Vicdanın səsi
İmamverdi İsmayılovun "Bayquş və
Qarovulçu" hekayəsi müasir Azərbaycan ədəbiyyatında
həm mövzu, həm forma, həm də semantik qatlar
baxımından seçilən ədəbi nümunələrdən
biridir. Sadə süjet və təvazökar həcmin
arxasında gizlənən dərinlik bu hekayəni
çoxqatlı və çoxşaxəli ədəbi analizə
açıq edir. Hekayə, görünənin
arxasındakı görünməzləri açmağa
çalışan düşüncə üçün zəngin
bir mətndir - burada insanın öz vicdanı ilə
qarşılaşması, nəsillərin toqquşması, təbiət
qarşısında günahın etirafı və gələcəyə
ümid axtarışı oxucunu təkcə emosional yox,
intellektual səviyyədə də sarsıdır.
Bayquşun simvolizmi: xarabalığın dili,
vicdanın səsi
Bayquş - klassik miflərdən tutmuş, Şərq
poeziyasına qədər - həmişə məna
yükü daşıyan obraz olub. Bu hekayədə isə
Bayquş yalnız fiziki varlıq deyil; o, insanın törətdiyi
dağıntıların səsidir, qırılmış
harmoniyanın xəbərçisidir, insanın təbiətlə
savaşının cəzasıdır. Nizami Gəncəvinin "Nuşirəvan və
Bayquşların söhbəti" əsəri ilə paralel
aparsaq, İmamverdi İsmayılovun bu klassik ənənəni
müasir kontekstdə necə davam etdirdiyini görərik.
Bayquşun ulamasına əsəbiləşən, onu
susdurmağa çalışan insan - əslində öz
vicdanını susdurmağa çalışan insandır. Təbiətin
"susması" insanın vicdanının da susması
anlamına gəlir. Müəllif burada ekologiyanın
pozulmasını sadəcə bioloji deyil, həm də əxlaqi
və mənəvi fəlakət kimi təqdim edir.
Qarovulçu - müşahidəçi, yoxsa
günahkar?
Qarovulçu obrazı, bədii strukturda həm fiziki
olaraq qoruma funksiyası daşıyan şəxs, həm də
daxili qoruyuculuğunu itirmiş insanı təmsil edir. Onun
qoruduğu məkan - tərk edilmiş, yararsız,
"unudulmuş" obyekt - eyni zamanda mənəvi viranənin
metaforasıdır. O, keçmişə aid olan, lakin gələcəyə
daşına bilməyən bir yaddaş məkanının
mühafizəçisidir.
Qarovulçunun sükutu, onun öz əməllərini
sorğulaması, bayquşla olan "müzakirəsi" -
insanın özü ilə, keçmişi ilə,
tanrısı ilə dialoqudur. Hekayədə bu səssiz dialoq
bizi insan və kosmos münasibətinə, eksistensial
yalnızlığa gətirib çıxarır.
Baba və nəvə: nəsillərin
düşüncə paralelləri
Əsərdə baba ilə nəvənin münasibətləri
müasir və klassik düşüncə arasındakı
tarazlığı təmsil edir. Buradakı dialoq bir tərəfdən,
mifoloji şüurun qalıqları ilə
rasionallığın toqquşması, digər tərəfdən
isə təcrübənin bilgiyə, bilginin isə hikmətə
çevrilməsi prosesidir. Babadan gələn "heç bir
şey dəyişmir" qənaəti ilə nəvənin
"bəlkə də başqa cür düşünmək
lazımdır" baxışı arasında gələcəyə
ümid doğuracaq yeni bir düşüncə xətti
cücərir.
"Deyəsən, o məndən
ağıllıdır" - bu etiraf nəinki bir babanın nəvəsinə
verdiyi haqdır, bu həm də köhnə
dünyagörüşünün yenisinə təslim
olması və gələcəyin potensialına inam kimi dəyərləndirilə
bilər.
Hekayənin dili və estetik strukturu
İmamverdi İsmayılovun dili xalq ədəbiyyatının
gücünü daşıyır. Əslində, əsərin
dili ayrıca işlənməli bir məzmundur. Qarğış və
alqış, atalar sözləri, ibarələr, təbii
dialoq, xalq ruhundan gələn təsvirlər hekayənin
estetik çərçivəsini zənginləşdirir.
Oxucu bu dili oxumaz, duyar. Xalqın kollektiv yaddaşından
süzülən ifadələr hekayəyə həm millilik,
həm bəşərilik, həm də səmimilik qatır.
Yazarın dili həm də görünməyənlərlə
danışan bir dildir - bayquşla danışmaq, təbiətlə
danışmaq, iç dünyası ilə dialoqa girmək -
bunlar realdan çox, simvolik səviyyədə baş verir.
Ekoloji, psixoloji və siyasi aspektlər
Bu hekayədə ekologiya bir mühit deyil, insanın
daxili ekologiyası ilə paralel təqdim olunur. Təbiətin
dağılması - insanın mənəvi süqutunun əlamətidir.
Bu baxımdan hekayə müasir "eko-humanist" ədəbiyyatın
tendensiyaları ilə səsləşir.
Hekayənin siyasi oxunuşları da mövcuddur: qorunan
ərazinin tərk edilmişliyi, mühafizənin simvolikliyi,
dünyada baş verən müharibələrə münasibət,
formal yanaşmalar - bunlar dövlət və cəmiyyət
münasibətlərini, qlobal siyasi proseslərin ziddiyyətli
mənzərəsini, rəsmiyyət və reallıq
arasındakı fərqi ifadə edir. Hekayə buradan sosial
mesaj da verir: təbiətə, dəyərlərə və
insana biganə yanaşmanın sonu viranəlikdir.
İmamverdi İsmayılovun "Bayquş və
Qarovulçu" hekayəsi kiçikhəcmli olsa da,
böyük mənalarla yüklüdür. Bu əsər oxucunu
yalnız hekayənin içində deyil, öz içində
də səyahətə çıxarır. Bayquşun
ulaması sadəcə xarabalığın səsi deyil -
susdurulmuş vicdanın, pozulmuş nizamın, itirilmiş təbiətin
fəryadıdır. Qarovulçunun sükutu isə
insanın bu səsi eşitməmək istəməsidir.
Və hekayənin sonunda nəvənin
düşüncələrinin işartısı - yeganə
ümiddir. Qaranlıqda bir işıqdır. Gələcəyin
daha ağıllı ola biləcəyinə olan inam, bəlkə
də ən böyük fəlsəfi nəticədir.
Çünki bu, ümidsizliyin içində doğulan
işıqdır.
İmamverdi İsmayılovun
yaradıcılığı bütövlükdə insanla
zaman, insanla vicdan, insanla təbiət arasındakı əlaqələrin
fəlsəfi izahını verməyə çalışan
bir axtarışın məhsuludur. Onun digər əsərlərində
də oxşar motivlər - sakit müşahidə, təbiət
fonunda özünü tanıma, mənəvi tənhalıq,
mifoloji simvolların müasir oxunuşu - əsas bədii
aparıcılıq funksiyası daşıyır.
Bu baxımdan, "Bayquş və Qarovulçu" həmin
estetik-fəlsəfi xəttin ən yetkin ifadələrindən
biridir. Müəllifin digər əsərlərində də
qaranlıq, sükut, tənha düşüncə mərkəzdədir.
Ancaq bu hekayədə təbiətlə danışan bir
insan, səssizliyin içində səsləri eşidən
bir vicdan, nəsillərin qarşılaşması ilə gələcəyə
inam elementi daha bariz və simvolik şəkildə təqdim
olunur.
Müxtəlif dövrlərdə eyni
düşüncənin fərqli
ritorikası
Əsəri oxuduqca Hüseyn Cavidin "İblis" əsərini
xatırlayır və paralellər də görmək olur.
İmamverdi İsmayılovun Bayquş obrazını
simvolik-ontoloji səviyyədə Hüseyn Cavidin
"İblis"indəki İblis obrazı ilə müqayisə
etmək mümkündür. Hər iki obraz müəyyən
bir zamanın dağıdıcı gücünü
simvollaşdırır, lakin bu simvolika sadəcə "şər"
anlamına gəlmir - o, həm də insanın daxili
parçalanmasının ifadəsidir.
Bayquş - xarabalığın fonunda ulayan, insanın
pozduğu təbiətin dilini danışan simvol - Cavidin
İblisi kimi, insanın öz içində yaratdığı
bir enerjidir. "İblis" əsərində İblis
heç də kənardan gələn bir varlıq deyil; o,
insanın içindəki ehtirasın,
zorakılığın, nifrətin, ikrahın və
riyakarlığın personifikasiyasıdır. Həm
İblis, həm də Bayquş, bir növ, güzgüdür
- insanın özünü görmək istəmədiyi tərəfləri
ona göstərir.
Bayquş da İblis kimi təbii harmoniyanı
pozmuş insanı ittiham edir.
Bayquş ulamır - insanın günahlarını səsləndirir.
O, bir xəbərdarlıqdır, bir vicdan səsidir. Lakin bu səsi
eşidən yoxdur - ya da eşitmək istəməyənlər
çoxdur.
Qarovulçu - Hüseyn Cavidin "İblis"indəki
Arif kimi - düşünən, müşahidə edən,
amma aciz qalan insan obrazıdır. Arif intellektual təbəqənin,
vicdan sahibinin təmsilçisidir. O, iblisliyin mahiyyətini dərk
edir, onunla mübarizə aparmaq istəyir, lakin bu sistemin
içində tək və zəif qalır.
Qarovulçu da bayquşun mahiyyətini az-çox
anlayır. Onun ulamasında bir həqiqət var, amma bu həqiqəti
qəbul etmək ağırdır. Qarovulçu da Arif kimi
müdrikdir, amma müdaxilə edə bilməyəcək qədər
yalnızdır. Bu baxımdan hər iki obraz faciəvi qəhrəmandır
- onlar mübarizə aparmırlar, onlar ağrını
tanıyır, hiss edir, lakin mübarizəsiz uduzurlar.
Cavidin İblisi deyir: "Əql ilə nə iş
gördün, ey insan, əql ilə nə qazandın?"
Bayquş da elə bu sualı ulayır: "Nə
etdiniz? Bu xarabalığı kim yaratdı? Mən, yoxsa
siz?" Bu baxımdan İblis və Bayquş - eyni mətləbi
fərqli dillərdə danışan simvollardır.
Eyni sualların müxtəlif dövrlərdə səslənməsi:
İmamverdi İsmayılovun Bayquşu, Hüseyn Cavidin
İblisi və bu obrazlarla üz-üzə qalan Arif və
Qarovulçu - müxtəlif zamanlarda yazılmış, lakin
eyni narahatlıqları ifadə edən obrazlardır. Hər
ikisində insanın öz içində yaratdığı
fəlakətlər, bu fəlakətləri anlaması, lakin
onları dəyişdirə bilməməsi motivi
üstünlük təşkil edir.
Əgər Cavid İblis vasitəsilə bəşərin
mənəvi süqutunu göstərirdisə, İsmayılov
bu süqutun nəticələrini ekoloji, sosial və psixoloji
xarabalıqlarda göstərir.
Bu müqayisə göstərir ki, ədəbiyyat təkcə
zamanın səsi deyil, zamanlararası körpüdür.
Cavidin İblisi ilə İsmayılovun Bayquşu
arasındakı səssiz dialoq, Azərbaycan ədəbiyyatının
mənəvi və fəlsəfi
davamlılığını sübut edir.
Mehriban VƏLİYEVA
Ədəbiyyat qəzeti .- 2025.- 1 avqust (№27).- S.8.