Öncə göyərçinləri
vurdular
Həyatını və əsərlərini
bir millətin inkişafına vəqf edən, ədəbiyyatın
qayəsini xalqa xidmətdə görən
Türk Ədəbiyyatı
Vakfı Yönetim Kurulu başqanı Serhat Kabaklının
"Öncə göyərçinləri
vurdular" şeiri üzərinə düşüncələrimi
yazdım.
Divan ədəbiyyatında beyt
bütünlüyü önəmli
olsa da, modern şeirdə
Sərvəti-Fünun dönəmindən
etibarən mövzu və anlam bütünlüyünə
daha çox önəm verilmişdir. Sözügedən şeir
də bu mənada uğurlu bir əsərdir. Əvvəldən sona qədər bu əsərin həm anlam və fəlsəfəsinə,
həm də şeirin ümumi quruluşuna, ana temasına
və poetikasına eyni dərəcədə
diqqət edildiyi nəzərə çarpır.
Bu şeirdə şairin
hər kəlməni,
misranı, anlamları,
oyatdığı assosiasiyanın
incəliklə seçməsinin
şahidi oluruq. Şeirdəki simvol və metaforalar sadəcə estetik olaraq qalmayıb, şeirin ana fikrini sonuna qədər dəstəkləyir və
gücləndirir. Şair
hər bir bənddə, hər bir misrada, hətta
hər bir kəlmədə vermək
istədyi duyğunu incəliklə işləmişdir.
Şeirə hakim olan duyğu və atmosferin (hüzn, təəssüf, sevinc, bəzən coşqu) oxucuya uğurlu bir şəkildə ötürülməsi gözlər
önündə sərgilənir.
Hər kəlmədən
sonra gələn kəlmə şeirin ana mövzusuna xidmət edəcək şəkildə
işlənmişdir. Şeir
sosial-siyasi xarakter daşıyır və gələcəyə ümidlərin
yenidən doğmasını
arzulayır. Günümüzdəki
dünyanın mənzərəsini
vermək baxımından
da aktual bir əsərdir bu şeir. Elə buna görə bu şeir haqqında fikirlərimi yazmaq arzusuna düşdüm.
"Öncə göyərçinləri
vurdular" şeirini
5 hissəyə ayırmaq
olar:
1-ci hissədə şair məhvə məhkum bir təbiət şəkli çəkir,
2-ci hissədə təbiətdən
yuxarı göylə
yerin arasındakı bağlantıların korlanmasına,
bağların qopmasına
təəssüf edir,
3-cü hissədə xəyal
dünyasını anladır,
4-cü hissədə bu
xəyal dünyasının
sakinləri olan biçarələri təsvir
edir, 5-ci hissədə
isə bütün yuxarıda sadalananların
yekunu olaraq düşdüyümüz vəziyyətə
dönür və təəssüflə kədərə
sarılır.
Şeirdəki düşüncələr insanla təbiətin bağlantıları içərisində
qıvrılıb poetikləşir
və zamana, onun gətirdiyi mənfi dəyişikliklərə
etiraz notlarıyla doludur:
Öncə yaşılı sildilər
tablolardan,
Qarayla yudular çəhrayı şəfəqləri.
Qüssə üstümüzdən getməsin deyə
Viranəyə döndərdilər
Gözəlim çiçəklərlə bəzənən
Bağçanı, bağı.
"Öncə göyərçinləri
vurdular" şeirində
şair günümüzdəki
olayların içinə
baş vurur, mənəvi aşınmaları
üzgüncəsinə ifadə
edir, ümidsizliyi, gözəlliklərin sanki
qəsdən yox edilişini poetik dillə anladır. Oxuduqca həm poetikasından zövq alırsan, həm də olayların içinə düşmüş
kimi acı təəssüf hissi keçirirsən. "Öncə
yaşılı sildilər
tablolardan" misrasındakı
"yaşıl" - təbiəti,
həyatı, təzəliyi
və ümidi simvolizə edir. Tablolardan "yaşıl"ın
silinməsi gözəlliklərin
və canlılığın
gözlər önündən
yox edilməsi, hətta yaddaşlardan silinməsi anlamına gəlir. Bu, estetik və təbii dəyərlərin itməsinə
poetik etirazdır.
"Qarayla yudular çəhrayı şəfəqi"
misrasında "çəhrayı
şəfəq" yeni başlanğıcları,
ümidləri, xeyirxahlıqları
təmsil edir. Qarayla yumaq isə
ümidin, aydınlığın
qaralanması, yerini bozluqlara verməsidir.
"Hüzn üstümüzdən
getməsin deyə"
misrasında isə şair baş verən mənəvi uçqunların, dağıntıların
şüurlu şəkildə
ortaya çıxarıldığını
demək istəmişdir.
"Viranəyə döndərdilər
gözəlim çiçəklərlə
dolu olan bağçanı, bağı"
misrası ilk sətirləri
tamamlayır: Bağça-bağ
burada həyatın, bolluğun, əmin-amanlığın
əksidir. Çiçəklərlə
dolu yaşıl bir bağ-bağçanın
viran edilməsi həyatın özünün,
təbii düzənin,
dincliyin və bərəkətin dağıdılmasına
işarədir. Bu gün
viranə qalan, yaşanmış həyatın
o üzündəki, ideal, ülvi
və xəyali bir aləmə bəslənən həsrəti
ifadə edir.
Şeir
həm keçmiş-keçəcəyin,
həm də müasir günümüzün
reallıqlarını əks
etdirir. Şair yuxarıdakı misralarda yaxşılıq, gözəllik,
ümid və həyat enerjisinin amansızcasına yox edilməsini və bu yox oluşun
ardındakı qəsdi
qələmə alır.
Şeir bu qəsd və çarəsizlik duyğusunu
oyatmaqla yanaşı,
bu yoxolmanın səbəbkarlarının, insanların
hüzn içində,
qüssə arasında
qalmasını arzulayan
bir güc olduğuna da işarə edir. Bu, bir insan
toplumunun düzəninə,
ya da insan ruhuna kölgə salındığı anlamını
daşıyır:
Öncə bülbülləri susdurdular
has bağçalarda,
Mehtab yox olsun deyə,
bir bulud yaratdılar.
Ən kiçik su gölməçəsindən belə
Parıltıları silib,
Bizi bir kor qaranlığın
Orta göbəyinə atdılar...
Bülbül oxuyan bağçalar
savaşsız, müharibəsiz,
dinc bir həyatın göstəricisidir.
Vay o gündən ki, bülbül səsi gəlməz ola, dünya firavanlığı, dincliyi
pozulmuş ola. Göy
üzündəki ayın
gözəlliyini örtən
buludun yaradılması
- Yerdən göyə
göndərilən ədalətsizlik
kimi simvolizə edilir. Bir buludun bir ayı yox
etməsi dünya düzəninin aşağıdan-yuxarıya
pozulması anlamına
gəlir. Ayı gizlədən buludlar bir gün dolub-daşar
və Yerə su olub dönər.
Bu buludun göz yaşları kiçik gölməçələr yaradar.
Yaranan gölməçələr
ayı, ulduzu, günəşi günün
fərqli saatlarında
əks etdirər və parıldar. O parıltıların silinməsi
insan əlinin - ədalətsizliyə, düzənə,
doğruluğa və
təbiətin gözəlliklərinə
uzanan kirli barmaqlarıdır. Bu barmaqlar
ədalət tərəzisinin
nizamını pozar, dəyişər. Suda əks olunan parıltılar ədalətin
və göydən gələn gözəlliyin
əksi, aynası, inikasıdır. İşıqları
yox etmək insan oğlunu kor bir qaranlığa
məhkum etmək deməkdir; cəhalətin
orta göbəyinə
düşmək deməkdir.
Şair bunu demək istəyir və bütün bu olanlara etirazını
poetik dillə uğurlu bir şəkildə ifadə
edir.
Öncə divanə dedilər
Məcnun üçün,
Çirkinləşdirdilər xəyalındakı
Leylanı.
Dolu könlümüzə özümüz
güldük,
Qovmağa çalışdıq başımızdan
əsrlər boyu
"Sevgi" deyilən bəlanı...
Şair
bu sətirlərlə
tarixin və əsrlərin içindən
keçib gəlir. O tarix ki, "qılıncla
qələm" əkiz
idi. O tarix ki, sevgiylə nifrət əks qütblərdə
idi. O tarix ki, sevgini Məcnunun gözlərində zaman daşına
qazımışdı. Məcnunun
gözləri sevginin doğulduğu və məzar olduğu yer idi. Sevgilər
müqəddəs hisslərin
təmiz olduğu əsrlərə həsəd
aparır bu gün şairin gözlərində. Günümüzdəki
Məcnun sevgisinin nə qədər kiçildiyini və cılızlaşdığını demək istəyir şair bu sətirlərdə.
Sevgi də, sədaqət də, vəfa da insanlığın
öz əliylə doğulduğu dövrə
işarə edir. Bu sevgi müqəddəsliyinin
gülməli hala düşdüyünün şahididir
şair. O sevgilər də, o sevgilərin saflığı da əsrlərin
o üzündə qaldı.
Biz yol gəldikcə
"Məcnun sevgisi"ni,
"Leyla sədaqəti"ni əlimizdən salıb itirdik deyə şair buna dərin təəssüf hissi keçirir:
Öncə köçəri quşları
saldılar
mövsümlərin arxasınca,
Gün oldu, quş mövsümdən qaçar
oldu.
Məcnuna çölləri gəzdirən
ümid,
Fərhada dağları yardıran
ümid,
"sevgilisi üzünə
baxmamış deyə"
Qaracaoğlan da
Naçar oldu...
Əsrlər, illər, fəsillər
dəyişdi, - deyir şair bu hissədə.
Dövran dəyişdikcə
dəyərlər də
dəyişdi, təəssüf
ki. Bu dəyişimlərin nə qədər ümidsiz və sonu görünməyən
bir ilğım kimi bəşəriyyəti
uçuruma apara biləcəyini görür
qələm ustadı.
Amma ümidsizlənmir, yenə
də dünyanı sevgi və gözəlliyin
xilas edəcəyinə
inanır.
"Gün gəldi ki, quşlar fəsillərdən
qaçar oldu". Quşların insanlardan qaçması insanlığın
dəyişməsinə işarədir.
Şeir boyu şairi təəssüfləndirən
dəyişimlər şeirdə
dərin poetik dillə əks olunmuş, klassikadan mayalanan nüanslarla bəzənmişdir. Vaxt
var idi, Məcnun Leyla eşqiylə, sevdasıyla
səhralarda gəzirdi.
Nə sevgisindən, nə də ümidindən əlini üzürdü Məcnun.
Vaxt var idi, Fərhadlar Şirinlər
üçün dağları
yarardı, diləyinə
yetişərdi. Əhdə
vəfa var idi, vaxt var idi ki...
Sevgilisi
üzünə baxmayan
aşiqlərin naçarlığı
ürəyini üzərdi.
Bu gün... amma bu gün sevgililər
yer dəyişir, eşq dəyişir, mənfəət ortaya girir. Bütün bunları görmək istəməyən şair
isə qələmə
sarılıb gücü
şeirinə verir: bu sətirlərdə bir yandan təbiətin
və insanın içindəki qaranlıq
potensialı, digər
yandan isə eşq və məhəbbətin gətirdiyi
çətinlikləri və
ya itkiləri ironik, yaxud da tragik bir dillə
deməyə çalışır.
Öncə göyərçinləri
vurdular günlər, gecələr
boyu
Zeytunun hər budağını ağaca bağladılar...
Gün gəldi, zeytun budağı öz-özünə
uçdu.
Başlarını əllərinin arasına
alıb
Hirsindən
Ağladılar!..
Sülh
quşu göyərçinlərin
vurulması əmin-amanlığın
amansızca qətlə
yetirilməsi anlamına
gəlir. Bu son bənd
günümüz üçün
nə qədər də aktual olmuş. Göyərçinlər
tarix boyu sülhü, məsumiyyəti,
azadlığı və
ümidi simvolizə etmişdir. Onların vurulması sadaladığımız
dəyərlərin yox
edilməsi, bəzi şeylərin yolun başındaykən müdafiəsiz
olduğu yerdə hədəf alınmasını
göstərir. Bu, bir
varlığın, bir
inancın və ya bir həyat
tərzinin qəsdən
dağıdılmasına başlanıldığının
təəssüf hissidir.
"Günlər, gecələr
boyu" ifadəsi isə bu parçalanmanın,
dağıdılmanın davamlı
və üzücü
olmasını vurğulayır.
"Zeytunun hər budağını, qolunu bir ağaca bağladılar..." deyən
şair nələrə
işarət edir: zeytun ağacı, əsasən bərəkətin
və kökə bağlılığın göstəricisidir.
"Hər budağın
ağaca bağlanması"
ifadəsi zeytun ağacının azadlığının
və təbii inkişafının məhdudlaşdırılmasına,
hətta bəlkə də köklərindən
qoparılmağa cəhd
edilməsinə şeirsəl
bir baxışdır.
Bu ifadələr ümidin
və müqavimətin
qırılmasına da vurğu
salır.
"Gün oldu, zeytun budağı öz-özünə uçdu..."
sətirləri bir dönüş nöqtəsi
kimi səslənir. Gözlənilməz bir qurtuluşa işarət edir bu misra.
Zeytun budağının
öz-özünə uçması
məhdudlaşdırılan bəzi şeylərin bir şəkildə azadlığını qazanması,
bəlkə də gözlənilməz bir şəkildə xilas olması anlamına gəlir. Bu, bir ümid işığı,
bir qarşı durmanın nəticəsi və ya taleyin
bir cilvəsi də ola bilər.
"Başlarını əllərinin
arasına alıb ağladılar..." - çox
şey demək olar bu misralar
haqqında.
Ən başda çox dərin bir kədəri ifadə etmiş şair. "Başını əllərinin
arasına almaq" məqamı insan oğlunun bir çarəsizliyini göstərər.
Ardınca "hirsindən
ağlamaq" isə
sadəcə dərddən
deyil, eyni zamanda vəziyyəti dəyişdirə bilməməyin,
yaxud da ədalətsizliyə
qarşı dayana bilməməyin verdiyi bir təəssüflə,
hirslə əlaqəli
ağlamadır.
Göyərçinlərin vurulması gənc fidanların torpağa düşməsidir.
Göyərçinlərin vurulması barışın,
ədalətin tükənməsidir.
Günümüz zamanında
şeir poetik-fəlsəfi
dillə insan oğlunun oyanışını,
öz kimliyini qorumasını, ədaləti
bərpa etməsini tövsiyə edir.
Son bəndin misraları ədalətsizliyə, təzyiqə
və itirilən dəyərlərə olan
təəssüfdən yaranan
bir ağı xarakterindədir.
"Ağrının yazdırdığı
şeir" deyərdim
bu şeirə. Şeirdəki daxili səsin məyus və hüznlü olmasına baxmayaraq qurtuluş üçün
ümidin olduğunu düşünür.
Şair
bu şeirində yaxşılığın, gözəlliklərin,
ümid və həyatın enerjisinin acımasızcasına yox
edilişini və bu yoxolmanın ardındakı qəsdli niyyətin olmamasını
arzulayır. Bunu qələminin gücü
ilə bağırır,
hayqırır. İnsanları
gözəlliklər yaratmağa,
yaradanın verdiyi gözəlliklərə sayğılı
olmağa və onları qorumağa çağırır.
Serhat Kabaklı hocamın "Öncə göyərçinləri
vurdular" şeirinin
günümüzün reallığıyla
səsləşməsi məni
bu yazını yazmağa vadar etdi. Qoy, dünyada
sülh olsun hər zaman, barış olsun, müharibə olmasın!
Həyat ŞƏMİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2025.- 29 avqust, ¹31.- S.30-31.