Qara və qırmızı
Və ya, İblis(lər) meydanı
Bir tamaşa haqqında ekspressiv təəssüratlar
Proloq
"İblis və"
tamaşası Azərbaycan
Akademik Milli Dram Teatrının
səhnəsində ilk dəfə
payızda göstərildi,
amma mən bəzi səbəblərdən
tam və rahat halda tamaşaya yalnız indi baxa bildim. Gec
idi, amma həm də, nə yaxşı ki, belə oldu.
Əgər sentyabrda tamaşaya
baxıb, öz fikirlərimi yazsaydım, sonrakı yarım il ərzində "İblis"in
anşlaqla nümayiş
olunması, hər dəfə zalın büsbütün dolması
və hələ tamaşalardan xeyli əvvəl, "bütün
biletlər satılıb"
elanının verilməsi
barədə məlumatım
olmayacaqdı.
"İblis"in yaratdığı
bu izdiham isə bizə çox şeyi deyir. Deməli, "zalları yalnız yüngül əyləncəli
məhsullarla doldurmaq olur", fikirlərini alt-üst edə biləcək səhnə
əsərləri də
ərsəyə gətirmək
mümkündür. Bununçün,
sadəcə, düzgün
düşünmək, əziyyət
çəkmək, işləmək,
çalışmaq lazımdır.
Yüksək tempi və
dinamikası olan, əvvəldən sona qədər tamaşaçını
həyəcanda saxlayan
bir tamaşa qurmaq, bu tamaşanı
oynamaq həm rejissordan, həm də aktyorlardan böyük bacarıq, peşəkarlıq və
zəhmətkeşlik tələb
edir. Bizdə isə rejissorların və aktyorların əksəriyyəti öz
çiyinlərini ağır
yüklərin altına
verməyi sevmir. Çünki çətindi,
ağırdı.
Ən yaxşı bacardığımız
iş isə yalnız ayaq altı qazımaq, deyinmək, işləyənə
mane olmaq, şər-böhtan yağdırmaq,
olmayanın üstünə
beşini də qoyub qalmaqal yaratmaqdı. Niyə? Çünki asandı...
(bu barədə bir qədər sonra.)
Meta-dram
və Cavid
"İblis"
əsəri Hüseyn
Cavidin dramaturji baxımdan ən ziddiyyətli və dolaşıq əsəridi.
Düzgün və xətti dramaturgiyaya malik olan Şeyx Sənan, Afət, Ana və sair kimi
pyeslərindən fərqli
olaraq, burada Şərq təfəkküründəki
"İblis və Tanrı
münasibətləri" ilə Qərb ədəbiyyatındakı Mefistofel
obrazları, sanki sintez şəklində verilib. Amma bu sintez bəzən eklektik xarakter daşıyır. Pyesin mətni əruz vəznində yazılıb
və bu da müəllifin işini çox çətinə
salsa da, Cavid bu çətini asan eləyə bilib. Mətn çox dolğun məzmunlu və fəlsəfidir.
Lakin eyni sözləri dramaturji süjet xətti barədə demək olmur. Yəqin ki, məqsədli
şəkildə müəllif
süjet xəttini birbaşa ideyaya bağlayıb. Sanki mətn
dramaturgiyası süjet
dramaturgiyasını özünə
tabe edib. Məhz buna görə də əsəri mətn olaraq oxumaq çox maraqlıdır, lakin hansısa rejissor bu əsəri səhnəyə qoymaq istəyirsə, o saat çoxsaylı problemlərlə
üzləşir və
qarşısına çoxlu
"niyə"lər, "neyçün"lər çıxır
ki, əsərdə bunların
cavabı verilmir (buna görə də
"İblis" əsəri səhnəyə çox
qoyulmayıb).
Belə
olan halda, əgər rejissor əsəri olduğu kimi səhnəyə gətirərsə, onda həmin cavabsız sualları tamaşaçıya
proyeksiya eləmiş
olur ki, bu da rejissorun acizliyinin nümayişidi.
Və yaxud rejissor əsərin motivləri əsasında - onun fundamenti üzərində
öz müstəqil əsərini yaratmalıdı.
Bu isə çox böyük cəsarət,
bacarıq və zəhmətkeşlik tələb
edir.
Əməkdar İncəsənət xadimi Mehriban Ələkbərzadə
ikinci yolu tutdu və bizə
klassik "İblis"i
müasir fəlsəfi
dekonstruktiv metadram formasında təqdim etdi.
"Caviddə belə şey yoxdu" və ya " Cavid bu səhnəni
belə yazmayıb"
deyərək, hər
yerdə qüsur axtaran bəzi dostlarımıza tövsiyə
edərdim ki, elandakı
"dekonstruktiv metadram"
termininə diqqət etsinlər. Bu ifadə, sadəcə, maraqlı görünməkçün əlavə
edilməyib. Tamaşanın
bütün konsepsiyasını
açır - dramdan sonrakı dram, dramın üstündəki dram, dekonstruksiya
olunmuş dram... (Hərçənd
dünya teatrşünaslığında
"metadram" termininin
bir neçə cür fərqli şərhi var, lakin bunları araşdırmaq
teatrşünaslarımızın işidi, müdaxilə etmək istəmirəm.)
Konkret bu tamaşada biz dekonstruktiv metadramın nə formada tətbiqini görürük?
- Pyesdəki konkret
real zaman (1914-18-ci illər) və məkan (ərəb ölkələri)
əsərdən silinir.
Hadisələr şərtilik
müstəvisinə keçirilir.
Əsərin ana xətti
və ideyası da dekonstruksiya edilir, yəni müharibə əleyhinə yazılmış
pyes çərçivəsindən
çıxarılır, fəlsəfi
anlamda genişləndirilir,
ümumiləşdirilir, "Tanrı-Adəm-İblis"
üçbucağının əbədi mübarizəsi
səviyyəsinə qaldırılır.
İblis qiyam edir, Adəm yolundan azır, Tanrı isə ağır-ağır
susur. Həmişə
olduğu kimi...
Təbii
ki, müharibə, qan-qada,
cinayət, qətliam motivləri də, məhz bu fərqli
müstəvidə daha
geniş, daha əhatəli görünür.
Burda biz Birinci Dünya müharibəsi dövründə yazılan
və bu müharibənin konkret cəbhəsini və hadisələrini əks elətdirən mistik-tarixi
bir əsər yox, Tanrının hökmü, İblisin qiyamı və Adəm oğlunun mənəvi çöküşünü
əks elətdirən
əbədi bir süjet görürük.
Və bu əbədi süjetin bir çox mesajları məhz bu müasir dövrün hadisələrini
simvolik şəkildə
əks elətdirir, bugünkü müasir
İNSAN-a ünvanlanıb, onun çöküşünü,
mənəvi aşınmasını
önə çıxarır.
İnsan
deyərkən, həm
də bizim özümüz. Tamaşanın
əvvəlində səhnədə
qalxan güzgü və zala düşən
projektor işığı
tamaşaçıların arasında dolaşıb, sanki kimisə axtarmaqla, bizə metadramın əsas mesajını verir - bu əsərin qəhrəmanı həm
də elə bizik. Səhnədə bizə təqdim olunan hadisələr, elə həm də bizim içimizdə
cərəyan edir.
İblis də, Tanrı
da elə bizim aramızdadı, bizim içimizdədi, bizim səhnəyə zillənən
baxışlarımızdadı. Bizim özümüzük.
Bu tamaşa bizim haqqımızdadı. Səhnə
sanki güzgüdür.
Əvvəldən sona
qədər də güzgü funksiyasında
qalacaq. Mehriban Ələkbərzadə
böyük Cavidin
"İblis"ini həm
də XXI əsrin güzgüsünə çevirib.
Qeyd edim ki, süjet xəttinin bu cür şərtiliyə
aparılması, real tarixi
hadisələrdən çıxarılıb,
əbədi səmavi
mübarizə səviyyəsinə
yüksəldilməsi, həm
də tamaşaçının
içində yarana biləcək bir çox sualları da kənarlaşdırmış olur.
Beləliklə, realist təqdimat
zamanı süjetdə
üzə çıxa
biləcək boşluqlar
sanki şərtilik pərdəsi altına çəkilir. Tamaşaçının
diqqəti daha çox şərti-səmavi
mübarizəyə köklənir;
Tanrı-İblis-İnsan
mübarizəsinə... Daha
dəqiq desək, İblislər, İnsanlar
və Tanrı...
İlahi üçlük
Əsərin əvvəlində rejissor
tərəfindən əlavə
edilən, İblisin Tanrıya ünvanlanmış
fikirləri də əslində elə ilk dəqiqələrdən bizi
tamam başqa tərəfə yönəldir
- Birinci Dünya müharibəsi motivlərindən
ayırıb, ədəbi-əzəli
səmavi konfliktə tərəf aparır.
Tamaşaya rejissor yanaşmasının
əsas maraqlı məqamlarından biri pyesdəki vahid İblisin üç yerə bölünməsidi.
Təbii
ki, bu priyomu müxtəlif cür mənalandırmaq olar, amma mənimçün üçlük deyərkən,
ilk olaraq gözümün
qabağına gələn
Xristian təfəkküründəki
müqəddəs üçlükdür.
Və İblisin üçlüyü də,
mənim fikrimdə məhz xristian üçlüyü ilə
asossiasiya yaratdı.
Bu, o demək deyil ki, qeyri dinlərdə hamı mömindi, hamı Tanrının sadiq quludu, əməlisalehdi...
Yox, təbii ki, elə deyil. Ancaq o da faktdı ki,
İblis personajının ön
plana çıxarılması, İblisin qiyamına əsərlər yazılması,
ümumən anti-tanrı
təmayüllərinin güclənib
Ateizmə çevrilməsi
prosesi məhz xristian dünyasında baş verib. Digər heç bir dini düşüncədə
özünəyönəlik və özünüdağıdan
təmayüllər olmayıb.
Deməli, müəyyən
mənada, İblis məhz
xristian dünyasında
öz istəyinə çataraq, insanların
tam olaraq Tanrıya arxa çevirməsinə
nail ola bildi.
Nə cür? Nə yolla? İblislə Tanrı arasında nə baş verdi? İblis niyə Tanrı iradəsinə asi olub insana
səcdə eləmədi?
Tanrıya asi olmağını nəylə
əsaslandırdı? Nəylə
sübut elədi ki, əslində mən "bu insan"a səcdə eləməməkdə
haqlıydım?
Bəli,
tamaşa bu suallara cavab verməyə çalışır.
Cavidin pyesdə qurduğu süjet üzərində, rejissor
sanki öz hekayətini danışır,
yəni İblis(lər)in
özünə haqq qazandırmağına imkan
verir. İblis hadisələr
getdikcə nəfsinin
qulu olub, azğınlaşan insanın
səcdəyə layiq
olmadığını sübut
eləməyə çalışır.
Hələ, bəlkə
bir az da irəli gedib, Tanrıya sübut eləmək istəyir ki,
sənin yaradıcılıq
məhsulun yararsızdı...
Nədi bu? İblisin özündə
Tanrılıq sövdası?
Bəlkə, "mən
yaratsaydım, daha yaxşısını yaradardım"
iddiası? Ola bilər.
Əsər müəllifin ağrısını
da əks elətdirir.
O, müasir insanın
öz nəfsinə qul olaraq, İblisin
əsirinə çevrilməsini
böyük faciə kimi qəbul edir, amma eyni
zamanda öz çarəsizliyindən də
əzab çəkir.
Onun çarəsizliyi
bir nəfərin yox, dünyada İblis əsiri olmayan və ya, ən
azından ona müqavimət göstərməyə
çalışan "Tək"lərin
fəryadıdı. Bəli,
bu fəryad bəzi məqamlarda hirsə-hikkəyə çevrilir,
müəllif insanın
şər qüvvəyə
çevrilməyinin əsəbindən,
hirsindən, sanki İblisin tərəfinə
keçmiş kimi görünür - bəli,
o, düz deyirdi, bu miskin varlıq, bu miskin, azğın vücud həqiqətən
də, səcdəyə
layiq deyil..
İttiham kimə ünvanlanıb?
Tanrıyamı? İblisəmi?
Əgər hər şey Tanrı qüdrətinin əhatəsindədirsə, onda
belə çıxır
ki, İblisin qiyamını
da, Adəmin rəzalət
uçurumuna düşəcəyini
də o özü öncədən bilirdi. Həm də, sadəcə bilmirdi, özü öncədən
belə planlamışdı.
Niyə? Öz yaratdığını sınağa
çəkir? Öz yaradıcılıq qüdrətinə
əmin deyil?
Yox, əgər varlıqlar tam
azaddırsa və bütün bu azğınlıqlar, qiyamlar,
asiliklər Tanrı iradəsindən kənar baş verirsə, onda hanı onun "hər şeyi əhatə edən qüdrət"i?
Ağır suallardı, bəşəriyyət
min illərdi bunların
cavabını tapmağa
çalışarkən, yalnız
və yalnız düşüncə labirintində
azıb qalmış olur.
İblis obrazının oyun tərzindəki ironiya da, sanki bizi müasir
postmodern təfəkkür tərzinin fəlsəfi ironikliyinə aparır - hamısı boş şeydi, Tanrı da
İblis də, günah
da, cinayət də...
bunlar barədə düşünüb özünüzü
labirintlərə salmayın,
çünki həyatın
mənasını axtarmağın
özü ən mənasız şeydi.
Bu tamaşada da rejissor müəyyən labirint effekti yaradıb. Tamaşaçı müəllifin
göstərdiyi qapılardan
keçərək, sürətlə
hərəkət edir.
Ona elə gəlir ki,
məqsədə yaxınlaşır.
Lakin sonda yenə də başlanğıc nöqtədə peyda olur. Yenə güzgü, yenə işıq şüası
və ... İblis də,
Tanrı da bizim içimizdədi tezisi... Güzgüyə baxın,
hər ikisini orda görə bilərsiz.
Burulğan
Əsər əvvəldən-sona qədər burulğanı
xatırladırdı.
İblislərin burulğanı - insanı
(həm də tamaşaçıları) öz
cənginə çəkən
müdhiş bir burulğan. Sürət, dinamika, temporitm sadəcə tamaşanı
maraqlı etməyə
xidmət etmir, həm də müasir dövrdə insanın azğınlaşmağının
necə sürətlə
baş verdiyini nümayiş elətdirir.
O qədər sürətlə
ki, əsərin əvvəlində
daxili sarsıntılar
içində boğulan
arif insan bir də onda
ayılır ki, artıq
tamahkar, kinli bir seri qatildir.
Və son günahı
da məhz öz qardaşını öldürməkdir.
Tamaşanın bu cür sürətli burulğan
ab havasında getməyi
həm də, əvvəldə dediyim kimi, hadisələri realizm ab-havasından çıxarmağa kömək
edir. Böyük Cavidin ölməz mətnləri, əruz ritmləri altında bu burulğan bizi real Birinci Dünya müharibəsi hissindən ayırır, metafizik müstəviyə
salaraq Tanrıyla
İblis arasındakı döyüş
meydanına salır. Və bu meydanda
aciz qalan Adəm övladı.
Hətta
bütün əsər
boyu ən saf varlıq olan Xavər də bu burulğanın
içində əriyib
məhv olur.
Arada mənə elə gəlirdi ki, Rəna müqəddəs Məryəmi
simvolizə edir. Müqəddəs atasının
qatilini axtaran Məryəm. Atanı öldürən ibn Yəmin
isə sanki Nitsşe idi. Bəs Arif? Arif də bizlər
- əlimizdən Nitsşenin
kitabları düşməyən
müasir insanlar.
Arif, həm də Şərq mənəviyyatı
üçün çox
güclü arxetip olan İrfan sahibi, kamil insanı simvolizə edir.
Amma tamaşaya baxdıqca məndə bir qəribə təəssürat
da yarandı. Sürət,
temp, dinamika dediyimiz bir məfhum özü-özlüyündə mənimçün varlığa
çevrildi. Bəli,
bəlkə də
İblis elə özü
sürətə çevrilib,
bu gün sürət dinamika adı altında bizi yolumuzdan sapdırır, başqa yerə aparır. Axı sağlam düşüncənin ən
birinci düşməni
məhz sürətdir.
Sürət düşüncəni
də, məntiqi də, zəkanı da öldürür, bütün
qərarları yalnız
instinkt səviyyəsinə
salır. Heyvani instinkt. O heyvani instinkt ki, onu Şərq fəlsəfəsində
Nəfsi-əmmarə adlandırıblar.
Tamaşanın sürətli
tempi içində Arifin (Adəmin)
bütün qəfil qərarları və cinayətkar əməlləri
də məhz instinkt səviyyəsindədi.
Qisas hissi də, ehtiraslı sevgisi də, tamahı - şəhvəti
də... Yalnız əvvəldə Arifin bir
az düşündüyünü
görürük. Ziddiyyətli
düşüncələr qısa zamandan sonra sürətin, temp dinamikanın içində
əriyir, yalnız instinkt qalır. Arifi İblis nökərinə
çevirən, qatil edən də, məhz bu olur
- Düşüncəni öldürüb
instinkti irəli çıxaran sürət.
İblisanə sürət,
vəhşi temp-dinamika.
XXI əsrdə hakimi mütləq olan
SÜRƏT...
Mətnin stixiyası
Hüseyn
Cavid "İblis" dramını
əruz vəzninin həzəc bəhrində
yazıb. Maraqlı cəhət bundan ibarət idi ki, bütün aktyorlar mətnin stixiyasında elə ərimişdilər
ki, xırda istisnaları
çıxmaq şərtilə,
tamaşada əruz ritminin pozulmasını müşahidə eləmədim.
Hətta şeirin misraları dialoq içində parçalananda
belə, aktyorların
mətni ardıcıl
düzməsi əruzun
pozulmasına imkan vermirdi.
Və bu məqamda mənə maraqlı gələn bir məqamı qeyd etmək istərdim. Adətən tamaşanın
müəllifinin (rejissorun)
pyesin mətninə hansı əlavə və düzəlişləri
etdiyini tutmaq çox çətin olur, çünki heç bir tamaşaçı bütöv
bir pyesin mətnini əzbərdən
bilmir. Amma bu tamaşada şəxsən
mən, hansı cümlələrin Cavidə,
hansı fikir və düşüncələrin
isə tamaşanın
müəllifinə aid olmasını
çox rahat tuturdum. Əruzda yazılan misraların, beytlərin arasında əruzda olmayan misraları tutan kimi bilirdim ki, Mehriban Ələkbərzadənin əlavələridi
və yuxarıda qeyd etdiyim kimi,
metadramın özəl
ideyasını daha səlis açmağa xidmət edir. Ancaq bu əlavələr
tamaşanın ümumi
stixiyasına xələl
gətirmirdi. Əruz selinin içində əruz olmayan cümlələr belə,
axının içində
elə əriyirdi ki, ümumi ritmdən çıxmırdı. Bu məqama
görə, tamaşada
rol alan aktyorlara xüsusi təşəkkür eləmək
istərdim, çünki
əruzun ritmini elə tutmuşdular ki, əruz olmayan cümlələri belə,
əruz ritminə uyğun şəkildə
tələffuz eləməyə
nail olurdular. Bu da mətn
müstəvisində eklektika
probleminin yaranmasının
qarşısını alırdı.
Simvollar, metaforalar, işarələr
Tamaşada çoxsaylı metaforik
simvollar, bədii tapıntılar var ki, bunları
da, hər diqqətli tamaşaçı özü
istədiyi kimi şərh etməkdə azaddı. Geyimlərin rənglərindən tutmuş,
səhnədəki cəhənnəmi
xatırladan quyulara qədər, hər bir detal, hər
bir simvol ideyanın tamaşaçıya
doğru-dürüst çatdırılmasına
xidmət edir.
Ən böyük metafora isə məncə, Arif-Vasif cütlüyünün
ümumiləşdirilərək, Habil-Qabil səviyyəsinə
qaldırılması idi.
Arifin bütün fikir və düşüncələri,
iztirabları, eyni zamanda həm də tənha Adəmin iztirablarıdı.
Əldə tapança - gücün,
qüdrətin simvolu kimi çıxış edir. Tapança və qızıl kisələri. İnsanın
ağlını başından
çıxaran güc
və sərvət. Və bir də
vəhşi intiqam...
Məgər bu gün dünya səhnəsindəki
Tramplar, Makronlar, filanlar - əlinə tapança alan Ariflər deyilmi? Əvvəl də olub, sonra da olacaq.
Tamaşadakı maraqlı mizanlar,
aktyor işindəki incəliklər, musiqi, dekor quruluşunun mahiyyəti barədə fikir demək istəməzdim, çünki
mənim sahəm deyil. Yalnız onu deyim ki, tamaşanın
bütün komponentləri
üzvi şəkildə
bir-birini tamamlayırdı,
heç nə artıq və ya əskik görünmürdü.
Aktyorların hər biri yüz faiz gücünü
qoyaraq tamaşanın
temp-dinamikasının yüksək
səviyyədə saxlanılmağına
yardımçı olurdu.
Bütün tamaşa
boyu, bir dəqiqəlik də olsa, darıxdırıcı
səhnə, yorucu monoloq, üzücü dialoq olmadı. Nəfəs alıb-verdik və tamaşa bitdi. Məncə, müasir dövrün uğurlu teatr tamaşası məhz bu cür olmalıdır.
Və bu gözəl əsəri ərsəyə gətirməsi
münasibətilə gözəl
rejissorumuz Mehriban Ələkbərzadəni
bir daha təbrik edirəm. Cavidin ölməz Ruhuna bundan gözəl ithaf ola bilməzdi.
P.S. Yazının sonunda son vaxtlar Dram Teatrı ətrafında və
Mehriban xanımla bağlı
silsilə kompaniyalara
da toxunmaq istərdim.
Mehriban xanımın Azərbaycan
mədəniyyəti, tarixi,
teatrı və kinosu qarşısında xidmətləri o qədər
çoxdur ki, bütün
bu qalmaqallar, təbii ki, nə bir şəxsiyyət olaraq, nə də bir sənətkar
olaraq, onu xalqımızın gözündən
salmağa qadir deyil. Necə deyərlər, milçək
bir şey deyil, vızıltısı
ürək bulandırır.
Ancaq bir məsələ də var ki, bəzən bu vızıltılar insanın ürəyinə
toxunan hansısa məqamlarla bağlı olanda, artıq reaksiya verməmək olmur. Hamıya məlum faktdır ki, teatrlarımızda o qədər
aktyorlar var ki, iki kəlmə sözü də əzbərləyib
ard-arda deyə bilmir, iki-üç misranı da yadda saxlaya bilmir, amma ağzını
açanda Stanislavskidən,
Meyerxolddan elə danışır ki, adamın
ağzı açıq
qalır. Bu dil pəhləvanlarının bacardığı
şey, yalnız bəh-bəhlə özlərindən
danışıb, nələrsə
tələb eləmək,
hamını borclu çıxarmaq, bacarmadığı
işləri tələb
edib, uğursuzluğa
görə başqalarını
ittiham eləməkdir.
Sözün həqiqi
mənasında lazımsız
ballast. Bütün sənət
sahələrində bu
gün bu ballast bizi inkişaf eləməyə qoymur.
Bu məsələlərdə məni
həm də daha çox qıcıqlandıran bizim
sarı mətbuatın
hay-küyü olur. Qəribə yanaşma tərzidi. Tutalım, eyni dırnaqarası jurnalist bu gün
hansısa tamaşanı
tənqid edir, aktyorların bərbad oyunundan danışır,
lakin sabah həmin bacarıqsız aktyoru işdən çıxaranda, eyni jurnalist elə bir hay-küy qaldırır ki, elə bil sənətin sütununu dağıdırlar...
bu nə məntiqdi axı? Belə çıxır
ki, sizə heç bir inkişaf, keyfiyyət dəyişikliyi
lazım deyil? Yalnız qalmaqal, hay-küy gərəkdi? Bəsdirin, böyük şəxsiyyətlər əleyhinə
qarayaxmaları, şər-böhtanları
şişirdərək, bu
yolla çörək
qazandınız. Əzizlərim,
bu yolla qazanıb yediyiniz çörək çörək
deyil, zəhrimardı.
Əgər həyatını, canını
bu xalqın mədəniyyətinin, ədəbiyyatının
və başqa sahələrinin inkişafına
həsr eləyən insanlar bu cür
milçək axınları
qarşısında müdafiəsiz
qalacaqsa, bundan sonra kimdən belə fədakarlıq gözləmək olar?
Sonra hansı inkişafdan,
hansı yüksəlişdən
dəm vurmaq olar? Belə kompaniyalar yalnız iş görməyib, ayaq altı qazanları sevindirir, həqiqi iş görənləri isə
ruhdan, həvəsdən
salır.
Xahiş
edirəm, belə məsələləri qabardanda,
diqqətli olaq.
Sonda bütün oxucularımızı
"İblis və " tamaşasına
baxmağa dəvət
edirəm. Bu güzgü
bir az qorxuludur,
adamı diksindirir, lakin ara-sıra hamımıza çıldaq
lazımdır. Bəlkə
oyandıq.
İlqar FƏHMİ
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 11 aprel, №12.- S.16-17.