Zirvəyə gedən yolda
Uzaq
1987-ci il. Azərbaycan EA Nizami
adına Ədəbiyyat
İnstitutunun direktor müavini vəzifəsinə
yenicə təyin olunmuşdum. Direktor
professor Yaşar Qarayev
idi. Böyük planlar qururduq. Mərhum Yaşar müəllimin obrazlı ifadəsi ilə desəm, elmi fikri aşkarlıqla yenidənqurmanın tempinə
və ritminə uyğunlaşdırmaq istəyirdik.
İnstituta yeni kadrlar
cəlb etmək, o vaxta qədər qadağa altında qalmış şəxsiyyətləri
və mövzuları
ciddi şəkildə
öyrənmək istəyirdik.
Bir sözlə, müəyyən
canlanma vardı.
İnstitutun koridorlarında ara-sıra
uca boylu, sakit görünüşlü,
mülayim baxışlı
bir gənclə rastlaşırdım. Şəxsən
tanış olmadığımızdan
sadəcə salamını
alıb keçirdim. Əvvəl çoxsaylı
dissertantlarımızdan biri
olduğunu düşünürdüm.
Sonra əməkdaşlardan biri hansısa zavodda işlədiyini, ədəbiyyat tarixçiliyi
ilə maraqlandığını,
elmi məqalələr
yazdığını demişdi.
Bir neçə dəfə
də direktorun qəbul otağında da görmüşdüm.
Bir gün direktor Yaşar Qarayev məni yanına çağırdı. Tanımadığım
gənc də otaqda idi. Mən
içəri girəndə
hörmətlə ayağa
qalxdı. Yaşar müəllim onu təqdim etdi.
- Tanış ol, - dedi, - Asif Rüstəmlidir.
Bizim İnstitutda işləmək istəyir.
Elmi tədqiqata böyük həvəs göstərir, maraqlı fikirləri var. Bir-iki yazısına mən də baxmışam. Yanvar ayında keçirəcəyimiz müsabiqədə
iştirak etməyə
hazırlaşır. Sənədləri
ilə tanış ol. Ümumiyyətlə, öz aranızda danışın, fikir mübadiləsi aparın.
Həmin
gün Asiflə xeyli söhbət etdik. Ümumi hazırlıq və elmi-nəzəri səviyyə
baxımından İnstitutda
çalışan əməkdaşların
bəzilərindən üstün
olduğunu gördüm.
Yadımdadır ki, yenicə
çapdan çıxmış
"Mirzə Kazımbəy"
monoqrafiyamı ithaf sözləri ilə ona bağışladım.
Əminliklə demək
olar ki, 35 ildən çox davam edən əməkdaşlıq
və dostluğumuzun bünövrəsi də elə o gün qoyuldu.
1988-ci ilin yanvarında müsabiqə keçirildi
və iddiaçı
sınaqlardan uğurla
keçib baş laborant vəzifəsinə
qəbul olundu. O zaman Asifin 34 yaşı vardı. Bunu niyə xüsusi qeyd edirəm? Çünki İnstitutda
elə gənc alimlər vardı ki, artıq bu yaşa
çatana qədər
namizədlik dissertasiyasını
müdafiə etmişdilər,
doktorluq üzərində
işləyirdilər. Mətbuata,
radio və TV-yə yol tapmışdılar. Ədəbi aləmdə,
elmi dairələrdə
tanınırdılar. Uzağa
getməyim - təvazökarlıqdan
bir qədər kənar görünsə
də, baş laborant kimi böyük
şövqlə işə
başlayan Asiflə mənim aramda yaş fərqi il yarımdan da az idi.
Yazılanlara inansaq, yadıma
22-23 yaşında Slavyan-yunan-latın
akademiyasında 14-15 yaşlı
yeniyetmələrlə bir
sinifdə oxuyan
Lomonosov düşdü. İndi elə düşünülməsin
ki, bizim Asifi Lomonosovla müqayisə edirəm. Sadəcə demək istəyirəm
ki, Asif də oxşar
sınaqdan uğurla çıxdı. Tezliklə
"qocaman" baş
laborant bütün göstəricilər üzrə
həmyaşıdı olan
dərəcəli elmi
işçilərlə bir
sırada dayandı. Hətta ciddiyyəti, tədqiqatçı marağı,
çətinliklərə və dərinliklərə
baş vurmaq həvəsi ilə onlardan bəzilərini qabaqladı. Qısa müddətdə özünü
ədəbi aləmdə
tanıtmağa nail oldu.
Çevrəmizdəki korifey
sayıla biləcək
nüfuzlu alimlərin
hörmətini qazandı.
O zaman Ədəbiyyat İnstitutunda
klassik ədəbiyyatşünaslarla
ədəbiyyat nəzəriyyəçiləri
arasında çox da
qabardılmayan, qarşıdurmaya
çevrilməyən, amma
hiss olunan xəfif bir mübarizə gedirdi. Birincilərin başında faktı, sənədi, arxiv işini və axtarışları tədqiqat
üçün hava,
su kimi vacib
sayan Əziz Mirəhmədov dayanırdı.
İkincilərin lideri
isə əsərlərində
nəzəri-tipoloji ümumiləşdirmələrə,
metodoloji məsələlərə
daha geniş yer ayıran Yaşar Qarayev idi.
Təbii
ki, İnstitutda işə
qəbul olunmasına görə Asif ilk növbədə
sonuncunun qayğı və diqqətinə borclu idi. Sözün
yaxşı mənasında
Yaşar müəllimin
tapıntısı idi.
Lakin bu vəziyyət
yeni əməkdaşın sırf elmi maraqlar, habelə tədqiqatlarının mövzu
və istiqaməti baxımından Əziz Mirəhmədovun "cəbhəsində"
yer almasına bir maneçilik törətmədi. Hər
iki tərəfdən
bəlli razılıq,
hətta təşviqlə
qarşılanan "mövqe
dəyişimindən" isə
sadəcə Ədəbiyyat
İnstitutu deyil, bütünlüklə ədəbiyyatşünaslıq
elmi, hətta daha geniş mənada və perspektivdə mədəniyyətimiz
qazandı.
Çünki Asif ilk gündən elmdə
yüngül yol seçmədi. Öhdəsindən
asanlıqla gəlinən
mövzular dalınca qaçmadı. Əksinə,
daim yenilik axtarışında oldu. Ən başlıcası isə ədəbiyyatşünaslıq
elminə gəldiyi vaxtdan ədəbi hadisələrə, yaradıcı
şəxsiyyətlərə münasibətdə qədirşünaslıq
qayəsi ilə yaşadı. Məlum olanların fərqli təsvirinə və təqdiminə deyil, gizlinlərin aşkara çıxarılmasına üstünlük
verdi. Bunun çətin
olduğunu, zəhmət
tələb etdiyini bilsə də, tərəddüd edib geri çəkilmədi. Görkəmli ədəbi
simalardan yazıb onların şöhrəti
kölgəsində yer
axtarmadı. Unudulan, haqsız yerə diqqətdən kənarda qalan söz və sənət fədailərini araşdırıb
tanıtmağı daha
üstün tutdu.
Məsələn, İnstitutda işə
başlayandan bir neçə il sonra ortaya ədəbi təxəllüsü qədər
də çətin, məşəqqətli həyat
yolu keçmiş mollanəsrəddinçi şair,
Cənub poeziyasının
fəal nümayəndəsi
Bayraməli Abbaszadə
Hambal (1869-1926) haqda maraqlı tədqiqat qoydu. Təkcə onu demək kifayətdir ki, "Tufanlardan
keçən ömür"
adlı əsər XX
əsr Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində
B.Abbaszadənin həyat və yaradıcılığına həsr
olunmuş ilk sistemli, monoqrafik araşdırma idi. Müəllif sonrakı illərdə də bu istiqamətdəki
axtarışlarını davam
etdirərək 2014-cü ildə
əsərinin demək
olar ki, iki dəfə genişləndirilmiş
versiyasını "Abbasəli
Bayramzadə: mühiti
və mücadiləsi"
adı altında çap etdirmişdi. Mütəvazi şairin
milli mədəniyyət tarixinə
qazandırılması Asifin
elmi fəaliyyətindən
qırmızı xətlə
keçən qədirşünaslığın
bir təzahürü
idi.
XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı ilə
bağlı çoxsaylı
kitab və məqalələrin
müəllifi olsa da,
professor Asif Rüstəmli filoloji
fikirdə daha çox cabbarlışünas
kimi tanınır. Bilindiyi kimi, Cəfər Cabbarlı haqqında ilk fundamental əsəri
milli ədəbiyyatşünaslıq və ədəbi tənqidimizin korifeylərindən
sayılan akademik Məmməd Arif Dadaşzadə yazmışdı.
Müəllifin 1956-cı ildə
çapdan çıxan
və doktorluq dissertasiyasının materiallarını
özündə ehtiva
edən "Cəfər
Cabbarlının yaradıcılıq
yolu" monoqrafiyası
onilliklər boyu böyük dramaturq haqqında mötəbər
mənbə, son söz
sayılırdı. Bəzən
elə təəssürat
yaranırdı ki, akademik
Məmməd Arifdən
sonra Cabbarlı haqqında nəsə demək və yazmaq çətin, bəlkə də, mümkünsüzdür.
Cəfər Cabbarlı haqqındakı
ilk məqaləsini 1985-ci ildə
çap etdirən
Asif Rüstəmli böyük
müasirinin avtoriteti qarşısında qorxub geri çəkilmədi. Hətta eyni mövzuda doktorluq dissertasiyası yazmaq cəsarətini də göstərdi. Bir şərtlə
ki, Cabbarlı yaradıcılığını,
dövrünü və
mühitini sadəcə
təsvir və təhlil yox, dərindən tədqiq edib araşdırmaq yolunu tutdu. Ədibin
arxivini, dövrü mətbuatı, həmkar və müasirlərini diqqətlə öyrəndi.
Qadağa altındakı
sənəd və materialları üzə çıxardı. Ailəsi
və yaxınları
ilə sıx əlaqə yaratdı. Nəticədə çox
da uzaq keçmişdə
yaşamayan dramaturqun xeyli sayda naməlum
əsərini - 6 pyesini,
4 hekayəsini, 30-a qədər
lirik və satirik şeirini, 60 publisist və ədəbi-tənqidi məqaləsini
aşkara çıxardı,
ərəb əlifbasından
transliterasiya edib çapa hazırladı. Böyük zəhmət bahasına başa gələn bu iş təkcə Cabbarlının ədəbi-bədii
irsində və ictimai-siyasi fəaliyyətindəki
"ağ ləkələrin"
aradan qaldırılması
deyildi. Həm də XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
xəzinəsinə qiymətli
töhfə idi. Yeni əsərlərinin aşkara
çıxarılıb nəşr
edilməsi Cabbarlını
dramaturq, şair, nasir, tənqidçi, siyasi xadim, milli mücahid kimi yeni baxış bucağından
görməyə imkan
yaratdı.
Cabbarlışünaslığın görkəmli
nümayəndəsi adlanmaq
haqqı və səlahiyyəti qazanan
professor Asif Rüstəmlinin tərtibi və müqəddiməsi ilə
ədibin əsərləri
4 cilddə, üstəlik
də latın əlifbasında çap olundu. 2009-cu ildə onun çoxillik axtarışlarının bəhrəsi
olan, təxminən 25
m.v. həcmindəki
"Cəfər Cabbarlı.
Həyatı və mühiti" monoqrafiyası
Bakıda, MEA-nın
"Elm" nəşriyyatında işıq üzü gördü. Sanballı monoqrafiya Asif Rüstəmlinin
aradan iki il ötəndən sonra Bakı Dövlət Universitetinin Elmi Şurasında uğurla müdafiə etdiyi "Cəfər Cabbarlı: Həyatı və mühiti" adlı doktorluq dissertasiyanın əsas faktoloji və elmi-nəzəri müddəalarını özündə
əks etdirirdi. Maraqlıdır ki, bu dolğun tədqiqat Azərbaycan hüdudlarından
kənarda da diqqəti
çəkdi. Ədəbiyyat
tarixçiliyimizin azsaylı
nümunələrindən biri kimi 2011-ci ildə Türkiyənin Elazıq şəhərindəki
"Manas" nəşriyyatında
Anadolu türkcəsi ilə
çap olundu.
Asifin yaradıcılığındakı ikinci mühüm xətt Azərbaycan Cümhuriyyətinin ədəbi-mədəni
siyasəti, daha geniş mənada istiqlal ədəbiyyatıdır.
Tarixçilər inciməsinlər,
milli dövlətimiz - Cümhuriyyətlə
bağlı ilk elmi araşdırmalar Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunda başlanmışdı.
1990-cı ilin mayında
EA-nın digər profil institutlarının iştirakı ilə
"Azərbaycan Demokratik
Respublikası: tarix, siyasət, mədəniyyət"
adlı ümumrespublika
konfransı keçirmişdik.
Növbəti il isə
həmin konfransın materialları mənim tərtib və redaktəmlə kitab şəklində
"Azərnəşr"də çap olunmuşdu. Elə həmin dövrdən başlayaraq
istiqlal irsimizin bütün yönləri
ilə ilk fəal tədqiqatçı və
təbliğatçılarından birinin Asif Rüstəmli olduğunu desəm, mübaliğəyə yol
vermiş olmaram.
1990-cı ildə o, M.Ə.Rəsulzadənin məşhur
"Azərbaycan Cümhuriyyəti"
kitabını (1923-cü il İstanbul nəşri əsasında)
hazırlayıb nəşr
etdirmişdi. Bu, milli dövlət
ideoloqunun 1920-ci ildən
sonra tarixi Vətənində işıq
üzü görən
ilk əsəri idi. İki il sonra Asif Rüstəmli başqa bir Cümhuriyyət xadiminin - xarici işlər nazirinin müavini, İranda ilk səfirimiz Adil xan Ziyadxanın "Azərbaycan"
kitabını çapa
hazırladı. Həmin
kitab 1992-ci ildə mənim
"Yoxdan bayraq yaradanlardan biri" adlı geniş müqəddiməmlə nəşr
olundu və tezliklə biblioqrafik nadirəyə çevrildi.
Bizi
1990-cı illərdən böyük
zaman məsafəsi ayırsa
da, aradan ötən illər ərzində Asif
Rüstəmli milli istiqlal
və milli mədəni
irs sahəsindəki axtarışlarına ara verməmişdir. O, Cabbarlının
milli mübarizə tarixindəki
yerini, rol və xidmətlərini, xüsusən də sovet hakimiyyəti illərindəki gizli fəaliyyətini araşdıraraq
"Cəfər Cabbarlı
və milli istiqlal hərəkatı" (2018) kitabını
çap etdirmişdir.
Azərbaycan siyasi mühacirətinin başqa
bir görkəmli nümayəndəsi Mirzəbala
Məmmədzadənin həyat
və mübarizəsindən
bəhs edən "Zirədən başlanan yol" kitabı da Asif Rüstəmlinin zəhməti
və qədirbilənliyi
sayəsində meydana
çıxıb. Eyni
sözləri istiqlal şairi Almaz İldırımın mühiti,
şəxsiyyəti və
yaradıcılıq yolu
haqda da demək olar. Onun "Ədəbi istiqlalımız"
(2004) kitabı Azərbaycan
Cümhuriyyəti dövlətinin
mədəni siyasəti
və Cümhuriyyət
dövrünün ədəbi
həyatı haqda mühüm araşdırmalardan
biri sayıla bilər.
Yəqin
2003-cü ildən bəri
müstəqil elmi-tədqiqat
mərkəzi kimi fəaliyyət göstərən
Azərbaycan MEA-nın
Folklor İnstitutunun qurulmasında Asif Rüstəmlinin
mühüm xidməti
olmasından çox az adam xəbərdardır.
1991-ci ildə Ədəbiyyat
İnstitutu nəzdində
Folklor Sarayı yaratmaq fikri meydana çıxanda ideyanın gerçəkləşdirilməsi
ona həvalə olundu. Böyük çətinliklə Bakının
qədim tarixi mərkəzində - İçərişəhərdə
bina təmin edildi. Hazırlıq işləri üç ilə yaxın vaxt apardı. Çünki hər şeyi sıfırdan başlamaq lazım idi. Folklor Sarayı
Asif Rüstəmlinin rəhbərliyi
ilə yalnız
1994-cü ildə rəsmən
fəaliyyətə başladı.
İlkin vaxtlarda qurumun tərkibində
"Azərbaycan şifahi
xalq ədəbiyyatı",
"Türk xalqlarının
folkloru", "Aşıq
yaradıcılığı" bölmələri və kompyuter mərkəzi mövcud idi. Qısa müddət ərzində Folklor Sarayı xalq yaradıcılığının toplanması, tədqiqi və nəşri üzrə mühüm mərkəzə, müstəqil
institutun elmi-nəzəri
bazasına çevrildi.
Dostları, ünsiyyətdə olduğu hər kəs Asifi halal, gözütox, dürüst
və prinsipial insan kimi tanıyır.
Məhz bu səbəbdən də Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti yanında Ali
Attestasiya Komissiyası
yenidən təşkil
ediləndə qurumda məsul vəzifəyə
gətirilənlərdən biri də professor Asif Rüstəmli oldu. Çünki həm AAK rəhbərliyi, həm də elmi ictimaiyyət
inanırdı ki, o, elmi
maraqların keşiyində
dayanacaq, haqqı nahaqqa verməyəcək.
Məsuliyyət daşıdığı
sahədə elmi dəyərdən məhrum,
səthi və təsvirçi xarakter daşıyan, plagiat kimi meydana çıxan
"dissertasiya" axınının
qarşısını almaq
üçün əlindən
gələn hər şeyi edəcək.
AAK-da çalışdığı dövrdə ara-sıra Asiflə telefonda danışırdıq. O, elmə
diletant axının önündə sədd çəkmək üçün
necə ciddi çətinliklərlə üz-üzə
gəldiklərindən vətəndaş
yanğısı, ürək
ağrısı ilə
danışırdı.
Asifin fəaliyyət sahəsi və maraq dairəsi
kifayət qədər
genişdir. O, müxtəlif
illərdə yalnız
ədəbiyyat tarixçisi
və ədəbiyyatşünas
deyil, həm də naşir, pedaqoq, dərslik müəllifi, televiziya aparıcısı, ssenarist,
tərcüməçi və
publisist kimi geniş fəaliyyət göstərib, mədəni-ictimai
həyatda fəal iştirakı ilə seçilib. Uzun illər Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət
Universitetində mətnşünaslıq,
redaktənin əsasları,
ədəbi redaktənin
əsasları fənlərini
tədris edib. "Ədəbi redaktənin əsasları: Tarixi, nəzəriyyəsi, təcrübəsi"
adlı dərs vəsaiti hazırlayıb.
Azərbaycan ədəbiyyatının
xaricdə, xüsusən
də İran və Türkiyə kimi qonşu ölkələrdə
təbliği üçün
işlər görüb.
Bizi Asiflə uzun illərin yaradıcılıq
əməkdaşlığı bağlayır. Məmnunluq
hissi ilə qeyd edirəm ki, müxtəlif illərdə
"Ağaoğlular", "İsa
Sultan Şahtaxtinskinin qəribə
həyatı", "Azərbaycanda
erməni zülmü",
"Azərbaycan filoloji
fikri və rus ədəbi-mədəni
mühiti", "Tarixdə
iz qoyan azərbaycanlılar", "Son illərin yazıları",
"Tariximiz və taleyimiz" və digər kitablarım onun qurucusu və
rəhbəri olduğu
"Ozan" nəşriyyatında çap edilib. Həm də Asif bu kitabların çapında təkcə
naşir kimi deyil, redaktor, ön sözün müəllifi, ilk oxucu və xeyirxah məsləhətçi kimi
iştirak edib fikir və mülahizələrini,
təkliflərini böyük
səmimiyyətlə həm
şəxsən, həm
də mətbuat vasitəsi ilə bildirib. Bəzi kitablarıma ön söz yazıb, məqalə və resenziyalar çap etdirib.
Asif Rüstəmli təxminən
40 il bundan əvvəl,
hələ heç bir elmi ad
və rəsmi statusa malik olmadığı
dövrdə XX əsrin
əvvəlindəki milli mətbuatda
təsadüf etdiyi bir imzaya aydınlıq
gətirmək məqsədi
ilə əfsanəvi
şəxsiyyət Qulam
Məmmədli ilə
görüşmüşdü. Gənc ədəbiyyat maraqlısı ilə söhbət Qulam müəllimə elə xoş təsir bağışlamışdı ki, kiçik həcmli, amma zəngin məlumatın toplandığı
məşhur "İmzalar"
kitabını "gələcək
ədəbi fəaliyyəti
məni ümidvar edən gənc ədəbiyyatşünas Asifə
yadigar verirəm və ona bu
nəcib və çətin işdə müvəffəqiyyət arzulayıram"
avtoqrafı ilə qonağına bağışlamışdı.
İndi tam əminliklə demək
olar ki, Asif yorulmaz axtarışları, naməlum
həqiqətlərin üzərindən
məchulluq pərdəsini
qaldıran tədqiqat
və araşdırmaları
ilə Qulam müəllimin və keçdiyi böyük yolda ona inanan,
etimad göstərən
yaşlı və gənc həmkarlarının,
ölkə ədəbi
ictimaiyyətinin rəğbət
və hörmətini
qazanmışdır.
Bilmirəm, mənə belə
gəlir, yoxsa ədəbiyyat sexindən
olan keçmiş həmkarlarım da oxşar
şəkildə düşünürlər?..
Hərdən fikirləşirəm
ki, sanki zaman çox sürətlə keçdi
və biz - ötən
əsrin 70-80-ci illərində
Ədəbiyyat İnstitutunun
kandarından elmi-ədəbi
dünyaya ayaq basan gənclər özümüz də
hiss etmədən ahıl
yaşa çatdığımızı
gördük. Bu günlərdə
ədəbi-mədəni fikrimizin
daha bir fədakar zəhmətkeşi
- filologiya elmləri doktoru, professor Asif Rüstəmli
də 70 yaşını
qeyd edir. Yadımdadır, vaxtı ilə Ədəbiyyat İnstitutunun divarları arasında Məmməd Cəfər Cəfərov,
Əziz Mirəhmədov,
Kamal Talıbzadə, Əkbər
Ağayev, Bəkir Nəbiyev və başqa görkəmli alimlərimizin, müəllimlərimizin
70 illik yubiley məclislərində iştirak
edəndə həmin
yaşa və həmin zirvəyə çata bilməyimiz bizə uzaq, əlçatmaz görünürdü.
O əlçatmaz görünən
yaşa çatdıq,
çatırıq.
"Zirvə"yə gəldikdə
isə fikrimcə, bu nisbi məsələdir.
Aydır məsələdir
ki, 50-60-cı illərin "zirvəsi" ilə bu günün "zirvəsi" arasında fərqlər yox deyil. Şübhəsiz,
"baniyi-kar" olmaq,
cığır açmaq
böyük şərəf
və məsuliyyətdir.
Lakin layiqli davamçıların
xidməti də heç vəhclə kölgədə qalmamalıdır.
Əsas məsələ
isə ömrün bəlli hesabat mərhələləri sayılan
"dəyirmi" yaşlara,
ümumiyyətlə, hər
yeni ilə əli və ürəyi dolu, "Mən indiyə qədər bacardığımı etdim,
həyatımın ən
yaxşı illərini
verdiyim işi bundan sonra da eyni həvəslə davam etdirəcəyəm"
düşüncəsi və
əzmi ilə gəlməkdir.
Təvazökar, fədakar alim dostumuz
Asif Rüstəmlinin 70 yaşın
astanasında belə düşünməyə, belə
deməyə və gələcək üçün
planlar qurmağa tam mənəvi haqqı var.
Sarayevo, yanvar, 2024-cü il
Vilayət QULİYEV
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024.- 27 yanvar,
¹3.- S. 10-11.