Bakının dərdinə Təbriz ağladı...
İstedadlı şairimiz
Əjdər Qiyaslı
"Bir gözüm Təbrizdir,
bir gözüm Bakı" yazanda heç də yanılmamışdır. Gözün
biri ağlayanda, digəri yaş tökməzmi?
Bakıda bir bülbül oxuyan kimi
Titrəyir Təbrizin
qəlbinin simi.
Elə buna görədir
ki, Bakıda törədilən
1990-cı ilin 20 Yanvar
faciəsini Təbrizdə,
eləcə də Tehranda bütün azərbaycanlılar milli fəlakət,
milli faciə kimi qarşılamışdılar. Bu hadisəni öz dərdi, öz kədəri bilərək
40 gün yas saxlamış, məscidlərdə
Bakı şəhidlərinin
ruhuna dualar oxumaqla, ehsan verməklə özlərini
ovutmağa çalışmışlar.
Azərbaycanın hər
iki tayını müqayisə edərkən,
şimalını "işıqlı
gün", cənubunu
isə "qaranlıq
gecə" adlandıran
bütün cənublu
şair və yazıçılar qələmə
sarılaraq öz ürəklərinin odunu,
alovunu kağıza tökmüşlər. Şimalın
da qaranlığa çevrilməməsi
üçün var qüvvələrilə
səslərini ucaltmışlar.
Bu səslərin əks-sədasını
Azərbaycan dilində
nəşr edilən jurnallarda, o cümlədən,
qəlbi həmişə
Azərbaycanın hər
iki tayı ilə döyünən,
20 Yanvar faciəsi ən yanğılı mövzularından olan doktor Cavad Heyətin
təsis etdiyi "Varlıq" jurnalında
da eşidilmişdir. "Varlıq"ın
səhifələrində 20 Yanvar hadisələri ən kiçik detallarına qədər tənqid edilərək Şərq aləminə çatdırılmışdır.
Cənubi Azərbaycanda
inqilabi mübarizə
dövründə zəhmətkeş
kütlələrin azadlıq
işinə yardım
göstərmiş olan
şairə Hökümə
Büllurinin bu kədərin böyüklüyünü
bütün dünyaya
car çəkdiyi "Qaməti
əyildi Heydərbabanın"
şeirini də "Varlıq" jurnalı dərc etmişdir. O Heydərbabanın ki, Şimali
Azərbaycana həsrətlə
gözünü yuman,
zəngin ədəbi
irsi ilə yalnız Azərbaycanda deyil, bir çox
ölkələrdə geniş
şöhrət qazanmış
Məhəmmədhüseyn Şəhriyar qürbətdən
Vətənə qayıdarkən
ilk əsərini onu salamlamağa həsr etmişdir:
Heydərbaba, qeyrət
qanın qaynarkən,
Qaraquşlar səndən
qopub qalxarkən,
O sıldırım
daşlar ilə oynarkən,
Qovzan, mənim
himmətimi orda gör,
Ordan əyil, qamətimi darda gör.
Himməti dağlardan
uca, qaməti darda olan xalq
mövcud vəziyyəti
dəyişmək üçün
yalnız səsini ucaldıb üsyana qalxa bilər.
H.Billurinin "Qaməti
əyildi Heydərbabanın"
şeirində deyildiyi
kimi, Bakının dərdinə, həqiqətən,
Təbriz ağlamışdır,
acı göz yaşı tökmüşdür.
Nə böyük
dərdi var elin, obanın,
Qaməti əyildi
Heydərbabanın.
O taylı-bu taylı qoca səmanın
Ayı qara geyir, ulduz ağlayır.
Vətəninin cənubunda
törədilən haqsızlıqların
şimalında da təkrarlandığını
gördüyü üçün
şairənin qəzəbi
daha da kükrəyir,
yerə-göyə sığmır,
buna cavab istəyir:
Mənə cavab versin bu dövran,
zaman,
Yerdəmi qalacaq tökülən bu qan?
Şəhidlər məzarı
dalğın, pərişan
-
Qərənfil bükülü
nərgiz ağlayır...
"Varlıq"
jurnalı Qara Yanvarın birinci ildönümünü qara
haşiyədəki xüsusi
yazı ilə yad edirdi: "Bir il bundan əvvəl yanvarın
19-20-si gecələri, Şimali
Azərbaycanın döyünən
qəlbi sayılan Bakı şəhərinin
başında ildırım
çaxdı. Ölkənin
namuslu xalqının uzun əsrlərdən baş alıb gələn milli-tarixi istəklərinə ədalət
və məntiqlə cavab vermək yerinə, güllə və tankla cavab verildi..." ("Varlıq", 1991, say 79-4, səh.
40).
Təbrizdə Milli Azadlıq
hərəkatının qızğın
dövründə xalq
kütlələrinin xoşbəxtliyi
naminə inamla vuruşan bir azərbaycanlı qızı
kimi tanınan şairə Mədinə Gülgün Bakıda haqq istəyən xalqının başına
gətirilən bu böyük dərdi deməyə, haqsızlığa
qarşı üsyan etməyə, başına
qara salıb, qara geyməyə çətinlik çəkir:
Ağlatdılar daşı
da, torpağı da, ay Allah,
Sındırdılar bir körpə budağı
da, ay Allah.
Bağlı qaldı
neçə bəy otağı da, Ay Allah,
Bu şəhid balaların ölən çağı deyildi.
Hələ əlinin
hənası getməmiş
gəlinin ömür
dünyası bir gülləylə dağıdılırsa,
analar oğul, qız yası tutmağa vadar edilirsə, hələ boy
atmamış fidanların
həyatı susdurulursa:
Bu zamanın hökmümü, inana bilmirəm mən,
Bu dərdlərin
önündə yenə
əyilmirəm mən.
Sənə təsəlli
sözüm niyə çatmır, ey Vətən?
Bu şəhid balaların ölən çağı deyildi.
Dayanmışam kədərlə
məzarların önündə,
Dönür göz yaşlarına göydə
duman da, çən də,
Dünya mənə
dar gəlir elimin dar günündə,
Bu şəhid balaların ölən çağı deyildi.
Analar övladlarının
xoş günündən
kam alası, onlara toy edəsi olmalıykən, onların
yas tutmasını şairə heç cürə qəbul edə bilmir.
"Varlıq"ın
130 səhifəlik 78-ci sayında
isə Azərbaycan Xalq yazıçısı,
professor Əzizə Cəfərzadənin
"Azərbaycanın anasının
fəryadı" başlıqlı
müraciəti verilmişdir.
1990-cı ilin Qara Yanvarı Ə.Cəfərzadəyə
göz yaşı içərisində, böyük
qəlb ağrısı
ilə ağı dedizdirdi. Millətin haqq səsini ucaltdıqlarına görə
gülləbaran edilən
vətən övladlarının
müsibəti onu vadar etdi ki, son mənzilə yola salınan şəhidlərə
ana laylası çalsın.
O matəm günündə
Əzizə ananın
səsini Azərbaycanın,
həm bu tayında, həm də o tayında eşitməyən qalmadı:
...Haray, a yoldan ötən,
Başında qara kətən.
Yağının caynağında
Çırpınır ana Vətən.
Ellər hayımdı
mənim,
Axar çayımdı
mənim.
Tanklar altda didilən
Cavan dayımdı mənim.
Sonradan Ə.Cəfərzadə özü
də bu barədə yazırdı:
"Mən şair deyiləm, amma o qara gəlmiş Qara Yanvar şəhidlərini
oxşamaya bilməzdim".
Son nəfəslərində
belə, qanları ilə suvarılmış
Vətən torpağını
qucaqlayıb can verən
şəhidlərimizin adından
isə şairə Səadət Behrəngi deyirdi:
Əzizim, yaşıma
bax,
Sərt gələn
qışıma bax.
Başımın üstdən
yağan
Güllə yağışına
bax.
Uzun illər Bakıda yaşayıb-yaratmış,
sonradan doğulduğu
Ərdəbil şəhərinə
qayıtmış şərqşünas
alim Mirzə Pur Abbasa - Mirzə Abbaslıya xalq şairi Qabilin həsr etdiyi "Mirzəyə kövrək
məktub" adlı
şeirində onun
1990-cı il 20 Yanvar qırğınını
görmədiyinə şükür
edir və eyni zamanda alimin
Bakıda olarkən etdiyi eyhamların yerini aldığını
da xatırladır:
Eh, əzizim, Bakını qan ilə əlvan görmək,
Yaxşı ki, olmadı
qismət sənə,
min şükür, Abbas!
Belə Aşura,
bu cür şamü-qəriban görmək,
Olmasın heç
kimə qismət edirəm zikr, Abbas!
İndi-indi duyuram eyhamlarını,
O pıçıltın,
o barışmazlığın almış yerini,
Sən görürdün
bu şüur sahibinin rüzgarını,
Salıram yadıma
rişxəndlə gülən
gözlərini.
Yalnız "Varlıq"
jurnalı deyil, "Yol" jurnalı da öz səhifələrində
20 Yanvar faciəsi ilə əlaqədar yazılara üstünlük
vermişdir. 1991-ci ilin
1 və 2-ci saylarında
Firuz Əhmədlinin
"Qorbaçov niyə
belə etdi?",
"Göydən güllə
ələnir" başlıqlı
məqalələri verilmişdir.
Jurnalın 8 səhifəsi
bütövlükdə "Qara Yanvar" başlığı altında
Bakıdakı 20 Yanvar
hadisələrinin ildönümünə
həsr edilmişdir. Həmin səhifələrdə
"Ədəbiyyat" qəzetinin
foto-müxbiri S.Rasimin çəkdiyi
foto-şəkillər də
yer almışdır.
Bir zaman Ərdəbildə
tərkibində olan azərbaycanlı əsgərləri
qızılgül dəstələriylə
qarşılayan, Təbrizdən
gül-çiçək, musiqi ilə yola salan, şərəfinə
şeir, poema, xatirə yazan sovet əsgərlərinə
20 Yanvar hadisələrinə
görə yumruq göstərən o taylı-bu
taylı Azərbaycan şairi Əli Tudə o günü "İstiqlal şəhidləri"
şeirində belə
təsvir edir:
Məmə yeyənləri
də,
Pəpə deyənləri
də,
Kiprik döyənləri
də,
Yumruq düyənləri
də
Şəhərə sığışmayan
İzdihama qarışdı.
Yollarda qərənfillər
Məşəl-məşəl alışdı.
Qərənfil tapmasaydı,
Hər qız
da, hər gəlin də
Ürəyini çıxarıb
Tutacaqdı əlində.
Böyük-kiçik, qoca-cavan
bilmədən, günahsız
insanları al qanına
boyayanlar şəhidlərin
matəmində gözdən
pərdə asmaq üçün utanmadan yas tutdu. Sanki öz aləmində insanlıqdan kənar olan əməllərini unutdular. Amma böyük bir haqsızlığa uğramış xalq bunu unuda bilməzdi:
Haqq uğrunda nə qədər
Qurban vermişdi
Bakı.
Ancaq belə bir izdiham
Hardan görmüşdü,
Bakı?
Yox! Belə izdihamı
Dünya da görməmişdi.
Bu hadisələr
baş verərkən,
dəhşətdən donan
Günəş şəhidlərin
dəfni günü şüalarını bütün
aləmə yaymışdı.
Onun qızıl şüaları qoynunda izdiham şəhidlərini
dəfn etmək üçün Dağüstü
parka qalxır:
Bəli! sanki şəhidlər
Yerə basdırılmadı.
Adlar başlar üstündə
Daşdan asdırılmadı.
Özləri zirvələndi
İstiqlal şəhidləri.
Heyrətdən heykəlləşdi
Ülviyyət şəhidləri.
Əgər Təbriz
1990-cı ilin 20 Yanvarında
yalnız canı bir, qanı bir Bakının dərdinə ağladısa,
30 ildən artıq 20
faiz torpaqlarımızın
erməni faşistlərinin
işğalı altında
olduğu, Qarabağ və ətraf rayonların əhalisinin qaçqına, məcburi
köçkünə çevrildiyi
vaxtlar bütün Şimali Azərbaycanın
dərdinə ağladı.
Nəhayət ki, Şimali
Azərbaycan Vətən
torpaqlarını əsarətdən
azad etdi, öz müstəqilliyinə
qovuşdu, Təbrizin
də üzü güldü və qəmdən, kədərdən
yazmaqdan təngə gəlmiş qələmlər
zəfər nəğmələri
yazdı:
Deyirdim, bəs
yalnız xatirələrdə,
Bir də nəğmələrdə qaldı
Qarabağ.
Otuz qarlı-qışlı
dağları aşıb,
Qolun boynumuza saldı Qarabağ.
Zəfər bayrağını
göylərə qaldır,
Qoçaqlar diyarı
- Can Azərbaycan!
Sənin sarsılmayan
türk oğulların
Yolunda hər
zaman keçəcək candan.
Nadir Paşa
- "Zəfər nəğməsi"
(Təbriz)
Lətifə MİRZƏYEV
AMEA Nizami Gəncəvi adına
Ədəbiyyat
İnstitutunun Cənubi Azərbaycan
ədəbiyyatı
şöbəsinin böyük elmi
işçisi
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024. - 20
yanvar, ¹ 2. - S. 12.