"Suğra oğulları"-

II Dünya müharibəsində

Azərbaycan qadınlarının mübarizəsi

 

Azərbaycanda kino niyə inkişaf etmir? Bu sualı tez-tez eşidirik. Cavablar müxtəlifdir, amma mən bu suala "Suğra oğulları" cavabını vermək istəyərdim. Doğrusu, deyərdim ki, bu sualı verəndən sonra "Suğra oğulları"na mütləq baxmaq lazımdır.

1 saat 25 dəqiqə 22 saniyə.

2021-ci ildə çəkilmiş bu filmi izlədim bu film haqqında mənfi müsbət fikirlərimi bölüşmək istəyirəm.

"Suğra oğulları" filmi, müharibənin fiziki cəhətlərindən daha çox, onun insanlar üzərində yaratdığı psixoloji emosional təsirlərinə diqqət çəkir.

Film İkinci Dünya müharibəsi dövrünün Azərbaycanını əks etdirir. Amma bu filmdə müharibə səhnələri, partlayış səsləri yoxdur. Bu filmdə müharibə yoxdur. Bu filmdə dağ kəndlərindən birində yaşayan Suğra adlı qadın onun iki oğlu - Bəxtiyar Musa var. Onun əri müharibədədir. İki oğlu ilə yaşayır, ərinin öldüsündən, qaldısından xəbər gözləyir.

Film uşaqların əllərində taxtadan düzəldilmiş silahlarla - "Vətən uğrunda, irəli! Stalin uğrunda", - deyib qaçmaları ilə başlayır. Filmə bu cür başlamaq, deyərdim ki, çox uğurlu alınıb izləyicini filmə baxmağa sövq eləyir.

İlqar Cahangirin canlandırdığı kolxoz sədri Barat obrazı filmin gedişatında mühüm rol oynayır. Barat obrazı, müharibə dövründəki sovet idarəçiliyinin güc strukturunun simvoludur. Onun davranışları münasibətləri, həm cəmiyyətdəki sosial siyasi təzyiqləri, həm şəxsi sferadakı əxlaqi dejenarasiyanı açığa çıxarır. Baratın həm kişilik, həm sosial təzyiq altında necə bir əclafa çevrildiyi çox yaxşı göstərilib.

Baratın mənfi obraz olması kolxozun anbarında Suğra ilə dialoqunda açılır. O, Suğraya ərinin müharibədə olmasını, qadınlıq qüruruna toxunaraq ərinin müharibədə sanitarkalarla kef çəkməsini deyir təklif edir ki, onu saxlaya bilər. Suğra isə namusunun keşiyində necə durmaq lazımdırsa, elə edir, Baratı təhqir eləyib rədd edir.

Haşiyə çıxıb filmi uzadan, bir az sıxıcı eləyən məqamları qeyd etmək istəyirəm. Birinci məqam budur ki, filmboyu musiqidən az istifadə olunur, üslubu sevirəm, amma filmdə bəzi epizodlar çox uzadılır. Məsələn, Musanın eşşəklə qaçdığı səhnə, Suğranın oğullarıyla yemək yediyi səhnə s. İkinci məqam isə, film insana çox soyuq təsir bağışlayır. Bütün hadisələr emosional baxımdan zirvəyə çatmamış qırılır. Saranın zorlanması səhnəsi istisna olmaqla.

Suğranın oğluna müharibəyə çağırış məktubu gəlir. Özü görün, bu məktubu kim gətirir - Barat! Barat sanki Suğranın böyük oğlunun müharibəyə getməsinə onun daha da müdafiəsiz qalacağına sevinir məktubu şəxsən özü gətirir.

Bəs Musa hara qaçır? Axı o uşaqdır. Musa meşənin içində bir balaca tunelə sığınmış Əhədgilin yanına gedir. Əhədin babası ilə Suğranın babası qardaş olub birgə sürgündə olublar. Yəni əminəvəsidirlər. Əhəd babası kimi Sovet hökuməti üçün döyüşməkdən boyun qaçırıb öz əqidəsində olan adamlarla bu tunelə, mağaraya sığınıb. "Yeddi oğul"un tam əksi. Suğranın Əhəddən başqa çıxış yolu yoxdur. Bunu filmin irəliləyən dəqiqələrində görmək olur.

Birinci epizodda Suğraya yiyə durmaq istəyən Baratın niyyətində az da olsa, yaxşı bir şey tapmaq, onun bu niyyətinə sevgi sahiblənmək donu geyindirmək mümkün idisə, ikinci epizodda Barat təkcə pis adam yox, həm əclaf çıxır. O, kəndin sakinlərindən, kolxozun işçilərindən biri olan Saraya ilişir. Tək qaldıqları məqamda Saraya məktub uzadır. Məlum olur ki, onun da qardaşı müharibədən qaçıb. Barat əlindəki bu faktdan Saraya qarşı istifadə edir Saraya da seksual maraqla yanaşmağa başlayır. Baratın əclaflığı bununla bitmir.

Amma bu dəmdə diqqətinizi Rasim Cəfərin canlandırdığı kəndin gəlmələrindən olan müəllim obrazına yönəltmək istəyirəm.  Bu müəllim uşaqlara Sovet ideologiyalarını öyrədir. Ancaq əslində o, başa düşür ki, öyrətdiyi şeylər o qədər faydalı deyil, puç ideologiyadır, sadəcə, nəsə etmək qüvvəsində deyil. Bilmirəm, fikir vermisinizsə, Rasim Cəfərin müəllim obrazı mahiyyət etibarilə , simaca da sanki Cəbiş müəllimə çox oxşayır.

Daha bir məqam bu filmin ağ-qara çəkilməsidir. Dövrü çatdırmaq etibarilə müsbət olsa da, məncə, bu filmi rəngli versiyada çəksəydilər, daha yaxşı olardı; sovet dövrünün ağ-qaralığından çıxardıq. Amma bunun da rejissorun sovet ideologiyasını təbliğ edən ağ-qara filmlərə əks mövqedə dayanması ilə yozmaq olar. Çünki bu filmdə sovet ideologiyasının ziyanlı olması mesajı var.

Bizim bu Baratın oğraşlığı üçüncü epizodda zirvəsinə çatır. Baratla Sara anbarda tək qalırlar. Barat dəm bu dəm deyib, Saranın ağzını tutur elə anbardaca...

Beləcə, Barat bir müddətlik olsa, şəhvani hisslərini kiritmiş olur. Filmin əvvəlində Baratın dananı kəsib kəndə paylayan zaman Saraya "siz yetim uşaqlarsız" deyib, daha çox pay verməsinə baxıb ürəyim dağa dönmüşdü. Sən demə, bunun öz dərdi ət imiş.

Qayıdaq Musanın balaca qardaşı Bəxtiyara. Filmin lap əvvəlindən Bəxtiyar ön plandadır. Filmdə baş verən hadisələr Bəxtiyarla başlayır, əksəriyyətində Bəxtiyar Bəxtiyarla da bitir. Qardaşı Musanın qaçmağında da, məktəbin şüşəsinin qırılmasında da, Baratın... Bəxtiyarın Baratla əlaqəsi var, bir az səbir edin, deyəcəm. , Bəxtiyar rejissorun bu filmdə gizlətdiyi kameradır. Hadisələrə həm Bəxtiyarın gözüylə baxırıq. O, hər yerinə girəndə bir məktub oxuyur atasına "gecən xeyirə" deməmiş yatmır.

Filmdə ən ağır səhnələrdən birinin şahidi yenə Bəxtiyar olur. Anasının verdiyi yeməyi Saraya gətirən Bəxtiyar onun bəkarəti zorla pozulmuş cəsədinin asıldığını görür.

Filmin ən ağır səhnələrindən biri elə Saranın basdırılması anıdır. Burada Suğra ilə Barat üzləşir onların baxışları danışsa da, bir-birlərinə bir kəlmə demirlər.

Təbii ki, Barat Musanın qaçdığından, Suğranın oğluna kömək etdiyindən xəbərdardır. hökumətin adamları Musanı axtarmaq üçün Suğranın evinə gəlirlər. Suğranı həm oğlu ilə bağlı sorğu-sual edirlər, həm Baratın ölümü ilə bağlı. Bu məqamda da Bəxtiyar Baratın ölümünü görsə , hökumətin adamlarına yalan danışır onu sonuncu dəfə Saranın dəfnində gördüyünü deyir.

Bəxtiyarın Soveti təmsil etməsi məhz burada onun "mən həmişə hazıram" deməsiylə üzə çıxır. Bəlkə o uşaq ağlı ilə həm atasına qovuşmaq üçün davaya getmək istəyirdi.

Maraqlı məqamlardan biri budur ki, Suğra filmboyu uşaqlarını bircə dəfə olsun qucaqlamır, öpmür, sanki bunu etmək istəyir, ancaq nədənsə geri çəkilir. Bəxtiyarla Musa onun nəvazişini yedikləri yeməkdən, əyin-başlarından hiss edirlər. Amma Bəxtiyar anasının ən çətin anlarında onun yanında olur, onu ayağa qaldırmağı bacarır.

Bu filmi ona görə bəyəndim ki, müharibənin arxa cəbhəsini göstərir. Mən məhz belə filmlərin çəkilməli olduğunu düşünürəm. Müharibəin ön cəbhəsi statistikadır, arxa cəbhəsi isə tale. Məhz Suğra oğullarının taleyi kimi. 

Filmdə müharibə səhnələrinin olmaması, lakin onun təsirlərinin insanların müharibə ilə əlaqəli həyatlarının təsvir edilməsi diqqətəlayiqdir.

Baratın axırı necə olur? Onu kim öldürür? Bunu da filmi izləyib öyrənin, hamısını yazsam, filmin dadı qaçar.

 

Eminquey AKİF

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2025.- 11 aprel, №12.- S.31.