Olmayan reallığı yaratmaq
"Sizin
ən yaxşı hekayəniz sizə ən çox aid olandır"
Tomas Uzell
"Evdar bir xanım səkkiz yaşlı oğlunu mətbəxdən
peçenye oğurlayarkən
tutur. Qalanını siz gətirin"
Con Ceri Fitzcerald
Bir dəfə İzmirdə olarkən, portağal ağaclarından
bir-iki dənə portağal dərən adamlara şahid oldum. Və xoş bir təbəssümlə
qarşıladım bu
halı. Bir nəfər
isə əlində sellofan torba acgözlüklə daraşmışdı
gözəlim portağalın
budaqlarına. Adam necə
də görməmiş
idi.
Hekayədə an və
ya hadisə mərkəzdə dayanır.
Hadisə təhkiyəni
yaradır. Təhkiyə
bağlıdır hadisəyə
və birinci hadisədən sonra ikinci və üçüncü hadisə
gəlirsə, mətnin
reallığı, mövcudluğu
başlayır. Nərmin
Kamalın "Qarovulçunun
oğlu" hekayəsində
anlar hadisəyə çevrilərək matruşka
kimi bir-birinin içindən çıxırlar.
"Abşeronun şimal
çimərliklərində xilaskar işləyən kasıb bir oğlana atasından yaxşı pul qaldı. İl də tamam oldu, amma
o bu ata payının üstündən
bir manat da götürməyə qıymırdı".
Məkan da dəqiqdir,
Abşeronun şimal çimərliyidir. Hekayənin
sonu və nəticəsi bu iki cümlədə verilib. Hekayə səbəb-nəticə əlaqəsinə
əsaslanır. Hadisələr
Abşeronun şimal çimərliklərindən başlayıb,
İzmirdə tamamlanır.
Oxucunun yaddaşında
isə davam edir. Çağdaş ədəbiyyatşünaslıqda belə hekayələrə
kompozisiyası olan mətnlər deyilir.
Hekayənin qəhrəmanı
Fəridə qarovulçu
işləyən atasından
pul qalıb. Fərid ünsiyyətdə
olduğu qadın və onun uşağı
ilə İzmirə səyahət edir. Həmin pulu atası qarovulçu işləyərək, min bir
tənə, söz götürərək oğlu
üçün yığıb.
Fərid belə bir əziyyətlə qazanılmış pulu havaya sovurmağı özünə sığışdırmır.
İlk baxışda klassik,
səbəb-nəticəli hekayədir; sosial bir problemə duyğusal, sentimental yanaşmadır.
Ancaq elə deyil. Nərmin Kamal bu hekayədə plakatları, reklam lövhələrini belə
danışdırır. Özü
də hekayəni plakat və şüara çevirmədən.
"Başının üstündə,
iki binanın arasındakı dar dəhlizdə Türk Cümhuriyyətinin yüzüncü
ili şərəfinə
al-qırmızı bayraqlar,
şən plakatlar asılmışdı. O plakatlar
deyirdi: "İkinci yüzyıla hazırız!"
Reklam lövhələrini
danışdırmaq normaldır,
narıngiləri danışdırmaq
isə anormal, nadir estetik
hadisədir. "Ancaq
Nata ümidini üzmədən
hər divardan sallanan sarmaşığın
çiçəklərini Fəridə göstərir,
hər keçən iti, pişiyi sığallayır, böyük
narıngi ağaclarını
qucaqlayır, özü
də bu ağaclardan biri olub, onu heç
kəsin tanımadığı
bu təzə yerdə bitmək istəyirdi".
Nərmin xanımın
hekayəsində zaman mətnin
məna estetikasını
formalaşdırır. Özü
də bu zaman çox elastikdir. Zamana dəyişən məkan da əlavə olunanda hekayənin məna çalarları genişlənir. Fəridin
atasının qarovulçu
işlədiyi məkan
və zaman statik deyil, dinamikdir. Bu dinamika həmin zaman və məkanın ətraflı, vizual təqdimatından qaynaqlanmır.
Ata və oğulun keçirdiyi hisslərin dərinliyindən yaranır.
Bəs bu dərinlik bizə, oxucuya lazımdırmı?
Məhz Nərmin Kamal
"lazım deyil"
deyir, Fəridlə yaradılan fərdi situasiyalarla isə mühiti, toplumu yaradır. Niyə bir oğul atadan
qalan pulu xərclərkən vicdan əzabı çəkməlidir
ki? Əgər ata min bir əzaba qatlanıb övladı üçün qarovulçuluq
edir və yaşının ahıl çağında da dinclik
tapmırsa, cavab vermək çətindir.
Belə bir toplumda yaşamaq və fərd, Fərid olmağın hekayəsidir bu. Və hekayənin bu anında ədəbiyyat, sənət yaratmaq çabası da önəmini
itirir. Hadisə ədəbiyyatı da, həyatı
da əvəz edir.
Rast Hills hekayələri
süni və təbii mətnlərə
ayırır. Ona görə,
Pol Roşun "Çexov
və Mopassan üslubu" ilə bağlı tezisində qüsurlar var. Hills Roşdan
fərqli olaraq, Mopassanın hekayələrini
sintetik hesab edir. Çünki Çexov təbii bir andan doğan
hekayə yazır və naturaldır. Nərmin Kamalın "Qarovulçunun oğlu"
hekayəsi anlardan doğan hadisə hekayəsidir və təbiidir. Deməli, təbii hadisə hekayəsi də yazmaq mümkündür.
Hills düşünür ki, təcrübəsiz və
gənc yazıçılar
süni mətnlərə
üstünlük verirlər.
Çünki bu yolla təcrübəsizlik
və istedadsızlıqlarını
ört-basdır edirlər.
Hətta bunu "cəsarətli eksperiment"
də adlandırırlar.
"Qarovulçunun oğlu"
hələlik, Nərmin
Kamalın ən
natural hekayəsidir.
Əsas qəhrəman
Fəridin dərdi haqda ilk cümlədə məlumat verilir, hətta oxucuda ona qarşı simpatiya yaranır. Köməkçi obraz atadır ki, o da hadisələri
açır. Fəridin
istirahətə getdiyi
Nata və onun qızı Maşa isə (burada balaca qızın adı Məryəmdir, Maşa deyirlər. Və Maşanın ayıya olan marağı isə "Maşa və Ayı" cizgi filminə eyhamdır) hadisələrin bir mozaika kimi yayılmasına
səbəb olur ki, çoxcəhətli baxış
nöqtələrinə kömək
edirlər. İzmirdə
plakatların danışması,
şəhər və
ölkə haqda bədii informasiya vermələri, Fəridin
rakı içə-içə
bahalaşmaya şahid
olması isə mətn duyğu, konflikt, problem, oxucu ilə ünsiyyətə
girəbilmə bacarığı,
yazıçının demək
istədikləri və
istedadı ilə birbaşa əlaqəlidir.
"Onun fikirlərini
bir xadimə səliqə-sahmana salsaydı,
bu çıxardı
ortaya: "Pulu qazanıb yerinə qoyacağam. Elə bil atamdan borc
almışam, borcumu qaytarıram. Bu pul nəyəsə daha yaxşı bir şeyə xərclənməyə
layiqdi, minqat yaxşı bir şeyə." Hesabı
iki yüz türk lirəsi oldu. Evinə getmək istəməyən
kişilər kimi oturub qaldı. Yenə rakı sifariş etdi. Eyni rakını, eyni qədərini. Bu dəfə hesabı beş yüz türk lirəsi etdi. O içənə qədər qiymət dəyişmişdi".
Nərmin Kamal hadisələr,
dialoqlar (bəzən də Fəridin monoloqları ilə), düşüncələr, Nata və Maşanın reaksiyaları ilə hekayəni qurub. Deməli, nə Pol Roş, nə də ki, Rast Hills haqlıdır. Hekayəni
qurub natural mətn yaratmaq mümkündür.
Teodor Adorno deyir ki, ən yaxşı reallıq olmayandır. Nərmin xanım "Qarovulçunun oğlu"
hekayəsi ilə olmayan bir reallıq
yaradıb.
Bir dəfə İzmirdə olarkən, portağal ağaclarından
bir-iki dənə portağal dərən adamlara şahid oldum. Və xoş bir təbəssümlə
qarşıladım bu
halı. Bir nəfər
isə əlində sellofan torba acgözlüklə daraşmışdı,
gözəlim portağalın
budaqlarına. Adam necə
də görməmiş
idi. Zahiri planda adam görməmişdir. Daxili kontekstdə elə bir ehtiyacı
ola bilər ki, bu addımı atır. Misal üçün, özü və ya ailəsi acdır. Bəs qalanı? Qalan... qalanını isə siz tamamlayın.
Ülvi BABASOY
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024. - 20 yanvar,
¹ 2. - S. 34.