Nizami Gəncəvinin mərhəmət - sosial dövlət anlayışı
"Yeddi
gözəl" məsnəvisinin
"Quraqlıq ilinin təsviri və Bəhramın şəfqəti"
adlı bölməsinin
şərhi
(Əvvəli ötən
saylarımızda)
İyirminci beytin şərhi:
ruzi bəxş edənsən
O dedi: "Ey canlılara ruzi bəxş edən,
Ruzi bəxş etməsi başqalarınkına bənzəməyən..."
Bu, qıtlıq nəticəsində
ölən bircə insana Bəhramın münasibətini ifadə
edən üçüncü
beytdir, mərhəmət
anlayışının, mərhəmətli
şah obrazının,
sosial dövlət ölçüsünün inşasına
yol açır: Bəhram çox üzüldü, məsuliyyəti
üzərinə götürdü,
Allaha yönəldi, təqsirini açıqladı,
Allahdan üzr istədi...
Nizami dua ədəbinə - mədəniyyətinə uyğun
olaraq öncə Allahı tanıdır - dua edən öncə
Allahı - dua etdiyi varlığı doğru tanımalı, kimdən istədiyini, nə istədiyini, necə istədiyini bilməlidir. Dua ibadətdir, ancaq bir tək Allaha
qulluq şüurudur, içində bunlar var: niyyət - etdiyin işi bilmək, anlamaqdır, şüurlu
olmaqdır, ümiddir
- ümidi olmayan dua etməz, yüzdə yüz inanmaqdır - öncə inan, sonra dua
et, yardım istəyidir,
deyir ki, insan ehtiyaclı varlıqdır,
hər şeyə gücü çatmaz, hər işə gücü çatan bircə varlıq var, o da Allahdlr, dua hüzur
qaynağıdır, ünsiyyətə
yol açır, dua Allahın dəyərini bilməkdir,
dua dəyər verməkdir, saleh əməllər ən gözəl dualardır...;
Nizami Bəhramın dua şüurunu bu yollarla açıqlayır:
- Tək qaldı, üzünü yuxarı yönəltdi, əllərini
göyə açdı,
dua halına girdi, dedi (tərcümədə
"O dedi" biçimindədir,
orijinalda əvəzlik
yoxdur), sakit səs tonu seçdi;
- "Ki+ey" - dedi ki, "ey" - çağırış
nidasına yer verdi, səsləndi, sıxıntıya düşmüşəm,
Sənə ehtiyacım
var, yardım istəyirəm
anlamlarını yüklədi;
- Sırada ərəbcə
olan "ruzi"
("rezğ" biçimində)
sözü var. Nizami niyə məhz bu sözü seçir, Allahı bu yönü ilə tanıdır? Səbəbləri sıralayaq:
birincisi, şair ilahi mərhəmətlə
ruzi arasında bağ qurur, Allahın mərhəməti
sınırsızdır, bu
ölçünün bir
əlaməti yaratdıqlarına
ruzi verməsi, biri bağışlamasıdır;
İkincisi, Bəhramın
şah olduğu ölkənin sıxıntısı
ruzi ilə bağlıdır, öncə
zənginlik oldu, nemətlər aşıb-daşdı,
insanlar azdılar, Allahı unutdular, nəticədə, qıtlıq
bəlası - imtahanı
gəldi, Bəhram bircə insan istisna xalqı ölümdən qurtardı;
Üçüncüsü, o bir insanın ölümü ruzi ilə bağlıdır;
Dördüncüsü, Nizami
Allahla insan, Allahın ruzi verməsi ilə insanın ruzi verməsi arasındakı
fərqi göstərir;
- Şair Allahın ər-Rəzzaq adını
bu ölçülərlə
tanıdır: O hər
növ/çeşid ruzini hər an yaradır, fasiləsiz olaraq yaratdıqlarına verir, Onun ruzisi
tükənməz, ruzini
artırar, azaldar, aclıq varsa, bunun səbəbi insanların zülmüdür,
insan üçün
maddi ruzinin şərtləri bunlardır:
halal, təmiz olsun, yığmaq deyil, paylaşmaq əsasdır;
- Sırada "ruzi bəxş edən" ifadəsi var, Allahı tanıdır, Nizami məhz "bəxş"
sözünü seçir,
səbəbi var, Allah ruziləri
qarşılıq istəmədən
verər, yetər ki, ruzinin Allahdan olduğunu bil, şükür et - nemətlərdən
ilahi təyinatına uyğun yararlan;
- Kimlərə, nələrə
ruzi bəxş edir? Şair "canuran" sözünə
yer verir, "canlılara" - can daşıyan,
ruziyə ehtiyacı olan hər varlığa.
Fərqi göstərir:
Allah hər şeyə
qadir, insan acizdir, hər varlığa ruzi bəxş edən bircə varlıq var, O da Allahdır;
- İkinci misrada Allahla insan və
başqa varlıqlar arasındakı fərq qırmızı xətlə
göstərilir. Nizami
yenə "ruzi" sözünü seçir,
onu misranın başına qoyur, "Sənin ruzi bəxş etməyinlə",
sonra inkarlıq, qeyri-mümkünlük bildirən
"nə" qəlibi
gəlir, xətt çəkir, ayırır,
fərqi göstərir,
sonra da "başqaları"
("degeran") sözü
qafiyə mövqeyində
yer tutur: bir tərəfdə Allah,
o biri tərəfdə
bütün varlıqlar
var, deyir ki, Allahın
ruzi bəxş etməsi ilə başqalarının ruzi verməsi əsla eyni deyil, bir
ola bilməz, bu, imkansızdır, bütün
canlılara ruzi bəxş edən Allahla özünün ruzisini təmin etməyə çalışan,
Allaha möhtac olan varlıqlar bir ola bilərmi?;
- Bəhram bu müqayisəyə niyə
ehtiyac duyur? İki səbəb var: a) Allahın qüdrətini, insanın
acizliyini göstərir;
b) qıtlıqdan ölən
o bir insan üçün bağışlanılmasına
yol açır - hər şeydən xəbərdar olan Sənsən, acizəm, xəbərim olmayıb, olsa idi, yardım
edərdim, bilərəkdən
etməmişəm;
İyirminci birinci beytin şərhi:
azı çoxaldırsan
Sən öz bircə tanrılıq qüdrətinlə,
Çoxu
azaldırsan, azı çoxaldırsan.
Bu, öncəki beytin davamıdır, şair Bəhramın dili ilə Allaha duanın ədəbini öyrədir - mərhəmətli
insan dili dualı insandır. Bəhramın ilk addımı
dua etdiyi - yardım istədiyi Allahı tanıtmaqdır,
bu zaman insanı da tanıtmış olur, iki yön seçir:
a) Allah ehtiyacsızdır, hər
şeyə gücü
çatır; b) insan
ehtiyaclıdır, zəifdir,
sınırlıdır; O bu
yolla bağışlanması
üçün qapı
da açmış olur.
Bəhram
dedi ki, Allahın ruzi verməsi ilə başqalarının
ruzi verməsi bir-birinə bənzəməz
- bir insan ehtiyacı olana ruzi verər, ancaq ruzinin gerçək
sahibi o deyil, o, Allahın verdiyindən verər, Allah isə mülkün gerçək
sahibidir, O, mülkündən
mülkünə verər,
insanın yardım imkanı sınırlı,
Allahın imkanı sınırsızdır...
Nizami şərh etdiyimiz beytdə Allahın güc, imkan, mərhəmətinin sınırsızlığını
bu yollarla açıqlayır:
- "Yeki" deyir, sözə "bir",
"bircə", "tək
bir" mənalarını
yükləyir;
- "Qüdrət" sözündən
yararlanır, Allahlıq
qüdrəti deyir - özünün Allahlıq
qüdrətinin bir/bircə zərrəsi ilə, bircə sözün, əmrinlə
- Sən elə bir varlıqsan ki, kainatı var etmək üçün bircə işarən yetər, Sənin üçün çətin olan heç bir şey yoxdur;
- O sınırsız qüdrətinin
bir zərrəsi ilə nə edərsən? Çoxu azaldar/azaldır, azı çoxaldarsan/çoxaldırsan, bu, ilahi ölçüdür,
Qurani-Kərim ayəsidir,
Allah ruzini əsla kəsməz, ancaq çoxaldar, azaldar;
- Bəhram niyə bu ölçünü
yada salır? Səbəbləri
sıralayaq: birincisi, Bəhram Allahı doğru tanıyır; İkincisi, ilahi ölçü ruzi ilə bağlıdır;
Üçüncüsü, qıtlıqdan ölmüş
o bir insanın faciəsinin ruzi ilə bağı var; Dördüncüsü, Bəhram
bu dünyanın imtahan dünyası olduğunu ifadə edir - Allah bolluqla da, qıtlıqla da sınayar,
öncə bol ruzi verdi, xalq
şükrü, Allahı
unutdu, sonra ruzini azaltdı, qıtlıq oldu - O, həqiqəti bu yolla öyrətdi; Beşincisi, Allah sınırsız
güc sahibi, Bəhram acizdir, hamını qorumaq imkanı yoxdur - Allahın mərhəmətinə
ehtiyacı var, bağışlanma
istəyir - bu, dua ədəbidir, sınırını bil,
ey insan, Allah sınırsız, sən
sınırlı varlıqsan,
Ona möhtacsan, həddini
bilməyən ziddinə
dönər, insan şeytanlaşar. Bəhram
şah olsa da, yerini bilir, Allaha
üsyan etmir, təslim olur;
- Nizami ayədəki sıralamaya uyğun hərəkət etmişdir:
çoxu azaldar, azı çoxaldar;
İyirminci ikinci beytin şərhi:
əlimdən gəlmir
Nə qədər çox çalışsam da, əlimdən
gəlmir,
Ki, çöldə bir ceyranı doyurum.
Dedik ki,
Bəhram dua edərkən iki iş görür: Allahı da, insanı da tanıdır. İki beytdə Allahı bu ölçülərlə
tanıtdı: O, ər-Rəzzaqdır,
yaratdıqlarına ruzi
bəxş edir, kimsəyə bənzəməz,
hər şeyə qadirdir, heç bir çətinlik çəkmədən çoxu
azaldır, azı çoxaldır...
Bəhram
bu beytdə acizliyini dilə gətirir, həddimi bilirəm deyir, insan sınırlı varlıqdır ölçüsünü
qoyur, anlayışın
təqdimi üçün
uyğun vasitələr
seçir, hər bədii incəlik insan acizdir deyir:
- Təsirli danışır,
bu məqsədlə məcaza yer verir, "əlimdən gəlmir" ("nə ayəd əz mən"), şah olsam da, acizəm, gücüm çatmır
/ çatmaz deyir - misrada "mən" sözü var, mən şaham, ancaq mənim də əlimdən gəlmir;
- "Və" bağlayıcısı
ilə sıralamanı
davam etdirir, "gərçe" ("baxmayaraq",
"sa2+da2") qəlibi ilə
iki zidd anlayışı bir araya gətirir, acizliyinin dərəcəsini
artırır;
- Deyir ki, çox çalışsam da, bütün
gücümlə işləsəm
də, əlimdən gəlmir / gəlməz - bu, insanın çalışması ilə
deyil, imkanı ilə bağlı məsələdir, ona hər işə gücü çatmaq imkanı verilməmişdir;
- Bəhramın bu qədər imkana (o, şahdır), əməyə
baxmayaraq əlindən
gəlməyən nədir?
O bu yerdə acizliyini göstərən
bir vasitə də seçir: bir, bircə, tək bir ahu/ceyran deyir, sayı
ən aza endirir, sayın azalması acizliyin dərəcəsini artırır;
- O ceyran səhrada / çöldə yaşayır,
Bəhram bütün
gücü ilə çalışır ki, bircə
ceyranı doyursun, ancaq bunu etmək
əlindən gəlmir:
İranın böyük
şahı Bəhramın
səhradakı bir ceyranı doyurmaq imkanı yoxdur;
- Nizami niyə məhz "ceyran" sözünü seçir?
Səbəbləri sıralayaq:
a) insanın - şah Bəhramın acizliyini ifadə edir - bircə ceyranın ruzisini verə bilməyən insan (şah); b) ceyranın ruzi ehtiyacı çox deyil, ət yox, ot
yeyir, az yeyir - azca ota
ehtiyacı olan bir ceyranı doyura bilməyən insan (şah);
- Şair o bir ceyranın səhrada / çöldə yaşadığını
ayrıca vurğulayır
- insanın çöldə
yaşayan bir ceyranın halından xəbərdar olmaq, ona ruzi vermək
- qıtlıq dövründə
qarnını doyurmaq imkanı varmı, özü acından ölən insan səhradakı ceyranı düşünər, ona yardım edərmi / buna gücü çatarmı?;
- Mesaj budur: hər
şeyə gücü
çatan, mərhəməti
hər varlığı
əhatə edən, yaratdığı hər
varlığı görən,
bilən, eşidən,
onlara ruzi verən bir varlıq var, O da Allahdır,
insanın da, çiçəyin
də, böcəyin də, heyvanın da, quşun da ruzisi Allahdandır;
- Bəhram işi bu nöqtəyə gətirir: qıtlıq nəticəsində İranda
bircə insan öldü, bunun səbəbi mənim çalışmamağım, mərhəmətsizliyim, diqqətsizliyim
deyil, Allah şahiddir
ki, əlimdən gələni
etdim, səbəb acizliyimdir - insanın hər işə gücü çatmaz, acizliyimi boynuma alır, Allahdan bağışlanma istəyirəm;
(Davamı olacaq)
Siracəddin HACI
Ədəbiyyat qəzeti. - 2024.- 27 yanvar, №3.- S.21.