"Kitabi-Dədə
Qorqud"da ilkin demokratik prinsiplər
Bugünkü demokratik
meyarlar "Kitabi-Dədə
Qorqud"da yazılan
tək "ol zamanlarda" olan kimi, əlbəttə ki, deyildir. Xalqın hakimiyyəti, hətta qədim demokratiya vətəni olan Elladada da bugünkü kimi deyildi. Volterin
məşhur düsturu
("Mən sənə
nifrət edə bilərəm, amma mən həyatımı verərəm ki, sən sərbəst şəkildə
öz düşündüklərini
deyə biləsən")
müasir demokratiyanın
himninə çevrilməzdən
çox-çox əvvəl
də bu və ya başqa,
bəzən primitiv, bəzən pərakəndə
halda müxtəlif cəmiyyətlərdə demokratik
yanaşma cəhdlərinə
rast gəlmək olurdu. Çünki demokratiya insanlığın
kodlaşdırılması elementlərindən biridir
və ona qədim inkişaf dövründən məxsusdur.
Demokratiyaya, yəni, böyük əksəriyyətin
mənafeyinə uyğun
olan həyat tərzinə, münasibətlər
məcmusuna meyil insanlıq tarixində özünün müxtəlif
təzahür formaları
ilə hansısa şəkildə özünü
göstərməlidir. Bu əlamətlər
hər bir xalqın ədəbi-mədəni
sərvət daşıyıcısı
olan qədim nümunələrində bu
və ya başqa şəkildə
yaşamaya bilməzdi.
"Kitabi-Dədə
Qorqud" dastanında
biz qədim (bunu primitiv, pərakəndə,
ilkin də adlandıra bilərik) demokratik elementlərin ciddi "axtarışı"na
heç zaman çıxmamışdıq.
Bu barədə düşünmək
ağlımıza belə
gəlməmişdi. Amma dastanın
bədii materialının
dərinliklərinə endikcə,
burada başqa elm sahələrinə məxsus
dəyərləndirici materialla
və yeni elmi aparatura ilə işlədikcə, onun potensialında yeni-yeni nüansların
mövcudluğu ilə
qarşılaşırıq və indi haqqında
danışdığımız məqamın, yəni demokratiya elementlərinin orada yer alması
bizi təəccübləndirməyə
bilmir. Qeyri-səlis məntiq prinsiplərinin
"Kitabi-Dədə Qorqud"
dastanına ilkin tətbiqindən sonra dastandakı yeni, indiyə
qədər diqqəti
cəlb etməyən
belə bir vacib məsələnin ortaya çıxması bizi, sözün yaxşı mənasında,
heyrətləndirdi. Bu, demokratiya
prinsiplərinin təsvirinin,
əlbəttə ki, "ol
zamanlara" aid prinsiplərin
"ol zamanlara"
aid təsviri zamanı
mətnin alt qatında
"gizlənib" qalması
idi.
İlk öncə,
qeyri-səlis məntiqdə
Aristotel məntiqindəki
"üçüncünü istisna" qanununun qüvvədən düşməsi
məqamına diqqət
edək. Aristotelin dediyi kimi, dünya,
obyektiv gerçəklik
heç də iki əks qütbdən
ibarət deyilmiş. Böyük alim Zadə bunu 1965-ci ildə sübut etdi. İnsan ya ölü,
ya diri olmaya
da bilərmiş. "Kitabi-Dədə
Qorqud" mətnində
deyildiyi kimi, o bu iki qütbün
ortasında da ola bilərmiş.
Dastanda bu məqam "küçücük
ölüm" adlandırılır.
Dastan deyir: "Ol zamanlar" igidlər yatanda yeddi gün
yeddi gecə yatardılar. Heç nə onları o yuxudan oyada bilməzdi."
Müasir tibbdə
buna "koma" deyilir.
"Ölü və
"diri" qütbləri
arasında üçüncünün
(küçücük ölümün)
yer alması, əslində, təsəvvürdə
gedən demokratikləşmə
prosesindən xəbər
verir. Yəni, qədim əcdadımızın
iki əks qütbdən əlavə,
daha bir haldan xəbərdar olması özünü göstərir. Deməli, qədim əcdadımız
demokratikliyin əsas şərtlərindən birinin
- variantların olmasını ümumi şəkildə qəbul
edir və bunu, hətta adı ilə (küçücük ölüm)
adlandırır. Bununla
da o, özünün seçim
imkanını genişləndirmiş
olurdu.
Qeyd etmək lazımdır ki, iki qütb arasında başqa halların olması və bununla seçim imkanının genişlənməsi
dastanın mətnində
adi düşüncə
tərzi əlaməti
kimi özünü göstərir. Burda, hətta üçüncü
ilə yanaşı dördüncü, beşinci
hallar da özünü
göstərə bilir.
Deməli, seçim imkanları daha geniş, müxtəlif
"rənglərdə" mövcud imiş.
Məsələn, belə
bir misala diqqət edək. Bayandur xanın məclisində oğlu-qızı
olmadığı üçün
Dirsə xanı qara çadıra yerləşdirirlər. O bunun
səbəbini, ya özündən, ya da arvadından görür. Arvadı isə ona başqa səbəblər göstərir.
Acları doyuzdurmadıqlarını,
donsuzları geyindirmədiklərini,
pulsuzlara mal-dövlət
verməmələrini "məndən-səndən" səbəbli
qütblərin arasına
salır. Deməli, seçim imkanı yenə də genişləndirilmiş şəkildə
nəzərə çarpdırılır.
Dirsə xan xatunu ilə söhbətdə səbəbkarı
axtarır və ona "bu bəla
ya səndəndir, ya məndən" deyir. O, özündən xəbərsiz Aristotel məntiqinin sadiq davamçısıdır. Xatunu
isə məsələnin
qoyuluşunu daha geniş müstəviyə
keçirir. İki qütb arasına başqa hallar qoyur və Zadədən
əvvəl onun ideologiyasının nümayəndəsi
kimi çıxış
edir. Zadə özü də təsəvvür etməzdi
ki, onun ideyalarını
(iki qütb arasında sonsuz halların olmasını)
ondan çox-çox
əvvəl "Kitabi
Dədə-Qorqud" dastanındakı
Dirsə xanın xatunu bu cür
gözəl şəkildə
ifadə edəcək.
Beləliklə, məsələ
özünün "ağ-qara"
təsvirindən çıxaraq,
prinsip etibarilə, başqa rəngli təsvirə qədəm
qoyur.
Seçim imkanının
genişləndirilməsi (hətta
təkcə "üçüncü"
hesabına olsa da), obyektiv aləmdəki rəngarəngliyin yavaş-yavaş
artıq qədim əcdadımızın diqqət
orbitinə keçməsi
demək idi. Bu isə, aydındır ki, demokratik yanaşmanın ilkin şərtlərindən
biridir.
Demokratik düşüncə
tərzi dastanda başqa cür təsvirlərdə də
özünün təzahür
formasını tapır.
Burada qeyri-səlis düşüncə tərzinin
çox-çox dərinliklərdəki
büruzəsini görmək
mümkün olur.
Qeyri-səlis məntiqin
inersiyası ilə demokratik düşüncə
tərzinin axtarışı
bizi digər aspektlərdə özünü
göstərən başqa
maraqlı hallarla da qarşılaşdırır. Əhəmiyyətli
olan budur ki, indiyə qədər bəzən dastanın ideoloji qatında son dərəcə mənfi dəyərli keyfiyyət kəsb etmiş bir obraz belə
bir tədqiq nəticəsində tamamilə
yeni, müsbət keyfiyyətlərə
malik əlavə çalarlar
kəsb edə bilir.
Məsələn, biz At ağızlı Aruz Qocanı Qalın Oğuza təfriqə salan, İç Oğuzla Dış Oğuz arasında qanlı münaqişəyə
səbəb olan bir Dış Oğuz ağsaqqalı kimi dəyərləndirirdik.
Məhz o, Dış Oğuzu İç Oğuza qarşı üsyana qaldırmışdı.
Bu üsyan Oğuzdaxili
qarşıdurmanın "Kitabi-Dədə Qorqud"
dastanı vasitəsilə
birinci bədii təsviri idi. "Kitabi-Dədə Qorqud"la
bağlı bütün
tədqiqlərdə bu
qarşıdurma, belə
deyək, lənətlənib.
Bu münaqişənin bizim
tədqiq obyektimizlə
bağlı maraqlı
səbəbini bu yeni yanaşma rakursundan qiymətləndirməyə çalışaq.
Dastanın üst qatı bu münaqişənin
səbəbini belə
təqdim edir.
Qalın Oğuzun
sərkərdəsi Salur
Qazan ildə bir dəfə İç Oğuz və Dış Oğuz bir yerdə
olarkən evini onlara yağmaladardı. Halalı Boyu Uzun Burla xatunun əlindən tutub çölə çıxar,
bundan sonra İç Oğuz, Dış Oğuz bəyləri onun evinə girib istədikləri nə varsa, alıb gedərlərdi. Oğuz cəmiyyətinin bundan daha qədim, özəyində demokratik
düşüncə tərzi
ilə formalaşmış
başqa bir ritualı, yəqin ki, yoxdur. Düzdür, kifayət qədər primitiv demokratik nümunədir, amma hər halda, bundan daha yaxşısı
"ol zamanlarda" özünü göstərmir.
Bəs nə baş verir ki, belə bir münasibət
hökm sürən cəmiyyətdə daxili qarşıdurma baş verir, hətta əsas qəhrəmanlardan
ikisi - Beyrək və Aruz Qoca
bu münaqişə gedişatında məhv edilirlər?! Dastanın gizli qatında bu hadisənin belə bir səbəbini
ortaya çıxarmaq
mümkündür.
Bunun gizli səbəbi Salur Qazanın izahedilməz (hər halda, mətndə bununla bağlı heç bir izah yoxdur!)
hərəkətidir. Son yağmaya
o, Dış Oğuz bəylərini çağırmır,
evini yalnız İç Oğuz bəylərinə yağmaladır.
Deməli, əslində,
demokratik təmələ
bağlı ritualın
pozucusu Salur Qazandır. Bəs belə isə, o zaman Aruz Qoca kimdir?!
Mətnin dərin
sinergetikasından məlum
olur ki, Aruz Qoca qədim demokratik ritualin pozulmasına qarşı çıxan, onun pozulması ilə barışmayan Dış
Oğuz bəyidir. Əslində demokratiya uğrunda mücadilə aparan, həyatını qurban verən ilk Oğuz bəyidir. Onun hərəkətini ən ümumi şəkildə bu cür qiymətləndirmək
olar.
İllər boyu ən müxtəlif yönlərdən tədqiq
zamanı Salur Qazan Oğuzun birliyini qoruyan sərkərdə kimi qələmə verilib, Aruz qocanı isə bu birliyə
zərbə vuran şəxs kimi qiymətləndiriblər. Sadəcə,
öyrənmə rakursunu
bir qədər dəyişsək və məsələlərə yeni demokratiya axtarışları
işığında baxsaq,
yeni nəticələrlə qarşılaşacağıq. Qeyri-səlis məntiqin işığında baxdıqda
yaxşıların yamana,
yamanların isə yaxşıya çevrilməsi
o qədər də qeyri-təbii görünmür.
Sonda isə, bir daha onu
qeyd etmək istərdik ki, "Kitabi-Dədə
Qorqud" dastanında
qədim demokratik prinsiplərin axtarışına
çıxmamıza səbəb
yenə də qeyri-səlis məntiq ideyalarının bu dastana tətbiqi oldu. Digər bədii nümunələrimizin
də bu aspektdən (qeyri-səlis məntiq prinsiplərindən)
qiymətləndirilməsi, inanırıq ki, bəzi ehkamlaşmış qəhrəmanlarımıza
yeni baxış sərgiləyən
yanaşmalar verə
bilər.
Kamal ABDULLA
Rafiq ƏLİYEV
Ədəbiyyat qəzeti. – 2024. – 20 yanvar,
¹ 2. – S. 3.