Türk
düşüncəsində təbiətə
sevgi və ekoloji mədəniyyət
amili
Təbiət ulu Tanrının şah əsəridir, biz türklər isə təbiətin ən sevimli övladlarıyıq. Təbiət ədalətlidir, saxtakarlığı, qeyri-səmimi və süni münasibətləri sevmir, buna görə də təbiət qədim türklərdə bütünlüklə müqəddəs xüsusiyyətlərə malik bir anlayış olmuş və onların inanc sistemində mühüm əhəmiyyət kəsb etmişdir. Türkün təbiətə xoş münasibətini onun dağı, daşı, səmanı, çayı, meşəni, təbiətdəki müxtəlif varlıqları ilahiləşdirməsində görmək olur. Onun ilkin mifoloji düşüncəsində ilahi keyfiyyətlərini təbiət hadisələri ilə ifadə etmək, təbiətdə, onun müxtəlif varlıqlarında daim özünü görmək heyrətamiz bir sistemi təşkil edir. Türk bu heyrətamizliyi müxtəlif formalarda vəsf etməklə inanc dünyasında Tanrıya tapınma kultunun ilahi bir harmoniyasını yaradır. Tarixin müxtəlif dövrlərində qədim türklərdə insanla heyvanlar və ya bitkilər arasında metafizik bir əlaqənin olduğunu qəbul edən düşüncə və davranış sistemi olan totemizm inancı da mövcud olmuşdur.
Bildiyimiz kimi, müasir dövdə dünyamız çox dəyişib və bizi də onunla bərabər dəyişməyə məcbur edir. "Hazırda təbiətə münasibət necə olmalıdır?" sualı bütün dünyada aktuallıq kəsb edir. Səbəb də odur ki, son iki əsrdə ətraf mühit amillərinin, təbii sərvətlərin, biosferin, ekosistemlərin, flora və faunanın normal ahəngi tamamilə pozulmuş və çox ciddi ekoloji disbalans yaranmışdır. İnsanın, cəmiyyətin mənəvi mədəniyyət səviyyəsinin inikası olan ekoloji problemləri həll etmək üçün bütün dünya dövlətləri müxtəlif yollar axtarır. Bu prizmadan yanaşsaq, görərik ki, həll yollarının tapılmasında dünyanın ən böyük ekoloji platforması olan COP29-un Azərbaycanda keçirilməsi dialektik qanunauyğunluğun nəticəsidir. Çünki türk xalqlarının tarixini, dünyaya baxışını araşdırdıqda insanlığın ən nəcib duyğularının məhz türk xalqlarından qaynaqlandığının şahidi oluruq. Türk xalqlarının təbiətə münasibətinin dərin qatları və ənənələrinin mövcudluğu bu məsələlərin tədqiq edilməsini şərtləndirir.
Bu mənada, biz ilkin olaraq təbiətə münasibətin ayrı-ayrı məna çalarlarını öyrənməyi zəruri hesab edirik.
Təbiətə iki münasibətin nəticələri
Qədimdən insanlar təbiətə iki cür yanaşmışlar:
1) təbiəti qorumaq və bu mənada onu yaratmaq;
2) təbiəti öz marağına uyğun dəyişmək. İkinci yanaşma əsas olaraq texniki təsirlərlə təbiəti fəth etməyi nəzərdə tutur.
Tarixi təcrübə hər iki yanaşmanın müsbət və mənfi tərəflərini aydınlaşdırdı. Texno-yanaşmanın dominantlığı ilə keçən əsrlərdən sonra bəşəriyyət belə qənaətə gəldi: əgər bu gedişatı insan övladı dayandırmasa və ya keyfiyyətcə dəyişməsə, bəşəriyyətin özünün varlığı ciddi risk altına düşə bilər. Hətta daha radikal düşünənlərin qənaətləri belədir: dünya ekoloji fəlakətlər üzündən məhv olmağa doğru gedir!
Bu məsələ indi "qlobal problemlər" adlanan və dünya ekzistensiyası üçün böyük risk daşıdığı qəbul edilən ziddiyyətlər, təhdidlər, paradokslar, fəlakətlər, təhlükələr çoxluğunun mərkəzində dayanır. Yəni tarix insan övladına sübut etdi ki, texniki, elmi, fəlsəfi və s. inkişafa baxmayaraq, homo sopiensin varlığı məsələlərinin mərkəzində təbiət dayanır!
İndi müşahidə edilən bütün qorxulu ssenarilərin təməlində insanın qədimdən "təbiətlə birgə" və ya "onu insanın xeyrinə dəyişmə" seçimi arasında etdiyi tərəddüdlər dayanır! Bu, tarixlə təbiətin insan qövmünə verdiyi tarixi dərsdir! O dərsdən ibrət almaq üçün problemin kökünə getmək gərəkdir. Dünya üzrə etnosların qədimdən təbiətə necə münasibət göstərdiklərinin elmi dərki bəlkə yardımçı olar. Öncə, indi elmdə təbiətə olan münasibətin bir obrazına baxaq.
"Ekosofiya" və "Umvelt dünya":
həqiqət anı
Bu məqalədə etnosun təbiətə münasibətinin yalnız bir neçə məqamlarına toxuna biləcəyik. 1922-ci ildə amerikan sosioloqu Q.Berrouz "insan ekologiyası" anlayışını elmi dövriyyəyə daxil etdi. Bu anlayış ətraf mühitin insanın həyat fəaliyyətinə təsirlərini öyrənmək məqsədi ilə daxil edilib. Bura təbiət, ətraf mühitin çirklənməsi, adət-ənənə, əxlaq, din, siyasi quruluş kimi müxtəlif parametrlər daxildir. Deməli, XX əsrin əvvəllərində Qərb elmi şüuru anladı ki, təbiət və onunla bağlı müxtəlif faktorlardan insan həyatının keyfiyyəti birbaşa asılıdır. Təbiətə münasibət həm fərd olaraq insanın özünə, həm kollektiv birgəyaşam forması olaraq cəmiyyətə (etnosa, topluma) ciddi təsir edir. Bununla yanaşı, təbiət cəmiyyətin demoqrafik dinamikasına əsaslı təsir göstərir və s.
Dünyanın özünü inkişaf etmiş sayan kəsimi bununla məhdudlaşmadı. Bir-birinin ardınca ekoloji vəziyyətin elmi dərk edilməsi ilə əlaqədar anlayışlar, nəzəriyyələr, konsepsiyalar irəli sürdülər. A.Peççen ekoloji böhrandan qurtulmaq üçün "insanın daxili transformasiyası"nı zəruri saydı. Bir qrup tədqiqatçı problemlərin kökündə insanın "biogen varlıq"dan "texnogen varlığ"a çevrilməsini gördü. Akademik N.Moiseyev cəmiyyətlərin biosferada mövcud olan bioloji növ kimi daim təbiətlə (hətta kosmik masştabı əhatə edən noosfer miqyasında) qarşılıqlı əlaqələrini elmi təhlil etməsi, tədqiqat aparması vacibliyindən bəhs etdi.
Keçən əsrin ortalarında Yakob fon İkskyül "Umwelt" anlayışını daxil etdi. Bu anlayış semantik olaraq "ətraf mühit" deməkdir. Lakin Y.fon İkskyül ona dərin elmi məna vermişdir. Onun başlıca mahiyyəti belədir: hər bir canlı orqanizm ətraf mühitdən özünün mövcudluğu üçün lazım bildiyi faktorları seçir, özünün yaşam dünyasına daxil edir, ona uyğunlaşdırır. Buna görə də hər canlının öz "umvelt"i var ki, onu canlının "ekoloji yaşam dünyası" da adlandırmaq olar. Yəni insan da daxil olmaqla, hər bir canlı bu dünyada özünün "ekoloji mühiti"ni yaradır və orada mövcud olur. Bu, Qərb elmi təfəkküründə rastlaşdığı bütün ekoloji məsələlərin kökünün "özünün daxili aləmində", fərd və qövm olaraq təbiətə münasibətinin mahiyyət, məzmun və xarakterində olduğunu anlamağa təkan verdi. Başqa sözlə, təbiətə münasibətdə özünün düşüncə və praktiki davranışlarına tənqidi yanaşma zərurətini ortaya qoydu. Yeri gəlmişkən, hələ də Qərb "ekoloji təfəkkürü" özünə tam tənqidi yanaşa bilmək qabiliyyətini göstərə bilməmişdir. Hələ də geosiyasi, siyasi və dövləti maraqlarını eqoistləşdirərək "hər şey mənimdir" prinsipi ilə hərəkət edənləri vardır.
Ancaq Feliks Qvattari fərqli düşündü. Y.fon İkskyülün yaradıcılığına ciddi diqqət yetirən F.Qvattari J.Delyozla birgə "ekosofiya" (eko - ətraf mühit, sofiya - müdriklik) təlimini yaratdı. Nəhayət ki, Qərbdə təbiətə real olaraq müdrik yanaşmanı dərk etdilər.
Ancaq... Bir tərəfdən artıq gec idi - bəşəriyyət çəkdiyini çəkmişdir, digər tərəfdən, bəlkə də elmi çıxış yolu başlamışdır. Belə ki, F.Qvattari geniş anlamda insan-təbiət münasibətlərinə daim axıcı olan cərəyanların qarşlıqlı münasibətləri kontekstində baxır. Məsələ yalnız ekosistem miqyası ilə məhdudlaşmamalıdır. Ümumiyyətlə, bəşər övladı (etnoslar, xalqlar, millətlər, tayfalar, fərdlər) daxilən təbiətə (ətraf mühitə) münasibətlərini dəyişməlidirlər.
Bu, o zaman ekoloji müdriklik olur ki, fərd və kollektiv səviyyədə insan təbiətlə bütövləşsin, özünü onun bir parçası, daxili tərkib hissəsi kimi qəbul etsin. Eyni zamanda qəlbən duysun və intellektlə anlasın ki, dünya onun "içində" - mənəviyyatında, özünə və başqasına münasibətində, ətrafdakı hər zərrəyə münasibətində yaranır. Dünya insanın özündən kənarda mövcud deyildir - "nə tökərsən aşına, o çıxar qaşığına"! İnsan bu anlamda "başından yuxarı tullana bilməz"!
Nəzəri olaraq daha dərinlərə getmirik. Ancaq bu fikirlərdən məqalənin mövzusu baxımından əhəmiyyətli olan bir neçə nəticəni ifadə etməyə ehtiyac vardır.
Birincisi, dünya anlamışdır ki, təbiətə olan münasibəti təbii qanunlara uyğun deyildir.
İkincisi, yaranmış ziddiyyətli və riskli vəziyyətdən qurtulmaq üçün fərqli elmi yanaşmalara ehtiyac meydana gəlmişdir.
Üçüncüsü, onların hər biri "ekosofiya" və ya "umvelt" - dünyaların harmoniyasına anil olmaqla xarakterizə olmalıdır.
Dördüncüsü, bunlar onu göstərir ki, problemə şərqlilərin anlamında "holistik" yanaşma çıxış yolunu göstərə bilər.
Beşincisi, Şərq ekoloji təfəkkürünü, mifoloji təsəvvürlərini, ümumiyyətlə birgəyaşam fəlsəfəsini obyektiv, dərindən və geniş araşdırmaq lazımdır!
Bunun üçün fərqli təlim anlayışları daxil edə bilərsən. Məsələn, indi "dərin ekologiya"dan (U.Anderson, U.Foks və digərləri), "personalist ekologiya"dan (təbiətlə əməkdaşlıq, təbiətin imkanlarının artırılması), əsasən, xristian əxlaqı ilə bağlı olan "teogeopolitika"dan (S.A.Sall), "teoekologiya"dan (L.Uayt, C.Passmor və s.) bəhs edirlər. Ancaq bütün bu fərqli yanaşmaların praktiki faydası yalnız insanın dərin mənəvi, əxlaqi, dünyagörüşü qatlarında təbiətə münasibətini dəyişmədən söz olaraq qalacaq.
Məsələn, indi böyük dövlətlər qlobal iqlim dəyişikliyindən bəhs edirlər, "yaşıl dünya" konsepsiyasını yaratmağa çalışırlar. BMT bununla bağlı xüsusi qurumlar yaratmışdır (məsələn, COP). Parisdə qlobal iqlim dəyişiklikləri ilə bağlı saziş imzalanmışdır. Lakin özünü böyük sayan dövlətlərin heç də hamısı koordinasiyalı və problemin həllinə xidmət etmək ruhu ilə fəaliyyət göstərmirlər. Biri həmin müqavilədən çıxır, digərləri maliyyə ayırmaq istəmir. Buna paralel olaraq dünya atmosferini ən çox onlar çirkləndirməkdə davam edirlər. Rəqəmlər göstərir ki, dünyanı ən çox ABŞ və Çin çirkləndirir, atmosferə çoxlu miqdarda qaz atırlar. Amerika, Avropa, Uzaq Şərqin inkişaf etmiş ölkələri atmosferə ən çox zərər verən və bu mənada iqlimi süni dəyişəndirlər. Ancaq onlar bu məsuliyyəti üzərlərinə götürmək istəmir, üstəlik, bir-birlərini suçlayırlar.
Bu
paradoksal mənzərə nəyi ifadə edir? Hər şeydən
öncə onu ifadə edir ki, onlar özlərinə
"böyük və güclü" demələrinə
baxmayaraq, təbiətə və bütövlükdə
dünyaya münasibətdə "böyük və
sülhsevər" deyillər. Bundan başqa, tarixdə
mövcud olan təbiətsevərliyin fəlsəfəsini və
elmini dərk etməyi özlərinə rəva
görmürlər. Bu yanaşma ilə dünya ekologiyası
düzəlməz!
Biz
türk xalqlarının mifik və elmi təfəkkürlərində
təbiətə münasibətin əsas cəhətlərini
araşdırmaqla bu günlə səsləşən
çox özəlliklərə rast gəldik. Onlar üzərində
geniş dayanaq.
Sinharmoniya
"Sin"
sözü Şərq fəlsəfəsində (Çində)
ən dərin qatlarda mövcud olan və ya oradan qaynaqlanan
maddi və ya ideal fenomeni, başlanğıcı ifadə
edir. Bir qədər konkret elmi ifadədə bu, real dünyada
harmoniyanın kökündə dayanan faktor kimi təsəvvür
edilə bilər. Azərbaycan fəlsəfi və elmi
araşdırmalarında bu aspekt demək olar ki, işlənməmişdir
(çox məhdud formada f.e.d.Füzuli Qurbanovun qeydləri
vardır).
Deməli,
"sinharmoniya" yaranışın ilk
başlanğıcından qaynaqlanan harmoniyadır və bu mənada
gerçəkliyin, reallığın, dünyanın, kosmosun
"öz"üdür. Maraqlıdır ki, türk
xalqlarının mifik təsəvvürləri mahiyyətcə
tamamilə sinharmoniya xarakterlidir. Bu, onların
düşüncələrində, dillərində,
dünyaya münasibətlərində məişət mədəniyyətlərində
qabarıq şəkildə ifadə edilmişdir. "Sinharmonik
davranış" (sosioloq Əhməd Qəşəmoğlu
ona "ahəngyol" deyir) türk qövmünün
dünyaduyumunun, onun mifik, emosional, tarixi, kültürəl və
məntiqi dərkinin mahiyyətidir. Problemin bu tərəfinin
Azərbaycan elmində araşdırılması fövqəladə
aktualdır. Çünki yadlar türk qövmü (o cümlədən,
azərbaycanlılar) haqqında yanlış, süni və əsassız
təsəvvürlər formalaşdırmışlar. Onlar Azərbaycan
fəlsəfi və elmi zəkasının məntiqi
gücü ilə darmadağın edilməlidir. Azərbaycanlının
intellekt çırağı özü haqqında həqiqətləri
gün üzünə çıxarmalıdır. Bu mənada
həmin məsələ bizim "intellektual məsuliyyətimizdir"!
Biz bu məqalədə
sinharmoniyaya azərbaycanlıların həyatının
üç mühüm aspekti prizmasında baxacağıq.
Birincisi,
azərbaycanlıların kollektivləşmə forması, yəni
ailə, tayfa, xalq, millət kimi özünütəşkilinin
elmi izahı.
İkincisi,
Azərbaycan dilinin sinharmoniya kimi özəllikləri.
Üçüncüsü,
azərbaycanlıların təbiətə münasibətlərində
sinharmoniya.
Bunun
üçün öncə mənbələrə əsasən
Azərbaycan türk mifik təfəkkürünün təbiət
kontekstində bir sıra xüsusiyyətlərinə nəzər
salaq.
Oğuz
xandan başlayan yol
Ümumiyyətlə,
türk mifologiyası çox dərindir. Onu dərk etmək
üçün İlahi məqamla yüksək insani ədalətlilik
məqamının vəhdətində düşünməlisən.
Daha doğrusu, türk mifik təfəkkürü ilahi kodlarla
bu dünya kodları "sərhədində" dahiyanə
düşüncə "gəzişməsi" tələb
edir. Onlardan hər hansı birinin xeyrinə düşüncə
kültürü balansını pozsan, əsl türklük
anlamını təhrif etmiş olursan. Biz təsadüfən
"əsl türklük" anlayışını daxil etmədik.
Burada dərk edilməli prinsipial məqamlar mövcuddur.
Barak Obama
2009-cu ildə Amerika Milli Akademiyasında nitqi zamanı
vurğulamışdı ki, "Apollon-8"in
astronavtlarından biri, Bill Anders 1968-ci ildə ilk dəfə
dünyanın fotosunu çəkə bilmişdir. Sonralar
B.Anders həmin anı belə təsvir etmişdir:
"Dünyanı görəndə tamamilə dəyişdim.
O, açıq göy rəngdədir. Sərhədsiz,
bölünmədən. O, bu görüntüdə elə
mötədil (ruhani, üsyankarlıqsız), elə gözəl
idi ki! Həm də yalnızdı!"
Mən də
bir amerikalı astronavtın bu fikirlərini oxuyanda elə heyrətləndim
ki...sərhədi yoxdur! Ancaq mənim heyrətim astronavtın
dünyanı təsvirinin türklərin taleyinin təsviri ilə
necə oxşar olması ilə bağlı idi.
Birincisi,
açıq göy rəng türklərin simvollarından
biridir. İndi o, Azərbaycan Respublikasının
bayrağının rənglərindəndir! Türklər və
əsas da azərbaycanlılar dünyaya sərhədsiz,
bölünməz kimi baxırlar. Baxın, Nəsimiyə,
Nizamiyə, Füzuliyə və müasir bədii
yaradıcılıq insanlarına. Baxın, müasir azərbaycanlı
ziyalısının zəkasına - orada bəşərilik,
nəciblik çox güclü yer tutmuşdur! Türklər
ruhanidirlər, bəşəridirlər, çox mötədildirlər
və hətta o dərəcədə ki, bizləri pislikləri
unutqanlıqda daim qınayırlar. Müəyyən dərəcədə
haqları var. Lakin bütün dünyaya öz evin kimi
baxdıqda yad heç nə yoxdur. Bizim dilimizdə isə belə
bir atalar sözü vardır: "evin içində hər
şey olur".
Azərbaycanlı
unutqan deyildir. Onun özünə, qövmünə və
bütün dünyaya baxışı bir bütövdür!
Eyni zamanda bu baxışda ədalət və birləşdirmək
əsas yer tutur. Buna görə də pis münasibəti
unutmur, onu dünya proseslərinin öhdəsinə, tarixin,
zamanın sınağına və daha ümumi masştabda
Allahın öhdəsinə buraxır! Bir yerə qədər!
O yer dünya nizamına olan təhlükənin
sınırı ilə müəyyən edilir. O
sınırı keçənləri türk dünyəvi
qaydalarla cəzalandıra bilir! Bunun konkret gerçəkləşmə
özəlliklərini ermənilərdən soruşa bilərsiniz.
Deməli,
türk olmaq dünyəvi, bəşəri olmaq deməkdir!
Bütün dünyaya öz evin, yaşam məkanın kimi
baxıb, ona uyğun hərəkət etməkdir. Yəni
türklük qan yaddaşı qədər də
kültür hadisəsidir! Bütün dünyanı əhatə
edən mədəniyyət qavramıdır!
Türklüyü və ideologiya kimi
türkçülüyü etnik, qan mənsubluğu ilə
dərk etmək tam anlam deyildir! Türklükdə ədaləti,
dünya nizamını, dünyəviliyi, bəşəriliyi
kənara qoya bilməzsən! İndiyə qədər bu məsələdə
türklüyə qarşı ədalətsizlik olmuşdur,
indi təsəvvürləri dəyişməyin
zamanıdır. Özümüzdən başlayaq!
Elmi
baxımdan ən maraqlısı ondan ibarətdir ki, türklər
dünyanın açıq göy rəngdə olduğunu nədən
biliblər? Bəlkə bu, onların mifik təfəkküründə
hansısa əlamətlərdə ifadə edilmişdir?
Oğuz
mifində xanın Göydən meşəliyə endiyi
fraqmenti vardır. Bunu tədqiqatçılar
vurğulayırlar. Göy ilahiliyin rəmzidir, meşə
(ağac) isə yer üzündə mövcud olmanın həm
göylərə yüksələn həyatlılığın,
həm də torpağa dərin kök salmanın rəmzidir.
Ağac bu mənada bir çox xalqların həyat rəmzi,
mövcudolma və böyümə simvoludur. Oğuzlar
üçün İlahilik ədalət, nizam və Yaradana
bağlılıqla əlaqəlidir. Ona görə də
oğuzların missiyası ilahi ədaləti, nizamı və
yaranışı dünyaya yaymaqdan ibarətdir. Türklər
bununla "cahana sığışmırlar".
Məsələnin
ikinci tərəfi türklərin bu dünyada ilahi ədaləti
və nizamı hansı üsulla təmin etmələri ilə
bağlıdır. Oğuz mifində bu da vardır. Oğuz
xan oğullarını iki qrupa bölür. Biri Boz oxlar, digərləri
Üç oxlar adlandırılır. Onlara ad qoyanda Oğuz
xanın taxtının sol və sağ tərəflərində
ağaclar sırası olur. Hər birinə qurbanlıq
qoç bağlanır. Bu, bu dünyada oğuzların həyat
yolunun sağında da, solunda da yaşıllığın, həyatın,
kökə bağlılığın mühüm şərt
olmasını ifadə edir. Hər nə olsa da, türk həmin
yoldan kənara çıxmamalıdır. Bu, Türk törəsinin
ideya çərçivəsi kimi də təsəvvür
edilə bilər. Yəni türklər həm dünyəvi,
həm öz törəsinə sədaqətli insan, həm də
kökə daima bağlı varlıq olmalıdırlar!
Türklük ən dərin qatlarda budur!
Belə
görünür ki, türk mifik təfəkküründə
öncədən üç məqam vəhdətdə əksini
tapmışdır - birincisi, kökə bağlılıq
(ağac rəmzində), ikincisi, törəyə sədaqətlilik
(kökə əsaslanan həyat qaydası, yenə də
ağac rəmzi), üçüncüsü, dünyəvilik
(dünyanın rəngi açıq göydür və
ağac kökləri ilə ona nüfuz edir). Bununla bizim təhtəlşüurumuzda
kökə bağlılıq, qövm kimi mövcud olma fəlsəfəmiz
və dünyaya münasibətlərimiz vəhdətdədir.
Bu vəhdətin ana xəttini təbiət və onu təmsil
edən ağac rəmzi təşkil edir! Məsələnin
bu aspektinin təhlilinə keçmədən öncə,
türklərin özünüyaratma və ya
özünütəşkil forması üzərində
dayanaq.
Türk özünütəşkilində
hüquq,
törə və qanun
Türklərin
ailə qurmaqdan başlayaraq millət səviyyəsinə qədər
özlərini təşkil etməsi əsasən üç
qanun (və ya hüquq) üzərində olmuşdur. Onlar
hökmdar (lider, dövlət başçısı) qanunu,
divan (parlament, məclis) qanunu və Yosun (Azərbaycanda ona
"mamır" da deyirlər) qanunudur. Bunların hər
birində iki əlamət ortaq dəyər kimi iştirak edir.
Birincisi, hüquqla qanun sinonimdir, yəni türklər
hüququ ontolojiləşdirmişlər, onu, ümumiyyətlə
varolmanın təbii, dünyəvi əsası hesab etmişlər.
Bu anlamda hüquq türklər üçün süni
yaradılan deyil, dünyanın bünövrəsindən təbii
mövcud olan faktor olaraq qavramışlar. Buna görə də
hüquqa əməl etmək təbii yaşama uymaq deməkdir.
Hüquqa əməl etmək təbiət-insan birliyinin,
bütövlükdə varolmanın təbii şərtini
gözləmək deməkdir.
İkincisi,
bütün səviyyələrdə qanunlarda törə nəzərə
alınmalıdır. Çünki türklərə görə,
"ot kökü üstündə bitir". Bunun da təməli
varolmanın özündədir. Türk mifində törənin
xüsusi yeri dünyanın tələbi kimi müəyyən
olunmuşdur. Ondan kənara çıxmaq dünyanın
qaydasına qarşı çıxmaq deməkdir.
Bu iki
ümumi faktorun işığında Yosun qanunu türklərin
özünüyaratmasının birbaşa təbiət
qanunlarına uyğun olduğunun rəmzi kimi
görünür. Burada Qərb dünyagörüşündən
prinsipial fərqi olan bir özəllik vardır. Həmin
özəllik türklərin dünyanı özlərinə
uyğun deyil, özlərini dünyaya uyğun qəbul etmələri
ilə bağlıdır. Buna görə də türklər
başqalarına və deməli, bütövlükdə
dünyaya qarşı aqressiv olmurlar - bir-biri ilə uyum
içində və ədalətli yanaşmağa can
atırlar.
Yeri gəlmişkən,
bu yanaşma sonralar İslam vasitəsi ilə daha da gücləndi
və türk mentalitetində yerini daha da möhkəmləndirdi.
İslam ədaləti və paylaşmanı mühüm fəzilətlərdən
hesab edir. Dünyaya aqressiv deyil, uyumlu yanaşma
üçün ədalət, bərabərlik,
paylaşmağa açıqlıq böyük rol oynayır.
Bu kimi məsələlərə görə, bəzən məcazi
mənada "İslam türk dinidir" deyirlər. Əslində
dinin etnik mənsubluğu yoxdur - o, Yaradan tərəfindən
bəşəriyyətə göndərilmişdir!
Türklərin
dünyaya uyğunlaşmasının iki aspekti vardır.
Birinci aspekt türklərin dünyanın mövcud mənzərəsinə
səbirli yanaşmasını ifadə edir. Lakin burada "səbir"
anlayışının həm törə, həm də dini
izahı lazımdır. Türklər üçün səbirli
olmaq passiv qalmaq, haqsızlığa, ədalətsizliyə,
zülmə laqeyd olmaq anlamını qətiyyən vermir. Səbirli
olmaq tam mənası ilə dözümlü olmağı da
ifadə etmir. Türk üçün səbirli olmaq
Allahın iradəsini tam dərk etmək əsasında
İlahi nizamı və ədaləti bərpa etməyə
aparan yoldur. Yəni səbirli türk passiv deyildir, şəxsi
istəklərinin qurbanı olmadan İlahi ədaləti dərk
edərək, onu bərpa üçün təqdir olunan məqamı
gözləməkdir. Əgər bu olmasa, türk nəfsinə
yenilmiş olur ki, bu da həm törəyə, həm də
dinə əksdir!
İkinci
aspekt türklərin ədalət, haqq və nizam
anlayışları dünyaya münasibətdə həmişə
məzlumların, zülmə uğramışların
yanında olmağı tələb edir. Burada məsələ
"məzlum" anlayışını düzgün dərk
etməklə sıx bağlıdır. Məzlum
zalımın olduğu yerdə yaranır. Zülm etmək
türk mifik təsəvvürünə görə İlahi ədalətə
qarşı çıxmaq deməkdir. İlahi ədalətə
qarşı çıxmaq bu dünyaya qarşı
aqressiyadır. Onun kökündə isə özünü
dünyaya qarşı qoymaq təhtəlşüuri artefakt
dayanır. Deməli, məzlumun yanında olmamaq kökdən
İlahi ədalətə arxa çevirmək, özün ilə
dünya arasına sədd çəkməkdir. Bu,
bölücü yanaşmadır. Həmin məntiqlə insan
cəmiyyətə və sonunda təbiətə qarşı
istismarçı, təcavüzkar olur. Bu da təməldən
törəyə və dinə ziddir! Türkün fərd və
kollektiv kimi yaşama fəlsəfəsinin baza qaydalarına
uyğun deyildir.
Buradan
türk qövmünün özünütəşkil fəlsəfəsi
ilə özünün "açıq mavi"
dünyasını yaratması, bu dünyanın indi Qərb təfəkkürünün
ortaya çıxardığı "yaşıl
dünya" anlayışına münasibəti (o cümlədən,
COP29-a) və hazırda qarşımıza çıxan ciddi
ekoloji problemlərin həll üsulları ilə bağlı
təhlilə keçmək olar.
(Ardı
var)
Sadiq
QURBANOV
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 18 aprel, №13.- S.12-13.