Mirzə Fətəli Axundzadənin məktubları
Dördüncü yazı
"Ey Cəlalüddövlə,
bu sözlərdən
sən güman eləmə ki, mən bəlkə başqa din və məzhəbləri
islama mürəccəh
tuturam. İş ona qalsa, yenə
islam dini sair ədyanlardan bərgüzidə də mənim məqbulumdur"
(s.22).
M.F.Axundzadə digər
məktublarında da onu
islam dinini tənqid etməkdə günahlandıranlara cavab
verirdi ki, mən müsəlman xalqlarını
geri qoyan dini yox, xurafatı,
cəhaləti, fanatizmi
tənqid edirəm.
Kəmalüddövlə yazır ki, şəhərləri abad
etmək, yolları düzəltmək əvəzinə,
"çürümüş sümüklərə hər
gün beş-altı
kəlmə ərəb
dilində fatihə
oxumaqla" (s.24) məşğul
olurlar.
Arvadı
Ayişə bir gün Hz. Məhəmməddən
soruşur: "Sən
Allahın peyğəmbərisən,
Allahın mərhəməti
olmasa, sən də cənnətə düşə bilməzsən?"
O, əsəbi halda üç dəfə başına vurur və deyir: "Yox, Yox, Yox!
Ədalət və mərhəmət hər bir cəmiyyətin mənəvi-əxlaqi tarazlığını
qoruyur".
"Və İran əhli bu günə qədər anlamamış
ki, uşaqların tərbiyəsində
çubuq və sillə vurmaq onların əxlaqını
pozur, təbiətlərini
alçaldır, fitri
cövhərlərini boğur,
qorxaq və yalançı edir"
(s.32). Çubuq və
fələqqə XIX əsrə
qədər - M.F.Axundzadənin dövründə
bir Şərq ölkəsi olaraq bizim məktəblərin də əsas tədris və tərbiyə vasitəsi idi. Bu üsul uşaq vaxtı şəxsiyyəti təhqir
edir, alçaldırdı.
Bunun üçün "Dəli
kür" bədii filminə baxmaq məsləhətdir.
Kəmalüddövlə ikinci məktubunda yazırdı:
"Həkimanə tədbirsiz
min illər keçəcəkdir
ki, İran əhli qəflətdən
oyanmaz. Bu sözdən
despot xürsənd olmasın
ki, İran əhli qəflətdə
qalacaq, o da qoyun kimi bu adam
xalqın içində
bizaval səltənət
edəcək" (s.44).
M.F.Axundzadə yenə
də maarifin, savadın - "həkimanəliy"in xalq
üçün əhəmiyyətini
qeyd edir, despotizmi tənqid edir, onun tarixi
perspektivsizliyini göstərir.
Əgər məzardan dura bilsəydi
ki, İran bu gün də orta əsrlərdən
uzağa gedə bilməyib, bu gün bəşəriyyət
güclü sivilizasiya
keçirdiyi XXI əsrdə
də həmin dar ağaclarından günahsız insanlar asır, mövhumat əlaməti olan iri əmmamələr, qara çadralar və pərəncələr
insanlara zülm etməkdədir. İkinci
məktubda Molla Sadığın günah,
cəhənnəm haqqında
cəfəngiyyatları yer
alır. Bu cəfəngiyyatlar
fanatizm, xurafat, mövhumata bəraət qazandırır. Molla Sadıq heç kəsin görmədiyi cəhənnəm dəhşətlərindən,
moizələrlə insanları
bu dünya malından uzaq durmağa, o biri dünyaya (!) hazırlaşmağa
səsləyir (bax:
s.48-49).
Mövhumatçı dindarlar insanları cəhənnəm
əzabı ilə qorxudaraq deyirdilər:
"Nəqamət çalma,
haramdır, nəqamətə
qulaq asma, haramdır; nəqamət öyrənmə, haramdır;
teatr, yəni tamaşaxana qayırma, haramdır; teatra getmə, haramdır; rəqs etmə, məkruhdur; rəqsə tamaşa etmə, məkruhdur; saz çalma, haramdır; saza qulaq asma,
haramdır; şətrənc
oynama, haramdır; nərd oynama, haramdır; rəsm çəkmə, haramdır;
evdə heykəl saxlama, haramdır"
(s.51). Əlbəttə, bütün
bunlar, savadsız mollaların iftirası idi, onlar istəmirdilər
ki, xalq savadlansın, savadlı xalqı aldatmaq çətin idi. Quldurlar, oğrular, fahişələr
bundan sui-istifadə edirdilər. Bu cahiliyyə
dövründən yenicə
çıxmış bədəvi
ərəblərə səcdə
edirdi, onlar namus, vicdan nədi,
bilmirdilər. Bu məktubda
M.F.Axundzadə müxtəlif din adamlarının,
imamların əməllərindən
bəhs edir və onları maarifçi filosof kimi tənqid edir. İkinci məktubun ikinci yarısında Mirzə Fətəli vəhdəti-vücud
fəlsəfəsini özünəməxsus
tərzdə izah edir. Bu zamana o, Şəms Təbrizinin, Mövlanə Cəlaləddin
Ruminin (sufilərin!) adını çəkir.
O, vəhdəti-vücudu, orta
əsrlərdə, həm
Şərqdə, həm
də Qərbdə yayılmış məfkurəni
şübhə altına
alır: "Pəs küll cüzlə, yəni özü-özünə
necə deyə bilir ki, məni tanı; aya, küllün cüzvdən
dərin nədir?...
Aya, baş ələ
necə deyə bilir ki, sən mənə ibadət eylə..." (s.71-73).
M.F.Axundov materialist-maarifçi
kimi bu məsələdə
ziddiyyətə varırdı...
Vəhdəti-vücudun düsturu
belədir: Dənizin suyunun şor olduğunu bilmək üçün dənizi
bütöv içmək
lazım deyil, bir damla kifayətdir.
M.Fətəlinin İslam Peyğəmbəri
haqqında fikirləri
də bir qədər ziddiyyətlidir:
"Peyğəmbərimiz Mədinəyə köçdükdən
sonra, başına bir çox tərəfdarlar yığışdıqdan
sonra və işində irəliləyiş
görərək özü
də qüdrət və dövlət sahibi olduqdan sonra vəziyyətini dəyişdi. Ədalət
və insafı tamamilə kənara qoydu, qan tökməyə,
rəhmsizliyə başladı,
"Müşrikləri öldürün!"
ayəsini göndərdi,
bəni-Qürezə qəbiləsini
mühasirə etməyi
əmr etdi. Peyğəmbər onların
üzərinə hücum
etdi, qalalarını tutdu və mallarına
sahib oldu, onların arvad-uşaqlarını əsir
etdi, kişilərin boyunlarını vurdurdu.
Bu macəra ilə biz
kainatın Allahını
necə ədalətli
saya bilərik?!"
(s.78).
"Kəmalüddövlə məktubları"
traktatında belə suallar çoxdur və onlara birmənalı cavab vermək də çətindir.
M.F.Axundov heç yerdə İslamın əsas kitabını - Quranı tənqid etməyib. Biz də bu fikirdəyik və dəfələrlə
yazmışıq ki, biz insanları
bir-birindən ayıran
adamları müqəddəsləşdirib,
adına Peyğəmbər
demişik. M.F.Axundzadə
bunu həll edən ilk Şərq mütəfəkkiri idi. Mirzə Fətəli Aişənin cavan döyüşçüsü Səfvanla şübhəli
əlaqəsini - gecə
bir yerdə qalmalarını da ikinci məktubda xüsusi qeyd edir (bax:
II cild, s.86-87).
Kəmalüddövlənin üçüncü
məktubu Molla Cabbar mərsiyəxanın
mərsiyə oxutmasından,
Əli ibn Əbu Talibin vəfatı ilə bağlı mərsiyyəyə - şiə mərasimində
iştirak etməsi ilə başlanır. O, yazır: "Mən özüm də şiə məhəbbət,
necə ki, sən də bilirsən, mənim ki, nəüzibillah
əimmeyi-ətharə büqüzüm
yoxdur və mükərrər sən
özün ənmməmim
əxlaqi-cəmilə və
ətvari-həmidələri babında məndən nədhlər eşidibsən..."
(s.106).
***
Dördüncü məktub İran şahzadəsi
Cəlalüddövlənin Hindistan şahzadəsi Kəmalüddövləyə cavab
məktubudur, Cəlalüddövlə
yazır ki, ərəblər
tarix səhnəsinə
çıxana qədər
farslar və əhli-İran nə vəziyyətdə idi?
"Aya, onlar deyildi
ki, analarını, bacılarını
və qızlarını
və əmməllərini,
xalalarını nikah edirdilər?"
(s.124). Və qeyd edir ki, heç meşələrdə gəzən
vəhşi heyvanlar
da belə iş tutmurlar. "Mən Firdovsinin əşarını
öz sözün təqviyyətində misal
çəkirsən, Firdovsi
özü də sənin kimi bir laməzhəbin birisi idi...
Firdovsi
o səbəbə fürsləri
mədh, ərəbləri
zəmm edir ki, özü də fürs idi" (s.25-26). M.F.Axundzadə sənətkara milli və
dini mənsubiyyətinə
yox, təsvir və tərənnüm etdiyi bədii-fəlsəfi
qayəyə, poetik novatorluğa, pozitiv estetik idealın aydınlığına görə
dəyər verirdi. O,
görkəmli filosof,
Şərqdə sosiologiya
elminin banisi Əbdürrəhman ibn Xəldun
barəsində yazıb:
"Əbdürrəhman ibn Xəldunu, mən, yaxşı tanıyıram.
O, bəni-üməyyədəndir. Əbu Süfyan onun əmisidir, Müaviyə onun əmisi oğludur. Öz kitabında Müaviyənin və Bəni-üməyyənin tərəfini
saxladığını... görürsənmi?" (s.127). İbn Xəlduna olduğu kimi, M.F.Axundovun
İbn Sinaya münasibəti
də yaxşı deyildi: "Bu Əli Sina dəxi bir şürbi və fasiqin birisi idi" (s.128). Mirzə Fətəli Kəmalüddövləni çox
sərt tənqid edirdi: "İnsan məgər heyvandan gərək biqeyrət olsun? Öz cüftünü öz əli ilə biganə erkəyə versin. ...şövhər öləndən sonra arvad sütti olmaq, yəni özünü şövhərin
cəsədi ilə bir yerdə diri gözlü atəşə yandırmaq
səfahətdir... yeddi
il sərasər samit oturmaq və əlini başına qoyub hərəkət verməmək və bu qəbil şeylər
küllən əhnəqlikdir...
zəkərə və
fərcə sitayiş
etmək xəriyyətdir
və ana ilə, bacı
ilə və qız ilə, fərzəndi ilə, əmmə ilə və xala ilə
cima etmək qəbihdir və adam öldürmək günahı-əzimdir? ... kişilər
doğmayan arvadlarını
mürşidlərinin yanına
aparıb gözlərinin
qabağında mürşidlərinin
arvadları ilə cima etdirmək ki, uşaq doğsunlar səfahətdir? Öz qızlarını bərəhmənlərin
yanına aparıb gözlərinin qabağında
cima etdirmək binamusluqdur" (s.129).
Məktublar Şərq - hind mənəvi-əxlaqi
"qaydaları"nı cəsarətlə
ittiham edir. Eləcə də, despotizmi tənqidə məruz qoyur. "Bizim padşahımız
despot idisə də, Allaha şükür, genə özümüzdəndir,
allaha şükür
ki, biz sizin kimi biganə millətin əlində giriftar olmamışıq" (s.131).
"Kəmalüddövlə məktubları"
M.F.Axundzadənin XIX əsrin ikinci yarısında - 1865-ci ildə
Azərbaycan
dilində - türkcəsində
yazmış, Mirzə
Yusif xanla birlikdə fars dilinə tərcümə
etmişdir. Əsəri
1874-cü ildə Adolf Berts
ilə bahəm, rus dilinə tərcümə etmişdir.
"Kəmalüddövlə məktubları"nın
mülhəqatı onları
dərk etmək üçün xüsusi
maraq doğurur. Birinci məktubun mülhəqatında deyilir:
"Kəmalüddövlə" müəllifinin o qövmdən
bizə yadigar qalan rədd olunmuş və murdar yazının əlindən xilas edib millətimizi cəhalət qaranlığından
mərifət işığına
çatdırmaqdır" (s.132). Təəssüf ki, Mirzə
Fətəli müasirlərinin
nadanlığı və
cəhaləti səbəbinə
bu vacib və nəcib məqsədinə çata
bilmir. Ona görə də üçüncü
məktubun mülhəqatında
yazıb: "din və
iman, elm və fəlsəfə iki zidd halətdir, qətiyyən bir yerə toplana bilməz. Din və iman sahibi olan
adam, alim və filosof sayıla bilməz, əgər elm və fəlsəfə sahibi olursa, dindar və mömin ola bilməz"
(s.150).
Qafqazda yaşayan "iki böyük türkdən
biri" (Ziya Göyalp) Mirzə Fətəli Axundzadə hələ nə dramaturq kimi, nə də maarifçi filosof kimi öz həqiqi
qiymətini almamışdır.
Səbəb totalitar
sovet ideologiyasının
basıncıdır.
1877-ci ildə M.F.Axundzadə
ürəkşişmə xəstəliyinə tutularaq
yatağa düşür.
1878-ci il mart ayının 10-da onun yanına gələn İsrafil bəy Yadigarov ondan soruşur: - Mirzə, siz nə sayaq dəfn
olunmağınızı istərdiniz?
Mirzə Fətəli
son gücünü toplayıb
belə cavab verir: - Siz bilirsiniz
ki, mən heç bir dinə inanmıram...
Məni istədiyiniz kimi dəfn edərsiniz.
Mirzə
Fətəli Axundzadə,
həm şair ("A.S.Puşkinin ölümü haqqında
Şərq poeması"!),
həm nasir ("Aldanmış kəvakib"),
həm görkəmli
dramaturq (6 komediyadan ibarət "Təmsilat"),
həm tənqidçi
və ədəbiyyat
və sənət nəzəriyyəçisi, həm
də materialist filosof
və Azərbaycan maarifçi realizminin banisi idi. XIX əsrin ortalarından bu sahələrin (və janrların!) hər birində o,
"ilk" idi.
M.F.Axundzadə özü
bütöv bir epoxa - Yeni dövr Azərbaycan ədəbiyyatının yaradıcısı
idi.
Nizaməddin
ŞƏMSİZADƏ
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024.- 27 yanvar, ¹3.- S.20.