Biri var imiş,
biri yox imiş...
- nağılların
ikili üzü
"Nağıl danış, mənə!" - bu gün bir qədər
azalsa da, çox uşaqların gecə yuxuya getməzdən əvvəl analarından istəyidir. Amma çox vaxt bu sadə
istək təkcə uşağa deyil, əslində, onu danışan böyüyə
də ünvanlanır.
Çünki nağıl
həm uşağın
təxəyyül dünyasını
bəsləyən fantaziya,
həm də böyüyün yaddaşının
dərin qatlarına toxunan bir çağırışdır.
Nağıl mifdir, folklordur, milli-genetik kodumuzun əks olunduğu prosesdir. Amma o həm də bir uşaq şirinliyi,
eyni zamanda da bir xalqın həyat fəlsəfəsidir.
Onu əzbərləyən
uşaq olsa da, onu başa düşən
böyüyür.
Nağıl - səthdə yüngül,
dərinlikdə ağır
bir mətn növüdür. Hər hekayənin fonunda cəmiyyətin sualları,
vicdanın səsi, yaddaşın çəkisi
gizlənir. Məhz bu səbəbdən nağıl nə vaxtsa yalnız uşaqlar üçün
deyildi - o, əslində
böyüyən insanın
yol yoldaşı idi.
Nağıllar bütün duyğu
orqanlarını, yaradıcı
işarələri işə
salır, balacaların
hələ kamilləşməmiş
potensial imkanlarını
bir araya cəm edib, fərqli estetik çevrə yaradır. Bəlkə də nağıllar uşaqların
estetik dünya ilə ilk təmasıdır.
Sonra onun başqa yaradıcı xüsusiyyətlərinin
meydana çıxmasına
rəvac verir. Təhtəlşüurda yer
almış nağıl
personajları oradan rəsmə, yazıya, yaxud musiqi notlarına
köçürülməklə balacaların mənalar dünyasını yaradır.
O mənalar dünyası
ki, orada balacalara məxsus xarakterik bir dünyaduyum ehtiva olunur. Onlar özünü kiməsə bənzədərək
böyüyür, xəyallarındakı
qəhrəmana doğru
yol alırlar.
İkili mənalar: uşaq
üçün fantaziya,
böyük üçün
fəlsəfə
Nağıllar ikili struktura malikdir: səthdə uşağı əyləndirən
sadə süjet, dərinlikdə isə böyüyü düşündürən
simvolizm. Bu ikili təbiət onları həm əyləncəli,
həm də təlimverici edir.
Məsələn, Cırtdan - balaca,
zəif, amma məğlubedilməz, əslində
uşaq gözü ilə qəhrəman, böyük üçün
isə ağıl və cəsarətin təcəssümüdür. Divin
nəhəngliyi fiziki
qorxunu, Cırtdanın
cəsarəti isə
mənəvi gücü
simvollaşdırır. Burada
çatdırılan əsas
mesaj sadədir: ölçü və görünüş yox, mahiyyət və düşüncə qalib
gəlir.
"Tülkü və keçi" nağılında
da bu simvolizm açıq görünür.
Tülkü ağlı,
hiyləni və həyasızlığı, keçi
isə sadəlövhlüyü
və saf niyyəti təmsil edir. Amma həyatın sərt qanunları nağılda öz yerini tapır: ağıllı xilas olur, saf niyyətlə
hərəkət edən
isə cəzalanır.
Bu, uşağa "ehtiyatlı
ol" deməkdirsə,
böyüyə "yalnız
niyyət kifayət etmir, düşünmək
də lazımdır"
mesajıdır.
Simvolik qəhrəmanlar və
kollektiv yaddaş
Nağıllardakı obrazlar təsadüfi deyil, hər biri xalqın
kollektiv şüurunun
bir parçasıdır.
Div - zorakılıq və qorxunu təcəssüm etdirir, ancaq bir uşaq tərəfindən
məğlub edilə
biləcək qədər
içi boş bir gücdür.
Nənə - bilik, mərhəmət,
keçmişin müdrikliyidir.
Yoxsul oğlan - xalqın içindən çıxan,
haqqı təmsil edən səsi və ümididir.
Bu obrazlar vasitəsilə nağıl xalqın özünə sual verir: "Biz kimik? Nəyə inanırıq?
Nəyi müdafiə
edirik?"
Nağıl - xalqın özü
ilə apardığı
dialoq
Azərbaycan xalq nağılları
- sadəcə əyləncə
vasitəsi deyil, xalqın özü ilə apardığı dərin bir dialoqdur. Onlar xalqın mənəvi dəyərlərini qoruyur,
formalaşdırır və
ötürür.
Nağılın sonunda deyilən
"Göydən üç
alma düşdü..." ifadəsi isə bir şirin epiloq yox, bir
dünya baxışıdır.
Hər alma - bir gerçəkliyi təmsil
edir:
Ədalət mümkündür.
Yaxşılıq gec-tez qalib gələcək.
Sevgi - qorxudan güclüdür.
Bu mesajlar uşağın zehninə toxum kimi səpilir, illər sonra çiçək açır.
Uşaq üçün
bu, sadəcə bir hekayədir. Böyük üçün
isə bir xatırlatmadır: sən
nəyi unutdun, nəyə və ya hara dönməlisən?
Əxlaqi
seçimlər və
qadın obrazlarının
gücü.
Nağıl dünyası həm
də əxlaqi sınaq meydanıdır. Burada qəhrəmanlar qarşısında həmişə
seçim var:
Haqla nahaqqın;
Ağıl ilə zorun;
Sədaqətlə xəyanətin mübarizəsi.
Bu seçimlər real həyatda
da qarşımıza çıxır.
Nağıl bizə hazır cavab vermir - yalnız yön göstərir. O, mühakimə etməz, düşündürər.
Qadın
obrazları isə nağıllarda xüsusilə
güclü və çoxşaxəlidir. Ana - şəfqət,
nənə - hikmət,
cadugər - qorxu və sirr, ağıllı
qız - dəyişimin
açarıdır. Bu obrazlar
qadının cəmiyyətdəki
və ailədəki müxtəlif rollarını
və potensialını
əks etdirir.
Rəqəmsal dövrdə klassik nağılın dirənişi
Bu gün uşaqlar
ekran, smartfon, planşet qarşısında
böyüyür, süni
intellektlərlə ünsiyyət
qurur. Amma nağıl
hələ də uşaq təxəyyülünün
doğma dilidir. Sadəcə böyüklər
nağıl danışmağı
yaddan çıxarıb.
Halbuki nağıl yalnız uşaq üçün deyil, ailənin iç ünsiyyətidir.
Uşaq
psixoloqları da bunu təsdiqləyir: nağıl
həm tərbiyə,
həm bağ yaratmaq vasitəsidir. Valideyn danışdıqca
uşaqla danışır,
ona öz iç dünyasını,
qorxularını, ümidlərini,
dəyərlərini ötürür.
Bu baxımdan, nağıl
həm tərbiyə metodudur, həm də sevgi dilidir.
Filologiya
elmləri doktoru, ədəbiyyatşünas, tənqidçi,
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunda "Uşaq
ədəbiyyatı" şöbəsinin
müdiri Elnarə Akimova da deyir ki, nağıl yazan da, onu danışan da inanır ki, bununla uşaqlara tərtəmiz bir dünya yaradır: "Bu "yaradıcı"
aləmdə böyüyən
uşağın təfəkkür
üfüqləri geniş,
ruhsal duyumu sözsüz ki, zəngin olacaq. Digər məsələ də
var: nağılla başlanan
yolçuluq özündə
yaddaş kodlarını
daşıyacaq qədər
sakral olacaq. Çünki "mifopoetik
təfəkkürdən çağdaş
zamana keçid mərhələsinin ən
etibarlı məxəzidir
nağıllar. Y.V.Çəmənzəminli demiş, "bu mədəniyyətin əsrarını
bilmək üçün
nağıl və əfsanələri unutmamaq
lazımdır", onlar
həm də mənəvi dünyagörüşümüzün
ifadəsidir. Əxlaqi,
etnik düşüncəmizi
formalaşdıran bu janr özündə doğma elementləri ehtiva etdiyi qədərincə
tarixin saxlancında əbədi qorunacaqdır".
Nağıl - xalqın vicdan
səsi
Bəlkə də uşaq ədəbiyyatı heç
vaxt təkcə uşaqlar üçün
olmayıb. Nağıl
xalqın vicdan səsi, tarixin poetik yaddaşı, əxlaqın kodlaşdırılmış
formasıdır. Nağıl
danışmaq xatırlamaq,
ötürmək və
qorumaq deməkdir.
Nağılların sonu həmişə yaxşı
bitir. Haqq, ədalət,
sevgi qələbə
çalır. Bəlkə
ona görə ki, uşaqlar qaranlıqdan qorxurlar, onlar üçün işıq,
çıxış yolu
həmişə olmalıdır.
Nağıllarımızdakı "işıq gələn, yoxsa it hürən tərəf" ziddiyyətinin
uşaqların xeyrinə
həll olunmasının
sirri də elə bundadır. Çünki onlar belə olacağına inanırlar!
Qoy hər kəs inansın və onun həyat nağılı işıqlı
olsun!
Xanım AYDIN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2025.- 15 avqust, ¹29.- S.19.