Ülvi Bünyadzadənin həyat ölməzlik eşqi

 

Gəncliyin poeziyasında, adətən, bir-birinə bənzər müştərək yaşantılar çox olur. Amma bəzən çox az-az rast gəlinən eyni zamanda poetik gənclik  üçün son dərəcə səciyyəvi olan duyğu iztirabların mövcudluğu da inkaredilməzdir. Ülvi Bünyadzadənin qısa mənalı yaradıcılığını məhz bu cür hadisələrdən saymaq olar. Ola bilsin ki, Azərbaycan poeziyası tarixində bu dərəcədə nadir lirik yaşantılar poetik qəlbin müqayisəyə gəlməyən iztirabları son dərəcə az ya yoxdur. Amma dünya poetik fikir tarixində ədəbi gəncliyin görünməmiş qeyri-adi duyğular axını, hətta bir çox böyük bədii istedadların tərcümeyi-halında da öz silinməz izlərini qoymuşdur. Ülvi Bünyadzadə poeziyası öz taleyinə, mahiyyətinə estetik məzmununa görə oxşarsız poetik-fəlsəfi reallıqlar tipinə mənsubdur.

Gənc Ülvi Bünyadzadənin poeziya səmasında, sanki bir ölüm kabusu pərvaz edir. Onun yeniyetmə duyğulu misraları arasında qeyri-adi dərəcədə yaxın "doğma" ölüm nəfəsi sezilməkdədir. Qəribədir, cavan qələm sahibi, odlu-alovlu ürək o soyuq nəfəsi necə hansı cürətlə hiss edirdi, şüuraltı şüurun stixiyası məcrasında ifadə etməyə can atırdı:

 

Anam da, övladlarım da

Məni qəmgin xatırlasın.

 

Qoy, ən əziz dostlarımsa

Həmişəlik yadırğasın.

 

Bir ocağın ətrafında

Mənə ehsan paylasınlar.

 

Qoy, lap məni "bəxtsiz" - deyə,

Bənzətsinlər bir yazığa.

 

Ancaq gözlə, gəlməliyəm

Bir ölümün acığına.

 

Bu misraları yazarkən, Ülvinin cəmi 16-17 yaşı olub. Görəsən, öz qəmgin taleyini gənc şair niyə bu qədər aydınlıqla duyur təsəvvür edirdi? Ümumən, onun şeirlərini, xüsusən, ilk qələm təcrübələrini oxuyarkən amansız cavabsız suallar qəlbinizi rahat buraxmır. Siz gənc şairin qəribə heyrətamiz yaşantılarını yaşamaqda, onun qeyri-adi duyğularını qəlbinizdən keçirərkən hədsiz çətinlik çəkirsiniz. Məsələn, aşağıdakı ilk sevgi şeiri sizin qəlbinizə adət etmədiyiniz gözləmədiyiniz yaşantılar axını ilə daxil olur. Sizin ömrünüzdə ilk sətrindən, son misrasına qədər əbədi ayrılıq ovqatı ilə yoğrulmuş sevgi şeirini oxumadığınıza qətiyyətlə inamla əminlik bildirmək istəyirəm:

 

Deyirəm, vüsalın azmış ömrü,

Gedirəm, əlvida, gözəl, əlvida.

Gəlmişəm son dəfə biz qoşa gəzək,

Bizdən qalan qoşa izə, əlvida.

 

Bu yerlərdən bahar çağı keçərdik,

Çiçəklikdən sənə çiçək seçərdik.

Ovuc-ovuc bir çeşmə su içərdik,

suyunda üzən buza, əlvida.

 

Mən Ülviyəm, ülvi sözə aşiqəm,

Saf ürəyə, büllur üzə aşiqəm.

Gözlərintək ala gözə aşiqəm,

Sevdiyim o ala gözə, əlvida.

 

Bəli, Ülvi Bünyadzadə mistik düşüncələr duyğular şairidir. Maraqlıdır ki, qəzavi-qədər məntiqi diktəsi ilə təkcə o özünün ən məhrəm, ən gizlin sirli duyğularını ifadə etməyib. Həm öz qısa ömrünü yaşayıb. Sanki o öz həyatının sonunu, xüsusən, ömrünün son illərinin yaxınlaşdığını bilə-bilə, ölümün yavuz nəfəsini duya-duya, cazibəsini görə-görə yaşayıb.

 

Ağlamaq insanın ilk adətidir,

Danışmaq həyatla ilk vəhdətidir.

Hər şey ilk olsa da, ömrü uzunu

Bir yalnız ölməyi - son heyrətidir.

 

Yüz yaşlı qocanın da ölüm - son heyrətidir. Bəs 20 yaşlı gəncin necə?!... Ülvinin şeiriyyətindəki adi soyuq məntiqlə izah etmək mümkünsüz görünən psixoloji duyumlar, qəribə mənəvi təzad sarsıntılar sizi sonsuz düşüncələr aləminə aparır:

 

Ülviyəm, özümə yuva hördüm ki,

Bəxtimlə yaşayım axıra təki.

Səbəbin bilmədim, amma gördüm ki,

Bir uşaq səsi ilə hönkürür bəxtim.

 

Gənc şairin kövrək duyğuları, hiss həyəcanları qəlbinizi titrədir. Xüsusən, son misranın fəryadı, ondakı fövqəlintiusiyanın ehtiva miqyasları adət etdiyimiz idrak qanunlarına tabe olmur. Necə yəni "Bir uşaq səsi ilə hönkürür bəxtim"?! Ülvi öz uşaq bəxtinin hönkürən səsini, yeniyetmə taleyinin hıçqırıqlarını sövqi-təbii ilə eşidirmiş. Mən səmim-qəlbdən inanıram ki, o, həmin səsləri aydınca eşitməsəydi, yaza bilməzdi. Bəlkə elə, əsl şair, ən təbii şair heç kimin eşitmədiklərini eşidən, heç kimin görə bilmədiklərini - görəndir. Həm fitri şair, anadangəlmə şair - öncəgörəndir.

Ülvinin 12-13 yaşlarında öz sinif yoldaşlarına xitabən yazdığı bu şeiri onun həyatının mahiyyətini sonunu şərtləndirən andının təsadüfi olmadığını göstərmirmi?

 

Biz öz ömür sazımızda

"Dilqəmi"ni bilməliyik.

Leylimizin ürəyini

Məcnun kimi sevməliyik.

 

Bisutunu biz yaraq,

Çənsiz Çənlibellər quraq.

Sazımızda ağlayaraq,

Biz həyatda gülməliyik.

 

Döyüşlərdə yoğrulmuşuq,

Gələcəyə qaranquşuq.

Həyat üçün doğulmuşuq,

Vətən üçün ölməliyik.

 

Ülvi Bünyadzadənin ömrü , ölümü son dərəcə sirlidir. Onun, hətta vətənpərvərlik məzmunu ilə, ictimai pafos yaşantılarla yoğrulmuş şeirləri bu sirliliyi gizlədə bilmir. Gənc şairin "Vətənə borcumu verməyə gəldim" (1989) rədifli şeiri müəllifin təhtəlşüurla ifadə izhar etdiyi duyğu düşüncələrin tam dolğun izahı olmaqdan çox uzaqdır. Yəni, gənc şairin qəlbini saran iztirab sarsıntıların soyuq adi mühakimələrə sığmaması onun bütün poeziyasında nəzərə çarpmaqdadır:

 

Səndən ayrılsam da ana, ay ana,

Mən sənə borcumu verməyə gəldim.

Vətənə borcumu verməyə gəldim.

 

Bu bahar görüşüb sevişdiyim qız,

Darıxma, vaxt ötər, dönüb gələrəm.

Sənin çiçək kimi tər yanağından,

Həsrəti, hicranı özüm silərəm.

 

Bilirəm, ən ağır günümdə, gülüm,

Həyata sən məni səsləyəcəksən.

Bilirəm, sevgilim, yolumu mənim

Gecə , gündüz gözləyəcəksən.

 

Ulu anamızdan qalan mirasa -

Bu böyük inama bir baş əydim.

Vətənə borcumu verməyə gəldim.

Vətənə borcumu verməyə gəldim.

 

Bu yaşantıların mənası gənc müəllifin poetik qərarı aydındır. Amma eynən həmin ildə yaşanmış yazılmış aşağıdakı duyğu düşüncələr məntiqi heç bir adi yanaşmaya təlqinə uyğun gəlmir. Sanki müəllifin özü anlaşılmaz, qarşısıalınmaz bir qəzavü-qədərin intiusiyanın təhriki ilə bizə özünə olacaqları, başımıza gələcəkləri söyləyirdi!... Aşağıdakı misralar, sanki Dədə Qorqud hikmətləri qədər sanballı, əzəmətli qətiyyətlidir. Bu misraların  doğuluşu yazılışı barəsində şairin bibisi, filologiya elmləri doktoru, prof. Almaz Ülvinin şəhadəti fikirləri son dərəcə qiymətlidir: "20 Yanvara bir neçə gün qalmışdı. Ülvi axşam mənə bir "vəsiyyətnamə" şeir verdi ki, oxu. Oxudum tikə-tikə cırıb atdım. Heç demədi. Gözləri doldu, başını yellədi, getdi yatmağa. Səhər dərsə gedən vaxt həmin "vəsiyyətnamə"ni yenə verdi dedi ki, saxla bunu. Hirslə dedim ki, "Yaxşı, biz heç, niyə özünə "kor çıraq" deyirsən, necə yəni "yanmayacaq işığam?" - elə demə, bibin sənə qurban olsun, - deyə yalvardım. Öpdün məni. "Sən mənim tər-təmiz ürəyimsən", - dedin. Bəs o ürəyi niyə çiliklədin? Amma bunu da cırıb atdım. İndi özümə bağışlaya bilmirəm. Sonralar həmin "Vəsiyyətnamə"nin cəmi 6 misrasını tələbə yoldaşının cib dəftərçəsindən yazdım". Almaz xanımın yazıya aldığı həmin şeirin son misralarında, həqiqətən, qarşısıalınmaz bir qəzavü-qədərin nəfəsi duyulmaqda, nədənsə romantik gənclik üçün cazibədar duyulan ölüm mələyinin kölgəsi dolaşmaqdadır:

 

Atama oğul deyiləm,

Anama oğul deyiləm.

 

Bu ocağın kor çırağı,

Yanmayacaq işığıyam.

 

Atam-anam zəmanədir,

Mən zəmanə uşağıyam.

 

Ülvi Bünyadzadənin poeziyasını taleyini dərindən dərk etmək, bu təkrarsız özünəməxsus poetik tərcümeyi-halın məntiqini, mənasını anlamaq nöqteyi-nəzərindən Almaz xanımın aşağıdakı mülahizələri düşündürücüdür: "...Ülvi təkcə o gecə tankın, topun qabağına əliyalın, Kişi kimi gedib deyə, igid deyil. Ülvi gözünü dünyaya açandan Millətinin Azadlığı yolunda Şəhidliyə hazırlanıb. Əməli ilə, qəlbi ilə. Meydana kor-koranə yox, düşünüb gedib. Şəhid olmağa gedib". Ülvi Bünyadzadənin həyatı taleyi, bütün mübarizə yolu gənclik üsyankarlığı, iztirabları ilə yoğrulmuş nəfis, zərif kövrək şeiriyyəti bu son dərəcə məhrəm duyğu düşüncələri inadla, israrla təsdiq etməkdədir!..

 

Yaşar QASIMBƏYLİ

 

Filologiya elmləri doktoru,

AMEA Nizami Gəncəvi adına

Ədəbiyyat İnstitutunun baş elmi işçisi    

 

Ədəbiyyat qəzeti. - 2024. - 20 yanvar, ¹ 2. - S. 36.