Avropa və bəşəriyyət
Knyaz N.S.Trubetskoy
[1890-1938] - dilçi, filosof,
publisist, tarixçi...
Avrasiyaçılıq hərəkatının
fəal iştirakçısı
və ideoloqlarından
biri. "Avropa və bəşəriyyət"
əsəri ilə avrasiyaçılığa təkan
vermişdir.
Kitab
1920-ci ildə Sofiyada işıq üzü görüb. Elmi dövriyyədə daha uyğun istilah olmadığı üçün
əsərdə qədim
(ibtidai) cəmiyyət
mənasında ümumroman-german
şovinizmindəki "vəhşi"
məfhumu da saxlanılmışdır.
Cəmiyyətləri ibtidai (primitiv, vəhşi) və mədəni (sivil) deyə ayırmaq son 200 ildən bəri bir adət
idi. Əski mədəniyyətlər öyrənildikcə
bəlli oldu ki, şovinist Avropa zehniyyətinin "ibtidai,
vəhşi" dediyi
insanlar əslində vəhşilikdən tamamən
uzaq həyat yaşamış, daim mənəvi duyğularla hərəkət etmişlər.
Onların yüksək
mənəvi dəyərlər
yaratmaları, həyatımızın
təməlində dayanan
böyük kəşflərə
imza atmaları ard-arda sübuta yetdikcə haqlarında işlədilən "vəhşi,
primitiv, ibtidai" məfhumları da antropoloji
ədəbiyyatlardan çıxarıldı.
Əsərdə yer alan düşüncələrlə
Cəmil Meriçin:
"...Avropa üçün
insanlıq Avropanın
hüdudları içərisində
bitir... Qərb, tarixi, Qərb insanının üstünlüyünü
isbat etmək üçün yazır...
Cəmiyyətlə bağlı
Qərbdən gələn
hər görüş
yalandır... Avropanın
sözü də özütək ikiüzlü...
Avropalının yazdığı
tarix xristian Avropanın qürurunu oxşayacaq bir sürü cəfəngiyyatdır"
sözləri arasında
dərin səsləşmə
var...
Təqdim olunan fraqmentlər
"Avropa və bəşəriyyət"in səhifələrindəki
ən çarpıcı
məqamlardandır.
"...Şovinist belə bir müddəadan çıxış edir
ki, onun xalqı dünyada ən yaxşı xalqdır. Xalqının yaratdığı
mədəniyyət bütün
digər mədəniyyətlərdən
daha yaxşı, daha mükəmməldir. Digər xalqlar üzərində üstünlük
və hökmranlıq
haqqı bir tək onun xalqına
mənsubdur. Bu böyük
xalqın zəfər
yürüşünə mane olan hər şey
zorla süpürülüb
atılmalıdır. Şovinist
belə düşünür
və buna da uyğun davranır.
Kosmopolit
millətlər arasındakı
fərqləri inkar edir. Belə fərqlər varsa da, onlar yox edilməlidir.
Sivil bəşəriyyət
birləşməli və
vahid mədəniyyət
olmalıdır. Qeyri-mədəni
xalqlar bu mədəniyyəti qəbul
etməli, ona qoşulmalı və mədəni xalqlar ailəsinə daxil olub, dünya tərəqqisi yolunda onlarla bir getməlidirlər.
Sivilizasiya ən yüksək rifahdır və onun naminə
milli xüsusiyyətlər qurban verilməlidir.
Bu yanaşmalarda şovinizm və kosmopolitizm sanki bir-birindən həqiqətən, kəskin
fərqlənir.
Ancaq gəlin görək, avropalı kosmopolitlər
"sivilizasiya" və
"sivil bəşəriyyət"
məfhumlarına hansı
mənanı yükləyirlər?
"Sivilizasiya" dedikdə,
onlar Avropanın roman və german xalqlarının mədəniyyətini
düşünürlər. Sivilizasiyalı xalqlar da ən əvvəl roman və germanlar, sonra da Avropa mədəniyyətini qəbul
etmiş digər xalqlardır.
İndi avropalı kosmopoliti götürsək, görərik,
mahiyyətcə onun şovinistdən fərqi yoxdur.
Avropa kosmopolitizmini dəyərləndirərkən
həmişə yadda saxlamaq
lazımdır ki, "insanlıq",
"ümumbəşər sivilizasiyası" və
sair sözlər son dərəcə qeyri-dəqiq
ifadələrdir və
onların arxasında
bəlli etnoqrafik anlayışlar gizlənir.
Avropa mədəniyyəti
bəşər mədəniyyəti
deyil. Avropa "kosmopolitizm"ini ümumroman-german
şovinizmi adlandırmaq
doğru olardı.
Kosmopolitizmin psixoloji təməli
ilə şovinizminki eynidir. Bu, ən yaxşı halda eqosentrizm adlandırıla
biləcək ayrı
bir psixologiyadır.
Açıq eqosentrik psixologiya
daşıyıcısı qeyri-şüuri olaraq özünü kainatın
mərkəzi, yaradılışın
tacı, bütün varlıqların ən yaxşısı, ən mükəmməli hesab edir.
Eqosentrizmin bu cür ifrat təzahürləri
nadir rast gəlinən
haldır və adətən müqavimətlə
qarşılaşır. Biz elə avropalı tanımırıq ki, adına
"vəhşilər" dediyinin mədəniyyətini
roman-german mədəniyyətinə
bərabər tutsun. Görünür, beləsi
sadəcə olaraq yoxdur.
Eqosentrizmin mahiyyətcə antimədəni
və antisosial olduğunu, birgəyaşayışa
maneçilik törətdiyini
anlamaq çətin deyil...
Kosmopolitizm eqosentrizmə əsaslanır!
Roman-german sivilizasiyasının
zirvəsi olan kosmopolitizm bu sivilizasiyanın bütün
əsas şüarlarına
kökündən zidd
təməllərə söykənir.
Kosmopolitizmin - bu ümumbəşəri dinin
özülündə antimədəni
prinsip - eqosentrizm dayanır.
Eqosentrizm
ümumən hər hansı mədəniyyət
baxımından qınanmağa
layiqdir, çünki
insanlar arasında bütün mədəni ünsiyyəti məhvə
uğradan antisosial başlanğıcdır.
Odur ki, əgər roman-german xalqlarından olmayanlar arasında öz xalqlarının seçilmiş
olduğunu, digər xalqların öz mədəniyyətlərinə tabe olmağını təbliğ edən şovinistlər varsa, bütün soydaşları
belələrinə qarşı
mübarizə aparmalıdırlar.
Ümumroman-german şovinizmindən başqa
heç nə olmayan Avropa kosmopolitizmi roman-german xalqlarından olmayanlar arasında böyük sürətlə və xırda-para çətinliklə
yayılmaqdadır. Slavyanlar,
ərəblər, türklər,
hindlilər, çinlilər
və yaponlar arasında artıq belə kosmopolitlər çoxdur.
...Roman-germanlar həmişə sadəlövhcə inanıblar
ki, insan olan yalnız onlardır. Özlərini də "bəşəriyyət", mədəniyyətlərini
"ümumbəşər sivilizasiyası", nəhayət,
şovinizmlərini "kosmopolitizm"
adlandırıblar.
Roman-germanların aldatdıqları,
roman-germanlardan olmayan xalqların "ziyalıları"
səhvlərini anlamalıdırlar.
Bilməlidirlər ki, ümumbəşər
sivilizasiyası pərdəsi
altında onlara təqdim olunan mədəniyyət, əslində,
yalnız roman-german xalqlarının bəlli etnik qrupunun mədəniyyətidir.
Roman-germanların mədəniyyətinin
yer üzündə hal-hazırkı və ya indiyədək mövcud olmuş bütün digər mədəniyyətlərdən daha mükəmməl olduğunu obyektiv şəkildə sübut
etmək mümkündürmü?
Avropa mədəniyyəti ilə
tanışlıq xeyrədir,
yoxsa zərərə?
Bu suallar Avropa kosmopolitizminin mahiyyətini
ümumroman-german şovinizmi
kimi dərk edən hər kəs tərəfindən
qaldırılmalı, hansı
isə şəkildə
həllini tapmalıdır.
Roman-german mədəniyyətinin
yer üzündəki
bütün mədəniyyətlərdən
ən yetkini deyə tanınması eqosentrik psixologiyaya söykənir. Avropa sivilizasiyasının ən
mükəmməl olduğu
ideyası guya Avropada elmi bünövrəyə
əsaslanır, lakin
ilk baxışda belə
görünür ki, bu
bünövrə guya
elmidir.
İş ondadır ki, Avropa
etnologiyası, antropologiyası
və mədəniyyət
tarixində mövcud olduğu şəkliylə
təkamül ideyasının
özündə eqosentrizm
kök salıbdır.
"Təkamül nərdivanı",
"inkişaf mərhələləri"
- bütün bu anlayışlar dərin eqosentrikdir.
Avropa elmində təkamül haqda hakim təsəvvür
əgər doğrudursa,
bəşəriyyətin təkamülü
mənzərəsinin bərpası
mümkün deyil.
Lakin avropalılar iddia
eləyirlər ki, bu təkamülün ümumi
cizgilərini bərpa
etmişlər. Bunu necə izah etmək olar? Həqiqətənmi möcüzə
baş verib, avropalı elm adamlarına
həqiqətənmi təkamülün
sonu və başlanğıcını tapmağa
imkan verən hansısa gizlin mənbədən fövqəltəbii
bir vəhy gəlib?
Eqosentrik
psixologiya o qədər
güclü oldu ki, heç kim bu mövqeyin düzgünlüyünə şübhəylə
yanaşmadı və
bu, hər kəs tərəfindən
qeyd-şərtsiz, özlüyündə
təbii imiş kimi qəbul edildi.
Nəticədə, "insanlığın təkamül nərdivanı"
alındı. Ən yüksək pillədə
roman-germanlar və onların mədəniyyətini
tam mənimsəmiş xalqlar
var. Bir aşağı pillədə
"qədim dövrün
mədəni xalqları",
yəni öz mədəniyyətlərində avropalılarla ən çox təmasda olan və onlara
bənzəyən xalqlar
dayanır.
...Nəhayət, ən aşağı pillədə
"mədəniyyətsizlər",
"vəhşilər" qərarlaşırlar. Bunlar
bəşər övladının
müasir roman-germanlara
ən az oxşar olan nümayəndələridir.
Təkamül nərdivanı haqda
bu təsəvvürə
görə, roman-germanlar
və onların mədəniyyəti, həqiqətən,
insanların indiyə
qədər nail olduqları
ən yüksək səviyyəni təmsil edir.
...Avropa alimləri kamilliyinə yalnız əvvəlcədən özlərini
inandırdıqları üçün
roman-germanları bu nərdivanın zirvəsinə
yerləşdirirlər. Eqosentrik
psixologiya burada ən həlledici rolunu oynamışdır.
Həqiqətə qalanda, bütün
bu nərdivan xalqların və mədəniyyətlərin müasir
roman-germanlara az və ya çox
oxşarlığına görə
aparılan təsnifatı
əks etdirir.
Əgər "təkamül nərdivanı"nın
zirvəsindəki roman-german
sivilizasiyasının "inkişafın
ən aşağı
pilləsindəki" "vəhşilər"in mədəniyyəti
ilə müqayisədə
daha mükəmməlliyi
lehinə təqdim edilən dəlillərə
nəzər salsaq, heyrət içində qeyd edək ki, bütün bu sübutlar, ya eqosentrik ön mühakimələrin, ya
da eyni eqosentrik psixologiyanın yaratdığı
optik illüziyaya əsaslanır. Heç bir obyektiv elmi
dəlil yoxdur.
Ən sadə və ən yayğın dəlil vəhşiləri
avropalıların məğlub
etmələridir; vəhşilərə
qarşı avropalıların
mübarizəsi hər
dəfə "ağ
adamlar"ın qələbəsi
və "vəhşilər"in
məğlubiyyəti ilə
başa çatır.
Obyektiv düşünən hər
kəsə belə bir dəlilin qabalığı və bəsitliyi aydın olmalıdır. Bu arqument qaba qüvvətə pərəstişin Avropa sivilizasiyasını yaratmış
qədim qalların və almanların milli xarakterində mühüm
cəhət təşkil
etdiyini və həmin tayfaların hər bir nəslinin
şüurunda indiyədək
də yaşadığını
açıq-aydın göstərir.
"Vəhşilər" bir
çox Avropa anlayışlarını qavramaqda
acizdirlər, buna görə
də "aşağı
irq" hesab edilməlidirlər. Buradakı
eqosentrik psixologiya diqqəti xüsusilə çəkir. Avropalılar
tamam unudurlar ki, "vəhşilər" Avropa
sivilizasiyasının müəyyən
anlayışlarını qavramaqda
acizdirlərsə, elə
özləri də onların mədəniyyət
anlayışlarına bir
o qədər az nüfuz edə bilirlər.
...Məsələ "vəhşilər"in
inkişafca avropalılardan
aşağı olmağı
deyil, avropalıların
və vəhşilərin
müxtəlif inkişaf
istiqamətlərinə yönəlməyi,
avropalılarla "vəhşilər"in
bütünlükdə həyat
tərzi və bu həyat tərzindən
irəli gələn psixologiya etibarilə bir-birindən mümkün
olduqca fərqlənməyidir.
Madəm,
avropalının vəhşi
olmağı "vəhşi"nin
avropalı olmağı
qədər çətindir,
bundan "inkişafca"
kimin "yüksək",
kimin "aşağı"
olduğu barədə
heç hansı nəticə çıxarmaq
olmaz.
Elmdə
tez-tez vəhşilərin
psixologiyası ilə
uşaqların psixologiyasının
yaxınlaşdırılması hallarına rast gəlmək mümkündür.
Həqiqətən, ilkin
müşahidə zamanı
vəhşilər avropalılarda
bir növ böyümüş uşaq
təəssüratı yaradırlar.
Bundan belə nəticə çıxarırlar ki, vəhşilər
"inkişafdan qalıblar"
və buna görə
onlar həqiqətən,
yetkin avropalılardan aşağıdırlar. Avropalı
alimlər bu məqamda yenə obyektiv olmadıqlarını
büruzə verirlər.
..."Vəhşilər" adı altında Avropa elmi əslində
mədəniyyəti və
psixologiyasına görə
müasir roman-germanlardan
ən çox fərqlənən xalqları
düşünür.
Avropalıların vəhşilərin psixikasına
dair təsəvvürlərinin
optik illüziyaya əsaslanmasına baxmayaraq,
bu illüziya Avropa etnologiyasının,
antropologiyasının və
mədəniyyət tarixinin
bütün saxta elmi konstruksiyalarında ən əhəmiyyətli
rol oynayır.
Bu ideyanın qeyd olunan elmlərin metodologiyası üçün
əsas nəticəsi
ondan ibarətdir ki,
roman-german alimlərinə
dünyanın ən müxtəlif xalqlarını
"vəhşilər", "geridəqalmışlar" və
ya "ibtidai xalqlar" ümumi adı altında bir qrupda birləşdirmək
imkan veribdi.
Bu adlar altında öz mədəniyyətinə
görə müasir
roman-germanlardan maksimum
fərqlənən xalqlar
başa düşülməlidir.
Həmin xalqların hamısının yeganə
ümumi özəlliyi
budur. Bu özəllik
isə sırf subyektiv və üstəlik, mənfidir...
Avropalılar öz qiymətləndirmələrini obyektiv hesab edərək, müasir
roman-germanlardan mədəniyyətcə
eyni dərəcədə
uzaq olan bütün xalqları vahid "ibtidailər"
qrupunda birləşdirdilər.
Roman-germanlardan olmayan bir xalq öz
milli mədəniyyətindən əl çəkib, yalnız avropalıları
kor-koranə yamsılamağa
başlayanda, roman-german
alimləri bu xalqın "ümumbəşəri
tərəqqi yoluna qədəm qoyduğunu"
məmnuniyyətlə qeyd
edirlər.
İşarə də vururlar
ki, Avropa mədəniyyəti
çox cəhətinə
görə vəhşilərin
mədəniyyətindən daha mürəkkəbdir.
Ümumiyyətlə, mürəkkəblik
mədəniyyətin mükəmməllik
dərəcəsi haqqında
heç nə demir. Təkamül mürəkkəbləşməyə doğru olduğu qədər sadələşməyə
də doğru irəliləyir. Odur ki, mürəkkəblik dərəcəsi
tərəqqinin ölçüsü
ola bilməz.
Müasir
Avropada sivilizasiyanın
son dəbi və ya tərəqqinin zirvəsi sayılanlara vəhşilər arasında
rast gəlinəndə
bunların çoxu ifrat primitivliyin əlaməti elan edilir... Avropalıların çəkdikləri
futuristik şəkillər
estetik zövqün yüksək incəliyinin
ifadəsi sayılır,
lakin "vəhşilər"in
tam bənzər əsərləri
sadəlövh cəhdlər,
ibtidai sənətin
ilk oyanışlarıdır.
Avropalıların vəhşilərdən üstünlüyünə dair
heç bir obyektiv dəlil yoxdur, ola da bilməz, çünki müxtəlif
mədəniyyətləri bir-biriylə qarşılaşdırarkən
avropalılar yalnız
bir meyar bilirlər: bizə oxşar olan bizə bənzəməyənin
hamısından daha yaxşı və mükəmməldir.
Yuxarılar və aşağılar
yoxdur. Yalnız oxşar və fərqli olanlar var. Bizə bənzəyənləri
üstün, bənzəməyənləri
aşağı elan etmək
əsassızdır, qeyri-elmidir,
bəsitlik və nəhayət, sadəcə
axmaqlıqdır.
Beləliklə, "müasir roman-germanların
mədəniyyətinin yer
üzündə hazırkı
və ya indiyədək mövcud olmuş bütün digər mədəniyyətlərdən
daha mükəmməl
olduğunu obyektiv şəkildə sübut
etmək mümkündürmü?"
sualının cavabı
mənfidir.
...Nəticələri o qədər
ağır və dəhşətlidir ki, avropalaşmanı
yaxşıya əlamət
deyil, şər hesab etmək lazım gəlir".
N.S.Trubetskoy
Tərcümə etdi: Cəlal BƏYDİLİ
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 29 avqust, №31.- S.18-19.