.
İsmayıl KAZIMOV
Filologiya elmləri doktoru, professor
Azadın sayca 47 hekayəsi "Əsərləri"nin
1-ci cildində toplanmışdır. "Qar
ağlığı"ndan "Liftə"kimi. Bu hekayələrdən
elat ətri gəlir. Yəni Azadın hekayəsinin
obrazları bir yurdda, bir yerdə yaşayan, sevinc və kədərlərini
bir məkanda bölüşən, paylaşan sadə insanlardır.
Məsələn, ağac Azadın təsvirində ümid,
arxa və dayaq kimi mənalandırılır; qız
düşünür ki, ağac niyə öz səmtinə
yıxılır, bu anlam, əlbəttə, sosial əhəmiyyət
daşıyır. "Çillə nağılı"
hekayəsində kəndin bütün əli silah tutanları
ayağa qalxıb yurdlarını müdafiəyəyə
yollanmışdılar. Bu döyüş çox uzun çəkmişdi.
Çiçəyin atası o döyüşlərdə o qədər
düşmən əsgəri qırıb ki, qan
çıxıb atının üzəngisinə...
Azadın düşüncəsində əzvay,
qırğın adamlar ("Liftdı" hekayəsində)
necə dolaşırsa, uşaqlıq illərindən
yadında çox qalmış olaylar ("Özündən
gözəl" hekayəsində) daha işıqlı
görünür.
Bu hekayədə də, digər hekayələrdə
olduğu kimi, lirizm qüvvətlidir. Bu cəhətdən
Azadın, təbii ki, dili, üslubu əsərinin motivlərinə,
surətlərinin xarakterinə görə müəyyənləşir.
Elə bil, ədibin öz sənətkar xislətində
hansı mövzuları seçmək, hekayələrdə təsvir
olunan hadisələri hansı inkişaf yoluna salmaq, hansı
xarakterdə olan insanlara rəğbət bəsləmək,
necə insanlarla ünsiyyət qurmaq duyğusu olur. Elə bu
anlamda da yazarın sənətkar təbiəti
üçün daha xüsusiləşdirici cəhət məhz
lirizmdir. Lirizm, bir tərəfdən onun "Ulartı",
"Qul bazarı", "Son döyüş",
"Sonuncu kibrit çöpü" və s. hekayələrindəki
şeiriyyəti gözümüzdə qaldırır, o biri tərəfdən
isə təsvir etdiyi olay və personajlarındakı psixoloji
durumu, neçə deyərlər, şərtləndirir.
"Özündən gözəl"də olan kənd, elat
ifadələrinə nəzər salaq: adı Şahbəyim
olan qız; hər dəfə görəndə məni
"qatar vururdu"; sevgimi ürəyimdə boğdum;
siyapır adam, kimono don, mən isə Həsənalı kimi
vağzala qar yağdırmışam; bizdə deyərlər,
filan parçanın özündən gülləri var; bax,
bu yanmış Şahbəyimin də gülünün
gözəlliyi özündəndir; özündən gözəl;
bu ölmüşün xalları; təzə qızdan təptəzə
bir söz eşitdim və yadımda saxladım: "dər",
"dərmək"; bu bizim kənddə işlənməyən
sözdür...
Hekayələrinin dilində hər an
müşahidə olunan bu yeni ifadələrdəki lirizm
göstərir ki, Azad təbiət, cəmiyyət gözəlliyinin
vurğunudur, həmin estetik mövcudluğu uşaqkən tapa
və görə bilmişdir. Bir sözlə, Azadın hekayələrində
lirizm, şeiriyyət musiqi tembri kimi hadisələrə və
mövzulara görə köklənir... Oxucunun lirik təəssüratı
genişlənir.
Yazıçının "Əsərləri"nin
2-ci cildində "Kuma-Manıç çökəkliyi",
3-cü cilddə isə "Şəhərcik"
romanları yer alıb. "Kuma-Manıç çökəkliyi"
romanı mövzusu, sənətkarlığı və dili baxımından
öz qiymətinin qotuyub saxlayan əsərlərdəndir. Bu əsəri
oxuyandan sonra belə düşündüm ki, sözügedən
roman "zamanın dalğaları üzərində səyahət
edən və öz qiymətli yükünü nəsillərdən-nəsillərə
daşıyan fikir gəmisidir". (Frensis Bekon) Ona görə
ki, bu fikir gəmisi yeni bir dövrün və ya əvvəlki
ötüb-keçən dönəmin mənəvi-sosial, əxlaqi
və s. problemlərini müasir oxucu ilə bölüşə
bilir. Bu əsərdə, hər şeydən öncə,
yazıçının fikir və ideyasının gücləndirilməsinə
xidmət edən müxtəlif üslubi-semantik hadisələr,
semiotik işarələr var. Bədiiliyi,
obrazlılığı təmin edən bir sıra təsirli
dil və nitq vasitələri mövcuddur.
3-cü cilddəki "Şəhərcik"
romanı da özünəxas üslubu, dili və bədii
keyfiyyətləri olan romandır ki, ayrıca təhlil və
araşdırılma tələb edir.
Yazıçının 20 cilddən
ibarət külliyyatının üç cildinin çapdan
çıxması onun yaradıcılığında və
ümumən bədii nəsrimizdə hadisə sayıla bilər.
Dostuma, görkəmli yazıçımıza daha
böyük uğurlar, eyni zamanda bütün cildlərinin
çapına nail olmağı arzulayıram!
Qurban BAYRAMOV
Tənqidçi-ədəbiyyatşünas
Azad Qaradərəli hekayə, roman, esse
yazır... Hətta şeir də... (Romanlarının
içindəki şeir nümunələri deyir bunu..) O,
"ilk hekayələrindən bu yana insanın ən
ağır durumda belə mənəvi gücünü itirməməsini,
humanizmin, insani duyğuların aşınmaya məruz qalsa da,
sonda dirçəlib ayaqda olmasını göstərməyə
çalışmışdır."
On üç roman, 20 cildlik bədii əsərlər
müəllifidir, qələmindən hekayələr, esselər,
povestlər, romanlar çıxıb. Bu əsərlər
yaddaşı çox güclü olan Azadın zəngin bədii,
emosional informativ yükə sahib olduğunu
nümayişetdirir. Bu janrın imkanlarından istifadə edərək,
Azad özünəməxsus roman janrı
formalaşdırmışdır və mən başlıqda
üç dəfə "yeni" sözünü
boşuna təkrar-təkrir etməmişəm...
Axtarış və yeni təfəkkür, düşüncə
tərzi ilə bahəm Azad bu yenini yeni formatda təqdim etməyi
də bacarır, başqa sözlə, yenilik aşiqidir...
Otuzdan çox kitab müəllifidir Azad
Qaradərəli. Romanlarının adlarına diqqət yetirin
- "Cülyettanın sağ tərəfinə toxunmaq",
"Şüşə ev", "Ucubuluq", "Erməni
doktorun gündəliyi", "Cəbrayıl əfsanəsi",
"Kuma-Manıç çökəkliyi", "Morqda
karantin", "Morq çiçəkləri", "Cəbrayıl
əfsanəsi" adlı romanlarının bir çoxu kitab
halında çıxsa da, bəziləri baş redaktoru
olduğu "Yazı" jurnalında, social şəbəklərdə,
saytlarda parçalar şəklində oxuculara
çatdırılsa da, kitab halında işıq üzü
görməyib. Azad Qaradərəlinin bir "Morq
çiçəkləri" əsəri də var.
Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatının yeni
formatda proza nümunəsidir. Əsərdə ölü bir cəmiyyətin
ölüb getmiş, ruhları küçələrdə
dolaşan insanlarından və xəstəxananın morq
binasında yaşamağa məhkum edilən,
ölümünü gözləyən diri ölülərin
-məcburi köçkünlərin ağır və
acınacaqlı həyatından bəhs edilir. Maraqlı və
adı kimi də təəccüb doğuran mövzudur,
deyilmi? Azad əsərləri ilə oxucularda təəccüb
doğurmağı bacarır və bu onun
yaradıcılıq stixiyasıdır.
ABŞ-da çıxan Müasir Azərbaycan
nəsr antologiyasında yazıçının "Dəli
Sərvərin dəli olmağı" hekayəsi çap
olunub. Bunun özü də bir yaradıcılıq dəliliyidir,
eləfolklorumuzdakı Koroğlu dəliləri kimi... Bu, əslində
elitar dəlilikdir və yeri gəlmişkən, Azda Qaradərəlinin
özü də dəlicəsinə elitar yazardır...
Azad adının təşbihinə
uyğun yaradıcılığında həddən ziyadə
azad və sərbəstdir... Və bu "həddən ziyadəlik"
bəzi hallarda onun xeyrinə olmur, yəni
ölçü-bişidən çıxarır, sərhədsiz
sahilə dönür... Şair, esseist Qismət də
"Kuma-Manıç çökəkliyi" romanı əsasında
onun bu üslubu haqqında yazır: "...Roman oxucuya mötərizələr
içində nağılçı kimi təqdim olunan
Xosrovun dilindən nəql olunur və roman boyu
qarşımıza çıxan mötərizələrin
içindəki müdaxilələr mətn təhkiyəsinin
estetikasından xəbər verir. Bu yolla müəllif həm
təğyiri-libas olub özünü mətnə
nağılçı kimi daxil edir, həm də
yazılanların sadəcə mətn kim oxunması gərəkdiyini
nişan verir."
Azad Qaradərəli həm də
sırf həyat adamıdır, intellektual dünyadan
qidalandığı kimi, həyatdan səmimiyyəti,
saflığı mənimsəyir, başqa sözlə, həyatı
özü dərk etdiyi kimi oxuya bilir... Özünün dəfələrlə
xatırlatdığı kimi, görkəmli şair Eldar
Baxışla olan dostluğu Azadın həyat və
yaradıcılığına çox ciddi təsir
etmişdir. Bunu onun dostu haqqında yazdığı "Vətən
şairi" kitabından da öyrənmiş oluruq.
Eləcə də məşhir xalq
yazıçımız Sabir Əhmədovun da ona
qayğıkeşliyindən, istedadını kəşf etməyindən
qədrşünaslıqla danışmaqdan yorulmur... Onun
2020-ci ildə yazdığı "Yasaq ədəbiyyatın
yaradıcısı" adlı bir romana, povetə bərabər
kitabında da bu məhəbbətin səmimi təzahürünü
görürsən.: "Yazı Sabir müəllim
üçün bir etiqad idi - burada sənin inamınla
şübhən çarpışacaqsa, hansı gözün
ağır basacağından asılı olmayaraq sən bu
çarpışmanı nöqtə-vergülünəcən
təsvir etməlisən". Məncə, bu fikirləri elə,
Azad Qaradərəlinin öz yaradıcılığına
da, halal-hümmət şamil etmək olar... Qəribədir
ki, o bir müəllif kimi sözə əyilmir, təbiri-caizsə
söz ona əyilir, sözlə pəhləvan
küştünə çıxır...
Azad Qaradərilinin bir yazıçı
kimi məndə doğurduğu təsəvvür onun yazıçı
cəsarətldir; öz ədəbi-estetik mövqeyi var,
gerçəkçidir, yəni, həyatın görməzliyə
vurulan həqiqətlərini yazır...
Yeri gəlmişkən deyim ki, təqdimatda
AMEA-nın müxbir üzvü, tanınmış ədəbiyyatşünas
tənqidçi Tehran Əlişanoğlu,
yazıçı-publisist Vaqif Osmanov, yazıçı,
"Qızıl kəlmə" mükafatçısı
Mübariz Örən, yazıçı, "Bizim
analarımız, bizim atalarımız" maraqlı hekayələr
toplusunun müəllifi Ömər Xəyyam, "Kulis-az"
mədəniyyət saytının baş redaktoru, şair
Ulucay Akif və başqaları iştirak edirdilər... Bu təqdimatda
olanların nəsrimizin müxtəlif problemləri, müxtəlifməqamları
haqqında müxtəlif, polemik fikirləri olsa da, bir məqamda
hamıbirləşirdi - Azad Qaradərəli istedddır!
Azad Qaradərəlinin bir qələm əhli
kimi bir mənəvi-əxlaqi üstünlüyü də
var, bu da onun təmannasızlığıdır, yəni
ad-san üçün çalışmamasıdır. Azad
istedadı, yazıçılığı bir Allah sevgisi,
Allahın bəxş etdiyi mükafat sayır: "Sənət
özü bir mükafatdır - əvvəl Tanrı tərəfindən
onu yaradacaq müəllifə, sonra isə o müəllifin mənsub
olduğu xalqa tanrı tərəfindən verilən
mükafat! Tanrının mükafatına mükafat qoşmaq
asilikdir, əbləhlikdir, sənətin gücünü,
qüdrətini anlamamaqdır."
Azad Qaradərəli müasir nəsrimizin
yenilikçi yazarlarının flaqmanıdır və bunun
özü də yeni dəyərdir... Azad
yaradıcılıq axtarışlrında fantasdır və
irreallığı reallığa çevirə bilir...
Vaqif OSMANLI
Azad Qaradərəli 13 romanın, sayda
hekayənin, essenin, elmi, ədəbi araşdırmaların
müəllifi kimi çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatında
öz üslubu, dəst-xətti, yaradıcılq manerası,
özünəxas baxış bucağı ilə seçilən
yazıçı, fikir adamıdır. İnanılmaz zəhmətsevərliyi,
müşahidə qabiliyyəti, iti zəkası, cəsarəti
ona müxtəlif mövzuları çözməyə imkan
verir.
Türk kişisi üçün ana,
bacı Vətən qədər ilahi varlıqdır. Azad
müəllim də söz sənətinə "anam,
bacım ədəbiyyat" doğmalığı ilə
müraciət edir, sözə qayğı, sayğı və
ehtiramla yanaşır.
Yazıçı bizim adi bildiyimiz hadisələri
sözün qüdrəti və təxəyyül
genişliyi ilə qeyri-adi etməyi bacarır. Çünki
onun üçüncü - bəsirət gözü həmişə
açıqdır. Belə göz sahibləri heç vaxt
sevdiyi sözə xəyanət edə bilməzlər. Söz
sənəti onu ucaldanları yaşadır.
Onun yaradıcılığının
bir spesifik və uğurlu cəhəti də 19-cu yüzillikdə
yaranan naturalizm cərəyanına cəsarətli, səmimi və
təbii yanaşmasıdır. Yeni naturalizmi mental dəyərlərimizə
zidd sananlar yanılırlar, yeniliyə can atmağa cəhd etməyib
sosializm realizminə bəlkə də özləri bilmədən
xidmət edirlər. Şərqin böyük mütəfəkkiri
Mövlanaya görə, kamil insan ya göründüyü
kimi olmalıdır, ya da olduğu kimi görünməlidir.
Bu, Azad müəllimin devizidir. O, həyat gerçəkliklərini
qələmə alanda, ədəbi qəhrəmanına, digər
obrazlarına yalan libası geyindirmir, ədəb-ərkanını,
xislətini rəndələmir. Ona görə də qəhrəmanlar
və ikinci dərəcəli surətlər öz
ampluasındadır, söyüşcülü
ağına-bozuna baxmadan söyış söyür,
abırlısı abrına bürünür ki, cəmiyyətin
çirkabına bulaşmasın.
Azad Qaradərəlinin "Şəhərcik",
"Kuma-Manıç çökəkliyi", "Əlidən
bir kəm", "Morq çiçəkləri",
"Ucubuluq" romanları, "Yuvasizlar",
"Küçük Allahverdi", "Burada kişi
var?!", "Eteri", "Liftdə", "Özündən
gözəl", "Ata və qız" və digər
hekayələri yeni ədəbi naturalizmin çağdaş ədəbi
mühitdə bariz nümunələridir. Azad müəllimin
yaratdığı bütün obrazlar - müsbət və ya
mənfi xislətindən asılı olmayaraq,
özüdür - səmimidir, təbiidir,
danışığı, duruşu şablon deyil.
Azad müəllimin həyatın
özünü - sərt üzünü, yaşam gerçəkliklərini
bütün təbiiliyi - çılpaqlıqları ilə əks
etdirmək bacarığı və cürəti onun zəngin
yaradıcılıq "laboratoriya"sında baş
sındırmağıma səbəb oldu.
Yazıçının yaradıcılığına
az-çox bələd olan oxucu kimi subyektiv fikrimi deyim. Onun bir
çox əsərləri son dövr ədəbiyyat tarixində
ədəbi hadisə sayıla bilər. "Ucubuluq",
"Kuma-Manıç çökəkliyi", "Şəhərcik",
"Morq çiçəkləri" romanları,
"Ulartı", "Süd gölü" və sairə
hekayələri bu qəbildəndir.
Azad müəllim obrazlarını uzaqda
axtarmır, uşaqlıqdan tanıdığı
adamlardı, xarakterinə bələddir, hər surəti
öz diliylə dindirə, danışdıra bildiyindən
bizi inandırır, düşünməyə vadar edir.
Yazıçının
"Ucubuluq", "Şəhərcik", "Ən
böyük adam" romanlarının, "Demokratiya
ağıları" (hekayələr silsiləsi),
"Özü bilir", "Qar ağlığı",
"Ulartı", "Süd gölü", "Ən
qısa hekayələr"inin bədii, mənəvi məziyyətləri
barədə geniş, yaxud qısa mülahizələrimi qələmə
almış, mətbuatda, saytlarda çap etdirmişəm.
Azad Qaradərəli xarakterlər
ustasıdır. Onun qadın qəhrəmanları - Pakizə,
Səkinə analar övladına canını verməyə
hazır Azərbaycan qadınlarıdır.
Müharibə həqiqətləri
yazıçının yaradıcılığında əsas
ana xətt kimi keçir. Zəngilanda yaşayarkən
müraciət etdiyi bu mövzunu sonralar "Ulartı",
"Savetin ikinci dəfə ölməyi", "Quduz",
"Son döyüş", "Komadan sonra",
"Adamı igid kimi ölməyə də qoymurlar",
"Sonuncu kibrit çöpü", "Gilənar
albalı olurmu?" və digər onlarla hekayələrlə,
"Cəbrayıl əfsanəsi", "Erməni doktorun
gündəliyi və Qarabağın qara hekayətləri"
romanları ilə davam etdirib. Zəfərlə bitən 44
günlük ikinci Qarabağ müharibəsindən bir il
keçməmiş nəşr olunan "Sevgilim Vətən"
(müharibə hekayələri) kitabındakı 32 bədii-sənədli
hekayədə müəllif zəfər tariximizin qəhrəmanlarının
igidliyini vəsf edir.
Ulucay AKİF
Ədəbiyyatın həmişə
mübahisələrə səbəb olan məsələlərindən
biri "yaşlı nəsil və yeni nəsil" söhbətləri
olub. Yəqin ki, bu, təkcə ədəbiyyatda yox, sənətin
(həmçinin məişətin) bütün sahələrində
belədir. Gənc nəsil yaşlı nəsli nələrdəsə
ittiham edir, yaşlı nəsil gənc nəsli nələrəsə
görə tənqid edir.
Dəliqanlı vaxtlarımda mən də
belə fikirdə olmamış deyiləm. Ancaq zamanla - məhz
hər şey ucsuz-bucaqsız zamanın mənim payıma
düşən hissəsində süzgəcdən
keçdikdən sonra - anladım ki, ədəbiyyatda
"yaşlı və gənc" siniflənməsi yoxdur.
Bəs bu bölgü necə
olmalıdır?
"Yaşlı və gənc" yox,
"köhnə və yeni" kateqoriyaları daha
düzgündür.
Bir yazıçı yaşlı
olduğu üçün tənqid etmək,
yazdıqlarını qəbullanmamaq ədalətsizlik olar. Mətn
ancaq "köhnə və yeni" kriteriyaları ilə qiymətləndirilə
bilər.
Bəzən çox yaşlı
yazıçının yazdığı mətn yepyeni, gənc
yazıçının yazdığı mətn isə
çox köhnə ola bilir. Hər ikisinə aid xeyli
nümunələr çəkmək olar.
Müasir ədəbiyyatımızda
bunu ən çox da poeziyada müşahidə edə bilərik.
Gənc şairlərin şeirlərinin hər bəndindən
bir "şeyda-bülbülün" qəfil ortaya
çıxıb misralar arasında uçuşmağı
köhnəliyin təcəssümüdür. Yəqin ki,
bağdan, dağdan, çəməndən, çiçəkdən
yazmağın vaxtının keçdiyini hamımız etiraf
edərik.
Tək poeziyada yox, müasir nəsrimizdə
də bu cür köhnəlikləri görə bilirik. Köhnə deyəndə nəyi
nəzərdə tuturam: üslub köhnəliyi, mövzu
köhnəliyi, yanaşma köhnəliyi və ən əsası,
təfəkkür və dil köhnəliyi.
Azad Qaradərəli yaşlı
yazıçıdır. Babamla yaşıddır. Ancaq Azad
Qaradərəlinin mətnləri ilə tanış olduqdan
sonra gördüm ki, onun mətnləri mənim mətnlərimlə
yaşıddır, tay-tuşdur. Bəli. Çünki onun mətnlərində
köhnəlik yoxdur. Azad Qaradərəlinin mövzulara, hadisələrə
yanaşmasında köhnəlik yoxdur.
Azad Qaradərəlinin iri həcmli əsərlərindən
"Cəbrayıl əfsanəsi" romanını və
"Xeyrat" adlı uzun hekayəsini oxumuşam. Bu əsərlər
həmçinin baş redaktoru olduğum Kulis.az saytında da
yayımlanıb və oxucuların marağına səbəb
olub.
Burada yazdığım fikirlərdə
müəllifin bu iki əsərlərini oxuduqdan sonra gəldiyim
qənaətlərin payı çoxdur. Azad Qaradərəlinin
dili oxucunu yormur, əksinə, oxucunun əlindən tutub öz
ardınca növbəti səhifələrə aparır. Bir
də görürsən ki, yolun (yəni əsərin) sonuna
çatmısan. Yazıçıya İlahidən gələn
ən böyük lütf də budur - dilin, üslubun yorucu,
sıxıcı olmamağı. Həmçinin fərqli
hekayələrində toxunduğu maraqlı mövzular, məsələlər
də diqqətimi az çəkmiş deyil. Misal
üçün "Gədə", "Nənən
ölsün, ay Savet", "14 fevral günü toyda"
hekayələrini nümunə çəkə bilərəm.
Bu səbəbdən, Azad Qaradərəlinin əsərlərinin
külliyyatndan üç cildliyinin çap olunmasına sevindim.
Həəə... Yadıma
düşmüşkən... Ötən günlərin birində
Azad bəy mənə hələ tamamlamadığı
romanlardan birinin mövzusunu danışdı. Azad bəy
yazmaqda olduğu romanın mövzusunu mənə həvəslə
danışdıqca bu yaşlı yazıçımıza
baxıb sevindim ki, nə yaxşı insanın ruhunu gənc
saxlayan ədəbiyyat var! Nə yaxşı ki, yeni mətnlər
var. Nə yaxşı ki, yeni mətnləri bəzən elə
Azad Qaradərəli kimi yaşlı yazıçılar
yazır.
Həsən SƏFƏRİ
Tarix üzrə fəlsəfə doktoru
Cəmiyyətin
ağrı-acısını, problemlərini kimin
düşündüyünü soruşsaq, bəlkə bəzilərinin
heç fikirləşmədən ictimai xadimləri, siyasət
adamları ağlına gələcək. Lakin onlardan daha
çox, yazıçı və aydınların öz cəmiyyətlərinin
və hətta bəşəriyyətin dərd-sərini,
ağrıları və problemlərini
düşündüyünü desək, heç
yanılmarıq. Yazıçının da yazdığı
əsərlərinin sujetini və obrazlarını öz cəmiyyətindən
əxz etməsi təsadüfi deyildir. Yazıçı
öz əsərlərində cəmiyyətin və bəşəriyyətin
eybəcərlikləri və problemlərini əks etdirib, bəzən
qabartmaqla, onun həlli üçün qələm çalan
aydındır. Ona görə də həqiqi
yazıçılar bəşəriyyətin aydın və
işıqlı insanları olub, insanlığın həyat
yoluna işıq salan insanlardırlar.
Ustad yazıçı Azad Qaradərəlini
yaxından tanıdığım və çeşidli
durumlarda müşahidə imkanım olduğu
üçün, onun həqiqi aydın və dəyərli
bir yazıçı olduğunu, ürəyinin öz cəmiyyətinin
dərd-səri və ağrı-acısı ilə
döyündüyünü dərindən duymuşam.
Azad Qaradərəli indiyədək həyatının
bütün dönəmlərində idealist türk
ziyalısı kimi öz cəmiyyəti və türk
insanı ilə nəfəs alıb, ürəyi onların
problemlərinin həlli ilə döyünmüşdür.
Sırf bu məsələyə görə, istər hekayələrində,
istər roman və esselərində o taylı-bu taylı Azərbaycan
insanının problemləri dilə gətirmiş, Azərbaycan
ərazilərinin işğal olunmasını
çoxsaylı əsərlərində qabartmış,
yalnız otuz il sonra qəhrəman Azərbaycan
oğullarının igidliyi nəticəsində azad edilməsinə
aid kitablar yazmışdır.
Müasir dövrümüzün
gerçəkliyində kimsənin yazıçı olub,
qalın-qalın əsərlər yazması sözün əsil
mənasında fədakarlıqdır. Dünya
insanının vəhşi kapitalizm sistemində ancaq maddi mənfəət
düşündüyü, mənəviyyatın arxa planda
sönükdüyü, yalanın, yaltaqlığın,
qanın, qadanın cəmiyyətdə bəyənilən
özəlliklər şəklində meydan oxuduğu dönəmdə
hələ də idealist olub, öz elinin-obasının dərd-səriylə
yaşamaq hər adamın işi deyil. Bunun üçün
xüsusi fədakarlıq lazımdır. Güney Azərbaycanın
mübariz şairi Bulut Qaraçorlu Səhənd deyirdi:
"Bizim ellərdə vəkil müvəkkilin xərcini
çəkər". Azad müəllim Qaradərəli də
öz millətinin ağırı-acısı və problemlərinin
həll olunması üçün yazıb-yaradan
yazıçıdır. Səhənd demişkən, öz
elinin xərcini çəkən yazıçı və vəkildir.
Ədibin bu günlərdə nəşr
olunun üç cildliyi yazıçı ömrünün
pillələridir. Yeni pillələrin - cildlərin sayı
çox olsun!
Təbriz-Bakı, 10.10.2023
Tehran ƏLİŞANOĞLU
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024.- 13 yanvar, ¹1.- S. 28-29;
31..