Folklorumuzdakı azadlıq ideyaları
Termin olaraq
izah etsək, "folklor" sözü ingilis dilindəki folk (xalq) və
lore (bilgi, hikmət) sözlərindən
yaranıb. Daha dəqiq, folklor, xalqın özünün
şifahi olaraq yaratdığı və nəsildən-nəsilə ötürdüyü
düşüncələrdir. Lap daha dəqiq,
mədəniyyətdir və
bura söz, rəqs, adət və ənənələr,
nağıllar, dastanlar,
inanclar və s. aiddir. Obrazlı ifadə etsək, folklor bir xalqın
kollektiv şüuru, yaddaşıdır.
Folklorun, əlbəttə,
böyük əhəmiyyəti
var. Məsələn,
folklor, ilk növbədə, milli kimliyin qoruyucusudur. Bu mənada adi bayatılar, nağıllar belə bir xalqın kimliyini göstərə biləcək nüansdır.
Folklor eyni zamanda yaddaşdır
- tarixi yaddaş. Folklor, hətta yazılı tarixdən, mənbədən daha dəqiqdir.
Folklor həm də formalaşdırmaqdır; tərbiyə
formalaşdırmaq, təhsil
formalaşdırmaq.
Folklor hər bir xalqın
gizli danışıq
dilidir. Məsələn,
tarixən də bu, belə olub.
Bəzən açıq
danışıla bilinməyən
məsələlər məhz
folklor yolu ilə ötürülüb,
danışılıb, tarixə
çevrilib.
Folklor bir xalqı çox şeydən qoruyur. Məsələn, asanlıqla başqa yad mədəniyyətlərə qaynayıb-qarışmaqdan
və ən əsası, öz mədəniyyətini unutmaqdan,
xalqın qədim inancları, həyatı haqqında məlumatsızlıqdan
və hər gələn nəslin öz kökünü bilməməyindən.
Bəs Azərbaycan folklorunu dəyərli edən hansı məsələlər
var?
Daha dəqiq, Azərbaycan folklorunda hansı maraqlı, gizli məqamlar var?
Folklorun
həm də gizli ideyaların əsas daşıyıcısı
olduğunu nəzərə
alsaq, Azərbaycan folklorunda xüsusi ilə azadlıq məsələlərinin gizləndiyini
də görmək olar. Bu gizli azadlıqlar Azərbaycan xalqının əsrlərdir
hansı yollardan, əzablardan keçdiyinin
göstəricisidir həm
də.
Məsələn, Azərbaycan nağılları
oxuyan hər kəs bilir ki, nağıllarımız əksərən
əsirlikdən qurtulmaq,
hansısa sehrli qüvvədən, cadudan xilas olmaq, zindanı
dağıtmaq və ya oradan qaçmaq
kimi məsələlərdən
ibarətdir.
Bəs bu xətt təsadüfidirmi?
Ya bunun belə olmasında zərurət var?
Məsələn, bütün bunlar
həm də Azərbaycan xalqının
əsrlərdir zülmə
müqavimətinin göstəricisi
ola bilərmi?
Misal olaraq, "Göyçək
Fatma" nağılında qəhrəmanın zülm
altında qalması və sonda işığı
taparaq azadlığa çıxması, bir xalqın əsrlər boyu qaranlıqdan işığa, yəni köləlikdən müstəqilliyə
can atmasının ədəbi
metaforasıdır.
Orada
"Ögey ana" zülmün
obrazı, "Göyçək
Fatma" isə xalqın
dirənişinin göstəricisi
kimi xarakterizə edilə bilər. Sözsüz, Fatmanın qələbəsi də xalqın, təmizliyin, həqiqətin, ədalətin
qalib gəlməyi kimi təsnifləşdirilə
bilər.
O cümlədən, eyni halları bayatılarımıza
aid etmək olar.
Əksər sevgi bayatılarımızda
belə bir azadlıq arzusu, eşqi, həsrəti var:
Atımı dağda gördüm,
Yüyənini qırmışdı.
Qolu bağlı insana
Azadlıq çox yaraşdı.
Və yaxud;
Su axar dəniz salar,
Dalğa
qırağı yıxar.
Azadlıqdan danışan
Qanadın taxıb uçar.
Bir sözlə, misallar tükənməzdir.
Bəs yaxşı, dastanlarımız
necə?
Dədə Qorqud
boylarında, "Koroğlu"
dastanında görünən
azadlıq ideyalarını
aid etmək olmazmı? Axı məsələn, Koroğlu
özü haqsızlığa
qarşı çıxan,
ədalət uğrunda
vuruşan qəhrəmandır.
Onun dağlara çəkilməsi qorxudan
qaçış deyil,
özünə azadlıq
məkanı seçmək
istəyidir. Bu baxımdan Çənlibel
xalqın ədalət
və sərbəstlik
arzusunun simvolu kimi xarakterizə edilə bilər.
"Dədə Qorqud" boylarında isə qəhrəmanların
daim "yurd" və "namus" üçün savaşması,
torpağın qorunması
ilə azadlığın
eyniləşdirilməsini göstərir.
Əslində, bütün bunları gördükcə anlayırıq
ki, xalqımız əsrlər boyu köləliyə öyrəşməyib,
sadəcə, azadlıq
ideyasını qorusun
deyə, onu bu cür formada
sözlərin pərdəsi
altında saxlayıb.
Folklorun mifoloji
qatında da eyni məsələləri
görmək mümkündür.
Burada azadlıq ideyaları daha çox təbiətin sərbəstliyi ilə bağlı olur. Məsələn, insan dağ, çay, külək, od kimi qüvvələrlə
eyniləşdirilir.
Qədim folklorumuzda
qəhrəmanlarımız, məsələn, əjdaha,
div kimi varlıqlarla mübarizədə
olub. Bu mübarizələr isə
qoyulan qadağalardan yaranıb. Bunların fonunda insanın öz taleyinə sahib çıxması ifadə olunub.
Digər müsbət
simvollarımız da bu ideyanın daşıyıcısıdır. Məsələn, "Qartal".
Folklorumuzda üstünlük
təşkil edən qartal simvolu, daha çox azadlığın rəmzi
kimi çıxış
edir.
Lap elə folklorumuzda da deyildiyi kimi:
Qartal uçar göylərdə,
Azad olar çöllərdə...
Orxan SAFFARİ
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 22 avqust, №30.- S.31.