Qələbəmizə layiq
roman
Sadıq
Qarayevin "N" saylı
qəhrəmanlıq" tarixi
romanı (Bakı,
"Tiçprint", 2023) haqda müxtəsər mülahizələrim
Qanlı-qadalı, ölümlü-itimli, qırğınlı, məşəqqətli
ötən əsrin sonu millətimizi və Vətənimizi daha amansız bir sınağa çəkdi. Daxili çəkişmə-didişmələrdən
basaratlar bağlandı,
bizə diş qıcayan, "Böyük
Hayastan" və "miatsum"
adlı əbədi, sağalmaz ruhi xəstəliyə tutulmuş
quduzların aramsız
ulartısı qulaqları
açmadı, şəxsiyyətsiz
"başbilənlərimiz"in havalı başları ayazımadı, düşünüb-daşınmağa,
sarsılmaz birliyin düzgün yolunu tapmağa çalışan
tapılmadı. Başıboşluğun,
gəvəzəliyin nəticəsində
müqəddəs torpaqlarımızın
beşdə biri, az qala, bir
qərinə arxalı
murdar köpəklərin
tapdağı altında
inlədi. Millət təkləndi, sahibsiz qaldı. Vəhşilər
kəndlərimizi, şəhərlərimizi,
tarixi abidələrimizi,
məscidlərimizi, məktəblərimizi,
ev-eşiklərimizi, dağımızı-daşımızı,
bağımızı-bağçamızı,
müqəddəs torpaqlarımızı
xarabazarlığa çevirdilər,
dağıdıb viran
qoydular, minlərlə
günahsız qurbanlar
verdik, doğma vətənimizdəcə millətimizin
qəlbinə qaçqınlıq-didərginlik
dağı çəkildi.
Saysız-hesabsız insan
taleyinə silinməz
qara ləkələr
yaxıldı. "Bir yandan
bağlayan, bir yandan da açar" deyib, müdrik ərənlərimiz! Ulu öndərin
hakimiyyətə tarixi
qayıdışı yavaş-yavaş
millətin qırışığını
açmağa, qamətini
düzəltməyə başladı.
Vətənimiz daha kiçik hissələrə
bölünməkdən, dövlətimiz
dağılmaqdan xilas
oldu...
Son illər ədəbi mühitdə imzasına tez-tez rast gəldiyim
nasirlər içərisində
biologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent Sadıq Qarayev əksər əsərlərində - esse,
hekayə, publisistik yazıları və romanlarında ("Sahilsiz
təzadlar", "Sahibsiz
kölgələr") canlı
təbiətlə cəmiyyət
hadisələri arasındakı
üzvi vəhdətə
təkrar-təkrar xüsusi
diqqət ayırması
ilə seçilir, maraq doğurur, düşündürür, yadda qalır. Böyük Vətən müharibəsindəki
tarixi qələbəmizdən
bəhs edən, yeni nəşr olunmuş
"N" saylı qəhrəmanlıq"
romanında da müəllif
bu xətti daha qabarıq şəkildə təqdim
etməklə əsərdə
baş verən bir çox hadisələrin məntiqi
axarının intellektual
şərhinə nail olur.
Ən
yeni dövrdə dünya
ədəbiyyatında elmiliklə
bədiiliyin, zehniyyətlə
obrazlılığın qoşa
qanad timsalında bədii ədəbiyyatda özünə yer alması "akademizm"
adlanan tamam təzə bir ədəbi cərəyanın
yarandığından, getdikcə
şaxələnib intişar
etdiyindən xəbər
verir. Bu cərəyan
müstəqillik dövründə
bizim ədəbiyyatımıza
da yol tapmış və uğurla inkişaf etməkdədir.
Müasir humanitar məfkurəmizin görkəmli
flaqmanı, akademik
İsa Həbibbəyli son zamanlar
bir sıra araşdırmalarında bu
cərəyanın doğma
ədəbiyyatımızda geniş təşəkkülünə
və vüsətli inkişafına xüsusi diqqət yetirir. O, bu romana yazdığı
"Azərbaycançılıq məfkurəsinin zəfər
romanı" adlı
yığcam Ön sözündə tam haqlı
olaraq Sadıq Qarayevi "ədəbiyyatımızın
fərqli bir istiqaməti kimi inkişafda olan akademizm ədəbi cərəyanını yüksək
səviyyədə, layiqincə
təmsil edən tanınmış yazıçı"
kimi qiymətləndirir.
Ədəbi dilin qrammatik, semantik qaydalarına tam əməl olunmaqla yazılmış "N" saylı
qəhrəmanlıq" romanının
dialekt leksemləri və hərbi terminlərlə qədərindən
artıq yüklənməmiş
səlis, rəvan, anlaşıqlı dili, sözün müstəqim
mənasında, kitabın
birnəfəsə oxunmasını
təmin edir. Əsas və yardımçı süjetlərin
üzvi bağlılığı,
hadisələrin inkişafına
əngəl törədə
biləcək lazımsız
təfərrüatlardan, əllamə
düşüncələr sicilləməsindən şüurlu
yanqaçmalar, bəzən
aparıcı süjetlərin
inandırıcılıq dərəcəsini
artırmaq naminə, detektivyönlü süjetlərin
mətnə yerli-yerində
daxil edilməsi, təhkiyədə obrazlılıq
və bədiiliklə
kəsərli müstəqim
publisistikanın qoşa
axarı, açıq
mənbələrdən götürülmüş
çoxsaylı materialların
məxfi mənşəli
məlumatlarla zənginləşdirilərək
inandırıcı və
sərrast təqdimi, elmi-fəlsəfi məntiqlə
emosional təxəyyülün
bir-birini tamamlayan paralel irəliləyişi
romanın ekspressivliyini
qat-qat artırır, mətnə
macəravari rövnəq
verir, nəql olunan əksər hadisələrin oxucu hissiyyatına təsir gücünü qüvvətləndirir,
əsərin son dərəcə
maraqla oxunmasına səbəb olur.
"N"
saylı qəhrəmanlıq"
romanı üç müfəssəl fəsildən
ibarətdir: "Müharibə
tumurcuqları", "N" saylı qəhrəmanlıq",
"Mövcudluğun səpələnməsi".
Sonda epiloq əvəzi verilən
"Azərbaycançılıq məfkurəsi" başlıqlı
altı "Ey azərbaycanlı!" ritorik
müraciətlər, aktual
publisistik kəsərə
malik mətnlər romanın
yüksək vətənpərvərlik
qayəsinin apogey leytmotivi kimi səslənir, sanki böyük Zəfərdən
sonra hər bir azərbaycanlının
ömür yolunun gələcək istiqamətini
müəyyənləşdirən əzəmətli əxlaq
kodeksinə çevrilir,
ümummilli yaşam və davranış tərzinin mənəvi dəyərlər sistemi təsiri bağışlayırlar.
İlk fəsildə müharibənin
başlanma səbəbləri,
bədnam qonşularımızın
I Qarabağ müharibəsi
zamanı torpaqlarımızı
işğal etmələri,
doğma yurdumuzda törətdikləri ağılasığmaz
vəhşilikləri, amansız
soyqırımıları və
nəhayət, 2016-cı ilin
"Aprel döyüşləri",
2020-ci ilin "Tovuz döyüşləri"nin baş
tutması, həmin döyüşlərdə əsgər
və zabitlərimizin
misilsiz şücaətləri,
"Şəhidlik zirvəsi"nə
ucalan döyüşçülərimizin
ruhuna xalqımızın
müqəddəs münasibəti
geniş təfərrüatları
ilə qələmə
alınmışdır. Ali Baş Komandanımızın
bədii obrazı xarakterik, dolğun detallarla verilmiş, onun müharibədən əvvəl və müharibə dövründəki
düşüncələri, ideyaları və fəaliyyəti yetərincə
işıqlandırılmışdır.
Romanın II fəslində müharibəyə
hazırlığın son dövrü, döyüşün
başlanması planları,
30 il ərzində qurulmuş
"keçilməz Ohanyan
xətti"nin 2-ci Ordu
korpusunun rəşadətli
döyüşçüləri tərəfindən qısa
müddətdə darmadağın
edilməsi, sürətlə
torpaqlarımızın işğaldan
azad olunmasından qürurla söz açılır. Burada onlarla şəhid və qazinin döyüş yolu, əsgər və zabitlərimizin göstərdikləri
saysız qəhrəmanlıqlar
real faktlar əsasında
təsvir edilmişdir.
Əsərin son fəslində Şuşanın
azad olunması, möhtəşəm tarixi
Zəfər sayəsində
30 il davam edən işğalın sona çatması, Cıdır
düzündə "Sərxoş
qarğa rəqsləri"nin
"Xarıbülbül" festifalıyla əvəz olunması fonunda, sanki real mövcudluğun səpələnməsi təsvir
olunur. Qəhrəman şəhidlərimizin mövcudluğu
isə Azərbaycanımızın
üçrəngli bayrağına,
dövlətimizin gücünə,
xalqımızın milli-mənəvi
dayaq nöqtələrinə
səpələnir. Azərbaycanın
44 gündə bütün
dünyaya nümayiş
etdirdiyi rəşadət
örnəyi, qəhrəmanlıq
məktəbi erməni
faşizmi və onların havadarları üzərində tarixi, həlledici qələbə
çaldı. Hayların
yenilməzliyi, erməniçiliyi
əsas tutan dünya ermənilərinin
monolit birliyi barədə yayılmış
mifik sərsəmləmələr
puça çıxdı,
keçmişin qaranlıqlarına
gömüldü, əksəriyyəti
"divan qəhrəmanları" (ifadə erməni əsilli Rusiya kinorejissoru Karen Şahnəzərova
məxsusdur) olan diaspor qaraqışqırıqçılarının
gölməçəsinə qara bir daş
atıldı və onlar əbədi mumladılar...
Bütövlükdə, "N" saylı
qəhrəmanlıq" romanında
müəllifin oxuculara
çatdırmaq istədiyi
məzmun məhz müxtəsər şəkildə
söylədiyimiz bu mətləblərdən mayalanmışdır.
Əsər elmi-fəlsəfi,
bədii-publisistik, yarısənədli-yarıtəxəyyüllü,
mürəkkəb quruluşlu,
realist təhkiyə üslublu
tarixi romandır. Müəllifin məqsədi
I, və II Qarabağ müharibəsini tam əhatə
edən epopeya tipli bir nəsr
nümunəsi yaratmaq
olmamışdır. Sadəcə,
istedadlı yazıçımız
Sadıq Qarayevin yeganə istəyi 44 günlük ölüm-dirim
savaşında ön
və arxa cəbhənin real durumunu,
xalqımızın yekdil
rəyini, döyüş
ruhunu, dünyanın bu hadisəyə operativ reaksiyasını, yəni beynəlxalq aləmin siyasi vəziyyətini, Xalq-Ordu,
Xalq-Dövlət, Xalq-Ali
Baş Komandan birliklərinin cəmləşib,
Böyük Zəfərin
rəhni olan Dəmir Yumruq vəhdətini yaratdıqlarını,
Qələbənin N sayda
qəhrəmanları və
qəhrəmanlıqlarını isti-isti qələmə alaraq, unudulmaqdan qorumaq, gələcək nəsillərə bu nadir
tarixi olayları əhatəli şəkildə,
yerli-yataqlı çatdırmaq
amacı olmuşdur.
Millətin tarixində önəmli
rol oynayan, dərin izlər buraxan qlobal hadisələr, zəfərlə
başa çatan müharibələr haqqında,
adətən bədii
ədəbiyyatın nəsr
və dramaturgiya janrları daha ləng tərpənirlər.
Görünür, burada
sağlam məntiqə
söykənən bir
qanunauyğunluq mövcuddur.
Baş verənləri
eyforiya keçəndən
sonra, soyuqqanlılıqla
saf-çürük eləmək,
savaşın nəticələrini
düzgün dəyərləndirmək,
millətin gələcəyini
müəyyənləşdirə biləcək taleyüklü
ideyalara əsaslanıb,
oxuculara sanballı bir əsər vermək üçün,
yəqin nasir və dramaturqlara bəlli bir zaman məsafəsi gərəkdir.
Dahi rus yazıçısı L.N.Tolstoy "Hərb və sülh" roman-epopeyasını rus xalqının Napoleona qarşı apardığı
müharibənin (1805-1812) qələbəsindən
əlli ildən artıq vaxt keçəndən sonra
(1863) yazmağa başlayıb
və düz on ilə tamamlayıb həmin əsəri. Bu qəbil örnəklər,
həm dünya ədəbiyyatında, həm
də doğma ədəbiyyatımızda az
deyildir. Süleyman Rəhimovun "Şamo"
roman-epopeyasını və
Əli Vəliyevin
"Budağın xatirələri"
roman-memuarını xatırlatmaq
kifayətdir.
Belə
məqamlarda poeziya hər zaman ən çevik janr olub və o bu keyfiyyətini 44 günlük Vətən müharibəsi zamanı bir daha əyani
şəkildə meydana
qoydu. Azərbaycan tarixini şərəfləndirən,
Zəfər sonluqlu müqəddəs savaşın
elə ilk günlərindən,
ta indiyə qədər
bu mövzuya aid saysız-hesabsız miqdarda
yüksək bədii
siqlətli şeirlər,
mahnı mətnləri,
onlarca müxtəlif həcmli, bir-birindən maraqlı poemalar yazılmışdır. Publisistikamız
da poeziyamızdan heç
də geridə qalmayıb, ötən müddət ərzində
istedadlı jurnalist və yazıçılarımız
bu çevik janrın imkanlarından maksimum bəhrələnərək,
yüksək səviyyəli,
çoxsaylı publisistik
yazılarla ədəbiyyatımızı
zənginləşdirmişlər. Artıq nəsrimiz də öz bəhrələrini verməyə
başlayıb, son vaxtlar
Vətən müharibəsi
və böyük Zəfərimizdən bəhs
edən hekayələrin,
povestlərin tez-tez qəzetlərdə, jurnallarda
dərc edilməsi, hətta ayrıca kitab halında nəşr olunması sevindirici haldır.
Sadıq
Qarayevin "N" saylı
qəhrəmanlıq" romanı
da ilk yaranan irihəcmli
nəsr nümunələri
sırasındadır. Romanda
müəllif təxəyyülünün
məhsulu olan surətlər çox azdır, əsas obrazların əksəri
II Qarabağ döyüşlərinin
iştirakçıları olan real əsgər və zabitlərimizdir. Əsərin baş qəhrəmanı isə
Ali Baş Komandanımız
İlham Heydər oğlu
Əliyevdir. İstedadlı
nasirin təqdimində
Ali Baş Komandanımızın
bədii surəti olduqca dolğun alınmışdır: bütün
əsər boyu onun həyat həqiqətlərinə tam uyğun,
real gerçəkləri bütünlüklə
əhatə edən insani xarakteri ustalıqla təsvir edilmiş, hər şeydən öncə, Vətən müharibəsini
Zəfərlə sona
çatdıran müqəddəs
şəxsiyyətin fövqəladə
diplomatik səriştəli
nadir dövlət başçısı,
fitri istedada malik müzəffər sərkərdə
olduğu təkrar-təkrar
xüsusi vurğulanmış,
Dəmir Yumruq sahibinin Azərbaycan tarixində əbədi qalacaq monumental obrazı yaradılmışdır. Qalib
sərkərdəmizin yeri
gəldikcə, qətiyyət
və daxili inamla söylədiyi "Nəyi, necə və nə vaxt etmək lazımdır, mən bilirəm!" müdrik kəlamı bütövlükdə
romanın süjet xətlərinin inkişafı
yolunda vəsilə qaynağıdır.
İnanıram ki, Sadıq Qarayevin
"N" saylı qəhrəmanlıq"
romanı tezliklə oxucuların dərin maraqla, sevə-sevə oxuyacaqları bir kitab olacaq. Bu əsər istedadlı alim-yazıçının,
səriştəli nasirin
misilsiz Qələbəmizə
layiqli töhfəsidir.
Abuzər
BAĞIROV
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024.- 27 yanvar,
¹3.- S. 18.