Füzuli qəzəllərində
od obrazı
Füzuli bənzərsiz aşiqdir. Eşqin Füzuli ölçüsü təkcə ədəbiyyat üçün deyil, ümumən insani yaşamımız üçündür. Ancaq bu gün ədəbiyyatda belə, anlaşılması çətin olan Füzuli eşqi ictimai həyatda da, şübhəsiz, çətin anlaşılır. Füzuli eşqi insanın inamının, idrakının, mənəviyyatının, iradəsinin yüksək ölçüdə var olmasını tələb edir. Eşq yolunda aşiq hər cür cəfalara dözür, içdən dəyişir, dəyişməzliyə yetir, var olur. Füzuli eşqində hərcayilik, adilik, adiləşdirmə yoxdur. Bu, aşiqliyin Füzuli ölçüsüdür. İnsanın başqasına - sevdiyinə bu ölçüdə yanaşması bənzərsizlikdir. Füzuli çağında ədəbiyyatın gerçək imkanlarını aşır, insanın insanlıq imkanlarına yetir, duyğularını ilahilik ölçüsündə ifadə edə bilir. Hissiyyat iradə ilə birləşir, mənəviyyat aşiqin inamının yenilməzliyindən soraq verir. Burada Füzulinin aşiq obrazını gerçək aləmlə - yaşamla bağlamaq, demək olar, ağla sığmır. Bu, ilk növbədə, idealda mümkündür, ancaq gerçəkləşməsi çətindir. Çətin yolun doğruluğu isə danılmazdır. Yalnız bu cür ideala uyğun, idealı təsdiq edən eşq örnəkləri bəşərin mənəvi inkişafında ayrıca rol oynayıb, bundan sonra da belə olacaq. Bu cür obrazın yeri - ünvanı yüksək idraklı aşiqin ürəyidir. Ürək burada yüksək hissiyyatlı, əslində beynin özü demək olan orqandır...
Füzulinin aşiq qəhrəmanı ruhunun yetkin ifadəsidir. Bədiyyatı dinin məntiqini ötür...
Füzuli eşqi insana səcdə üzərində qurulub. Füzuli Eşqi Asif Ata demişkən, gerçəkdən din ölçüsünə qaldırır, dinləşdirir. Onun qəzəllərində insana - sevdiyinə səcdəli eşq o dərəcədə ülvi, ucadır ki, ilahiliyin obrazını insanın şəxsində görürük. Orta yüzillərdə dinin qılıncının hər tərəfinin kəsdiyi zamanda Füzuli eşqinin dindən gələn obrazlara da sevgi ünvanı kimi görünməsi gerçəkliyi var. Ancaq Füzuli eşqinin bunca bənzərsizliyi onun insanın ilahi imkanlarını fitrətən duyması, dərki, yüksək bədiyyatla ifadə etməsidir. Füzuli duyur, görür ki, aşiqlik insanın insanı duyması, bilməsidir. Həqiqətin ünvanı - insanın içidir. Aşiq özünü yaratdığı dərəcədə sevdiyini yaradır. Özünü yarada bilməyən sevgi ünvanını tapa bilmir. Sevənin sevilməməsi gerçək həyatda faciədir. Füzulinin ilahi ölçüdəki sevgisi qarşılığını aşiq Füzulinin əhli-kamal olmasında, yəni yetkinləşməsində tapır.
Füzulinin aşiq obrazı mütləq insani keyfiyyətlərə yetmiş insandır. Füzulinin eşqi dedikdə, onun İnsana - Mütləqləşdirdiyi varlığa olan bənzərsiz sevgisi nəzərdə tutulur. Sevgilinin vəslinə yetmək özünün mənəvi-insani imkanlarını anlamaq deməkdir.
Füzulinin aşiq obrazının vəslə yetməsi - ruhsal olaydır. Onun vüsalı mahiyyətcə fiziki qovuşmağa hesablanmır. Bu ölçüdə eşqi anlamaq çətin olur. Ancaq Füzulinin zamanından üzü bəri indi də anlayanlara eşqin ucalığını, bənzərsizliyini göstərir, sabah da belə olacaq. Mahiyyətcə eşq əlçatan görüldüyü, sanıldığı dərəcədə əlçatmazdır. Yalnız insanlıq imkanına yetən - həqiqəti anlayan aşiqliyə yüksəlir. Aşiqliyə yetmək - insanlığa yetməkdir. Eşqə yüksələnin halı çağındakılardan tam fərqli, bənzərsiz olur. Füzulinin özünüifadəsi ona görə bənzərsizdir ki, çağının düşüncəsində ilişib qalmır, həqiqətə yüksəlir.
Nəsimi və Füzuli: Hürufilik və Sufilik. Füzulinin eşqi gerçəkliyi ötdüyü dərəcədə İnsana yetir. İnsana yetmək elə İnsanlığa yetməkdir. Eşqin ünvanını tapan Füzuli müdrikliyində ardıcıldır, bənzərsizdir. Nəsiminin aşiq sevgisi ilə Füzulinin aşiq sevgisinin tutuşdurulması bizə hürufiliklə sufiliyin fərqini tam aydınlaşdırmağa imkan verir. Nəsimi sevgisində hürufiliyə xas açıqlıq, qətilik göstərir. Bu, Fəzlullah Nəiminin fəlsəfəsindən gələn, mahiyyətcə "Din içində Din" olan hürufiliyin İnsanı ilahiləşdirmək - Allahlaşdırmaq məntiqinə - gerçəkliyinə əsaslanır. Nəsiminin sevdiyi - öydüyü, ilahiləşdirdiyi aşiq, kamil İnsan obrazı Fəzlullah Nəimi idi. Nəsimi Nəimini hər şeydən uca tutur, vəsf edir, örnək göstərir. Bu sevginin bənzərsizliyi, ona yetmək üçün zamanı aşan açıq döyüşkənlik ortadadır. Nəsiminin də yaradıcılığında dindən gələn, gerçək tarixi-dini obrazlaşdırmalar var. İndi Nəsiminin yuxarıda söz açdığımız ilahiləşdirmə məntiqi ilə bunun arasında uyumluq tapmaq olurmu?
Dinin hökmünün qarşısıalınmaz olduğu zamanda yaşayan Nəsimi fikirlərini daha çox rəmzləşdirirdi. Ondan öncə ustadı Nəimi də buna məcbur olmuşdu. Ancaq Nəsiminin bütün hallarda Fəzlullahı Həq (Həqiqət ünvanı - Allah) deyə öyməsi, obrazlaşdırması faktdır.
Fəzl-i
həqdir vaqif-i əsrarımız,
Fəzl-i
həqdəndir qamu ənvarımız.
Fəzl-i
həq göstərmiş
idi karımız,
Fəzl-i
həqdir, fəzl-i həq memarımız.
Nəsiminin açıq, hürufiyanə
biçimdə Həqqi
(Fəzlullahın şəxsində
İnsan obrazını)
öyməsini Füzuli
Eşq adlı dünyasında insan obrazını - sufiyanə,
daha çox gizli, özünəməxsus
edir. Burada Füzuliyə ehtiyatlılıq
xasdır: fikirlərini
niyə ehtiyatla, hərdən də açıq ifadə edir? Füzulidə Nəsimidən fərqli olaraq gerçək həyatındakı ikiliklər
(təzadlılıq) özünü
göstərir, yaradıcılığına
yansıyır. Görünür,
Füzuli Nəsimi aqibətini yaşamaq istəmir. Ancaq Füzulinin sufiliyi onun İnsan ucalığını öyməsini,
din ölçüsündə təqdim edəndə belə gizlədə bilmir. Füzulinin fikir ustadlığı, sözü bənzərsiz
deməsi aydın görünür. O da Nəsimi
kimi bütün hallarda dinin sınırlarını - "həddini
bilmə" ölçəyini
anlayır. Anladığı
dərəcədə aşır,
İnsana - İnsanlığa
yetir...
Asif Atanın fikri yadımdadır: "Sufilər
Allaha yetib onda itirdilər, Hürufilər Allaha yetib Allah olurdular"...
Füzulinin Eşqi ən yüksək mənəvi
olay olaraq ifadə etməsi birbaşa, mahiyyətcə
İnsana - Sevgiliyə
aiddir. Dinin ölçüsündə belə
bir sevgiyə icazə (imkan) yoxdur. Dində Allah dərkolunmazdır. Ancaq öncə Nəsiminin, sonra da tarix baxımından Füzulinin
eşqdə kamilləşdikləri,
hər birinin halını yüksək,
bənzərsiz mahiyyətdə
ifadə etdikləri ortadadır. Bu mənəvi
olaylar İnsanın İlahiləşdirilməsinin (Nəsiminin, Füzulinin
din qaydalarından, ölçüsündən
ötə kamilləşdiklərinin)
sübutudur.
İnsanı - sevdiyini hər
şey saymaq Allahlıq iddiasıdır.
Sevdiyini Allah sayan özünü içdən
Allah saymasa, sevə bilməz. Nəsiminin məntiqi bunu deyir. Füzulidə bu məntiq zahirən başqa cür görünsə də, bilinsə də, ancaq sufiyanəliyi az qala hürufilik geyimindədir. Sevgi İnsanı gerçəkdən,
Füzuli demişkən,
əhli-kamal eləyir.
İnsan dində Allahı dərk edə bilmir. Dərk edə bilmədiyini mahiyyətcə
sevmək olmur, burada daha çox
qorxmaqdan (fobiyadan) danışmaq olar. Nəsimi Nəiminin şəxsində İnsanı
ruhunun gözüylə
görmüş və
sevmişdi. Bu ilahi sevgi onu həm
də qorxusuzluğa çatdırmışdı. Poeziyamızda
Nəsimiyə kimi sevdiyini Allahlaşdırmaq
- qorxunu aşmaq, aləmə car çəkmək
amili bu dərəcədə açıq,
yetkin obrazlı, heyrətli, vəcdli ifadə olunmamışdı.
Qəmərçöhrəm, pəriruyim, zərifim, şuxumü şəngim,
Hicazım, Kəbəvü Turim,
behiştim, hurü rizvanım...
Füzuli
də mahiyyətcə
Nəsimi kimi qorxusuzluğa çatmışdı.
O da Nəsimi kimi sevdiyini axıracan sevir. Dini obrazlara sevgisi isə ona fikirlərini mahiyyətcə "gizlətmək"
üçün gərək
olur.
***
Füzuli
eşqinin cəmiyyətdəkilərə
qətiyyən bənzəmədiyi
aydındır: o, halından
məmnundur, eşq dərdinin daha da artırılmasını diləyir.
Başqaları Allahdan
dərdlərinin az olmasını diləyirlər,
dərdin onun iradəsiylə, hətta yox olacağına, dində deyilən kimi əməlisaleh yaşasalar, cənnətə
belə düşəcəklərinə
inanırlar. Füzuli
isə cənnətini
burda tapır, əzabının artması
onun üçün cənnət feyzinin artması deməkdir. Aşıq-şair üçün
dinin Rəb, ya başqa əsas
obrazları əzablı
(yəni fərəhli)
dünyasının daha
da gözəlləşdirilməsi (əzablandırılması) üçündür.
Füzuli
buldu gənci-afiyət
meyxanə küncündə,
Mübarək mülkdür, ol
mülk viran olmasın, ya Rəb!
Füzulinin Aşiqi aysifətli
sevgilisini dərk etdiyi dərəcədə
Tanrılaşdırır... Burada həm də Tanrı-Allah təzadı var. Şair qədim türk təfəkküründən gələn
Tanrı obrazını
İslamdan gələn
Allah obrazı ilə qarşılaşdırır. Bu qarşılaşdırmada obrazların
hansınınsa üstünlüyü
göz önünə
gəlmir, idrak bunu mübahisə predmetinə çevirmir. Füzuli diqqəti aysifətliyə yönəldib:
Kimsə
ol bədxuyə izhar edə bilməz halımı,
Ey sürudi-nalə, Tanriçün,
sən olğıl çarəsaz.
Burada sevgilinin aşkar olaraq Tanrı sayılması var. Füzulinin
eşqi bu dərəcədə uca,
zamanın, dinin ölçülərini aşandır.
Füzuli
Cənnətini tapdığından
Həqiqətin yoluna bələddir, gəlib-gedənlərin
məramını aydınca
görə, ürəklərini
oxuya bilir, ona görə ki, hal yiyəsidir. Təmənnalı aşiq
olmur, yarımaşiq olur. Füzulinin qəhrəmanı təmənnasızlığa
yetdiyindəndir ki, zahidin
halsızlığını aydınca görür.
Edəmən tərk, Füzuli,
səri-kuyin yarın,
Vətənimdir, vətənimdir, vətənimdir,
vətənim.
Məşhur beytdə təkrarlanan
"Vətənimdir" nidası
elə Füzulinin Cənnətidir ki, dinin o dünyada nə zamansa bəxş edəcəyi səadəti
Füzuli bir olan sandığı (inandığı) dünyada
sevdiyində tapır.
***
Ruh obrazlaşır Füzulidə,
ilahi məzmun kəsb edir. Aşiqin cananına yetmək üçün
canından belə keçmək istəməsi
ustalıqla ifadə edilir.
Səni
canan sanıram, çıx bədənimdən,
ey can!
Mənü cananım arasında
çox olma hail.
Cananın Füzulini odlandırması
onu Həqiqətə
yetirməsidir. Can-Ruh anlamı var, hələ də tam anlaşılmayan,
ağıllarda aydınlığa
çıxmayan. Füzuli
fitrətən anlayır
ki, Ruh - İnsanlıqdan
soraq verir, xülyəvi bir şey deyil, gerçəklikdən qıraqdakı
qüvvənin əlində
deyil, İnsanın mahiyyəti ilə bağlıdır, idrakla dərk olunandır; Füzulinin Eşq dünyasında Aşiq hökmü var - taleyini bəlirləyən.
Ey Füzuli, yanıram kim, nə üçün
ol üzü gül
Mənə yanar od olur, özgəyə şəmi-məhfil.
Asif Atanın Mütləqə
İnam Dünyabaxışında
Ruh - İnsanı var edən 4 cəhətin birliyidir: İnam, İdrak, Mənəviyyat,
İradə. Bu, ayrıca
yazının mövzusudur.
Türk
mifoloji düşüncəsində
Od obrazlaşır, yazılı
ədəbiyyatda ayrı-ayrı
janrlar üçün
yaşarı, bənzərsiz
ideya qaynağı olur. Od Füzulidə mifoloji obraz kimi nəinki nəzərdən keçirilə
bilər, fikrimizcə,
elə bu cür anlaşılsa, daha məntiqə uyğun olar. Odun obrazlaşması - mifoloji mahiyyətli olması ilə bağlıdır: ağılda,
düşüncədə gerçəklik ölçüsü
aşılır, ayrı-ayrı
hadisələrin mayasında
Odun - Odlanmanın təsiri aydınca duyulur. Füzulinin Aşiq obrazı gerçəkliyin bütün
məqamlarında sınanır,
əzablara tuş gəldikcə yenə də istəyir ki, dərdi artsın. Dərddə özünün
həqiqətinə yetən
Aşiq içdən
təmizlənir. Odun burada Azərbaycan-Türk Ruhundan gələn içi təmizləyici xüsusiyyəti Füzuli
ölçüsündə mənalandırılır. Bu ölçünün
kökü Zərdüşt,
Babək, Dədə Qorqud, Nəimi-Nəsimi ruhundan gəlir.
Od obrazının doğmalığı
Füzuli qəzəllərində
üzvi biçimdə
ifadəsini tapır.
Od obrazı Aşiqi niyə bu qədər
cəzb edə bilir? Əksinə, niyə dindəki Cəhənnəm odu insanları, burada konkret Aşiqi cəlb etmir? Niyə Aşiq gerçəklikdəki yaşamda
da az-çox anlaşılan,
"duyulan" Cəhənnəmin
od əzabından qorxmur,
üşənmir? Mifoloji
obrazlaşan Od qorxudan,
cəzalandıran vasitə
deyil, əslində ruhsallıq (həqiqət)
imkanıdır. Füzuli
Od obrazının verdiyi
imkandan bəhrələnə
bilir, Eşq dünyasını yaradır,
bu imkana yetdiyindən içi işıqlanır, iradəsini
gerçəkliyə qarşı
qoya bilir, sarsıntını (pis həyəcanı) ötür,
ruhunun aydınladıcı
- kutsal həyəcanına
yetir...
Od obrazı Füzuli qəzəllərində, hətta
başqa mifoloji obrazlardan da ötədir, öndədir. Ona görə
ki, Füzulini içdən
yeniləyən, Eşqində
ardıcıllaşdıran yenilməz ruhsal gücüdür. Bu gücün
qaynağı ulusallıqdan
(millilikdən) gəlir.
Bu imkanı aşkarlayan
Füzuli ona yetdiyi dərəcədə
güclüdür.
Şəmi-şami-firqətəm, sübhi-vüsali
neylərəm?
Bulmuşam yanmaqda bir hal, özgə hali neylərəm?
Yanmağı aqibət seçən
Füzuli usanmır, bezmir, ardıcıllığında
qalır.
Ey Füzuli, qıl kəmali-fəzl kəsbin,
yoxsa mən
Kamili-eşqəm, dəxi özgə kəmali neylərəm?
Həqiqətini Eşq dünyasında tapan Aşiq Füzuli dinin ölçüsünə sığmır, onu dünyasızlıq sayır.
Müəzzin naləsin alma qulağə, düşmə təşvişə,
Cəhənnəm qapısın açdırma, vaizdən xəbər sorma!
Cəmaət izdihami məscidə salmış küdurətlər,
Küdurət üzrə, lütf et, bir küdurət sən həm arturma!
Füzulidə mifoloji obrazların çoxçalarlılığı onun gerçəkliküstü düşüncəsinin ifadəsi olub, yaradıcı potensialının genişliyindən, duyum, duyğu zənginliyinin əlvanlığından irəli gəlir. Şair dünya, həyat, insan birliyini mahiyyət ölçüsündə anlayır, özünəməxsus halıyla mahiyyətə yetir, aydınladır. Eşqin Füzuli ölçüsü bu məqamda yaranır, əbədiliyə əsaslanan ifadəsini tapır, ömürləşir. Mifoloji obrazların çoxçalarlılığı Füzulinin bədiyyat imkanlarının genişliyini də aydın biçimdə çatdırır. Füzulinin seçimi yetkinliyi ilə diqqəti çəkir: burada söz mənaya yetir, uzunçuluğa yer qalmır, obrazlaşıb qəbul edilir. Füzuli ardıcıl olaraq yüksək insani ölçüyə - İnsanlıq həqiqətinə yetməsini, aşiqliyini çatdırır. Burada şair-aşiqin canlı yaşantıları söz-əməl birliyinin ifadəsi olur, Eşqin din ölçüsündə Azərbaycan-türk dəyərlərindən biri olaraq Bəşərin özündən sonrakı ruhsal yaşamına yön verir.
İşıqlı
ATALI
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 18 aprel, ¹13.- S.28-29.