Bəxtiyar Vahabzadə poeziyasında
idrakla intellektin vəhdəti
Bəxtiyar Vahabzadə-100
Bəxtiyar Vahabzadə Azərbaycan ədəbi-fəlsəfi, idraki-intellektual,
estetik-mənəvi düşüncəsinin son bir əsrdə yetirdiyi
ünlü
simalardandır. Şairin səsi,
nəfəsi daim səni özünə cəlb edən, əsərləri dostuna, həmsöhbətinə çevrilən
nümunələr olsa
da, sənə hökmranlıq
etmir, səni alçaltmır, sənə
əmr də etmir, ovqatına nur çiləyib, mətinliyə səsləyir.
İç dünyana
mübhəm doğmalıqla
daxil olub, səninlə dostcasına
danışır: sevgi
və kədər, həyat və ölüm, xəyanət
və gözəlliyin
nə olduğunu anladır, məsləhətçinə
çevrilir. Onun yaradıcılığında intellektlə mədəniyyət,
lirik vüsətlə
yaşam və həyat təcrübəsi
daim ülfətdə,
ünsiyyətdə olur.
Bəxtiyar milli poeziyamızda sanki
dünyaya əzəmətli
söz ustadları bəxş etmiş Xaqani Şirvani, Nizami Gəncəvi, Məhəmməd Füzuli,
Molla Pənah Vaqif, Mirzə Ələkbər Sabir, Mikayıl
Müşfiq və Səməd Vurğun kimi təfəkkür sahiblərinin yolunu və poetik hecasını, milli həyat
səhnələrini, milli musiqiyə
hissi münasibəti göstərib və dil imkanlarından istifadə edib, sözləri poetik qatara düzüb, qeyri-adi bədii-fəlsəfi
hadisələri göz
önündə canlandırmaqla
oxucuya ərməğan
etmişdir. Şairin düzüb-qoşduğu poetik
sıralamalarında tarixi,
etnoqrafik, etnoloji, psixoloji, etik, estetik, coğrafi, fəlsəfi və s. çalarlar o qədər
görümlüdür ki, oxucu bu əsərlərlə
tanışlıq zamanı
o ilmələrin, naxışların,
poetik düzümün
bəzən xalq hikmətindən süzülüb
gələn misraların
sehri altında ecazkar bir mənzərə ilə üz-üzə qalır. Odur ki, əsərlərindən hər
birinin oxucunu ovsunlamaq imkanı daha da güclənir Bəxtiyar müəllimin.
Öz həcmi etibarı ilə fərqli biçimlərdə qələmə
alınmış əsərlərindən
bizə tanış
ola biləcək mövzular
tamamilə fərdi yönlərdən görünə
bilən poetik məcmuələrindən biri
fəlsəfi-təfəkkür problematikalı "Axı
dünya fırlanır"
adlanır. Lakin bu həcmcə kiçik, mahiyyətcə monumental kitabda
yer almış şeirlər öz mövzu və mahiyyət palitrası baxımından cild-cild yazılmış əsərlərdən
daha köklü problemləri əhatə edən əsərlərin
qayəsində ölçüyəgəlməz
bədii-estetik mətləblər
dayanmaqdadır. Müəllif
"Xeyir və şər" şeirində
öz ulu sələfi
Nizamidən fərqli olaraq xeyirlə şərin daha dərinliklərdə qərar
tutan xüsusiyyətlərini
oxucuya öz yönündə anlatmağa
çalışır:
Min bir rəng yetirir
bir rəngdə torpaq,
Həm şəfa, həm ölüm yatır zəhərdə,
Kol-kos
da bitirir, çiçək
də torpaq,
Ağlın meyvəsidir xeyir
də, şər də.
Yaxşı da, yaman da bizdədir
deyin,
Nə onun, nə bunun
öz odu yoxmuş.
Xeyir-şər qol-qola! Nə yüksəkliyin,
Nə də alçaqlığın
hüdudu yoxmuş.
Poeziyanın magistral mövzularından olan xeyir və
şər problemini B.Vahabzadə varlığın ən yüksək təbii hadisəsi kimi nəzərdən keçirməklə
xeyirin Yaradanla birləşməsi müstəvisində
dərk edir. Eyni zamanda şair
bu problemi islam dini-fəlsəfi düşüncəsinin səciyyəvi
tərəfi kimi işarələyir. Onu da
yaddan çıxarmaq
olmaz ki, B.Vahabzadənin
yaradıcılığının mərkəzi fəlsəfi
problemi insan varlığının mənasıdır
ki, şair məhz bu məsələ üzərində daha çox sosial-ictimai, mədəni-mənəvi prizmalardan
axtarışlar aparmışdır.
Odur ki, o, insanı bir sirrə bənzədib, onun varlığını dərk
etmək üzərində
fasiləsiz müşahidələr
qurmaqla, həm də insan həyatının
özünü bir sirr kimi təqdim
etmişdi.
Xeyirlə şərin mənşəyinə
ekskurs edərkən müəllif, həm də onların mənbəyini, irrasional azadlıq aramağı üstün tutur. Elə buradaca qeyd edək ki, B.Vahabzadə yaradıcılığında xeyirlə şərin dialektikası onun əsərlərinin ana xətlərini
təşkil edir. Çünki onun qəhrəmanları xeyirlə
şər, xeyirxahlıqla
pisliklər arasında
var-gəl edənlərdir.
Odur ki, B.Vahabzadə
yaradıcılığında Azərbaycan və türk milli-mental düşüncəsinin
yüksək uğurlarını
işarələmək mümkündür
ki, burada insan təbiətin ən yüksək hadisəsi kimi təqdim olunur ki, əsil mahiyyəti də həm xeyir, həm də şər yaratmaqla onun azadlıq düşüncəsini özündə
ehtiva edir.
Xalq yazıçısı Rəsul
Rza şairin 1959-cu ildə "Düşüncələr"
("Razdumğə") adlı
"Azərbaycan uşaqgəncnəşr"
nəşriyyatında işıq
üzü görmüş
poetik məcmuəsinə
"Bəxtiyar Vahabzadə"
mövzulu Ön sözündə yazırdı:
"Əksər hallarda
şeirlərlə bağlı
bəhs edərkən
onu yaşa görə bölürlər.
Bununla da şairin yaradıcılığının - yaşlı orta və kiçik nəslə aid olduğunu
müəyyənləşdirirlər. Fikrimcə, belə bölgü son dərəcə
şərtidir. Poeziyanın
yaşı yoxdur. Mənimlə razılaşmaya
bilərlər ki, ustalığa
aparan yol illərin dayanmadan ortaya qoyulan zəhmətindən keçir.
Bu, sözsüzdür. Lakin bu da sözsüzdür
ki, yaradıcı insanın
dayanmadan çəkdiyi
zəhmət o zaman uğurla
nəticələnə bilər
ki, belə zəhmətin
mərkəzində özünü
poetik natura göstərsin...
Bəxtiyar Vahabzadə sözün
həqiqi mənasında
yüksək səviyyəli
şairdir. Onun poetik fırçası çoxrəngli və çoxölçülüdür. Onun dili yapışqanlı
və koloritlidir. Vahabzadənin poeziyası düşüncələr poeziyasıdır.
Fərz edək ki, bu düşüncələr
bəzən lap həyatın
yuxarı hissəsinə
aiddir, lakin digər şeirlərində,
məsələn, ağaran
saçlara həsr olunmuş şeir isə yaxınlaşan qocalığın carçısı
kimi özünü göstərir. Bütünlükdə
isə Vahabzadə poeziyası bizim müasir ədəbiyyatımızın
ən maraqlı hadisələrindəndir". Onu
da qeyd edək ki, Rəsul Rza bu fikirləri səsləndirdiyi vaxt Bəxtiyar hələ ömrünün 30-cu illərinə
qədəm qoymamışdı.
Bəxtiyar təkcə düşüncələr
şairi, bəxt şairi, bəxtiyarlıq
şairi deyildi, o, həyatın fəlsəfəsinə,
onun estetikliyinə, onun gedişatına, onun simasına dərindən bələd
olmaq istəyində idi. "Özünü dinlə" kimi kiçik bir şeirin mahiyyətində
yatan dərin məna yükünə nəzər salaq:
Dinlə
bu dünyanı öz ürəyinlə,
Sənət aləmində özünü
dinlə.
Özgəni dinləsən kökdən
düşərsən,
Sən özün özünə
özgələşərsən.
"Özümü kənardan
seyr edim" - deyə
Nə olar, hərdənbir çəkil təkliyə!
Üzbəüz, təkbətək qal
ürəyinlə,
Sən onu dinlə!
Tək onu dinlə!
İstedadlı rus şairi Yeqor İsayev Bəxtiyarın əsərlərinin
belə zəngin və düşündürücü
mahiyyətinə nəzər
salarkən deyirdi:
"Bəxtiyar insanı
vəcdə gətirən,
təlatümlü fikirlər
axtaran dərin şairdir. Onu insanın dünyaya gəlməsinin mahiyyəti,
kosmos və materiyanın sirlərini açan ağlın və idrakın əvəzsiz ənginlikləri
heyran edir, lakin bir də
insan qəlbinin kosmosu var - burada isə o qədər "ağ ləkələr"
var ki, bu narahat və əzablı yolda ruhi mükəmməlliyə
sözlə işin harmoniyasında yetişmə
var! Bax, bu da Bəxtiyar Vahabzadə poeziyasının mahiyyətidir".
Heç
bir mübaliğəyə
yol vermədən, hesab edirik ki, Bəxtiyar Vahabzadə XX əsrin 40-cı illərindən,
ta XXI əsrin birinci onilliyi arasında Azərbaycan intellektual poeziyasının inkişafına
nəzərəçarpacaq təsir göstərmiş
müəlliflərdəndir. O, yuxarıda göstərdiyimiz
kimi, insanların daxili ürək çırpıntılarını açmağa çalışan
fəlsəfi poeziyanın
nadir nümayəndələrindəndir.
1986-cı ildə qələmə
aldığı "Hara gedir?"
şeirinin məziyyət
və məzmun tərəfinə gəlin,
birlikdə diqqət yetirək:
Təbiətin sümüyünə dirəndik,
İliyini sorasıyıq, sorası.
Əlimizlə bu anamız torpağın
Dağlanmamış görən qaldı harası?
Təbiətin insan kimi günü yox,
Zülmümüzdən rüzgarı yox, günü yox.
Bu dünyanın əvvəli
yox, sonu yox,
Var olarmı yoxla yoxun arası?
...Yaranışdan biz övladıq,
o - ana.
Bu sitəmi necə qıydıq biz ona?
Hara gedir o fırlana-fırlana
Sinəsində çalın-çarpaz yarası?
Gördüyümüz kimi, fəlsəfi düşüncələrini
oxuculara çatdırmaq
üçün şair
yeni deyim-duyum formaları
axtarışında olmaqla
idrakında analitik ibarələrdən istifadəyə
üstünlük verməklə
poetik forma və məzmunun səslənişini
sual cümlələri
üstündə qurmaqla
avanqard poeziyanın ənənələrini yeniləyir,
obrazlı düşüncələrə
uçuş verir, metaforiklikdən gərəyincə
yararlanmaqla, simvollardan
və şərti obrazlardan istifadə edib, ifadənin sərbəst formasına,
şeirin intonasiyasına
yeni çalarlar daxil etməklə, lirik qəhrəmanın fikir və duyğularını
yeni statusda təqdim etməyə müvəffəq
olur.
Elə buradaca qeyd edək
ki, şairin yaradıcılığında
gedən yenilənmə
prosesi onun şeirlərində XX əsrin
70-80-ci illərində baş
verən estetik meyillərin göstəricisi
kimi də səciyyəvidir. Eyni zamanda bildirək ki, milli ədəbiyyatda intellektual
poeziya həmin dövrlərdə ədəbi
materiallar əsasında
cəmiyyətin aktual
problemlərini həll
etməyə çalışmaqla,
dünyanın və varlığın ümumi
vəziyyətinə və
halına zond salmağı düşünür
və problemə açıq başla münasibət göstərməyə
çalışırdı.
Əlbəttə, intellektual poeziya
öz istiqaməti etibarilə özünün
dərin fəlsəfi
məzmunu, mürəkkəb
simvolikası ilə xarakterizə olunur. Burada metafora və obrazlardan istifadə və onların poetik mətndə oynadığı
rol şairdən yüksək səviyyəli
erudisiya və analitik bacarıqlar sərgiləməsini tələb
edir. Çünki idraka söykənən intellektual poeziyada varlığın, mövcudluğun,
şüurun, əxlaqın
əksər məsələləri
öz əksini tapır, onların xüsusiyyətlərinə individual baxış sərgilənir,
eyni zamanda intellektual poeziya, həm də mürəkkəb şeir
formaları və dil konstruksiyaları tələb etməklə
oxucunun dərin idrak imkanlarının işə salınmasına
impuls verir.
Beləliklə, gətirdiyimiz nümunələrdə
biz Bəxtiyar Vahabzadə
poeziyasında daim idrakla intellektin şairin iç dünyasını necə
orijinallaşdırdığının və zənginləşdirdiyinin
şahidi oluruq.
Nizami Məmmədov TAĞISOY
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 15 avqust, №29.- S.9.