Tevfik Fikrətin pəncərəsindən İstanbul
Hər dəfə İstanbulda boğazı seyr edərkən, dahi şairimiz Hüseyn Cavidin ilk dəfə həmin bu boğazdan
keçərkən pıçıldadığı
bircə cümləni
xatırlayıram: "Boğaz,
nə boğaz..."
Tevfik Fikrətin gözlərini
əbədi yumduğu,
Aşiyan muzeyinin son mərtəbəsindəki həmin
otağın boğaza
açılan pəncərəsindən
İstanbula baxanda da eyni cümləni pıçıldadım.
Cavid əfəndi 1905-1910-cu illərdə
İstanbulda təhsil
alarkən Tevfik Fikrətlə dostluq edib. Onun və
Namiq Kamalın sayəsində şeirlərinin,
həm estetikasını,
həm də məzmununu dəyişib.
Tevfik Fikrət kimi o da, məmləkətinin
azadlığı və
yüksəlişi naminə
yazıb, yaradıb. Taleləri, hardan baxsan, eynidir.
Aşiyan
Tevfik Fikrətin ömrünün sonlarında
inzivaya çəkildiyi,
son şeirlərini, son yazılarını
yazdığı səmtdir.
O, Robert Kollecində dərs
dediyi illərdə bu evində gənc şair dostları ilə tez-tez görüşürdü.
Onun təsiri ilə gənclərin və yaşıdlarının
yazdığı şeirlər
Osmanlının tənəzzül
dövrlərində qaranlıqları
aydınladırdı. Yaddan
çıxarmaq olmaz
ki, Qazi Mustafa Kamal Atatürk Tevfik Fikrət və Namiq Kamaldan təsirlənmişdi. Gelibolu zəfəri
haqqında danışarkən
bu iki şairin
adını iftixarla çəkirdi.
Aşiyan
səmtindəki bu evin pəncərəsindən
İstanbula baxarkən,
gözümün önündə
həmin illərdə
işğal olunan
İstanbul canlandı: Boğazda
düşmən gəmiləri,
şəhəri ələk-vələk
edən ingilislər, göy üzü qapqara.
Hazırda Ədəbiyyat muzeyi
kimi fəaliyyət göstərən bu evin hər divarından,
hər eşiyindən
1910-cu ildən sonrakı
Osmanlının və
məğlub olmuş,
yanmış imperatorluğun
küllərindən qurulmuş,
yeni cümhuriyyətin qoxusu
gəlir. Bu evə, həm də cümhuriyyət muzeyi deyə bilərik.
Tevfik Fikrət, sadəcə, şair deyildi, həm də maarifçi, müəllim,
ictimai xadim idi. Çıxardığı
dərgilər hökumət
tərəfindən qadağan
olunduqca, qurduğu dərnəklər qapadıldıqca,
yazdıqları bəzən
gözardı edildikcə
o, ruhdan düşmürdü,
əksinə, bir-iki illik inzivadan sonra əlində mədəniyyət qılıncı
ilə yenidən meydana atılırdı. Tələbələrini də,
dostlarını da belə
tərbiyə edirdi. Bəzən başqalarının
mənafeyi uğrunda öz reputasiyasından, adının şöhrətindən
tərəddüd etmədən
istifadə edirdi.
İndi bu otaqda, böyük
istiqlal şairinin gözlərini əbədi
olaraq dünyaya qapadığı yerdən
İstanbula baxanda, bir ömür mübarizəyə həsr
olunmuş həyatın
yüz il sonra necə bar verdiyinin şahidi oluram. Cümhuriyyətin yüz illiyi, həm də istiqlal, vətən şairlərinin
mübarizəsinin yüz
illiyidir. Onların
milli ideoloji düşüncəsinin
qalibiyyətinin yüz
yaşı tamam olur.
İstanbulu ələ keçirmək,
İstanbulu paytaxt etmək, demək olar ki, bütün imperiyaların arzusu olub. Bu müdhiş şəhər dünyanın
mərkəzidir; dinlərin,
dillərin, mədəniyyətlərin
qovuşduğu şəhərdir;
qədim dünyanın
yeni dünyaya uzanan divarlarıdır; iki dənizin qovşağında
yerlərin və göylərin möcüzələrinə
şahid şəhərdir.
İstanbulun fəthi də, işğalı
da, qurtuluşu da bir cümhuriyyətin taleyini təyin edən hadisədir. İstanbul yoxdursa,
hansısa işğalın,
fəthin bir mənası yoxdur.
Bəlkə də, sadəcə,
memarlıq abidələri,
tarixi ilə deyil, həm də poetik atmosferi ilə Şərq-Qərb harmoniyasını
özündə daşıyan
bu şəhərin hansı küçəsində
gəzirsənsə-gəz, nostalgiya, melanxoliya bütün ruhuna yayılır. Sahhaflarında
toxunduğum hər sarı kağızlar, daş döşəməli
hər küçə,
qarşısında saatlarla
durub tamaşa etdiyim abidələr, meydanlar, gəmilərin sıra ilə boğaza hərəkət
etdiyi limanlar, qəhvə qoxusunun nəm havadan asılı qaldığı
qədim qəhvəçilər,
gənclərin və
gəncliyin qaynadığı
Kadıköy səmtləri,
Beyoğlunun bitib-tükənməyən,
məsumiyyət dolu küçələri zamanda
səyahətimi asanlaşdıran
minlərcə İstanbul detallarından,
sadəcə, bir neçəsidir. Rumeli divarlarının arxasında,
Aşiyan məzarlığının
üstündəki təpədə
quş yuvasını
xatırladan bu evin bu otağının
pəncərəsindən şəhəri,
uzaqda qalan Anadolu tərəfinin, Şərqin
xırda evlərini, yaşıl təpəliklərini
seyr edərkən,
İstanbul üçün mübarizə aparmağın,
bu şəhərin ikitərəfli mədəniyyətinə
sahib çıxmağın nə qədər məsuliyyətli olduğunu
da dərk edirsən.
İndi çox yaxşı başa düşürdüm
ki, Tevfik Fikrət və dostlarının başqa bir yolu, ikinci bir
variantı yox idi. Ya bu
şəhərin timsalında
cümhuriyyət üçün
mübarizə aparmalı
idilər, ya da əbədiyyən istismarçı
bir düşüncənin
qulu olmalıydılar.
Onlar imperiyanı, aldadıcı qüdrəti,
ədalətsiz sistemi
istəmədilər. Seçimləri
aydın, intellektual,
milli mədəniyyət oldu.
Bu pəncərədən həmin
mübarizənin, həmin
yolun üfüqləri
aydın görünür.
Şeirlərinin necə
müdhiş olduğunu
indi daha yaxşı başa düşürəm. Bu otaqda
inzivaya çəkilib
hər gün, hər saat, hazırda baxmaqdan doymadığım mənzərəni
seyr etdikdən sonra necə bu şəhəri sevməyəsən?! Necə
əlinə qələm
alıb İstanbulun səadəti uğrunda istiqlal şeirləri yazmayasan?!
Tarixi, romantikası, hüznü,
qələbəliyi ilə
şair şəhərdir
İstanbul. Onun haqqında
minlərlə şeir,
roman yazılsa da, minlərlə
şəkil çəkilsə
də, haqqında hər gün, hər saat nəsə
danışılsa da, xatırlansa
da, yenə İstanbulu
ən gözəl İstanbulun özü danışar. Mədəniyyətin
beşiyi, dünyanın
mərkəzi olmaq, neçə-neçə imperatorun,
sultanın uğrunda mücadilə verdiyi bənzərsiz şəhər
adını almaq, yəqin ki, onun taleyinə yazılmış
ən yaxşı yazıdır. İstanbulda
yaşamaq bir sənətdir. Onu ifadə etmək isə başqa bir sənət.
Xırda,
alçaq tavanlı otaqda şairin ölüm maskası da
var idi. Divardan asılmış, qarşıdakı
Atatürk portretinə baxan
maskanın yanında isə gözlərini yumduğu saniyədən etibarən dayanan saat durmuşdu. Bəlkə də son dəfə İstanbula baxıb hiss etdiklərini,
düşündüklərini yazmaq elə son arzusu olub. Belə
şairlərin ilk və
son istəkləri yazmaq
olur həmişə.
Onlar, sadəcə, ədəbiyyatın deyil,
böyük bir məmləkətin taleyini
dəyişən imzalar
olurlar. Bizim repressiya qurbanları kimi.
Rəvan CAVİD
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024.- 27 yanvar,
№3.- S. 5.