Aqibətnamə
Nizami Gəncəvinin "Leyli və Məcnun" əsərində ölüm
məqamları
(Əvvəli ötən saylarımızda)
Məhəbbət hasarı
(Leylinin ölümü)
Nizami Gəncəvi "Leyli və Məcnun" məsnəvisində Leylinin
ölümünü təsvir
edərkən, bu qüssəli aqibəti payız fəsli ilə müqayisə edir. Həyatın sonunu göz önündə canlandırarkən
yazır ki, yarpaq saralmazdan əvvəl onun içindən qırmızımtıl su
axır. Bu, yarpağın
qanıdır. Və yaxud payızda almanın başı sallanır, narın sinəsi partlayır, innab öz dodağını
dişləyir - büzüşür.
Yəni Nizami demək istəyir ki, əcəl yetişməmişdən
öncə özünü
canını alacağı
adama əməlli-başlı
yaraşdırır. Biz bir
çox hallarda canını tapşıracaq
olan kəsləri ölməzdən qabaq ruzigarının sonuna elə yaraşmış halda görürük ki, onların axır aqibətinin labüdlüyünü
rahatca qəbullanmaqdan
özgə əlacımız
qalmır. Bəs Leylinin ölüm səbəbi nə idi? Nizami bu
ölümü necə
mənalandırır? Nizami
Leylinin ölümünə
ziddiyyətlərin qovuşması
kimi anlam qazandıraraq yazır:
Leylinin ürəyinin sevdası başına vurdu,
Başının sərsəmliyi ürəyinə
endi.
Eşqə düşən insanda
artıq ürək sevdası və baş sərsəmliyi acınacaqlı hal alır. Sadəcə, sevgi ürəyin eşqini ürəkdə,
başın sərsəmliyini
başda qorumaqla insanı müəyyən
müddət hər necəsə yaşadır.
Ölüm isə aşiq biri üçün gəlməzdən
öncə belə bir yerdəyişməyə
yol açır: ürəyin sevdasını
başa qaldırır,
başın sərsəmliyini
ürəyə endirir.
Ölüm həm də qara sevdaya
düşən kəsdə
bu yerdəyişmənin
labüd nəticəsi
kimi təzahür edir.
Nizami insanın mənəvi hallarını bir çox əsərində
təbiətlə eyniləşdirir.
Bu məqamda şair Leylinin ölümünün
təbiiliyini əks etdirmək üçün
belə bir analogiya aparır: "Leyli dən sünbüldən düşən
kimi düşdü".
Yəni heç bir ölüm, hətta ən sevdalı, qeyri-adi həyat yaşayan birinin axırı da, əslində, qeyri-adi deyil. Qeyri-adi, gözlənilməz olan ancaq taleyin özüdür,
ölüm yox.
Və Leyli vəsiyyət edərkən anasına bir misal çəkir.
Deyir ki, ana, ahu, ceyran balası südə qarışmış zəhər
yeyir, sonra yavaş-yavaş ölür
ha, bax, mən də eləcə canımı tapşırıram.
Yəni eşq süddür, onu içəndə insan sevinir, canı, ruhu güclənir, ancaq içinə qarışan zəhər
sonradan - ayrılıq
zamanı öz təsirini göstərir və yayıldığı
canın axırına
çıxır.
Leyli anasına tapşırır
ki, onu möhkəm qucaqlamasın, bağrına
sıxmasın. Çünki
ölən insan onu yaşatmaq, bu dünyada saxlamaq istəyən adamların varlığını
duyduqca onun dünyadan ayrılması
daha da çətinləşir.
Allah Leylini özünə
sarı çəkir,
anası isə övladını bərk-bərk
qucaqlayır ki, ondan ayrılmasın. Leyli sanki Allahla anasının
arasında - ölümlə
həyatın ortasında
çək-çevirdə qalır. Və belə çətin, ağrılı bir məqamda ölümün
mənəvi mahiyyəti
fiziki cəhətdən
öz izahını belə tapır:
O qədər ciyərimi gizlində yedim ki,
Dərdim
ürəkdən ağzıma
çatdı.
Yəni
dərd ürəyə
sığmayanda o, yuxarı
doğru - nəfəs
evinə sarı yön alır. İnsan öz dərdini, yəni içini yeməklə, əslində, mistik quş əhvalatındakı
kimi özünü tamam-kamal yeyib bitirir.
Leyli anasına bir də onu tapşırır
ki, onu gəlin kimi bəzəyib torpağa qoysun: qoy hamı bilsin
ki, eşq insanı eybəcərləşdirmir, hətta
məhəbbət insanı
xəstə salanda da simaca kifirləşdirmir, əksinə, adam nurlanır, paklanır, bir növ mələyə
dönür.
Leylinin anasından başqa bir rizası da olur: anasına dil-dil (dilbədil) tapşırır ki, Məcnun
Leylinin ölümündən
xəbər tutub onlara başsağlığı
verməyə gələndə
ona məzəmmət
eləməsinlər, deməsinlər
ki, qızımızı bu
dərdə sənin eşqin saldı, o sənin üzündən
dünyadan vaxtsız,
cavanca köçdü.
"Məcnun mənim
bu dünyadakı yeganə yadigarımdır",
deyir Leyli. Necə ki gənc bir adam öləndən
sonra onun yadigarları - ailə üzvləri başqaları
üçün daha əziz olur, onları daha çox qorumağa çalışırlar, eləcə
də Leylini sevənlər gərək
Məcnuna da ehtiramla yanaşsınlar. Gərək
Məcnunu da qorusunlar,
çünki Məcnun
Leylinin eşqinin varisidir, o daha həmin böyük məhəbbətin ağırlığını
- onların arasındakı
ölməz sevginin yükünü çiyinlərində
tək daşıyacaq.
Leyli anasını sakitləşdirmək
üçün başqa
bir arzusunu da dilə gətirir. Deyir: "Ana, mən o biri dünyaya Məcnunun dərdini sovqat aparıram". İnsanın bu dünyadan axirətə -
Allahın hüzuruna aparacağı ən əziz nəsnə saf əməllərdir, paklıqdır. Məcnunun
eşqi Leyliyə Allahın hüzuruna apara biləcəyi ən böyük neməti - eşqi bəxş edib, bir növ, ona
hər cür günahlardan uzaq axirət sərmayəsi verib. Deməli, Məcnun öz eşqi vasitəsilə sevdiyini dərdə salıb öldürən
yox, onu cənnətin əbədi
sakini edən kəsdir. Bəlkə də, Leyliyə adi insanların hesabınca dünyəvi səadət bəxş edəcək adam - qovuşacağı
biri onu o qədər günahlara batırardı ki, Leyli sonda cəhənnəmlik olardı. Amma Məcnunun eşqi Leyliyə cənnətin qapılarını
açır. Leyli Həvva anadan fərqli olaraq cənnəti itirən yox, qazanan qadın
kimi yadda qalır.
Və Nizami Gəncəvinin Leylinin ölümü ilə bağlı şəxsi düşüncəsi,
şərhi də çox orijinaldır. Leylinin ölümü barədə şair öz qənaətini belə bölüşür:
Qəm xəzinədarlıqdan xilas
oldu.
Yəni
daha bu dünyanın
qəmini bir adam öz könlünə
toplamayacaq, bu dünyada qəmdən hamıya pay düşəcək.
Leyli elə sevirdi ki, onun eşqinin gücü bütün dünyadakı
məhəbbət ağrısını
mənimsəyirdi. Heç
bir sevən eşq dərdinin nə olduğunu bilmirdi. Eşqin dərdini bilməyən həm də onun dadından, şirinliyindən bixəbər
qalır. Daha Leylinin ölümündən
sonra hər kəs həm eşqin dərdini, həm də ləzzətini dadacaq. Leylinin ölümü eşq dərdinin azadlığıdır... Bu, Leylinin
ölümünə verilən
mənəvi qiymətdir.
Bəs Nizami sırf maddi-fiziki baxımdan bu ölümü necə mənalandırır? Leylinin
ölümünü təsvir
edən şair yazır ki:
Hasar xatunu hasarlı oldu.
Yəni
daim sevdiyinə görə qınaqlarla əhatələnən, onu
anlamaq istəməyən
insanların çənbərində,
hasarlarının arasında
min bir buxovda yaşayan Leyli ölüb yenə də hasarla əhatələndi. Bu hasar
isə dördbucaq şəklində qazılan,
hər tərəfi torpaq olan qəbrin
hasarıdır, fəqət,
həm də ona əbədi azadlıq bəxş edən ölüm hasarıdır. Necə ki
həyatın mənası
ilə ölümün
mənası çox
zaman bir-birinə ziddir,
eləcə də həyatın hasarı ilə ölümün hasarının da mahiyyətləri
fərqlidir. Həyatın
hasarı insanın əl-qolunu bağlayır,
yolunu kəsir, Adəm övladını
hər tərəfdən
başqalarının fikirləri
ilə hesablaşmağa
məcbur edir, ölümün hasarı
isə insana sonsuzluğa, azadlığa
yönələn əbədi
bir yol açır,
onu dinclik, aram sakini edir...
Duzsuz dünyanın bəxtişorları
(Məcnunun ölümü)
Nizami Gəncəvi Məcnunun ölümü haqqında
yazanda çox acılı bir təsviri göz önünə gətirir:
Zəmanənin külə döndərdiyi
xırman
göz yaşının gilələrindən
yaranan
bir xırmana çevrildi.
Məcnun
ruzigarının sonunda
elə bir mərhələyə gəlib
yetişir ki, həmin
məqamda daha o, möcüzə yaratmaq qüdrətinə sahibdir.
Yəni Məcnun artıq sanki peyğəmbərləşib. Allah özü üçün
yox, başqaları üçün istəyənlərin
diləklərini daha tez yerinə yetirir. Məcnun Allahdan ölüm arzulayır ki, Leylisinə
qovuşsun və əl açıb yerin-göyün sahibindən
bu diləyinin həyata keçməsini
istəyir:
Xudaya, məni öz möhnətindən azad
et,
Öz yarımın hüzuruna çatdır.
Burada misal gətirilən ilk misradan aydınca görünür ki, Məcnun
bu dünyada Allaha qovuşub, o dünyada isə Leyliyə çatacaq. Ona görə də Məcnun Axirət dünyasını Allahın
hüzuruna çatacağı
aləm yox, Leyliyə yetişəcəyi
məkan kimi qavrayır. Yəni Məcnun iki dəfə vüsal dadır: bir dəfə Allaha bu dünyada qovuşur, bir dəfə isə Leyliyə o biri dünyada. Onda nə haqqımız var
ki, hər iki sevgilisinə - həm Allaha, həm də Leylisinə qovuşmuş Məcnunu nakam aşiq adlandıraq?
***
Məcnun
Leylinin qəbri üstünə gəlib günlərlə orada qalır, onun ətrafına vəhşi
heyvanlar toplaşır.
Öləndən sonrasa
Məcnunun sümüklərinə
heç bir heyvan toxunmur. Məcnun tanınmaz hala düşür. Əvvəlcə heç
kəs o vəhşi heyvanların xofundan Leylinin qəbri üstünə yaxın düşə bilmir. Vəhşi heyvanlar həm Leylinin qəbrini, həm də Məcnunun cansız cəsədini qoruyurlar. Məcnunun cəsədi bir il orada qalır, tamam tanınmaz hala düşür. Leylinin qəbri üstündə ölənin
Məcnun olmasını
insanlar görün, hansı nişanından tanıyırlar?
Onu insanlar vəfasından tanıdılar.
Çünki aşiqin eşq
nişanı vəfadır.
Aşiqlər mənsəbində
vəfa qanunu anlayışı var.
Axı bu vəfasız dünyada ölənlərini
qəbrə qoyan adamların hər biri o saatca məzarıstandan
ayrılırlar. Ancaq
bu dünyanın gərdişinə sığmayan
- öz eşqinin dəlisi olan biri orada uzun
müddət qala bilər və o da, təbii ki, Məcnun idi.
***
Bu dünyada həməhd idilər,
O dünyada eyni beşikdə uyudular.
Nizaminin
bu qəbirləri beşiyə bənzətməsi
təbiidir, çünki
onlar bu dünyada öldülər,
axirətdəsə yenidən
doğuldular. Onlara tənə edənlərə
ən böyük acizlik məqamı o oldu ki, Leyli və Məcnun sonda onlara rişxənd
edənlərin özlərinə
və övladlarına
əbədi nümunə
oldular. Ayrılıqları
eşqə timsal oldu, sevgiləri sevə, qurban verə bilməyənləri
tanıdan ülgüyə,
meyara çevrildi.
***
Məcnun
Leylinin ölüm xəbərini eşidəndə
dünyaya üsyan edir. Soruşur ki, ey dünya, nəyə görə sən sevən adama qanlı suyu cam dolusu verirsən, şirin şərabı isə bir içimlik? Deyir, Allahın mənim kimi adama belə bir dərd verməsi
ildırımın qurumuş
bir çöpü vurması kimidir, qarışqayla böyük
bir qoşunun müharibə etməsi qədər ədalətsizdir.
Dünya rəhmsiz üzünü göstərəndə
əjdahanı doğrayan
kəskin qılıncı
milçəyin üstünə
qaldırır. Cahana üz tutan Məcnun
soruşur ki, ey duzsuz dünya, bu mənə qarşı nə bəxtişorluqdur?
Zəmanə Leylini o yana-bu yana çox atır, Leyli gah dünyanın əlində
girova çevrilir, gah
da öz eşqinin. Beləcə, onun ömrü bu iki nöqtə arasında bəxt ulduzu kimi axıb
gedir. Məcnun Leylinin ölümündən
sonra üzünü sevdiyinin dünyasına tutub onun dinclik
tapmasını belə
mənalandırır:
Yol üstə qum kimi tapdalanırdın,
Quyuda su
kimi rahatlandın.
Beləcə, Məcnun ölümün
eşqi xilas etdiyini bildirir. Və Məcnun Leyliyə dua oxuyarkən söyləyir
ki, canın Allaha əmanət olsun. Burada "can" sözü ruh mənasındadır. Çünki Leyli ruhunu dünya nemətlərinə satmadı,
onu Allahın yanına pak apardı. Bu dünyada Leylini Məcnundan ayırmaq istəyən hər kəs, əslində, onun ruhuna qənim
kəsilmişdi.
***
Məcnun nə
üçün məhz
Leylinin məzarı üstündə ölür?
Çünki Məcnunluq
Leylini görməklə,
yəni Leylidən başladığı kimi,
Leylidə də tamamlanır və bununla da çevrə
qapanır.
Əgər Leyli
Məcnundan sonra dünyadan köçsəydi,
o, Məcnunun məzarı
üstündə ölə
bilməzdi - çünki
o dövrün qaydalarına
görə, bu, doğru hesab olunmurdu. Hətta ölsəydi də, onları eyni qəbirdə dəfn etməyəcəkdilər.
***
Leyli və
Məcnun həyatları
ilə eşqlərini
Allaha, ölümləri
ilə cəmiyyətə
sübut edirlər.
Onda sual olunur: Əgər Məcnun Leylidən daha çox sevirsə, bəs onda Leyli Məcnundan niyə tez ölür? İbn Səlam öləndən sonra Leyli Məcnunun yanına gəlir və izdivac təklif edir. Məcnun bu təklifə rədd cavabı verir, bununla da Məcnunun eşqinin insani yox, İlahi anlam daşıdığı üzə çıxır. Leyli eşqini Məcnuna çatdırıb ölür, Məcnun isə eşqini Allaha yetirib canını tapşırır. Allaha yönəlmiş yol sevgiliyə gedən yoldan daha uzun olduğuna görə Məcnun Leylidən sonra ölür.
Fərid HÜSEYN
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 29 avqust, ¹31.- S.29.